Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1092
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Marc Sierra » 26 mei 2016, 09:01

Na mijn voorstel topic maak ik ook maar eentje aan over de auto. Is wel leuk hoe hij door de jaren heen veranderd is. Ik doe een copy-paste vanaf een ander forum, dus misschien staat er ergens tekst tussen dat nog een reactie was op iets anders.

Na mijn Sierra zo gekocht te hebben:

Afbeelding

Heb ik er nog een cosworth grill, skirts en RS bumpers op gezet.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En een fotootje van onder de motorkap, ondertussen met Green filter kit.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Marc Sierra op 29 aug 2017, 08:15, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Mijn Sierra

Bericht door Macboy » 26 mei 2016, 09:17

Icoon. Jeugdherinneringen. Sentiment. Geweldig :thumbup:

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1092
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Mijn Sierra

Bericht door Marc Sierra » 26 mei 2016, 09:20

Daarna is er nog een setje Recaro stoelen in gekomen. De bekleding kwam precies overeen met de originele bekleding.

Afbeelding

En een setje in kleur gespoten spiegels gevonden.

Afbeelding

Op den duur heb ik ook een setje elektrische ramen op de kop kunnen tikken.

Afbeelding

De knopjes geinstalleerd

Afbeelding

Op het rechterportier het gat van het slingertje dicht gemaakt met een tweetertje.

Afbeelding

En aan de linkerkant natuurlijk ook.

Afbeelding

Later nog een setje elektrische ramen gevonden voor achterin.

Afbeelding

Toen heb ik een nieuw paneeltje met knopjes gemaakt. De knopjes komen uit een Scorpio en zijn ook verlicht. 8)

Afbeelding

Afbeelding

Achterin heb ik dezelfde schakelaars gebruikt en dezelfde tweetertjes in de gaten in de deurpanelen geplaatst als voorin.

Afbeelding

Afbeelding

Zo zien de schakelaars er in t donker uit

Afbeelding

En uiteindelijk ook nog een motortje gevonden om mn schuifdak elektrisch te maken.

Afbeelding

En hier zit ie erin.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Marc Sierra op 29 aug 2017, 08:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Mijn Sierra

Bericht door daNpy » 26 mei 2016, 09:23

Top, leuk dat je al die "upgrades" ook zelf doet en dat allemaal kan vinden :)

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1092
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Mijn Sierra

Bericht door Marc Sierra » 26 mei 2016, 09:38

Na al wat eerder de 240 mm remschijven voor vervangen te hebben door 260 mm schijven met bijpassen klauwen (waar ik helaas geen foto's van heb), vond ik dat het tijd werd om ook de remtrommels achter te gaan vervangen voor schijven. Vandaar dat de auto de lucht inging.

Afbeelding

Daarna de uitlaat, beugels van de trekhaak en de schokdempers eraf gehaald.

Afbeelding

De bedoeling is namelijk om plaats te gaan maken hiervoor:

Afbeelding

De achteras van een Scorpio Cosworth, met sperdifferentieel, 18 mm stabilisatorstang en dus een achteras die geschikt is voor schijfremmen.

Afbeelding

De achteras eronder, maar nu met Sierra Cosworth schokdempers aangezien originele dempers niet meer passen. Ook zitten de Scorpio naven met 5 draadeinden er nog steeds op.

Afbeelding

Helaas zitten er geen gaten in de Scorpio naven waar je een dopsleutel doorheen kunt steken zoals een Sierra wel heeft. Daardoor moet je eerst de naaf eraf halen voordat je het lagerhuis van de draagarm af kunt halen.

Afbeelding

Een foto van het 7.5" sperdifferentieel, wat een flink stuk groter is dan het 7" diff dat er eerst onder zat. Daardoor passen de beugels van de trekhaak niet meer, daarom moest daar een hoekje uitgezaagd worden.

Afbeelding

De 18 mm stabilisatorstang, hij zit alleen nog niet vast aan het chassis.

Afbeelding

Aan de linkerkant heb ik de Scorpio naaf verwisseld voor eentje van een Sierra. Tegelijkertijd heb ik het lagerhuis ook verwisseld, aangezien ik 253 mm schijven erop ging zetten en geen 273mm.

Afbeelding

Nu ook aan de rechterkant de Sierra naaf erop, en aan beide kanten de 253 mm schijven erop, samen met de remzadels.

Afbeelding

Afbeelding

Op alle Scorpio's zit standaard ABS, dus op de achteras zitten ook de sensoren voor het ABS. Die wilde ik niet zomaar afknippen. Maar mijn auto bleek jammer genoeg de gaten voor de sensoren in de bodem niet te hebben.

Afbeelding

Nu ook aan beide kanten de remklauwen gemonteerd.

Afbeelding

Afbeelding

En de uitlaat er ook weer onder.

Afbeelding

Aangezien de gaten voor de ABS sensoren er niet zaten heb ik die zelf maar gemaakt.

Afbeelding

Daarna kon de auto weer terug op zn wielen.

Afbeelding

Het camber van de achterwielen was door de Scorpio as alleen wel erg negatief geworden.

Afbeelding

Afbeelding

Dus heb ik een aantal ringetjes tussen het lagerhuis en de draagarm gestopt, zodat het camber weer een beetje normaal was.
Laatst gewijzigd door Marc Sierra op 31 aug 2017, 15:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Online
Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12743
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Mijn Sierra

Bericht door MartijnGizmo » 26 mei 2016, 09:58

Altijd gaaf, zulke huisvlijt! :thumbup:

Geertmans
Berichten: 675
Lid geworden op: 31 okt 2011, 14:19

Re: Mijn Sierra

Bericht door Geertmans » 26 mei 2016, 10:58

Veel mooie aanpassingen. Maaruh, hoe zit het met de krachtbron?

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6126
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Mijn Sierra

Bericht door EvdP » 26 mei 2016, 11:46

Leuk!

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1092
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Mijn Sierra

Bericht door Marc Sierra » 26 mei 2016, 15:13

De motor komt later. :wink:

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1092
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Mijn Sierra

Bericht door Marc Sierra » 26 mei 2016, 15:35

Aangezien ik nu toch al ABS sensoren voor de achterwielen had leek het me wel leuk om dan ook helemaal ABS te hebben.

Dus uiteindelijk ook de voorste fusee's met ABS sensoren, de ABS hoofdremcilinder en de ABS kabelboom met computer uit de auto gehaald waar ik eerder de achterremmen vanaf gehaald had. Ook meteen de remleidingen meegenomen, aangezien die ook anders zijn met ABS.

Eerst heb ik de voorste fusee's omgewisseld voor degene met de ABS sensoren. Daarna de kabelboom met computer er vast ingelegd, zodat de auto ondertussen nog steeds rijdbaar was. (dat is altijd wel handig als je er elke dag mee naar je werk moet. :) )

Daarna was het tijd om de hoofdremcilinders om te gaan wisselen. De oude nog in de auto.

Afbeelding

En de nieuwe ABS hoofdremcilinder, klaar om ingebouwd te gaan worden.

Afbeelding

En de oude eruit.

Afbeelding

Een leeg plekje onder de motorkap. mrgreen

Afbeelding
Afbeelding

En vanaf het pedaal gezien...

Afbeelding

Daarna de ABS hoofdremcilinder erin gezet...

Afbeelding

En na alle remleidingen ook vervangen te hebben kon ie getest worden. Helaas bleven bij lampjes branden, die van de handrem en van het ABS. :(

Uiteindelijk bleek dat Ford zo fijn geweest was om de volgorde van de pinnetjes op het vloeistof reservoir om te wisselen ten op zichte van mn oude reservoir. angry Nou ja, toen was het handremlampje in ieder geval uit. 8)

Voor het aansluiten van de ABS kabelboom op de hoofdkabelboom had ik t verkeerde draadje gepakt, waardoor ie aangesloten zat als een ABS op een 4x4, waar er een extra relais tussen hoort. Maar aangezien ik dat relais niet heb deed ie niets.... :roll: Even de goede draadjes aangesloten en daarna werkte het prima. 8)

Tegelijkertijd heb ik een schakelaar ingebouwd waarmee ik het ABS aan en uit kan zetten.

Later ook nog even een hitteschild gemonteerd, wat zeker nodig is met de uitlaat er vlak naast.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Marc Sierra op 31 aug 2017, 15:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
E36-italia
Berichten: 399
Lid geworden op: 13 aug 2015, 09:58
Auto: Laro Discovery TD5
Contacteer:

Re: Mijn Sierra

Bericht door E36-italia » 27 mei 2016, 12:19

je kan er ook een YB blok (YP - latere versie dacht ik?!) in hangen.. dan zit de uitlaat aan de andere kant!

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Mijn Sierra

Bericht door GTRene » 27 mei 2016, 12:41

mooie upgrades, knap dat je dat allemaal kan en hebt uitgevogeld :df:

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1092
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Mijn Sierra

Bericht door Marc Sierra » 27 mei 2016, 13:46

E36-italia schreef:je kan er ook een YB blok (YP - latere versie dacht ik?!) in hangen.. dan zit de uitlaat aan de andere kant!
Een YB er in lepelen vanwege de kant waar de uitlaat zit lijkt me niet de beste reden, maar een YB erin is natuurlijk wel een stuk leuker dan een 2.0i DOHC. :lol: Maar destijds was een YB geen optie, de auto reed toen op LPG vanwege de vele kilometers die ik maakte. Later is hij motorisch nog op een andere manier geupgrade, maar dat komt binnenkort een keertje langs. :wink:

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1092
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Mijn Sierra

Bericht door Marc Sierra » 27 mei 2016, 13:50

Aangezien mijn bedrading een beetje een zooitje was geworden door de elektrische ramen, toerenteller (die zat er standaard ook niet in), lichtdimmer, vertraagde interieurverlichting en variabele wisserinterval vond ik het tijd om de bedrading eens netjes te gaan maken. Mijn zekeringenkast zag er namelijk zo uit.

Afbeelding

Op de sloop had ik een tijd eerder al een kabelboom gevonden van een ghia sedan uit '90, dus die moest precies passen.

Ik had gelijk alle bijbehorende dingen ook meegenomen, dus kon ik verder ook alles inbouwen.

Een paar fotootjes van de ghia kabelboom voordat ie erin gaat.

Afbeelding

Afbeelding

Daarna moest de oude CL kabelboom eruit.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En de hoedenplank eruit om bij de achterruit verwarming te kunnen komen.

Afbeelding

En wat onderdeeltjes in de garage ondertussen.

Afbeelding

En daarna de Ghia kabelboom erin.

Afbeelding

Daarna waren alle dingen die er al in zaten netjes aangesloten. En had ik er ook elektrisch verstelbare/verwarmbare spiegels bij, elektrisch verwarmde voorruit, radio antenne in de achterruit, koplampwissers, en het grafische display (AWS).
Laatst gewijzigd door Marc Sierra op 31 aug 2017, 15:22, 1 keer totaal gewijzigd.

S-J
Berichten: 837
Lid geworden op: 22 apr 2008, 00:12
Locatie: Amsterdam

Re: Mijn Sierra

Bericht door S-J » 27 mei 2016, 13:52

Gaaaaafff!

Helemaal fan van deze Sierra :df:

#nostalgie

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1092
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Mijn Sierra

Bericht door Marc Sierra » 28 mei 2016, 14:42

Rond dezelfde tijd nog goedkoop een setje gele Koni's gevonden op eBay.

Afbeelding

M'n oude Koni's mochten er onder vandaan.

Afbeelding

Afbeelding

En de dempers er onder vandaan.

Afbeelding

Afbeelding

Toen ik ze eronder vandaan had bleek 1 demper zelfs lek te zijn.

