Sierra Cosworth 4x4
- Jan-Willem
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
- Locatie: Hengelo
Re: Sierra Cosworth 4x4
Mooie remmen!
Zo maak je goed gebruik van de ruimte.
Merceders heeft mooie klauwen ze hebben ook enkele zuiger klauwen van een soort alu.
Weegt gewoon de helft van bijvoorbeeld e46 M3 remklauwen.
Gaan die andere schijven nu op de 2.9 24v?
Zo maak je goed gebruik van de ruimte.
Merceders heeft mooie klauwen ze hebben ook enkele zuiger klauwen van een soort alu.
Weegt gewoon de helft van bijvoorbeeld e46 M3 remklauwen.
Gaan die andere schijven nu op de 2.9 24v?
- Marc Sierra
- Berichten: 1096
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Sierra Cosworth 4x4
Deze klauwen zijn gedeeltelijk alu en gedeeltelijk staal. Waar de zuigers zitten is alu en het middendeel is staal. Aan de ene kant heb je natuurlijk liever volledig alu, maar doordat het staal is zijn de klauwen redelijk dun waardoor de schijven een grotere diameter kunnen zijn.
De oude schijven passen helaas niet op de 2.9. De 2.9 is achterwielaangedreven en dan zijn de naven compleet anders waardoor de offset van de schijf ook heel anders is. Maar de 2.9 moet sowieso eerst maar weer eens rijdbaar gemaakt worden.
De oude schijven passen helaas niet op de 2.9. De 2.9 is achterwielaangedreven en dan zijn de naven compleet anders waardoor de offset van de schijf ook heel anders is. Maar de 2.9 moet sowieso eerst maar weer eens rijdbaar gemaakt worden.
- Marc Sierra
- Berichten: 1096
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Sierra Cosworth 4x4
Om goed passende adapters voor de remklauwen te maken heb ik eerst iets met karton geprobeerd. Daarna heb ik van hout adapters gemaakt tot ik er eentje had die redelijk goed past. Hij is niet helemaal perfect omdat uit de hand in het hout boren niet nauwkeurig genoeg lukt, maar voor hout is hij nauwkeurig genoeg.
En met het wiel er overheen.
De ruimte tussen de klauw en de velg.
De volgende stap is om een test adapter van metaal te maken.
En met het wiel er overheen.
De ruimte tussen de klauw en de velg.
De volgende stap is om een test adapter van metaal te maken.
Laatst gewijzigd door Marc Sierra op 16 jul 2017, 21:49, 2 keer totaal gewijzigd.
- Marc Sierra
- Berichten: 1096
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Sierra Cosworth 4x4
De metalen testversie van de remklauw adapter is ook klaar. Een kennis heeft er eentje voor me gemaakt op basis van een tekening die ik hem gestuurd had. Uiteindelijk moeten er een paar maten een beetje aangepast worden, maar veel is het niet.
Laatst gewijzigd door Marc Sierra op 16 jul 2017, 21:50, 1 keer totaal gewijzigd.
- Marc Sierra
- Berichten: 1096
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Sierra Cosworth 4x4
De adapters voor de remklauwen zijn eindelijk af. Ik heb een 3D bestand van de adapters en een vriend van een collega heeft de adapters gefreesd op een CNC bank.
Om de adapters te passen heb ik er eentje op de naaf gemonteerd.
En daarna de remklauw gemonteerd op de adapter.
En toen ook met de remschijf op de naaf. Gelukkig past het allemaal perfect. Het remblok zit precies op de goede plek op de schijf en de remklauw zit netjes gecentreerd over de schijf.
De achterkant van de naaf met de adapter.
Om de adapters te passen heb ik er eentje op de naaf gemonteerd.
En daarna de remklauw gemonteerd op de adapter.
En toen ook met de remschijf op de naaf. Gelukkig past het allemaal perfect. Het remblok zit precies op de goede plek op de schijf en de remklauw zit netjes gecentreerd over de schijf.
De achterkant van de naaf met de adapter.
Laatst gewijzigd door Marc Sierra op 16 jul 2017, 21:51, 2 keer totaal gewijzigd.
- Jan-Willem
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
- Locatie: Hengelo
Re: Sierra Cosworth 4x4
Mooi geworden die adapter!
Van aluminium? en welke soort?
Van aluminium? en welke soort?
- Marc Sierra
- Berichten: 1096
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Sierra Cosworth 4x4
Inderdaad aluminium, 6082 T6.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Sierra Cosworth 4x4
mooi zo die adapters, prachtig als je daar de techniek voor in huis hebt en dan kan laten maken zo.
- Marc Sierra
- Berichten: 1096
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Sierra Cosworth 4x4
Aangezien de Sierra toch heel de winter geschorst is heb ik niet erg haast met hem af te maken. Maar heb er toch eindelijk weer eens wat aan gedaan. De Brembo remklauwen zagen er niet heel netjes meer uit dus heb ik besloten om ze wat op te knappen. Opvallend rood wilde ik eigenlijk niet dus worden ze gewoon weer stealthy zwart. Ik heb ze eerst in hittebestendige primer gespoten en daarna in speciale remklauwlak.
Nadat ze goed gedroogd waren heb ik nog witte Brembo stickers op de zijkant geplakt waarna er over het geheel nog hittebestendige blanke lak gegaan is, waarvan ik helaas geen foto's heb.
Na een setje geschikte slangen met banjo aansluitingen gevonden te hebben konden de remklauwen eindelijk gemonteerd worden. Nu moeten ze alleen nog een keertje goed ontlucht worden.
Nadat ze goed gedroogd waren heb ik nog witte Brembo stickers op de zijkant geplakt waarna er over het geheel nog hittebestendige blanke lak gegaan is, waarvan ik helaas geen foto's heb.
Na een setje geschikte slangen met banjo aansluitingen gevonden te hebben konden de remklauwen eindelijk gemonteerd worden. Nu moeten ze alleen nog een keertje goed ontlucht worden.
Laatst gewijzigd door Marc Sierra op 16 jul 2017, 21:52, 1 keer totaal gewijzigd.
- TurboClouseau
- Berichten: 2026
- Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
- Locatie: Grunn
Re: Sierra Cosworth 4x4
Netjes!
- Auke M535i
- Berichten: 1349
- Lid geworden op: 23 dec 2008, 12:19
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Re: Sierra Cosworth 4x4
Van essen Westervoort jij uit de buurt dus? Ik ga m'n ogen open houden voor die dikke sierra.
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Sierra Cosworth 4x4
Absoluut netjes geworden, mooie set!
- Marc Sierra
- Berichten: 1096
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Sierra Cosworth 4x4
Ik woon inderdaad in de buurt van Arnhem. Maar voorlopig blijft de Sierra nog even binnen staan dus je hoeft je ogen wat dat betreft nog niet open te houden.Auke M535i schreef: ↑05 feb 2017, 19:55 Van essen Westervoort jij uit de buurt dus? Ik ga m'n ogen open houden voor die dikke sierra.
- Marc Sierra
- Berichten: 1096
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Sierra Cosworth 4x4
Het enige nadeel van je voorremmen upgraden is dat de rembalans niet meer is zoals ie oorspronkelijk bedoeld is. Op deze site kan je bepalen wat de rembalans voor/achter is afhankelijk van de grootte van remzuigers, schijfdiameters, radiale hoogte van remblokken en nog een hoop zaken: http://www.tceperformanceproducts.com/b ... alculator/[/url]
Ik heb dat eens gedaan voor de originele setup, je ziet dan dat 63.3% van de remkracht op de voorwielen is.
Met de 320mm schijven die ik eerst aan de voorkant had ging de remkracht naar 70.8% op de voorwielen.
En met mijn nieuwe setup gaat de remkracht naar 75.8% op de voorwielen.
Het gevolg is dat bij maximale remdruk de achterwielen in verhouding niet hard genoeg remmen en de auto dus ook minder hard remt dan origineel. Ook zorgt het ervoor dat tijdens remmen de neus van de auto meer duikt en de kont meer omhoog komt, iets waar ie voor m'n gevoel al flink last van had met de vorige 320 mm schijven. Om beide zaken beter te krijgen zou er aan de achterremmen dus ook iets gedaan moeten worden.
Ik heb dat eens gedaan voor de originele setup, je ziet dan dat 63.3% van de remkracht op de voorwielen is.
Met de 320mm schijven die ik eerst aan de voorkant had ging de remkracht naar 70.8% op de voorwielen.
En met mijn nieuwe setup gaat de remkracht naar 75.8% op de voorwielen.
Het gevolg is dat bij maximale remdruk de achterwielen in verhouding niet hard genoeg remmen en de auto dus ook minder hard remt dan origineel. Ook zorgt het ervoor dat tijdens remmen de neus van de auto meer duikt en de kont meer omhoog komt, iets waar ie voor m'n gevoel al flink last van had met de vorige 320 mm schijven. Om beide zaken beter te krijgen zou er aan de achterremmen dus ook iets gedaan moeten worden.
Laatst gewijzigd door Marc Sierra op 16 jul 2017, 21:53, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 76
- Lid geworden op: 14 nov 2010, 20:59
- Locatie: Obdam
Re: Sierra Cosworth 4x4
Op het moment dat je voor je remkracht verhoogt,en je auto dus meer gaat duiken,zullen je achterwielen eerder blokkeren doordat er minder druk op staat,en de remmende kracht gelijk blijft.
Je kan dus wel je achterremmen verbeteren,maar je zal nooit meer remkracht achter halen,zonder iets aan het duiken te doen,je maximale remkracht wordt tenslotte uiteindelijk bepaald door hoeveel remmende kracht je kan overbrengen tussen wielen en wegdek zonder de boel te blokkeren.
Je kan dus wel je achterremmen verbeteren,maar je zal nooit meer remkracht achter halen,zonder iets aan het duiken te doen,je maximale remkracht wordt tenslotte uiteindelijk bepaald door hoeveel remmende kracht je kan overbrengen tussen wielen en wegdek zonder de boel te blokkeren.
- Marc Sierra
- Berichten: 1096
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Sierra Cosworth 4x4
Volgens mij is dat precies verkeerd om geredeneerd. De remmende kracht op de achterwielen is namelijk minder geworden doordat de voorwielen bij een lagere remdruk al harder remmen. Als de voorwielen tegen blokkeren aan zitten hebben de achterwielen nog aardig wat grip over. Origineel heeft de auto dus een rembalans van ongeveer 63.3% voor en 36.7% achter. Het beste is dus om weer zo dicht mogelijk daarbij in de buurt te komen. Maar de mijne heeft stuggere veren en duikt dus minder dan origineel, dus zou er eigenlijk nog iets meer dan 36.7% naar de achterwielen kunnen.
-
- Berichten: 76
- Lid geworden op: 14 nov 2010, 20:59
- Locatie: Obdam
Re: Sierra Cosworth 4x4
Hetgene wat ik vooral niet snap,is dat volgens jou je auto minder is gaan remmen met betere remmen voor.
Op mijn 156 ben ik van std zwevend 1 zuiger klauwtje naar 4 pots brembo's gegaan met 330mm schijven,en die is echt wel serieus harder gaan remmen in zn totaliteit,terwijl er achter niets veranderd is.
Nou heeft de 156 wél abs,en bekend is natuurlijk dat daarmee altijd maximale druk naar de achterremmen gestuurd wordt,weet niet precies hoe dat bij je sierra zit.
Op mijn 156 ben ik van std zwevend 1 zuiger klauwtje naar 4 pots brembo's gegaan met 330mm schijven,en die is echt wel serieus harder gaan remmen in zn totaliteit,terwijl er achter niets veranderd is.
Nou heeft de 156 wél abs,en bekend is natuurlijk dat daarmee altijd maximale druk naar de achterremmen gestuurd wordt,weet niet precies hoe dat bij je sierra zit.
- Marc Sierra
- Berichten: 1096
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Sierra Cosworth 4x4
Aha, dan zit daar denk ik het verschil in mening. De Sierra heeft ook ABS, maar volgens mij gaat er daarmee niet de maximale remdruk naar de achteras. Volgens mij is het een algemeen probleem met remmen upgraden dat de rembalans dan niet meer optimaal is. Ik heb ook nergens gelezen dat ABS dat probleem weg zou nemen.
-
- Berichten: 76
- Lid geworden op: 14 nov 2010, 20:59
- Locatie: Obdam
Re: Sierra Cosworth 4x4
Ik heb op de 156 nergens last van,maar die heeft zoals gezegd dus de remdrukverdeling in de ABS kast zitten,dat zal het verschil wel maken.
Overigens gebruik ik de 156 ook niet op het circuit,daar heb ik de 75 voor,en daar heb ik juist de originele remdrukverdeler(vast ding,geen lastafhankelijke) er tussenuit gerukt en een instelbare binnen in de auto gemonteerd.
Overigens gebruik ik de 156 ook niet op het circuit,daar heb ik de 75 voor,en daar heb ik juist de originele remdrukverdeler(vast ding,geen lastafhankelijke) er tussenuit gerukt en een instelbare binnen in de auto gemonteerd.
- Bert ///M3
- Berichten: 9352
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Sierra Cosworth 4x4
Klopt veel ABS system corrigeren de drukverdeling automatisch.
Alleen is balans nog wel belangrijk als je dingen als trailbraking enz gaat doen, omdat ABS de eerste bite niet opvangt als het ware.
Plus je remt niet altijd voor de volle 100%. Dan kan je dus in de situatie komen dat de verdeling niet klopt en je evengoed aan 1 kant te hard remt, zonder dat het systeem dat door heeft. Die weet immers niet dat je grotere klauwen op de voorkant hebt zitten.
Alleen is balans nog wel belangrijk als je dingen als trailbraking enz gaat doen, omdat ABS de eerste bite niet opvangt als het ware.
Plus je remt niet altijd voor de volle 100%. Dan kan je dus in de situatie komen dat de verdeling niet klopt en je evengoed aan 1 kant te hard remt, zonder dat het systeem dat door heeft. Die weet immers niet dat je grotere klauwen op de voorkant hebt zitten.
- Marc Sierra
- Berichten: 1096
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Sierra Cosworth 4x4
Maar zelfs als het ABS de remdruk op de achterwielen verhoogt totdat deze aan de grens van blokkeren zit gebeurt dit pas als het ABS al ingrijpt op de voorwielen. Dat betekent dus dat om de maximale vertraging te halen je altijd het ABS systeem moet gebruiken en persoonlijk vind ik dat niet fijn remmen. Doseren van het rempedaal is er dan dus ook niet meer bij.
Overigens staat op de site van Stoptech dat het ook voor auto's met ABS van belang is dat de rembalans goed afgesteld is. http://www.stoptech.com/technical-suppo ... -selection
Overigens staat op de site van Stoptech dat het ook voor auto's met ABS van belang is dat de rembalans goed afgesteld is. http://www.stoptech.com/technical-suppo ... -selection
- Marc Sierra
- Berichten: 1096
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Sierra Cosworth 4x4
Ik kwam mezelf nog tegen op dit filmpje, vanaf 12:00 ongeveer, waar ik snel binnen gehaald word door een Nissan GTR. Man wat gaat zo'n ding hard, alsof ik aan het parkeren ben op het rechte stuk.
- Marc Sierra
- Berichten: 1096
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Sierra Cosworth 4x4
Laatst gewijzigd door Marc Sierra op 16 jul 2017, 21:54, 1 keer totaal gewijzigd.
- Sander-E46
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13
Re: Sierra Cosworth 4x4
Ziet er heerlijk strak uit! Puik werk!
- Djessey
- Berichten: 2181
- Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Sierra Cosworth 4x4
Dat is zeker niet verkeerd
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Google [Bot], KoenM, mauritsklein en 85 gasten