Mijn E39 M5 *werk in uitvoering*

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
FDD
Berichten: 772
Lid geworden op: 18 jan 2012, 17:41

Mijn E39 M5 *werk in uitvoering*

Bericht door FDD » 16 aug 2016, 12:48

Hallo,

Na 4,5 jaar in het bezit te hebben, is de M5 sinds een paar dage officieel geschorst. De redden hiervoor is dat we inmiddels een familiewagen hebben en ik ondertussen een lijstje heb met zaken die ik wil aanpakken zodat de M5 er met 2-3 jaar weer tiptop bijstaat.

Het lijstje is als volgt:

- Roest bij de de benzineklep op het achterscherm laten aanpakken
- Roest onder de achterklep laten aanpakken
- Binnenspiegel repareren (adresje voor gevonden in Amerika)
- Bijrijdersspiegel vervangen
- Interieur compleet reinigen en repareren, betreft met name de voorstoelen
- VANOS + kettinggeleiders aanpakken
- Drijfstanglagers aanpakken.
- Dynamo vervangen.

Ik trek hier 2 tot 3 jaar voor uit, hopelijk gaat dat lukken.

Totdat de carport er is staat de wagen buiten op de oprit. Ik heb al een autohoes voor buiten aangekocht en die komt met pak hem beet 4-6 weken binnen zodat de wagen een beetje beschermd is tegen de elementen. Heeft iemand trouwens nog tips voor langere tijd schorsen. Ik hoor wat tegenstrijdige berichten banden eraf/erop laten, accu eruit/erin laten. Wat doen de mensen over het algemeen die hun wagen schorsen voor wat langere tijd?

Dan nog een plaatje bij het praatje, alhoewel de wagen hier wel een bekende is:
Afbeelding

Groeten,
Eric
Laatst gewijzigd door FDD op 27 sep 2017, 21:41, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Mijn E39 M5 *tips welkom bij langere tijd schorsen*

Bericht door ///Joost » 16 aug 2016, 13:00

Mooi plan!

Ik zou zeker de accu eruit halen vanwege diefstalpreventie en uitsluiting brandgevaar, en aftanken. Verder zou ik me er niet te druk over maken. Op autofora word je doodgegooid met dit soort topics.

Men gaat van handmatig de krukas ronddraaien vanwege oliesmering, tot elke maand een keer starten en weet ik wat. Dat maakt volgens mij echt allemaal geen drol uit. Ja, theoretisch misschien wel dus het gaat er eigenlijk om waar je ergens zit op de au(to)tistenschaal van 1 tot 10. :tooth:

Wel zorgen dat de boel kan luchten, want schimmelvorming is wellicht iets om in de gaten te houden in ons vochtig klimaat.

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7749
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: Mijn E39 M5 *tips welkom bij langere tijd schorsen*

Bericht door Tim N » 16 aug 2016, 14:27

Zou er idd een aantal vochtvreters in zetten. (wil je hem dan ook echt 2/ 3 jaar geheel niet gebruiken?

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Mijn E39 M5 *tips welkom bij langere tijd schorsen*

Bericht door Niels » 16 aug 2016, 14:46

Als je em echt stil gaat zetten dan weet ik misschien nog wel een goede stallingsruimte. Ik heb mijn Z3-M ook gestald namelijk. Het liefst voor het stil zetten schone olie er in, ik heb de banden wat harder op gepompt en verder eigenlijk niets, ja het kanteldakje open.

FDD
Berichten: 772
Lid geworden op: 18 jan 2012, 17:41

Re: Mijn E39 M5 *tips welkom bij langere tijd schorsen*

Bericht door FDD » 16 aug 2016, 15:03

Alvast bedankt voor de eerste tips.

Wagen gaat idd echt 2/3 jaar stilstaan en gaat idd niet gebruikt worden, echter Niels moet je aanbod afslaan. Ik wil hem namelijk gewoon bij mijn huis hebben dat als ik tijd heb er gewoon gelijk bij kan.

Interieur haal ik er trouwens sowieso even uit, heb nog 2 kamers vrij in huis dat gaat daar staan zodat ik er rustig aan kan werken als ik zin/tijd heb.

hanske
Berichten: 1019
Lid geworden op: 09 nov 2011, 15:45

Re: Mijn E39 M5 *tips welkom bij langere tijd schorsen*

Bericht door hanske » 16 aug 2016, 15:31

///Joost schreef:...................en aftanken.
:hmmm:

Wat is de toegevoegde waarde hiervan behalve dat je na 3 jaar met 70 liter oude brandstof in je tank staat te kijken? Vroeger waren brandstoftanks van (verzinkt)plaatstaal en hadden de vervelende eigenschap door condens te gaan roesten, met de hedendaagse brandstoftanks (lees-> laatste drie decennia) is dit totaal overbodig.

