Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Marc Sierra » 05 feb 2019, 10:13

Ondertussen zijn er weer een paar dingetjes gemonteerd. De deurrubbers, handgrepen, sloten, achterlichten, achterspoiler, achterbumper en sideskirts zitten er weer op.

Afbeelding

Als voorbumper komt er nu een Cosworth bumper op in plaats van de RS bumper. Die vind ik er toch wat dikker uitzien, vooral met Rouse splitter, en sluit ook beter aan op de Cosworth sideskirts. De bevestigingen van de bumper die ik nog had waren kapot en nieuwe van Ford zijn helaas niet meer leverbaar. Gelukkig worden ze in Engeland nagemaakt van RVS, waarvan ik een setje besteld had.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
D20VT
Berichten: 872
Lid geworden op: 26 jun 2011, 21:43

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door D20VT » 05 feb 2019, 20:40

Marc Sierra schreef: 03 feb 2019, 20:56
D20VT schreef: 03 feb 2019, 19:38 Dacht al dat de locatie bekend voorkwam. Ziet er netjes uit, maar dat kunnen ze bij Reedijk wel.
Dat klopt. Goed gezien aan de hand van die paar foto’s! Kom je daar zelf ook vaak dan?
Ik kom wel eens langs idd. Toevallig was ik er toen voor die witte Passat op de achtergrond.

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Marc Sierra » 08 feb 2019, 17:11

De auto is ondertussen thuis en schoongemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

Hij staat nu binnen bij de andere, dus er kan begonnen worden met demonteren van de ene en opbouwen van de andere.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Marc Sierra » 10 feb 2019, 19:16

Gisteren heb ik de bougies van de motor verwijderd met het idee om de motor eens met de hand rond te draaien na het stil staan voor ruim 3 jaar. Een bougie zat erg vast en draaide het hele stuk zwaar, geen goed teken dus... Dit is hoe ie er uit kwam.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het lijkt wel alsof het aluminium van de cilinderkop in het onderste gedeelte van de schroefdraad van de bougie is gesmolten. Geen idee hoe dat mogelijk is. Maar de draad in de cilinderkop zal wel flink beschadigd zijn en ik vraag me ook af hoe het gat rond de bougie eruit ziet vanuit de binnenkant van de cilinderkop.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Knot » 10 feb 2019, 19:41

Kijken of je m nog op kunt halen maar zal wel slijpsel in de cilinder vallen dan....

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Marc Sierra » 20 feb 2019, 08:20

Ik heb besloten de reparatie van het bougiegat maar later te gaan regelen. Als eerste wil ik de kabelbomen in de nieuwe carrosserie plaatsen, dus dat betekent dat die ook als eerste uit de oude carrosserie gehaald moeten worden. Lastig puntje is wel dat die overal naar toe lopen, dus uiteindelijk moet er al heel veel gedemonteerd worden voordat alle bedrading eruit kan. Maar het eerste begin ermee heb ik gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

Hier is goed te zien dat roest wel een flink probleem geworden was. Een bevestigingspunt voor het ruitensproeiertankje is zo rot dat het uitgescheurd en compleet verdwenen is.

Afbeelding

Afbeelding

Ook is ondertussen het dashboard en de middenconsole verwijderd.

Afbeelding

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12746
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door MartijnGizmo » 20 feb 2019, 08:40

Demonteren gaat wel lekker snel als de onderdelen alvast zijn losgemaakt door de natuur! :)

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Marc Sierra » 20 feb 2019, 15:13

Over het algemeen zijn de onderdelen juist extra vastgemaakt door de natuur, het eerste afbroken boutje vanwege roest heb ik al gehad. En de hoeveelheid vuil overal helpt ook niet. Maar gelukkig hebben we de tijd. :D

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Marc Sierra » 01 mar 2019, 08:39

Ondertussen weer iets verder met strippen. De motorkabelboom, ABS kabelboom en hoofdkabelboom met zekeringkast zijn er allemaal uit nu. Hij begint al aardig kaal te worden zo.

Afbeelding

Afbeelding

En een fotootje van de spaghetti van de hoofdkabelboom met zekeringkast.

Afbeelding

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12746
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door MartijnGizmo » 01 mar 2019, 09:08

Die rode koppen maken het wel een beetje een exoot natuurlijk! :)

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Marc Sierra » 04 mar 2019, 10:39

Haha ja, die heb ik destijds zelf rood laten maken hoor. Origineel zijn ze gewoon grijs, maar dat was er compleet afgebladderd en vond het wel mooi als het er een beetje uitsprong.

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Marc Sierra » 04 mar 2019, 10:40

Na de hoofdkabelboom op een paar plekjes gerepareerd te hebben (wat solderen, isoleren en opnieuw intapen) ligt hij in de nieuwe carrosserie, ook zit de zekeringkast op zijn plek. Fijn om eindelijk op te gaan bouwen!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12746
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door MartijnGizmo » 08 mar 2019, 10:19

Valt mooi op hoe bescheiden zo'n oudere auto nog is qua kabelboom!

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Marc Sierra » 11 mar 2019, 13:51

Nou ja, ik vind dit toch al een hoop draadjes. Vergeleken met de originele kabelboom die ik uit deze auto gehaald heb is deze kabelboom toch al 3x dikker denk ik. En op de foto staat ook alleen de hoofd kabelboom. De kabelbomen voor de portieren, ABS, motor, elektrische ramen, airco en voorruitverwarming zijn apart en staan niet op de foto.

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Marc Sierra » 11 mar 2019, 13:53

In het weekend weer iets aan de Sierra kunnen doen. Het stoorde me al een tijd dat er altijd voelbare speling op de stuurkolom zat. Niet alleen de 24v had dat, maar de Cosworth heeft precies hetzelfde. De reden daarvan is dat de doorvoer bij het schutbord een kunststof bus in een rubber is. Gelukkig is er een lager te krijgen die hier perfect past. Dus ik heb er zo eentje besteld en ingebouwd.

Het lager.
Afbeelding

De kunststof bus past precies in het lager.
Afbeelding

Gaten in het schutbord geboord om het lager vast te kunnen zetten.
Afbeelding

En aan de binnenzijde gemonteerd.
Afbeelding

Het rubber heb ik laten zitten zodat er geen water naar binnen kan.
Afbeelding

En het standaard hitteschildje dat over het rubber zit.
Afbeelding

Verder ben ik nog bezig geweest aan de kabelboom door te auto leggen. Vooral de bedrading door de A-stijl omhoog krijgen was geen fijn klusje aangezien ik het voor elkaar gekregen had om hem om de afwaterpijp van het schuifdak heen te draaien binnen in de A-stijl. :stom:

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Marc Sierra » 02 apr 2019, 15:26

In de afgelopen tijd ben ik niet heel erg opgeschoten met de auto. De bedrading is best veel werk waar je niet heel veel van ziet. Hier ligt de ABS en motorkabelboom ook in de auto, en is ook de kachel weer gemonteerd.

Afbeelding

Afbeelding

Daarna ben ik de portieren gaan opbouwen. Kabelboompjes omwisselen, sensoren bij de sloten die checken of deze niet op een kier staan monteren, handbediende raammechanismen omwisselen voor elektrische en elektrische spiegels overzetten, waarbij ik meteen de linker gerepareerd heb aangezien die afgebroken was. En als laatste de deurpanelen er weer op zetten. Alle 4 de portieren zijn nu klaar.

Afbeelding

Afbeelding

Ook ligt de bedrading voor de elektrische ramen en stoelverwarming nu bij de middenconsole klaar. Dus bijna alles binnen is klaar om verder op te gaan bouwen. Maar onder de motorkap ligt alle bedrading nog helemaal los, dus daar is nog genoeg te doen...

Afbeelding

Jeffrey026
Berichten: 1658
Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
Auto: tja welke zal het worden?

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Jeffrey026 » 02 apr 2019, 17:21

Respect! Wat een geduld heb je dan om het zo aan te pakken.

Gebruikersavatar
Frank_Z06
Berichten: 87
Lid geworden op: 14 aug 2017, 11:48
Auto: Corvette C6-Z06
Locatie: regio Rotterdam

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Frank_Z06 » 03 apr 2019, 01:19

Hoi Marc, je bent lekker bezig met de Sierra !
Goed dat je het lager van de stuurkolom in het schutbord vernieuwd - dat werd me aangeraden bij de technische keuring op Zandvoort van mijn Sierra destijds. Zal een stuk directer sturen !

Mijn race Sierra is verkocht naar Belgie; de nieuwe eigenaar is een super enthousiaste bink van een jaar of 19 uit een familie met Ford bloed in de aderen .. ze racen met klassieke Mustangs en dit is zijn eerste auto. Hij is op Instagram actief met zijn account @trackvelocity.
Ik ben inmiddels met de Corvette C6 Z06 op Zandvoort geweest en dat bevalt prima.

Ik vind het leuk om te volgen hoe jouw project verder verloopt, veel succes ! Frank

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Marc Sierra » 11 apr 2019, 15:27

Jeffrey026 schreef: 02 apr 2019, 17:21 Respect! Wat een geduld heb je dan om het zo aan te pakken.
Dankje! Nou dat geduld hebben valt af en toe ook niet mee. Gelukkig kan ik het ook zo een weekje laten staan als ik geen zin heb.

Frank_Z06 schreef: 03 apr 2019, 01:19 Hoi Marc, je bent lekker bezig met de Sierra !
Goed dat je het lager van de stuurkolom in het schutbord vernieuwd - dat werd me aangeraden bij de technische keuring op Zandvoort van mijn Sierra destijds. Zal een stuk directer sturen !

Mijn race Sierra is verkocht naar Belgie; de nieuwe eigenaar is een super enthousiaste bink van een jaar of 19 uit een familie met Ford bloed in de aderen .. ze racen met klassieke Mustangs en dit is zijn eerste auto. Hij is op Instagram actief met zijn account @trackvelocity.
Ik ben inmiddels met de Corvette C6 Z06 op Zandvoort geweest en dat bevalt prima.

Ik vind het leuk om te volgen hoe jouw project verder verloopt, veel succes ! Frank
Bedankt! Het lager in de stuurkolom voelt inderdaad een stuk beter aan, alle speling is meteen verdwenen. Ik ben benieuwd hoe het voelt met rijden, maar daar zal ik nog even geduld voor moeten hebben.

Jammer dat je race Sierra verkocht is. Maar met een Corvette C6 Z06 zal het ook leuk rijden zijn op het circuit, zeker weten leuker dan met een 120 pk Sierra. :blink:

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Marc Sierra » 11 apr 2019, 15:51

In de auto begint het nu een beetje op te schieten. Het tapijt ligt er weer in, de handremhendel is gemonteerd en de middenconsole ligt op zijn plek. Ook is de achterbank gemonteerd en zit ook het bovenste deel van het dashboard er weer in. Het begint weer een beetje op een auto te lijken. :)

Afbeelding

Afbeelding

Het zou alleen makkelijk zijn als ik wat netter zou werken. :oops: Heb af en toe het idee dat ik de helft van de tijd kwijt ben met onderdelen of gereedschap zoeken...

Afbeelding

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Knot » 11 apr 2019, 16:05

Het ziet er idd niet zo geordend uit zoals ik het heb liggen maar je bent lekker bezig toch?

Jeffrey026
Berichten: 1658
Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
Auto: tja welke zal het worden?

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Jeffrey026 » 11 apr 2019, 17:21

Net zoooooooo fijn werken zo :p
Haha

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12746
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door MartijnGizmo » 13 apr 2019, 13:35

Alleen een genie kan leven in chaos! :tooth:

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Marc Sierra » 16 apr 2019, 15:04

MartijnGizmo schreef: 13 apr 2019, 13:35 Alleen een genie kan leven in chaos! :tooth:
Haha, op die manier klinkt het een stuk beter. :blink:

Ik ben nu alweer een week lang een imbussleutel kwijt... Maar die duikt vast wel weer op van onder wat ander spul. :lol:

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Marc Sierra » 02 mei 2019, 16:52

De voortgang is niet heel snel, maar ik ben weer een beetje verder ondertussen. De stoelen zitten er nu ook weer in, net als het onderste gedeelte van het dashboard van de bijrijderskant. De bestuurderskant kan later pas aangezien de gaskabel, koppelingskabel en km-tellerkabel daar nog aangesloten moeten worden.

Afbeelding

Afbeelding

Verder heb ik ook de hoofdremcilinder en de aanjager/airco verdamper gemonteerd.

Afbeelding

De 3 panelen die op het schutbord komen heb ik roestvrij gemaakt en opnieuw gespoten, dat ziet er toch wat frisser uit.

Afbeelding

En ook die gemonteerd en meteen de kabelboom netjes door de motorruimte gelegd. En nog wat kleine dingetjes in de motorruimte gemonteerd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten