Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Geertmans
Berichten: 675
Lid geworden op: 31 okt 2011, 14:19

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Geertmans » 28 jun 2016, 22:19

Waarschijnlijk een domme vraag, maar waarom de lpg aansluiting in het achterscherm?
Ik heb in je hele reportage niets over lpg gelezen, vandaar.

PeterB
Berichten: 3251
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:55

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door PeterB » 29 jun 2016, 00:12

Geertmans schreef:Waarschijnlijk een domme vraag, maar waarom de lpg aansluiting in het achterscherm?
Ik heb in je hele reportage niets over lpg gelezen, vandaar.
Ehm..
Marc Sierra schreef:Achter de tankklepdop was niet genoeg ruimte, maar ondertussen is de lpg er uit dus maakt het niet meer uit. De plek waar hij zat was wel handig met tanken, ook niet onbelangrijk als je om de dag bij de pomp staat.
.

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1092
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Marc Sierra » 29 jun 2016, 07:32

Smaken verschillen nu eenmaal wat de wielen betreft, zelf vind ik dit nog altijd de mooiste wielen voor een Sierra. Maar aan de achterkant stonden de wielen wel een beetje naar buiten. De reden daarvan is dat er draagarmen van een Scorpio onder zitten en die een spoorbreedte van 24 mm meer heeft. Dus dan lijkt het eigenlijk alsof er spoorverbreders van 12 mm tussen zitten terwijl deze velgen al vrij breed zijn voor een Sierra.

De sideskirts zijn van een Cosworth, het zijn de bumpers die van het RS pakket zijn (Cosworth is anders). Maar ik vind de skirts van het RS pakket niet mooi, vandaar de Cosworth skirts.

Overigens hebben deze wielen er maar kort onder gezeten, daarna heb ik ze onder de andere Sierra gezet en zijn hier de Cosworth velgen weer terug op gekomen.

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1092
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Marc Sierra » 29 jun 2016, 07:37

De PU bussen die ik een tijdje geleden in de draagarmen achter vervangen had waren niet goed. Ze waren net iets te klein waardoor er speling op de draagarmen zat. Ik heb ze een keertje eruit gehaald om ze op te meten. Het buitenste gat in de draagarm is 44.0 mm en de PU bus was maar 43.4 mm. Nou is 0.6 mm niet zo heel veel, maar genoeg om de banden schuin af te laten slijten en te zorgen dat de auto vreemd stuurt. De binnenste gaten van de draagarm zijn 35.7 mm en de PU bussen waren maar 35.25 mm.

Heb een klacht naar Rallydesign gestuurd en een nieuwe set PU bussen gekregen. Helaas waren die ook weer te klein. Terwijl ze natuurlijk melden dat ze hier nog nooit klachten over gehad hebben. :cry: Dus toen maar weer bij het vertrouwde Floflex de bussen besteld.

Vanmiddag heb ik ze vervangen. De nieuwe bussen gingen er lekker moeilijk in, dus nu zit er tenminste geen speling meer op. Ik ben wel benieuwd of de auto nu weer normaal aanvoelt. Binnenkort hem ook eens uit laten lijnen om te kijken of alle wielstanden een beetje netjes zijn.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door GTRene » 29 jun 2016, 10:40

ow zoiets is ook wel enorm balen, bestel je nwe bussen er vanuitgaande dat ze goed zijn, sloop je alles er onder weg en monteer je het spul, blijkt de passing niet goed te zijn...grrr en dan nog een keer :?
gelukkig later wel goed gekomen :D

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1092
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Marc Sierra » 29 jun 2016, 20:42

Weer eens ff lekker aan het knutselen geweest aan de Sierra. De airco is nog altijd niet af en nu de temperaturen weer omhoog gaan vond ik het toch tijd om er weer eens wat aan te doen.

Een paar maanden geleden had ik al een poging gedaan de condensor van de airco en de aircopomp in te bouwen, maar dat lukte toen niet omdat de verdamper van de LPG installatie in de weg zat. Maar een tijdje terug is de LPG verdamper verplaatst, dus ik hoopte dat het nu wel zou passen.

Van de onderkant de condensor met ventilator erin. Hij zit op dezelfde schroefgaten als de claxons, terwijl je zou verwachten dat ie op de gaten tussen de radiator en de claxons zou horen, maar die blijken uiteindelijk voor de RS500 stijl intercooler te zijn op een Cosworth.

Afbeelding

En de condensor van de bovenkant.

Afbeelding

Afbeelding

En de gewone radiateur ook weer gemonteerd.

Afbeelding

Ik heb ook maar meteen de compressor gemonteerd. Het zou goed kunnen dat de compressor niet meer goed werkt omdat hij een hele tijd droog gelegen heeft wat niet echt goed is. Maar nu weet ik tenminste dat ie past met de LPG verdamper op de andere plek.

Afbeelding

En de compressor van de bovenkant.

Afbeelding

Jammer genoeg passen de airco slangen nog niet, dat komt doordat de compressor van een Scorpio 2.9 24v is en de condensor van een Sierra 2.0i DOHC. De slangen moeten dus even vermaakt gaan worden nog.
Laatst gewijzigd door Marc Sierra op 17 jan 2019, 17:09, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1092
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Marc Sierra » 01 jul 2016, 11:29

En ook de PU bussen van Floflex in de achterarmen bevallen niet. De achterbanden slijten weer schuin af en je voelt de achterkant van de auto een beetje 'springen' over sommige hobbels, wat volgens mij beide komt doordat de sporing van de achterwielen verandert als er kracht op komt te staan. Simpel gezegd zijn de bussen dus gewoon niet hard genoeg. :(

Dus nu gaan we het maar anders oplossen. Aangezien de originele metalen lagers die bij een Cosworth erin zitten tegen de 100 euro per stuk kosten en er 4 in moeten leek het me goedkoper om een andere achteras te zoeken met goede bussen erin. Helaas is dat net niet helemaal gelukt. Uiteindelijk zat er toch een heel klein beetje speling op 1 bus, dus die heb ik dan toch maar vervangen door een nieuwe (namaak) van Graham Goode Racing (origineel Ford is niet meer leverbaar). Afgelopen weekend eventjes bij de Ford garage de oude er met de hydraulische pers uit geduwd en de nieuwe er meteen in terug gezet. Nu nog de hele achteras weer uit elkaar halen om de armen te monteren...

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Marc Sierra op 31 aug 2017, 16:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1092
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Marc Sierra » 01 jul 2016, 11:32

Zo, al heel de week 's avonds aan het sleutelen geweest. De draagarmen zitten er onder en ik heb ook meteen een flens van het differentieel vervangen. Die was een beetje krom. Vantevoren dacht ik dat het wel mee zou vallen met hoeveel werk het was, maar het duurde allemaal toch wat langer.

De flens van het differentieel zit met een clipje vast aan de binnenkant van het diff, dus om erbij te kunnen moet de achterplaat van het diff af. Het deksel zit vast met 9 T50 torxbouten en bij de eerste die ik los wilde draaien draaide ik meteen de kop kapot. Ook van de rechter aandrijfas had ik al een bout kapot gedraaid, dus toen moest heel het diff maar onder de auto vandaan. :roll:

Bij de kapotte torxbouten een sleuf in de kop geslepen en daarna met een hamer en dikke schroevendraaier de bouten los geslagen.

Afbeelding

En het 7.5" diff met sper en 3.36:1 overbrenging van binnen.

Afbeelding

Er zitten nu draagarmen van een Sierra Cosworth onder ipv een Scorpio Cosworth. Ik kon het meteen zien aan de spoorbreedte, met die Scorpio armen was het denk ik bijna een centimeter breder. Stond op zich wel mooi (zolang de velgen niet te breed zijn), maar hopelijk rijdt het nu weer beter.
Laatst gewijzigd door Marc Sierra op 31 aug 2017, 16:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 5995
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door matthyssie » 01 jul 2016, 11:40

Ben ik nou gek of lijkt het toch echt op een open diff?

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1092
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Marc Sierra » 01 jul 2016, 11:45

Het spergedeelte (viscosper) zit in de dubbele platen waar het kroonwiel op gemonteerd is.

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 5995
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door matthyssie » 01 jul 2016, 11:47

Duidelijk! Werkt dat nog een beetje, zo'n visco sper?

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door GTRene » 01 jul 2016, 11:50

ik vergeet ook altijd hoe dat er ook alweer uit ziet, gelukkig wat plaatjes op mijn PC bewaard van open en of LSD of quaife diff.

het lijkt dan idd op een open diff...

edit, ow...ziet er idd 'apart' uit achter dat kroonwiel, net iets anders dan de BMW diffs waar ik foto's van heb :mrgreen: al lijkt het wel veel op elkaar :hmmm:
1= open diff.jpg
1= open diff.jpg (97.7 KiB) 3138 keer bekeken

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1092
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Marc Sierra » 01 jul 2016, 12:54

matthyssie schreef:Duidelijk! Werkt dat nog een beetje, zo'n visco sper?
Op zich wel. Het is alleen dat de sterkte van de sperwerking meer bedoeld lijkt voor goede werking op sneeuw dan op droog asfalt. Op sneeuw werkt hij prima en wordt de auto onderstuurd omdat de achterwielen zoveel grip hebben. Maar in snelle bochten op droog asfalt is het grip verschil tussen binnenste en buitenste wiel te groot waardoor hij toch één wiel flink laat doorslippen. Ik weet dat er in Engeland een bedrijf zit waar ze een dikkere vloeistof in het viscosper gedeelte kunnen plaatsen waardoor de sperwerking beter wordt. Op sneeuw zou je dan alleen het gevoel krijgen dat je met een vastgelast diff rijdt, dus aan de ene kant snap ik de keuze van Ford wel.

