Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Marc Sierra » 09 aug 2021, 21:15

Pas geleden was mijn plan om de Sierra eens te testen nu alles weer in elkaar zit. Dus stap 1 was de auto starten en de garage uitrijden, maar daar ging het helaas al mis. De motor sloeg heel even aan en stopte er daarna meteen weer mee, waarna hij niet meer wilde starten. Toen bedacht ik me dat ik misschien de benzine toevoer en afvoer slang per ongeluk omgewisseld had, dus even snel gekeken en ze omgewisseld. Opnieuw proberen te starten, maar helaas nog steeds niets.

Toch nog eens even goed gekeken en er achter gekomen dat de slangen oorspronkelijk toch goed zaten, dus ze maar weer terug gezet. Daarna het contact een aantal keer aan en uitgezet zodat de leiding weer vol met benzine zat en opnieuw gestart. Toen startte de motor wel, maar liep niet erg lekker. Met veel moeite de garage uit weten te rijden en buiten zag ik ook dat de auto er een hoop grijze/donkere rook uitgooide alsof hij veel te rijk liep. Daarna heb ik nog een paar pogingen gedaan wat gas te geven, maar als ik het gaspedaal intrapte ging hij steeds slechter lopen tot hij zelfs afsloeg. Daarna bleef hij zelfs amper stationair lopen. Terug de garage inrijden lukte dus ook niet meer, dus dat werd duwen.

Toen ik de brandstofslangen los haalde stond er in ieder geval genoeg druk op de toevoerslang. Verder waren de bougies ook aardig nat, dus het lijkt geen brandstof probleem te zijn. Aangezien ik de tandwielen van de nokkenassen verstelbaar gemaakt had begon ik me zorgen te maken of deze verlopen of zelfs losgekomen waren. Dus heb ik de inlaat en kleppendeksels er even afgehaald. Maar de timing van de nokkenassen stond nog perfect, wat wel weer een geruststelling was dat er mechanisch niets mis is. Toen ik de kleppendeksels terug monteerde merkte ik wel dat busjes waar de boutjes doorheen zitten te lang zijn ten opzichte van de dikte van de pakking, waardoor met het aandraaien van de boutjes de busjes op de cilinderkop geklemd worden ipv de pakking. Even een ringetje bij elk boutje er tussen en dat was in ieder geval opgelost.

Bleef natuurlijk wel de vraag wat er dan wel mis was. Aangezien het luchtfilter met MAF sensor en tijd ergens los gelegen had terwijl de motor uit de auto was dacht ik dat er misschien wat olie over de MAF gelopen zou zijn. Dus die heb ik open gemaakt, maar die was gewoon schoon. Daarna nog eens geprobeerd de auto weer te starten, maar ondertussen doet hij helemaal niets meer, zelfs geen enkel plofje.

Met natte bougies, een goede kleptiming en luchtmeting blijft volgens mij de ontsteking over. Het moeizaam stationair lopen en afslaan bij gas geven deed me wel iets denken aan een probleem met de ontsteking. Daarom heb ik ook een andere bobine unit en EDIS unit geprobeerd, Maar ook met de andere bobine en EDIS deed hij helemaal niets. Na uiteindelijk allerlei stekkers gecontroleerd te hebben merkte ik dat een stekker van de hoofdkabelboom naar de motorkabelboom, waar bv het signaal van de injectoren, TPS sensor, etc. doorheen gaat niet vast geklikt zat in de andere kant van de stekker. Het gevolg was dat de stekker langzaam een stukje losgekomen was en daardoor slecht/geen contact meer maakte, ondanks dat het leek dat hij gewoon aangesloten zat. Wat bleek, het rubbertje in de stekker dat vocht tegen moet houden was naar achteren geduwd en zorgde ervoor dat de stekker niet diep genoeg ging om in de vergrendeling te klikken. Nou ja, het heeft me weer een tijdje van de straat gehouden. :mrgreen:

Nadat de Sierra weer wilde starten ben ik er weer eens mee aan de slag gegaan om hem verder af te maken. Nadat alle remmen gemonteerd waren en ontlucht kwam ik er achter dat de remklauw rechts achter bleef hangen. Dus heb ik de remzuiger er uitgehaald en schoongemaakt, in de hoop dat het dan opgelost zou zijn. Maar helaas nog steeds bleef de rem hangen. Nou zit bij deze remklauwen het mechanisme voor de handrem in de klauw. Hoe dat precies werkt wist ik niet, maar wel dat daar waarschijnlijk het probleem in zat. Dus de remklauw maar wat verder uit elkaar gehaald en schoon gemaakt, waarna de rem niet meer bleef hangen en de handrem ook goed werkte.

Afbeelding

Daarna ben ik de auto na gaan kijken voor de APK en kwam nog een paar dingetjes tegen:
- Mistlicht links achter deed het niet --> slecht contact van de stekker
- Remlicht rechts deed het niet --> slecht contact van de stekker
- Mistlampen voor deden het niet --> vergeten de stekkers aan te sluiten nadat ik de bumper weer gemonteerd had :roll:

Na het verhelpen van die dingetjes maar even voorzichtig een stukje gereden om te kijken of ik daar nog gekke dingen aan kon merken. En ja hoor, daar was natuurlijk ook wel iets op aan te merken. Met hard remmen hoorde ik een bonk van de achterkant af komen en als ik bijna stil stond trilde het rempedaal alsof het ABS aan ging. Nou had ik dat met het ABS wel eerder meegemaakt en wist dat dat veroorzaakt wordt door een slecht signaal van een wielsensor als de wielen langzaam draaien. Met de sensoren was volgens mij niets mis, dus mijn vermoeden was dat een van de sensoren niet dicht genoeg bij de tandkrans zat. Het meest logisch daarvoor was op de achteras, die opnieuw gepoedercoat was waardoor de sensoren niet makkelijk in het gat wilden. Dus beide achterwielen verwijderd en de sensoren een paar lichte tikjes gegeven waarna ik het boutje toch iets verder aan kon draaien. Daarna was het trillen van het rempedaal inderdaad opgelost. En de bonk bij hard remmen bleek uiteindelijk nog simpeler, het reservewiel lag los in de kofferbak. :blink:

Toen eindelijk een afspraak gemaakt voor de APK. Dat verliep allemaal vlekkeloos, afgezien van de CO meting... Het CO kwam zo rond de 0.7% uit. In het verleden werd me altijd verteld dat het max 0.5% mag zijn, waarbij er niet naar het laatste getal gekeken hoeft te worden, dus 0.59% is nog steeds goed. Maar als je in de APK eisen op gaat zoeken hoe het nou precies zit staat er dat auto's met een emissiebestrijdingssysteem, bestaande uit een lambdaregeling en katalysator, een CO van max 0.5% mogen hebben. Zonder emissiebestrijdingssysteem mogen ze max 3.5% hebben. Verder staat er ook dat een katalysator niet verplicht is voor het bouwjaar van mijn auto.
Maar er staat nergens in welke categorie een auto met lambdaregeling, maar zonder katalysator valt. Officieel is misschien op deze manier ook nooit een enkele auto verkocht, maar aangezien een katalysator niet verplicht is zou je deze niet terug hoeven te zetten als deze kapot is. En als je geen katalysator meer hebt maar nog wel de lambdaregeling voldoe je toch niet meer aan het hele emissiebestrijdingssysteem, waardoor je een CO van 3.5% zou moeten halen. Misschien is het geen waterdicht verhaal, maar de keurmeester kon me geen ongelijk geven, moeten ze het bij de RDW maar beter opschrijven. :tooth:

Het resultaat is in ieder geval dat hij eindelijk weer APK heeft! En als verrassing voor mij is deze nu ook 2 jaar geldig. Blijkbaar is dit vanaf dat de auto 30 jaar oud is, wat hij afgelopen mei net geworden is, dus dat is helemaal mooi meegenomen.

En nog wat foto's nu hij weer rijdend is. De wielen gaan overigens nog wel gewisseld worden, maar hij is ook nog niet echt af.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4523
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Eeuwe » 09 aug 2021, 21:52

Nice! En nu lekker genieten.

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3539
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door RJK » 09 aug 2021, 22:01

Gaaf ding, en laaaang geleden dat ik er één zag rijden.

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6004
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door matthyssie » 10 aug 2021, 09:43

Heel gaaf!

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Knot » 10 aug 2021, 09:46

Lekker aan het knutselen weer zeg.