Mijn voorkeur zou toch echt zijn om de auto binnen (bij voorkeur verwarmt) te stallen.
Buiten, ook al is het onder een carport en met auto-pyjama, zou voor mij geen optie zijn.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Mijn E39 M5 *tips welkom bij langere tijd schorsen*

Bericht door Niels » 16 aug 2016, 16:30

Aftanken heeft volgens mij ook niet echt meer zin idd. Daarnaast vinden veel stalling houders het al helemaal niet zo'n goed idee al is dat hier niet echt aan de orde.

Online
Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13333
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: Mijn E39 M5 *tips welkom bij langere tijd schorsen*

Bericht door Tristan » 16 aug 2016, 17:03

Banden hard (3 bar), goede verwarmde en/of geventileerde opslag, pyama, raampje op een kiertje, druppellader en heel af en toe de motor even laten lopen. Voor de rest zou ik er niet meer aan doen. Olieverversen en filter pas doen na stilstand, zie geen nut om verse olie in een blok te stoppen terwijl er niet mee gereden gaat worden.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Mijn E39 M5 *tips welkom bij langere tijd schorsen*

Bericht door Niels » 16 aug 2016, 17:07

Olie wat al vervuild is verzuurd verder en kan materiaal aantasten. Altijd voor stilstand olie verversen imho.

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: Mijn E39 M5 *tips welkom bij langere tijd schorsen*

Bericht door Jan-Willem » 16 aug 2016, 17:30

Als de auto droog kan staan scheelt dat behoorlijk.

Een hoes zou ik niet doen, daar gaat die juist van rotten de condens kan niet weg en het vocht kruipt pveral tussen.
Mits het een condens doorlatende dan kan het vocht weg.

Sowieso wel goed om af en toe alles open te doen wanneer het warm is dat het even door kan luchten.

Is jou carport afgesloten van de weg?
Haal sowieso de kenteken platen eraf, je zal niet de eerste zijn die een boete krijgt voor een geschorste auto aan de openbare weg te zetten.
Daar valt een carport dus ook onder, gek genoeg.

Lees de huidige regels voor het schorsen van een auto even goed door.

vester86
Berichten: 2717
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330d

Re: Mijn E39 M5 *tips welkom bij langere tijd schorsen*

Bericht door vester86 » 16 aug 2016, 20:50

Onze 2e auto (volvo v40 classic) staat ook al ruim 1,5 jaar geschorst stil, My 2 cents:

Buiten stallen is *** heel de auto staat onder de schimmel. Op zn minst overdektt maar het liefst binnen en verwarmd. Snap dat dat niet voor iedereen weggelegd is...
Banden op 3-3.5 bar, OF de auto op assteunen zetten, liefst onder de draagarmen zodat er nog gewicht op de ophanging staat.
Als je interieur eruit haalt dan ook de accu eruit ivm airbag-storing lampje. Als je de accu erin laat dan altijd druppellader erop zetten.
Olie en filters na afloop vervangen.

Overigens, maar dat is uiteaard geheel je eigen keuze, vind ik dat je wel erg veel tijd neemt voor dit relatief simpele lijstje. Stilstand is achteruitgang, zeker voor een auto en als je een beetje aanpakt moet dit in 2 a 3 maanden makkelijk kunnen lukken...

Gebruikersavatar
G Kolkman
Berichten: 2636
Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Locatie: Eindhoven

Re: Mijn E39 M5 *tips welkom bij langere tijd schorsen*

Bericht door G Kolkman » 16 aug 2016, 21:07

vester86 schreef:Onze 2e auto (volvo v40 classic) staat ook al ruim 1,5 jaar geschorst stil, My 2 cents:

Buiten stallen is *** heel de auto staat onder de schimmel. Op zn minst overdektt maar het liefst binnen en verwarmd. Snap dat dat niet voor iedereen weggelegd is...
Banden op 3-3.5 bar, OF de auto op assteunen zetten, liefst onder de draagarmen zodat er nog gewicht op de ophanging staat.
Als je interieur eruit haalt dan ook de accu eruit ivm airbag-storing lampje. Als je de accu erin laat dan altijd druppellader erop zetten.
Olie en filters na afloop vervangen.

Overigens, maar dat is uiteaard geheel je eigen keuze, vind ik dat je wel erg veel tijd neemt voor dit relatief simpele lijstje. Stilstand is achteruitgang, zeker voor een auto en als je een beetje aanpakt moet dit in 2 a 3 maanden makkelijk kunnen lukken...
Dat laatste, zowel over hoe vlot het zou kunnen (hoewel ik me kan voorstellen dat je meer dan 2 maanden nodig hebt) als - en da's veel belangrijker - de achteruitgang door stilstand.