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 5995
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door matthyssie » 01 jul 2016, 13:05

Tsjah, in de sneeuw kan je ook prima zonder sper dwars. Als je op asfalt als nog een spinnend wieltje hebt is het dus weinig bijzonders.

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1092
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Marc Sierra » 01 jul 2016, 13:15

Klopt. Ik denk alleen niet dat het de bedoeling van Ford was om een sperdiff te maken dat goed is voor driften. Persoonlijk had ik dat natuurlijk wel liever gezien.

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1092
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Marc Sierra » 03 jul 2016, 09:58

Ik heb eindelijk ook eens een upgrade op de remmen gedaan. De 260 mm schijven zijn vervangen door 283 mm Cosworth 2wd schijven met klauwen van een Scorpio 2.9 24v. Een oude en nieuwe schijf naast elkaar.

Afbeelding

De schijf gemonteerd met de ankerbeugel erop. De bouten van deze ankerbeugels zijn M12, dus ik moest de gaten in de fusees opboren van 10 naar 12 mm.

Afbeelding

En de klauw met nieuwe EBC greenstuff remblokken.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Marc Sierra op 31 aug 2017, 16:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1092
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Marc Sierra » 05 jul 2016, 13:57

Na lange tijd maar weer eens verder gegaan met de airco inbouwen. Vorig jaar was het probleem dat de leidingen van de condensor niet pasten. Aangezien de condensor voor een V6 in Nederland niet meer nieuw te krijgen is had ik nu maar een nieuwe condensor besteld in Engeland. Helaas zetten ze daar op de site dat ze hem kunnen leveren, maar uiteindelijk krijg je een condensor voor een Opel Corsa thuis gestuurd. En dan durven ze te zeggen dat die ook op een Sierra past. :hammer:

Corsa condensor:

Afbeelding

En een tekening hoe de Sierra Condensor eruit hoort de zien (van hun eigen site):

Afbeelding

Maar goed, uiteindelijk dus nog steeds geen Sierra V6 condensor. Toen bedacht om de DOHC condensor die ik nog had te laten aanpassen, maar deze bleek lek te zijn. Een combinatie van een Scorpio V6 condensor met passend droogfilter bleek ook niet meer leverbaar te zijn, daarom uiteindelijk een condensor met droogfilter van een Sierra OHC besteld en daarvan de leiding aan laten passen zodat deze op de V6 compressor past.

Vorige week een tijdje aan het klussen geweest om de leidingen, condensor, droogfilter en compressor te monteren. Het is een beetje krap, maar het past allemaal net. :DDB

De leidingen bij de verdamper, met het expansieventiel.

Afbeelding

Leiding van de pomp naar de verdamper, lekker weinig ruimte om de leiding door het plaatwerk achter het inlaatspruitstuk te halen.

Afbeelding

De compressor.

Afbeelding

De leiding rest onder die aangepast moest worden.

Afbeelding

En de nieuwe condensor met droogfilter.

Afbeelding

Afbeelding

Nu moet het systeem nog gespoeld worden, de compressor gecontroleerd, lektesten en vullen. En daarna moet ik de aansturing van de koelfans nog aanpassen zodat ze ook met de airco overweg kunnen.
Laatst gewijzigd door Marc Sierra op 17 jan 2019, 17:21, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1092
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Marc Sierra » 07 jul 2016, 14:52

Ook nog even de 'nieuwe' wielen eronder gezet. Ik moet zeggen dat het wel een beetje wennen is na 11 jaar de Sierra Cosworth wielen eronder gehad te hebben.

Afbeelding

En het relais ingebouwd zodat de koelfans op lage snelheid aan gaan als de airco ingeschakeld wordt. Als de motor boven de 95 graden komt gaan de koelfans ook op lage snelheid aan, komt de temperatuur boven de 100 graden gaan beide fans op volle snelheid draaien.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Marc Sierra op 17 jan 2019, 17:24, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1092
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Marc Sierra » 10 jul 2016, 09:11

Al een tijdje ben ik niet meer echt tevreden met de wegligging van de Sierra. Niet specifiek voor deze, ik heb het destijds ook met de GT gemerkt waarmee ik ging driften. Eigenlijk is het gewoon een algemene Sierra eigenschap.

Het sturen voelt wat indirect aan, hij is niet erg neutraal maar flink onderstuurd. Maar als hij gaat oversturen kan de overgang tussen onderstuur en overstuur best heftig zijn. Ook kan het overstuur na corrigeren soms doorgaan in een heftigere tweede drift de andere kant op.

Dus ben ik me eens gaan verdiepen waardoor die verschillende dingen veroorzaakt worden. Een interessante site is deze: http://www.e30m3project.com/e30m3perfor ... /index.htm waar ze diep in gaan op de techniek bij een BMW E30 3-serie. Dat model heeft voor en achter hetzelfde type wielophanging als de Sierra, aan de voorkant MacPherson veerpoten en aan de achterkant een zogenaamde 'semi-trailing arm' achteras.

Verlagen van een auto geeft in de meeste gevallen wel meer grip, maar de balans van de auto verandert ook. Als je een auto met MacPherson veerpoten verlaagt komt ook het roll center lager te liggen. Het roll center is een denkbeelding punt waarom de auto rolt als hij door een bocht gaat. Hoe groter het hoogte verschil tussen het roll center en het zwaartepunt des te meer de auto gaat overhellen. Bij een MacPherson wielophanging kan je op de volgende manier het roll center bepalen.

Afbeelding

In de meeste gevallen daalt het roll center 3x zoveel als dat de auto verlaagd wordt. Voor zover ik weet ligt het roll center van de vooras van een standaard Sierra zo rond de 7cm boven de weg. Als je de auto 4cm verlaagt komt het roll center dus zo'n 5 cm onder de weg te liggen. Het lage roll center zorgt ervoor dat de auto meer gaat overhellen en ook wordt het stuurgevoel minder direct door een laag roll center.

De MacPherson ophanging wordt altijd zo ontworpen dat de draagarmen van het subframe naar het wiel toe iets naar beneden lopen. Als de auto dan inveert komt het wiel iets verder naar buiten te staan waardoor het camber meer negatief wordt. Bij uitveren van het wiel wordt het camber juist minder negatief. In bochten compenseert dat het overhellen van de auto een beetje waardoor beide wielen rechter op de weg blijven staan en dus meer grip hebben.

Als je nou kijkt hoe de draagarmen bij een verlaagde Sierra staan zie je dat dat niet is zoals het bedoeld was. Hier lopen ze juist van het subframe naar het wiel iets naar boven toe.

Afbeelding

Afbeelding

Volgens mij dus een reden waarom de Sierra meer onderstuurt als hij verlaagd is. Hij heeft dus wel meer grip door het verlaagde zwaartepunt en het verminderde overhellen door de stuggere veren, maar als hij gaat glijden is het wel over de voorwielen.
Laatst gewijzigd door Marc Sierra op 31 aug 2017, 16:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26610
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Martijn_bmw » 10 jul 2016, 10:24

Duidelijk verwoord hoe het werkt :thumbup:

En idd zoals je draagarmen er nu bij staan ziet er niet uit alsof dat de wegligging ten goede komt

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12743
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door MartijnGizmo » 10 jul 2016, 10:47

Wat je zou kunnen proberen (als je dat niet al gedaan hebt inmiddels) is een spacer tussen de draagarm en wielnaaf plaatsen. Voor MINI's kun je bijvoorbeeld zoiets krijgen:

Afbeelding

En hier zie je zoiets op een Lexus GS:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1092
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Marc Sierra » 11 jul 2016, 08:07

Zulke 'roll center adjustment' setjes zijn voor een Sierra helaas niet te krijgen. Op de foto lijkt het fusee iets naar buiten geplaatst te zijn door de spacer, dus dan heb je ook invloed op de spoorbreedte, camber en schuurstraal, dus optimaal is dat niet. En daarnaast voel ik me niet zo prettig bij een spacer op die plek er tussen.

Forza
Berichten: 1008
Lid geworden op: 04 nov 2014, 21:02

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Forza » 11 jul 2016, 09:59

- Niet nuttig, was je zelf ook al achter :spam: :angel: -

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1092
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Marc Sierra » 11 jul 2016, 11:33

?

Forza
Berichten: 1008
Lid geworden op: 04 nov 2014, 21:02

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Forza » 11 jul 2016, 11:53

Ik had een heel verhaal getypt over de hoek van je draagarmen, maar ik had jouw eigen post niet gezien. Daar was je er zelf ook al achter dat de hoek niet handig is voor de wegligging :thumbup: .

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten