Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4045
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Spijkerhard » 02 mei 2019, 22:50

Begint er knap uit te zien!

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22256
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Niels » 02 mei 2019, 23:19

Lekker bezig!

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door ///Joost » 03 mei 2019, 07:14

Ik word blij van dit soort updates. Gaaf!

Gebruikersavatar
Mrton
Berichten: 785
Lid geworden op: 06 jan 2010, 21:05

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Mrton » 07 mei 2019, 22:42

Zo, na een lange afwezigheid hier op het forum was dit een erg vermakelijk topic om eens door te lezen. Leuk dat iemand zo veel werk steekt in zo'n ondergewaardeerde auto!

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Marc Sierra » 16 mei 2019, 17:12

Bedankt voor alle leuke reacties!

Vanwege de kapotte schroefdraad in de cilinderkop voor de bougie en hoe vies en geoxideerd de motor eruit ziet heb ik besloten de motor maar een flink stuk uit elkaar te gaan halen. Op die manier kan alles tenminste weer een beetje fris gemaakt worden.

Omdat het nogal lastig is de cilinderkopbouten los te draaien bij een losse motor was het plan om dat te doen terwijl de motor nog in de auto hing. Dus om die reden ben ik begonnen met het inlaatspruitstuk verwijderen, en daarna ook het linker kleppendeksel.

Afbeelding

Vervolgens ook het andere kleppendeksel verwijderd en daarna de nokkenassen eruit gehaald. De cilinderkopbouten zitten namelijk onder de nokkenassen.

Afbeelding

Nadat alle kopbouten los gedraaid waren heb ik de kleppendeksels er weer opgelegd en was het tijd om de motor uit de auto te gaan halen.

Afbeelding

Eerst de versnellingsbaksteun los gemaakt en op een assteun laten dragen. En daarna 2 krikken onder het subframe gezet en de bouten losgedraaid en het subframe met motor laten zakken op een dolly.

Afbeelding

Afbeelding

Toen de voorkant van de auto met de motortakel opgetild zodat de motor en bak er onder vandaan gehaald gereden konden.

Afbeelding

Afbeelding

En de motor en bak er onder vandaan.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Marc Sierra » 19 jun 2019, 08:01

De afgelopen tijd heb ik niet veel aan de auto gedaan. Ben wel een stukje verder gegaan met de motor. Eerst heb ik beide cilinderkoppen eraf gehaald. De kopbouten had ik al los gedraaid toen de motor nog in de auto zat en ook de nokkenassen waren er al uit. Dus het was niet veel werk meer om te koppen eraf te halen.

Afbeelding

Daarna was het de bedoeling om de motor in de bok te gaan hangen zodat ik er fatsoenlijk aan kan werken. Dus moest eerst de koppeling en het vliegwel er nog af.

Afbeelding

Afbeelding

Met de motortakel het restant van de motor in de bok hangen.

Afbeelding

Met de poelietrekker de krukaspoelie verwijderd.

Afbeelding

Verder is ook het distributiedeksel en het carter eraf ondertussen af en zijn de kettinggeleiders en de ketting ook verwijderd. Nu komt het vervelendste werkje, alles schoonmaken.....

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3539
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door RJK » 19 jun 2019, 12:02

Lekker bezig! Als je niet van plan bent de cilinders te honen zou ik niet de kopbouten er zo in knikkeren :)

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Marc Sierra » 19 jun 2019, 14:23

Inderdaad een goed punt, ik had ze beter ergens anders kunnen dumpen....

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Marc Sierra » 25 jul 2019, 17:43

Ondertussen zijn de cilinderkoppen terug van het revisiebedrijf. Bij de ene kop is er een bus voor de bougie in gezet en beide koppen zijn gevlakt. Ook is er getest of de kleppen allemaal lekdicht waren en dat was goed.

Afbeelding

Dus nu kan het opbouwen van de motor weer beginnen. Het eerste was om de cilinderkoppen er weer op te zetten.

