Sander zn Alfa 75

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Aernoudt
Berichten: 3957
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
Locatie: fwd sucks

Re: Sander zn Alfa 75

Bericht door Aernoudt » 03 okt 2016, 16:59

-
Laatst gewijzigd door Aernoudt op 04 sep 2020, 20:15, 1 keer totaal gewijzigd.

brolli21
Berichten: 76
Lid geworden op: 14 nov 2010, 20:59
Locatie: Obdam

Re: Sander zn Alfa 75

Bericht door brolli21 » 03 okt 2016, 19:12

Hmmm,waarschijnlijk vergeten neer te zetten dan :oops:
Achteras staat op 2 graden camber en een graad toespoor,dat is echt mans zat ;)

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1092
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Sander zn Alfa 75

Bericht door Marc Sierra » 03 okt 2016, 19:46

Een graad toespoor?? :duh: Ik neem toch aan dat iets van 1/6 graad toespoor per wiel is of zelfs minder?

brolli21
Berichten: 76
Lid geworden op: 14 nov 2010, 20:59
Locatie: Obdam

Re: Sander zn Alfa 75

Bericht door brolli21 » 03 okt 2016, 20:52

Nee,dat is een halve graad toespoor per wiel,totale sporing achter 1 graad toe.
Wilde eigenlijk een halve graad toe hebben,maar dat lukte helaas niet met het slijpen/zetten/lassen van de as,en achteraf ben ik blij,dit rijd fantstisch,zowel op straat als op het circuit,auto is super neutraal en goed te controleren op de grens van de grip van de achterbanden(wat overigens meer op straatbanden lukt dan op R888 :mrgreen: )
Deze achteras is trouwens dezelfde spec als die van mn racemaat,afgezien van het feit dat die van hem 2cm per kant verbreed is,ik los dat op met spacers/et waarde.

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1092
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Sander zn Alfa 75

Bericht door Marc Sierra » 04 okt 2016, 11:19

Een halve graad per wiel is al wat minder, maar ik vind het nog steeds extreem veel. Ik mik voor mijn auto op een waarde van ongeveer 1/4 a 1/5 graad per wiel toespoor.

Hij zal misschien wel neutraal en goed te controleren aanvoelen, maar ik zou toch denken dat je hierdoor minder grip hebt en hogere bandenslijtage. Als je op internet zoekt naar typische sporingafstellingen kom je ook veel kleinere hoeken tegen. Of een Alfa 75 wat dat betreft erg afwijkt van andere auto's weet ik niet.

brolli21
Berichten: 76
Lid geworden op: 14 nov 2010, 20:59
Locatie: Obdam

Re: Sander zn Alfa 75

Bericht door brolli21 » 04 okt 2016, 19:40

Een 75 is technisch nogal een afwijkende auto als je kijkt naar de ophanging,een halve graad per wiel is in de racerij met alfa transaxles echt niets raars hoor,geloof me.
Bandenslijtage zal me met 2000km per jaar niet zo veel interesseren,een neutraal gedrag op de limitiet vind ik veel belangrijker.

Aernoudt
Berichten: 3957
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
Locatie: fwd sucks

Re: Sander zn Alfa 75

Bericht door Aernoudt » 04 okt 2016, 21:17

-
Laatst gewijzigd door Aernoudt op 04 sep 2020, 20:14, 1 keer totaal gewijzigd.

brolli21
Berichten: 76
Lid geworden op: 14 nov 2010, 20:59
Locatie: Obdam

Re: Sander zn Alfa 75

Bericht door brolli21 » 30 okt 2016, 20:52

De bak van de 75 is een bekend probleempunt,synchromeshes zijn van peperkoek gemaakt en vooral een krakende 2 is eerder regel dan uitzondering.
Ook bij mijn 75 is dat al jaren het geval,op straat is het goed vol te houden met dubbel clutchen,maar zelfs dat begint inmiddels zeuren te worden.
Op het circuit is het helemaal ruk,daar kraakt ook 3,dus het begint nu echt tijd te worden voor een oplossing.
Die oplossing heb ik overigens al bijna net zo lang als dat mn bak kraakt in de schuur liggen,in de vorm van een 2,0Ts bak,welke iets langer is dat de originele 1,8ie bak(1 van de weinige nog originele delen onder mn 75) die voor de turbomotor een beetje aan de korte kant is.
In de loop der jaren heb ik ook nog een 2,0Ts die van mn zwager was gesloopt na een schade,en juist die versnellingsbak heb ik zelf ook de nodige kilometers mee gereden,zowel rustig als trappen,en ook vegen in de sneeuw,en alleen een krakende 2,en een iets mindere 3 waren de probleempunten van die bak.
Sper leek in de sneeuw iig nog goed te werken,moet nog controlleren hoe dat nu inwendig is.
De bedoeling is om nu van de 2 Ts bakken 1 goede te maken,en dan samen met verbrede 105 achter remklauwen en Sz achter remschijven onder de 75 te parkeren.
Het begin daarvoor heb ik gisteren met mn vader gemaakt,door een werkbank te bouwen in mn garage,en de volgende stap heb ik vandaag gezet door bak nummer 1 uit elkaar te trekken.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bak nummer 2 ligt nu klaar op de werkbank om ook uit elkaar te gaan,daar kwam pikzwarte olie uit,en aan de aftapplug zat een behoorlijk grote metaalschilfer, nog even uitzoeken waar die vandaan komt,waarschijnlijk ga ik die bak alleen gebruiken voor onderdelen,eventueel om na de Ts bak opgefrist te hebben mn "oude" 1,8 bak te voorzien van een sper.

brolli21
Berichten: 76
Lid geworden op: 14 nov 2010, 20:59
Locatie: Obdam

Re: Sander zn Alfa 75

Bericht door brolli21 » 05 nov 2016, 19:51

Inmiddels ligt ook bak 2 uit elkaar,niet kunnen ontdekken waar de metaalschilfer vandaan is gekomen,wel ontdekt dat de sperplaatjes in het diff nog goed zijn,andere diff moet ik nog open halen,maar zit er dik in dat ik meteen maar 4 sperplaatjes ipv de standaard 2 die er al in zitten ga monteren,op naar 45% sperwerking :df:

Tandwielen van de 4e en 5e versnelling gedemonteerd,en de synchro's losgehaald,die zijn nog perfect,dus die gaan in de andere bak op 2 en 3,dat word een verademing,kraakvrij schakelen in een alfa transaxle :shock:

Afbeelding

Dinsdagavond ga ik met een maatje de tandwielas van de bak die ik wil gaan gebruiken loshalen,en daarvan dus de synchro's van 2 en 3 wisselen met de synchro's die ik van bak 2 van 4 en 5 gehamsterd heb.
Daarna kan ik iig de tandwielassen weer monteren in het middenstuk van de bak.
Een nieuw ophangrubber voor het achterste montagepunt van de bak is besteld,als dat binnen is kan ik die op mn werk even in het bakhuis persen,en meteen de bakhelften een rondje door de spoelbak geven :whistle:

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Sander zn Alfa 75

Bericht door Niels » 05 nov 2016, 21:39

Mooi klusje!

Geertmans
Berichten: 675
Lid geworden op: 31 okt 2011, 14:19

Re: Sander zn Alfa 75

Bericht door Geertmans » 05 nov 2016, 22:53

Misschien een onbenullige vraag, maar zijn er in de handel geen degelijke synchro's te koop?
Als je nu die van 4 en 5 pakt zal t wel weer een tijdje goed blijven, maar de levensduur is iig niet geweldig, zoals je zelf al aangeeft.

brolli21
Berichten: 76
Lid geworden op: 14 nov 2010, 20:59
Locatie: Obdam

Re: Sander zn Alfa 75

Bericht door brolli21 » 06 nov 2016, 07:36

Ik heb zitten zoeken,er word aangegeven dat de meeste in de handel verkrijgbare synchro's nog beroerder zijn dan de originele alfa kwaliteit.
Alfahollics verkoopt synchro's die ze zelf hebben laten produceren en claimen de perfecte pasvorm en lange levensduur te hebben,die krengen kosten echter 100 pond per stuk,en met de 2000km per jaar die ik met de 75 rijd ga ik niet bijna 300 euro synchro's in een bak stoppen als ik daar bijv. ook een setje toyo's of remblokken voor kan scoren ;)
Ik blijf uiteindelijk natuurlijk maar een "arme" automonteur natuurlijk ;)

Online
Gebruikersavatar
Joël D.
Berichten: 3434
Lid geworden op: 07 mar 2011, 22:25
Auto: Alfa 155 / Z4 2.5
Locatie: Waddinxveen

Re: Sander zn Alfa 75

Bericht door Joël D. » 06 nov 2016, 12:18

brolli21 schreef: Tandwielen van de 4e en 5e versnelling gedemonteerd,en de synchro's losgehaald,die zijn nog perfect,dus die gaan in de andere bak op 2 en 3,dat word een verademing,kraakvrij schakelen in een alfa transaxle :shock:
*jaloers*

brolli21
Berichten: 76
Lid geworden op: 14 nov 2010, 20:59
Locatie: Obdam

Re: Sander zn Alfa 75

Bericht door brolli21 » 06 nov 2016, 18:38

Joël D. schreef:
brolli21 schreef: Tandwielen van de 4e en 5e versnelling gedemonteerd,en de synchro's losgehaald,die zijn nog perfect,dus die gaan in de andere bak op 2 en 3,dat word een verademing,kraakvrij schakelen in een alfa transaxle :shock:
*jaloers*
Als je geen haast hebt wil ik best een keertje een bak voor je uit elkaar sleutelen en voorzien van frisse synchro's,maar als je nieuwe moet kopen word het wel een prijzige grap.

Online
Gebruikersavatar
Joël D.
Berichten: 3434
Lid geworden op: 07 mar 2011, 22:25
Auto: Alfa 155 / Z4 2.5
Locatie: Waddinxveen

Re: Sander zn Alfa 75

Bericht door Joël D. » 06 nov 2016, 22:22

Voorlopig gaat het prima zo. Na mijn studie ben ik van plan om de hele auto uit elkaar te trekken. Dan komen er meteen een vers setje synchromeshes in de bak. :thumbup:

brolli21
Berichten: 76
Lid geworden op: 14 nov 2010, 20:59
Locatie: Obdam

Re: Sander zn Alfa 75

Bericht door brolli21 » 11 nov 2016, 19:30

Afgelopen week de "nieuwe" bak verder uit elkaar gepeuterd,de as met tandwielen waar de synchro's op zitten eruit gehaald,versnelling 2 en 3 los getrokken en de sunchro's eraf gehaald,ik weet nu 100% waarom die bak kraakte :dood:
Vooral de synchro van 2 was echt compleet af,schuinte kant was compleet weggesleten tot de rand waar ie op remt,en ook de binnenkant van de synchro,waar deze tegen de blokkering aan zat zit een gruwelijke "deuk" in gesleten.
De eerder gehamsterde synchro's er voor in de plaats gezet en de as weer gemonteerd.
Wachten is nu nog op een bestelling die ik heb gedaan voor rubber bussen waar de bak in hangt,helaas was ik een dag te laat met bestellen,en moet ik nu wachten tot de 22e voordat de webshop weer open is,ze zijn nu met vakantie.
Bak kan ik tot die tijd niet verder op bouwen,want een complete bak onder mn arm om een rubber erin te persen is een beetje onhandig :hmmm:

Wat ik wél afgelopen week binnen gekregen heb is een setje gereviseerde 105 serie achter remklauwen,welke ik vandeweek uit elkaar ga trekken,niet omdat het revisiewerk slecht is,maar om ze te verbreden voor het gebruik icm alfa SZ remschijven.

brolli21
Berichten: 76
Lid geworden op: 14 nov 2010, 20:59
Locatie: Obdam

Re: Sander zn Alfa 75

Bericht door brolli21 » 11 nov 2016, 22:18

Vergeet ik helemaal neer te zetten dat ik afgelopen weekend ook nog een setje 15" velgen opgehaald heb,en afgelopen woensdag nog 4 gebruikte R888 voor een spotprijsje.
Afbeelding

Afbeelding

Banden die op de foto's om de velgen zaten zijn inmiddels eraf gehaald,daar durfde ik geen meter op te rijden,dot codes uit 1994 en 1996 :duh:
Velgen ga ik nu eerst van een vers verfje voorzien(ze worden wit) en dan kunnen deze jongens er mooi omheen.
Afbeelding

brolli21
Berichten: 76
Lid geworden op: 14 nov 2010, 20:59
Locatie: Obdam

Re: Sander zn Alfa 75

Bericht door brolli21 » 17 nov 2016, 21:10

Velgen zijn wit sinds gisteravond,morgen na mn werk misschien de banden er ff omheen rammen.
Afbeelding

brolli21
Berichten: 76
Lid geworden op: 14 nov 2010, 20:59
Locatie: Obdam

Re: Sander zn Alfa 75

Bericht door brolli21 » 26 nov 2016, 09:43

Afgelopen week de toyo's om de velgen gedraaid,en eens even proefgepast.
Het staat met de 25mm spacers erachter echt mega dik,maar ik moet helaas concluderen dat het niet goed gaat komen.
Afbeelding