Blijft een gave wagen, denk soms nog terug aan mijn Xr4i met de 2.8 wat een uber geluid kwam daaruit!

TLRS
Berichten: 2915
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door TLRS » 10 aug 2021, 23:20

Lekker aan het troubleshooten geweest, mooi! Tijd voor :df:

Passiewassie
Berichten: 137
Lid geworden op: 17 apr 2020, 09:37
Auto: BMW 135i Coupe

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Passiewassie » 11 aug 2021, 08:54

Knap gedaan allemaal en leuk om te lezen :lezen: . Nu lekker van de auto genieten!

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12746
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door MartijnGizmo » 11 aug 2021, 09:00

Mooi op tijd voor het lekkere weer ook! :df:

Gebruikersavatar
MVB
Berichten: 836
Lid geworden op: 23 jan 2013, 14:09
Locatie: onder een BMW

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door MVB » 11 aug 2021, 11:05

Blijft toch een gaaf ding mooi dat je nu weer de weg op kan.

Gebruikersavatar
E36-italia
Berichten: 399
Lid geworden op: 13 aug 2015, 09:58
Auto: Laro Discovery TD5
Contacteer:

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door E36-italia » 11 aug 2021, 16:49

Marc Sierra schreef: 09 aug 2021, 21:15 En nog wat foto's nu hij weer rijdend is. De wielen gaan overigens nog wel gewisseld worden, maar hij is ook nog niet echt af.
Die escort wielen horen er niet onder he... ookal zijn het cosworth wielen... toch.. naar mijn idee horen deze er onder:
Afbeelding

Complimenten dat je nu er mee kan & mag rijden! :df:

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Marc Sierra » 12 aug 2021, 13:27

Bedankt voor de leuke reacties allemaal!
Knot schreef: 10 aug 2021, 09:46 Lekker aan het knutselen weer zeg.

Blijft een gave wagen, denk soms nog terug aan mijn Xr4i met de 2.8 wat een uber geluid kwam daaruit!
Er zijn een hoop mensen die de 2.8 erg mooi vinden klinken. Zelf heb ik er geen ervaring mee, maar de 2.9 12v die ik er ooit in gehad heb vond ik niet zo bijzonder klinken. Dan klinkt deze 2.9 24v naar mijn mening een stuk mooier.
E36-italia schreef: 11 aug 2021, 16:49 Die escort wielen horen er niet onder he... ookal zijn het cosworth wielen... toch.. naar mijn idee horen deze er onder:
Afbeelding

Complimenten dat je nu er mee kan & mag rijden! :df:
Wat ik er nu onder heb zijn geen Escort Cosworth wiel, dit zijn de look-a-likes die o.a. onder andere onder de Mondeo Si zaten. Deze velgen zijn 16x6.5J, de echte Escort Cosworth velgen zijn 16x8J en hebben wat dikkere spaken en een ET waarde van 25 die eigenlijk niet goed op een Sierra past. Zelf ben ik helemaal geen liefhebber van de echte Escort Cosworth velgen op een Sierra, vandaar dat ik ooit deze gekocht heb. De look-a-likes schijnen er ook in 7J te zijn, dat is wel een betere maat, maar ik heb ze nog nooit in het echt gezien. Overigens zijn er ondertussen zelfs replica’s van de Cosworth velgen in 17” en 18”. De originele Sierra Cosworth velgen staan wel mooi, maar qua banden is er tegenwoordig niet veel keus meer in 205/50 15. :(

Gebruikersavatar
JdBn
Berichten: 1335
Lid geworden op: 05 aug 2014, 10:15
Auto: E91 335d & A112 Abarth

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door JdBn » 12 aug 2021, 14:47

205/50r15 is nog niet zo bijzonder toch? Weet niet wat voor band je zoekt maar de AR-1 semislick is er in ieder geval al in die maat. Of iets minder hard-core als een Falken 595 of Toyo Proxes TR-1? Ik ga maar even op autobandenmarkt af hoor, maar denk dat daar al best wat tussen kan zitten toch?

Herkenbare foto met die remklauw trouwens, leuk klusje zo'n ding gangbaar maken :P

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Marc Sierra » 12 aug 2021, 15:45

Qua semi slicks is er inderdaad genoeg te krijgen in die maat. Maar Michelin, Goodyear en al dat soort A merken hebben niets meer in deze maat. Nou zou een NS-2R denk ik wel een mooie band zijn, goede verhalen over gelezen en ook niet erg duur.

