ibiza20vt trackproject - In de showroom bij seat.. Almost ready!

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2177
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: semi-tracktool Seat Ibiza 1.8T - weer wat kleine stapjes...

Bericht door Djessey » 08 dec 2017, 12:33

Das nogal wat...mijn blok werd (in de pomp gemeten) 115 graden en dat vond ik al te veel. Heb een oliekoeler gemonteerd en kom warm niet boven de 100 graden uit.

Gebruikersavatar
Erminio
Berichten: 751
Lid geworden op: 23 aug 2007, 16:52
Locatie: W-Town

Re: semi-tracktool Seat Ibiza 1.8T - weer wat kleine stapjes...

Bericht door Erminio » 09 dec 2017, 10:11

130 moet kunnen (zeggen ze) :blink:
Nadeel is dat de olie sneller "sluit" zeg maar en eerder verwisseld moet worden :peace:

Ene Raymond hier op de site werkt in de olie branche volgens mij;

De olietemperatuur wordt gemeten door een sensor die extern van de motor zit, vaak op het oliefilterhuis. Vaak is de olie al wat koeler dan de hot-spots in de motor zelf, ergo in de motor kan je hogere temperaturen verwachten, welke dat zijn is koffiedik kijken, maar is afhankelijk van het design en de oliekeuze.

Als je de boel andersom draait kun je wel een aanname doen. Zoals eerder geschreven is de optimale bedrijfstemperatuur waar elke motor op ontworpen wordt circa 100grdn Celcius. Dit is tevens een van de twee punten waar de viscositeit (weerstand tegen flow) van de olie wordt gespecificeerd, bij een xW40 is dat een range van 12,5 tot 16 cst. 'cst' staat voor centistokes (eenheid van de kinematische viscositeit). Nou is er ook nog ziets als dynamische viscositeit (elasticiteit), die wordt uitgedrukt in 'cp' en is direct gerelateerd aan de kinematische viscositeit.

De elasticiteit is van belang bij de lagers, want daar wordt de oliefilm sterk uitgerekt wanneer de drijfstanglager in zijn uiterste positie staat. Op een gegeven moment staat er zoveel spanning op de oliefilm dat deze breekt en dan heb je metaal-op metaal. Dus een hoge elasticiteit is beter voor de levensduur, maar slechter voor het verbruik (meer verliezen) en wat minder performance.

De viscositeit is temperatuuur afhankelijk, ergo olie wordt dunner bij een toenemende temperatuur. Op een gegeven moment heeft de olie geen viscositeit meer en kan dus ook geen bescherming meer bieden. Echter er is nog een andere factor die de viscositeit beinvloedt en dat is de druk. De eigenschap van een olie om druk te weerstaan wordt uitgedrukt in de zogenaamde High Tension High Shear (HTHS). Deze wordt gespecificeerd bij 150grdn Celcius.

Om de discussie wat af te kaderen zou je dit als het maximaal toelaatbare van een olie kunnen beschouwen, ofwel, de max delta tussen de bedrijfstemperatuur en de hotspot mag maximaal 50grdn Celcius zijn. In de praktijk is er bij een nieuwe olie wel wat marge naar boven toe; hoeveel is weer afhankelijk van de kwaliteit van de olie.

M.a.w, als je in de praktijk een olie temperatuur van 130grdn Celcius meet, mag je er vanuit gaan dat intern in de motor, de olie wel eens 180grdn Celcius kan worden!!!

En hier wringt hem de schoen. Multigrade oliën bevatten polymeerketens als additief om de olie temp. stabiel te maken. Dat stelt fabrikanten in staat om een dunne basis olie (0W of 5W) bij bedrijfs temperatuur (100grdn Celcius) de eigenschappen van een SAE 40-grade te geven. Het probleem met de polymeer additieven is dat hun levensduur afhankelijk is van de temp. belasting (duur en cycles) die ze ondergaan, ergo na verloop van tijd breken ze af en de olie wordt dunner. Dit heeft een direct gevolg voor de oliedruk, maar de meeste moderne auto's hebben geen oliedruk meter dus merken hun eigenaren dat niet.

Voor een nieuwe olie kan dat best, maar het probleem zit in de lange verversings-intervallen die bij moderne auto's gangbaar zijn. Voor de klanten lijkt het leuk dat ze maar 1 keer per 30000km naar de garage hoeven om vervolgens veel geld voor een inspectie met vloeibaar goud neer te leggen, maar die lange verversings intervallen zijn alleen maar goed voor de branche zelf.

Nieuwe olie, Long Life of niet heeft een beperkte levensduur. Long Life zegt alleen maar dat de olie door een autofabrikant geschikt is om bij TBN's onder 1 gebruikt te worden. Dit is het punt waarbij een olie abrasief wordt en auto fabrikanten vinden dat prima, want dan slijt een motor net wat harder. De eerste eigenaar of de lease markt merkt er niets van, die gaat toch maar max over 150k km, maar de tweede eigenaar merkt dat wel in een toenemend olieverbruik omdat het hoonpatroon dan verdwenen is of een lagertje dat door zijn tweede laag heen is, of wat meer pitting op de nokkenstokken! Dat is de voornaamste reden dat de levensduur van een moderne motor i.d.r. niet boven de 300k km komt. Autofabrikanten vinden dat prima.... want dan komen er eerder grote reparaties en dat bevordert natuurlijk de doorstroming.

Een nieuwe olie heeft een TBN van 10-11. Dat wordt na verloop van kilometers een stuk lager. De olieanalyses die ik laat uitvoeren tonen aan dat het TBN van een olie na max 15k km tot 1 is gedaald. Hierbij is er geen verschil tussen motoren die wel of niet voor Long Life zijn vrijgegeven. Die TBN zakt en bij 15k km zit deze al op 1, waaronder de olie abrasief wordt. Bij 30k km mag je ervan uitgaan dat deze tot bijna nul is gereduceerd en dat merk je aan je motor.

Maar goed, door het verouderingsproces breken ook de polymeer additieven af en dan vervalt de olie voor zijj gebruikt worst case tot zijn basis olie, ergo een 0W40 heeft dan geen enkele viscositeit meer bij 100grdn Celcius. Dan mag je je afvragen hoever de olie dan nog in staat is om de draaiende delen zelfs bij normaal gebruik nog te beschermen?

Dus hoge temperaturen geen probleem, mits de olie nog van goede kwaliteit is! Daarom frequent olie-verversen en wacht niet op de service-indicator, dan is het al vaak 'te laat'. Ik hanteer bij mijn M5's maximaal 6k km (Mobil1 10W60) en bij mijn dagelijkse 530i maximaal 15k km (Mobil1 0W40). De tot nu toe uitgevoerde olieanalyses tonen aan dat de viscositeit dan nog prima in de range van de betreffende viscositeitsklasse valt.

Zelf ben ik meer van de wat dikke olie; ja dat leidt tot iets meer dynamische verliezen en dus een wat hoger verbruik en wat minder performance, maar een dikkere olie heeft ook ene hoge HTHS en daarmee meer thermische marge t.a.v hotspots. Een 5W30 olie heeft een lagere eis voor HTHS (2,9cp) dan een 5W40 (3,5cp) of een 15W40 (3,7cp). Die paar pk's kunnen me gestolen worden, die paar litertjes aan brandstof ook, maar een lagertje dat na 150k km geen slijtage vertoont is mij veel liever.

Crookie
Berichten: 4303
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: semi-tracktool Seat Ibiza 1.8T - weer wat kleine stapjes...

Bericht door Crookie » 09 dec 2017, 15:59

Mijn gedachten worden hier keurig bevestigd!

Ik lees soms mensen die heel makkelijk doen over olie
En er altijd 'action olie' in hun bmw kiepen en er '30k' mee rijden
Waar intern waarschijnlijk al en het vuil en slijtage niet meer afgevoerd kan worden.

Daarom is het zeker na track days, driften of ander intensief gebruik van je motor
Gewoon behoud om je olie te verversen.

Gebruikersavatar
MSGHibiza
Berichten: 178
Lid geworden op: 24 nov 2015, 16:59
Locatie: 010

Re: semi-tracktool Seat Ibiza 1.8T - weer wat kleine stapjes...

Bericht door MSGHibiza » 10 dec 2017, 18:23

Interessante materie in mijn topic ineens!
Ik hou mij voor nu aan de aanbevolen olie door de tuner, en ga sowieso een oliekoeler monteren..

Ik heb innovate meters (sensor boven het oliefilter), die zijn opzich best nauwkeurig. Maar in gedachten zal ik er wel 10 bij rekenen..

Verders afgelopen week druk bezig geweest met verbouwen, as dinsdag avond gaan we weer wat kleine klusjes doen aan de Ibiza

Als het boeltje te warm word op het circuit zal ik uiteraard andere olie overwegen..

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: semi-tracktool Seat Ibiza 1.8T - weer wat kleine stapjes...

Bericht door daNpy » 11 dec 2017, 14:47

Oliekoeler, desnoods met thermostaat, zou al flink kun schelen dus.

Gebruikersavatar
MSGHibiza
Berichten: 178
Lid geworden op: 24 nov 2015, 16:59
Locatie: 010

Re: semi-tracktool Seat Ibiza 1.8T - weer wat kleine stapjes...

Bericht door MSGHibiza » 11 dec 2017, 16:22

Ik ga zonder thermostaat rijden denk ik, Niels had oliedruk problemen door een koeler met thermostaat.

Gebruikersavatar
MSGHibiza
Berichten: 178
Lid geworden op: 24 nov 2015, 16:59
Locatie: 010

Re: Seat Ibiza 1.8T Cupra - einde is in zicht..

Bericht door MSGHibiza » 28 jan 2018, 18:01

Niet veel aan de ibiza kunnen doen afgelopen tijd, aangezien er toch nog een hoop moest gebeuren aan het appartement.
We zijn wel een stuk verder gekomen, dus het einde begint in zicht te komen!! :df: :D
Kabels dashboard zo goed als klaar, zekeringenkast afwerken en ophangen.

Afgelopen zaterdag de eerste meters erin gereden, de loods uit :crazy:

heel het onderstel is nagetrokken, alles op nm en gelijk afgetekend.
Afbeelding

eindelijk juste originele stuurkoppelstuk binnen gekregen, deze aangepast zodat de ibiza stuurkolom op de mk2 stuurbekrachtigingloos huis gemonteerd kon worden.
Afbeelding

olie afgevuld (weet niet of ik dat al had vermeld)
Afbeelding

bestuurders stoel gemonteerd
Afbeelding

voor de eerste keer naar buiten gerold.. wel sturend
Afbeelding

heatsheald/airbox terug gekregen, 3d gesneden en afgelast :mrgreen:
Afbeelding
-
Afbeelding

GFB Dumpvalve gekocht
Afbeelding

proefpassen airbox :D
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

ingeplakt met heatreflective shizzle.. golden powerrr
Afbeelding

nog een keer proefpassen..

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

toen ff voor t eerst gereden, naar buiten lekker warm draaien!!
Afbeelding
Afbeelding

filmpje - klik > http://bluepepper.org/buiten.MOV

toen die warm was even de nieuwe GFB dump valve uitproberen en alvast een beetje afstellen.. (kan minder luid als het moet, voor nu even veerspanning en opening afstellen..)

Klinkt toch best crispyyyyy :mrgreen:
filmpje - klik > http://bluepepper.org/dv1.MOV
filmpje - klik > http://bluepepper.org/dv2.MOV



en nog wat custom machine werk voor de koude lucht toevoer...
kelk draaien
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Dat was t weer.. het huis waar wij de loods van huren gaat wel in de verkoop, we hopen dat het nog even duurt voordat het verkocht word :dood: ..

Crookie
Berichten: 4303
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Seat Ibiza 1.8T Cupra - einde is bijna in zicht..

Bericht door Crookie » 28 jan 2018, 19:45

Turbo'tje klinkt lekker :police:

Gebruikersavatar
Erminio
Berichten: 751
Lid geworden op: 23 aug 2007, 16:52
Locatie: W-Town

Re: Seat Ibiza 1.8T Cupra - einde is bijna in zicht..

Bericht door Erminio » 29 jan 2018, 12:34

Prachtig om te zien :mrgreen:
Mooi afblaas geluid ook :clap:

Gebruikersavatar
MSGHibiza
Berichten: 178
Lid geworden op: 24 nov 2015, 16:59
Locatie: 010

Re: Seat Ibiza 1.8T Cupra - einde is bijna in zicht..

