Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth
-
- Berichten: 463
- Lid geworden op: 09 mei 2016, 18:37
Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth
Erg gaaf project!!
Houd ook van de styling van die jaren,
Qua bumpers, spoilers en dergelijke....
Houd ook van de styling van die jaren,
Qua bumpers, spoilers en dergelijke....
- Marc Sierra
- Berichten: 1092
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth
Bij de laatste update was ik aan het stoeien met de koppeling die niet goed los kwam. Mijn idee was toen dat de koppelingshevel niet ver genoeg aangetrokken werd om de drukgroep volledig vrij te laten komen. Op mijn koppelingspedaal zit een rode halve maan, waarvan de straal volgens de specificaties 40 mm is. Verder bestaan er ook een gele halve maan met een straal van 45 mm en een witte met een straal van 50 mm. Mijn idee was dat de gele van 45 mm het wel zou moeten doen, aangezien het maar een fractie was dat de koppeling niet vrij leek te komen.
Dus koppelings- en rempedaal uitgebouwd. De rode halve maan is hier goed zichtbaar.
En de halve maan uit het pedaal geklust en naast de nieuwe gele. Ze zijn bijna identiek, afgezien van het nokje aan de rechterkant waar de kabel achter haakt. Deze zit bij de gele dus 5 mm hoger waardoor de kabel een langere slag maakt.
En daarna de gele halve maan gemonteerd.
Daarna de pedalen weer ingebouwd en getest of de koppeling het nu wel goed deed. Maar helaas.... nog steeds hetzelfde probleem.
De vraag was nu waar het dan wel aan kon liggen. Na wat zoeken op internet las ik ergens dat het ook weleens voor wil komen dat het toplager in de krukas niet goed meer is waardoor de ingaande as van de versnellingsbak niet vrij wil draaien en het dus lijkt alsof de koppeling niet vrij komt. En laat ik het toplager nou ook niet vervangen of zelfs maar gecontroleerd hebben...
Omdat ik geen zin had om met de auto op assteunen er onder te gaan liggen worstelen met de versnellingsbak heb ik maar besloten de motor en bak er weer uit te halen. De voor- en achteras moesten toch nog vervangen gaan worden, dus de voorwielophanging, uitlaat en cardanas moesten er toch ook al onder uit, dan is de motor en bak eruit niet een heel grote extra stap. Dus die staan er weer naast...
Daarna de bak en koppeling eraf gehaald en meteen maar de achterste krukaskeerring vervangen. Ik had toch het idee dat die een beetje lekte en nu kon ik er goed bij. Ook meteen eventjes gevoeld of het toplager in de krukas inderdaad zwaar liep, maar daar was niets mis mee. Nu werd het wel een erg vreemd verhaal. Dus koppeling en bak er weer op en met de koevoet de koppelingshevel weg gedrukt. Maar uiteindelijk zit de koppelingshevel tegen het uiteinde van het gat in de versnellingsbak aan terwijl de drukgroep nog niet loskwam. Nou had ik weleens eerder gehoord dat mensen die probleem hadden als ze een ander/dunner vliegwiel gebruikten. En mijn vliegwiel was bij het revisiebedrijf een klein beetje afgedraaid om hem netjes vlak te maken. Zou dat dan toch te veel zijn geweest?
Wat ze in zo'n geval deden was de koppelingshevel verstelbaar maken. Dus dan leek me dat logisch om ook maar te doen. Dus heb ik de pen waar de koppelingshevel op vast klikt verstelbaar gemaakt, zodat deze naar voren en naar achter te plaatsen is. Op die manier kan je de koppelingshevel beter in het midden van het gat plaatsen. Het uiteinde van de pen is in tweeën geslepen en daarna is er een stuk M12 bout aan gelast.
Vervolgens is er in het gat van de versnellingsbak ook M12 draad getapt.
En zo zit de verstelbare pen er nu in.
Vanaf de buitenkant is hij verstelbaar omdat er een sleuf in het uiteinde van de bout geslepen is en daar wordt hij ook vastgezet met een moer.
Maar zelfs met deze aanpassing komt de drukgroep niet los. Je kan nu de hevel zo stellen dat hij niet meer tegen de voorkant van het gat aankomt, maar nu gaat hij gewoon niet verder, waarschijnlijk omdat de vingers van de drukgroep niet verder kunnen. En dan loopt de koppelingsplaat nog steeds flink aan. Dus nog steeds een raadsel wat er mis is met de nieuwe koppeling.
Na nog maar eens een half uur staan kijken wat dan het probleem zou kunnen zijn heb ik bedacht om de complete oude koppeling terug te zetten en te kijken of het dan wel werkte. Dus oude koppeling erop, versnellingsbak erop en weer met de koevoet de koppelingshevel weggedrukt. En ja hoor, nu werkt het wel. Daarna nog combinaties geprobeerd tussen oude en nieuwe koppelingsplaat, drukgroep en druklager en uiteindelijk de conclusie getrokken dat het probleem in de nieuwe drukgroep zit. De nieuwe koppelingsplaat met nieuw druklager en oude drukgroep werkt gewoon normaal, terwijl het met nieuwe drukgroep niet werkt.
De oude en nieuw drukgroep zijn beide originele Ford onderdelen en het onderdeelnummer dat er op staat is ook exact hetzelfde. Verder is er ook geen enkel verschil te zien tussen beide waarom de nieuwe niet zou werken. Uiteindelijk kan het volgens mij niet anders dan dat de veren van de drukgroep te stijf zijn in verhouding tot de vingers. Het is net alsof de vingers doorbuigen i.p.v. dat de 3 veren van de drukgroep inveren. Ik ben er ondertussen wel een beetje klaar mee en heb besloten de oude drukgroep te hergebruiken. Afgezien van een beetje roest is er namelijk niets mis mee.
Uiteindelijk was ik wel extra blij dat ik besloten had de motor en bak uit de auto te halen. Ik zag al op tegen de bak 1x terug te moeten plaatsen en uiteindelijk heb ik hem er wel 10x op en af gehad.
Dus koppelings- en rempedaal uitgebouwd. De rode halve maan is hier goed zichtbaar.
En de halve maan uit het pedaal geklust en naast de nieuwe gele. Ze zijn bijna identiek, afgezien van het nokje aan de rechterkant waar de kabel achter haakt. Deze zit bij de gele dus 5 mm hoger waardoor de kabel een langere slag maakt.
En daarna de gele halve maan gemonteerd.
Daarna de pedalen weer ingebouwd en getest of de koppeling het nu wel goed deed. Maar helaas.... nog steeds hetzelfde probleem.
De vraag was nu waar het dan wel aan kon liggen. Na wat zoeken op internet las ik ergens dat het ook weleens voor wil komen dat het toplager in de krukas niet goed meer is waardoor de ingaande as van de versnellingsbak niet vrij wil draaien en het dus lijkt alsof de koppeling niet vrij komt. En laat ik het toplager nou ook niet vervangen of zelfs maar gecontroleerd hebben...
Omdat ik geen zin had om met de auto op assteunen er onder te gaan liggen worstelen met de versnellingsbak heb ik maar besloten de motor en bak er weer uit te halen. De voor- en achteras moesten toch nog vervangen gaan worden, dus de voorwielophanging, uitlaat en cardanas moesten er toch ook al onder uit, dan is de motor en bak eruit niet een heel grote extra stap. Dus die staan er weer naast...
Daarna de bak en koppeling eraf gehaald en meteen maar de achterste krukaskeerring vervangen. Ik had toch het idee dat die een beetje lekte en nu kon ik er goed bij. Ook meteen eventjes gevoeld of het toplager in de krukas inderdaad zwaar liep, maar daar was niets mis mee. Nu werd het wel een erg vreemd verhaal. Dus koppeling en bak er weer op en met de koevoet de koppelingshevel weg gedrukt. Maar uiteindelijk zit de koppelingshevel tegen het uiteinde van het gat in de versnellingsbak aan terwijl de drukgroep nog niet loskwam. Nou had ik weleens eerder gehoord dat mensen die probleem hadden als ze een ander/dunner vliegwiel gebruikten. En mijn vliegwiel was bij het revisiebedrijf een klein beetje afgedraaid om hem netjes vlak te maken. Zou dat dan toch te veel zijn geweest?
Wat ze in zo'n geval deden was de koppelingshevel verstelbaar maken. Dus dan leek me dat logisch om ook maar te doen. Dus heb ik de pen waar de koppelingshevel op vast klikt verstelbaar gemaakt, zodat deze naar voren en naar achter te plaatsen is. Op die manier kan je de koppelingshevel beter in het midden van het gat plaatsen. Het uiteinde van de pen is in tweeën geslepen en daarna is er een stuk M12 bout aan gelast.
Vervolgens is er in het gat van de versnellingsbak ook M12 draad getapt.
En zo zit de verstelbare pen er nu in.
Vanaf de buitenkant is hij verstelbaar omdat er een sleuf in het uiteinde van de bout geslepen is en daar wordt hij ook vastgezet met een moer.
Maar zelfs met deze aanpassing komt de drukgroep niet los. Je kan nu de hevel zo stellen dat hij niet meer tegen de voorkant van het gat aankomt, maar nu gaat hij gewoon niet verder, waarschijnlijk omdat de vingers van de drukgroep niet verder kunnen. En dan loopt de koppelingsplaat nog steeds flink aan. Dus nog steeds een raadsel wat er mis is met de nieuwe koppeling.
Na nog maar eens een half uur staan kijken wat dan het probleem zou kunnen zijn heb ik bedacht om de complete oude koppeling terug te zetten en te kijken of het dan wel werkte. Dus oude koppeling erop, versnellingsbak erop en weer met de koevoet de koppelingshevel weggedrukt. En ja hoor, nu werkt het wel. Daarna nog combinaties geprobeerd tussen oude en nieuwe koppelingsplaat, drukgroep en druklager en uiteindelijk de conclusie getrokken dat het probleem in de nieuwe drukgroep zit. De nieuwe koppelingsplaat met nieuw druklager en oude drukgroep werkt gewoon normaal, terwijl het met nieuwe drukgroep niet werkt.
De oude en nieuw drukgroep zijn beide originele Ford onderdelen en het onderdeelnummer dat er op staat is ook exact hetzelfde. Verder is er ook geen enkel verschil te zien tussen beide waarom de nieuwe niet zou werken. Uiteindelijk kan het volgens mij niet anders dan dat de veren van de drukgroep te stijf zijn in verhouding tot de vingers. Het is net alsof de vingers doorbuigen i.p.v. dat de 3 veren van de drukgroep inveren. Ik ben er ondertussen wel een beetje klaar mee en heb besloten de oude drukgroep te hergebruiken. Afgezien van een beetje roest is er namelijk niets mis mee.
Uiteindelijk was ik wel extra blij dat ik besloten had de motor en bak uit de auto te halen. Ik zag al op tegen de bak 1x terug te moeten plaatsen en uiteindelijk heb ik hem er wel 10x op en af gehad.
-
- Berichten: 527
- Lid geworden op: 17 apr 2007, 19:11
- Auto: Z3 2.8, 330i Touring, Leon
- Locatie: Mijnsheerenland
Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth
Zo, en daar ging dus een substantieel deel van mijn dag. Helemaal doorgelezen. Ik vond mijzelf alweer een held omdat ik zelf een inspectie 2 had uitgevoerd. Geweldig en inspirerend om dit te zien zeg! Heb overigens niks met Ford, maar dat maakt met dit soort projecten dus geen fluit uit.
Top om te zien en blijft updates geven graag!!
Top om te zien en blijft updates geven graag!!
- Ferdi
- Berichten: 3035
- Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
- Auto: Pajero 3.2 Di-D
- Locatie: Drenthe
Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth
Je zou dan toch denken dat Ford door de jaren heen het onderdeel iets aan heeft gepast.
Zijn er niet al meer mensen tegen dit probleem aan gelopen?
Verder alleen maar weer respect voor het gedane werk!
Zijn er niet al meer mensen tegen dit probleem aan gelopen?
Verder alleen maar weer respect voor het gedane werk!
-
- Berichten: 1658
- Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
- Auto: tja welke zal het worden?
Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth
hoevaak heb je de motor er nu al uit en in gehad? haha
- Marc Sierra
- Berichten: 1092
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth
Bedankt!BBVW schreef: ↑22 okt 2020, 22:11 Zo, en daar ging dus een substantieel deel van mijn dag. Helemaal doorgelezen. Ik vond mijzelf alweer een held omdat ik zelf een inspectie 2 had uitgevoerd. Geweldig en inspirerend om dit te zien zeg! Heb overigens niks met Ford, maar dat maakt met dit soort projecten dus geen fluit uit.
Top om te zien en blijft updates geven graag!!
Het onderdeel zelf is niet aangepast, anders zou het ook wel een ander nummer gehad hebben. Volgens mij zit er echt een productiefout ofzo in, ik kan het op geen enkele andere manier verklaren.Ferdi Gielen schreef: ↑23 okt 2020, 07:07 Je zou dan toch denken dat Ford door de jaren heen het onderdeel iets aan heeft gepast.
