M2 MY 2017 (no ASD, no reflector, UCP, BTG 8.12min)

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Franzino
Berichten: 367
Lid geworden op: 28 sep 2009, 17:14
Auto: MY17 M2 / MY20 Alpine A110
Locatie: Belgie
Contacteer:

M2 MY 2017 (no ASD, no reflector, UCP, BTG 8.12min)

Bericht door Franzino » 06 jul 2016, 14:45

Ik heb begin deze maand een M2 besteld. Bij deze het zeer uitgebreide en lange verhaal van hoe de aankoop van deze M2 tot stand is gekomen en mijn "huidige" mening over de wagen na een paar testritten ;)

Ik wou mijn e46 325i met 250.000km (daily) na 12 jaar trouwe dagelijkse dienst eens vervangen. Dit stond initieel op het programma voor 2015, maar is dan vanwege andere investeringen verschoven naar midden, eind 2016. Er waren een aantal kanshebbers voor een nieuwe daily...welke allemaal recente 2de hands wagens waren; 2013 Audi RS4 V8 B8 Avant (in lichte vracht), e90 M3 FL, 2014 F80 M3, e91 335i (N55), 1M, 2012 - 2013 C63 AMG break (in lichte vracht), 2014 Alpina B3 touring (zonder X-drive). Ik heb met alle wagens uit mijn lijstje test gereden; de Audi RS4 B8, e90 M3, f80 M3 zijn als eerste uit het lijstje gesneuveld.

Mijn testrit met de laatste generatie M3/M4 was een beetje een teleurstelling. Stuurgedrag, wegligging, sound, motorkarakter...vielen allemaal niet in de smaak bij mij. De look van binnen en buiten vond ik wel zeer mooi, maar enkel voor looks koop ik geen auto. Begin dit jaar was er de lancering van de M2...waar ik hetzelfde van verwachte als de M4 en heb er toen niet zo veel aandacht aan gegeven. Maar de latere reviews waren allemaal super enthousiast en na een uitgebreide testrit was ik er zelf ook razend enthousiast over. Ik vond hem ook veel mooier in realiteit dan op foto.

Ik had een klik met de M2 en vond het echt iets voor mij. Dat gebeurd zelden bij mij, want weinig hedendaagse (betaalbare) wagens kunnen mij echt lang boeien. De turbomotor & elektrische stuurbekrachtiging (in sport stand) stoorde mij eigenlijk niet op de M2. Het gevoel is anders als bij mijn oudere BMW's, dat sowieso... Mijn Z4M heeft nog steeds een beter stuurgevoel en veel mooier vermogensafgifte. Maar voor een turbomotor en elektrische stuurbekrachtiging is het op de M2 echt wel super ok. Ik kan begrijpen dat ze bij BMW voor de opgelegde emissienormen en verbruik moeten teruggrijpen naar turbomotoren. Het is zeer spijtig, maar het is nu eenmaal zo en we kunnen er niet meer onderuit. Ik hoop wel dat bepaalde merken nog steeds atmosferische motoren blijven maken in de toekomst. Ik zelf zal sowieso altijd een wagen met atmosferische motor in mijn garage blijven houden (tenzij ze dit ooit verbieden :? ). De wissel van hydraulische stuurbekrachtiging naar elektrische heb ik nooit echt goed begrepen, want de winst in verbruik is echt te verwaarlozen. Maar de M2 stuurt wel fijn met redelijk gevoel en veel beter stuurgevoel als alle recente BMW's waar ik al mee heb gereden. De remmen zijn ook zeer goed en veel beter als diegene die vroeger onder de M modellen stonden.

Qua look, gevoel en omvang is de M2 voor mij een beetje de moderne interpretatie van een e46 M3. De meeste dingen waren eigenlijk positief, ook de grote van de koffer. De afmetingen van een M2 maken hem geen al te grote wagen...en dat vind ik een goede zaak. De M2 is voor zijn compactheid wel niet echt een lichte wagen (vergelijkbaar gewicht als e46 M3). Hij zou in deze tijd in mijn ogen wel iets lichter mogen zijn en meer richting 1M qua gewicht....dat had super geweest. M2 is wel stuk lichter dan de e92 M3. M2 voelt wel niet als een zeer zware auto...maar wel zwaarder als mijn Z4M (1.410kg).

Een nieuwe M2 met mijn specificaties was ietsje duurder (in Belgie) dan een 2de hands Alpina B3 Touring met weinig km. Vermits de M2 dan een gloednieuwe wagen was met 0 km, wou ik wel iets opleggen. De kloterij is...dat er nu bij de M2 meer vraag dan aanbod is en afgelopen maand ene bestellen in Europa was pas levering mei / juni 2017. Dan plots een goddelijke interventie!!!! Een annulatie van een M2 bestelling bij mijn zeer vriendelijke lokale BMW garage...dat ik super toevallig te weten kwam (right time, right place). Ik kon het order overnemen, de wagen nog zelf samenstellen en levering is eind 2016...wat gewoon perfect is qua timming voor mij. Nooit gedacht dat ik ooit een nieuwe wagen zou kopen, maar dat is toen allemaal gebeurd op een zeer korte periode en een dikke meevaller qua leveringstermijn....anders had ik hem misschien wel niet gekocht op dat moment.

