Sierra Cosworth 4x4
- Marc Sierra
- Berichten: 1096
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Sierra Cosworth 4x4
Laatst gewijzigd door Marc Sierra op 16 jul 2017, 19:36, 1 keer totaal gewijzigd.
- Arthur
- Berichten: 39737
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Sierra Cosworth 4x4
Wel,als dát er staat
-
OnlineEvdP
- Berichten: 6146
- Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
- Auto: Volg de Skoda rijder
- Locatie: Op de gasbel
Re: Sierra Cosworth 4x4
Inderdaad. "1.6 CL" is heel wat anders.
- Marc Sierra
- Berichten: 1096
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Sierra Cosworth 4x4
Aangezien het dashboard nog altijd een gat boven het dashboardkastje had omdat de vorige eigenaar het nodig vond daar een extra metertje in te planten moest ik nog altijd op zoek naar een net dashboard. Jammer genoeg lijkt een net zwart dashboard van dit type onvindbaar, ze zijn of beschadigd, of er wordt 200 euro voor alleen een bovengedeelte gevraagd. Uiteindelijk dus maar besloten om het dashboard om te bouwen naar het latere type. Dus ben ik alle onderdelen gaan verzamelen die ik nodig had.
Oude dashboard eruit gehaald.
En meteen een kabelboompje gemaakt zodat ik de elektrische raamschakelaars van de Scorpio/Mondeo kan gebruiken, die van de Sierra bleven zo af en toe weer hangen.
En het relais van de Scorpio voor de 'one-touch-down' functie op het bestuurdersraam.
Nieuwe VDO meters voor oliedruk, olietemperatuur en volt.
En het grootste gedeelte van het dashboard ingebouwd. Ook meteen de standaard radio vervangen door iets waar in ieder geval een CD in kan.
Nog wat meer stukjes dashboard ingebouwd.
En weer iets verder.
Oude dashboard eruit gehaald.
En meteen een kabelboompje gemaakt zodat ik de elektrische raamschakelaars van de Scorpio/Mondeo kan gebruiken, die van de Sierra bleven zo af en toe weer hangen.
En het relais van de Scorpio voor de 'one-touch-down' functie op het bestuurdersraam.
Nieuwe VDO meters voor oliedruk, olietemperatuur en volt.
En het grootste gedeelte van het dashboard ingebouwd. Ook meteen de standaard radio vervangen door iets waar in ieder geval een CD in kan.
Nog wat meer stukjes dashboard ingebouwd.
En weer iets verder.
Laatst gewijzigd door Marc Sierra op 16 jul 2017, 19:37, 1 keer totaal gewijzigd.
- Marc Sierra
- Berichten: 1096
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Sierra Cosworth 4x4
En een middenpaneeltje aangepast voor 4 Scorpio schakelaars.
Nooit meer last hebben dat het raam wel open gaat maar niet meer dicht.
En het schuifdak is ook elektrisch gemaakt.
Links achterin ook het handmatige raammechanisme vervangen voor een electrische en de raamschakelaar in het handgreeppaneeltje gemaakt, orgineel zit dat namelijk aan de achterkant van de middenconsole. En heb meteen ook het deurpaneel vervangen door eentje zonder gat voor de slinger en met leren inleg.
Het paneel voor het voorportier is ook vervangen. Bij de oude zat er nog de stoffen inleg op en was het venyl (of wat het ook mag zijn) helemaal weg getrokken, iets dat helaas bij bijna al deze deurpanelen is.
Het deurpaneel van de bijrijderskant zit er ook in, bij deze ook geen weggetrokken bekleding meer. En alles bij het dashboard is ook klaar, met de nieuwe schakelaars voor de ramen erin.
En het elektrische raam rechts achter zit er ook in, samen met het knopje en een nieuw deurpaneel zonder gat.
Nooit meer last hebben dat het raam wel open gaat maar niet meer dicht.