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2853
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Jan Terwolde » 12 aug 2021, 16:55

Zeker prima! houden goed op het circuit, en doen het ook prima in de regen. Maken wel wat meer geluid als een normale wegband.

Martin*
Berichten: 1000
Lid geworden op: 17 dec 2020, 15:38
Locatie: Twente

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Martin* » 12 aug 2021, 23:08

Heel gaaf zo’n Sierra. Begint inmiddels een zeldzaamheid te worden in het dagelijkse verkeer. Mooi dat je de originele velgen er weer onder zet.
Mijn vader had destijds hetzelfde model, alleen dat was een 2.0 special(carburateurversie). Wat een traag ding was dat.

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Marc Sierra » 16 aug 2021, 09:52

Martin* schreef: 12 aug 2021, 23:08 Heel gaaf zo’n Sierra. Begint inmiddels een zeldzaamheid te worden in het dagelijkse verkeer. Mooi dat je de originele velgen er weer onder zet.
Mijn vader had destijds hetzelfde model, alleen dat was een 2.0 special(carburateurversie). Wat een traag ding was dat.
Of de 'originele' (het is tenslotte geen echte cosworth) velgen er onder komen weet ik nog niet. Ik heb ook nog een set andere velgen die ik er mooi onder vind staan.

Zelf heb ik ook nog een 2.0 (OHC met carb) gehad, die was inderdaad niet vooruit te branden. Vooral bij lage toeren deed hij niets. In de 5e versnelling moest je bij 2000 toeren terugschakelen omdat hij echt niet kon versnellen bij dat toerental. :lol: De 2.0i DOHC die oorspronkelijk in deze auto zat is dan echt een stuk fijner om mee te rijden, daar kon je prima vanaf 1300 toeren ofzo in de hoogste versnelling nog versnellen. Maar ja, zo'n 2.0 is het toch niet helemaal, tenzij er een grote fohn op zit natuurlijk. :tooth:

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Marc Sierra » 16 aug 2021, 14:48

Een van de dingen die ik nog wil veranderen aan de auto zijn de veren en dempers. Op dit moment zitten er verlagingsveren onder met aan de voorkant gele Koni dempers en achter Bilsteins. Vooral de Koni's zijn wel aan vervanging toe, maar ik vind dat de auto achter ook iets te hoog staat. Normaal gesproken staat hij met deze veren netjes, maar omdat ik de achteras aangepast heb is de motion ratio veranderd waardoor de wheel rate hoger geworden is en de auto dus minder ver inzakt op dezelfde veren.

Dus eigenlijk zou ik een schroefset onder de auto willen, maar een keuze maken valt nog niet mee. :lol: De voor BMW gebruikelijke schroefsets zoals KW of Bilstein B14/16 zijn helaas niet leverbaar voor een Sierra. In Engeland wordt er meestal gekozen voor Gaz Gold of Black Art Design, maar ben er niet echt van overtuigd of dat nou zo'n goede keuze is. Ohlins R&T, Proflex en Reiger is natuurlijk helemaal mooi spul, maar dan gaat het ondertussen wel over een andere prijsklasse...

Een andere optie is de Bilstein schroefsets zoals Ford oorspronkelijk gebruikte voor de rally auto's. Destijds werden er 41 mm inserts gebruikt die ondertussen vrij zeldzaam zijn, maar 40 mm inserts zijn goed verkrijgbaar. In de motorsport manual van Ford staat ook vermeld welke dempingswaarden van de Bilsteins het best gebruikt konden worden voor asfalt en gravel. De standaard Bilstein B6 demper voor de voorkant van de Sierra is bijv. 270/80, waarbij het eerste getal de rebound demping aangeeft en het tweede getal de compressie demping. Het getal met 10 vermenigvuldigd is de dempingskracht in N bij een demper snelheid van 0.52 m/s. Een Sierra Bilstein B6 achterdemper schijnt een 109/51 demping te hebben voor zo ver ik kon achterhalen.

Er zit dus een vrij groot verschil in de dempers voor de voor- en achteras. Maar als je kijkt naar de motion ratios van voor- en achteras is dat ook logisch. Aan de voorkant heb ik ooit 0.86 gemeten als motion ratio en achter 1.29. De demper aan de voorkant maakt dus een kleinere slag dan het wiel en aan de achterkant juist een grotere slag. Vanwege de grotere slag achter is de dempingskracht op het wiel dus ook groter, en daarnaast is de dempingskracht ook hoger doordat de snelheid van de demper hoger is. De beste afschatting is denk ik om de demper als lineair te denken, waarbij de dempingskracht op het wiel dan schaalt met de motion ratio in het kwadraat.

Als ik dat dan doorreken kom ik op deze waarden uit voor demping op de wielen:
Rebound voor: 270*0.86*0.86 = 200
Compressie voor: 80*0.86*0.86 = 59
Rebound achter: 109*1.29*1.29 = 182
Compressie achter: 51*1.29*1.29 = 85

Dit ziet er allemaal wel enigzins logisch uit. Maar als ik dan zie dat Ford in de rally manual voor de groep N Escort Cosworth (zelfde wielophanging als een Sierra) voor gravel inserts adviseert met 380/160 voor en 350/130 achter snap ik het niet meer. Met deze inserts zou je op deze demping op de wielen uitkomen:
Rebound voor: 380*0.86*0.86 = 281
Compressie voor: 160*0.86*0.86 = 118
Rebound achter: 350*1.29*1.29 = 584
Compressie achter: 130*1.29*1.29 = 217

De demping op de voorwielen kan ik nog wel begrijpen dat ze iets hoger zijn dan de B6 waarden, maar de demping van de achteras is extreem veel harder. Met die stijve dempers zou je ook erg harde achter veren verwachten en die staan dan ook voorgeschreven, 72 N/mm voor de vooras en 78 N/mm voor de achteras. Daar geldt natuurlijk dezelfde motion ratio, dus dan kom je op een wheel rate van 53 N/mm voor de vooras en 130 N/mm voor de achteras. Nou hebben de Sierra en Escort Cosworth een achteras met een waardeloze constructie, waarbij camber en sporing verschrikkelijk veel veranderen over de hele veerweg. Het enige dat ik kan bedenken is dat Ford door het gebruik van harde veren en dempers op de achteras de verandering van sporing en camber enigzins beperkt wilde houden.

Bij de groep A Escort Cosworth is de achteras aangepast naar eentje die minder sporing en camber verandering geeft, dus daar zou het niet meer nodig zijn om zulke harde veren en dempers te gebruiken achter. In de groep A manual worden dan ook andere (progressieve) veren voorschreven met 49-66-99 N/mm voor en 30-35-50 N/mm achter. Als je dan de motion ratios meerekent kom je op wheel rates die voor en achter redelijk vergelijkbaar zijn. Maar het vreemde is dat ze nog steeds dezelfde 350/130 achterdempers voorschrijven voor de achteras. :gek: Ik dacht dat ik ondertussen wel redelijk begreep hoe het werkt. Heeft Ford hier dan zo'n fout gemaakt of heb ik het toch niet helemaal begrepen? :hmmm:

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6004
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door matthyssie » 16 aug 2021, 14:58

Ja.















:lol:

TLRS
Berichten: 2915
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door TLRS » 16 aug 2021, 19:37

Lijkt me heel plausibel dat ze veerweg beperkten om de dynamische wielstanden onder controle te houden. Constructie misschien in eerste instantie gebaseerd op productie/praktische kofferbak ruimte ipv handling?

Vroeger een paar keer mee gereden met een ietwat onbehouden figuur.. redelijk wat snelheid door een snelwegbocht.. voelde niet zo heel stabiel :tooth:

Er is zo’n tof 80ies DTM filmpje waarbij je van alles over curbstones ziet stuiteren. Qua camber op grens gebied en demping dachten ze volgens mij toen heel anders!

Zed240
Berichten: 2927
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Zed240 » 16 aug 2021, 20:01

Over je verhaal kan ik geen oordeel vellen, maar met zoveel cijfertjes geloof ik alles wat je zegt. :mrgreen:

Maar GAZ Gold zijn volgens mij prima schokkers. GAZ wordt in de UK regelmatig gebruikt voor de betaalbare raceklasses. Dus als dat een optie is, is het wellicht niet eens nodig om zo moeilijk te denken.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26691
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Martijn_bmw » 16 aug 2021, 21:37

TLRS schreef: 16 aug 2021, 19:37 Lijkt me heel plausibel dat ze veerweg beperkten om de dynamische wielstanden onder controle te houden. Constructie misschien in eerste instantie gebaseerd op productie/praktische kofferbak ruimte ipv handling?