Qua specificaties heb ik na lang nadenken uiteindelijk beslist om voor een manuele versnellingsbak te gaan in mijn definitieve configuratie. Ik heb heel mijn leven al auto's met manuele versnellingsbakken gehad qua daily & track. Ik heb ook al regelmatig met een e92 M3 met DKG gereden en vond dit telkens ook wel leuk qua afwisseling. Een tijdje liggen twijfelen en dan uiteindelijk met een manuale M2 + terug met DKG test gereden op dezelfde dag en op basis daarvan mijn definitieve keuze gemaakt. De DKG in de M2 is echt wel zeer cool en razend snel. Het is gewoon persoonlijke voorkeur en ik begrijp perfect waarom mensen de DKG ipv manueel zouden nemen in een M2. Is zeker niet vanwege het feit dat ze niet met een manuele bak kunnen rijden of omdat ze minder pure autoliefhebber zijn. Het zeer snel schakelen en het technisch vernuft is zeer fijn en ik snap perfect dat je de dit een meerwaarde zou vinden tegenover manueel. En dan spreken we nog niet over het extra comfort in file.

In Sport + is het opschakelen van de DKG voor mij veel te agressief en gewoon irritant! Omdat je door het zeer agressief schakelen schokken krijgt in de aandrijflijn en eigenlijk met momenten grip verliest waar dit in mijn ogen niet nodig is. Sport is veel aangenamer, maar in deze stand kan je dan niet M-dynamic selecteren...wat ook stom is. M-dynamic kan je wel aanzetten in Comfort en staat automatisch aan in Sport +....maar is niet selecteerbaar in Sport. De vertraging van de DKG bij trage maneuvers (bij parkeren ofzo) of vertrekken aan een licht is ook niet echt aangenaam. Er is altijd zo een vertraging wanneer de koppeling pakt bij vanuit stilstand vertrekken...maar dit is eigen aan elke DKG.

Mijn M2 zal mijn daily worden en ja mijn Z4M is er ook nog die sowieso een manuele versnellingsbak heeft....dus DKG zou in dit geval misschien een veel logischere keuze geweest zijn. Ik wou initieel echt voor een DKG gaan, vanwege het nieuwe aspect voor mij, iets handiger en comfortabeler in dagelijks verkeer en om zo ook nog een groter "gevoels" verschil te hebben met de Z4M.

Ja; ik weet dat de M2 sneller is met een DKG en ik zelf nooit zo snel en precies kan schakelen met een manuele. Ja; echte racewagens en supercars hebben ook sequentiele versnellingsbakken en DKG is altijd sneller op circuit of bij optrekken. Ja; een M2 is zuiniger met DKG en heeft een lagere CO2. Ja; het is de toekomst, manuele versnellingsbakken sterven uit en zijn ouderwets. Ik weet alle voordelen van DKG. Maar eens binnen een aantal maanden het nieuwe van de DKG wat voorbij is voor mij en ik het gewoon ben....dan heb ik schrik dat ik persoonlijk de DKG met de tijd wat saai en steriel zou vinden. Terwijl de M2 voor mij juist meer over rijbeleving en betrokkenheid gaat tegenover de andere huidige M-modellen en andere wagens op de markt (in die prijscategorie). Het heeft uiteindelijk ook meer dan 10 jaar geduurd eer ik mijn 325i touring wou vervangen en dat is ook een manuele...waar ik nooit spijt van heb gehad.

Ik hou mijn wagens meestal zeer lang bij en lig totaal niet wakker van de toekomstige herverkoop waarde! Ik koop auto's voor mij zelf om nu van te genieten en niet voor de toekomstige eigenaar. Ik had het gevoel dat op dagdagelijkse basis een manuale M2 mij langer zal boeien en met momenten meer rijplezier en betrokkenheid zou geven dan een DKG. Misschien is het ook wel het feit dat een auto met turbomotor kopen al een grote stap voor mij is, dat een DKG op dit moment een brug te ver was en ik toch eerder voor de zekerheid van een manuele heb gekozen. De tijd zal het uitmaken, maar ik hoop de juiste keuze (voor mij) gemaakt te hebben.

Een aantal punten van de manuele versnellingsbak vragen wel wat gewenning. De koppelingspedaal is qua bediening eigenlijk iets te zacht, maar de beweging en de slag van de pedaal is vooral een pak langer (hoger) dan op mijn Z4M en e46 325i (bij het naar boven laten komen van de koppeling). Met de manuele versnellingsbak voel je ook iets harder het turbogat bij opschakelen, dan bij de DKG. Bij de DKG val dit een pak minder op omdat deze sneller schakelt en je dus minder in toeren zakt. De DKG heeft ook 7 ipv 6 versnellingen en de verhoudingen zijn dus korter. Het automatisch tussengas geven is stom dat je dit niet kan afzetten zonder DSC uit te schakelen, maar ik kan er mee leven. Ik zou het bij de manuele wel liever altijd kunnen zelf doen of altijd de keuze hebben om de functie aan of uit te zetten.

De M2 heeft al super veel standaard en Ik heb als extra optie's; achteruitrijcamera, voorruit met grijze boord, getint glas achteraan, lendesteun regeling, lichtpakket, extra 12V, DAB tuner, Harman Kardon audio, Apple carplay, geen M2 logo. Ik heb gekozen voor manuele zetels omdat deze in de laagste stand een stukje lager zitten, dan de elektrische zetels en ik zit graag laag...zeker als ik een helm in de wagen zou dragen op trackdays.

