Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth
- Spijkerhard
- Berichten: 4045
- Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
- Auto: (nog steeds) Te veel.
- Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3
Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth
Begint er knap uit te zien!
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth
Lekker bezig!
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth
Ik word blij van dit soort updates. Gaaf!
- Mrton
- Berichten: 785
- Lid geworden op: 06 jan 2010, 21:05
Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth
Zo, na een lange afwezigheid hier op het forum was dit een erg vermakelijk topic om eens door te lezen. Leuk dat iemand zo veel werk steekt in zo'n ondergewaardeerde auto!
- Marc Sierra
- Berichten: 1096
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth
Bedankt voor alle leuke reacties!
Vanwege de kapotte schroefdraad in de cilinderkop voor de bougie en hoe vies en geoxideerd de motor eruit ziet heb ik besloten de motor maar een flink stuk uit elkaar te gaan halen. Op die manier kan alles tenminste weer een beetje fris gemaakt worden.
Omdat het nogal lastig is de cilinderkopbouten los te draaien bij een losse motor was het plan om dat te doen terwijl de motor nog in de auto hing. Dus om die reden ben ik begonnen met het inlaatspruitstuk verwijderen, en daarna ook het linker kleppendeksel.
Vervolgens ook het andere kleppendeksel verwijderd en daarna de nokkenassen eruit gehaald. De cilinderkopbouten zitten namelijk onder de nokkenassen.
Nadat alle kopbouten los gedraaid waren heb ik de kleppendeksels er weer opgelegd en was het tijd om de motor uit de auto te gaan halen.
Eerst de versnellingsbaksteun los gemaakt en op een assteun laten dragen. En daarna 2 krikken onder het subframe gezet en de bouten losgedraaid en het subframe met motor laten zakken op een dolly.
Toen de voorkant van de auto met de motortakel opgetild zodat de motor en bak er onder vandaan gehaald gereden konden.
En de motor en bak er onder vandaan.
Vanwege de kapotte schroefdraad in de cilinderkop voor de bougie en hoe vies en geoxideerd de motor eruit ziet heb ik besloten de motor maar een flink stuk uit elkaar te gaan halen. Op die manier kan alles tenminste weer een beetje fris gemaakt worden.
Omdat het nogal lastig is de cilinderkopbouten los te draaien bij een losse motor was het plan om dat te doen terwijl de motor nog in de auto hing. Dus om die reden ben ik begonnen met het inlaatspruitstuk verwijderen, en daarna ook het linker kleppendeksel.
Vervolgens ook het andere kleppendeksel verwijderd en daarna de nokkenassen eruit gehaald. De cilinderkopbouten zitten namelijk onder de nokkenassen.
Nadat alle kopbouten los gedraaid waren heb ik de kleppendeksels er weer opgelegd en was het tijd om de motor uit de auto te gaan halen.
Eerst de versnellingsbaksteun los gemaakt en op een assteun laten dragen. En daarna 2 krikken onder het subframe gezet en de bouten losgedraaid en het subframe met motor laten zakken op een dolly.
Toen de voorkant van de auto met de motortakel opgetild zodat de motor en bak er onder vandaan gehaald gereden konden.
En de motor en bak er onder vandaan.
- Marc Sierra
- Berichten: 1096
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth
De afgelopen tijd heb ik niet veel aan de auto gedaan. Ben wel een stukje verder gegaan met de motor. Eerst heb ik beide cilinderkoppen eraf gehaald. De kopbouten had ik al los gedraaid toen de motor nog in de auto zat en ook de nokkenassen waren er al uit. Dus het was niet veel werk meer om te koppen eraf te halen.
Daarna was het de bedoeling om de motor in de bok te gaan hangen zodat ik er fatsoenlijk aan kan werken. Dus moest eerst de koppeling en het vliegwel er nog af.
Met de motortakel het restant van de motor in de bok hangen.
Met de poelietrekker de krukaspoelie verwijderd.
Verder is ook het distributiedeksel en het carter eraf ondertussen af en zijn de kettinggeleiders en de ketting ook verwijderd. Nu komt het vervelendste werkje, alles schoonmaken.....
Daarna was het de bedoeling om de motor in de bok te gaan hangen zodat ik er fatsoenlijk aan kan werken. Dus moest eerst de koppeling en het vliegwel er nog af.
Met de motortakel het restant van de motor in de bok hangen.
Met de poelietrekker de krukaspoelie verwijderd.
Verder is ook het distributiedeksel en het carter eraf ondertussen af en zijn de kettinggeleiders en de ketting ook verwijderd. Nu komt het vervelendste werkje, alles schoonmaken.....
- RJK
- Berichten: 3539
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth
Lekker bezig! Als je niet van plan bent de cilinders te honen zou ik niet de kopbouten er zo in knikkeren
- Marc Sierra
- Berichten: 1096
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth
Inderdaad een goed punt, ik had ze beter ergens anders kunnen dumpen....
- Marc Sierra
- Berichten: 1096
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth
Ondertussen zijn de cilinderkoppen terug van het revisiebedrijf. Bij de ene kop is er een bus voor de bougie in gezet en beide koppen zijn gevlakt. Ook is er getest of de kleppen allemaal lekdicht waren en dat was goed.
Dus nu kan het opbouwen van de motor weer beginnen. Het eerste was om de cilinderkoppen er weer op te zetten.
En dat was meteen waar het fout ging. De koppakking van de linker cilinderkop bestaat uit 2 delen omdat er een koelslang tussen de cilinders en de distributieketting door loopt. Ik dacht dat het voorste stuk van de pakking tussen de cilinderkop en het distributiedeksel moest, maar er bleek net een randje ook tussen onderblok en cilinderkop te moeten.
Na afloop krijg je die er natuurlijk nooit meer tussen, dus kon de cilinderkop er weer af. De koppakking zag er nog perfect uit.
Bovenkant:
En de onderkant:
Maar wilde geen risico nemen. Dus weer een nieuwe koppakking en ook nieuwe kopbouten aangezien dat rekbouten zijn die maar 1x gebruikt mogen worden.
Dus nu kan het opbouwen van de motor weer beginnen. Het eerste was om de cilinderkoppen er weer op te zetten.
En dat was meteen waar het fout ging. De koppakking van de linker cilinderkop bestaat uit 2 delen omdat er een koelslang tussen de cilinders en de distributieketting door loopt. Ik dacht dat het voorste stuk van de pakking tussen de cilinderkop en het distributiedeksel moest, maar er bleek net een randje ook tussen onderblok en cilinderkop te moeten.
Na afloop krijg je die er natuurlijk nooit meer tussen, dus kon de cilinderkop er weer af. De koppakking zag er nog perfect uit.
Bovenkant:
En de onderkant:
Maar wilde geen risico nemen. Dus weer een nieuwe koppakking en ook nieuwe kopbouten aangezien dat rekbouten zijn die maar 1x gebruikt mogen worden.
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth
altijd balen! Is ook altijd een risico als het een hobby project is waar je wat langer over doet. Je vergeet dan toch bepaalde details waarvan je bij demontage dacht het wel te onthouden.. Ik spreek uit ervaring
- Marc Sierra
- Berichten: 1096
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth
Ondertussen ben ik weer iets verder met het opbouwen van de motor. De linker cilinderkop is opnieuw gemonteerd. Deze keer wel met het voorste stuk pakking er tussen. Ik blijf het wel raar vinden dat als je de kopbouten los draait er duidelijk verschil zit in hoe vast de verschillende bouten zaten. Het vastdraaien moet in meerdere stappen:
1. Alles op 50 Nm
2. 90 graden los draaien en weer terug vast op 50 Nm
3. 90 graden extra
4. 90 graden extra
Zou er dan zoveel verschil zitten in de rekspanning van de bouten?
Ook zijn de nokkenassen en de distributie weer gemonteerd.
De vorige keer dat ik de motor opbouwde kon ik de timing van de nokkenassen niet perfect krijgen aangezien dat nooit helemaal goed uitkomt met de schakels van de ketting. Ik had al eens gezien dat iemand de tandwielen van de nokkenassen verstelbaar gemaakt had, dus dat leek mij ook wel een goed idee. Nu kunnen ze perfect gesteld worden aangezien het slopgat precies de lengte van een tand van het tandwiel heeft.