En het schuifdak is ook elektrisch gemaakt.
Links achterin ook het handmatige raammechanisme vervangen voor een electrische en de raamschakelaar in het handgreeppaneeltje gemaakt, orgineel zit dat namelijk aan de achterkant van de middenconsole. En heb meteen ook het deurpaneel vervangen door eentje zonder gat voor de slinger en met leren inleg.
Het paneel voor het voorportier is ook vervangen. Bij de oude zat er nog de stoffen inleg op en was het venyl (of wat het ook mag zijn) helemaal weg getrokken, iets dat helaas bij bijna al deze deurpanelen is.
Het deurpaneel van de bijrijderskant zit er ook in, bij deze ook geen weggetrokken bekleding meer. En alles bij het dashboard is ook klaar, met de nieuwe schakelaars voor de ramen erin.
En het elektrische raam rechts achter zit er ook in, samen met het knopje en een nieuw deurpaneel zonder gat.
Laatst gewijzigd door Marc Sierra op 16 jul 2017, 19:40, 1 keer totaal gewijzigd.
-
OnlineEvdP
- Berichten: 6146
- Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
- Auto: Volg de Skoda rijder
- Locatie: Op de gasbel
Re: Sierra Cosworth 4x4
Het houdt je wel bezig!
- MartijnGizmo
- Berichten: 12747
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Sierra Cosworth 4x4
Netjes zo, dat interieur!
- Marc Sierra
- Berichten: 1096
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Sierra Cosworth 4x4
Een tijd geleden had ik een keertje met de Dynojet een logje gemaakt van volgas optrekken in de 3e versnelling. Naast de AFR waarde worden ook de tijd en het toerental gelogd. Die data kan je vervolgens in Excel inlezen, waar je met de overbrengingsverhoudingen en de bandenmaat de snelheid kan berekenen uit het toerental. Dus dan kan je er zo een mooi grafiekje van maken.
Wat ik later nog bedacht is dat als je een aantal gegevens van de auto hebt (gewicht, Cw-waarde, frontaal oppervlak) je het vermogen en koppel ook uit kan rekenen. De Cw-waarde is wel te vinden, die is 0.34. Gewicht heb ik geschat op 1390 kg (met mezelf en half gevulde benzinetank) en het frontaal oppervlak op 2.2 m2. Met deze gegevens kan je het koppel en vermogen aan de wielen uitrekenen. Om vervolgens terug te rekenen naar het koppel en vermogen aan de krukas heb ik een aandrijfverlies van 22% genomen. Als je gaat zoeken schijnt dat een redelijke waarde te zijn voor een 4x4.
Wel grappig om te zien dat ik uiteindelijk op een maximum koppel van 478 Nm bij 3800 rpm uitkom, terwijl vaak gezegd wordt dat deze setup rond de 480 Nm zou hebben. Het vermogen komt hiermee op een maximum waarde van 357 pk bij 6200 rpm. Niet dat ik hiermee wil zeggen dat hij meer dan 350 pk heeft, deze setup zou normaal zo'n 320 pk moeten doen, maar ik vond het gewoon wel leuk dat je het zo best redelijk kon bepalen.
Wat ik later nog bedacht is dat als je een aantal gegevens van de auto hebt (gewicht, Cw-waarde, frontaal oppervlak) je het vermogen en koppel ook uit kan rekenen. De Cw-waarde is wel te vinden, die is 0.34. Gewicht heb ik geschat op 1390 kg (met mezelf en half gevulde benzinetank) en het frontaal oppervlak op 2.2 m2. Met deze gegevens kan je het koppel en vermogen aan de wielen uitrekenen. Om vervolgens terug te rekenen naar het koppel en vermogen aan de krukas heb ik een aandrijfverlies van 22% genomen. Als je gaat zoeken schijnt dat een redelijke waarde te zijn voor een 4x4.
