Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Online
TLRS
Berichten: 2913
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door TLRS » 26 aug 2021, 20:23

Nevolution6RSII schreef: 26 aug 2021, 16:38 Nu nog steeds... toch ?? :shock: :D
Op rijders auto's?

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Knot » 27 aug 2021, 01:13

Je gaat wel aardig tot ver achter de komma zeg....

B12 zou te simpel zijn voor deze auto.

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Marc Sierra » 08 sep 2021, 17:48

Bij deze weer eens een update...

Ondanks dat hij nu APK heeft is hij nog niet klaar, al is het einde wel aardig in zicht.

Ondertussen is hij ook uitgelijnd.

Afbeelding

De sporing van de achterwielen stond op een beetje uitspoor tijdens het uitlijnen. Het is verder niet af te stellen, maar met dunne shims tussen de achterkant van het wiellagerhuis en de draagarm heb ik de wielen op iets meer toespoor gezet. Verder had ik ook 2 ringen tussen de stabilisatorstang en de draagarm gedaan om de voorwielen wat naar voren te zetten en zo wat meer caster te geven. Maar ze staan nu best wat verder naar voren en misschien dat als de modderkuipen gemonteerd zitten de wielen aan gaan lopen, dus daar moet ik nog eens naar kijken.

En verder wilde ik ook nog wat doen aan de speakers in de hoedenplank. Daar zaten nog de originele 'high-spec' in met de extra tweeters, maar ondertussen waren die niet zo goed meer denk ik. :lol:

Afbeelding

Dus mijn plan was om ze te vervangen door iets nieuws. De manier waarop ze gemonteerd zijn is alleen wel onhandig, in het midden van de onderkant zit schroefdraad waar een bout in draait.

Afbeelding

Ook aan de bovenkant zitten ze onhandig gemonteerd. De schroefgaten zitten bij de originele speakers namelijk niet in een vierkant maar in een rechthoek. Dit zorgde dat ik bij de nieuwe speakers 2 tabjes er af heb moeten slijpen. Ook mochten de nieuwe speakers niet al te hoog zijn omdat ze anders tegen het roostertje aan komen. Maar ik heb een setje gevonden waarmee ik wel iets kon. De schroefjes waren wel wat roestig en helaas had ik geen andere die pasten. Maar onder het roostertje zie je dat toch niet echt meer.

Afbeelding

En aangezien ik toch bezig was wilde ik meteen de roostertjes maar even netjes maken, aangezien die op sommige plek wat kaal en roestig waren. Dus opnieuw in de weer met de spuitbus...

Afbeelding

Afbeelding

En weer in elkaar gezet.

Afbeelding

Om ze te monteren heb ik een stelvoetje met M8 draad aan de onderkant vast gekit. Nu maar hopen dat de kit een beetje houdt...

Afbeelding

En eindelijk in de auto gemonteerd.

Afbeelding

SlowCo
Berichten: 3529
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door SlowCo » 09 sep 2021, 11:07

Schitterend!

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 831
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Andry » 09 sep 2021, 11:54

Mooi project zeg!
TLRS schreef: 26 aug 2021, 20:23
Nevolution6RSII schreef: 26 aug 2021, 16:38 Nu nog steeds... toch ?? :shock: :D
Op rijders auto's?
https://www.youtube.com/watch?v=N2owAlyvP8o

Zo'n ding kan je toch wel kwalificeren als een rijdersauto denk ik?

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 831
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Andry » 09 sep 2021, 12:12

De demping op de voorwielen kan ik nog wel begrijpen dat ze iets hoger zijn dan de B6 waarden, maar de demping van de achteras is extreem veel harder. Met die stijve dempers zou je ook erg harde achter veren verwachten en die staan dan ook voorgeschreven, 72 N/mm voor de vooras en 78 N/mm voor de achteras. Daar geldt natuurlijk dezelfde motion ratio, dus dan kom je op een wheel rate van 53 N/mm voor de vooras en 130 N/mm voor de achteras. Nou hebben de Sierra en Escort Cosworth een achteras met een waardeloze constructie, waarbij camber en sporing verschrikkelijk veel veranderen over de hele veerweg. Het enige dat ik kan bedenken is dat Ford door het gebruik van harde veren en dempers op de achteras de verandering van sporing en camber enigzins beperkt wilde houden.
RWD is vaak gevoeliger voor squat, meestal wordt dat met de geometrie van ophangingsdelen ondervangen. Maar als de constructie al niet best is kan ik me voorstellen dat ze het met de demping proberen in te dammen.