Iedereen kent de voordelen/pluspunten van de M2 en online zijn massa's reviews te vinden. Elke auto heeft een paar nadelen en voor mij zijn ze;

Ik vind persoonlijk de voorbumper visueel het minste aan heel de wagen en de voorbumper van de M3/M4 is mooier, subtieler. De look van de M2 is in mijn ogen mooier in het echt dan op foto....maar in het geheel vind ik de M2 wel een redelijk mooie wagen en mooier, volwassener dan de 1M. Maar dat is natuurlijk puur persoonlijk...en ik hoop dat hij in het Mineral Grey ook wat anoniemer in het straatbeeld is en iets minder aandacht trekt. Het MG gaat met mij er in ook wat minder de look van Albanese maffia hebben tegen over het meer agressievere zwart ;) . Heel lang gekozen voor zwart en dan op de laatste moment toch nog beslist om voor grijs te gaan (met zwarte performance onderdelen). Ik vond de M2 in Mineral Grey in realiteit super mooi en anoniemer, subtieler dan zwart.

Wat betreft de vergelijking 1M vs M2; Met de 1M had ik ook ooit eens gereden...ik vond het turbogat meer aanwezig, de standaard remmen waren niet echt top, het interieur was niet echt mijn ding en ik was ook niet 100% overtuigd van de look. De wegligging, stuurgevoel en sensatie van rijbeleving waren wel super bij de 1M en iets intenser en puurder qua gevoel dan bij de M2. In vergelijking met de Z4M blijft deze vanwege zijn atmosferische motor en hydraulische stuurbekrachtiging toch nog een stuk hoger boven de M2 staan qua rijbeleving, betrokkenheid, intensiteit en ronduit oldschool autorijden. Qua dagelijks gebruik schiet de M2 er wel ver bovenuit. Ik heb de M2 nog niet, maar ik kan mij wel voorstellen dat ik hem misschien ooit verkoop voor iets anders....de Z4M verkopen kan ik mij niet voorstellen.

De motor van de M2 is zoals bij de 1M geen echt pure BMW M motor voor dit specifiek model, heeft ook geen S als code nummer. Tja dit is nu zo...maar of het nu een N of S motor is...het blijft toch een turbomotor en zal sowieso minder fabelachtig zijn als de atmosferische S54 motor in mijn Z4M. De motor is met zijn 370pk zeer krachtig en het turbogat valt heel goed mee. Eigenlijk heeft de motor niet echt een speciaal of uniek karakter en voor de motor gaan ze de M2 in de toekomst niet herinneren. Het feit dat hij geen speciale M spiegels heeft of geen carbon dak storen mij totaal niet...is toch vooral een visueel aspect. Dit zou de wagen enkel maar duurder gemaakt hebben, zonder een echt merkbare bijdrage op rijgebied. Dat er geen adaptieve ophanging is stoort mij ook niet...ik denk dat ze met deze vaste ophanging een mooi compromis hebben gemaakt tussen straat & circuit.

De paar dingen die ik op dit moment minder vind; dat er op het eerste zicht geen gedetailleerde olietemperatuur meter is en dat de Harman Kardon audio echt slecht klinkt. Veel slechter als de HK optie in mijn 12 jaar oude e46 en slechter als de HiFi audio in mijn Z4M. Het is de slechtste audioinstallatie die ik ooit in een eigen wagen gehad hebt. Ik kan niet begrijpen dat de HK optie zo slecht is in de M2 en dat ze geen beter audiosysteem als optie hebben ontwikkeld. De HK optie was niet zo duur, maar trekt eigenlijk op niets. Het klinkt iets beter als standaard, maar is dus eigenlijk wat weggesmeten geld. Ik had best 2x dit bedrag willen betalen voor een deftige audioinstallatie ipv een paar honderd euro voor een optie die geen verbetering is. Major fail BMW!!!

De M2 zal zijn leven bij mij starten als mijn nieuwe daily....maar ik ken mijzelf, de M2 rijdt echt top en ik denk dat hij met de tijd gaat evolueren naar daily & track (met BMW Performance Sport remblokken en andere remolie). Dat mijn Z4M roadster daardoor met de tijd minder op circuit zal komen en voor mij meer zal dienst doen als sun & fun is niet erg. De Z4M heeft mij jaren straat en circuit plezier gegeven en mag het dan in de toekomst dan misschien iets rustiger aan doen met wat minder circuit bezoekjes. De Z4M blijft sowieso en het blijft ook de wagen die mijn vriendin regelmatig gebruikt....allee ja de M2 kan ze ook nemen als ik niet moet gaan werken.

