Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth
- Marc Sierra
- Berichten: 1096
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth
2 weken geleden hoorde ik een raar geluid met remmen. Dus de dag erna maar eens gekeken wat er aan de hand was. Bleek een remblok los gekomen te zijn van de metalen plaat. Gelukkig blijft het blok nog wel hangen tussen de remklauw en remzadel, anders was ik minder blij geweest. Maar hoe dan ook klote, de blokken waren nog dik dus wel zonde. Vanavond maar even een klacht naar EBC gestuurd, ben benieuwd wat er van terecht komt.
Aangezien ik toch al van plan was om wat anders aan de voorkant te monteren heb ik dat nu maar meteen gedaan. Ik heb de fusees vervangen door die van een vleugel Cosworth en heb ook meteen gele Koni's van een 2wd Cosworth gemonteerd.
Deze fusees zijn anders waardoor ook de remklauwen niet meer pasten. Daarom meteen de remklauwen met 4 zuigers per klauw van een 2wd Cosworth erbij gekocht. Helaas zaten de zuigers daarvan muurvast. Via een kennis ze laten reviseren en meteen ook laten stralen.
Jeroen z'n buurman had ze gelijk even gestraald. Daarna heb ik ze een mooi kleurtje gegeven.
En uiteindelijk nog waarom er nu fusees van een 3 deurs (vleugel) Cosworth onder zitten. De bevestiging van de draagarm op het fusee zit bij deze fusees 4 cm lager dan bij een standaard Sierra fusee. Hierdoor staan de draagarmen weer een beetje naar boven, vanaf het wiel naar het subframe gezien. Eerst was het andersom zoals op de eerdere foto's te zien was. Nu ligt het rol centrum dus weer op een normale hoogte. Ford heeft dit speciaal gedaan aangezien de vleugel Cosworth een homologatie model was voor de circuitauto. Van het regelement mochten dergelijke dingen niet aangepast worden voor de circuitauto, vandaar dat de straatauto deze fusees standaard al had.
Ik kan het verschil met de nieuwe fusees goed merken. De auto stuurt een stuk directer in en helt minder over. Voelt een stuk beter aan zo!
Aangezien ik toch al van plan was om wat anders aan de voorkant te monteren heb ik dat nu maar meteen gedaan. Ik heb de fusees vervangen door die van een vleugel Cosworth en heb ook meteen gele Koni's van een 2wd Cosworth gemonteerd.
Deze fusees zijn anders waardoor ook de remklauwen niet meer pasten. Daarom meteen de remklauwen met 4 zuigers per klauw van een 2wd Cosworth erbij gekocht. Helaas zaten de zuigers daarvan muurvast. Via een kennis ze laten reviseren en meteen ook laten stralen.
Jeroen z'n buurman had ze gelijk even gestraald. Daarna heb ik ze een mooi kleurtje gegeven.
En uiteindelijk nog waarom er nu fusees van een 3 deurs (vleugel) Cosworth onder zitten. De bevestiging van de draagarm op het fusee zit bij deze fusees 4 cm lager dan bij een standaard Sierra fusee. Hierdoor staan de draagarmen weer een beetje naar boven, vanaf het wiel naar het subframe gezien. Eerst was het andersom zoals op de eerdere foto's te zien was. Nu ligt het rol centrum dus weer op een normale hoogte. Ford heeft dit speciaal gedaan aangezien de vleugel Cosworth een homologatie model was voor de circuitauto. Van het regelement mochten dergelijke dingen niet aangepast worden voor de circuitauto, vandaar dat de straatauto deze fusees standaard al had.
Ik kan het verschil met de nieuwe fusees goed merken. De auto stuurt een stuk directer in en helt minder over. Voelt een stuk beter aan zo!
Laatst gewijzigd door Marc Sierra op 31 aug 2017, 16:17, 1 keer totaal gewijzigd.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth
dat staat (stand) wel een stuk beter zo met die draagarm stand
- Marc Sierra
- Berichten: 1096
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth
Nu ik toch bezig was met de wielophanging wilde ik ook de achterkant eens aanpakken. Dus heb ik een subframe en draagarmen van een Sierra Cosworth 2wd sedan gekocht.
En deze laten stralen.
En deze laten stralen.
Laatst gewijzigd door Marc Sierra op 31 aug 2017, 16:18, 1 keer totaal gewijzigd.
- Marc Sierra
- Berichten: 1096
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth
Voordat de ophanging een kleurtje krijgt heb ik eerst nog even wat aanpassingen laten doen.
Hier wat foto's van halverwege.
Hier wat foto's van halverwege.
Laatst gewijzigd door Marc Sierra op 31 aug 2017, 16:19, 1 keer totaal gewijzigd.
- Stefan R
- Berichten: 2229
- Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:51
- Auto: Vakantievoertuig
- Locatie: Grote brand veel water, kleine brand weinig water
Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth
Je weet waar volgens de Engelsen EBC voor staat? Ending in a Big CrashMarc Sierra schreef:2 weken geleden hoorde ik een raar geluid met remmen. Dus de dag erna maar eens gekeken wat er aan de hand was. Bleek een remblok los gekomen te zijn van de metalen plaat. Gelukkig blijft het blok nog wel hangen tussen de remklauw en remzadel, anders was ik minder blij geweest. Maar hoe dan ook klote, de blokken waren nog dik dus wel zonde. Vanavond maar even een klacht naar EBC gestuurd, ben benieuwd wat er van terecht komt.
- Marc Sierra
- Berichten: 1096
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth
Ik heb die term voor EBC nog nooit gehoord, maar ik snap waar hij vandaan komt!
- Marc Sierra
- Berichten: 1096
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth
Aangezien het metaal boven de kogelscharnieren te hoog zat en waarschijnlijk tegen de bodem van de auto aan zouden komen is dat nog een stukje lager gemaakt. Ook is er een driehoek in de hoek gelast om het wat stijver te maken. Verder zijn er ook aan de onderkant twee hoekjes uit het subframe gehaald zodat de draagarmen die niet raken als hij volledig inveert. Verder is het nieuwe plaatwerk op de meeste plekken 4 mm dik, wat dikker is dan origineel.
Verder zijn een aantal andere delen nog wat netter vastgelast dan dat het standaard zat.
En de aangepaste draagarmen.
Verder zijn een aantal andere delen nog wat netter vastgelast dan dat het standaard zat.
En de aangepaste draagarmen.
Laatst gewijzigd door Marc Sierra op 31 aug 2017, 16:20, 1 keer totaal gewijzigd.
- Marc Sierra
- Berichten: 1096
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth
De achteras vers gepoedercoat.
Laatst gewijzigd door Marc Sierra op 31 aug 2017, 16:21, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 1008
- Lid geworden op: 04 nov 2014, 21:02
Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth
Wat is het doel van de aanpassingen aan de achteras?
- Marc Sierra
- Berichten: 1096
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth
In de tijd dat Ford het eerste type Sierra Cosworth (3 deurs met vleugel) nog niet gehomologeerd had voor races en nog racete met de Merkur XR4Ti waren de raceteams er al achter gekomen dat de wegligging en hoeveelheid grip beperkt werd door de achteras constructie. Bij een standaard achteras verandert de sporing, camber en spoorbreedte flink als de auto inveert. Van het camber en de spoorbreedte (eigenlijk gevolg van het veranderende camber) is dat goed te zien als de auto bijvoorbeeld opgekrikt is of op de brug staat (positief camber), of als hij erg verlaagd is (negatief camber). De verandering van de sporing is eigenlijk niet te zien maar heeft ook een groot effect op de hoeveelheid grip. Als het achterwiel inveert krijgt het extra toespoor, als het uitveert vermindert het toespoor of krijgt het zelfs wat uitspoor. Het effect in een bocht is dat het wiel dat de binnenbocht maakt (veert uit) uitspoor krijgt en het wiel dat de buitenbocht maakt (veert in) toespoort krijgt. In z'n geheel stuurt de achteras dus dezelfde kant op als de vooras en dat zorgt ervoor dat de auto niet in wil sturen, maar eigenlijk een beetje schuin wil verplaatsen. In de praktijk zorgt het er in ieder geval voor dat je extra onderstuur hebt.
