Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1092
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Marc Sierra » 20 nov 2019, 12:52

Zoals de motor er tot nu toe bijstond zat het inlaatspruitstuk er nog niet op. De reden daarvoor is dat deze er ook niet echt lekker meer uitzag, zoals op een oude foto te zien.

Afbeelding

Om die er zo weer op te schroeven vond ik toch wel zonde. Dus maar begonnen met het kaalmaken van de inlaat en de Cosworth logo's afplakken.

Afbeelding

En daarna een paar lager zilver er op gespoten.

Afbeelding

Toen het zilver afgeplakt en de logo's opnieuw zwart gespoten.

Afbeelding

Origineel zijn de letters alleen niet zwart maar zilver. Dus de zwarte laklaag van de verhoogde letters gekrabt.

Afbeelding

En die daarna met een kwastje zilver gemaakt.

Afbeelding

Eigenlijk ben ik helemaal niet van het poetsen en super netjes maken, maar ik ben toch erg blij met het resultaat.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Eric H
Berichten: 3641
Lid geworden op: 15 feb 2008, 10:09
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Eric H » 20 nov 2019, 13:30

Dat is een dankbare klus geweest, ziet er weer netjes uit !!

Trouwens, top dat je dit hier zo bijhoudt voor ons.
Reageer niet altijd, maar topics van mensen die zelf aan het klussen zijn volg ik altijd.
Leuker om door te lezen dan topics over :ongeveer als: "we gaan er allemaal aan", "de wereld gaat naar de klote", "het is allemaal zo kut in Nederland" :ongeveer als:

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3035
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Ferdi » 20 nov 2019, 14:51

Die is flink opgeknapt!
Ben ook geen poetser of wat ook, maar dit zijn wel de leuke dingen die direct opvallen als de motorkap open gaat.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12743
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door MartijnGizmo » 20 nov 2019, 14:54

Knapt het flink van op onder de kap!

SlowCo
Berichten: 3508
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door SlowCo » 20 nov 2019, 14:56

Eric H schreef: 20 nov 2019, 13:30 Dat is een dankbare klus geweest, ziet er weer netjes uit !!

Trouwens, top dat je dit hier zo bijhoudt voor ons.
Reageer niet altijd, maar topics van mensen die zelf aan het klussen zijn volg ik altijd.
Leuker om door te lezen dan topics over :ongeveer als: "we gaan er allemaal aan", "de wereld gaat naar de klote", "het is allemaal zo kut in Nederland" :ongeveer als:
+1
Hear, hear!

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26616
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Martijn_bmw » 20 nov 2019, 15:07

Mooi werk, en idd de klus topics blijven de leukste :D

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4497
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Eeuwe » 20 nov 2019, 19:16

Leuk man! Goed bezig geweest weer, helemaal top!

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1092
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Marc Sierra » 26 nov 2019, 13:33

Bedankt voor alle enthousiaste reacties, altijd goed om de moed er in te houden als je even wat minder zin hebt! :D

Ondertussen beginnen het de laatste klusjes te worden voordat de motor de auto in kan. Een van die klusjes was het monteren van het subframe en de versnellingsbaksteun. Beide zijn vers gepoedercoat.

Afbeelding

Afbeelding

En het monteren van de startmotor met vers gespoten hitteschildje moest ook nog…

Afbeelding

Ook moest de versnellingspook nog gerepareerd worden. Het gedeelte dat je omhoog moet trekken om hem in de achteruit te zetten was gescheurd.

Afbeelding

Bij Ford kan je dat onderdeel niet (los) bestellen, maar gelukkig is iemand begonnen met ze na te maken en verkoopt die op eBay.

Zodat ook de gerepareerde pook gemonteerd kon worden.

Afbeelding

Daarna heb ik er een nieuw oliefilter op gezet en verse olie in de motor gegooid. Als hij de eerste keer gestart gaat worden is het wel fijn dat de olie al een beetje verspreid is door de motor. Om die reden heb ik de dop boven de aandrijving van de oliepomp gehaald. Je kan dan het tandwieltje voor de aandrijving eruit halen en een gedeelte van een 2.9 12v verdeler op de oliepomp steken om hem rond te draaien. En met de boormachine gaat dat natuurlijk een stuk makkelijker dan met de hand...

Afbeelding

Afbeelding

Voordat het inlaatspruitstuk er op gaat moet eerst de brandstofrail met injectoren er nog op. De standaard injectoren heb ik vervangen door die van een Opel Vectra 2.5 V6. Die hebben een klein beetje meer opbrengst en ook een beter sproeipatroon. Ik heb ze eerst even laten testen en schoon maken. Eentje was helaas niet goed meer en is vervangen door een nieuwe.

Afbeelding

En de brandstofrail met injectoren gemonteerd.

Afbeelding

En als laatste alle onderdelen weer op het inlaatspruitstuk gemonteerd, inclusief een nieuwe stationairregelaar die ik ooit voor een mooi prijsje kon kopen.

Afbeelding

En het inlaatspruitstuk op de motor gemonteerd.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
bartb
Berichten: 1078
Lid geworden op: 16 nov 2014, 19:30
Auto: E87 130i - Mini Countryman SE
Locatie: Friesland

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door bartb » 26 nov 2019, 13:39

Erg gaaf project, dit komt er mooi uit te zien. En technisch ook zeker helemaal in orde :thumbup:

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4497
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Eeuwe » 26 nov 2019, 14:34

Inderdaad super gaaf! Erg benieuwd naar het eindresultaat!

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12743
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door MartijnGizmo » 27 nov 2019, 08:33

Ziet er weer netjes uit allemaal. Hebben die injectoren nog invloed op het vermogen?

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1092
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Marc Sierra » 27 nov 2019, 11:40

Als het goed is zouden de injectoren een beetje meer vermogen moeten geven vanwege 2 redenen. De ene reden is dat ze 4 gaatjes hebben waardoor benzine gespoten wordt ipv 1, waardoor de benzine beter mengt met de lucht. De andere reden is dat ze iets meer benzine inspuiten. Tijdens half-gas wordt dit gecompenseerd door de computer omdat die via de lambdasensor ziet wanneer hij de goede hoeveelheid inspuit, de zogenaamde 'closed loop' regeling. Maar tijdens volgas is het mengsel zo rijk dat de feedback van de lambdasensor onbruikbaar is. Dus in dat geval schakelt hij over op een 'open loop' regeling en spuit hij dus iets meer benzine in dan met de standaard injectoren. Een beetje meer benzine helpt wel voor het vermogen, maar het moet natuurlijk niet extreme veel meer zijn. De standaard injectoren doen max 150 g/min bij 3 bar en de Vectra injectoren 160 g/min (ook bij 3 bar).

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3538
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door RJK » 27 nov 2019, 11:58

Lekker bezig! Ik heb ook van die 4-gaats injectoren op m'n V8 gezet. Er was iemand die dyno testen had gedaan met het oude en nieuwe type. Het maakte voor het vermogen weinig uit, maar met de 4-gaats injectoren liep ie stationair wel mooier rond.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12743
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door MartijnGizmo » 28 nov 2019, 09:22

10 g/min verschil valt wel te overzien idd. Volgens mij is met die 4-gaats de koeling in de verbrandingsruimte ook wat beter cq egaler.

Wout309t
Berichten: 1142
Lid geworden op: 05 feb 2010, 17:52
Auto: V70 III 270PS/Passat GTE

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Wout309t » 28 nov 2019, 10:02

Maar meer vermogen maakt hij toch niet zonder meer zuurstof?

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1092
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Marc Sierra » 28 nov 2019, 13:19

Meer vermogen zou hij wel kunnen maken met meer benzine. Het hangt er een beetje vanaf op welke AFR hij standaard is afgeregeld voor volgas. Bij deellast loopt hij op een AFR (air-fuel ratio) van 14.7:1, wat de stoichiometrisch verbranding is waarbij er precies genoeg brandstof is voor de hoeveelheid lucht. Dat is alleen niet de AFR waarbij je maximum vermogen haalt. Een AFR van 12:1 schijnt optimaal te zijn voor max vermogen. Op welke AFR hij precies zit weet ik niet. Er zijn wel wat aanpassingen gedaan waardoor hij meer lucht krijgt, zoals een uitlaat zonder katalysatoren en nokkenassen met 0.5 mm meer lift. Volgens meerdere mensen haalt deze motor wel wat extra vermogen door de extra brandstof. Het zal vast niet heel veel schelen, maar alle beetjes helpen natuurlijk. :tooth:

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1092
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Marc Sierra » 03 jan 2020, 15:09

De afgelopen tijd heb ik niet veel vorderingen gemaakt met de auto, maar ik ben toch weer een stukje verder.
Bij het motorrevisiebedrijf waren ze een boutje met speciaal ringetje kwijt geraakt waarmee een olieleiding aan de cilinderkop vast gezet moet worden. Nadat iemand het ringetje voor me nagemaakt had kon de leiding eindelijk vastgezet worden, wat het laatste was dat nog gedaan moest worden aan de motor voordat hij ingebouwd kon worden.

Daarna ben ik begonnen met het verwijderen van de voorwielophanging zodat de motor en bak met subframe er via de onderkant in kon. Ik dacht de wielophanging er als geheel onder vandaan te halen, maar dat was helaas niet zo'n goed idee. De auto stond niet hoog genoeg om de ophanging er onder vandaan te kunnen halen en bij het trekken aan de ene kant klapte de schokdemper aan de andere kant tegen de rand van het spatbord aan, wat een flinke beschadiging in de nieuwe lak veroorzaakt heeft. :x En om het nog erger te maken gebeurde er daarna aan de andere kant precies hetzelfde. :evil: Zo zie je maar dat haast nooit een goed idee is met zulke klussen. :blackeye: Het enige 'geluk' is dat de lak op het ene spatbord al niet netjes was en toch opnieuw gespoten moet worden, maar dat moet nu dus aan 2 kanten…

Anyway, de wielophanging was er onder vandaan, dus toen was het tijd om de motor en bak in te bouwen. Dus die op 2 karretjes voor de auto klaar gezet.

Afbeelding

Daarna met de motortakel de neus van de auto opgetakeld zodat de motor er onder door kan.

Afbeelding

En de motor op zijn plek zodat de auto weer kon zakken.

Afbeelding

En zo staat hij er nu bij. Alle bedrading, slangen en andere dingen moeten nu aangesloten gaan worden.

Afbeelding

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12743
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door MartijnGizmo » 03 jan 2020, 15:18

Toch fijn, zo'n huwelijk! :D

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door ///Joost » 03 jan 2020, 15:32

Whoa, heerlijk kijk- en leesvoer! :thumbup:

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4497
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Eeuwe » 03 jan 2020, 15:56

Yay!!

Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4454
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M135i xDrive
Locatie: http://www.driveaholic.nl
Contacteer:

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door sitechris » 04 jan 2020, 08:15

Geweldig project!

Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Mike R32 » 04 jan 2020, 08:48

Gaaf project.

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1092
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Marc Sierra » 21 feb 2020, 08:07

Bedankt voor de enthousiaste reacties weer! :D

Het is alweer even geleden dat de laatste update was. Na het inbouwen van de motor was er genoeg te doen waar je geen leuke foto'tjes van kan maken, zoals het aansluiten van stekkers, kabels en slangen op de meest onbereikbare posities. Niet het leukste werk, maar het moest toch gebeuren.

Maar daarna kwam er weer wat leuker werk, zoals het opbouwen van de voorkant, waardoor je weer het idee hebt dat het toch vooruit gaat. De beugeltjes waarmee de grill aan de koplampen vast zit waren ook super roestig, dus die had ik vorig jaar al laten poedercoaten met de rest van de onderdelen.

Afbeelding

Daarna een tijd bezig geweest met het uitlijnen van de koplampen, knipperlichten en grill zodat het overall netjes aansluit.

Afbeelding

Dan denk je dat het redelijk netjes zit, tot dat je de bumper er ook op zet en de motorkap dicht doet. Dus toen weer opnieuw alles een beetje verplaatsen tot het beter aansluit. Eigenlijk ben ik niet helemaal tevreden, maar het is me nog nooit beter gelukt dan dit. Waarschijnlijk waren in die tijd de toleranties wat groter dan je tegenwoordig zou verwachten. Hoe dan ook zit de voorkant nu redelijk goed.

Afbeelding

Afbeelding

Aangezien de voorkant bijna klaar was ook meteen de radiator, koelslangen en expansievaatje ingebouwd. En met de luchtinlaat erbij lijkt het onder de motorkap bijna klaar te zijn.

Afbeelding

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12743
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door MartijnGizmo » 21 feb 2020, 08:16

Het begint alweer aardig op een auto te lijken zo!

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Knot » 21 feb 2020, 18:57

Lekker bezig. Begint ergens op te lijken zo.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Beros, Godspeed, Tom V en 59 gasten