Sierra Cosworth 4x4
- Marc Sierra
- Berichten: 1092
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Sierra Cosworth 4x4
Ik moest ook nog verder met de aangepaste voorste draagarmen. Om het rol center te verhogen moeten de pen van de fuseekogel naar het fusee langer worden. Daarom heb ik opgemeten hoe de originele pen is en heb daar nu een tekening van. Op de tekening is de pen 15 mm langer gemaakt om te compenseren dat de auto ongeveer 15 mm verlaagd is. Met de langere pen zou het rol center dus weer ongeveer op de originele plek terug moeten komen.
De pen steekt door het sferische lager heen en wordt aan de onderkant vastgezet met een speciale ring en een M10 imbus bout.
De schuine kantjes die klemmen op het lager zijn zo gemaakt dat ze in het lager weg kunnen draaien zodat deze een grotere hoek kan maken. Volledig uitgeveerd staan de pennen vrij ver naar binnen gedraaid, dus het is wel nodig dat hij een grote hoek kan maken.
Verder heb ik ook een tekening voor een nieuwe stuurkogelpen. Als de draagarm lager komt te zitten moet de stuurkogel ook lager komen te zitten om te voorkomen dat je zogenaamd 'bumpsteer' krijgt, wat inhoudt dat de sporing verandert als de auto in of uitveert. De stuurkogelpen wordt zo gemaakt dat hij met ringen in hoogte versteld kan worden om de bumpsteer zo goed mogelijk te krijgen.
Nu moet het alleen nog gemaakt worden.
De pen steekt door het sferische lager heen en wordt aan de onderkant vastgezet met een speciale ring en een M10 imbus bout.
De schuine kantjes die klemmen op het lager zijn zo gemaakt dat ze in het lager weg kunnen draaien zodat deze een grotere hoek kan maken. Volledig uitgeveerd staan de pennen vrij ver naar binnen gedraaid, dus het is wel nodig dat hij een grote hoek kan maken.
Verder heb ik ook een tekening voor een nieuwe stuurkogelpen. Als de draagarm lager komt te zitten moet de stuurkogel ook lager komen te zitten om te voorkomen dat je zogenaamd 'bumpsteer' krijgt, wat inhoudt dat de sporing verandert als de auto in of uitveert. De stuurkogelpen wordt zo gemaakt dat hij met ringen in hoogte versteld kan worden om de bumpsteer zo goed mogelijk te krijgen.
Nu moet het alleen nog gemaakt worden.
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
- Contacteer:
Re: Sierra Cosworth 4x4
Geweldig dit ! Bertikipedia materiaal !!
Daar had je nou leuk mee kunnen discussiëren .... jammer dat ie weg lijkt te zijn ....
Daar had je nou leuk mee kunnen discussiëren .... jammer dat ie weg lijkt te zijn ....
- Jan-Willem
- Berichten: 1676
- Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
- Locatie: Hengelo
Re: Sierra Cosworth 4x4
Gaaf Mark, ook een werktuigbouwkundige zo te zien
Ik snap alleen nog niet zo goed hoe je die stuurkogel pin wilt monteren of komt er een ander soort stuurkogel op?
Ik snap alleen nog niet zo goed hoe je die stuurkogel pin wilt monteren of komt er een ander soort stuurkogel op?
- Marc Sierra
- Berichten: 1092
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Sierra Cosworth 4x4
Bedankt.
Die stuurkogelpin wordt via een sferisch lager op de spoorstang gemonteerd. Dus de originele stuurkogel wordt inderdaad vervangen door iets anders.
Omdat ik benieuwd was waar op dit moment eigenlijk het rolcenter ligt heb ik eens wat dingen opgemeten zodat ik de hoogte van het rolcenter kan berekenen. De gele cellen zijn gemeten waarden en de groene zijn uitkomsten van de berekening. Waarschijnlijk zijn mijn metingen niet nauwkeurig genoeg om de scrub radius goed te bepalen, maar in principe kan ik die ook uit deze info halen. Het eerste plaatje is zoals de ophanging nu is (extra lengte fuseekogel pen = 0), waar het rolcenter op 15,61 mm van de grond ligt.