Bericht door MSGHibiza » 02 feb 2018, 22:07

:mrgreen: heren!

Ik kan het me echt nog niet voorstellen om in de zomer heerlijk in dit apparaat te gaan knallen.. : :df: :crazy: voor 09-2015 was t laatste ritje geloof ik..

We hadden een 25mm silicone slang gehaald voor de dumpvalve echter knikte die heel snel dus niet normaal te monteren.
Nu maar origineel gekocht voor de omloop pijp in silicone :D
volgende keer klussen kunnen we dus de GFB definitief afmonteren.

Afbeelding

Gebruikersavatar
MSGHibiza
Berichten: 178
Lid geworden op: 24 nov 2015, 16:59
Locatie: 010

Re: Seat Ibiza 1.8T Cupra - heatsheald/airbox/luchtfilter almost finished..

Bericht door MSGHibiza » 16 feb 2018, 23:03

Luchtfilter is binnen gekomen op de zaak, volgende week monteren!

Morgen slang van de dumpvalve omruilen, en de goede bestelde ophalen bij Biesheuvel, dan gelijk ff erop knallen, als de luchtfilter past zoals we hebben opgemeten kunnen we het heatsheald/airbox definitief afbouwen.

De zekeringenkast die normaal op de accu zit, zit mooi vast aan het hitteschild en de plus kabels zitten in nette rubbere doorvoerrubbers.

De box sluit precies af tegen de motorkap, dus een mooi compartiment beschermd tegen de warmte van de motor en met een hoop frisse lucht toevoer..

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Verder druk met het appartement, daar kunnen we hopelijk volgende week definitief in trekken!

Gebruikersavatar
TurboClouseau
Berichten: 2026
Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
Locatie: Grunn

Re: Seat Ibiza 1.8T Cupra - heatsheald/airbox/luchtfilter almost finished..

Bericht door TurboClouseau » 25 feb 2018, 08:32

Rijdt ie nou nóg niet? :D
Blijft een erg knap project met hoog afwerkingsniveau!

Gebruikersavatar
MSGHibiza
Berichten: 178
Lid geworden op: 24 nov 2015, 16:59
Locatie: 010

Re: Seat Ibiza 1.8T Cupra - heatsheald/airbox/luchtfilter almost finished..

Bericht door MSGHibiza » 25 feb 2018, 12:20

Helaas niet, we komen wel steeds verder.
Hij rijd feitelijk wel maar..

We hebben gewoon te weinig tijd, me maat is druk met verbouwen, ik ben druk, we werken er gemiddeld maar 1 avondje aan per week.. dan gaat t niet hard..

Gebruikersavatar
MSGHibiza
Berichten: 178
Lid geworden op: 24 nov 2015, 16:59
Locatie: 010

Re: Seat Ibiza 1.8T Cupra - heatsheald/airbox/luchtfilter almost finished..

Bericht door MSGHibiza » 27 feb 2018, 22:35

Filter binnen gekomen afgelopen week..

Afbeelding

S3 pijlstok houder en kapje ook binnen gekregen en gemonteerd.
Forge silicone dump valve slang binnen dus de GFB+ DV ook definitief gemonteerd.
Heatsheald/luchtfilterbox ook definitief gemonteerd met afdekrubber..

Afbeelding

Weer een stapje verder! :tu:

Gebruikersavatar
TurboClouseau
Berichten: 2026
Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
Locatie: Grunn

Re: Seat Ibiza 1.8T Cupra - heatsheald/airbox/luchtfilter almost finished..

Bericht door TurboClouseau » 28 feb 2018, 00:13

Heel erg gaaf! Schijnt ook wel goed te zijn om het luchtfilter zo af te scheiden van de warmte motorruimte i.c.m. een frisse luchttoevoer.....moet ik ook maar eens fabriceren voor `t hok!

Crookie
Berichten: 4303
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Seat Ibiza 1.8T Cupra - heatsheald/airbox/luchtfilter almost finished..

Bericht door Crookie » 28 feb 2018, 00:32

En op deze manier het zelf maken lijkt mij voldoening geven.