Zijn er niet al meer mensen tegen dit probleem aan gelopen?
Verder alleen maar weer respect voor het gedane werk!
Nu voor de tweede keer de motor in de nieuwe carrosserie gebouwd. Met de oude carrosserie erbij een stuk of 5 a 6 keer denk ik.
-
- Berichten: 1658
- Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
- Auto: tja welke zal het worden?
Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth
Houd je van de straat
- Marc Sierra
- Berichten: 1092
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth
Alweer een tijdje geleden dat ik een update geplaatst heb. Na het gezeur met de koppeling heb ik de oude drukgroep, waar niets mis mee was, gemonteerd en daarna de motor en bak weer ingebouwd.
Daarna kon ik eindelijk weer verder met echt opbouwen. Toen de auto bij de RDW was stond deze nog op het originele onderstel van de 2.0i DOHC, aangezien dat wat lichter was voor op de weegbrug.
Aan de voorkant zaten er dus ook nog de 240 mm remschijfjes op de standard fusees zoals hier op de foto.
De bedoeling was natuurlijk om ook het onderstel van de 24v over te zetten naar deze auto. Dus maar eens begonnen met de fusees van de vleugel Cosworth te voorschijn te halen. Maar echt heel fris zagen ze er niet meer uit...
Daarnaast heb ik ook een setje verstelbare TRW draagarmen met uniballs voor het draaipunt bij het subframe weten te vinden. Voor zover ik weet hebben deze de grote fuseekogel zoals de Cosworth dat hoort te hebben en gaan die dus veel langer mee dan sommige aftermarket draagarmen. De fusees en draagarmen heb ik eventjes met de spuitbus bewerkt zodat ze er weer netjes uitzien.
Voor de positie waar de stabilisatorstang door de draagarmen gaat heb ik een setje nieuwe Powerflex Black gekocht aangezien deze verbinding naar mijn mening niet stug genoeg kan zijn.
En de PU bussen in de draagarmen geperst.
Ook had ik nog altijd een 29 mm dikke stabilisatorstang liggen van een Scorpio 24v. Die is opnieuw gepoedercoat en gaat er nu op ipv de 28 mm stabilisatorstang, wat voor de Sierra de dikst beschikbare stang is.
Omdat de Scorpio een iets grotere spoorbreedte heeft is de stabilisatorstang ook iets breder. Normaal gesproken is die stang dan ook moeilijk te monteren op een Sierra, maar vanwege de verstelbare draagarmen heb ik daar nu geen last meer van. Dus als eerste de draagarmen met stabilisatorstang gemonteerd.
En daarna de vers gespoten fusees er maar eens bijgepakt. Ben er best tevreden over hoe die opgeknapt zijn. Een poetser ben ik niet, maar ik vind dat het er zo toch weer een stuk frisser uitziet.
Daarna kon ik eindelijk weer verder met echt opbouwen. Toen de auto bij de RDW was stond deze nog op het originele onderstel van de 2.0i DOHC, aangezien dat wat lichter was voor op de weegbrug.
Aan de voorkant zaten er dus ook nog de 240 mm remschijfjes op de standard fusees zoals hier op de foto.
De bedoeling was natuurlijk om ook het onderstel van de 24v over te zetten naar deze auto. Dus maar eens begonnen met de fusees van de vleugel Cosworth te voorschijn te halen. Maar echt heel fris zagen ze er niet meer uit...
Daarnaast heb ik ook een setje verstelbare TRW draagarmen met uniballs voor het draaipunt bij het subframe weten te vinden. Voor zover ik weet hebben deze de grote fuseekogel zoals de Cosworth dat hoort te hebben en gaan die dus veel langer mee dan sommige aftermarket draagarmen. De fusees en draagarmen heb ik eventjes met de spuitbus bewerkt zodat ze er weer netjes uitzien.
Voor de positie waar de stabilisatorstang door de draagarmen gaat heb ik een setje nieuwe Powerflex Black gekocht aangezien deze verbinding naar mijn mening niet stug genoeg kan zijn.
En de PU bussen in de draagarmen geperst.
Ook had ik nog altijd een 29 mm dikke stabilisatorstang liggen van een Scorpio 24v. Die is opnieuw gepoedercoat en gaat er nu op ipv de 28 mm stabilisatorstang, wat voor de Sierra de dikst beschikbare stang is.
Omdat de Scorpio een iets grotere spoorbreedte heeft is de stabilisatorstang ook iets breder. Normaal gesproken is die stang dan ook moeilijk te monteren op een Sierra, maar vanwege de verstelbare draagarmen heb ik daar nu geen last meer van. Dus als eerste de draagarmen met stabilisatorstang gemonteerd.
En daarna de vers gespoten fusees er maar eens bijgepakt. Ben er best tevreden over hoe die opgeknapt zijn. Een poetser ben ik niet, maar ik vind dat het er zo toch weer een stuk frisser uitziet.
- Ferdi
- Berichten: 3035
- Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
- Auto: Pajero 3.2 Di-D
- Locatie: Drenthe
Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth
Net werk weer zo!
- Niels
- Berichten: 22254
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth
Lekkere update
- jos_br
- Berichten: 2232
- Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
- Locatie: Dieverbrug
- Contacteer:
Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth
Gaaf om dit soort projecten te volgen!
Jos.
Jos.
-
- Berichten: 208
- Lid geworden op: 07 dec 2020, 16:32
- Auto: ex-Evo VI RS2 eigenaar :)
- Locatie: Rhoon
Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth
Ford Escort/Sierra/Scorpio in Cosworth "trim" : Ik vind het allemaal geweldig!
Veel beter dan die rommel die ze vanaf de eerste Focus ergens begin de '00's hebben uitgebracht!
Lekker bezig kerel! Ga zo door!
Veel beter dan die rommel die ze vanaf de eerste Focus ergens begin de '00's hebben uitgebracht!
Lekker bezig kerel! Ga zo door!
- Marc Sierra
- Berichten: 1092
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth
Bedankt voor de reacties nog allemaal! Altijd stimulerend om de moed er in te houden!
Aan de voorkant van de auto kan ik al een tijdje niet verder. Toen ik de remklauwen er op wilde gaan zetten kwam ik er namelijk achter dat alle zuigers muurvast in de klauwen zaten vanwege roestvorming. Dat was ook niet de eerste keer, dus het plan is nu om de zuigers te vervangen door RVS exemplaren. Die had ik 2 maanden geleden al besteld in Engeland, maar helaas is mijn pakketje kwijt geraakt in de post. Gelukkig wel mijn geld terug kunnen krijgen. Maar nu moet ik dus een nieuw setje bestellen, wat niet makkelijker geworden is dankzij de Brexit.
Dus om die reden maar verder gegaan aan de achterkant van de auto. Daar moest de originele achteras van de 2.0i DOHC motor nog vervangen worden door de achteras van mijn oude auto. Dus als eerste begonnen met de oude achteras onder de auto vandaan te halen. De foto is een beetje mislukt, het blijft lastig om een goede foto op een donkere plek te maken als de omgeving wel licht is...
De achteras van mijn oude auto heb ik opnieuw laten poedercoaten zodat die er weer fris uitziet.
Ook heb ik 2 nieuwe M22 uniballs besteld voor de binnenste bevestiging van de draagarmen. De oude bewogen namelijk ontzettend zwaar.
Het differentieel heb ik een beetje schoongemaakt. Op sommige plekken was de zilveren lak er een beetje af, maar dat laat ik maar zo. Sowieso zit ik te denken of er een keertje een betere sper onder komt dan de originele Ford visco sper.
Het diff in het subframe gemonteerd.
De oude handremkabel was ook een beetje slecht geworden door de jaren heen, dus daar heb ik ook een nieuwe voor.
En het subframe met diff, draagarmen en handremkabel klaar om onder de auto te gaan.
Ook de geleideplaten van de achteras zijn opnieuw gepoedercoat.
En verder komen er nu aluminium bussen in plaats van de PU bussen voor de achteras bevestiging aan bodem.
Aan de voorkant van de auto kan ik al een tijdje niet verder. Toen ik de remklauwen er op wilde gaan zetten kwam ik er namelijk achter dat alle zuigers muurvast in de klauwen zaten vanwege roestvorming. Dat was ook niet de eerste keer, dus het plan is nu om de zuigers te vervangen door RVS exemplaren. Die had ik 2 maanden geleden al besteld in Engeland, maar helaas is mijn pakketje kwijt geraakt in de post. Gelukkig wel mijn geld terug kunnen krijgen. Maar nu moet ik dus een nieuw setje bestellen, wat niet makkelijker geworden is dankzij de Brexit.
Dus om die reden maar verder gegaan aan de achterkant van de auto. Daar moest de originele achteras van de 2.0i DOHC motor nog vervangen worden door de achteras van mijn oude auto. Dus als eerste begonnen met de oude achteras onder de auto vandaan te halen. De foto is een beetje mislukt, het blijft lastig om een goede foto op een donkere plek te maken als de omgeving wel licht is...
De achteras van mijn oude auto heb ik opnieuw laten poedercoaten zodat die er weer fris uitziet.
Ook heb ik 2 nieuwe M22 uniballs besteld voor de binnenste bevestiging van de draagarmen. De oude bewogen namelijk ontzettend zwaar.
Het differentieel heb ik een beetje schoongemaakt. Op sommige plekken was de zilveren lak er een beetje af, maar dat laat ik maar zo. Sowieso zit ik te denken of er een keertje een betere sper onder komt dan de originele Ford visco sper.
Het diff in het subframe gemonteerd.
De oude handremkabel was ook een beetje slecht geworden door de jaren heen, dus daar heb ik ook een nieuwe voor.
En het subframe met diff, draagarmen en handremkabel klaar om onder de auto te gaan.
Ook de geleideplaten van de achteras zijn opnieuw gepoedercoat.
En verder komen er nu aluminium bussen in plaats van de PU bussen voor de achteras bevestiging aan bodem.
- Marc Sierra
- Berichten: 1092
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth
Langzaam aan ben ik weer een klein beetje verder. Aangezien de achteras er onder vandaan was lag ook de cardanas los. Ook die was natuurlijk vies en roestig, dus maar even schoongemaakt en opnieuw gespoten. En hetzelfde geldt voor de achterste remklauwen met ankerbeugels.
En een setje nieuwe staalomvlochten remslangen gemonteerd.
En een setje nieuwe staalomvlochten remslangen gemonteerd.
- Niels
- Berichten: 22254
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth
Netjes!
- Eeuwe
- Berichten: 4496
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth
Heerlijk! Mooie updates weer. Fijn project om te volgen!
-
- Berichten: 208
- Lid geworden op: 07 dec 2020, 16:32
- Auto: ex-Evo VI RS2 eigenaar :)
- Locatie: Rhoon
Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth
Niet eerst zandstralen en dan spuiten ?!
- Marc Sierra
- Berichten: 1092
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth
Met het lager halverwege de cardanas en de stofhoezen van de remklauwen wilde ik deze niet stralen. Daarnaast heb ik zelf ook niet de mogelijkheid om te stralen, dus heb ze zo goed mogelijk schoongemaakt met de staalborstel in de boormachine. Gelukkig mag de hammerite die er op zit gewoon over roest heen. Maar het is sowieso niet m'n bedoeling om alles extreem netjes te maken, want dan durf ik er straks niet meer mee te rijden.
-
- Berichten: 208
- Lid geworden op: 07 dec 2020, 16:32
- Auto: ex-Evo VI RS2 eigenaar :)
- Locatie: Rhoon
Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth
Goed punt!Marc Sierra schreef: ↑15 apr 2021, 16:01 Maar het is sowieso niet m'n bedoeling om alles extreem netjes te maken, want dan durf ik er straks niet meer mee te rijden.
- Marc Sierra
- Berichten: 1092
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth
Toen ik de voorste remklauwen van de oude auto afhaalde had eventjes gecontroleerd of de zuigers niet vast waren gaan zitten omdat de auto toen iets van 3 jaar stil gestaan had. Gelukkig bewogen de zuigers allemaal nog soepeltjes. Dus om die reden had ik de voorste remklauwen een tijdje geleden al schoongemaakt en opnieuw gespoten. Toen ik ze wilde monteren kwam ik er helaas achter dat de zuigers toen wel vast waren gaan zitten. Toen het remcircuit nog dicht was kwam er geen zuurstof/vocht bij, maar nadat de klauwen een tijd los in de garage gelegen hadden was dat een ander verhaal... Dus kon ik alsnog de zuigers uit de klauwen gaan persen. Met perslucht ging dat niet lukken, daar zaten ze veel te vast voor, dus moest ik ze er met het rempedaal uit pompen. Ik moet zeggen dat dat een erg irritant klusje was. Elke keer een enkele zuiger eruit persen, dan weer terugstoppen en blokkeren zodat de volgende zuiger er uit kan. En elke keer stroomt er een lading remvloeistof uit, dus de nieuwe laklaag zag er niet meer zo nieuw uit.