De kleine boutjes zitten met zelfborgende moeren en Loctite vast, ik moet er niet aan denken dat die er uit vallen. Verder klemmen de dikke centrale bouten de stelschijven strak tegen de tandwielen zodat deze niet verdraaien. De kleine boutjes zijn dus eigenlijk alleen voor het afstellen en om te zorgen dat de stelschijf niet ver zou kunnen verdraaien mocht de centrale bout hem niet houden.
Door het lange buiten staan van de auto waren de kleppendeksels ook erg lelijk geworden, ze waren erg vuil en ook zaten er blazen door oxidative onder de coating en op een paar plekjes was de coating eraf gesprongen. Aangezien ik nou toch bezig was heb ik besloten om ze maar opnieuw te laten coaten. Ze zijn weer dezelfde kleur geworden, maar deze keer met een fijne korrelstructuur erin. Ik vind zelf wel dat het mooi staat, al is het op de foto wat moeilijk te zien.
1. Alles op 50 Nm
2. 90 graden los draaien en weer terug vast op 50 Nm
3. 90 graden extra
4. 90 graden extra
Zou er dan zoveel verschil zitten in de rekspanning van de bouten?
Ook zijn de nokkenassen en de distributie weer gemonteerd.
De vorige keer dat ik de motor opbouwde kon ik de timing van de nokkenassen niet perfect krijgen aangezien dat nooit helemaal goed uitkomt met de schakels van de ketting. Ik had al eens gezien dat iemand de tandwielen van de nokkenassen verstelbaar gemaakt had, dus dat leek mij ook wel een goed idee. Nu kunnen ze perfect gesteld worden aangezien het slopgat precies de lengte van een tand van het tandwiel heeft.
De kleine boutjes zitten met zelfborgende moeren en Loctite vast, ik moet er niet aan denken dat die er uit vallen. Verder klemmen de dikke centrale bouten de stelschijven strak tegen de tandwielen zodat deze niet verdraaien. De kleine boutjes zijn dus eigenlijk alleen voor het afstellen en om te zorgen dat de stelschijf niet ver zou kunnen verdraaien mocht de centrale bout hem niet houden.
Door het lange buiten staan van de auto waren de kleppendeksels ook erg lelijk geworden, ze waren erg vuil en ook zaten er blazen door oxidative onder de coating en op een paar plekjes was de coating eraf gesprongen. Aangezien ik nou toch bezig was heb ik besloten om ze maar opnieuw te laten coaten. Ze zijn weer dezelfde kleur geworden, maar deze keer met een fijne korrelstructuur erin. Ik vind zelf wel dat het mooi staat, al is het op de foto wat moeilijk te zien.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth
Heerlijk leesvoer dit! Mooi werk, en die kleppendeksels zien er ook knap uit. Zo'n wrinkle finish is inderdaad het mooist vind ik ook.
-
- Berichten: 1658
- Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
- Auto: tja welke zal het worden?
Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth
Mooi rood is niet lelijk, wanneer hoop je de auto rijdend te hebben?
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth
Lekker door bouwen. Ik mag het wel deze oer V6!
- Eeuwe
- Berichten: 4530
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth
Mooi project!
- Marc Sierra
- Berichten: 1096
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth
Bedankt voor de enthousiaste reacties! Dat is altijd fijn voor de motivatie.
Wanneer ik hem rijdend wil hebben… Toen ik begon had ik September/oktober in gedachten dat hij misschien zou rijden. Maar het duurt toch allemaal langer dan ik gedacht had. Veel onderdelen zijn roestig en vies en het is een hoop extra werk om dat weer netjes te maken. Ook zat het uit elkaar halen van de motor niet in de oorspronkelijke planning. Maar nu het richting winter gaat maakt het niet veel meer uit. Het doel is nu om hem in april ofzo klaar te hebben. In de winter gaat hij de weg toch niet op.
Wanneer ik hem rijdend wil hebben… Toen ik begon had ik September/oktober in gedachten dat hij misschien zou rijden. Maar het duurt toch allemaal langer dan ik gedacht had. Veel onderdelen zijn roestig en vies en het is een hoop extra werk om dat weer netjes te maken. Ook zat het uit elkaar halen van de motor niet in de oorspronkelijke planning. Maar nu het richting winter gaat maakt het niet veel meer uit. Het doel is nu om hem in april ofzo klaar te hebben. In de winter gaat hij de weg toch niet op.