Afbeelding

En dat was meteen waar het fout ging. :stom: De koppakking van de linker cilinderkop bestaat uit 2 delen omdat er een koelslang tussen de cilinders en de distributieketting door loopt. Ik dacht dat het voorste stuk van de pakking tussen de cilinderkop en het distributiedeksel moest, maar er bleek net een randje ook tussen onderblok en cilinderkop te moeten.

Afbeelding

Na afloop krijg je die er natuurlijk nooit meer tussen, dus kon de cilinderkop er weer af. De koppakking zag er nog perfect uit.
Bovenkant:

Afbeelding

En de onderkant:

Afbeelding

Maar wilde geen risico nemen. Dus weer een nieuwe koppakking en ook nieuwe kopbouten aangezien dat rekbouten zijn die maar 1x gebruikt mogen worden.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22256
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Niels » 25 jul 2019, 17:54

:blackeye: altijd balen! Is ook altijd een risico als het een hobby project is waar je wat langer over doet. Je vergeet dan toch bepaalde details waarvan je bij demontage dacht het wel te onthouden.. Ik spreek uit ervaring :sealed:

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Marc Sierra » 11 okt 2019, 15:44

Ondertussen ben ik weer iets verder met het opbouwen van de motor. De linker cilinderkop is opnieuw gemonteerd. Deze keer wel met het voorste stuk pakking er tussen. :tooth: Ik blijf het wel raar vinden dat als je de kopbouten los draait er duidelijk verschil zit in hoe vast de verschillende bouten zaten. Het vastdraaien moet in meerdere stappen:
1. Alles op 50 Nm
2. 90 graden los draaien en weer terug vast op 50 Nm
3. 90 graden extra
4. 90 graden extra
Zou er dan zoveel verschil zitten in de rekspanning van de bouten?

Ook zijn de nokkenassen en de distributie weer gemonteerd.

Afbeelding

De vorige keer dat ik de motor opbouwde kon ik de timing van de nokkenassen niet perfect krijgen aangezien dat nooit helemaal goed uitkomt met de schakels van de ketting. Ik had al eens gezien dat iemand de tandwielen van de nokkenassen verstelbaar gemaakt had, dus dat leek mij ook wel een goed idee. Nu kunnen ze perfect gesteld worden aangezien het slopgat precies de lengte van een tand van het tandwiel heeft.

Afbeelding

Afbeelding

De kleine boutjes zitten met zelfborgende moeren en Loctite vast, ik moet er niet aan denken dat die er uit vallen. :oops: Verder klemmen de dikke centrale bouten de stelschijven strak tegen de tandwielen zodat deze niet verdraaien. De kleine boutjes zijn dus eigenlijk alleen voor het afstellen en om te zorgen dat de stelschijf niet ver zou kunnen verdraaien mocht de centrale bout hem niet houden.

Door het lange buiten staan van de auto waren de kleppendeksels ook erg lelijk geworden, ze waren erg vuil en ook zaten er blazen door oxidative onder de coating en op een paar plekjes was de coating eraf gesprongen. Aangezien ik nou toch bezig was heb ik besloten om ze maar opnieuw te laten coaten. Ze zijn weer dezelfde kleur geworden, maar deze keer met een fijne korrelstructuur erin. Ik vind zelf wel dat het mooi staat, al is het op de foto wat moeilijk te zien.

Afbeelding

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door ///Joost » 11 okt 2019, 15:59

Heerlijk leesvoer dit! Mooi werk, en die kleppendeksels zien er ook knap uit. Zo'n wrinkle finish is inderdaad het mooist vind ik ook.

Jeffrey026
Berichten: 1658
Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
Auto: tja welke zal het worden?

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Jeffrey026 » 11 okt 2019, 16:43

Mooi rood is niet lelijk, wanneer hoop je de auto rijdend te hebben?

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Knot » 11 okt 2019, 17:11

Lekker door bouwen. Ik mag het wel deze oer V6!

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4529
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Eeuwe » 11 okt 2019, 18:14

Mooi project!

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Marc Sierra » 13 okt 2019, 18:13

Bedankt voor de enthousiaste reacties! Dat is altijd fijn voor de motivatie. :D

Wanneer ik hem rijdend wil hebben… Toen ik begon had ik September/oktober in gedachten dat hij misschien zou rijden. Maar het duurt toch allemaal langer dan ik gedacht had. Veel onderdelen zijn roestig en vies en het is een hoop extra werk om dat weer netjes te maken. Ook zat het uit elkaar halen van de motor niet in de oorspronkelijke planning. Maar nu het richting winter gaat maakt het niet veel meer uit. Het doel is nu om hem in april ofzo klaar te hebben. In de winter gaat hij de weg toch niet op.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26696
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Martijn_bmw » 13 okt 2019, 18:27

Mooi project blijven de leukste topics het volgen van een opbouw

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Marc Sierra » 17 okt 2019, 11:24

Ik heb weer een beetje tijd gevonden om verder te bouwen aan de motor, langzaam aan komen we er wel. :D

Het deksel zit weer over de distributie en ook zit het carter er weer op. Ook meteen het thermostaathuis gemonteerd samen met de koelslang die onder de linker cilinderkop doorloopt.

Afbeelding

Afbeelding

Aangezien de krukaspoelie helemaal bruin zag van de roest is die gestraald en opnieuw zwart gespoten. De krukaspoelie heb ik speciaal niet laten poedercoaten aangezien hij goed aan moet sluiten op de krukas en oliekeerring. Daarna kon hij weer gemonteerd worden. Ook is er een nieuwe waterpomp op gegaan, de oude draaide namelijk niet zo soepel meer.

Afbeelding

Online
SlowCo
Berichten: 3529
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door SlowCo » 17 okt 2019, 11:48

Ford Sierra Testa Rossa!
Gaaf project.

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Marc Sierra » 29 okt 2019, 08:31

Weer een klein beetje verder geklust. De steun voor de dynamo en stuurbekrachtigingspomp zwart gespoten.

Afbeelding

En daarna gemonteerd, samen met de dynamo. De poelies van de dynamo en de waterpomp zijn gepoedercoat.

Afbeelding

En de uitlaatspruitstukken zitten er ook weer op.

Afbeelding

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door ///Joost » 29 okt 2019, 12:06

Tof zeg. Echt gaaf om het zo opgebouwd te zien worden.

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6004
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door matthyssie » 29 okt 2019, 18:52

///Joost schreef: 29 okt 2019, 12:06 Tof zeg. Echt gaaf om het zo opgebouwd te zien worden.
Ja fijn dat het niet pas getoond wordt als het de deur uit gaat!

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door ///Joost » 29 okt 2019, 21:53

Precies dat, lol.

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Marc Sierra » 07 nov 2019, 15:43

De spanner voor de multiriem heb ik ook weer een beetje netjes gemaakt en gemonteerd.

Afbeelding

Daarna het blok uit de motorbok getakeld zodat het vliegwiel en de koppeling er weer op kunnen.

Afbeelding

Het vliegwiel heb ik een klein beetje laten afdraaien zodat hij mooi glad is, het was namelijk een en al roest.

Afbeelding

En gemonteerd.

Afbeelding

Een tijdje geleden heb ik voor een mooie prijs een originele koppelingsset kunnen kopen, die kwam nu mooi van pas.

Afbeelding

Het vliegwiel en de drukgroep heb ik goed ontvet voordat ik de koppeling monteerde. De vorige keer had ik namelijk na het monteren van een nieuwe koppeling dat hij in de 5e versnelling doorslipte bij volgas. Gelukkig is dat destijds vanzelf over gegaan, maar ik hoop het deze keer toch te voorkomen.

Afbeelding

De versnellingsbak heb ik ook maar eens een beetje schoongemaakt, dus die kon er nu ook meteen weer op.

Afbeelding

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door ///Joost » 07 nov 2019, 16:10

Gaaf Marc, hier houd ik wel van. Niet te veel lullen, maar mooie foto's van de vorderingen. Kan ik nog wel wat van leren. :bag:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 97 gasten