SlowCo
Berichten: 3529
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door SlowCo » 09 sep 2021, 12:15

Andry schreef: 09 sep 2021, 11:54 https://www.youtube.com/watch?v=N2owAlyvP8o

Zo'n ding kan je toch wel kwalificeren als een rijdersauto denk ik?
Hebben ze vast nodig om die dikke, zware reet een beetje soepel de hoek om te krijgen... :tooth: :df:

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Knot » 09 sep 2021, 12:35

Ziet er netjes uit die speakers... wel een hoop werk zeg.

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4520
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Eeuwe » 10 sep 2021, 08:23

Super netjes weer van die speakers, erg mooi en respect dat je ook zulke dingen mee pakt. Kan ik wel van genieten!

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4520
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Eeuwe » 10 sep 2021, 08:25

matthyssie schreef: 17 aug 2021, 11:14 Leuk die theorie, wanneer krijg we filmpjes van rokende achterbanden? :tong:
Lol. Ook wel benieuwd naar ja. Skeef met die Sierra!

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Marc Sierra » 15 sep 2021, 16:57

Bedankt voor de leuke reacties allemaal!

Ondertussen is de 'nieuwe' auto natuurlijk een soort van klaar, maar ik had ook nog altijd de oude achterin de garage staan. Daar wilde ik nog zo veel mogelijk onderdelen van afhalen voordat hij weg ging. Ondertussen begon het einde van de schorsing weer in de buurt te komen en daarnaast wilde ik weleens m'n garage een beetje opruimen zodat er wat meer ruimte is. Dus heb ik de auto verder gestript, deuren, kofferdeksel, sideskirts, schuifdak, gordels en verder nog een heleboel klemmetjes en rubbertjes voor de 'kleine spulletjes' verzameling.

Aan de voorkant had ik de wielophanging er losjes onder gezet zodat hij rollend was. Aan de achterkant was dat wat lastiger, dus daarom besloten die op 2 dolly's te zetten en zo richting uitgang van de garage.

Afbeelding

Vervolgens heeft hij nog even een weekje buiten gestaan op dezelfde plek als waar hij eerder ruim 3 jaar gestaan heeft.

Afbeelding

En vandaag is hij dan afgevoerd. Nadat hij aan de straat stond de voorwielophanging er nog even onder vandaan gehaald en daarna met een heftruck op een aanhangwagen gezet.

Afbeelding

Toch nog best een gek idee dat hij definitief weg is, na de auto precies 20 jaar gehad te hebben en er een hoop mee meegemaakt te hebben. :|

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26689
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Martijn_bmw » 15 sep 2021, 16:58

Das een lange tijd ja! Kan me voorstellen raar gevoel ondanks het alleen nog de carrosserie is

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Marc Sierra » 27 jun 2022, 11:07

Nadat de auto vorig jaar een nieuwe APK had waren er nog steeds een hoop klusjes te doen. Eentje daarvan was dat de voorkant van de auto opnieuw gespoten moest worden. De reden daarvan was dat er op de motorkap en het voorscherm belletjes in de lak waren ontstaan. Op zich was het een geluk bij een ongeluk aangezien ik de lak op beide voorschermen beschadigd had bij het demonteren van de voorwielophanging.

Bij de spuiter zijn ook meteen de deurstrippen en strippen op de bumpers er weer opgeplakt, ziet er toch meteen weer een stukje netter uit. Ook heb ik de koplampwissers gemonteerd aangezien de voorbumper er toch af lag. En de voorbumper heeft een Rouse splitter er bij gekregen en de kunststof modderkuipen zijn weer gemonteerd. Aan de voorkant heb ik de buitenrand wel een stuk weg gesneden aangezien de spatbordranden omgerold zijn en ze daarom niet meer lekker aansluiten en ze natuurlijk ook in de weg zitten voor wat bredere banden, wat juist de reden was om de spatbordranden om te rollen. Want nadat hij terug was van de spuiter konden de Mondeo Si wielen er ook onder vandaan en heb ik de TSW Hockenheim R velgen er onder gezet. Die lagen al jaren in de garage te wachten nadat ze van de Cosworth 4x4 af gekomen waren.

Met de modderkuipen weer gemonteerd liepen de banden aan de voorkant wel aan bij een beetje stuuruitslag. De reden daarvoor was dat ik de voorwielen wat naar voren gezet had door twee ringen tussen stabilisatorstang en draagarmen te doen voor wat extra caster. Die ringen zijn er nu dus maar weer tusssenuit, wat wel bekende dat de auto opnieuw uitgelijnd moest worden. Een andere reden waarom de auto ook uitgelijnd moest worden is dat ik het Cosworth stuurhuis vervangen heb door die van de originele 2.0i DOHC. Het Cosworth stuurhuis stuurde erg zwaar. Waardoor dat kwam weet ik niet, misschien is het torsiestangetje in het stuurhuis een stuk dikker of was er iets mis met het stuurhuis. In ieder geval stuurt hij nu weer een stuk beter. Het enige probleem is nu dat hij te veel stuuruitslag heeft waardoor de banden aanlopen bij volledige stuuruitslag. Daar moet ik dus nog lockstops voor op het stuurhuis zetten. De uitlijning is al wel gedaan, maar de sporing van de achterwielen is nog niet wat het zijn moet. De sporing is alleen niet zo verstelbaar, dus dat moet met dunne shims tussen de draagarm en het wiellagerhuis, iets dat ik thuis een beetje moet uitproberen tot het goed is.