- Martijn_bmw
- Berichten: 26715
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth
Mooi project blijven de leukste topics het volgen van een opbouw
- Marc Sierra
- Berichten: 1096
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth
Ik heb weer een beetje tijd gevonden om verder te bouwen aan de motor, langzaam aan komen we er wel.
Het deksel zit weer over de distributie en ook zit het carter er weer op. Ook meteen het thermostaathuis gemonteerd samen met de koelslang die onder de linker cilinderkop doorloopt.
Aangezien de krukaspoelie helemaal bruin zag van de roest is die gestraald en opnieuw zwart gespoten. De krukaspoelie heb ik speciaal niet laten poedercoaten aangezien hij goed aan moet sluiten op de krukas en oliekeerring. Daarna kon hij weer gemonteerd worden. Ook is er een nieuwe waterpomp op gegaan, de oude draaide namelijk niet zo soepel meer.
Het deksel zit weer over de distributie en ook zit het carter er weer op. Ook meteen het thermostaathuis gemonteerd samen met de koelslang die onder de linker cilinderkop doorloopt.
Aangezien de krukaspoelie helemaal bruin zag van de roest is die gestraald en opnieuw zwart gespoten. De krukaspoelie heb ik speciaal niet laten poedercoaten aangezien hij goed aan moet sluiten op de krukas en oliekeerring. Daarna kon hij weer gemonteerd worden. Ook is er een nieuwe waterpomp op gegaan, de oude draaide namelijk niet zo soepel meer.
-
- Berichten: 3536
- Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36
Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth
Ford Sierra Testa Rossa!
Gaaf project.
Gaaf project.
- Marc Sierra
- Berichten: 1096
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth
Weer een klein beetje verder geklust. De steun voor de dynamo en stuurbekrachtigingspomp zwart gespoten.
En daarna gemonteerd, samen met de dynamo. De poelies van de dynamo en de waterpomp zijn gepoedercoat.
En de uitlaatspruitstukken zitten er ook weer op.
En daarna gemonteerd, samen met de dynamo. De poelies van de dynamo en de waterpomp zijn gepoedercoat.
En de uitlaatspruitstukken zitten er ook weer op.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth
Tof zeg. Echt gaaf om het zo opgebouwd te zien worden.
- matthyssie
- Berichten: 6006
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth
Precies dat, lol.
- Marc Sierra
- Berichten: 1096
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth
De spanner voor de multiriem heb ik ook weer een beetje netjes gemaakt en gemonteerd.
Daarna het blok uit de motorbok getakeld zodat het vliegwiel en de koppeling er weer op kunnen.
Het vliegwiel heb ik een klein beetje laten afdraaien zodat hij mooi glad is, het was namelijk een en al roest.
En gemonteerd.
Een tijdje geleden heb ik voor een mooie prijs een originele koppelingsset kunnen kopen, die kwam nu mooi van pas.
Het vliegwiel en de drukgroep heb ik goed ontvet voordat ik de koppeling monteerde. De vorige keer had ik namelijk na het monteren van een nieuwe koppeling dat hij in de 5e versnelling doorslipte bij volgas. Gelukkig is dat destijds vanzelf over gegaan, maar ik hoop het deze keer toch te voorkomen.
De versnellingsbak heb ik ook maar eens een beetje schoongemaakt, dus die kon er nu ook meteen weer op.
Daarna het blok uit de motorbok getakeld zodat het vliegwiel en de koppeling er weer op kunnen.
Het vliegwiel heb ik een klein beetje laten afdraaien zodat hij mooi glad is, het was namelijk een en al roest.
En gemonteerd.
Een tijdje geleden heb ik voor een mooie prijs een originele koppelingsset kunnen kopen, die kwam nu mooi van pas.
Het vliegwiel en de drukgroep heb ik goed ontvet voordat ik de koppeling monteerde. De vorige keer had ik namelijk na het monteren van een nieuwe koppeling dat hij in de 5e versnelling doorslipte bij volgas. Gelukkig is dat destijds vanzelf over gegaan, maar ik hoop het deze keer toch te voorkomen.
De versnellingsbak heb ik ook maar eens een beetje schoongemaakt, dus die kon er nu ook meteen weer op.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth
Gaaf Marc, hier houd ik wel van. Niet te veel lullen, maar mooie foto's van de vorderingen. Kan ik nog wel wat van leren.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 112 gasten