Nou was dit niet de eerste keer dat de zuigers van deze klauwen muurvast hebben gezeten. Toen ze er ooit op gingen was het precies hetzelfde verhaal. Waarschijnlijk is de coating van de zuigers beschadigd geraakt door de jaren heen waardoor ze makkelijk gaan roesten. Dus om die reden had ik besloten de zuigers te vervangen door RVS exemplaren uit Engeland. Ik dacht slim te zijn door die in december te bestellen, net voor de Brexit. Ik had er alleen geen rekening mee gehouden dat m'n pakket kwijt gemaakt zou worden door PostNL... Dus na lang wachten en contact hebben met PostNL en het Engelse bedrijf uiteindelijk m'n geld terug gekregen en de zuigers opnieuw besteld, alleen deze keer inclusief revisiesetje voor de remklauwen. Brexit maakte het er inderdaad niet makkelijker en goedkoper op. Het bedrijf in Engeland garandeerde dat de bestelling via eBay goed geregeld werd qua Engelse VAT, maar uiteindelijk moest ik nog een flink bedrag bijbetalen toen mijn pakket bezorgd werd. Uiteindelijk had ik VAT in Engeland betaald, BTW in Nederland en importbelasting en verwerkingskosten bij de Nederlandse douane, echt fijn die Brexit. Uiteindelijk wel de VAT terug gekregen van het bedrijf, maar de BTW en importbelasting was ook al over de basisprijs+VAT berekend, dus alsnog te veel betaald.
Hoe dan ook, nadat de onderdelen binnen waren maar eens begonnen met het opknappen van de remklauwen. Eerst een chemische ontlakker op de remklauwen gesmeerd om de oude verf eraf te krijgen en daarna ze gestraald in een straalcabine die het niet echt fantastisch deed, dus perfect schoon waren ze niet, maar m'n geduld was ondertussen op.
De gestraalde klauwen.
En daarna de klauwen zwart gespoten. Deze keer met een VHT (very high temperature) spuitbus, aangezien ik me ineens bedacht dat ik die nog had liggen en dat leek me een beter idee dan de hammerite die er eerst op zat.
Daarna was het tijd voor avondeten, dus maar even de oven aangezet.
De VHT verf moet een uurtje boven de 100°C bakken om uit te harden. Buiten leek me dat een beter idee dan in de keuken. :DD
Toen de nieuwe remzuigers erbij gepakt om te monteren.
De zuigers daarna gemonteerd met nieuwe stofhoezen.
En ook nieuwe staalomvlochten remslangen zodat ze weer helemaal klaar waren.
Nou was dit niet de eerste keer dat de zuigers van deze klauwen muurvast hebben gezeten. Toen ze er ooit op gingen was het precies hetzelfde verhaal. Waarschijnlijk is de coating van de zuigers beschadigd geraakt door de jaren heen waardoor ze makkelijk gaan roesten. Dus om die reden had ik besloten de zuigers te vervangen door RVS exemplaren uit Engeland. Ik dacht slim te zijn door die in december te bestellen, net voor de Brexit. Ik had er alleen geen rekening mee gehouden dat m'n pakket kwijt gemaakt zou worden door PostNL... Dus na lang wachten en contact hebben met PostNL en het Engelse bedrijf uiteindelijk m'n geld terug gekregen en de zuigers opnieuw besteld, alleen deze keer inclusief revisiesetje voor de remklauwen. Brexit maakte het er inderdaad niet makkelijker en goedkoper op. Het bedrijf in Engeland garandeerde dat de bestelling via eBay goed geregeld werd qua Engelse VAT, maar uiteindelijk moest ik nog een flink bedrag bijbetalen toen mijn pakket bezorgd werd. Uiteindelijk had ik VAT in Engeland betaald, BTW in Nederland en importbelasting en verwerkingskosten bij de Nederlandse douane, echt fijn die Brexit. Uiteindelijk wel de VAT terug gekregen van het bedrijf, maar de BTW en importbelasting was ook al over de basisprijs+VAT berekend, dus alsnog te veel betaald.
Hoe dan ook, nadat de onderdelen binnen waren maar eens begonnen met het opknappen van de remklauwen. Eerst een chemische ontlakker op de remklauwen gesmeerd om de oude verf eraf te krijgen en daarna ze gestraald in een straalcabine die het niet echt fantastisch deed, dus perfect schoon waren ze niet, maar m'n geduld was ondertussen op.
De gestraalde klauwen.
En daarna de klauwen zwart gespoten. Deze keer met een VHT (very high temperature) spuitbus, aangezien ik me ineens bedacht dat ik die nog had liggen en dat leek me een beter idee dan de hammerite die er eerst op zat.
Daarna was het tijd voor avondeten, dus maar even de oven aangezet.
De VHT verf moet een uurtje boven de 100°C bakken om uit te harden. Buiten leek me dat een beter idee dan in de keuken. :DD
Toen de nieuwe remzuigers erbij gepakt om te monteren.
De zuigers daarna gemonteerd met nieuwe stofhoezen.
En ook nieuwe staalomvlochten remslangen zodat ze weer helemaal klaar waren.
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 26609
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth
Mooi strak geworden zeg!
-
Online
- Berichten: 3508
- Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36
Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth
Een berg werk maar wel met prachtig resultaat!
-
- Berichten: 62
- Lid geworden op: 30 aug 2017, 21:39
- Auto: ‘12 Mazda CX-5
- Locatie: N-H
Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth
Ziet er weer strak uit!
- Milka
- Berichten: 1002
- Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24
Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth
Blijft een lekker gezicht onderdelen weer lekker glimmen.
Goed te weten dat de VTH lak geen problemen heeft gegeven.
Ik heb hier nog een bus van staan.
Had het eerder al eens verwerkt in combinatie met VHT grondlak, maar dat was geen succes.
Vermoed dat het vooral aan mij en de grondlak ligt.
Bij mij komt het draad precies overeen. Eerst de nodige remreiniger er in spuiten, dan de vetspuit er op en met vet de zuigers in beweging te krijgen. Zuigergat van de eerste afschermen met een plankje en een lijmtang en dan kun je de volgende er uit persen enzovoort.
Kun je alles gewoon op de werkbank doen
Doordat je eest remreiniger er in hebt gespoten komt het merendeel van het vet er als een bolletje uit en scheelt een hoop in kliederboel.
Zo heb ik dat recent zelf ondervonden.
Goed te weten dat de VTH lak geen problemen heeft gegeven.
Ik heb hier nog een bus van staan.
Had het eerder al eens verwerkt in combinatie met VHT grondlak, maar dat was geen succes.
Vermoed dat het vooral aan mij en de grondlak ligt.
Voor een volgende keer, de klauw gewoon er af halen en de vetspuit er op.Marc Sierra schreef: ↑05 mei 2021, 17:19 ..... Met perslucht ging dat niet lukken, daar zaten ze veel te vast voor, dus moest ik ze er met het rempedaal uit pompen. Ik moet zeggen dat dat een erg irritant klusje was. Elke keer een enkele zuiger eruit persen, dan weer terugstoppen en blokkeren zodat de volgende zuiger er uit kan. En elke keer stroomt er een lading remvloeistof uit, dus de nieuwe laklaag zag er niet meer zo nieuw uit.
...
Bij mij komt het draad precies overeen. Eerst de nodige remreiniger er in spuiten, dan de vetspuit er op en met vet de zuigers in beweging te krijgen. Zuigergat van de eerste afschermen met een plankje en een lijmtang en dan kun je de volgende er uit persen enzovoort.
Kun je alles gewoon op de werkbank doen
Doordat je eest remreiniger er in hebt gespoten komt het merendeel van het vet er als een bolletje uit en scheelt een hoop in kliederboel.
Zo heb ik dat recent zelf ondervonden.
- Marc Sierra
- Berichten: 1092
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth
Bedankt voor de reacties weer!
Wat bedoelde je precies met de 'vetspuit'? Er was aardig wat druk nodig voordat de zuigers er uit kwam en zelf heb ik geen vetspuit die zoveel druk kan leveren. Om precies te zijn heb ik helemaal geen vetspuit.Milka schreef: ↑07 mei 2021, 10:37 Voor een volgende keer, de klauw gewoon er af halen en de vetspuit er op.
Bij mij komt het draad precies overeen. Eerst de nodige remreiniger er in spuiten, dan de vetspuit er op en met vet de zuigers in beweging te krijgen. Zuigergat van de eerste afschermen met een plankje en een lijmtang en dan kun je de volgende er uit persen enzovoort.
Kun je alles gewoon op de werkbank doen
Doordat je eest remreiniger er in hebt gespoten komt het merendeel van het vet er als een bolletje uit en scheelt een hoop in kliederboel.
Zo heb ik dat recent zelf ondervonden.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bjeffindividual, BMWDennis, Godspeed, MarcH, Stefan R en 56 gasten