BMW E90 335i Carbon M-sport Edition

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26726
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: BMW E90 335i Carbon M-sport Edition -->Bilstein B8

Bericht door Martijn_bmw » 04 sep 2018, 19:28

///Joost schreef: 04 sep 2018, 17:05
Mark 320iS schreef: 04 sep 2018, 16:54 Lekker he! Sluit aan bij mijn eigen ervaringen. Toch snap ik niet dat zo een goedkope b8 set (in relatie tot de nieuwwaarde van de auto) zo een verbetering is tov origineel. Waarom kan/doet BMW dat zelf niet?
Centenkwestie. Ieder dubbeltje wordt door de OEMs afgewogen. Wat voor jou een paar honderd euro extra is, is op een auto een zeer significante verhoging van de kostprijs.

Goed voor de aftermarket industrie, dat wel.
dit inderdaad!

en top dat de keuze bevalt :df:

Online
Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2699
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: BMW E90 335i Carbon M-sport Edition -->Bilstein B8

Bericht door Mark 320iS » 04 sep 2018, 20:14

Martijn_bmw schreef: 04 sep 2018, 19:28
///Joost schreef: 04 sep 2018, 17:05
Mark 320iS schreef: 04 sep 2018, 16:54 Lekker he! Sluit aan bij mijn eigen ervaringen. Toch snap ik niet dat zo een goedkope b8 set (in relatie tot de nieuwwaarde van de auto) zo een verbetering is tov origineel. Waarom kan/doet BMW dat zelf niet?
Centenkwestie. Ieder dubbeltje wordt door de OEMs afgewogen. Wat voor jou een paar honderd euro extra is, is op een auto een zeer significante verhoging van de kostprijs.

Goed voor de aftermarket industrie, dat wel.
dit inderdaad!

en top dat de keuze bevalt :df:
En toch begrijp ik het niet, kan toch niet zóveel uitmaken? Op een huis, tuin en keuken model á la, maar op de duurdere types is het toch eigenlijk onacceptabel.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: BMW E90 335i Carbon M-sport Edition -->Bilstein B8

Bericht door ///Joost » 04 sep 2018, 20:25

Toch niet, 90% (uit de lucht gegrepen) kan namelijk prima leven met de standaard Sachs dempers. Dan is het dus goed. Het zijn niet allemaal DF’ers.
Een onderstel blijft altijd een compromis van veren, dempers, anti roll bar en geometrie.

Geloof me, tier 1 suppliers worden uitgeknepen tot de laatste cent marge. Alles draait om kostprijs.

Gebruikersavatar
MVB
Berichten: 836
Lid geworden op: 23 jan 2013, 14:09
Locatie: onder een BMW

Re: BMW E90 335i Carbon M-sport Edition -->Bilstein B8

Bericht door MVB » 05 sep 2018, 10:36

B8 is een fijne demper vind ik, had ze zelf op een Saab 9-3 icm H&R veren -35mm. natuurlijk een heel ander chassis maar de combinatie maakte er een hele fijne auto van. Mooi stabiel bij +200 :thumbup:

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12749
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: BMW E90 335i Carbon M-sport Edition -->Bilstein B8

Bericht door MartijnGizmo » 05 sep 2018, 12:47

Mooie upgrade, en idd wat Joost zegt, pure centenkwestie. Geloof dat de onderstelingenieurs het zelf ook liever anders zouden zien...

TLRS
Berichten: 2933
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: BMW E90 335i Carbon M-sport Edition -->Bilstein B8

Bericht door TLRS » 06 sep 2018, 01:07

Mark 320iS schreef: 04 sep 2018, 16:54 Toch snap ik niet dat zo een goedkope b8 set (in relatie tot de nieuwwaarde van de auto) zo een verbetering is tov origineel. Waarom kan/doet BMW dat zelf niet?
Snap ik ook niet. Wat de eenvoudige aftermarket kan met zulke prijzen en zulke aantallen, lijkt me dat de Oem met z'n enorme aantallen dat ook moet kunnen. Misschien Oem designbrief wat complexer en 'veiliger' dan aftermarket?

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: BMW E90 335i Carbon M-sport Edition -->Bilstein B8

Bericht door ///Joost » 06 sep 2018, 10:03

TLRS schreef: 06 sep 2018, 01:07
Mark 320iS schreef: 04 sep 2018, 16:54 Toch snap ik niet dat zo een goedkope b8 set (in relatie tot de nieuwwaarde van de auto) zo een verbetering is tov origineel. Waarom kan/doet BMW dat zelf niet?
Snap ik ook niet. Wat de eenvoudige aftermarket kan met zulke prijzen en zulke aantallen, lijkt me dat de Oem met z'n enorme aantallen dat ook moet kunnen. Misschien Oem designbrief wat complexer en 'veiliger' dan aftermarket?
Je moet het ook op grote schaal bekijken. Vanuit het perspectief van de eindconsument is het inderdaad peanuts, maar vanuit een OEM wordt gekeken naar vraag/kostprijs/functionaliteit. Ik zit zelf dicht bij het vuur, en als je ziet dat ze voor elke 10 ct onderhandelen per onderdeel, dan kun je nagaan dat ze niet zo maar even een paar klassen beter onderstel monteren met een double-digit % hogere kostprijs.

TLRS
Berichten: 2933
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: BMW E90 335i Carbon M-sport Edition -->Bilstein B8

Bericht door TLRS » 06 sep 2018, 13:17

Je argument was duidelijk. Mijn idee is dat de techniek niet wezenlijk anders is. De kwaliteit van de demping is volgens mij voornamelijk een product van research, niet van dure materialen. Op de olie valt misschien te besparen, maar gaat niet om liters lijkt me.

Haantje
Berichten: 203
Lid geworden op: 23 nov 2010, 13:06
Auto: Fiesta ST, 325e en MX-5

Re: BMW E90 335i Carbon M-sport Edition -->Bilstein B8

Bericht door Haantje » 06 sep 2018, 15:26

Laten we niet vergeten dat schokdempers ook gewoon slijten. Ik ben zelf een paar weken gelden van origineel BMW overgestapt op Bilstein B8-dempers rondom. Het is een verschil van dag en nacht, maar ik vergelijk dan mijn oude dempers (2006, 160.000km) met exemplaren die ten eerste hagelnieuw zijn en ten tweede ook nog flink duurder zijn (plus nog het effect van nieuwe veerpootlagers en aanslagrubbers). Om het effect van kostenreductie op de kwaliteit van OEM te 'meten' ten opzichte van bijvoorbeeld Bilstein B8, zou je nieuw met nieuw moeten vergelijken.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: BMW E90 335i Carbon M-sport Edition -->Bilstein B8

Bericht door ///Joost » 06 sep 2018, 16:59

TLRS schreef: 06 sep 2018, 13:17 Je argument was duidelijk. Mijn idee is dat de techniek niet wezenlijk anders is. De kwaliteit van de demping is volgens mij voornamelijk een product van research, niet van dure materialen. Op de olie valt misschien te besparen, maar gaat niet om liters lijkt me.
Ik denk dat het ook niet zo in de materialen zit, maar in de produktiekosten van een demper. De techniek is wel degelijk anders. Wat dat betreft is het ontwikkelen van een demper wel degelijk rocket science.

Informatief linkje: klikkerdeklik

TLRS
Berichten: 2933
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: BMW E90 335i Carbon M-sport Edition -->Bilstein B8

Bericht door TLRS » 06 sep 2018, 21:12

Mooi stukje leesvoer :hungry: Dacht dat gasgevulde schokbrekers wel de standaard waren. En de bijvoorbeeld 'eenvoudige' Koni vervangings schokbreker vergelijkbaar was met oem. De standaard op de sportievere motorfietsen is beduidend hoger! De rocketscience zie ik er nog niet vanaf though..

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 8892
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Re: BMW E90 335i Carbon M-sport Edition -->Bilstein B8

Bericht door Joop » 06 sep 2018, 21:31

Goed om te lezen dat de auto er van opgeknapt. Zoals ik ook al eerder in dit topic aangaf had ik er met mijn E92 335i ook last van hetzelfde euvel. Van slijtage was toen niet echt sprake met 25k km op de teller toen ik ‘m kocht. Een setje B8’s was dan wellicht ook de oplossing geweest...

...enerzijds speelt het zeker mee dat ook bij BMW het kostenaspect meegewogen wordt. Daarnaast wil BMW ook gewoon wereldwijd zijn auto’s slijten en daarmee ontstaat ook een compromis: hoe maak je een auto die een zo groot mogelijk publiek aanspreekt?! BMW heeft zelf ook wel doorgehad dat men zich (o.a.) qua onderstel liet leiden door het ‘volk’ en daarmee verder van de eigen kernwaarden qua rijdynamiek af bewoog. Het is wel weer beter met de F3x reeks, met name de LCI modellen, maar ook daar zal het toch nog steeds wel een compromis blijven tussen techneut, marketingafdeling en consument. Gelukkig is er dan nog altijd de aftermarket...

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: BMW E90 335i Carbon M-sport Edition -->Bilstein B8

Bericht door Marc Sierra » 07 sep 2018, 07:26

De Bilstein B8 dempers zijn monotube dempers, die zijn sowieso al duurder om te maken dan twintube dempers zoals er standaard onder zitten. Een set Bilstein B8 zal iets van 6 a 700 euro zijn denk ik, als een fabrikant groot inkoopt zal daar wel wat vanaf gaan. Maar op de nieuwprijs van een auto is dat toch een significant bedrag, terwijl de meeste kopers er weinig extra voor over zullen hebben.

Mijn B8’s liggen al 2 weken klaar om gemonteerd te worden. Ben ook erg benieuwd hoe hij daarna rijdt. Alleen eerst nog een dag vinden om ze er onder te zetten...

Gebruikersavatar
Nickvl
Berichten: 471
Lid geworden op: 17 mar 2014, 15:59
Auto: E81 130I

Re: BMW E90 335i Carbon M-sport Edition -->Bilstein B8

Bericht door Nickvl » 07 sep 2018, 10:17

Nu ook voor adaptief M-onderstel bilstein b6 dempers

https://www.youtube.com/watch?v=TUlz_EXE8W4

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13333
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: BMW E90 335i Carbon M-sport Edition -->Bilstein B8

Bericht door Tristan » 16 sep 2018, 00:33

Auto moest voor APK en nieuwe remmen achter en meteen maar de automaat olie en filter laten vervangen. Tevens de leidingen laten doorspoelen en wat schakelt de automaat weer boterzacht. Er zat soms een aarzeling van 2 naar 3 maar die is nu compleet verdwenen. Heb ook het gevoel dat in sportstand handmatig de schakelsnelheid wat beter is geworden. Dus kan eigenlijk iedereen wel aanraden om de automaatbak olie te vervangen na ca 100k km’s.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13333
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: BMW E90 335i Carbon M-sport Edition -->Bilstein B8

Bericht door Tristan » 19 sep 2019, 12:15

Gisteren de auto opgehaald bij de detailer aangezien er toch na 2 jaar weer wat krasjes, vlekken e.d. op de lak zaten. Resultaat mag er weer zijn. Heb de auto alweer 3,5 jaar maar verveeld nog steeds niet. Tuurlijk zit ik met schuin oog te kijken naar iets anders. Liever geen F30 aangezien ik al in de 3e F30 rij en de E90 is meer een rijders auto. Denk dat ik de auto tot volgend jaar ga rijden en als de 330e terug naar de leasemaatschappij gaat, dan ga beslissen over wagenpark (zakelijk en prive). Auto wordt gebruikt als 2e auto dus veel km's komen er momenteel niet op.