- Ik koppel zelf de accu gewoon af i.p.v. de druppellader. Als de accu mooi schoon is aan de bovenkant zou dat in principe goed genoeg moeten zijn (3x proefondervindelijk op 2 verschillende auto's geprobeerd en in Juni was het aankoppelen, starten, lopen na 6 maanden stilstand en eerste keer rijden voor beide).
- Vochtvreters en niet vergeten dat ie na een half jaar waarschijnlijk vol is. Ik heb de vochtvreter in een plastic bak staan mocht je 'm per ongeluk omstoten.
- Ik heb zelf bij beide auto's de tank ramvol getankt en de mx-5 liep er na 2 jaar nog prima op, maar ik moet wel bekennen dat ik de tank niet volledig leeg gereden heb (een week later ging ie namelijk weer de stalling in voor anderhalf jaar :kikker: ), en ik uit voorzorg bij terugkomst wel het brandstoffilter ga vervangen.
- Als je een set oude meukbanden hebt liggen heeft dat de (mijn) voorkeur. Ik weet niet wat je bedoeld met 'banden eraf'? Je wilt 'm toch niet op bokken zetten gedurende 3 jaar?

FDD
Berichten: 772
Lid geworden op: 18 jan 2012, 17:41

Re: Mijn E39 M5 *tips welkom bij langere tijd schorsen*

Bericht door FDD » 16 aug 2016, 21:37

Genoemde punten staan genoteerd...met dien verstande dat hij dus echt naast mijn huis komt.

Aangaande het schorsen wagen staat op onze oprit aan het einde, ongeveer 25 meter van de straat en komt onder een hoes dus kenteken is niet zichtbaar. Daarnaast familiewagen staat ervoor indien ik thuis ben.

@GKolkman
Bedankt voor de tips, toch even een reactie aangaande je laatste paar regels. Ik heb andere priorieiten momenteel, de tuin moet nog heringericht worden, er moet een grote carport komen, huis verder inrichten en de kleine is net 4 maanden oud. Kostenposten die momenteel even voorrang hebben boven het speelgoed van papa :lollerdelol: :lollerdelol: Andere optie was de wagen verkopen, dan zet ik hem liever even stil en kan er na een paar jaar weer van genieten.

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: Mijn E39 M5 *tips welkom bij langere tijd schorsen*

Bericht door Peric » 16 aug 2016, 22:00

Accu er uithalen en binnen neerzetten. Accu gaat minder hard achteruit als 'ie warm staat.
Hoe is de staat van je banden? Als ze toch vervangen moeten worden tzt zou ik ze gewoon regelmatig even oppompen. Ze kunnen nl. vierkant worden.

Met een hoes zou ik zo nu en dan bij vochtig weer even checken hoe het gaat. Anders zo nu en dan er even af.

Ik zou als ik jou was vóórdat je 'm wegzet even de bodem in laten spuiten met zuurvrije olie. Wel even iets er onder natuurlijk als je 'm thuis stalt. Kan 'ie nalekken.

Ik heb nl. een 1,5 jaar m'n compact stil laten staan bij mij achter. Ik schrok er echt van wat een roest er aan de onderkant zat..

Online
Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13333
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: Mijn E39 M5 *tips welkom bij langere tijd schorsen*

Bericht door Tristan » 16 aug 2016, 22:07

Niels schreef:Olie wat al vervuild is verzuurd verder en kan materiaal aantasten. Altijd voor stilstand olie verversen imho.
Als je echt oude olie hebt zeker maar ik ververs olie regelmatig dus laat deze zitten. Maar goed, mijn auto's staan nooit lang stil, alleen de M3 een winter.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10780
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Mijn E39 M5 *tips welkom bij langere tijd schorsen*

Bericht door Joy » 16 aug 2016, 22:16

Ik zou de tank vrijwel leeg rijden en voorzien van een tankje blauwe Aspen en daar nog wat kilometers mee maken. Deze brandstof verslechterd niet.

http://www.aspen-benelux.nl/nl-nl/producten/aspen-4" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7749
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: Mijn E39 M5 *tips welkom bij langere tijd schorsen*

Bericht door Tim N » 16 aug 2016, 22:18

Denk nog dat buiten onder een hoes drama is vwb vliegroest etc.
Ik heb tijdens mijn studententijd mijn 325i touring 2 maand aan de straat gehad onder een hoes en schrok al van wat eronder vandaan kwam. zou hem toch echt binnen stallen voor die lange periode

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10780
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Mijn E39 M5 *tips welkom bij langere tijd schorsen*

Bericht door Joy » 16 aug 2016, 22:23

Het ligt een beetje aan de kwaliteit hoes. Hier staat het wel aardig uitgelegd:

http://www.firstclassadditions.nl/nl/autohoezen.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Online
SlowCo
Berichten: 3542
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: Mijn E39 M5 *tips welkom bij langere tijd schorsen*

Bericht door SlowCo » 16 aug 2016, 22:40


FDD
Berichten: 772
Lid geworden op: 18 jan 2012, 17:41

Re: Mijn E39 M5 *tips welkom bij langere tijd schorsen*

Bericht door FDD » 16 aug 2016, 23:19

Joy,

Daar komt de autohoes dan ook vandaan :D , ik heb bij de aankoop destijds van Marcel ook een autohoes gekregen echter heb ik deze een keer gebruikt om mijn banden + velgen op te transporteren. dus is er remstof op de binnekant gekomen.