Vroeger een paar keer mee gereden met een ietwat onbehouden figuur.. redelijk wat snelheid door een snelwegbocht.. voelde niet zo heel stabiel :tooth:

Er is zo’n tof 80ies DTM filmpje waarbij je van alles over curbstones ziet stuiteren. Qua camber op grens gebied en demping dachten ze volgens mij toen heel anders!
En vergeet ook niet dat ze toen geen computer simulatie programma’s etc hadden die er nu wel zijn om alles veel preciezer tot op de limiet te calculeren samen met de veel betere materialen en productie processen.

Dus ik weet niet of ze heel anders dachten, maar ze konden ook niet veel beter toen :)

TLRS
Berichten: 2915
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door TLRS » 17 aug 2021, 08:43

Martijn_bmw schreef: 16 aug 2021, 21:37 En vergeet ook niet dat ze toen geen computer simulatie programma’s etc hadden die er nu wel zijn om alles veel preciezer tot op de limiet te calculeren samen met de veel betere materialen en productie processen.

Dus ik weet niet of ze heel anders dachten, maar ze konden ook niet veel beter toen :)
Goed punt ja.. toen vonden ze meesturende achterassen nog een goed idee enzo :tooth:

Onder mn huidige auto zitten er achter 10 ‘draag’ armen volgens mij :shock:

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Marc Sierra » 17 aug 2021, 11:12

TLRS schreef: 16 aug 2021, 19:37 Lijkt me heel plausibel dat ze veerweg beperkten om de dynamische wielstanden onder controle te houden. Constructie misschien in eerste instantie gebaseerd op productie/praktische kofferbak ruimte ipv handling?
Op zich was het type constructie in die tijd erg gebruikelijk, BMW, Opel, Porsche en nog wel meer merken gebruikten dit type achteras. Al zit er wel verschil in onder welke hoek de draagarmen staan ten opzichte van het subframe, bij een Sierra is dit 18°. In eerste instantie dachten ze volgens mij een goede constructie gemaakt te hebben waarbij de draagarmen onder de ideale hoek zouden staan. Ik vermoed dat dat was met de camber curve in gedachten, want de verandering van sporing over de veerweg is zeker niet ideaal. Daar was Ford ook al vrij snel achter gekomen, want op achteras van de straat RS500 Cosworth zaten extra beugeltjes die in de praktijk niet gebruikt werden zodat ze op de RS500 raceauto's de ophangpunten van de draagarmen legaal mochten verplaatsen om de hoek van 18° kleiner te kunnen maken, waardoor de verandering van camber en sporing ook minder werd.

Afbeelding

Als ik het me goed herinner reden de raceauto's met een hoek van 9° ipv de standaard 18°. Jammer genoeg heeft Ford dit voor de straatauto's nooit aangepast en heeft de Escort Cosworth nog steeds exact dezelfde achteras als de Sierra. Ook de Scorpio heeft tot het eind toe deze constructie met de 18° hoek gehad. Eigenlijk wel vreemd, aangezien dat subframe en draagarmen verder wel aangepast en verstevigd zijn, dus een verkleining van de hoek was een kleine extra moeite geweest. Bij mij eigen auto is de achteras aangepast naar een hoek van 6°, wat een veel stabieler gedrag geeft en ook minder onderstuur.

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6004
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door matthyssie » 17 aug 2021, 11:14

Leuk die theorie, wanneer krijg we filmpjes van rokende achterbanden? :tong:

Nevolution6RSII
Berichten: 208
Lid geworden op: 07 dec 2020, 16:32
Auto: ex-Evo VI RS2 eigenaar :)
Locatie: Rhoon

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Nevolution6RSII » 26 aug 2021, 16:38

TLRS schreef: 17 aug 2021, 08:43 Goed punt ja.. toen vonden ze meesturende achterassen nog een goed idee enzo :tooth:
Nu nog steeds... toch ?? :shock: :D

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten