E89 Z4+E34 M5+RAV4+C400X

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12747
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Z3 QP 2.8+E89 Z4+Megane GT+E34 M5+1M Coupe

Bericht door MartijnGizmo » 13 mar 2019, 09:21

Ik zou ook even de massapunten/-kabels controleren op/rond het blok.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Z3 QP 2.8+E89 Z4+Megane GT+E34 M5+1M Coupe

Bericht door ///Joost » 13 mar 2019, 10:28

Helemaal uitvallen en niet meer starten lijkt me ook contactslot gerelateerd. Ik zou daar beginnen met doormeten. Het is alleen lastig dat het maar af en toe gebeurt. Kortom, als alles werkt kun je meten tot je een ons weegt, maar daar heb je weinig aan. Dan kun je beter permanente uitval hebben, want dan pas kun je beginnen met zoeken.

Je kunt wel de kabels nalopen op beschadigingen, te beginnen bij contactslot.

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7024
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Contacteer:

Re: Z3 QP 2.8+E89 Z4+Megane GT+E34 M5+1M Coupe

Bericht door Fabian » 13 mar 2019, 10:51

///Joost schreef: 13 mar 2019, 10:28 Helemaal uitvallen en niet meer starten lijkt me ook contactslot gerelateerd. Ik zou daar beginnen met doormeten. Het is alleen lastig dat het maar af en toe gebeurt. Kortom, als alles werkt kun je meten tot je een ons weegt, maar daar heb je weinig aan. Dan kun je beter permanente uitval hebben, want dan pas kun je beginnen met zoeken.

Je kunt wel de kabels nalopen op beschadigingen, te beginnen bij contactslot.
Precies, dat is het. Lastig dus :tooth:

Daarom was ik ook zo blij toen het gebeurde bij stilstand met de motor uit. Ik dacht toen meteen aan contactslot, beetje frotten maar hielp niets. Tot ik 5 min later met mn voet tegen de kabels aanstootte: alles weer aan. Het zit overduidelijk daar, maar zal een slecht contact/kabelbreuk/slechte stekker etc zijn. Is gewoon wat lastig zoeken.

Dit weekend weer even wat tijd, dan alles daar nog eens goed nalopen.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Z3 QP 2.8+E89 Z4+Megane GT+E34 M5+1M Coupe

Bericht door ///Joost » 13 mar 2019, 10:55

Dan maar de motor aanzwengelen, en elk draadje daar in de buurt wutteren en bewegen tot ie uitvalt. :D

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3673
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: Kjen S, 118i, MX-5, C2 VTR, Z4
Locatie: ZO-Brabant

Re: Z3 QP 2.8+E89 Z4+Megane GT+E34 M5+1M Coupe

Bericht door Paskal » 13 mar 2019, 12:21

Lastige storingen zijn dat inderdaad en heel fijn is een uitval niet als je ergens met 200+ op een circuit in de bocht hangt. Zonder stuur- en rembekrachtiging wordt het dan wel heel spannend :) Hopelijk krijg je het snel gevonden :thumbup:

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Z3 QP 2.8+E89 Z4+Megane GT+E34 M5+1M Coupe

Bericht door Marc Sierra » 13 mar 2019, 19:59

Dit soort elektrische problemen zijn altijd erg vervelend. Zo heb ik een aantal jaren terug het probleem gehad dat de auto als het warm was in de zomer met warme motor niet wilde starten. Als ik de steutel draaide gingen alle lampjes wel aan, maar de startmotor gaf alleen een tik. De startmotor toen laten reviseren en een tijd geen problemen meer gehad. Maar of dat door de gereviseerde startmotor kwam betwijfel ik, een jaar later ofzo was het weer precies hetzelfde. Op den duur merkte ik ook dat mijn dashboardverlichting mee ging knipperen als ik de richtingaanwijzer aanzette. Na lang zitten puzzelen op de elektrische schema's kwam ik tot de conclusie dat er ergens een flinke elektrische weerstand in de bedrading vanaf het contact moest zitten. Toen heb ik de bedrading bij het contactslot eens goed bekeken en bleek er een AMP krimpcontact op de 12V naar het contact te zitten die een vorige eigenaar nooit goed aangeknepen had met de juiste tang. Toen ik hem beetpakte kon ik de draad er met de hand uittrekken. :dood: Na het fatsoenlijk gemaakt te hebben was het knipperen van de verlichting opgelost en ook de startproblemen heb ik nooit meer gehad. Blijkbaar was de weerstand van de warme startmotor in combinatie met de weerstand van het slechte contact soms te hoog om de startmotor aan de gang te krijgen.

Maar dit geval klinkt niet als heel ingewikkeld om uit te vinden. Ik zou de motor laten lopen en de bedrading gaan bewegen, als er ergens een draadbreuk of kortsluiting zit zal er vast wel iets merkbaar zijn als je de bedrading beweegt. Het lijkt me dat je de slechte plek op die manier toch vrij snel moet kunnen vinden.

Gebruikersavatar
NickM5
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 mar 2018, 20:28
Auto: E60 M5 lci, F21 120d lci

Re: Z3 QP 2.8+E89 Z4+Megane GT+E34 M5+1M Coupe

Bericht door NickM5 » 13 mar 2019, 23:30

Drama die hoeveel elektriciteit in de auto's - er gaan werkelijke kilometers aan kabels in. Hoe moet je dit handig aanpakken?

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3539
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: Z3 QP 2.8+E89 Z4+Megane GT+E34 M5+1M Coupe

Bericht door RJK » 13 mar 2019, 23:48

Misschien heb je er wat aan...jaren geleden hadden wij bij onze toenmalige E34 ook ineens elektronische problemen. Begon met kortstondig uitvallen en uiteindelijk deed ie niets meer. Nu ging het hier niet om een M5 maar misschien zit het daar hetzelfde. In de motorruimte zaten, ergens in de buurt van de veertoren (links of rechts weet ik niet zeker meer) een paar flinke hoofdzekeringen. Een soort metalen plaatjes die elk met twee M6 moertjes vast zitten. Ik zag er eerst weinig aan, totdat ik toch maar even de moertjes eraf haalde. Toen bleek één van de plaatjes gescheurd precies onder de moer. Ik heb toen even kort een brugje gemaakt en later nieuwe zekeringen geplaatst. Daarna geen problemen meer gehad.

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3539
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: Z3 QP 2.8+E89 Z4+Megane GT+E34 M5+1M Coupe

Bericht door RJK » 13 mar 2019, 23:49

Ah ja deze dus:
CD0FA9A9-EA4C-4A5B-AC2C-0130A857341E.jpeg
CD0FA9A9-EA4C-4A5B-AC2C-0130A857341E.jpeg (31.61 KiB) 2344 keer bekeken

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7024
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Contacteer:

Re: Z3 QP 2.8+E89 Z4+Megane GT+E34 M5+1M Coupe

Bericht door Fabian » 14 mar 2019, 06:57

Klopt, thnx voor de tip, maar daar was ik mee begonnen vorig jaar ergens tezamen net de diverse relais, maar zijn allemaal in orde. :)

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3539
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: Z3 QP 2.8+E89 Z4+Megane GT+E34 M5+1M Coupe

Bericht door RJK » 14 mar 2019, 21:38

Ah jammer dat het ‘m daar niet in zat. Succes met de zoektocht dan maar.

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7024
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Contacteer:

Re: Z3 QP 2.8+E89 Z4+Megane GT+E34 M5+1M Coupe

Bericht door Fabian » 22 mar 2019, 23:05

Gisteren een geweldige dag op Spa gehad.

400km gemaakt op de baan, om 16:00 vond ik t wel mooi geweest en weer opgeladen om huiswaarts te gaan. We mochten tot 18:00 hoorden we ‘s-morgens....

Het draadjes-probleem deed 2x de kop op tijdens de warm-up lap, daarna weer alle draadjes vastgehad in de hoop dat hij af zou slaan. Nee dus. Maar de heel dag daarna ook niet meer, dus ja :)

Begonnen op de slicks, altijd lekker. Marge te over, remmen kan met de Movit’s dan ECHT laat. Tegen de middagpauze kwam eindelijk het draad door de 1 slick heen, dus die kunnen eindelijk vervangen worden door normaal rubber. In de pauze gewissed naar de Achilles bandjes, 235 rondom 18-inch. Wat een lol, heerlijk. Ja het gaat langzamer, maar de balans is zo leuk en voorspelbaar. En ze zijn niet kapot te krijgen gewoon.

Heb veel gefilmd, daar zal ik nog wat leuks van inelkaar edit-en. Dit even snel van de Gopro getrokken, 1e rondje met de Achilles-jes, even rustig aftasten waar de grens ligt :)

https://youtu.be/yJZi83f0lsU

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Z3 QP 2.8+E89 Z4+Megane GT+E34 M5+1M Coupe

Bericht door Knot » 23 mar 2019, 09:29

Fijn dat ie niet ingehouden heeft en mooie afbouw toch eerst slicks en dan meuk rubber om de draak te steken!

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12747
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Z3 QP 2.8+E89 Z4+Megane GT+E34 M5+1M Coupe

Bericht door MartijnGizmo » 23 mar 2019, 09:34

Heerlijk man, zit hier te genieten van je onboard-filmpje!

Gebruikersavatar
FreudeamFahren
Berichten: 2833
Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06

Re: Z3 QP 2.8+E89 Z4+Megane GT+E34 M5+1M Coupe

Bericht door FreudeamFahren » 23 mar 2019, 09:44

Dikke pret weer. Geven die Achilles nog íets van grip of is het alleen maar glijerij?

Gebruikersavatar
bartb
Berichten: 1079
Lid geworden op: 16 nov 2014, 19:30
Auto: E87 130i - Mini Countryman SE
Locatie: Friesland

Re: Z3 QP 2.8+E89 Z4+Megane GT+E34 M5+1M Coupe

Bericht door bartb » 23 mar 2019, 10:43

Tof Fabian! Achilles is echt een feestje om mee te rijden als je niet voor de snelste rondetijd gaat.

Richardt.
Berichten: 6493
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: Z3 QP 2.8+E89 Z4+Megane GT+E34 M5+1M Coupe

Bericht door Richardt. » 23 mar 2019, 11:15

Lekkere onboard, moet een vermakelijke dag zijn geweest en wat blijft die oude M5 toch een heerlijke dikke en betrouwbare circuitwagen :thumbup:

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7024
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Contacteer:

Re: Z3 QP 2.8+E89 Z4+Megane GT+E34 M5+1M Coupe

Bericht door Fabian » 23 mar 2019, 16:53

FreudeamFahren schreef: 23 mar 2019, 09:44 Dikke pret weer. Geven die Achilles nog íets van grip of is het alleen maar glijerij?
Zeker wel hoor. Maar het grensbereik is vooral heel smooth (daar helpt het onderstel van de m5 ook wel aan mee).

Je kunt ze ook echt “overrijden”, maar kapot gaan ze niet.

Dit was een setje met Motec wielen die ik van Andre had overgenomen voor de 1M, maar ze passen perfect op de M5. Banden hadden al heel wat mishandeling van Andre gehad, maar ik kan er ng wel een dagje mee.....

Heb ook nog een 17-inch set met Achilles, ook goed maar daar merk je dat de wang iets meer flext, buitenkant slijt daar sneller van weg door het “doorhangen” van de wang daar.

Er stond een Belg naast me met een c63 combi, die had Goodyears waar achter aan de binnenzijde het hele loopvlak gewoon weg was. Voor begon het al los te laten, je kon het zo van het karkas trekken. Absurd.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Z3 QP 2.8+E89 Z4+Megane GT+E34 M5+1M Coupe

Bericht door ///Joost » 23 mar 2019, 22:34

Gaaf hoor, Fabian. Leuk werken in zo'n M5. :df:

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2813
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: Z3 QP 2.8+E89 Z4+Megane GT+E34 M5+1M Coupe

Bericht door e30touring1990 » 24 mar 2019, 11:03

gaaf! je kunt in het filmpje inderdaad goed de balans zien van de auto en dat je 'em rustig aan voelt komen als die begint te glijden, mooi geleidelijk.

Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1767
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 130i, 106 Rallye S2, 206 GTi
Locatie: Nurnbergring
Contacteer:

Re: Z3 QP 2.8+E89 Z4+Megane GT+E34 M5+1M Coupe

Bericht door StefanW » 24 mar 2019, 11:52

Leuk filmpje! Snap dat er fun mee gehad hebt :)

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7024
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Contacteer:

Re: Z3 QP 2.8+E89 Z4+Megane GT+E34 M5+1M Coupe

Bericht door Fabian » 26 mar 2019, 22:29

Ik “stoorde” me al sinds ik de 1M heb aan de achterkant, en dan met name hoe de achterlichten afsteken tov de rest van de auto. Nu is de auto behoorlijk donker, dus Blackline achterlichten leken me net iets “te” worden. Dus maar zo gelaten. Totdat Joost hier een setje aanbood die van zijn 1M afkwamen...toch maar proberen dan :)

Afgelopen zondag hadden we toertochtje naar de Ring, Joost ging ook mee met z’n nieuwe Italiaanse volvloed en hij had zn bagageruimtje gevuld met lekkers voor mij!

Zojuist gemonteerd en ben er helemaal happy mee, wat maakt dit de achterkant af voor mij zeg!

Onderste foto is 50/50 voor het verschil.
Bijlagen
D69327F3-062C-4B4C-B199-FDD5281341C1.jpeg
D69327F3-062C-4B4C-B199-FDD5281341C1.jpeg (394.3 KiB) 1562 keer bekeken

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7024
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Contacteer:

Re: Z3 QP 2.8+E89 Z4+Megane GT+E34 M5+1M Coupe

Bericht door Fabian » 26 mar 2019, 22:31

Allebei vervangen.
Bijlagen
FC84A951-6B18-4DC8-B337-3F3B2CD51659.jpeg
FC84A951-6B18-4DC8-B337-3F3B2CD51659.jpeg (423.11 KiB) 1560 keer bekeken

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7024
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Contacteer:

Re: Z3 QP 2.8+E89 Z4+Megane GT+E34 M5+1M Coupe

Bericht door Fabian » 26 mar 2019, 22:32

Allebei vervangen :headbang:
Bijlagen
3611F20E-E645-445E-B9E3-FA15E81EBDA6.jpeg
3611F20E-E645-445E-B9E3-FA15E81EBDA6.jpeg (405.38 KiB) 1560 keer bekeken

Gebruikersavatar
Alex
Berichten: 219
Lid geworden op: 18 okt 2008, 18:34
Locatie: Zuid-limburg

Re: Z3 QP 2.8+E89 Z4+Megane GT+E34 M5+1M Coupe

Bericht door Alex » 26 mar 2019, 22:34

Veel beter inderdaad!
Mooi kleurtje trouwens in real life, ik word er een beetje hebberig van :hot:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 160 gasten