Zoals te zien is,steekt de band voorbij de schermrand,wat dus betekend dat bij inveren de band de wielkastverbreder raak,das niet echt bevorderlijk voor zowel de band als de wielkast.
Afbeelding

Daarna nog even gepast zonder spacers,staat een beetje karig,dus binnenkort maar eens een setje 15mm spacers scoren,dan heb ik ruimte zat,en staat het toch nog mooi dik en breed.
Afbeelding

Online
Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12743
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Sander zn Alfa 75

Bericht door MartijnGizmo » 26 nov 2016, 10:04

Komt de band niet verder naar binnen bij inveren? Anders ff wiel opkrikken zonder veer ertussen...

brolli21
Berichten: 76
Lid geworden op: 14 nov 2010, 20:59
Locatie: Obdam

Re: Sander zn Alfa 75

Bericht door brolli21 » 26 nov 2016, 10:06

Nee helaas niet,een de-dion is eigenlijk een soort semi-starre as,bij inveren gaat ie gewoon echt raken :(

brolli21
Berichten: 76
Lid geworden op: 14 nov 2010, 20:59
Locatie: Obdam

Re: Sander zn Alfa 75

Bericht door brolli21 » 09 dec 2016, 23:13

Afgelopen week weer goodies binnen gekregen :D
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

:hangloose:

brolli21
Berichten: 76
Lid geworden op: 14 nov 2010, 20:59
Locatie: Obdam

Re: Sander zn Alfa 75

Bericht door brolli21 » 16 dec 2016, 22:01

Bak is inmiddels praktisch klaar,alleen nog een achteruitrijdschakelaar en een paar liter olie erin :D
Helaas is de koppakking van mn vriendin dr panda lek,dus die moet ik eerst nog even vervangen voor ik de bak onder de 75 schuif.
Goed,plaatjes:
Afbeelding

Afbeelding

brolli21
Berichten: 76
Lid geworden op: 14 nov 2010, 20:59
Locatie: Obdam

Re: Sander zn Alfa 75

Bericht door brolli21 » 01 jan 2017, 10:48

Nu de bak klaar is,en de koppakking van de panda vervangen,werd het tijd om weer aan de 75 te beginnen.
Omdat de nieuwe achterremklauwen geen handrem mechaniek meer hebben,en ik mijn auto toch graag mét apk wil houden,moet er een hydraulische handrem in de 75 komen.
Om de plaatsing van de handrem goed te kunnen bepalen,moet ik eerst mn nieuwe stoel monteren,meteen met sidemounts,op verstevigingsplaten zoals het fia boek het voorschrijft.
Dus,oude stoelframes van de bodem gebeiteld,nieuwe stoel erin,om vervolgens tot de ontdekking te komen dat de sidemounts voorbij het vlakke deel van mn bodem steken :wtf:
Een oplossing heb ik trouwens ook al bedacht,het komt er op neer dat ik een balk tussen de dorpel en de tunnel ga lassen,zodat ik daar de achterste montagepunten van de stoel aan vast kan schroeven.
En zeg nou zelf,staat toch wel lekker zon stoeltje ;)
Afbeelding

Afbeelding

Komend weekend ga ik trouwens ook een setje andere achterschokdempers ophalen :love:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27810
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Sander zn Alfa 75

Bericht door Luco » 01 jan 2017, 11:03

brolli21 schreef:Ik heb zitten zoeken,er word aangegeven dat de meeste in de handel verkrijgbare synchro's nog beroerder zijn dan de originele alfa kwaliteit.
Alfahollics verkoopt synchro's die ze zelf hebben laten produceren en claimen de perfecte pasvorm en lange levensduur te hebben,die krengen kosten echter 100 pond per stuk,en met de 2000km per jaar die ik met de 75 rijd ga ik niet bijna 300 euro synchro's in een bak stoppen als ik daar bijv. ook een setje toyo's of remblokken voor kan scoren ;)
Ik blijf uiteindelijk natuurlijk maar een "arme" automonteur natuurlijk ;)

Misschien scheelt het wel dat als je een keer 300 euro investeert en ze veel langer meegaan het uiteindelijk goedkoper is en je minder vaak de bak eronderuit moet halen?

En in een schroefkooi kan je ook een gordelbuis maken, zoals de bevestiging nu zit moet je geen wedstrijden willen rijden, ondanks dat de DNRT het goed vind want het is volledige willekeur, ik heb ze de gordelbevestiging af zien keuren van een bijna nieuwe fabrieksracewagen :tooth:

Verder mooi project

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bokkepoot, daNpy, Godspeed, Joël D., MartijnGizmo, ParaChris en 67 gasten