Het zou wel echt super geweest zijn moest de M2 de sportstoelen gekregen hebben van M3/M4 en daar zou ik zelf iets voor willen bijbetalen. Ik denk niet dat dit de grote extra kost zou geweest zijn, maar ik denk dat BMW zo het verschil met den M3/M4 nog wou benadrukken. Zelfde verhaal met de zeer beperkte instellingen en het ontbreken van de M knop op het stuur. Waar je uw eigen persoonlijk favoriete instelling kon in bewaren ipv de 3 presets (comfort, sport, sport +). Lijkt mij ook amper een meerkost om meer te kunnen instellen, maar ik denk sowieso ook bewust gedaan om dezelfde reden. Voor mij wegen de voordelen van de M2 veel meer door, dan de paar nadelen en geen enkele auto is 100% perfect...maar voor deze prijs is hij toch echt wel heel goed en ik vind hem zelf super :blink:

4 reasons to buy a M2
http://www.bmwblog.com/2016/02/20/four- ... -a-bmw-m2/

10 Things You’ll Want to Know Before You Buy the BMW M2
http://www.torquenews.com/1084/review-1 ... buy-bmw-m2

BMW M2 seems to be universally loved
http://www.bmwblog.com/2016/02/17/bmw-m ... lly-loved/

BMW M2 technical facts
https://www.netcarshow.com/bmw/2016-m2_coupe/
Laatst gewijzigd door Franzino op 24 okt 2017, 13:59, 13 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Franzino
Berichten: 367
Lid geworden op: 28 sep 2009, 17:14
Auto: MY17 M2 / MY20 Alpine A110
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: M2 besteld (wanneer, waarom + bevindingen tot nu)

Bericht door Franzino » 06 jul 2016, 14:48

Mineral Grey

Afbeelding

Gebruikersavatar
Hitz
Berichten: 1931
Lid geworden op: 12 jan 2012, 11:09
Auto: Mercedes-Benz S 320 CDI
Locatie: Flevoland

Re: M2 besteld (wanneer, waarom + bevindingen tot nu)

Bericht door Hitz » 06 jul 2016, 15:01

Heldere uiteenzetting. Mooie auto!

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: M2 besteld (wanneer, waarom + bevindingen tot nu)

Bericht door GTRene » 06 jul 2016, 15:09

mooie kar, alvast gefeliciteerd met je aankoop, nu nog ff wachten en dan genieten :df:

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 7953
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: M2 besteld (wanneer, waarom + bevindingen tot nu)

Bericht door MParallel » 06 jul 2016, 15:22

Mooi man!

En zeker die veel vroegere levering.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: M2 besteld (wanneer, waarom + bevindingen tot nu)

Bericht door romo » 06 jul 2016, 17:33

Gefeliciteerd !!

Het zou mijn eigen review kunnen zijn :lol:

TOP verslag!!

Helemaal eens met de minpunten, zijde de dooie koppeling die veel te hoog aangrijpt (eigenlijk is het aangrijpingspunt niet te definiëren ), de volstrekt waardeloze DAB/HIFI, ik hoor meer bas buiten de kar dan er in. De digitale olietemp meter is een farce uiteraard. Als laatste zou ik te harde vering /demping willen noemen(zeker op slecht asfalt) De M2 houdt van strak, glad en nieuw asfalt :lol: Hier is de Cayman king, de vering /demping van de Porker vind ik ongeëvenaard goed.
Remmen vind ik jammer dat er een niet lineaire bekrachtiging wordt toegepast, bij normaal rijden is er meer pedaal kracht nodig, bij autobahn knallen moet je een zijden voetje gebruiken. De PCCB`s vond ik klassen beter.

Wat absoluut klasse is voor een turbo blok, de onvoorstelbare lineaire vermogensafgifte tot 7K RPM, ik heb het eerder gezegd, met een blinddoek op de kop zeg je dat er een atmo onderin ligt. Waanzinnig gedaan. Ding maakt ook veel meer en makkelijker toeren dan een 1M. Je moet een M2 ook niet als een turbo hok rijden, je moet gewoon toeren knallen, dat voel je, dat merk je, dat proef je..........

Het allerbeste aan de kar IMHO, ik waardeer het steeds meer; de waanzinnige initial turn in met sturen, tjezus wat lekker, dat ding gaat snel en direct de bocht in, echt een kart, nog beter, nog vlotter dan de 1M. Vervolgens machtig prachtig hoe de voortrein zich oplaadt, wat een grip aan de voorkant!! Het ding stuurt zoveel beter, sneller, strakker dan de Cayman GTS (te trage input op lage snelheid, te elastiekerig op hoge snelheid) Dit is precies waarom ik ik de Cayman zat was, wel een heelrijk blok, heerlijke sound and looks, briljante remmen, maar het sturen staat dik in de schaduw bij de huidige M2, dat zeg ik met overtuiging en zonder het verwijt van cognitieve dissonantie ( want dat argument had ik tijdens het bezit van de Cayman al hier gepost)
Dat een CGTS sneller door een bocht gaat boeit mij niet zo, het gaat mij meer om het feit hoe de kar door een bocht gaat.

Nu bijna 4K km er op, ik geniet er nog even van......... :df:

Walter
Berichten: 2315
Lid geworden op: 15 dec 2008, 09:03

Re: M2 besteld (wanneer, waarom + bevindingen tot nu)

Bericht door Walter » 06 jul 2016, 18:22

.
Laatst gewijzigd door Walter op 26 jan 2017, 20:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Franzino
Berichten: 367
Lid geworden op: 28 sep 2009, 17:14
Auto: MY17 M2 / MY20 Alpine A110
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: M2 besteld (wanneer, waarom + bevindingen tot nu)

Bericht door Franzino » 06 jul 2016, 19:25

romo schreef:Helemaal eens met de minpunten, zijde de dooie koppeling die veel te hoog aangrijpt (eigenlijk is het aangrijpingspunt niet te definiëren ),
Waarom heb jij ondanks de paar minpunten van de manuele toch een manuele genomen ipv een DKG?
Een manuele M2 is Nederland toch duurder dan eentje met DKG he?