AfbeeldingIMG_6827 by Tristan Boorsma, on Flickr
AfbeeldingIMG_6828 by Tristan Boorsma, on Flickr
AfbeeldingIMG_6832 by Tristan Boorsma, on Flickr`
AfbeeldingIMG_6836 by Tristan Boorsma, on Flickr
AfbeeldingIMG_6834 by Tristan Boorsma, on Flickr
AfbeeldingIMG_6842 by Tristan Boorsma, on Flickr
AfbeeldingIMG_6843 by Tristan Boorsma, on Flickr

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: BMW E90 335i Carbon M-sport Edition -->Bilstein B8

Bericht door ///Joost » 19 sep 2019, 12:16

Pfffft...als nieuw man. Heel mooi! :love:

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: BMW E90 335i Carbon M-sport Edition

Bericht door Reind » 19 sep 2019, 12:36

Mooie auto hoor. Zou eigenlijk niet weten welke opvolger in dit segment beter rijd. Die E90 heeft toch iets speciaals en een echte BMW in mijn ogen. Daarbij in deze uitvoering tijdloos mooi en met beperkte kilometers nauwelijks afschrijving. Gewoon houden dat ding

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2813
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: BMW E90 335i Carbon M-sport Edition

Bericht door e30touring1990 » 19 sep 2019, 12:42

staat er strak bij zo. wat vind jij van de band velg combi? (ook re050a rft als ik het goed zie). die banden voelen zo ongelofelijk hard op dwarsrichels dat het eigenlijk wat tegen gaat staan. twijfel hier om er ps4s onder te zetten wat dus geen runflat is. het hoge gewicht van die velgen (lees hoog onafgeveerd gewicht) zal ook niet bijdragen aan dit oncomfortabele gevoel.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13333
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: BMW E90 335i Carbon M-sport Edition

Bericht door Tristan » 19 sep 2019, 12:44

Ik wil de RE 050A's RFT er asap onderuit hebben. Zoals je zegt veel te hard. Dus als ze op zijn gaan er ook PS4s'en non-RFT onder. Overigens zijn de velgen niet echt zwaar. De 17' winterset is zwaarder.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26726
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: BMW E90 335i Carbon M-sport Edition

Bericht door Martijn_bmw » 19 sep 2019, 12:47

blijft een mooi apparaat!

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2813
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: BMW E90 335i Carbon M-sport Edition

Bericht door e30touring1990 » 19 sep 2019, 12:56

Tristan schreef: 19 sep 2019, 12:44 Ik wil de RE 050A's RFT er asap onderuit hebben. Zoals je zegt veel te hard. Dus als ze op zijn gaan er ook PS4s'en non-RFT onder. Overigens zijn de velgen niet echt zwaar. De 17' winterset is zwaarder.
die velgen zijn resp. 13/14kg voor/achter. volgens mij de zwaarste velgen die je kunt krijgen onder de e9x af fabriek. de 18" breedsets zijn al gauw 2kg per velg lichter.

hier zijn de re050's nog zgan (6/7mm oid) maar toch twijfel om ze er nu gewoon al onderuit te halen ivm idd het veel te harde/oncomfortabele. afgaand op verschillende reviews zouden die michelin ps4s'en wel de nodige vooruitgang moeten bieden tov de toch al best oude bridgestones.

Gebruikersavatar
frankie
Berichten: 2069
Lid geworden op: 23 nov 2008, 14:17
Locatie: BMW city

Re: BMW E90 335i Carbon M-sport Edition

Bericht door frankie » 19 sep 2019, 12:58

Ben je weer bij Piet geweest? Ziet er goed uit!

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31255
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: BMW E90 335i Carbon M-sport Edition

Bericht door JP » 19 sep 2019, 14:56

Wat blijft het toch een tijdloos mooi, die E9* LCI :love: jammer dat ie zwart is (persoonlijk)

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6007
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: BMW E90 335i Carbon M-sport Edition

Bericht door matthyssie » 19 sep 2019, 15:01

Erg mooie uitvoering Tristan!

Ik heb onder mijn 335i LCI een KW V1 onderstel met non-rft banden. Heerlijk comfortabel op korte riggels maar erg stevig voor het bochtenwerk, heerlijk!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], sdh, Thomas H, Tomj en 189 gasten