Afbeelding

Ook lekte de auto koelvloeistof bij de waterpomp en/of thermostaat. De pakking van de waterpomp is nu vervangen en de nieuwe is met een beetje vloeibare pakking gemonteerd en ook heb ik de O-ring van de thermostaat vervangen. Gelukkig lijkt de koelvloeistof lekkage nu verholpen.

Naast koelvloeistof lekte hij ook olie. Eerst dacht ik dat het van de kettingspanner af kwam, maar uiteindelijk bleek het van de kleppendeksels af te komen. Ook bleek er olie in de bougiegaten te staan. De pakkingen van de kleppendeksels zijn origineel aan het kleppendeksel gevulcaniseerd en zijn dus nooit los te koop geweest bij Ford. Je moest dus altijd een compleet kleppendeksel vervangen als de pakking lekte. Maar voor zover ik weet zijn de kleppendeksels ondertussen ook niet nieuw meer te krijgen. Gelukkig worden de pakkingen nu wel ergens nagemaakt, het slechte nieuws is alleen dat de kwaliteit niet al te best is. Ondertussen heb ik de pakkingen al 3x gemonteerd, maar ze lekken nu weer opnieuw. :evil:

Ondanks dat alle problemen nog niet helemaal opgelost zijn dacht ik gisteren toch eens wat foto's te maken, aangezien hij optisch wel zo goed als af is. Het enige dat ik nog wil is het 'Ford' en 'Sierra' logo terug op het kofferdeksel. Dus bij deze eindelijk eens wat foto's.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2851
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Jan Terwolde » 27 jun 2022, 11:47

Zo die staat er echt wel lekker bij zeg!! Bijna klaar om eens de ring mee onveilig te maken :)

b.t.w. hoe is het met de Cosworth?

SlowCo
Berichten: 3529
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door SlowCo » 27 jun 2022, 12:37

Prachtig resultaat!
Hopelijk lukt het je om de laatste puntjes nog op de i te zetten en er dan lang van te genieten.

Martin*
Berichten: 1000
Lid geworden op: 17 dec 2020, 15:38
Locatie: Twente

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Martin* » 27 jun 2022, 12:45

Gaaf geworden!
Leuk dat dit soort auto's nog gereden worden op de weg. Je ziet ze praktisch nooit meer.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Knot » 27 jun 2022, 13:07

Staat er fris bij hoor het beest!

Vreemd dat er geen goede aftermarket pakkingen te krijgen zijn.

Paul S
Berichten: 464
Lid geworden op: 09 mei 2016, 18:37

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Paul S » 27 jun 2022, 19:10

Gaaf ding!

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Ferdi » 28 jun 2022, 08:34

Staat er mooi bij zo!

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26689
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Martijn_bmw » 28 jun 2022, 18:30

Heel gaaf, staat er mooi bij zo!

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Marc Sierra » 29 jun 2022, 16:41

Bedankt allemaal voor de leuke reacties!
Jan Terwolde schreef: 27 jun 2022, 11:47 Zo die staat er echt wel lekker bij zeg!! Bijna klaar om eens de ring mee onveilig te maken :)

b.t.w. hoe is het met de Cosworth?
De ring onveilig maken zit er niet meer in denk ik. In het verleden ben ik er met de Cosworth enkele keren geweest, maar verzekeringstechnisch vind ik het toch tegenwoordig toch een te groot risico. Verder staat de Cosworth al bijna 2 jaar zonder APK, dus zodra bij de V6 alle probleempjes opgelost zijn is de Cosworth aan de beurt om weer klaar gemaakt te worden om de weg op te gaan.
Knot schreef: 27 jun 2022, 13:07 Staat er fris bij hoor het beest!

Vreemd dat er geen goede aftermarket pakkingen te krijgen zijn.
Ik denk dat dat komt omdat de originele pakkingen ook nooit los leverbaar geweest zijn van Ford. Daardoor zijn (grote) bedrijven ze ook nooit na gaan maken. In Engeland zijn er ondertussen wel 2 versies van de pakkingen te koop, maar de ene heb ik nu en is dus niet echt van lekkere kwaliteit en de andere is het volgens mij ook niet helemaal. Dus ik ben nog aan het bedenken hoe ik het precies moet gaan oplossen.