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: M2 besteld (wanneer, waarom + bevindingen tot nu)

Bericht door romo » 06 jul 2016, 19:43

Omdat ik een CGTS met sublieme PDK had, heb ik eerst een M4 met DCT getest, dat was niet bepaald mijn ding (vergeleken met de PDK bak), daarom HB M2.

Nu is de pook/bak voortreffelijk; kort, direct en gladder dan welke BMW bak hiervoor, klein puntje kritiek zou de plaatsing van de pook kunnen zijn, om de Amerikanen te plezieren hebben ze mega bekerhouders voorin geplaatst, de pook staat daarom licht te ver naar achteren IMHO, maar goed ook dat went.

De koppeling i.c. het gevoel, de lange slag en het het niet definieerbare aangrijpingspunt is dan ook echt een minpunt.

Maar proefrijden met een M2 HB zat er niet in, dus dat kon ik pas achteraf concluderen.

Gebruikersavatar
Franzino
Berichten: 367
Lid geworden op: 28 sep 2009, 17:14
Auto: MY17 M2 / MY20 Alpine A110
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: M2 besteld (wanneer, waarom + bevindingen tot nu)

Bericht door Franzino » 06 jul 2016, 20:08

Walter schreef: 12 jaar, dat is nogal een tijd!
Ik heb door omstandigheden al met redelijk veel "performance" wagens gereden (Lamborghini, Ferrari, Porsche, M5, M3, Z4M, Z3M, GTR, S5, RS4, RS5, F-type, C63, enz)….maar qua eigen wagens rijd ik meestal zeer lang met dezelfde wagen. Ik denk zeer goed na over een aankoop en het moet echt mijn ding zijn voor ik hem zelf koop. Ik heb dus maar een zeer beperkt autoverleden van wagens die ik zelf heb gekocht. Mijn 2de wagen (Z4M roadster) heb ik ook al 6 jaar in mijn bezit en is ook reeds 10 jaar oud (en die blijft sowieso nog lang bij mij).

Mijn dagelijkse e46 325i M-tech (nu + 250.000km) is nu 12 jaar oud en ik heb hem 11 jaar in mijn bezit. Hij reed altijd super goed en zeer leuk. Ik zag 0 redenen om het in te ruilen voor een recenter en duurder model. Om de 325i te overtreffen moest ik al minimaal een 335i hebben anders was het in mijn ogen de moeite niet qua verschil om geld uit te geven. Ik ben niet iemand die een auto koopt voor de reden dat ik een recenter of nieuwe model wil. Ik lig er totaal niet wakker van dat mijn e46 een 12 jaar oude wagen is. Hij rijdt met zijn benzine 6 cilinder leuker dan 80% van de wagen die nu te koop zijn. Ik koop auto's voor de reden dat ik iets specialer of beter wil of dat ik de wagen beu ben. Vermits ik de 325i nooit beu was en de nieuwe BMW modellen of andere merken mij weinig deden en in mijn ogen weinig meerwaarde gaven tegenover mijn 325i heb ik nooit een andere daily gekocht. Ik heb natuurlijk ook nog een Z4M staan qua sun & fun, dus klagen hoor je mij zeker niet ;)
Walter schreef: Waren de RS4 M3s te log of was er iets anders waarom ze afvielen?
De F80 M3 vond ik voor een M redelijk groot en log aanvoelen. Stuurgedrag, wegligging, sound, motorkarakter…vielen ook allemaal niet in de smaak bij mij. De look van binnen en buiten vond ik wel zeer mooi, maar enkel voor looks koop ik geen auto.

E9x M3 is niet onmiddellijk afgevallen....maar wel vorig jaar na een weekje testen.
Hier mijn bevindingen: http://www.bimmerboard.be/forum/index.php?topic=54441.0" onclick="window.open(this.href);return false;

Als alternatief voor een e9x M3 wou ik toen een e91 335i touring (met de nieuwere N55 motor, zonder x-drive, zonder panoramisch dak, manueel, leder, volledige M-kit). Ik heb toen bijna geen enkel deftig 2de hands exemplaar kunnen vinden dat aan mijn voorwaarden voldeed. Geen x-drive + manueel was een zeer moeilijk te vinden combinatie. Bijna een zwart exemplaar gekocht dat perfect leek, maar op de laatste moment bleek daar schade aan te zijn dat niet op voorhand was gemeld en ik vetrouwde het zaakje toen niet meer.

Dan ook naar andere modellen van wagens beginnen kijken die wat specialer, unieker waren dan een 335i. Eind 2015 is mijn interesse gewekt in de RS4 B8 Avant (lichte vracht), C63 AMG wagon (facelift model 2012 en in lichte vracht) en de Alpina B3 biturbo touring (F31 model, zonder X-drive). De RS4 B8 is een prachtige en onopvallende auto! Hij was zeer snel met een mooi V8 geluid, maar met amper emotie en rijbeleving. De wegligging was zo veilig en zeer saai. De gripgrens lag zeer ver en je moest al extreem snel rijden om iets van sensatie te hebben. Het stuurgedrag was zeer gevoelloos en het grootste minpunt aan heel de wagen. Heel veilig, heel snel, heel mooi, heel saai en zonder stuurgevoel...dat is de RS4 B8 voor mij.

Van de C63 was ik wel fan en veel meer fan dan van de RS4 B8. De versnellingsbak (speedshift MCT) was het enige minder punt (op technisch vlak) aan de C63. Maar zoals gezegd viel het met die MCT nog mee, je moet hem als automaat bekijken en niet als een DKG of S-Tronic. De meerwaarde van C63AMG stationwagen was gewoon de motor, het rijgedrag, het stuurgevoel en het feit dat deze in lichte vracht vorm heel goed mee viel qua kosten (100% in te brengen als kosten, volledig recup BTW, geen BIV, amper rijtaks).

Een ander nadeel voor mij was dat dit een MB was en ik niet 100% zot was van de MB look. De C63 is geen lelijke wagen, maar ik werd er niet warm van en hij bleef een hoge bompa-look met een bepaald kitch gehalte voor mij hebben. Ik had ook weinig zin om met zoiets specifiek naar een officiele MB garage te gaan voor onderhoud. Maar daar zou ik wel een specialist met kennis van zaken voor zoeken, zoals ik bij mijn BMW's (eens uit garantie) ook heb gedaan.

Op het einde van de rit bleven er dus maar 2 wagens over; de C63 AMG (2013) en Alpina B3 BiTurbo (2014). Als de M2 dit jaar niet was uitgekomen, dan had ik 9 kansen op 10, één van deze twee auto's dit jaar gekocht en ik had er van beide op het oog. Bij de C63 AMG was het natuurlijk wel zo, dat dit een lichte vracht ging zijn en ik dus wel geen enkele wagen meer had waar je meer dat 2 personen in kan. Geen grote ramp voor mijn situatie, maar dit zou misschien heel af en toe eens lastig kunnen zijn. De goede recente 2de hands C63 AMG exemplaren werden wel moeilijker en moeilijker te vinden in de kleur (zwart of donkergrijs) en uitvoering dat ik wou. Een deftige 2de hands Alpina B3 Biturbo (zonder X-drive) bleek ook geen simpele zoektocht in de juiste kleuren (interieur en exterieur). Maar ik had geen haast en ik bekeek de 2de hands markt rustig naar eventuele interessante wagens. Het is sowieso een luxeprobleem natuurlijk, dat weet ik ook wel ;)

Dan verschenen plots al die positieve reviews over de M2 en ben ik er uiteindelijk zelf eens mee gaan test rijden. Om te zien of dit wel klopte en hoe handig te kofferruimte was in het echt. De koffer is qua handigheid even groot als de koffer van mijn e46 touring (met het afdekluikje toe wel te verstaan). Ik stelde mij ook de vraag; "heb ik wel een BMW M als dagelijkse wagen nodig", want ik heb al een Z4M in mijn garage (die sowieso niet weg gaat). Het antwoord is ronduit "nee ik heb geen M nodig als dagelijkse wagen"... Maar de M2 is zo een leuk rijdende wagen (voor een moderne wagen met turbomotor en elektrische stuurbekrachtiging) dat ik deze gewoon moest hebben vanwege de fun & handigheid in een zeer compact pakket.

Ik ben niet het type dat nieuwe wagen koopt en vind dit meestal te duur voor datgene wat het is. Een manuele M2 met mijn specificaties kwam iets duurder uit dan een 2de hands Alpina B3 touring van 2014. Dit vond ik vanwege de 3 jaar garantie (en 0km) nog wel ok. Met de M2 heb je op dit moment nu eenmaal geen keuze dan nieuw te kopen. Een 2de hands M2 is zelfs duurder dan een nieuwe. Vermits ik dan nog plots de mogelijkheid had om ene te bestellen met levering in 2016...dan was de keuze snel gemaakt. Je leeft maar één keer; dus de knoop doorgehakt, ene samengesteld, besteld en voorschot betaald. Zo was ik ook ineens verlost naar de zoektocht van een deftige 2de hands C63 of Alpina B3. Ik heb de M2 nog niet; maar ik ben nu wel al zeer blij dat ik nog geen andere wagen had gekocht. De M2 laat mijn autohart sowieso al sneller kloppen dan de C63, Alpina of 335i...

Ik kan het mij moeilijk voorstellen; maar moest de M2 na een jaar in bezit toch uiteindelijk niet de ideale daily zijn voor mij, dan verkoop ik hem wel eind 2017. Er is nu eenmaal toch meer vraag dan aanbod en dit zal volgende jaar ook nog wel zo zijn als je ziet dat nu ene bestellen in de UK pas levering is in 2018 :duh:
Walter schreef: Maar er is dus wel een meter? Wat is er dan niet gedetailleerd aan? Voor de sound kun je misschien een keer een bavsound upgrade doen of zo.
Ik weet nog steeds niet of er nu een olietemperatuur meter op de wagen is of niet. De verkoper kon mij hem alvast niet laten zien op de M2.
De HK zou een 10tal inspeeluren nodig hebben om daarna beter te spelen. Het zou nog steeds slecht zijn, maar iets beter als nieuw. Het is in ieder geval de naam Harman Kardon audio upgrade niet waardig. Tja we zien wel, maar als het mij echt blijft storen zal ik in de toekomst misschien wel een betaalbare oplossing zoeken in de stijl van BAVsound.