Met driften geeft de standaard achteras ook een vervelend gedrag. Ten eerste is het door het extra onderstuur lastiger om in de drift te komen. Als de auto in een drift zit staan de achterwielen weer een klein beetje ingedraaid naar de bocht toe, maar de voorwielen staan juist andersom vanwege het tegensturen. Als de achterwielen dan ineens weer grip krijgen staan de achterwielen qua sporing in een positie die de auto heel erg snel laat spinnen.
Verder heeft de auto door extra negatief camber tijdens inveren veel minder grip als je volgas weg rijdt. De wielen komen schuin op de weg te staan en hebben daarom minder grip en slippen veel sneller door.
Ford heeft om die reden op de RS500 Cosworth 2 extra beugeltjes gezet om de binnenste scharnierpunten van de draagarm verder naar voren te kunnen plaatsen. Voor de straat auto werden die niet gebruikt aangezien daar dezelfde draagarmen onder zaten als op de gewone Cosworth, maar om ze op de raceauto's te mogen gebruiken was het nodig om ze voor de homologatie eisen te monteren op de straatauto's.
Door de scharnierpunten naar voren te verplaatsen wordt de hoek waaronder de draagarm staat ten opzichte van de achteras kleiner. Standaard is de hoek bij een Sierra 18 graden, bij mij is hij nu verkleind tot 6 graden. Daardoor wordt ook de verandering van sporing, camber en spoorbreedte tijdens in- en uitveren minder. Het gevolg daarvan is dus dat de negatieve eigenschappen die ik hier boven noemde ook minder erg worden.
Met driften geeft de standaard achteras ook een vervelend gedrag. Ten eerste is het door het extra onderstuur lastiger om in de drift te komen. Als de auto in een drift zit staan de achterwielen weer een klein beetje ingedraaid naar de bocht toe, maar de voorwielen staan juist andersom vanwege het tegensturen. Als de achterwielen dan ineens weer grip krijgen staan de achterwielen qua sporing in een positie die de auto heel erg snel laat spinnen.
Verder heeft de auto door extra negatief camber tijdens inveren veel minder grip als je volgas weg rijdt. De wielen komen schuin op de weg te staan en hebben daarom minder grip en slippen veel sneller door.
Ford heeft om die reden op de RS500 Cosworth 2 extra beugeltjes gezet om de binnenste scharnierpunten van de draagarm verder naar voren te kunnen plaatsen. Voor de straat auto werden die niet gebruikt aangezien daar dezelfde draagarmen onder zaten als op de gewone Cosworth, maar om ze op de raceauto's te mogen gebruiken was het nodig om ze voor de homologatie eisen te monteren op de straatauto's.
Door de scharnierpunten naar voren te verplaatsen wordt de hoek waaronder de draagarm staat ten opzichte van de achteras kleiner. Standaard is de hoek bij een Sierra 18 graden, bij mij is hij nu verkleind tot 6 graden. Daardoor wordt ook de verandering van sporing, camber en spoorbreedte tijdens in- en uitveren minder. Het gevolg daarvan is dus dat de negatieve eigenschappen die ik hier boven noemde ook minder erg worden.
Laatst gewijzigd door Marc Sierra op 31 aug 2017, 16:25, 1 keer totaal gewijzigd.
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth
Gave upgrades
- Jan-Willem
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
- Locatie: Hengelo
Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth
Mooi dat je de achteras hebt aangepast, ik ken deze "problemen" van de e30 die ook een triangel achteras heeft.
Nadat ik mijn auto flink verlaagd had, had ik 2.8 graden camber, wat helemaal nergens goed voor is.
( naja behalve stance bois dan )
De achteras ziet er netjes uit, mooi opgelost en geen nadeel maar van rare wielstanden.
Nadat ik mijn auto flink verlaagd had, had ik 2.8 graden camber, wat helemaal nergens goed voor is.
( naja behalve stance bois dan )
De achteras ziet er netjes uit, mooi opgelost en geen nadeel maar van rare wielstanden.
- MartijnGizmo
- Berichten: 12749
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth
Nette oplossing met die achteras zo!