Verder zat ik nog eens terug te kijken naar hoe hij was toen ik hem kocht. Grappig om dat zo naast elkaar te zien.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26689
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Martijn_bmw » 29 jun 2022, 16:44

Zeker leuk te zien, waanzinnig verschil! Van een suffe saaie auto naar een dikke bak :D

SlowCo
Berichten: 3529
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door SlowCo » 29 jun 2022, 19:48

Erg gaaf!
Veel plezier ermee zodra de APK geregeld is :df:

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Marc Sierra » 29 jun 2022, 21:59

Deze heeft wel APK, 2 jaar nu zelfs, aangezien hij meer dan 30 jaar oud is (bizar eigenlijk, meer dan 30 jaar al...). De APK ging over m'n andere Sierra, wat een ‘echte’ Cosworth is. Maar ik snap de verwarring, want hier staat tenslotte ook Cosworth in de topic titel. :tooth:

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Marc Sierra » 03 aug 2022, 15:55

De afgelopen tijd nog wat dingetjes gedaan aan de auto. Als eerste weer een nieuwe poging gedaan de kleppendeksels lekdicht te krijgen. Deze keer heb ik de pakkingen voor de bougiegaten van een BOB (=motorcode van de opvolger van deze motor, dit is de BOA) gebruikt, De BOB heeft blijkbaar een randje in het kleppendeksel waar een opstaand randje van de rubberen pakking in valt zodat deze goed op zijn plek blijft zitten. De BOA heeft dit alleen niet en daarom heb ik dat randje er voorzichtig van af gesneden omdat anders de pakking te dik zou zijn. Ook zitten de boutgaatjes bij de BOB blijkbaar op een andere plek dan bij de BOA, want in de lengte paste het ook niet waardoor ik de pakking in 5 stukken moest snijden, waarna ik ze aan het kleppendeksel gekit heb. Al met al dus nogal een gepiel, maar deze pakkingen lijken wel van een stuk betere kwaliteit dan de aftermarket pakkingen voor de BOA. Fingers crossed dat het nu lekdicht is.

Afbeelding

Ook kwam ik er achter dat er speling op twee homokineten zat. Eerst nog even gedacht om op zoek te gaan naar een gebruikte aandrijfas met goede homokineten, maar die gedachte was snel verdwenen toen ik zag dat nieuwe homokineten van SKF ongeveer 35 euro per stuk waren. Dus gelijk 4 besteld en een setje aandrijfassen gestript om eerst even roestvrij te maken en daarna de spuitbus er overheen te halen.

Afbeelding

En klaar om opgebouwd te worden met de nieuwe homokineten.

Afbeelding

En klaar om ingevet te worden en onder de auto te gaan.

Afbeelding

Bij het monteren van de assen merkte ik wel dat er ook speling op het differentieel zit. Niet op het kroonwiel en pignon, maar op de satelietwielen binnenin het draaiende gedeelte van het differentieel. Blijkbaar moet dat afgesteld worden door shims van de juiste dikte achter de satelietwielen te plaatsen. Maar om dat te kunnen doen moet het complete differentieel uit elkaar. Dus voorlopig blijft het nog maar even zo, totdat ik bedacht heb wat ermee te doen.

Een ander iets dat nog steeds geregeld moest worden was de maximale stuuruitslag. Aangezien ik de voorwielophanging van een Cosworth heb gecombineerd met het stuurhuis van een gewone Sierra heb ik te veel stuuruitslag. De fusees van de Cosworth hebben blijkbaar het montagepunt voor de stuurkogel dichterbij de fuseekogel zitten dan een gewone Sierra. Het stuurhuis van een Cosworth heeft daarom ook een kleinere uitslag om te zorgen dat de banden niet aanlopen bij full lock. Om die reden heeft een kennis 10 mm brede lock stops voor me gemaakt met 3 inbusschroefjes om ze vast te zetten.

Afbeelding

Het monteren ging bij de bestuurderskant wat lastig. Daar bleek de tandheugel niet helemaal rond te zijn, er zaten 2 rechte randjes precies tegenover elkaar. Maar na even creatief met een vijl geweest te zijn paste het mooi. De mini inbusschroefjes heb ik vastgezet met loctite, dus als het goed is kunnen ze niet aan de wandel gaan.

Afbeelding

Daarna natuurlijk even getest en de banden lopen nu niet meer aan bij maximale stuuruitslag.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], bartb, Godspeed, Google [Bot], GRzep, Hsp, Jlijp, KoenM, R728i, Str8Six, WillemBoer en 69 gasten