Gebruikersavatar
Franzino
Berichten: 367
Lid geworden op: 28 sep 2009, 17:14
Auto: MY17 M2 / MY20 Alpine A110
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: M2 besteld (wanneer, waarom + bevindingen tot nu)

Bericht door Franzino » 06 jul 2016, 20:11

romo schreef:Omdat ik een CGTS met sublieme PDK had, heb ik eerst een M4 met DCT getest, dat was niet bepaald mijn ding (vergeleken met de PDK bak), daarom HB M2.

Nu is de pook/bak voortreffelijk; kort, direct en gladder dan welke BMW bak hiervoor, klein puntje kritiek zou de plaatsing van de pook kunnen zijn, om de Amerikanen te plezieren hebben ze mega bekerhouders voorin geplaatst, de pook staat daarom licht te ver naar achteren IMHO, maar goed ook dat went.

De koppeling i.c. het gevoel, de lange slag en het het niet definieerbare aangrijpingspunt is dan ook echt een minpunt.

Maar proefrijden met een M2 HB zat er niet in, dus dat kon ik pas achteraf concluderen.
Heb je spijt dat je een manuele hebt genomen ipv de DKG?
Mijn bevindingen van manueel vs DKG kan je ook vinden in mijn openingspost. Ik vond het alvast een zeer moeilijke beslissing en ik hoop de juiste keuze voor mij gemaakt te hebben ;)

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: M2 besteld (wanneer, waarom + bevindingen tot nu)

Bericht door GTRene » 06 jul 2016, 20:15

ik dacht misschien zit er bij de M2 een reduceer ventiel tussen de leiding van de koppeling, maar schijnbaar niet.

M2

Afbeelding

http://nl.bmwfans.info/parts-catalog/F8 ... h_control/" onclick="window.open(this.href);return false;

echter bij de 1M wel... (nr 13)
hoe koppelde die dan? zou je dat van de 1M (als die wel fijn koppeld) dat kunnen overzetten? dus dat principe van leidingen e.d. wat je in de plaatjes ziet.

Afbeelding


http://nl.bmwfans.info/parts-catalog/E8 ... h_control/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: M2 besteld (wanneer, waarom + bevindingen tot nu)

Bericht door romo » 06 jul 2016, 20:30

Heb je spijt dat je een manuele hebt genomen ipv de DKG?
Mijn bevindingen van manueel vs DKG kan je ook vinden in mijn openingspost. Ik vond het alvast een zeer moeilijke beslissing en ik hoop de juiste keuze voor mij gemaakt te hebben ;)

Nee, zeker niet, ik vond en vind de DCT kwaliteit/beleving niet in de schaduw staan bij de PDK bak hiervoor (met respect nogmaals voor wie daar anders over denkt) HB was en is mijn enige keuze waar ik vol achter sta.

Bij een eventueel volgende Porsche doe ik direct een PDK, zonder twijfel.

Ik weet nog steeds niet of er nu een olietemperatuur meter op de wagen is of niet. De verkoper kon mij hem alvast niet laten zien op de M2.
Via de BC, linker handel zijkapje bovenzijde, 6 keer drukken (ja ik weet het uit het hoofd :lol: ) dan krijg je een digitale readout van de gecombineerde olie/water temp, aanduiding "cold" spreekt voor zich, vrij snel na starten/rijden krijg je dan een oplopende schaal waarbij het woord "OK" verschijnt, maar de indicator staat nog lang niet in het midden waar de temp pas echt goed is, ik zou dus niet trappen bij alleen het woordje 'OK" maar wachten tot de indicator in het midden van de meter staat.

Ik start standaard op met deze digitale ramp egh temp meter.............er is niks beter helaas

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: M2 besteld (wanneer, waarom + bevindingen tot nu)

Bericht door Macboy » 07 jul 2016, 00:29

Franzino wat een geweldig uitgebreide review :thumbup:

Mijn complimenten voor je heldere en goed onderbouwde uiteenzettingen. Wat mij betreft een sublieme keuze om voor de M2 te gaan en helemaal in handbak versie.

Als Alpina liefhebber had ik je ook graag in een B3 gezien. Maar denk dat je een goede keuze hebt gemaakt om voor een nieuwe M2 te gaan. Ben erg benieuwd naar de kleur.

Heel veel rijplezier gewenst alvast maar dat duurt helaas nog een paar maandjes :(

Gebruikersavatar
Franzino
Berichten: 367
Lid geworden op: 28 sep 2009, 17:14
Auto: MY17 M2 / MY20 Alpine A110
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: M2 besteld (wanneer, waarom + bevindingen tot nu)

Bericht door Franzino » 07 jul 2016, 01:13

GTRene schreef:ik dacht misschien zit er bij de M2 een reduceer ventiel tussen de leiding van de koppeling, maar schijnbaar niet.
M2 heeft geen CDV (clutch delay valve) zoals op 1M, Z4M, enz.... Ik denk ook niet dat dit verschil zou geven qua koppelingsgevoel....

Gebruikersavatar
Franzino
Berichten: 367
Lid geworden op: 28 sep 2009, 17:14
Auto: MY17 M2 / MY20 Alpine A110
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: M2 besteld (wanneer, waarom + bevindingen tot nu)

Bericht door Franzino » 07 jul 2016, 01:15

romo schreef: Via de BC, linker handel zijkapje bovenzijde, 6 keer drukken (ja ik weet het uit het hoofd :lol: ) dan krijg je een digitale readout van de gecombineerde olie/water temp, aanduiding "cold" spreekt voor zich, vrij snel na starten/rijden krijg je dan een oplopende schaal waarbij het woord "OK" verschijnt, maar de indicator staat nog lang niet in het midden waar de temp pas echt goed is, ik zou dus niet trappen bij alleen het woordje 'OK" maar wachten tot de indicator in het midden van de meter staat.

Ik start standaard op met deze digitale ramp egh temp meter.............er is niks beter helaas
:gek:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Franzino
Berichten: 367
Lid geworden op: 28 sep 2009, 17:14
Auto: MY17 M2 / MY20 Alpine A110
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: M2 besteld (wanneer, waarom + bevindingen tot nu)

Bericht door Franzino » 07 jul 2016, 01:17

Macboy schreef:Franzino wat een geweldig uitgebreide review :thumbup:

Mijn complimenten voor je heldere en goed onderbouwde uiteenzettingen. Wat mij betreft een sublieme keuze om voor de M2 te gaan en helemaal in handbak versie.

Als Alpina liefhebber had ik je ook graag in een B3 gezien. Maar denk dat je een goede keuze hebt gemaakt om voor een nieuwe M2 te gaan. Ben erg benieuwd naar de kleur.

Heel veel rijplezier gewenst alvast maar dat duurt helaas nog een paar maandjes :(
Thanks... Nu dat wachten valt wel mee hoor, als je hoort dat de meeste mensen die hem nu bestellen minimum een jaar moeten wachten....dan mag ik zeker niet klagen.

ZZII
Berichten: 138
Lid geworden op: 13 okt 2008, 10:22

Re: M2 besteld (wanneer, waarom + bevindingen tot nu)

Bericht door ZZII » 07 jul 2016, 08:16

Hele gave auto! en tof om te lezen hoe je tot de keuze bent gekomen.
Veel plezier ermee tot 2028!!!

Walter
Berichten: 2315
Lid geworden op: 15 dec 2008, 09:03

Re: M2 besteld (wanneer, waarom + bevindingen tot nu)

Bericht door Walter » 07 jul 2016, 09:20

.
Laatst gewijzigd door Walter op 26 jan 2017, 20:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Franzino
Berichten: 367
Lid geworden op: 28 sep 2009, 17:14
Auto: MY17 M2 / MY20 Alpine A110
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: M2 besteld (wanneer, waarom + bevindingen tot nu)

Bericht door Franzino » 07 jul 2016, 11:10

ZZII schreef:Hele gave auto! en tof om te lezen hoe je tot de keuze bent gekomen.
Veel plezier ermee tot 2028!!!
Als ik hem echt top vind en er weinig anders boeiends en betaalbaar op autogbied mijn pad kruist, dan kan het goed zijn dat ik hem tegen dan nog heb hoor ;)

Als ik nu geld over had, zou ik mij wel op de lijst zetten van de nieuwe 991.2 GT3 met 4.0L motor en manuele versnellingsbak. Dat gaat volgens mij 1 van de laatste der uber sportwagens met zeer hoge betrokkenheid worden...zou perfect passen naast mijn toekomstige M2 :)

indobesar
Berichten: 9976
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence
Contacteer:

Re: M2 besteld (wanneer, waarom + bevindingen tot nu)

Bericht door indobesar » 07 jul 2016, 13:49

Proficiat! Erg leuk geschreven. Aantal keer moeten lachten om de Vlaamse taal! :) :thumbup:

Gebruikersavatar
Franzino
Berichten: 367
Lid geworden op: 28 sep 2009, 17:14
Auto: MY17 M2 / MY20 Alpine A110
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: M2 besteld (wanneer, waarom + bevindingen tot nu)

Bericht door Franzino » 07 jul 2016, 14:16

indobesar schreef:Proficiat! Erg leuk geschreven. Aantal keer moeten lachten om de Vlaamse taal! :) :thumbup:
Cannot hide what we are :peace:

Robin
Berichten: 51211
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: M2 besteld (wanneer, waarom + bevindingen tot nu)

Bericht door Robin » 07 jul 2016, 14:17

Jeses Franzino, moet ik dit allemaal doorlezen?:)

Congrats! Goeie keus!

Robin_NL van Bimmerpost(dat weet je al)

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1092
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: M2 besteld (wanneer, waarom + bevindingen tot nu)

Bericht door Marc Sierra » 07 jul 2016, 14:51

Een M2, ik kan me niet voorstellen dat je daar spijt van zou krijgen. :df:

Veel plezier ermee!

Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1765
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 130i, 106 Rallye S2, 206 GTi
Locatie: Nurnbergring
Contacteer:

Re: M2 besteld (wanneer, waarom + bevindingen tot nu)

Bericht door StefanW » 07 jul 2016, 15:20

Gaaf verslag!
(325i e46 is idd gewoon nog geweldig)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Alex, ErikS, Estoque, Geertmans, KoenM en 55 gasten