Afbeelding

En de veren overgezet naar de nieuwe dempers.

Afbeelding

En beide nieuwe dempers eronder gezet.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Marc Sierra op 31 aug 2017, 15:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Mijn Sierra

Bericht door Macboy » 28 mei 2016, 14:42

Echt zo abracadabra voor mij al die dingen ! Respect hoor dat je alles zelf kan en super ingenieus die tweetertjes :thumbup:

Maar dit is echt jeugd sentiment mijn god krijg bijna weer kippevel hoe gaaaaaf was dat vroeger elek ramen :love:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1092
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Mijn Sierra

Bericht door Marc Sierra » 28 mei 2016, 14:43

Nog een brandstof computer gevonden op eBay Engeland. Volgens mij is ie hier nooit geleverd. Gelukkig klikte ie zo in mn nieuwe Ghia kabelboom, dus hoefde alleen maar even een nette stekker aan de computer te maken. :D

De stekker achter t dashboard waar ie inklikt

Afbeelding

En de computer ingebouwd bij het AWS paneeltje.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Marc Sierra op 31 aug 2017, 15:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Mijn Sierra

Bericht door GTRene » 28 mei 2016, 15:19

mooi werk, ook goed te zien dat die oude demper lek was/is.

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1092
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Mijn Sierra

Bericht door Marc Sierra » 29 mei 2016, 08:10

Alweer een tijdje geleden heb ik een Scorpio 2.9 met handbak gekocht.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het plan was om de motor met versnellingsbak eruit te halen om in mijn Sierra te zetten. De DOHC in mn Sierra had al meer dan 250.000 km gelopen. Niet dat ik ooit problemen heb gehad met de DOHC, het was altijd een fantastische motor. Maar ik wilde toch wat meer vermogen en koppel en zo'n V6 loopt toch ook wat mooier. :df:
Laatst gewijzigd door Marc Sierra op 31 aug 2017, 15:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Online
Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12743
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Mijn Sierra

Bericht door MartijnGizmo » 29 mei 2016, 09:54

V8 inbouwen en hillclimb rijden in de VS zou ook nog een optie kunnen zijn... :tooth:

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7747
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: Mijn Sierra

Bericht door Tim N » 29 mei 2016, 19:22

:lollerdelol:

Wil je ook nog wat info over je sapphire cossie hier kwijt? Ziet er nog aardig origineel uit.

Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 2232
Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
Locatie: Dieverbrug
Contacteer:

Re: Mijn Sierra

Bericht door jos_br » 29 mei 2016, 20:12

Tenminste nog een die zijn auto lang houdt! Wat een project inmiddels, leuk te lezen.

Jos.

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1092
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Mijn Sierra

Bericht door Marc Sierra » 29 mei 2016, 20:49

Tim N schreef::lollerdelol:

Wil je ook nog wat info over je sapphire cossie hier kwijt? Ziet er nog aardig origineel uit.
Van de Cosworth zal ik nog wel een apart topic maken. :D

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1092
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Mijn Sierra

Bericht door Marc Sierra » 29 mei 2016, 20:52

Daarna was het tijd om de Scorpio uit elkaar te gaan halen. Aan de ene kant toch zonde, maar ja anders kan de motor niet in de Sierra.

De scorpio op steunen, en de koplampen, grill en bumper verwijderd.

Afbeelding

De ophanging voor er afgehaald.

Afbeelding

Daarna de achteras eronder vandaan gehaald.

Afbeelding

Toen een paar krikken onder het subfram gezet zodat de motor losgehaald kon worden.

Afbeelding

De motor eruit gehaald, samen met de versnellingsbak.

Afbeelding

De versnellingsbak van de motor af gehaald.

Afbeelding

En de bak los.

Afbeelding

Daarna is de lege carosserie opgehaald door een sloper. Alle bruikbare onderdelen heb ik zelf gehouden.
Laatst gewijzigd door Marc Sierra op 31 aug 2017, 15:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Djessey, Godspeed, Google [Bot], Spijkerhard en 56 gasten