Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Marc Sierra » 22 aug 2016, 18:47

27-12-2013

Een tijdje geleden heb ik een Tweecer RT besteld in de VS, het heeft even geduurd maar hij is eindelijk binnen. Dus binnenkort eens gaan spelen ermee.

Afbeelding

Hiermee kan je de EEC IV van de BOA aanpassen. Hij klikt in op de J3 port van de ecu, net als een superchip bijvoorbeeld. Maar hier kan je een laptop op aansluiten en zelf alle instellingen in de ecu aanpassen, zoals ontstekingstijdstip, brandstofinspuiting, soort injectors, soort MAF, soort versnellingsbak, etc. Ook kan je met een schakelaar wisselen tussen 4 aangepaste mappen en de originele map.

De reden dat ik hem gekocht heb is dat er met het aanpassen van het ontstekingstijdstip nog redelijk wat extra vermogen uit de motor gehaald moet kunnen worden. In Engeland zijn er die de krukaspositiesensor een stukje verdraaid hebben en daarna merkbaar verschil in vermogen haalden.
Laatst gewijzigd door Marc Sierra op 03 sep 2017, 19:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Marc Sierra » 24 aug 2016, 08:22

06-01-2014

Vandaag eindelijk eens wat kunnen spelen met de Tweecer. In de instellingen kan je bv het type versnellingsbak aanpassen van automatisch naar handgeschakeld. Ook is de stationair toerental zichtbaar in de instellingen, normaal gesproken draait een BOA stationair 728 rpm. Om uit te testen of de Tweecer ook echt werkt heb ik eventjes de 728 in 2000 veranderd. Best grappig als je op je laptop een paar getalletjes wijzigt en de motor begint ineens 2000 toeren te draaien als je op enter drukt. :DDB

Hier is een gedeelte van de lijst met instellingen:

Afbeelding

Helaas kloppen alle settings nog niet in de file die de 1GAA (type BOA computer) beschrijft. Ik ben bezig met de maker van de Tweecer om alle functies beter te krijgen. De volumetric efficiency grafiek staat er ook in, hij lijkt erg op de koppelkromme van de motor. Een hoogste VE van 96% is toch niet verkeerd vind ik, dat heeft Cosworth destijds netjes gedaan! :D

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Marc Sierra op 03 sep 2017, 19:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Marc Sierra » 25 aug 2016, 09:57

04-03-2014

Ondertussen ben ik wat bezig geweest met dataloggen van het ontstekingstijdstip tijdens volgas.

Afbeelding

Hoe het precies werkt is me nog niet duidelijk, maar ik weet wel dat "WOT spark advance vs RPM" (FN131) gebruikt wordt tijdens volgas en daarnaast ook "Spark - lugging sea level" (FN904A). Ik heb beiden veranderd en kreeg toen een duidelijk ander ontstekingstijdstip. Het vreemde is alleen dat als je deze twee functies optelt je nog steeds niet zoveel graden krijgt als dat er in de logging te zien is. Wat ook raar is is het feit dat toen ik 4 graden aan FN904A toevoegde ongeveer 6 graden extra in de logging zag. Over het geheel lijkt het alsof 1.85 * FN904A + FN131 een goede schatting is voor het ontstekingstijdstip tijdens volgas. Maar ik moet nog testen of er niet nog andere functies gebruikt worden.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Marc Sierra op 03 sep 2017, 19:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Marc Sierra » 25 aug 2016, 09:59

20-05-2014

De LPG installatie is uit de auto gehaald en vandaag is de auto weer terug gekeurd naar benzine. Dat was toch even spannend aangezien het CO dan ook gemeten moet worden en er van de 4 kats die standaard achter de 2.9 24v zitten geen enkele meer over is. :lol: Maar gelukkig was het allemaal prima, CO was 0.3% bij stationair, dus prima!

En nu de motor weer op benzine loopt kan ik eindelijk eens goed gebruik maken van de Tweecer. Op LPG vond ik het toch een risico aangezien ik niet heel zeker wist of de lucht/brandstofverhouding wel altijd goed was.

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Marc Sierra » 26 aug 2016, 11:13

30-06-2014

Een tijdje geleden had ik al wat data verzameld van de voorontsteking tijdens volgas.

Afbeelding

Het is duidelijk te zien dat de voorontsteking van 3000 tot 5000 toeren een stuk teruggeschroefd wordt. In het extreemste geval was het zelfs maar 13 graden. In Engeland werd al gezegd dat Ford het vermogen en koppel beperkt zou hebben vanwege de automaatbak die normaal achter deze motor zit en ook vanwege de verzekeringspremies, 195 pk werd blijkbaar toen wel genoeg gevonden. Mensen die de motor op een aftermarket motormanagement hebben draaien hebben ook geen dip meer in het ontstekingstijdstip.

Maar met de Tweecer kan ik deze afstelling zelf aanpassen. Ik heb nu dan ook een andere afstelling in de computer staan waardoor ik in dat gebied ongeveer 10 graden meer voorontsteking zou moeten hebben.

Afbeelding

Verschil is natuurlijk altijd moeilijk te meten, maar rond de 4000 toeren voelt de motor toch wel sterker aan. Gisteren begon hij bij de 60 km/u in de 2e versnelling zelfs spontaan door te slippen op een natte weg, zo erg zelfs dat de auto al een beetje scheef trok. :df: Nou kan je dat natuurlijk wel hebben als je volgas geeft en de koppeling hard op laat komen, maar in dit geval trok ik gewoon in de 2e versnelling door vanaf 30 km/u. Ik kan me niet herinneren dat hij dat eerder ook deed, al is het natuurlijk sowieso al een verschil tussen benzine en LPG.

Verder is de afstelling nog steeds niet optimaal, maar er gaat best een hoop tijd zitten in het aanpassen van alle instellingen en het testen wat het effect precies is. Maar in het geheel is het best een leuke bezigheid.
Laatst gewijzigd door Marc Sierra op 03 sep 2017, 19:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Niels » 28 aug 2016, 00:57

Leuk puzzelen!

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Bert ///M3 » 28 aug 2016, 01:39

Je moet zoiets ook uitvogelen op een rollenbank eigenlijk.

Op een gegeven moment kan je wel meer vooronstaking geven maar dan doet het niet veel meer. Beetje afhankelijk van motortoerental enz.

Bij turbomotoren is het niet ongebruikelijk om de onsteking wat terug te schroeven naarmate je turbodruk omhoog gaat.

Verder neem ik aan dat jij nog geen pingelsensoren enz hebt? Wel een beetje oppassen met hoeveel je instelt dan.

Bij een modern managment word onsteking vaak gewoon adv de klopsensoren geregeld. Bij een E46 M3 bijvoorbeeld die staat standaard op 29 graden voorontsteking, kan je wel naar 33 oid zetten maar vaak trekt het motormanagment de timing zelf weer terug ivm pingelen. Bij een modern systeem zitten er vaak ook nog weer allerlei correcties op enz.

Als hij niet genoeg timing kan draaien dan kan je nog proberen om het brandstofmengsel iets rijker te zetten.

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Marc Sierra » 28 aug 2016, 09:30

Je zou dit inderdaad op een rollenbank moeten doen. Maar omdat het aanpassen van de originele computer vrij ingewikkeld is wilde ik niet heel veel tijd gaan verspillen op een rollenbank. De reden dat ik het ontstekingstijdstip aanpas is omdat ik van meerdere mensen gehoord heb dat het verplaatsten van de krukaspositiesensor van zo'n 5 a 6 graden een duidelijk merkbaar verschil geeft. Ik wilde dat alleen op een nettere manier kunnen doen. Ook heb ik meerdere volgas ontstekingsmappen van deze motoren die op een aftermarket management systeem draaien. Mijn doel was dus om mijn ontsteking ongeveer gelijk te maken aan de setups op de aftermarket systemen.

Deze motor heeft inderdaad geen klopsensor, dus ik heb altijd wel marge gehouden. Nou is pingelen bij een atmosferische motor gelukkig wel wat minder erg dan bij een turbomotor.

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Marc Sierra » 28 aug 2016, 09:53

05-10-2014

Na laatst op de Nurburgring geweest te zijn met de andere Sierra en daar een aantal filmpjes van te hebben (dankzij mijn vriendin die de telefoon vast hield om te filmen) vond ik het toch wel leuk om voortaan altijd filmpjes te kunnen maken. Dus ben ik op zoek gegaan naar een goede steun om de telefoon in te kunnen zetten zodat deze kan filmen tijdens het rijden. Daarna ben ik ook nog eens gaan zoeken en er zijn blijkbaar best een aantal apps om mee te filmen en tegelijkertijd snelheid, G-krachten en GPS positie te meten.

Voor de gein eventjes de G-krachtmeter uitgeprobeerd in de V6 op een rotonde. :df:


Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Marc Sierra » 29 aug 2016, 14:16

08-10-2014

Wat ook wel een leuke app is: PocketDyno.

Een tijdje geleden eens geprobeerd om 0-100 km/u meting mee te doen. Ik kwam op 7.99 sec. Als je het gewicht ingeeft berekent hij er ook een vermogen bij, wat in mijn geval 136 whp was (dus pk aan de wielen). Van de motor zou het volgens mij zo'n 15% hoger moeten zijn dus dat is dan 156 pk.

Bij een andere poging dacht ik de 100 in de 2e versnelling te halen, maar bij 99,39 km/u hing hij in de toerenbegrenzer. :blackeye: In ieder geval was de start daar beter, want 0-50 km/u was 0.2 sec sneller (2.55 sec). Met die tijden kwam het vermogen op 140 whp (= 161 pk).

Naast de 0-25, 0-50, 0-100 km/u meet de app ook de tijd voor 18.3m (60 feet), 100.6m, 201.2m (1/8 mijl), 304.8m en 402.3m (1/4 mijl). Ik heb de volledige afstand nog niet geprobeerd, ik kon alleen tot de 100 km/u want de weg was te kort. :lol: Maar best grappig om zo de 1/4 mijl van je auto te kunnen meten. Je moet alleen wel zorgen dat de telefoon goed vastzit, anders kloppen de G-krachtmetingen niet.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12747
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door MartijnGizmo » 31 aug 2016, 09:04

En rekening houden met de verversingsfrequentie van de GPS van je telefoon. Bij een iPhone is die zo'n 1 Hz, en in 1 seconde kun je best wat afstand afleggen. :hmmm:

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Marc Sierra » 31 aug 2016, 10:57

Ja dat klopt. Ik weet alleen niet of de app daarvoor alleen de GPS gebruikt. Alles reproduceert best goed, dus ik denk dat ze de accelerometers in de telefoon ook gebruiken.

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Marc Sierra » 31 aug 2016, 11:11

30-11-2014

Een lange tijd problemen gehad te hebben met dat de motor niet lekker liep. Hij schokte heel erg onder deellast, zo erg soms dat je de koppeling in moest trappen om niet uit de auto te schudden. Na een heleboel tijd, uitzoekwerk en onderdelen wisselen bleek het uiteindelijk veroorzaakt te worden door een lambdasensor die een slechte massa had en daardoor pendelde tussen iets van 0.5 en 1.2V ipv 0.2 en 0.9V. Na het massapunt verlegd te hebben liep de motor weer helemaal netjes. Hoe simpel kan de 'reparatie' soms zijn. :lol:

Nu de motor eindelijk weer goed loopt was ik wel benieuwd om nog eens wat metingen te doen. Deze keer een langere weg uitgezocht. Heb t 4x geprobeerd maar de eerste keer had ik weer niet genoeg afstand, dus toen maar weer een nog langere weg uitgezocht. Uiteindelijk kwam ik op de volgende tijden:
1e run: 0-100 km/u in 7,50s ; 1/8 mijl: 10,03s @ 119,67 km/u
2e run: 0-100 km/u in 7,32s ; 1/8 mijl: 10,06s @ 123,00 km/u ; 1/4 mijl: 15,20s @ 155.29 km/u
3e run: 0-100 km/u in 7,45s ; 1/8 mijl: 10,03s @ 120,42 km/u ; 1/4 mijl: 15,32s @ 150.14 km/u
4e run: 0-100 km/u in 7,40s ; 1/8 mijl: 10,05s @ 120,86 km/u ; 1/4 mijl: 15,33s @ 150.45 km/u

Het reproduceert in ieder geval wel goed. De auto staat ondertussen op de winterbanden, dus de start viel niet mee. Bij 2000 toeren de koppeling los gaf al te veel wielspin. Het viel me wel op dat de snelheden bij de 1/8 mijl en 1/4 mijl van de 2e run allebei hoger lagen dan bij de rest, terwijl de tijd eigenlijk exact hetzelfde was. Net alsof hij die 2e run net wat meer vermogen had. :hmmm:

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Jan-Willem » 31 aug 2016, 22:28

Leuke waardes om te testen!

Geen verkeerde waarde ook 7.5 seconde naar de 100km/h

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Marc Sierra » 01 sep 2016, 09:45

Mijn snelste 0-100 is 7.17 seconden geweest. Ik had eigenlijk gehoopt onder de 7 seconden uit te komen. Maar hij haalt net de 100 niet in de tweede versnelling (99,39 in de toerenbegrenzer), waardoor ik een keertje extra moet schakelen. De 0-60 mijl/uur haalt hij wel in de tweede versnelling, daar kwam ik uit op 6.60 seconden. Als ik de toerenbegrenzer iets hoger zet zal hij de 100 in de 2 wel kunnen halen en kom ik waarschijnlijk wel onder de 7 seconden uit. Maar die toerenbegrenzer zit er ook niet voor niets en zo belangrijk vond ik het ook weer niet. :lol:

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Marc Sierra » 06 sep 2016, 08:15

21-12-2014

Ik zat nog eens na te denken waarom die 2e run nou eigenlijk zoveel sneller was dan de rest. Eerst dacht ik dat de start gewoon beter was en dat het verschil zo komen door iets langer in de 3 door te zijn gegaan. Maar als ik naar de 0-25 en 0-50 km/u tijden kijk was de 2e run juist de slechtste van alle 4. Het verschil kwam pas bij de 100 km/u en nog meer bij de 1/8 en 1/4 mijl. Het lijkt er net op alsof de motor die run meer vermogen gaf. Want om 5 km/u harder te gaan na 400 meter heb je ongeveer 18 pk meer nodig (http://measurespeed.com/quarter-mile-calculator.php" onclick="window.open(this.href);return false;, en dan 2875 lbs, 185 pk en 203 pk).

Het verschil tussen de 4 runs was dat ik bij de 3 andere eerst een tijdje stil gestaan heb, maar bij de 2e run had ik eerst een stuk gereden. Mijn idee is dat het inlaatspruitstuk warm geworden is door het stationair lopen en dat de computer vanwege de hoge inlaattemperaturen het ontstekingstijdstip later gezet heeft, waardoor de motor vervolgens minder vermogen had. Via de Tweecer kan ik de afhankelijkheid van de ontsteking als functie van de inlaattemperatuur wel zien, maar volgens de grafiek daar zou het geen invloed moeten hebben.

Uit verschillende logfiles van de Tweecer haal ik dat de inlaattemperatuursensor bij een warme motor en gewoon rijden al snel naar de 35 graden Celsius gaat. Na eventjes stilstaan is dit al 10 graden meer. De hoogste inlaattemperatuur die ik gezien heb, dus na een tijd stationair lopen, is 72 graden Celsius. Als ik vervolgens kijk naar het ontstekingstijdstip uit oude logfiles lijkt er bijna 3 graden minder vervroegd te worden als hij warmer wordt, maar bij lage toeren lijkt dit weer niet zo te zijn.

Na een tijdje geleden die 1/4 mijl metingen gedaan te hebben wilde ik dat nog een keer gaan doen om te kijken of er nog meer uitgehaald kon worden. Dus vandaag maar weer eens wat sprintjes getrokken. Jammer genoeg was de weg niet helemaal droog, plassen lagen er niet maar het was wel een beetje vochtig. Het gevolg was dat de auto het vermogen niet goed op de weg kon krijgen en ook in 2e versnelling met zo'n 60 km/u nog wielspin kreeg. De beste 0-100 km/u tijd was meteen ook maar 8.16 sec, dus ongeveer een seconde langzamer dan de snelste tijd. Maar de eindsnelheid na de 1/4 mijl kwam nog steeds best aardig overeen met wat ik eerder gehaald had.

Daarnaast was ik ook geinteresseerd in hoeveel de auto met het aangepaste ontstekingstijdstip nou sneller was dan met de gewone afstelling. En het resultaat ben ik niet zo blij mee... Hij is 0,0 sneller! :devil: De eindsnelheden die ik haalde waren 150.38, 151.49 en 151.92 km/u, waarbij de 151.49 km/u met het standaard ontstekingstijdstip was.

De enige conclusie die ik kan trekken is dat de tabellen en grafieken die ik heb aangepast geen effect hebben op het gebruikte ontstekingstijdstip. Het vreemde is alleen wel het ontstekingstijdstip dat ik in de logging zie wel verandert door mijn aangepaste tabellen. Dus lijkt het alsof wat er in de logging staat ook niet klopt.

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Marc Sierra » 06 sep 2016, 09:13

23-12-2014

Aangezien het aanpassen van het ontstekingstijdstip allemaal begonnen is vanwege het verdraaien van de CPS om meer vermogen te halen heb ik dit geprobeerd na te doen door een standaard 5 graden toe te voegen voor de totale ontsteking. Daarna was het natuurlijk weer tijd om te meten of de auto er ook sneller mee was... Maar nee, weer ongeveer exact dezelfde snelheid na 400 meter. :evil:

Kwam nu als beste uit op:
0-100 km/u in 7,17s ; 1/8 mijl: 9,90s @ 122,65 km/u ; 1/4 mijl: 15,09s @ 153,35 km/u

De start was nou wat beter waardoor ook de 0-100 tijd iets sneller is.

Denk toch dat ik eens een keertje de CPS echt moet gaan verzetten en dan meten of de auto wel echt sneller is. Er hebben al zoveel mensen gezegd dat het echt werkt, maar na al deze metingen begin ik toch te twijfelen...

Ik heb nu in totaal 10 metingen gedaan over 3 verschillende dagen en kom op deze snelheden uit:

dag 1
155.29 km/u (geoptimaliseerde ontstekingscurve)
150.14 km/u (geoptimaliseerde ontstekingscurve)
150.44 km/u (geoptimaliseerde ontstekingscurve)

dag 2 (vochtige weg, slechte grip)
150.38 km/u (geoptimaliseerde ontstekingscurve)
151.49 km/u (standaard ontsteking)
151.92 km/u (geoptimaliseerde ontstekingscurve)

dag 3
153.28 km/u (alles +5 graden)
153.35 km/u (alles +5 graden)
152.25 km/u (standaard ontsteking)
152.42 km/u (geoptimaliseerde ontstekingscurve)

Als ik al die resultaten met elkaar vergelijk trek ik toch de conclusie dat het ontstekingstijdstip of niet aangepast is, of het geen effect heeft op hoe snel de auto is. Het tweede lijkt me erg onwaarschijnlijk, als hij niet sneller wordt zou hij toch langzamer moeten worden lijkt me. Maar ik baal er wel van dat het blijkbaar niet lukt om de het ontstekingstijdstip aan te passen, en dat terwijl de logging gewoon zegt dat het ontstekingstijdstip wel aangepast is.

Gebruikersavatar
Harrie D
Berichten: 648
Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
Locatie: Onder Eindhoven

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Harrie D » 06 sep 2016, 10:58

Ontstekingstijdstip maakt niet zoveel uit op topvermogen als je denkt, een 4-klepper heeft maar heel weinig voorontsteking nodig.
Ik heb met mn E30 V8 met megasquirt ook wel eens wat zitten spelen, in de volgascurve merkte je tussen 26 en 36 graden eigenlijk 0,0 verschil.

Je kunt er qua verbruik en vermogen onderin/gasresponse wel behoorlijk mee winnen.

Mn MR2 is ook een MAF mod op uitgevoerd (maf sensor komt iets hoger in de inlaatbuis te zitten, als een gevolg verandert de hoeveelheid gemeten lucht en vervroegt ie het ontstekingstijdstip wat)
Hier ben ik dr mee opgeschoten dat ie in het gebied tussen de 3000 en 4500 toeren een stuk beter door loopt, daar zat een behoorlijke dip.
Maar op topvermogen merk je dr echt niks van.

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Marc Sierra » 07 sep 2016, 12:45

01-02-2015

En het klokje is opnieuw rond. :df:

Afbeelding

Nu 400.000 km op de teller. Maar eigenlijk geldt dat alleen voor de carrosserie, verder is er bijna niets meer origineel aan de auto. :lol: Al is dat eigenlijk allemaal vervangen vanwege upgrades, niet omdat het kapot was.
Laatst gewijzigd door Marc Sierra op 03 sep 2017, 19:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Marc Sierra » 08 sep 2016, 10:22

Harrie Spoor schreef:Ontstekingstijdstip maakt niet zoveel uit op topvermogen als je denkt, een 4-klepper heeft maar heel weinig voorontsteking nodig.
Ik heb met mn E30 V8 met megasquirt ook wel eens wat zitten spelen, in de volgascurve merkte je tussen 26 en 36 graden eigenlijk 0,0 verschil.

Je kunt er qua verbruik en vermogen onderin/gasresponse wel behoorlijk mee winnen.

Mn MR2 is ook een MAF mod op uitgevoerd (maf sensor komt iets hoger in de inlaatbuis te zitten, als een gevolg verandert de hoeveelheid gemeten lucht en vervroegt ie het ontstekingstijdstip wat)
Hier ben ik dr mee opgeschoten dat ie in het gebied tussen de 3000 en 4500 toeren een stuk beter door loopt, daar zat een behoorlijke dip.
Maar op topvermogen merk je dr echt niks van.
De reden dat ik er wel vermogen mee dacht te winnen is dat er een verhaal gaat dat Cosworth de voorontsteking voor volgas later gezet zou hebben om het vermogen te beperken. Er zijn ook meerdere mensen geweest die beweren door het 5 graden verdraaien van de CPS er extra vermogen uitgehaald te hebben. Maar ik weet het ondertussen niet meer. Misschien dat het extra vermogen er wel uitkomt als hij ook wat meer brandstof krijgt?

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Marc Sierra » 16 sep 2016, 09:40

26-03-2015

De 400.000 km, waarvan veel door regen, sneeuw en pekel heeft zijn tol wel geëist aan de carrosserie. De afgelopen jaren heb ik me ieder jaar gestoord aan de roestplekken die hij op verschillende plekken aan de bodem heeft zitten. Niet dat het nou een complete gatenkaas is, want dat valt reuze mee, maar de laatste 2 jaar moest er wel gelast worden om hem door de APK te krijgen.

Om die reden ben ik eens gaan nadenken over wat ik wil met de auto en heb toen besloten dat ik hem in principe nog wel lang wil houden. Maar om de carrosserie in perfecte staat te krijgen gaat hem niet meer worden. Een andere optie is een re-shell van de auto.

Om die reden heb ik een tijdje geleden al een vervanging gekocht. In principe is het bijna dezelfde auto, de mijne was een 2.0i CL in Moondust zilver met schuifdak en op kenteken gezet op 1 mei 1991. De nieuwe is een 2.0i Azur automaat, ook in Moondust zilver met schuifdak en op kenteken gezet op 6 mei 1991. Maar de belangrijkste reden dat ik deze gekocht heb is dat de auto bijna helemaal geen roest heeft. De dorpels, spatbordranden en de bodem zijn zo goed als compleet roestvrij, de enige plek waar een beetje roest zit is gek genoeg aan de binnenkant van het kofferdeksel en op de chassisbalk onder de hoofdremcilinder, die waarschijnlijk een keer lek geweest is. Verder had de auto aantoonbaar 130.000 km gelopen en was tot 2012 van de eerste eigenaar en tot die tijd altijd dealer onderhouden met alle stempels in het onderhoudsboekje. :D De bedoeling is dus uiteindelijk om deze auto helemaal te strippen en alle onderdelen van de 24v over te bouwen op de carrosserie.

En wat foto's van de nieuwe auto.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En de roest onder de hoofdremcilinder.

Afbeelding

En de NAP aangetoonde km-stand.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Marc Sierra op 17 jan 2019, 10:43, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12747
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door MartijnGizmo » 16 sep 2016, 10:49

Lijkt me een prima vooruitgang, maar wat een werk! :duh:

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26724
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Martijn_bmw » 16 sep 2016, 10:55

Idd mooie vooruitgang maar dat wordt wel flink LEGO en :shock: :D

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Marc Sierra » 18 sep 2016, 11:17

21-06-2015

Een tijdje geleden al begonnen met demonteren van de nieuwe Sierra. Eerst de motor en bak er maar meteen uitgehaald aangezien de motor de dag erna meteen opgehaald werd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daarna de wielophanging weer terug gemonteerd aangezien de auto moet kunnen blijven rollen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een volgende keer ook de lampen, grill, bumper, ruitensproeiertankje en luchtfilterbak verwijderd.

Afbeelding

Afbeelding

En uiteindelijk de hoofdkabelboom, motorkabelboom, hoofdremcilinder en bijna alle andere onderdelen onder de motorkap verwijderd. De bumper had ik tijdelijk maar weer in de chassisbalken geschoven, dat ding ligt anders zo erg in de weg.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Marc Sierra op 17 jan 2019, 10:57, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Niels » 18 sep 2016, 16:35

Mooi klusje! Fijne basis ook :thumbup:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 108 gasten