Wel grappig om te zien dat ik uiteindelijk op een maximum koppel van 478 Nm bij 3800 rpm uitkom, terwijl vaak gezegd wordt dat deze setup rond de 480 Nm zou hebben. Het vermogen komt hiermee op een maximum waarde van 357 pk bij 6200 rpm. Niet dat ik hiermee wil zeggen dat hij meer dan 350 pk heeft, deze setup zou normaal zo'n 320 pk moeten doen, maar ik vond het gewoon wel leuk dat je het zo best redelijk kon bepalen.
Laatst gewijzigd door Marc Sierra op 16 jul 2017, 19:42, 1 keer totaal gewijzigd.
- Marc Sierra
- Berichten: 1096
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Sierra Cosworth 4x4
Na al het knutselen om de auto netjes te maken er een keertje mee naar de Nurburgring geweest. Bij het Grand Prix circuit stond leuk (en duur) spul naast de baan (en reed ook op de baan).
En de nieuwe BMW M4 (M3 coupe) in camouflage. De M3 sedan reed er overigens ook rond.
Verder zelf nog op het GP circuit gereden met de cosworth en later nog 2 rondjes over de Nordschleife. Ik heb wel gemerkt dat de remmen niet top zijn. De schijven zijn waarschijnlijk krom, je trilt bijna de auto uit met hard remmen vanaf hoge snelheid. Ook hebben de bussen in de achterophanging een beetje speling waardoor het zeker bij hoge snelheid (rond de 200 km/u) en beetje zoekerig ging aanvoelen. En met die snelheid in de remmen was al helemaal geen feest. Door de speling gaan de achterwielen dan op een beetje uitspoor staan waardoor hij helemaal instabiel wordt. Dus er zijn wel wat verbeterpuntjes. Maar hoe dan ook een leuke dag gehad!
En de nieuwe BMW M4 (M3 coupe) in camouflage. De M3 sedan reed er overigens ook rond.
Verder zelf nog op het GP circuit gereden met de cosworth en later nog 2 rondjes over de Nordschleife. Ik heb wel gemerkt dat de remmen niet top zijn. De schijven zijn waarschijnlijk krom, je trilt bijna de auto uit met hard remmen vanaf hoge snelheid. Ook hebben de bussen in de achterophanging een beetje speling waardoor het zeker bij hoge snelheid (rond de 200 km/u) en beetje zoekerig ging aanvoelen. En met die snelheid in de remmen was al helemaal geen feest. Door de speling gaan de achterwielen dan op een beetje uitspoor staan waardoor hij helemaal instabiel wordt. Dus er zijn wel wat verbeterpuntjes. Maar hoe dan ook een leuke dag gehad!
Laatst gewijzigd door Marc Sierra op 16 jul 2017, 19:44, 1 keer totaal gewijzigd.
- Marc Sierra
- Berichten: 1096
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Sierra Cosworth 4x4
Vorig jaar op de Nurburgring er achter gekomen dat er toch een paar dingetjes niet optimaal waren aan de cos. Dus dan moet dat toch opgelost en liefst ook meteen verbeterd worden.
Als eerste begonnen met de achterwielophanging, daar zat een klein beetje speling op de lagers tussen draagarm en subframe waardoor het op hoge snelheid een klein beetje zoekerig aanvoelde. Aangezien ik vorig jaar al een achteras aan had laten passen voor de zilveren Sierra V6 was het niet meer zo moeilijk om het voor deze ook te laten doen. Net als bij die andere is hier ook de hoek van de draagarmen ten op zichte van het subframe aangepast van 18 graden naar 6 graden. Ook is het camber afstelbaar gemaakt, maar sporing is niet afstelbaar aangezien dat verliep tijdens het rijden.
En een PU differentieelsteun van Motorsport Developments.
En klaar om de nieuwe achteras te monteren.
