Sierra Cosworth 4x4

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Sierra Cosworth 4x4

Bericht door Marc Sierra » 22 aug 2016, 15:16

Ik heb het wiellager in de gaten gehouden, maar het is nog steeds prima zo. Ik heb het overigens met de linkerkant ook gehad. Daar was de centrale moer een beetje los gekomen. Ford heeft op de aandrijfas van het linker achterwiel linkse draad gemaakt om het los lopen van de moer tegen te gaan. Maar bij de aandrijfas linksvoor is het gewoon rechtse draad. Vervolgens moet je de moer in een inkeping in de aandrijfas slaan zodat hij niet los kan draaien, maar blijkbaar was iemand dat ooit vergeten. Aan de rechterkant was het iets vreemder, de moer zat daar niet los maar toch was er speling. Tegenwoordig hou ik het maar in de gaten, maar voorlopig gaat het al 2 jaar goed.

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Sierra Cosworth 4x4

Bericht door Marc Sierra » 26 aug 2016, 13:58

09-07-2015

Een paar jaar geleden had ik deze al een keertje op de kop weten te tikken.

Afbeelding

Een setje Siemens 55 lb/hr injectoren. Ze worden ondertussen helaas niet meer nieuw gemaakt, vandaar dat ze zo moeilijk te vinden zijn. Maar ik had geluk en kon voor een redelijke prijs nog een nieuwe krijgen.

Als je die dingen hebt liggen wil je die op den duur natuurlijk ook eens gaan gebruiken. Dus uiteindelijk maar besloten het spaarvarken te slachten en een pakketje in Engeland besteld.

Afbeelding

Een nieuwe T34 turbo van CR Turbo's. De turbo heeft ook een zogenaamd 360 graden lager en verbeterde oliekeerringen. Ook heb ik er meteen een -34 actuator bij besteld zodat hoge turbodrukken makkelijker te halen zijn dan met de -31 actuator die ik had.

Afbeelding

Mijn bedoeling was om hetzelfde turbinehuis te gebruiken als op de standaard T3 zit. Dus om die reden heb ik de turbo zonder turbinehuis besteld.

Afbeelding

Dus toen maar snel begonnen met de oude turbo demonteren. Dat viel nog niet mee want de bouten waarmee het turbinehuis aan de kern van de turbo zitten zijn aan de onderkant bijna niet te bereiken. Maar uiteindelijk was ie er af.

Afbeelding

En een leeg turbinehuis aan de motor.

Afbeelding

Om de nieuwe turbo te monteren heb ik uiteindelijk maar het compressorhuis ook verwijderd, anders zag ik geen mogelijkheid om de bouten het turbinehuis en olieretourleiding aan de onderkant vast te maken.

Afbeelding

Daarna het compressorhuis weer gemonteerd.

Afbeelding

En de nieuwe actuator op de goede voorspanning op de wastegate gemonteerd.

Afbeelding

Toen alles van de turbo klaar was ook meteen de nieuwe injectoren gemonteerd. En daarna konden uiteindelijk het hitteschild en de veerpootbrug weer terug en was het onder de motorkap klaar.

Afbeelding

Maar met een andere turbo en andere injectoren is het natuurlijk niet klaar. De computer moet natuurlijk ook weten dat er een andere turbo en injectoren op de motor zitten. Dus om die reden heb ik een nieuwe chip besteld bij Motorsport Developments in Engeland.

Afbeelding

En de echte chip.

Afbeelding

Toen de computer uit de auto gehaald, open geschroefd en de nieuwe chip in de computer gemonteerd.

Afbeelding

Ondertussen moet ik nog checken of de motor goed loopt met alle nieuwe componenten en daarna moet ook de turbodruk nog afgesteld worden.
Laatst gewijzigd door Marc Sierra op 16 jul 2017, 21:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Sierra Cosworth 4x4

Bericht door Niels » 28 aug 2016, 03:42

Waar gaat het vermogen naar toe met deze set?

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Sierra Cosworth 4x4

Bericht door Marc Sierra » 28 aug 2016, 09:19

Hij mag hiermee maximaal 2.2 bar overdruk draaien, maar bij hoge toeren zakt de turbodruk in omdat het turbinehuis te veel weerstand heeft. De 2.2 bar is normaal gesproken goed voor zo'n 550 Nm en in de hoge toeren moet hij 360 a 370 pk halen hiermee. Maar omdat de versnellingsbak van de 4x4 een zwakker punt is heb ik de turbodruk wat lager staan, zodat ook het koppel in het middengebied wat lager uitkomt. Bij hoge toeren zou hij nog wel het volledige vermogen moeten halen.

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Sierra Cosworth 4x4

Bericht door Marc Sierra » 02 sep 2016, 18:36

13-07-2015

De nieuwe setup loopt goed. Eerst moest de computer volgens mij nog eventjes leren wat de goede afstelling was met de nieuwe injectoren en chip, maar na een tijdje liep hij netjes closed loop met een AFR van 14.7 op de breedband lambdasensor. Daarna langzaam aan de turbodruk wat opgedraaid en geckeckt of de AFR dan ook goed was. Uiteindelijk staat de turbodruk nu op ongeveer 1.5 bar en dan gaf hij een AFR van rond de 11.3 geloof ik, dus dat is ook goed.

En waar kan je dan beter genieten van je nieuwe setup dan op het circuit. Dus gisteren weer eens naar het GP circuit van de Nurburgring geweest en daar een paar rondjes gereden. Dit jaar ook de telefoon maar in een houder gezet om de filmpjes te maken, maar helaas trilt het wel een beetje. :Shame Het leuke is wel dat er nu een app op staat die je snelheid, G-krachten en rondetijd meet, en daarnaast ook bij iedere bocht en recht stuk de snelheid erbij zet zodat je achteraf mooi kan zien waar het beter en slechter ging.

Filmpje van de eerste sessie:


Filmpje van de tweede sessie:


Tijdens de tweede sessie liep ineens de temperatuurmeter het rood in, dus toen heb ik maar rustig verder gereden tot ik van de baan af kon. Daarna onder de motorkap gekeken maar niets geks kunnen zien. Ondertussen zag ik wel dat de meter niet alleen in het rood stond, maar zelfs door het rood heen. Nadat de auto een uur had staan afkoelen opnieuw het contact aangezet en toen stond de meter nog steeds door het rood heen. Uiteindelijk is het dus alleen de temperatuursensor van het dashboard die het begeven heeft, maar het was toch wel even schrikken.

Na zo'n stukje circuit rijden zien je banden er trouwens wel wat slechter uit.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Marc Sierra op 16 jul 2017, 21:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7749
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: Sierra Cosworth 4x4

Bericht door Tim N » 04 sep 2016, 13:24

Op een zware auto vind ik de Toyo's ook geen heel fijne band. Smeren dan idd erg snel.

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Sierra Cosworth 4x4

Bericht door Marc Sierra » 07 sep 2016, 21:21

02-08-2015

Ik kwam er van de week achter dat de voorste schokdempers op de zachtste stand staan. Hoe de achterste afgesteld staan weet ik niet eens. :oops: Ik vond de auto nu eigenlijk ook een beetje te veel deinen met remmen en insturen. Voor de volgende keer als ik het circuit op ga zal ik ze toch maar eens verstellen.

Om de Koni's achter te verstellen moet je ze er onder vandaan halen, een knopje indrukken en dan de zuigerstang verdraaien. Niet handig dus om even snel te verstellen. :roll: Ik heb ze er dus maar even onder vandaan gehaald en ook deze stonden op de zachtste stand. Nu heb ik ze op de hardste stand gezet. Aangezien ik de bovenste bouten ook los moest halen heb ik daarna meteen mijn zelfgemaakte veerpootbrug gemonteerd, die had ik toch nog ergens liggen. Denk niet dat het echt veel scheelt, maar het kan nooit slecht zijn.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Marc Sierra op 16 jul 2017, 21:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Sierra Cosworth 4x4

Bericht door Marc Sierra » 08 sep 2016, 22:08

06-05-2016

Ik ben ook weer in de weer gegaan met de cosworth. Het was alweer 5 jaar geleden dat de distributieriem vervangen was, dus daar heb ik maar weer een nieuwe om gelegd. Ook heb ik meteen de olie en het filter ververst. En er zit weer een nieuw koelvloeistoftemperatuursensortje in. Degene die ik vorig jaar er in gezet had was niet de goede en gaf altijd een te hoge temperatuur aan.

Ook heb ik een nieuwe kabelboom voor de koelventilatoren gemonteerd. De standaard bedrading daarvan staat erg slecht bekend. Toen ik hem testte voordat ik de nieuwe ging monteren bleek 1 koelventilator het niet te doen en na een paar keer aan/uit schakelen deed de andere ook niets meer. :duh: Met de nieuwe kabelboom doen ze het allebei weer perfect.

En als laatste heb ik aan de achterkant een 21 mm stabilisatorstang van een Scorpio 24v gemonteerd ipv de standaard 18 mm dikke. Dus die is nu zo'n 85% stijver. Ook heb ik nu de standaard reactiestangetjes vervangen daar kogelscharnieren zodat het nog iets stijver is. Ik vond de auto op het circuit namelijk nog iets te veel onderstuur hebben, dus hopelijk is het zo wat beter.

Afbeelding

Afbeelding

En gemonteerd.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Marc Sierra op 16 jul 2017, 21:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Sierra Cosworth 4x4

Bericht door Marc Sierra » 10 sep 2016, 09:52

29-05-2016

Vorig jaar kwam ik een Rouse splitter tegen op internet. Aangezien die een stuk mooier is dan degene die ik er op had zitten heb ik die maar gekocht. Alleen is hij vervolgens bijna een jaar op zolder blijven liggen... Maar hij zit er nu eindelijk op. :tooth: Staat toch wat beter vind ik.

Afbeelding

Ook heb ik de Cosworth maar weer eens aangemeld voor de wegenbelasting. Gelijk eventjes een stukje rijden natuurlijk. Maar aan het begin liep hij al een beetje onrustig en op de snelweg als de turbo op druk kwam begon bij een beetje te stotteren. Dus maar weer terug naar huis gereden. Net voordat ik thuis was begon hij helemaal slecht te lopen. :blackeye:

Aangezien ik tijdens het vervangen van de distributieriem de krukaspoelie er af gehaald had dacht ik dat de krukaspositiesensor misschien niet meer de goede afstand had. Dus opnieuw afgesteld, maar nog steeds niet goed lopen. Toen bedacht dat de fase sensor in de verdeler misschien een beetje verlopen was tijdens het vervangen van de distributieriem. Dus opnieuw de riem eraf gehaald en de verdeler opnieuw uitgelijnd. Maar daarna nog steeds niet opgelost. :evil:

Toen maar eens gaan denken dat het misschien aan wat anders lag dan iets dat ik veroorzaakt had met de distributieriem. Heb de motor maar eens gestart en één voor één de stekkers van de injectoren losgehaald. Toen bleek dat het loshalen van de stekker van injector 3 niets deed op hoe de motor liep. Blijkbaar liep ie dus op 3 cilinders en deed nummer 3 niet mee. Om de bougie en de bougiekabel uit te sluiten heb ik die omgewisseld met die van cilinder 2. En voila, cilinder 2 deed niet meer mee. Na de bougiekabels weer gewisseld te hebben was het nog steeds cilinder 2. Dus uiteindelijk was de bougie overleden. Gelukkig had ik nog een setje liggen en liep hij daarna weer netjes op 4 cilinders.

Het enige waar ik nog mee zat was dat cilinder 3 een hoop benzine gehad heeft dat vervolgens niet verbrand is. Een deel daarvan zal wel de uitlaat uitgegaan zijn, maar het kon ook dat er de nodige benzine in de olie terecht gekomen was. Als ik de olievuldop eraf draaien rook ik al een flinke benzinelucht. Dus toch maar besloten de olie opnieuw te verversen, ook al zat deze olie er pas 50 km in. :evil: Toch weer jammer van die 70 a 80 euro aan olie, maar liever dat dan de lagers of turbo kapot hebben omdat de olie niet goed meer smeert.

Vandaag maar eens testen of hij weer echt goed liep, dus eventjes de Duitse Autobahn opgegaan. Hij loopt weer prima nu. :D

Laatst gewijzigd door Marc Sierra op 16 jul 2017, 21:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Sierra Cosworth 4x4

Bericht door Marc Sierra » 13 sep 2016, 10:12

03-07-2016

Boven de 200 km/u vond ik de Sierra niet zo strak sturen als ik verwachte. Om die reden heb ik hem maar eens opnieuw uit laten lijnen. Dankzij de gare uitlijnapparatuur van de vorige bandenzaak stond het inderdaad niet goed. Omdat destijds het camber van het rechterachterwiel erg positief leek te staan had ik 2 ringen tussen het wiellagerhuis en de draagarm gezet. Maar nu bleek dat het rechterachterwiel juist een graad meer camber had dan links. Ook had het rechterachterwiel niet genoeg toespoor volgens de meting.

Afbeelding

Gelukkig waren ze bij het uitlijnbedrijf vriendelijk genoeg om me eventjes thuis de ringetjes bij de draagarm te laten verwijderen en 's middags terug te komen voor een nieuwe meting. :thumbup: Ook heb ik meteen een dun plaatje tussen de draagarm en lagerhuis gezet om het wiel iets meer toespoor te geven.

'Grappig' genoeg kwam de auto 's middags op de andere uitlijnbrug dan 's ochtends. Het camber van het rechter achterwiel was nu precies goed, maar de sporing van de voorwielen stond weer niet op genoeg toespoor (0°06' volgens deze brug, maar heb ik geen printje van). Daarna hebben we de auto even op de andere brug gezet en toen was de sporing weer hetzelfde waarop hij 's ochtends afgesteld was (0°15').

Afbeelding

Conclusie was dus dat de vooras en achteras allebei te weinig toespoor hadden, wat het zoekerige weggedrag op hoge snelheid kan verklaren. Ik vraag me nu alleen nog af welke van de 2 uitlijnapparaten nu gelijk had wat sporing van de voorwielen betreft. Misschien was het de andere en dan staat hij nu nog steeds niet goed afgesteld. :hmmm: Ik word er ondertussen wel moe van. Ik ben nog geen enkel bedrijf tegen gekomen waar ik het helemaal vertrouw. :(
Laatst gewijzigd door Marc Sierra op 16 jul 2017, 21:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Sierra Cosworth 4x4

Bericht door Marc Sierra » 14 sep 2016, 11:33

07-07-2016

Gisteren ben ik weer een keertje op de Nurburgring geweest. De GP baan was maar van 6 tot 8 's avonds open, maar hij is het hele seizoen niet langer open dan max 2 uur per dag dus zijn we toch maar voor een avondje gegaan. Helaas lag er om 6 uur nog allemaal grind op de baan wat opgeveegd moest worden, hierdoor mochten we uiteindelijk pas rond 7 uur de baan op en hebben we ook maar 1 sessie van een kwartier kunnen rijden omdat de baan om onduidelijke reden ook weer vroeger dicht ging. :(

Voordat we gingen is er nog een setje nieuwe velgen met nieuwe banden onder de Sierra gegaan. Het zijn Team Dynamics Pro Race 1.2 velgen in exact dezelfde maat (17x8 ET35) als de TSW Hockenheims die er eerst onder zaten. Om de velgen liggen Federal 595 RS-R banden in de maat 215/40 R17.

Afbeelding

Ik ben alleen vergeten een foto te maken van de wielen onder de auto... Dus die komt nog een keertje.

Op het circuit is de app op mijn telefoon niet automatisch gestart, dus nu heb ik jammer genoeg geen filmpje en ook geen rondetijden.

Ook al was het maar 1 sessie heb ik wel kunnen testen hoe de auto aanvoelt met de dempers op de hardste stand, de dikkere stabilisatorstang achter en de nieuwe banden. Vorig jaar vond ik de auto een beetje onderstuurd, vandaar dat ik de dikkere stabi op de achteras gemonteerd had. Onderstuur is me nu niet meer opgevallen, als je instuurt volgt de voorkant precies de ingestuurde lijn. Maar de achterkant van de auto voelt wel lichter aan en is ook 2x uitgebroken. De eerste keer gleed de achterkant een beetje weg en was het goed te corrigeren. De tweede stuurde ik naar links in met zo'n geschatte 80 km/u en brak de achterkant flink uit naar rechts. Na tegensturen zwiepte de kont naar links en na nog een keer tegensturen brak hij weer uit naar rechts. Na de derde (of misschien wel vierde) keer uitbreken had ik de auto eindelijk weer onder controle. Maar ik was toch een beetje geschrokken waardoor ik het de rest van de rit maar wat rustiger aan gedaan heb. Ik had namelijk geen zin om zijwaarts de grindbak in te schuiven, en al helemaal niet met nog hogere snelheid dan waarbij hij nu uitbrak.

Dus maar eens bedenken wat ik ga doen om de balans van de auto weer wat beter te krijgen. Ik zit te denken aan de voorste stabilisatorstang te vervangen door die van een Escort Cosworth aangezien die 1 mm dikker is. Het zal alleen niet meevallen om die te vinden ben ik bang.

Nog wel een filmpje vanuit de pits waar ik aan het einde voorbij kom gereden.



En een filmpje van iemand anders waar ik aan het begin precies voorbij kom rijden.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=qMBcn6HZ0xI#t=58[/youtube]
Laatst gewijzigd door Marc Sierra op 16 jul 2017, 21:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Sierra Cosworth 4x4

Bericht door Marc Sierra » 15 sep 2016, 10:33

21-08-2016, laatste update uit het verleden

Aangezien de voorste stabilisatorstang van een Escort Cosworth onvindbaar lijkt heb ik besloten de achterste stang maar dunner te maken. Dus nu heb ik een 20 mm stabi er op geschroefd.

Ter vergelijk, van links naar rechts een 18 mm, 20 mm en 21 mm stabilisatorstang.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Marc Sierra op 16 jul 2017, 21:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Sierra Cosworth 4x4

Bericht door Marc Sierra » 20 sep 2016, 08:34

In een aantal topics van anderen hier kwam ik wat tellerfilmpjes tegen. Na het zien daarvan leek het mij ook weleens leuk om er eentje te maken. Het was wel een beetje puzzelen hoe dan precies, want ik wilde niet zelf de telefoon vast moeten houden en goed op de tellers moeten richten terwijl ik eigenlijk mn ogen op de weg wil houden. Daarnaast kom ik dan ook een hand te kort als ik wil schakelen. Uiteindelijk lukte het redelijk als de zuignap van de telefoonhouder op de zijruit plakte. Ik moest alleen wel een beetje inzoomen waardoor het filmpje wat minder scherp geworden is.


Gebruikersavatar
E36-italia
Berichten: 399
Lid geworden op: 13 aug 2015, 09:58
Auto: Laro Discovery TD5
Contacteer:

Re: Sierra Cosworth 4x4

Bericht door E36-italia » 20 sep 2016, 09:49

ik dacht dat de sierra 4x4 en de escort het zelfde waren (zelfde floorpan), alleen een andere koets??
Een wrc spec stabilisator heb ik sneller gevonden :P
http://mt-motorsport.com/marko/index.ph ... ex&cPath=5" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Sierra Cosworth 4x4

Bericht door Marc Sierra » 20 sep 2016, 10:38

In de basis zijn de Sierra 4x4 en de Escort Cosworth inderdaad gelijk. De Escort heeft alleen andere veerpoten voor (vanwege grotere wielen), andere veren en andere stabilisatorstangen. Verder is de motor van de Escort ook iets anders. De Escort heeft onder andere een grotere of juist kleinere turbo, afhankelijk van het bouwjaar en ook een chargecooler ipv een intercooler.

De WRC spec stabilisator past alleen in combinatie met WRC draagarmen en compression struts. Op zich natuurlijk mooi, maar voor de openbare weg word ik niet vrolijk van alle uniballs die er dan in de ophanging zitten. Daarnaast word ik ook niet zo blij van de prijs van al die onderdelen. :lol:

Gebruikersavatar
E36-italia
Berichten: 399
Lid geworden op: 13 aug 2015, 09:58
Auto: Laro Discovery TD5
Contacteer:

Re: Sierra Cosworth 4x4

Bericht door E36-italia » 20 sep 2016, 15:07

Marc Sierra schreef:maar voor de openbare weg word ik niet vrolijk van alle uniballs die er dan in de ophanging zitten.
because racecar?! :tong: was het eerste wat in mij opkwam..

dat van de motor/turbo wist ik, blijkbaar zijn er toch wat meer 'kleine' verschillen.

probleem van wrc spullen is dat het allemaal handwerk is, je moet echt alles pas maken :(

Online
Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6006
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: Sierra Cosworth 4x4

Bericht door matthyssie » 22 sep 2016, 16:06

vwb die stabi's en uitbreken. Je kunt ook leren de auto goed op te vangen als hij uitbreekt.

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Sierra Cosworth 4x4

Bericht door Marc Sierra » 22 sep 2016, 16:49

De stabi die destijds op de achteras zat was 21 mm ipv de standaard 18 mm. Het verschil lijkt niet veel, maar aangezien de stijfheid van een stabi met de vierde macht van de diameter gaat is die 21 mm stabi 85% stijver dan de 18 mm stabi. Ik had niet verwacht dat het op de auto een erg groot verschil zou maken, maar blijkbaar was dat wel zo.

Verder denk ik eerlijk gezegd dat ik de auto al redelijk goed heb opgevangen. Hij brak ineens vrij heftig uit, wat ik totaal niet verwachtte op dat moment. De bocht ervoor brak hij lichtjes uit en was corrigeren geen probleem. Ik heb een paar jaar geleden een paar jaar op een driftbaan gereden met een RWD Sierra, dus heb toch wel wat ervaring met uitbreken en opvangen van de auto. Maar eerlijk gezegd vind ik een RWD voorspelbaarder dan een 4x4, vooral wat betreft hoe de auto reageert op gas los/gas bij. Maar als ik meer ervaring met de 4x4 op doe zal dat waarschijnlijk wel beter worden.

Een filmpje van destijds met de driftauto:


Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Sierra Cosworth 4x4

Bericht door Marc Sierra » 23 sep 2016, 16:07

Toen ik de laatste keer naar de Nurburgring geweest was had ik 4 tickets gekocht. Maar omdat de baan pas erg laat open ging heb ik toen maar 1 keer kunnen rijden. Afgelopen woensdag was een mooie dag, en één van de laatste mogelijkheden dit jaar om de laatste 3 tickets op te maken. Dus rond 14.30 ben ik vertrokken richting Duitsland. Na zo'n 250 km en de nodige file vanwege wegwerkzaamheden kwam ik rond 17.40 pas aan, 20 minuten voordat de baan open ging. Aangezien een kaartje kopen niet meer nodig was ben ik meteen snel de pit in gereden om klaar te staan zodra de baan open ging. Het was nog even haasten om de telefoon te installeren en goed in te stellen, alle spullen goed opbergen en de helm opzetten dat ik maar net op tijd klaar was om de baan op te rijden. In alle haast was ik vergeten de gordel om te doen, dus dat moest nog eventjes toen ik de pit uitreed.

De auto was met de dunnere stabilisatorstang op de achteras nu wel wat beter in balans. Misschien dat het ook gedeeltelijk kwam doordat de achterste schokdempers op de middelste stand stonden in plaats van de hardste. Maar ik denk er toch aan om ze weer terug te zetten op de hardste stand. Ik had het idee dat de auto met remmen en insturen minder stabiel was dan de vorige keer. Misschien betekent dat dat de achterste stabilisatorstang dan alsnog weer dunner moet, maar dat wordt uitproberen voor de volgende keer. Ik had nog wel eventjes een overstuur momentje in de eerste sessie in de Mercedes Arena (exact dezelfde plek als vorige keer), maar deze keer was het goed en makkelijk corrigeerbaar (eerste filmpje op ongeveer 6:35).

Mijn snelste ronde was nu 2.39.86. Vorig jaar had ik als snelste 2.43.00 gereden dus het gaat steeds iets sneller. De nieuwe banden zullen daar ook in helpen, volgens de G-meter haalde ik nu geregeld 1.1g met enkel uitschieters naar de 1.2g. Vorig jaar op de andere banden was dat 1.0 a 1.1g.

Na drie keer een kwartier rijden zat het er weer op, totaal heb ik ongeveer 75 km gereden op het circuit. Toen de auto weer volgetankt en richting huis gegaan. Op de Autobahn nog eventjes de 240 op de teller aangetikt. Om 22.30 was ik weer thuis na een vermoeiend ritje in het donker. De Cos heeft zich gelukkig goed gehouden op de in totaal bijna 600 km.

De eerste sessie:



Tweede sessie:



Derde sessie:


vester86
Berichten: 2714
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330d

Re: Sierra Cosworth 4x4

Bericht door vester86 » 23 sep 2016, 18:15

:thumbup: gaaf.

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Sierra Cosworth 4x4

Bericht door Marc Sierra » 01 okt 2016, 08:39

De belangrijkste reden dat ik de Team Dynamics velgen gekocht heb is dat de TSW Hockenheim velgen die ik er eerst onder had erg weinig ruimte hadden aan de binnenkant van de velg. Daarom zou een remklauw met meerdere zuigers tegen de binnenkant van de spaken van de velg aan komen. De Team Dynamics velgen hebben de spaken veel verder naar buiten staan waardoor een remklauw met meerdere zuigers wel past. Dus kan ik nu op zoek naar een mooi remmensetje. :D

Na een hoop zoek- en puzzelwerk heb ik een setje remklauwen gevonden waar ik wel wat mee kan. Het zijn Brembo remklauwen van een Mercedes W220 S500. Qua formaat van de remzuigers komt dit goed overeen met wat er origineel op de Sierra zit. De Sierra heeft standaard namelijk een enkele zuiger van 60 mm diameter, wat een oppervlak geeft van 2827 mm2. Om de slag van het rempedaal niet groter te maken wilde ik het oppervlak van de remzuigers in ieder geval niet groter maken dan origineel. De Brembo klauwen hebben 4 zuigers, waarvan de onderste zuigers 40 mm zijn en de bovenste 44 mm in diameter. Bij remklauwen met zuigers aan beide kanten van de schijf moet je alleen het oppervlak van één kant rekenen, en dan kom je voor deze klauwen op een oppervlak van 2777 mm2. Dus dat past perfect bij de originele waarde.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Marc Sierra op 16 jul 2017, 21:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Sierra Cosworth 4x4

Bericht door Marc Sierra » 03 okt 2016, 19:43

De Mercedes S500 waar de Brembo klauwen vanaf komen heeft standaard schijven met een diameter van 330 mm en een dikte van 32 mm. Dat de schijven 32 mm dik zijn is ook een reden dat ik deze klauwen gekozen heb. De schijven die de Cosworth (en de meeste andere Fords) standaard hebben zijn 24 mm dik. De 32 mm dikke schijven hebben bredere koelsleuven in het midden, waardoor er meer lucht door de schijven kan stromen en de schijven dus sneller afkoelen.

Om de remmen zo goed mogelijk te maken wil ik de grootste schijven gebruiken die binnen het wiel passen. Om dat op te meten heb ik de remklauw over mijn huidige 320 mm remschijf gezet. Daarna heb ik de klauw met spacers verder naar buiten gezet totdat ik nog net genoeg ruimte had tussen de remklauw en de velg.

Afbeelding

Afbeelding

En de ruimte die nog over is tussen de remklauw en de velg.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Marc Sierra op 16 jul 2017, 21:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7749
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: Sierra Cosworth 4x4

Bericht door Tim N » 04 okt 2016, 21:53

Past als gegoten zo te zien.

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Sierra Cosworth 4x4

Bericht door Marc Sierra » 13 okt 2016, 14:33

De nieuwe remschijven zijn binnen. Ze zijn 356x32 mm.

Afbeelding

En de 356 mm naast mijn huidige 320 mm en daarnaast de standaard 278 mm schijven.

Afbeelding

Voor de zekerheid ook maar even de nieuwe schijven en klauwen met de wielen gepast, zou toch een duur foutje zijn als ze te groot zijn. Maar gelukkig past het zoals ik bedoeld had.

Afbeelding

Nu nog adapters maken zodat ik de klauwen kan monteren op de fusees.
Laatst gewijzigd door Marc Sierra op 16 jul 2017, 21:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Sierra Cosworth 4x4

Bericht door GTRene » 13 okt 2016, 16:54

nice :-)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Arstey, Bob Gervais, Bokkepoot, Djessey, EvdP, frank de jonge, Google [Bot], Kadett, Luco, mark323ti, Philipoo en 93 gasten