- Marc Sierra
- Berichten: 1096
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth
Afgezien van dat het camber nu minder varieert is het ook instelbaar dmv de kogelscharnieren die op de binnenste bevestigingspunten zitten. Ook is de sporing instelbaar gemaakt dmv excentrische bouten bij de binnenste bevestigingspunten.
- Marc Sierra
- Berichten: 1096
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth
Nieuwe lagers van Graham Goode Racing besteld voor de buitenkant van de draagarmen.
En de ophanging in elkaar gezet.
En de ophanging in elkaar gezet.
Laatst gewijzigd door Marc Sierra op 31 aug 2017, 16:26, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 1008
- Lid geworden op: 04 nov 2014, 21:02
Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth
Geen dust boots voor die rod ends?
- Marc Sierra
- Berichten: 1096
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth
Hier zitten die er inderdaad nog niet op, maar later heb ik die alsnog gemonteerd. De kogels werden anders toch een stuk sneller vies dan de bedoeling was. Het vettige oppervlak van de kogels zorgt namelijk dat alles blijft plakken.
- Marc Sierra
- Berichten: 1096
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth
Ook een setje Powerflex bussen aangeschaft om de achteras mee aan de bodem te monteren.
En de bussen gemonteerd.
En de bussen gemonteerd.
Laatst gewijzigd door Marc Sierra op 31 aug 2017, 16:27, 1 keer totaal gewijzigd.
- Marc Sierra
- Berichten: 1096
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth
De oude achteras eronder vandaan gehaald om plaats te maken voor de nieuwe.
Het nieuwe subframe en het diff eronder weten te wurmen.
En de draagarmen gemonteerd. De veren zitten er nog niet onder zodat ik nog kon controleren of de draagarmen niets raakten als ze volledig ingeveerd zijn. Doordat de binnenste ophangpunten naar voren verplaatst zijn komt de draagarm daar namelijk verder omhoog. Om die reden is er ook een hoekje in het subframe gemaakt. Gelukkig kwam het allemaal precies goed uit en was er nog genoeg ruimte tussen de draagarm en het subframe.
Het nieuwe subframe en het diff eronder weten te wurmen.
En de draagarmen gemonteerd. De veren zitten er nog niet onder zodat ik nog kon controleren of de draagarmen niets raakten als ze volledig ingeveerd zijn. Doordat de binnenste ophangpunten naar voren verplaatst zijn komt de draagarm daar namelijk verder omhoog. Om die reden is er ook een hoekje in het subframe gemaakt. Gelukkig kwam het allemaal precies goed uit en was er nog genoeg ruimte tussen de draagarm en het subframe.
Laatst gewijzigd door Marc Sierra op 31 aug 2017, 16:27, 1 keer totaal gewijzigd.
- Marc Sierra
- Berichten: 1096
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth
De veren ook weer gemonteerd en de Koni dempers vervangen door een setje Bilsteins.
Aandrijfassen weer gemonteerd.
De naven terug...
En de remmen, met de klauwen mooi rood gemaakt.
En de wielen er weer op. Op de foto's is goed te zien dat de wielen nu veel meer rechtop blijven staan dan normaal.
Aandrijfassen weer gemonteerd.
De naven terug...
En de remmen, met de klauwen mooi rood gemaakt.
En de wielen er weer op. Op de foto's is goed te zien dat de wielen nu veel meer rechtop blijven staan dan normaal.
Laatst gewijzigd door Marc Sierra op 31 aug 2017, 16:28, 1 keer totaal gewijzigd.
- Marc Sierra
- Berichten: 1096
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth
Ondertussen is de auto uitgelijnd. Achter was alles perfect af te stellen en stond bijna al meteen goed. Ik was erg tevreden over alle wielstanden, ook die van de voorkant. Alleen verschilt het camber aan de voorkant een beetje.
voorkant:
links: rechts:
sporing 0°09' sporing 0°09'
camber -1°24' camber -1°54'
caster 3°30' caster 3°30'
achterkant:
sporing 0°12' sporing 0°12'
camber -1°30' camber -1°30'
Na afloop was ik wel benieuwd hoe het nu zou rijden. Helaas viel het flink tegen. Hij stuurde nogal vreemd zwaar en was niet erg stabiel in rechte lijn, iets dat na langere afstand steeds erger werd. Uiteindelijk blijken de excentrische bouten voor de sporing afstelling van de achterwielen te verdraaien door de krachten die er op komen tijdens het rijden. Ik heb voorlopig kartelringen tussen de excentrische bouten gezet zodat ze wat meer grip hebben op het metaal eronder en hopelijk niet meer verdraaien. Helaas is de sporing afstelling van de achteras wel verloren gegaan. Ik heb de afstelling nu maar op mn gevoel gedaan. Eerst maar eens kijken of het met de kartelringen wel blijft zitten.
voorkant:
links: rechts:
sporing 0°09' sporing 0°09'
camber -1°24' camber -1°54'
caster 3°30' caster 3°30'
achterkant:
sporing 0°12' sporing 0°12'
camber -1°30' camber -1°30'
Na afloop was ik wel benieuwd hoe het nu zou rijden. Helaas viel het flink tegen. Hij stuurde nogal vreemd zwaar en was niet erg stabiel in rechte lijn, iets dat na langere afstand steeds erger werd. Uiteindelijk blijken de excentrische bouten voor de sporing afstelling van de achterwielen te verdraaien door de krachten die er op komen tijdens het rijden. Ik heb voorlopig kartelringen tussen de excentrische bouten gezet zodat ze wat meer grip hebben op het metaal eronder en hopelijk niet meer verdraaien. Helaas is de sporing afstelling van de achteras wel verloren gegaan. Ik heb de afstelling nu maar op mn gevoel gedaan. Eerst maar eens kijken of het met de kartelringen wel blijft zitten.
- Erik
- Berichten: 1920
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
- Locatie: NL centraal
Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth
Topic naar mijn hart, respect voor je kunde en doorzettingsvermogen
Dat van die toe-in/out bouten die los gaan zitten heb ik ook een keer gehad op mijn subaru.
Dat is op zo'n moment ronduit gevaarlijk omdat met een forse toe out de auto nauwelijks nog rechtuit wil.
Heb uiteindelijk alles met kartelringen, nylocks én die locktite die je moet verwarmen om het los te krijgen, vastgezet (en het is nooit meer los gekomen)
Dat van die toe-in/out bouten die los gaan zitten heb ik ook een keer gehad op mijn subaru.
Dat is op zo'n moment ronduit gevaarlijk omdat met een forse toe out de auto nauwelijks nog rechtuit wil.
Heb uiteindelijk alles met kartelringen, nylocks én die locktite die je moet verwarmen om het los te krijgen, vastgezet (en het is nooit meer los gekomen)
- Mark W. Scholten
- Berichten: 747
- Lid geworden op: 07 jul 2016, 16:54
Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth
Gave bak !
- Marc Sierra
- Berichten: 1096
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth
Bedankt allebei!
Ik vond het toch geen fijn idee dat er nog een kans zou zijn dat de bouten toch weer zouden verdraaien. Het uitspoor op de achterwielen was echt niet fijn, harder dan 80 durfde ik niet meer te rijden nadat ze de eerste keer verlopen waren. Daarom heb ik uiteindelijk maar besloten plaatjes op het subframe te laten lassen met gewoon een rond gat, zodat de bouten niet meer kunnen verschuiven. De excentrische bouten zijn ook vervangen door gewone bouten. Eerst was alles opnieuw afgesteld en daarna zijn de plaatjes er tussen gezet. Helaas zijn de bevestigingen een heel klein beetje verlopen toen de bouten los gehaald moesten worden om de plaatjes er tussen te zetten.
Vreemd genoeg was de uitlijning van de voorwielen nu heel anders dan de vorige keer, terwijl er niets versteld was. Nu is de uitlijning bij de Ford garage gedaan, aangezien ze daar ook konden lassen, de vorige keer was de uitlijning bij een bandencentrum gedaan.
Volgens de meetapparatuur stonden de voorwielen nu zo:
links: rechts:
sporing 0°10' sporing 0°20'
camber -1°31' camber -1°33'
caster 3°07' caster 4°04'
Terwijl het de vorige keer zo was:
links: rechts:
sporing 0°09' sporing 0°09'
camber -1°24' camber -1°54'
caster 3°30' caster 3°30'
Na alles afgesteld te hebben staat het nu zo:
voorkant:
links: rechts:
sporing 0°09' sporing 0°10'
camber -1°31' camber -1°33'
caster 3°07' caster 4°04'
achterkant:
links: rechts:
sporing 0°08' sporing 0°08'
camber -1°43' camber -1°36'
Moet zeggen dat het nu een stuk beter rijdt. Hij stuurt een stuk lichter, waarschijnlijk komt dat omdat hij veel te veel toespoor had op de voorwielen de vorige keer. Ook voelt hij nu weer mooi stabiel aan, al heeft de achteras iets te weinig toespoor. Sindsdien heb ik nog dunne plaatjes aan de achterkant tussen de draagarmen en de lagerhuizen gezet om wat extra toespoor te geven. Nu zou de sporing van beide achterwielen zo rond de 0°14' moeten zijn. Ik heb er verder nog niet mee gereden dus kan ook nog niet zeggen hoe het nu voelt.
Ik vond het toch geen fijn idee dat er nog een kans zou zijn dat de bouten toch weer zouden verdraaien. Het uitspoor op de achterwielen was echt niet fijn, harder dan 80 durfde ik niet meer te rijden nadat ze de eerste keer verlopen waren. Daarom heb ik uiteindelijk maar besloten plaatjes op het subframe te laten lassen met gewoon een rond gat, zodat de bouten niet meer kunnen verschuiven. De excentrische bouten zijn ook vervangen door gewone bouten. Eerst was alles opnieuw afgesteld en daarna zijn de plaatjes er tussen gezet. Helaas zijn de bevestigingen een heel klein beetje verlopen toen de bouten los gehaald moesten worden om de plaatjes er tussen te zetten.
Vreemd genoeg was de uitlijning van de voorwielen nu heel anders dan de vorige keer, terwijl er niets versteld was. Nu is de uitlijning bij de Ford garage gedaan, aangezien ze daar ook konden lassen, de vorige keer was de uitlijning bij een bandencentrum gedaan.
Volgens de meetapparatuur stonden de voorwielen nu zo:
links: rechts:
sporing 0°10' sporing 0°20'
camber -1°31' camber -1°33'
caster 3°07' caster 4°04'
Terwijl het de vorige keer zo was:
links: rechts:
sporing 0°09' sporing 0°09'
camber -1°24' camber -1°54'
caster 3°30' caster 3°30'
Na alles afgesteld te hebben staat het nu zo:
voorkant:
links: rechts:
sporing 0°09' sporing 0°10'
camber -1°31' camber -1°33'
caster 3°07' caster 4°04'
achterkant:
links: rechts:
sporing 0°08' sporing 0°08'
camber -1°43' camber -1°36'
Moet zeggen dat het nu een stuk beter rijdt. Hij stuurt een stuk lichter, waarschijnlijk komt dat omdat hij veel te veel toespoor had op de voorwielen de vorige keer. Ook voelt hij nu weer mooi stabiel aan, al heeft de achteras iets te weinig toespoor. Sindsdien heb ik nog dunne plaatjes aan de achterkant tussen de draagarmen en de lagerhuizen gezet om wat extra toespoor te geven. Nu zou de sporing van beide achterwielen zo rond de 0°14' moeten zijn. Ik heb er verder nog niet mee gereden dus kan ook nog niet zeggen hoe het nu voelt.
- Marc Sierra
- Berichten: 1096
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth
Ondertussen heb ik wat meer met de auto gereden en ik moet zeggen dat hij lekker rijdt. De bochtsnelheid ligt nu toch wel iets hoger dan eerst en ook op de grens reageert hij erg netjes. Een klein beetje onderstuur als je erg hard de bocht in stuurt, maar vervolgens glijdt hij meer over alle 4 de wielen weg terwijl het nog steeds goed controleerbaar is.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], daNpy, Darudevampire, jarno1979, Jlijp, PetervdH en 240 gasten