Aangezien de wielen nu veel rechter inveren wilde ik toch even controleren dat de wielen niet aan zouden lopen op de hoogste stand van de draagarm. Dus toen de veer er nog niet tussen zat eventjes de draagarm tot de bumpstop opgekrikt, en het past gelukkig net. Mn vinger paste er alleen niet meer tussen.
Als eerste begonnen met de achterwielophanging, daar zat een klein beetje speling op de lagers tussen draagarm en subframe waardoor het op hoge snelheid een klein beetje zoekerig aanvoelde. Aangezien ik vorig jaar al een achteras aan had laten passen voor de zilveren Sierra V6 was het niet meer zo moeilijk om het voor deze ook te laten doen. Net als bij die andere is hier ook de hoek van de draagarmen ten op zichte van het subframe aangepast van 18 graden naar 6 graden. Ook is het camber afstelbaar gemaakt, maar sporing is niet afstelbaar aangezien dat verliep tijdens het rijden.
En een PU differentieelsteun van Motorsport Developments.
En klaar om de nieuwe achteras te monteren.
Aangezien de wielen nu veel rechter inveren wilde ik toch even controleren dat de wielen niet aan zouden lopen op de hoogste stand van de draagarm. Dus toen de veer er nog niet tussen zat eventjes de draagarm tot de bumpstop opgekrikt, en het past gelukkig net. Mn vinger paste er alleen niet meer tussen.
Laatst gewijzigd door Marc Sierra op 16 jul 2017, 19:46, 1 keer totaal gewijzigd.
- MartijnGizmo
- Berichten: 12747
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Sierra Cosworth 4x4
Handig als je de modificaties elders al hebt kunnen testen!
- Marc Sierra
- Berichten: 1096
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Sierra Cosworth 4x4
Na het uitlijnen van de auto er achter gekomen dat de sporing van het linker achterwiel niet helemaal goed was. Dus een dun plaatje van de goede dikte gepakt (0.35 mm in dit geval) en op maat gemaakt om tussen de draagarm en het wiellagerhuis te monteren. Dit brengt de sporing van dat wiel als het goed is van -0.03º naar +0.21º.
Laatst gewijzigd door Marc Sierra op 16 jul 2017, 19:47, 1 keer totaal gewijzigd.
- Marc Sierra
- Berichten: 1096
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Sierra Cosworth 4x4
Een ander probleem op de Nurburgring was dat de remmen gigantisch trilden. Waarschijnlijk kwam dit omdat ze één of meerdere keren veel te heet zijn geworden.
Aangezien de remmen van een Cosworth toch al niet al te goed bekend staan (al werden ze in die tijd best goed gevonden) en mijn auto ook meer vermogen heeft dan origineel had ik niet zo veel vertrouwen in het gewoon vervangen van de schijven en blokken. Als ze toch vervangen moeten worden dan liever meteen iets beters er op. Helaas valt dat niet mee door de offset van de standaard schijven, die zijn bijna vlak. De remklauwen zitten daardoor erg dicht tegen het wiel aan. Om die reden is het bijna niet mogelijk om remklauwen met meerdere zuigers te monteren, tenzij je wielen hebt die heel veel ruimte aan de remmen geven. Maar in mijn geval was dat natuurlijk niet zo.
Dus op zoek gegaan wat er verder mogelijk was. In Engeland levert Reyland een kit om met de standaard klauwen 308 mm schijven te monteren. Die kit is speciaal bedoeld om binnen 16" Escort Cosworth wielen te passen. Omdat mijn wielen 17" zijn past er dus nog wel iets groters in en na een mailtje naar Reyland konden ze ook wel een dergelijke kit leveren voor 330 mm schijven. Na een tijdje kreeg ik een beugel opgestuurd waarmee ik de remklauw kon verplaatsen naar de nieuwe positie om te testen of de kit zou passen.
Wat de wielen betreft paste het net, maar de balanceergewichtjes kwamen tegen de remklauwen aan. Dus uiteindelijk maar een 320 mm kit besteld zodat ik zeker wist dat het zou passen. Na best een lange tijd eindelijk de kit binnen gekregen. Voor een vergelijk eventjes een oude en een nieuwe schijf naast elkaar gelegd.
En daarna de kit gaan monteren, samen met nieuwe Ferodo DS2500 remblokken.
En met het wiel er weer op.
Aangezien de remmen van een Cosworth toch al niet al te goed bekend staan (al werden ze in die tijd best goed gevonden) en mijn auto ook meer vermogen heeft dan origineel had ik niet zo veel vertrouwen in het gewoon vervangen van de schijven en blokken. Als ze toch vervangen moeten worden dan liever meteen iets beters er op. Helaas valt dat niet mee door de offset van de standaard schijven, die zijn bijna vlak. De remklauwen zitten daardoor erg dicht tegen het wiel aan. Om die reden is het bijna niet mogelijk om remklauwen met meerdere zuigers te monteren, tenzij je wielen hebt die heel veel ruimte aan de remmen geven. Maar in mijn geval was dat natuurlijk niet zo.
Dus op zoek gegaan wat er verder mogelijk was. In Engeland levert Reyland een kit om met de standaard klauwen 308 mm schijven te monteren. Die kit is speciaal bedoeld om binnen 16" Escort Cosworth wielen te passen. Omdat mijn wielen 17" zijn past er dus nog wel iets groters in en na een mailtje naar Reyland konden ze ook wel een dergelijke kit leveren voor 330 mm schijven. Na een tijdje kreeg ik een beugel opgestuurd waarmee ik de remklauw kon verplaatsen naar de nieuwe positie om te testen of de kit zou passen.
Wat de wielen betreft paste het net, maar de balanceergewichtjes kwamen tegen de remklauwen aan. Dus uiteindelijk maar een 320 mm kit besteld zodat ik zeker wist dat het zou passen. Na best een lange tijd eindelijk de kit binnen gekregen. Voor een vergelijk eventjes een oude en een nieuwe schijf naast elkaar gelegd.
En daarna de kit gaan monteren, samen met nieuwe Ferodo DS2500 remblokken.
En met het wiel er weer op.
Laatst gewijzigd door Marc Sierra op 16 jul 2017, 19:48, 1 keer totaal gewijzigd.
- TurboClouseau
- Berichten: 2026
- Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
- Locatie: Grunn
Re: Sierra Cosworth 4x4
Mooie upgrades zo! Wat een heerlijke bak blijft dit toch!
- Marc Sierra
- Berichten: 1096
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Sierra Cosworth 4x4
Een ander ding dat me op het circuit tegen was gevallen was dat de leren stoelen zo ontzettend glad zijn. In de bocht glij je van de ene kant naar de andere kant, ondanks dat de stoelen toch vrij diep zijn. Dus uiteindelijk maar de complete Scorpio Recaro stoelen gemonteerd die een stoffen midden hebben.
Ook heb ik het koelvloeistoftankje maar eens vervangen. De oude zag er niet meer uit.
Oude:
Nieuwe:
Ook had ik al tijden een RS500 stijl intercooler van Airtec liggen die nog gemonteerd moest worden.
Aangezien ik het koelsysteem toch moest legen om het tankje te wisselen kon ik gelijk de radiateur verwijderen om de intercooler te monteren.
Ook heb ik het koelvloeistoftankje maar eens vervangen. De oude zag er niet meer uit.
Oude:
Nieuwe:
Ook had ik al tijden een RS500 stijl intercooler van Airtec liggen die nog gemonteerd moest worden.
Aangezien ik het koelsysteem toch moest legen om het tankje te wisselen kon ik gelijk de radiateur verwijderen om de intercooler te monteren.
Laatst gewijzigd door Marc Sierra op 16 jul 2017, 19:49, 1 keer totaal gewijzigd.
- Marc Sierra
- Berichten: 1096
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Sierra Cosworth 4x4
11-08-2014
Na de aanpassingen aan de auto ben ik weer een keertje naar de Nurburgring geweest, op een dag dat het GP circuit en de Nordschleife beiden open waren. Aan het begin van de middag zijn we als eerste naar het GP circuit gegaan.
Toen de auto op de parkeerplaats stond zag ik dat de velg rechtsvoor helemaal onder het bruine stof zat. Aan de linkerkant was er niet bijzonder veel stof, dus dat was toch een beetje vreemd.
Toch heb ik maar een kaartje gehaald om de baan op te kunnen gaan.
En klaar om de baan op te gaan.
Eenmaal op de baan bleek de bruine stof op het rechterwiel niet het enige dat vreemd was. Met remmen trok de auto flink naar links. Dus maar rustig aan gedaan op de baan. Om een of andere vreemde reden werd het remmen gedurende het rijden wel beter en na ongeveer 2 ronden remde de auto wel normaal.
Een filmpje dat mn vriendin gemaakt heeft vanuit de auto.
Daarna eventjes wezen tanken en de dagteller op 0 gezet. Weer terug gereden naar het circuit en opnieuw wachten tot we de baan op mochten.
Ook nu trok de auto de eerste 2 ronden weer naar links met remmen. En ook nu ging het dus weer vanzelf over, waarschijnlijk ging rechts beter remmen zodra de schijven/blokken warm werden.
Daarna de auto weer even een beetje af laten koelen en daarna weer de pitstraat in voor nog een kwartiertje rijden.
Ook deze keer weer hetzelfde met de remmen. Van deze heb ik helaas zelf geen filmpje, maar ik kwam wel een filmpje tegen waar ik toevallig in beeld kom (bij 7.20).
Daarna zijn we nog naar de Nordschleife gereden en daar een rondje overheen gedaan. Nou ken ik de baan daar voor geen meter en de auto trok weer naar links met remmen, dus ik heb lekker rustig aan gedaan. Het gevolg daarvan is wel dat de remmen nooit erg warm worden en je dus het risico houdt dat de auto naar links trekt als je onverwachts toch hard moet remmen.
Ook hier nog een filmpje van:
Nadat we het circuit afkwamen even wat wezen eten en daarna de tank volgegooid voor de terugweg. Ongeveer 23 liter erin en dat terwijl de dagteller maar op 93 km stond, 1 op 4 dus.
Wat betreft de wijzigingen aan de auto zijn de stoelen goed bevallen. Vorig jaar gleed ik van de ene kant naar de andere, dit jaar nergens last van gehad met de stoffen stoelen. Ook de nieuwe achteras is goed bevallen, de auto had veel minder onderstuur dan vorig jaar. Bij het insturen van de bocht aan het eind van het rechte stuk gleed de auto vorig jaar flink rechtdoor, dit jaar stuurde hij strak in zonder ook maar enig onderstuur. Ook met het uitaccelereren van de 2e bocht na het rechte stuk lag ie heerlijk op de weg. Volgas in zn 2 begon ie net een beetje weg te glijden over 4 wielen, en dat als je halverwege de bocht al op het gas gaat. En dan de remmen... tja, op zich een verbetering. Vorig jaar was het keihard trillen met remmen, nu trilt er helemaal niets meer. Maar het scheef trekken met remmen hoort natuurlijk niet, ik heb alleen nog niet kunnen vinden waar het door komt. Met de oude schijven/blokken was het probleem er volgens mij niet, dus het moet volgens mij toch aan de remblokken liggen ofzo.
Na de aanpassingen aan de auto ben ik weer een keertje naar de Nurburgring geweest, op een dag dat het GP circuit en de Nordschleife beiden open waren. Aan het begin van de middag zijn we als eerste naar het GP circuit gegaan.
Toen de auto op de parkeerplaats stond zag ik dat de velg rechtsvoor helemaal onder het bruine stof zat. Aan de linkerkant was er niet bijzonder veel stof, dus dat was toch een beetje vreemd.
Toch heb ik maar een kaartje gehaald om de baan op te kunnen gaan.
En klaar om de baan op te gaan.
Eenmaal op de baan bleek de bruine stof op het rechterwiel niet het enige dat vreemd was. Met remmen trok de auto flink naar links. Dus maar rustig aan gedaan op de baan. Om een of andere vreemde reden werd het remmen gedurende het rijden wel beter en na ongeveer 2 ronden remde de auto wel normaal.
Een filmpje dat mn vriendin gemaakt heeft vanuit de auto.
Daarna eventjes wezen tanken en de dagteller op 0 gezet. Weer terug gereden naar het circuit en opnieuw wachten tot we de baan op mochten.
Ook nu trok de auto de eerste 2 ronden weer naar links met remmen. En ook nu ging het dus weer vanzelf over, waarschijnlijk ging rechts beter remmen zodra de schijven/blokken warm werden.
Daarna de auto weer even een beetje af laten koelen en daarna weer de pitstraat in voor nog een kwartiertje rijden.
Ook deze keer weer hetzelfde met de remmen. Van deze heb ik helaas zelf geen filmpje, maar ik kwam wel een filmpje tegen waar ik toevallig in beeld kom (bij 7.20).
Daarna zijn we nog naar de Nordschleife gereden en daar een rondje overheen gedaan. Nou ken ik de baan daar voor geen meter en de auto trok weer naar links met remmen, dus ik heb lekker rustig aan gedaan. Het gevolg daarvan is wel dat de remmen nooit erg warm worden en je dus het risico houdt dat de auto naar links trekt als je onverwachts toch hard moet remmen.
Ook hier nog een filmpje van:
Nadat we het circuit afkwamen even wat wezen eten en daarna de tank volgegooid voor de terugweg. Ongeveer 23 liter erin en dat terwijl de dagteller maar op 93 km stond, 1 op 4 dus.
Wat betreft de wijzigingen aan de auto zijn de stoelen goed bevallen. Vorig jaar gleed ik van de ene kant naar de andere, dit jaar nergens last van gehad met de stoffen stoelen. Ook de nieuwe achteras is goed bevallen, de auto had veel minder onderstuur dan vorig jaar. Bij het insturen van de bocht aan het eind van het rechte stuk gleed de auto vorig jaar flink rechtdoor, dit jaar stuurde hij strak in zonder ook maar enig onderstuur. Ook met het uitaccelereren van de 2e bocht na het rechte stuk lag ie heerlijk op de weg. Volgas in zn 2 begon ie net een beetje weg te glijden over 4 wielen, en dat als je halverwege de bocht al op het gas gaat. En dan de remmen... tja, op zich een verbetering. Vorig jaar was het keihard trillen met remmen, nu trilt er helemaal niets meer. Maar het scheef trekken met remmen hoort natuurlijk niet, ik heb alleen nog niet kunnen vinden waar het door komt. Met de oude schijven/blokken was het probleem er volgens mij niet, dus het moet volgens mij toch aan de remblokken liggen ofzo.
Laatst gewijzigd door Marc Sierra op 16 jul 2017, 19:52, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 2315
- Lid geworden op: 15 dec 2008, 09:03
Re: Sierra Cosworth 4x4
.
Laatst gewijzigd door Walter op 26 jan 2017, 20:10, 1 keer totaal gewijzigd.
- Tim N
- Berichten: 7749
- Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37
Re: Sierra Cosworth 4x4
Ik gok op een remklauwrevisie op komst
- TurboClouseau
- Berichten: 2026
- Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
- Locatie: Grunn
Re: Sierra Cosworth 4x4
Is de auto origineel grijs geweest? Aangezien de motorruimte een andere kleur heeft...
- Marc Sierra
- Berichten: 1096
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Sierra Cosworth 4x4
De auto is origineel inderdaad zilver geweest. Hij was in Duitsland al overgespoten, dus al een aardige tijd voordat ik hem had. Aan de ene kant wel jammer dat hij niet de originele kleur meer is, maar aan de andere kant wil ik ook geen twee zilveren Sierra's. Ik heb de auto ooit gekocht op de staat van de carrosserie en de techniek, en ook voor een nette prijs. Misschien dat de motorruimte ooit nog een keertje in de goede kleur gespoten wordt mocht de motor er een keer uit gaan.
De rem bleek uiteindelijk door een wiellager te komen waar speling op zat. De bruine stof was roest van slijpsel van waar de remschijf langs de ankerbeugel gegaan was. Ik kon de moer van het wiellager gewoon aandraaien en daarna was het goed. Ik snap alleen niet waarom hij slecht remde en waarom dat na verloop van tijd beter werd. Het enige dat ik kan bedenken is dat de speling zorgde dat de zuiger van de remklauw verder terug geduwd werd, waardoor die met remmen niet ver genoeg terug naar buiten kwam. Dan zou de speling van het wiellager een stuk minder geworden moeten zijn als het een beetje warm werd.
De rem bleek uiteindelijk door een wiellager te komen waar speling op zat. De bruine stof was roest van slijpsel van waar de remschijf langs de ankerbeugel gegaan was. Ik kon de moer van het wiellager gewoon aandraaien en daarna was het goed. Ik snap alleen niet waarom hij slecht remde en waarom dat na verloop van tijd beter werd. Het enige dat ik kan bedenken is dat de speling zorgde dat de zuiger van de remklauw verder terug geduwd werd, waardoor die met remmen niet ver genoeg terug naar buiten kwam. Dan zou de speling van het wiellager een stuk minder geworden moeten zijn als het een beetje warm werd.
-
- Berichten: 18532
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
- Locatie: Boedelbak
Re: Sierra Cosworth 4x4
Kijk, het kan nog steeds aan mij liggen, maar het probleem is waarschijnlijk alweer minimaal een jaar of 2 oud. Het blijft een leuk topic om te lezen, maar reageren heeft geen nut zoals je hier boven mijn bericht leest.... Ook dat probleem is uiteraard allaaaaang opgelost....Walter schreef:Als je aan beide kanten dezelfde remblokken hebt, kan het daar toch eigenlijk niet aan liggen?
Niet om azijn te zeiken, want het zijn echt wel leuke posts om te lezen, maar zet er ff een datum boven ofzo....
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 26723
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Sierra Cosworth 4x4
^^ dat is wel een idee Erik.
Ik vind het ook vermakelijke topic's om te lezen maar idd bij reageren denk ik steeds... heft dat nog wel zin want waarschijnlijk is het oud.
als je bovenaan je post een datum zet dan leven we ook een beetje mee in de tijd, is misschien ook wel leuk
Ik vind het ook vermakelijke topic's om te lezen maar idd bij reageren denk ik steeds... heft dat nog wel zin want waarschijnlijk is het oud.
als je bovenaan je post een datum zet dan leven we ook een beetje mee in de tijd, is misschien ook wel leuk
- Marc Sierra
- Berichten: 1096
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Sierra Cosworth 4x4
Bedankt voor het goede idee! Ik heb de laatste post aangepast met een datum er boven nu.
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
- Contacteer:
Re: Sierra Cosworth 4x4
Blijft mooi om te volgen en nu met de datum erbij ook wat duidelijker
- Jan-Willem
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
- Locatie: Hengelo
Re: Sierra Cosworth 4x4
Blijft toch wel het mooiste speelgoed van Ford
Heb je het wiellager later nog vervangen?
Lijkt mij geen fijn gevoel dat er een tijdje behoorlijke speling op heeft gezeten.
Heb je het wiellager later nog vervangen?
Lijkt mij geen fijn gevoel dat er een tijdje behoorlijke speling op heeft gezeten.