Gebruikersavatar
Erminio
Berichten: 751
Lid geworden op: 23 aug 2007, 16:52
Locatie: W-Town

Re: Seat Ibiza 1.8T Cupra - heatsheald/airbox/luchtfilter almost finished..

Bericht door Erminio » 28 feb 2018, 09:34

Auto wordt echt netjes opgebouwd :thumbup:
Ik neem aan dat dit niet de eerste keer is dat je dit doet :hmmm:

Gebruikersavatar
MSGHibiza
Berichten: 178
Lid geworden op: 24 nov 2015, 16:59
Locatie: 010

Re: Seat Ibiza 1.8T Cupra - heatsheald/airbox/luchtfilter almost finished..

Bericht door MSGHibiza » 06 apr 2018, 22:59

Thanks allen!
Voor mij wel, maar me maat die helpt doet dit voor de dagelijkse kost (Iets minder circuit maar wel tuning wz)

We zijn nu beiden zo goed als klaar met huis dus binnenkort kunnen we wat grotere stappen maken.

Inmiddels de innovate meters geprogrammeerd
Dashboard deels dicht gebouwd
Dv gemonteerd, lamda stekker weggewerkt
Teller gemonteerd
DIV kleine klussen
Mono wisser uitgeprobeerd


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
MSGHibiza
Berichten: 178
Lid geworden op: 24 nov 2015, 16:59
Locatie: 010

Re: Seat Ibiza 1.8T Cupra - heatsheald/airbox/luchtfilter almost finished..

Bericht door MSGHibiza » 06 apr 2018, 23:39

Ook heb ik de short steering hub binnen gekregen
Met lange stuurnaaf en snapoff moest mijn stoel te ver naar achteren om goed bij de pedalen te blijven. Nu zal die met snapoff wss even lang zijn als normaliter alleen de stuuradapter..

Afbeelding

Ook spullen voor de oliekoeler binnen, dat erop bouwen binnenkort dan kan de voorkant dicht..

Afbeelding

Hopelijk snel weer wat verder met schroeven!

Gebruikersavatar
MSGHibiza
Berichten: 178
Lid geworden op: 24 nov 2015, 16:59
Locatie: 010

Re: semi-tracktool | Ibiza 1.8T ::

Bericht door MSGHibiza » 14 apr 2018, 21:29

Aankomende week zal de sticker boer mijn rechter sticker van de deur opnieuw doen. Dan gaan we de lexaan voorruiten definitief monteren.

Zaterdag gaan we weer meters maken, cant wait !

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: semi-tracktool | Ibiza 1.8T ::

Bericht door Riceaux » 14 apr 2018, 22:25

Wat een heerlijk project om te volgen blijft dit toch! :clap:

M3tje
Berichten: 316
Lid geworden op: 21 jun 2016, 21:33

Re: semi-tracktool | Ibiza 1.8T ::

Bericht door M3tje » 15 apr 2018, 07:43

Mooi project, leuk om te zien hoe secuur je alles aanpakt, ga je er buiten trackdays ook mee deelnemen aan wedstrijden?

Gebruikersavatar
MSGHibiza
Berichten: 178
Lid geworden op: 24 nov 2015, 16:59
Locatie: 010

Re: semi-tracktool | Ibiza 1.8T ::

Bericht door MSGHibiza » 15 apr 2018, 18:38

Thanks!

@M3tje, buiten het feit dat ik dan veelste ver ben gegaan omdat alles nieuw is aan de wagen, kan ik simpelweg racen niet betalen. Dus nee.. helaas, had het zeker gewild.

M3tje
Berichten: 316
Lid geworden op: 21 jun 2016, 21:33

Re: semi-tracktool | Ibiza 1.8T ::

Bericht door M3tje » 15 apr 2018, 22:14

Oke, kan ik me iets bij voorstellen als ik zie welke stappen je hebt gezet, je project zou zeker wel de potentie hebben om goed mee te komen.
Racen is idd een bodemloze put, wel een hele leuke om vol te gooien maar eindeloos diep.

Gebruikersavatar
TurboClouseau
Berichten: 2026
Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
Locatie: Grunn

Re: semi-tracktool | Ibiza 1.8T ::

Bericht door TurboClouseau » 17 apr 2018, 07:54

Weer knappe updates!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: frank de jonge, GRzep, smiley en 87 gasten