Met een fuseekogel pen lengte van 15 mm komt het rolcenter op 50.27 mm. Aan de ene kant klinkt dat nog steeds niet erg hoog. De 2wd Cosworth sedan had schijnbaar een RC hoogte van 70 mm en de 3 deurs Cosworth zelfs van 144 mm. Maar als dit niet goed genoeg is kan er altijd nog een langere fuseekogel pen gemaakt worden.
Ik dacht dat ik recent nog wel posts had gezien van Bert. Zo te lezen heeft hij inderdaad veel kennis en ervaring met onderstellen. Persoonlijk vind ik de techniek van het onderstel het mooiste. Maar hoe meer je je er in verdiept hoe meer je er achter komt hoe complex het eigenlijk is.
Ik ben geen werktuigbouwkundige maar een technisch natuurkundige. Maar eigenlijk vind ik werktuigbouwkunde interessanter.Jan-Willem schreef: ↑11 nov 2017, 21:53 Gaaf Mark, ook een werktuigbouwkundige zo te zien
Ik snap alleen nog niet zo goed hoe je die stuurkogel pin wilt monteren of komt er een ander soort stuurkogel op?
Die stuurkogelpin wordt via een sferisch lager op de spoorstang gemonteerd. Dus de originele stuurkogel wordt inderdaad vervangen door iets anders.
Omdat ik benieuwd was waar op dit moment eigenlijk het rolcenter ligt heb ik eens wat dingen opgemeten zodat ik de hoogte van het rolcenter kan berekenen. De gele cellen zijn gemeten waarden en de groene zijn uitkomsten van de berekening. Waarschijnlijk zijn mijn metingen niet nauwkeurig genoeg om de scrub radius goed te bepalen, maar in principe kan ik die ook uit deze info halen. Het eerste plaatje is zoals de ophanging nu is (extra lengte fuseekogel pen = 0), waar het rolcenter op 15,61 mm van de grond ligt.
Met een fuseekogel pen lengte van 15 mm komt het rolcenter op 50.27 mm. Aan de ene kant klinkt dat nog steeds niet erg hoog. De 2wd Cosworth sedan had schijnbaar een RC hoogte van 70 mm en de 3 deurs Cosworth zelfs van 144 mm. Maar als dit niet goed genoeg is kan er altijd nog een langere fuseekogel pen gemaakt worden.
- Marc Sierra
- Berichten: 1092
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Sierra Cosworth 4x4
De aangepaste draagarmen zijn binnen vanuit Engeland, waar ik ze heb laten maken door dezelfde persoon die de Escort mk1/mk2 draagarmen op deze manier aanpast.
Ze zijn ook in lengte verstelbaar gemaakt zodat het camber afgesteld kan worden.
De fuseekogelpen heeft uiteindelijk de inkeping voor de bout voor het fusee maar aan 1 kant in plaats van rondom zoals het origineel is. Je moet nu even opletten met hoe je de fuseekogelpen in het fusee steekt, maar hij is wel sterker dan wanneer de inkeping rondom zit.
Het sferische lager zit aan de onderkant ingeklemd met een borgveer.
Voor de zekerheid heb ik de bout waarmee de fuseekogelpen vastgeklemd zit op het sferische lager vastgezet met loctite. Ik wil het niet meemaken dat die los zou komen.
En als laatste de verlengde stuurkogelpen die met spacer ringetjes in hoogte te stellen is.
Maar aangezien het toch bijna winter is zal het wel een tijdje duren voordat alles op de auto zit.
Ze zijn ook in lengte verstelbaar gemaakt zodat het camber afgesteld kan worden.
De fuseekogelpen heeft uiteindelijk de inkeping voor de bout voor het fusee maar aan 1 kant in plaats van rondom zoals het origineel is. Je moet nu even opletten met hoe je de fuseekogelpen in het fusee steekt, maar hij is wel sterker dan wanneer de inkeping rondom zit.
Het sferische lager zit aan de onderkant ingeklemd met een borgveer.
Voor de zekerheid heb ik de bout waarmee de fuseekogelpen vastgeklemd zit op het sferische lager vastgezet met loctite. Ik wil het niet meemaken dat die los zou komen.
En als laatste de verlengde stuurkogelpen die met spacer ringetjes in hoogte te stellen is.
Maar aangezien het toch bijna winter is zal het wel een tijdje duren voordat alles op de auto zit.
- Marc Sierra
- Berichten: 1092
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Sierra Cosworth 4x4
Vorig jaar had ik de aangepaste draagarmen al binnen, maar heb tot nu toe geen zin/tijd gehad om ze te monteren. Maar kort geleden ben ik er toch mee aan de slag gegaan.
Het eerste 'probleem' was er al snel. Doordat de fuseepen aardig naar binnen draait als hij volledig uitgeveerd is komt de bevestiging van het fusee erg dicht bij de draagarm op de plek waar de stabilisatorstang door de draagarm gaat. Als het stuur dan volledig gedraaid wordt komt de kop van de bout in het fusee net tegen de draagarm aan.
De plek waar hij de draagarm raakt is precies waar de dikkere rand zit van het gieten van de draagarm. Dus dat kon er gelukkig gemakkelijk afgevijld worden.
Daarna pasten de draagarmen gelukkig wel.
Met een gewone draagarm er naast is goed te zien dat de fuseepen een stukje langer is.
Na de aangepaste draagarmen gemonteerd te hebben moesten ook de aangepaste stuurkogels er nog op. Daar ontstond het volgende probleem, de aangepaste stuurkogels zijn langer, waardoor de spoorstang te lang was. Afzagen kan natuurlijk wel, maar dan bleef er alsnog te weinig schroefdraad over hem de nieuwe kogels te monteren. Na lang zoeken bleken de spoorstangen van de 4x4 langer dan die van een gewone 2wd Sierra. Nou waren die van de 2wd nog steeds te lang, maar deze hadden in ieder geval wel genoeg draad over.
Dus hier nog een stukje van afgehaald en daarna waren de spoorstangen/stuurkogels in ieder geval de goede lengte. Maar helaas pasten de stuurkogels nog steeds niet. De hoek die de kogels konden maken was niet groot genoeg als het wiel helemaal uitgeveerd was. Hiervoor heb ik uiteindelijk andere uniballs besteld, met een gat van 5/8" ipv 1/2". Het verschil in diameter met de pin is opgevuld met zogenaamde 'high misalignment spacers', waardoor de kogels een veel grotere uitslag kunnen maken. Ook heb ik de stuurpennen af laten draaien in de hoogte om ruimte te maken voor de extra spacers. Maar nu past in ieder geval wel alles.
Daarna heb ik nog een beetje provisorisch getest hoeveel spacers er tussen moeten om het bumpsteer goed te krijgen. Met de spoorstang in de hoogste stand gemonteerd kwam het bumpsteer zo goed als neutraal. Maar ik wil het eigenlijk nog een keertje checken op een uitlijnbank.
Het eerste 'probleem' was er al snel. Doordat de fuseepen aardig naar binnen draait als hij volledig uitgeveerd is komt de bevestiging van het fusee erg dicht bij de draagarm op de plek waar de stabilisatorstang door de draagarm gaat. Als het stuur dan volledig gedraaid wordt komt de kop van de bout in het fusee net tegen de draagarm aan.
De plek waar hij de draagarm raakt is precies waar de dikkere rand zit van het gieten van de draagarm. Dus dat kon er gelukkig gemakkelijk afgevijld worden.