Ik huurde toen nog een garagebox, dus had die hoes niet nodig en wilde het leer beschermen. Nu is het een anders en had ik dat toen maar niet gedaan. Anyhow, hoes is maatwerk voor de E39M5 dus moet nog even een dike maand wachten.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Mijn E39 M5 *tips welkom bij langere tijd schorsen*

Bericht door Macboy » 16 aug 2016, 23:44

Heb je ook wat interieurpics ?

FDD
Berichten: 772
Lid geworden op: 18 jan 2012, 17:41

Re: Mijn E39 M5 *tips welkom bij langere tijd schorsen*

Bericht door FDD » 16 aug 2016, 23:55

Jawel,

Maar niks speciaals aangezien jij een interieur lover bent :tooth: , geen alcantara iig:
Voor:
Afbeelding

En de achterbank na een akkefietje. De redden waarom achter dus ook aangepakt word zie je liggen. Leer op het deurpaneel is nog steeds een beetje beschadigd. Reperaties aan het leer zijn gedaan maar zie de plekken wel waar. Ga her en der in het noorden even offertes opvragen wat het complete herbekleden gaat kosten.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door FDD op 27 sep 2017, 21:45, 1 keer totaal gewijzigd.

markm
Berichten: 810
Lid geworden op: 23 nov 2009, 20:02

Re: Mijn E39 M5 *tips welkom bij langere tijd schorsen*

Bericht door markm » 17 aug 2016, 07:46

Tristan schreef:
Niels schreef:Olie wat al vervuild is verzuurd verder en kan materiaal aantasten. Altijd voor stilstand olie verversen imho.
Als je echt oude olie hebt zeker maar ik ververs olie regelmatig dus laat deze zitten. Maar goed, mijn auto's staan nooit lang stil, alleen de M3 een winter.
Lijkt mij ook. olie wat nog geen 5.000 km erin zit zou ik me echt niet druk om maken.
Buiten lang stil laten staan zou voor mij een no go zijn.
2-3 jr is wel erg lang om stil te laten staan, zou hem zeker een aantal keren starten, maargoed starten is rijden vind ik, niet maar even laten draaien, krijg je vocht in de uitlaat, kat en olie. Een keertje kan geen kwaad maar als je dat iedere keer doet in die langere tijd krijg je roest.
Auto opbokken zetten zie ik het voordeel ook niet van in, normaal staat die tenslotte ook gewoon op de banden.
Normaal gesproken zou ik zeggen voltanken voor het stil zetten. Maar voor zo'n lange tijd zou ik juist om de zoveel tijd ff een jerrycannetje verse peut erin gooien en gewoon ff stiekum een paar rondjes door de straat heen rijden.

ErikS
Berichten: 18532
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Mijn E39 M5 *tips welkom bij langere tijd schorsen*

Bericht door ErikS » 17 aug 2016, 08:42

Ik zou er ook voor kiezen om hem binnen weg te zetten.
En dan zodra je hem weer kan 'veroorloven' 3/4 maanden van tevoren ergens neerzetten & alles in een keer aanpakken. Buiten onder een hoes word je echt niet blij van. Anders gewoon verkopen, en over 2 jaar een ander speeltje. Je heb al vaker gedacht over verkoop, toch?

Gebruikersavatar
Roy RS
Berichten: 4924
Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01

Re: Mijn E39 M5 *tips welkom bij langere tijd schorsen*

Bericht door Roy RS » 17 aug 2016, 08:44

http://carcapsule.com/outdoor-carcapsule/" onclick="window.open(this.href);return false;

Dit werkt goed bij gebrek aan garage.

Verder zet ik hem meestal 5 cm omhoog met bokjes, zodat de banden nét niet volke druk dragen, maar de dempers niet uithangen. Verse olie erin, warm wegzetten, beide om zo min mogelijk vocht in het blok te hebben.

Verder niet te druk om maken, alles wat stuk kan van staan, kan ook weer gerepareerd worden en was bovendien al niet te best...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Bokkepoot, matthyssie, PetervdH, Semrush [Bot], zuidnl en 228 gasten