Daarna pasten de draagarmen gelukkig wel.
Met een gewone draagarm er naast is goed te zien dat de fuseepen een stukje langer is.
Na de aangepaste draagarmen gemonteerd te hebben moesten ook de aangepaste stuurkogels er nog op. Daar ontstond het volgende probleem, de aangepaste stuurkogels zijn langer, waardoor de spoorstang te lang was. Afzagen kan natuurlijk wel, maar dan bleef er alsnog te weinig schroefdraad over hem de nieuwe kogels te monteren. Na lang zoeken bleken de spoorstangen van de 4x4 langer dan die van een gewone 2wd Sierra. Nou waren die van de 2wd nog steeds te lang, maar deze hadden in ieder geval wel genoeg draad over.
Dus hier nog een stukje van afgehaald en daarna waren de spoorstangen/stuurkogels in ieder geval de goede lengte. Maar helaas pasten de stuurkogels nog steeds niet. De hoek die de kogels konden maken was niet groot genoeg als het wiel helemaal uitgeveerd was. Hiervoor heb ik uiteindelijk andere uniballs besteld, met een gat van 5/8" ipv 1/2". Het verschil in diameter met de pin is opgevuld met zogenaamde 'high misalignment spacers', waardoor de kogels een veel grotere uitslag kunnen maken. Ook heb ik de stuurpennen af laten draaien in de hoogte om ruimte te maken voor de extra spacers. Maar nu past in ieder geval wel alles.
Daarna heb ik nog een beetje provisorisch getest hoeveel spacers er tussen moeten om het bumpsteer goed te krijgen. Met de spoorstang in de hoogste stand gemonteerd kwam het bumpsteer zo goed als neutraal. Maar ik wil het eigenlijk nog een keertje checken op een uitlijnbank.
- Emiel
- Berichten: 3856
- Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44
Re: Sierra Cosworth 4x4
Prachtig dit.
- JWtje
- Berichten: 297
- Lid geworden op: 11 mei 2016, 15:42
- Auto: E30-2JZ/ E55 AMG Combi op LPG
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Re: Sierra Cosworth 4x4
Ik zou persoonlijk niet zo blij worden wanneer er zo’n grote afstand zit tussen het draaipunt van de stuurkogel en het montagepunt op de spindel. Hierdoor creeer je een veel grotere arm waardoor er veel grotere krachten op het montagepunt in de spindel losgelaten worden en ook op de as die vanauit de stuurkogel naar je spindel loopt. Maar wellicht valt dat wel mee.
Laatst gewijzigd door JWtje op 08 jul 2018, 19:47, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 3508
- Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36
Re: Sierra Cosworth 4x4
Laat eventueel, zodra je de juiste afstand weet, een stalen, conische bus draaien en gebruik een 12.9 bout voor de bevestiging.
- Marc Sierra
- Berichten: 1092
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Sierra Cosworth 4x4
Bedankt voor het meedenken!
De bevestiging van de stuurkogel maak ik mezelf niet zo'n zorgen over. De foto waar jullie naar refereren was tijdelijk. De spoorstang zat daar te laag gemonteerd waardoor er veel bumpsteer was. Deze foto is zoals het nu zit:
De stuurkogel komt maar relatief weinig kracht op, aangezien dat alleen maar krachten zijn die ook op het stuur komen te staan. Waarschijnlijk zijn de krachten op de stuurkogel het hoogst tijdens parkeren ofzo.
Maar waar ik me wel zorgen over maak is hetzelfde type bevestiging, maar dan van de fuseekogel naar het fusee. Die pen is (ook) 15 mm langer geworden waardoor er een grotere kracht op de pen en op het fusee komt te staan. De fuseepen is namelijk hetgeen dat alle kracht opvangt tijdens remmen en in bochten.
Voor een grove afschatting van die kracht heb ik snel sommetje gedaan. In een bocht is de kracht op de pen het hoogst, het gewicht van de auto probeert dan via de draagarm de fuseepen naar buiten te drukken. Het gewicht van de auto aan de voorkant zal iets van 800 kg zijn vermoed is, waarvan in een snel genomen bocht bijna alles op het buitenste wiel komt. Met een zijwaartse versnelling van 1.3g kom je dan op een kracht van 10400 N. De afstand van het midden van de fuseekogel naar de onderrand van het fusee is 37.5 mm. Dus samen geeft dat een moment van 390 Nm op de bevestiging van de fuseepen.
Met dat moment kan je uitrekenen wat de stijfheid van de pen zou moeten zijn.
Stijfheid = 32.M / (pi . d^3)
De pen is 17 mm dik. Dus dan komt het op ~809 MPa. De yield stress van EN16 staal (waar de pen van is) heeft een max van ongeveer 600 MPa. Dus eigenlijk zou het niet goed komen volgens de berekening. Nou staat de fuseepen niet haaks op de uitgeoefende kracht, dus is de effectieve diameter wel iets meer dan de 17 mm. Maar toch voel ik me er niet prettig bij dus wil ik voor een ander ontwerp fuseepen gaan die steeds dikker wordt naar het fusee toe.
De bevestiging van de stuurkogel maak ik mezelf niet zo'n zorgen over. De foto waar jullie naar refereren was tijdelijk. De spoorstang zat daar te laag gemonteerd waardoor er veel bumpsteer was. Deze foto is zoals het nu zit:
De stuurkogel komt maar relatief weinig kracht op, aangezien dat alleen maar krachten zijn die ook op het stuur komen te staan. Waarschijnlijk zijn de krachten op de stuurkogel het hoogst tijdens parkeren ofzo.
Maar waar ik me wel zorgen over maak is hetzelfde type bevestiging, maar dan van de fuseekogel naar het fusee. Die pen is (ook) 15 mm langer geworden waardoor er een grotere kracht op de pen en op het fusee komt te staan. De fuseepen is namelijk hetgeen dat alle kracht opvangt tijdens remmen en in bochten.
Voor een grove afschatting van die kracht heb ik snel sommetje gedaan. In een bocht is de kracht op de pen het hoogst, het gewicht van de auto probeert dan via de draagarm de fuseepen naar buiten te drukken. Het gewicht van de auto aan de voorkant zal iets van 800 kg zijn vermoed is, waarvan in een snel genomen bocht bijna alles op het buitenste wiel komt. Met een zijwaartse versnelling van 1.3g kom je dan op een kracht van 10400 N. De afstand van het midden van de fuseekogel naar de onderrand van het fusee is 37.5 mm. Dus samen geeft dat een moment van 390 Nm op de bevestiging van de fuseepen.
Met dat moment kan je uitrekenen wat de stijfheid van de pen zou moeten zijn.
Stijfheid = 32.M / (pi . d^3)
De pen is 17 mm dik. Dus dan komt het op ~809 MPa. De yield stress van EN16 staal (waar de pen van is) heeft een max van ongeveer 600 MPa. Dus eigenlijk zou het niet goed komen volgens de berekening. Nou staat de fuseepen niet haaks op de uitgeoefende kracht, dus is de effectieve diameter wel iets meer dan de 17 mm. Maar toch voel ik me er niet prettig bij dus wil ik voor een ander ontwerp fuseepen gaan die steeds dikker wordt naar het fusee toe.
-
- Berichten: 3508
- Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36
Re: Sierra Cosworth 4x4
Maar die 10400N komt via het wiellager niet alleen op de fuseepen te staan maar ook op de veerpoot. De kracht wordt dus verdeeld. Het is dus de vraag hoeveel kracht er daadwerkelijk op de fuseepen zelf komt te staan.Marc Sierra schreef: ↑09 jul 2018, 10:58 Voor een grove afschatting van die kracht heb ik snel sommetje gedaan. In een bocht is de kracht op de pen het hoogst, het gewicht van de auto probeert dan via de draagarm de fuseepen naar buiten te drukken. Het gewicht van de auto aan de voorkant zal iets van 800 kg zijn vermoed is, waarvan in een snel genomen bocht bijna alles op het buitenste wiel komt. Met een zijwaartse versnelling van 1.3g kom je dan op een kracht van 10400N.
- Marc Sierra
- Berichten: 1092
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Sierra Cosworth 4x4
Goed punt! Mijn berekening is dus worst-case. Maar de fuseepen ga ik hoe dan ook aanpassen voor de zekerheid.
- Marc Sierra
- Berichten: 1092
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Sierra Cosworth 4x4
Afgelopen weekend ben ik eens bij een WiMeDo slalomwedstrijd op het Midland Circuit bij Lelystad wezen kijken. Er wordt daar een slalomparcours uitgezet met pionnetjes en het doel is dan zo snel mogelijk het parcours af te leggen. Rechte stukken zijn er bijna niet, dus de snelheid komt nooit erg hoog. Ik heb ook nog even een paar rondjes gereden met de Cosworth. Heel geschikt is hij er eigenlijk niet voor, het is allemaal redelijk krap en scherpe bochten en dan merk je toch dat best een grote auto is. Ook ligt de snelheid eigenlijk te laag om goed gebruik te kunnen maken van het toerengebied waar de motor goed koppel heeft. Vooral uit de scherpe bochten is het toerental te laag om goed op te pakken. En als de turbo op begint te pakken ben je alweer bij de volgende bocht. Maar hoe dan ook heb ik wel lol gehad.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Sierra Cosworth 4x4
Leuk, het is eigenlijk een beetje zoals de Auto cross in de VS.
- Ferdi
- Berichten: 3035
- Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
- Auto: Pajero 3.2 Di-D
- Locatie: Drenthe
Re: Sierra Cosworth 4x4
Heb het een aantal jaren gedaan, is een hoop lol voor weinig geld
- RC Power
- Berichten: 105
- Lid geworden op: 25 dec 2007, 11:23
- Locatie: Hoogvliet
Re: Sierra Cosworth 4x4
Lijkt mij ook eens leuk om te doen, wellicht volgend jaar eens meedoen.
Op het eind in het laatste filmpje zie ik een Abarth geloof ik, dat ziet er erg leuk en wendbaar uit!
Op het eind in het laatste filmpje zie ik een Abarth geloof ik, dat ziet er erg leuk en wendbaar uit!
-
- Berichten: 1658
- Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
- Auto: tja welke zal het worden?
Re: Sierra Cosworth 4x4
Lekker wezen spelen .
Welke punten staan nog op je to do list ?
Welke punten staan nog op je to do list ?
- Marc Sierra
- Berichten: 1092
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Sierra Cosworth 4x4
Er staan nog zoveel punten op mijn lijst, maar het verder verbeteren van het onderstel staat toch wel hoog.
- Jan Terwolde
- Berichten: 2850
- Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
- Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
- Locatie: Gelderland
Re: Sierra Cosworth 4x4
Ziet er lache uit! Wel een idee om ook eens mee te doen. Mooie aanpassingen en toffe auto ook!
- Marc Sierra
- Berichten: 1092
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Sierra Cosworth 4x4
Bedankt!
Een aantal jaar geleden viel het me bij een sprintwedstrijd op dat bij een andere Sierra de achterwielen flink naar voren kwamen tijdens het wegrijden. Nou wist ik dat die Sierra dezelfde gele Powerflex bussen in het subframe achter heeft als ik heb. Blijkbaar geven die dus toch nog flink wat mee. Nou is dat bij een sprint niet zo erg natuurlijk, maar in bochten kan het er zo voor zorgen dat de achteras niet recht onder de auto zit waardoor de sporing van beide achterwielen niet klopt. Ik had al vaker gelezen dat er massieve aluminium bussen te krijgen waren en dat je eigenlijk zo goed als geen verschil voelt wat betreft comfort. Dus had ik vorig jaar al een setje van deze besteld.
Destijds had ik al een poging gedaan de oude Powerflex bussen uit het subframe te krijgen, maar helaas wilden ze er maar niet uitkomen. Maar nu was het toch eens tijd om ze toch echt te vervangen. Dus nog eens goed mijn best gedaan en uiteindelijk toch een trucje gevonden om ze eruit te krijgen zonder de hele achteras onder de auto vandaan te moeten halen. Het monteren van de nieuwe aluminium bussen was vervolgens gelukkig een fluitje van een cent.
De reden dat ze nu toch echt vervangen moesten worden was omdat ik ook een andere uitlaat onder de auto wilde en het vervangen van de bussen met de nieuwe uitlaat er ook niet makkelijker op zou worden. De reden van de andere uitlaat is omdat ik al tijden gek werd van de herrie, vooral op lange stukken snelweg maar het constante monotone brom was. Ik word blijkbaar een beetje oud dat het me zo was gaan tegenstaan.
De andere uitlaat kopen was nog niet zo makkelijk. Zoals bijna alle Cosworth spullen moest hij natuurlijk weer uit Engeland komen, maar bijna alle verkopers zeiden dat hij te groot was om te versturen. En bij de verkopers waarbij hij wel verstuurd kon worden klopte de prijs niet, die werd ineens iets van 100 pond hoger. Uiteindelijk heb ik een tweedehands gevonden bij iemand die Cosworths sloopt, maar zo was het een stuk goedkoper en verzenden was ook geen probleem. Het is een Magnex met 4" eindstuk.
De uitlaat monteren was helaas een verschrikkelijk karwei. Sowieso ging hij al niet direct passen vanwege mijn aangepaste achteras. Daarvoor moeten de middendempers zo'n 4 cm naar voren verplaatst worden en de steuntjes die aan de dempers zitten moesten verlengd worden zodat ze weer terug kwamen op de originele plaats. Maar vreemd genoeg was dat niet het enige waardoor hij niet paste. Hij is nog op enkele andere plaatsen aangepast om hem vrij te laten lopen van onder andere de chassisbalk, stabilisatorstang en de versnellingsbak. Op sommige plekken zit er echt maar iets van 5 mm tussen ofzo, maar hij loopt vrij en ook door bewegingen van de motor komt hij nergens tegen aan. Helaas geen foto's van het passend maken, alleen van het eindresultaat.
Gelukkig is het geluid een hele verbetering. Hij is natuurlijk nog steeds niet stil, maar bij stationair is het een heel verschil en ook is de irritante brom bij snelweg-snelheid verdwenen.
Een aantal jaar geleden viel het me bij een sprintwedstrijd op dat bij een andere Sierra de achterwielen flink naar voren kwamen tijdens het wegrijden. Nou wist ik dat die Sierra dezelfde gele Powerflex bussen in het subframe achter heeft als ik heb. Blijkbaar geven die dus toch nog flink wat mee. Nou is dat bij een sprint niet zo erg natuurlijk, maar in bochten kan het er zo voor zorgen dat de achteras niet recht onder de auto zit waardoor de sporing van beide achterwielen niet klopt. Ik had al vaker gelezen dat er massieve aluminium bussen te krijgen waren en dat je eigenlijk zo goed als geen verschil voelt wat betreft comfort. Dus had ik vorig jaar al een setje van deze besteld.
Destijds had ik al een poging gedaan de oude Powerflex bussen uit het subframe te krijgen, maar helaas wilden ze er maar niet uitkomen. Maar nu was het toch eens tijd om ze toch echt te vervangen. Dus nog eens goed mijn best gedaan en uiteindelijk toch een trucje gevonden om ze eruit te krijgen zonder de hele achteras onder de auto vandaan te moeten halen. Het monteren van de nieuwe aluminium bussen was vervolgens gelukkig een fluitje van een cent.
De reden dat ze nu toch echt vervangen moesten worden was omdat ik ook een andere uitlaat onder de auto wilde en het vervangen van de bussen met de nieuwe uitlaat er ook niet makkelijker op zou worden. De reden van de andere uitlaat is omdat ik al tijden gek werd van de herrie, vooral op lange stukken snelweg maar het constante monotone brom was. Ik word blijkbaar een beetje oud dat het me zo was gaan tegenstaan.
De andere uitlaat kopen was nog niet zo makkelijk. Zoals bijna alle Cosworth spullen moest hij natuurlijk weer uit Engeland komen, maar bijna alle verkopers zeiden dat hij te groot was om te versturen. En bij de verkopers waarbij hij wel verstuurd kon worden klopte de prijs niet, die werd ineens iets van 100 pond hoger. Uiteindelijk heb ik een tweedehands gevonden bij iemand die Cosworths sloopt, maar zo was het een stuk goedkoper en verzenden was ook geen probleem. Het is een Magnex met 4" eindstuk.
De uitlaat monteren was helaas een verschrikkelijk karwei. Sowieso ging hij al niet direct passen vanwege mijn aangepaste achteras. Daarvoor moeten de middendempers zo'n 4 cm naar voren verplaatst worden en de steuntjes die aan de dempers zitten moesten verlengd worden zodat ze weer terug kwamen op de originele plaats. Maar vreemd genoeg was dat niet het enige waardoor hij niet paste. Hij is nog op enkele andere plaatsen aangepast om hem vrij te laten lopen van onder andere de chassisbalk, stabilisatorstang en de versnellingsbak. Op sommige plekken zit er echt maar iets van 5 mm tussen ofzo, maar hij loopt vrij en ook door bewegingen van de motor komt hij nergens tegen aan. Helaas geen foto's van het passend maken, alleen van het eindresultaat.
Gelukkig is het geluid een hele verbetering. Hij is natuurlijk nog steeds niet stil, maar bij stationair is het een heel verschil en ook is de irritante brom bij snelweg-snelheid verdwenen.
- Tim N
- Berichten: 7747
- Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37
Re: Sierra Cosworth 4x4
UK en verzenden staat mij nog bij uit de tikd da ik Engelse degelijkheid reed idd
Ooit eens een Mongoose systeem en wielen op gehaald omdat verzenden geen doen bleek.
Ziet er vooral onder de auto top uit, 4" is alsnog een beste diameter maar de achterkant van een sierra kan het hebben meen ik. (Net als een Volvo 850 bvb)
Ooit eens een Mongoose systeem en wielen op gehaald omdat verzenden geen doen bleek.
Ziet er vooral onder de auto top uit, 4" is alsnog een beste diameter maar de achterkant van een sierra kan het hebben meen ik. (Net als een Volvo 850 bvb)
- Eeuwe
- Berichten: 4497
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: Sierra Cosworth 4x4
Je hele topic doorgelezen, echt heel gaaf. Keep up the good work!
- Marc Sierra
- Berichten: 1092
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Sierra Cosworth 4x4
Bedankt! Ik dacht eerst dat de 4” te groot zou zijn. De vorige uitlaat had een 3” naar buiten gerold eindstuk en ik zat te denken om die over te zetten. Maar de 4” naar binnen gerolde is eigenlijk net zo groot als de 3” naar buiten gerolde. Bij Mongoose kan je ook een 4” naar buiten gerolde krijgen, maar dat vind ik wel echt te groot.
- MartijnGizmo
- Berichten: 12743
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Sierra Cosworth 4x4
Kan ie goed hebben, die dikke pijp!