Z3 coupe S65 motorconversie 'stopt' ivm wijziging basis auto
- Arthur
- Berichten: 39736
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Z3 coupe S65 met 6-handbak e.d.
Nou, als ik dat "hok" zie waar ie in staat en dat "ze/hij er af en toe aan werken ivm zijn andere baan e.d."
Dan weet ik al hoe dit eindigt, danwel verloopt. Geldt overigens ook voor dit draadje, met alle goede adviezen en meningen van dien
Dan weet ik al hoe dit eindigt, danwel verloopt. Geldt overigens ook voor dit draadje, met alle goede adviezen en meningen van dien
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Z3 coupe S65 met 6-handbak e.d.
als ik het van te voren wist, magoed wil ook geen vijanden maken, dus probeer me nog netjes in te houden
en natuurlijk vraag ik om de zoveel weken hoe of wat, magoed dan ......ik zeg maar niks (voor sommige lezers/musjes), het ligt in elk geval niet aan mij
dus hopen we maar het beste dat alles uiteindelijk goed komt, hopelijk nog dit jaar....en als het nog zonnig is graag
zal te titel ook wat aanpassen, er komt terzijne tijd wel een draadje met die andere Z3, maar pas als die gereed is, beter voor tussen mijn oren.
@Zed240, toen ik daar was die eerste keer, dacht ik ook dat het zijn hoofdwerk was, mooie garage 3 luxe bruggen vanuit de vloer en mooi gereedschap en de naam van het bedrijf en op FB enz...pas veel later kwam ik erachter dat het meer een mooie garage is voor in de 'vrije' uurtjes en heel veel tussendoor komt incl zijn eigen auto.
Dat andere bedrijf waar die werkt is die heel druk en ook de technische man en belangrijk daar, magoed, zeg niet te veel, laat het hier bij, komt vast goed (lees, wil graag dat het goed komt)
@Arthur, als ik een ander advies mocht geven vanaf de wal wist ik het ook wel, als je er al 'te ver' in zit wordt het wat anders, blijf dus maar goede hoop houden, liever een happy monteur aan mijn auto dan een kwade
en natuurlijk vraag ik om de zoveel weken hoe of wat, magoed dan ......ik zeg maar niks (voor sommige lezers/musjes), het ligt in elk geval niet aan mij
dus hopen we maar het beste dat alles uiteindelijk goed komt, hopelijk nog dit jaar....en als het nog zonnig is graag
zal te titel ook wat aanpassen, er komt terzijne tijd wel een draadje met die andere Z3, maar pas als die gereed is, beter voor tussen mijn oren.
@Zed240, toen ik daar was die eerste keer, dacht ik ook dat het zijn hoofdwerk was, mooie garage 3 luxe bruggen vanuit de vloer en mooi gereedschap en de naam van het bedrijf en op FB enz...pas veel later kwam ik erachter dat het meer een mooie garage is voor in de 'vrije' uurtjes en heel veel tussendoor komt incl zijn eigen auto.
Dat andere bedrijf waar die werkt is die heel druk en ook de technische man en belangrijk daar, magoed, zeg niet te veel, laat het hier bij, komt vast goed (lees, wil graag dat het goed komt)
@Arthur, als ik een ander advies mocht geven vanaf de wal wist ik het ook wel, als je er al 'te ver' in zit wordt het wat anders, blijf dus maar goede hoop houden, liever een happy monteur aan mijn auto dan een kwade
- Jan-Willem
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
- Locatie: Hengelo
Re: Z3 coupe S65 met 6-handbak e.d.
Toch vind ik een Roadster geen verkeerde keus, de van deze is erg netjes.
Het mooiste BMW V8 geluid met een BMW zonder dak is natuurlijk geen straf
Met een wiesmann hardtop is het ook wel heel erg fraai!
Het mooiste BMW V8 geluid met een BMW zonder dak is natuurlijk geen straf
Met een wiesmann hardtop is het ook wel heel erg fraai!
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Z3 coupe verhaal gaat over naar Z3 roadster S65 draadje
zo ist, be ook al die tijd al aan het kijken voor een hardtop, gewoon prijzen in de gaten houden en of er dan ook de bevestigingset bij zit, of misschien beter gezegd, voorbereidingset hardtop.
zag al leuke voorbij komen, ook qua prijs, maar nog tijd zat en niet meteen nodig, wel jammer dat die niet meer bij mijn auto zat, hij werd namelijk afgeleverd incl hardtop destijds.
weet ook niet zeker meer of bv die voorbereidingset er nog in zit, dacht het niet maar niet echt op gelet, volgende keer als ik daar ben als iemand bv die motor komt halen, eens kijken
de achteruit verwarming schakelaar zit er nog wel, toen ook nit bij stil gestaan, maar bedacht ik me later.
zag al leuke voorbij komen, ook qua prijs, maar nog tijd zat en niet meteen nodig, wel jammer dat die niet meer bij mijn auto zat, hij werd namelijk afgeleverd incl hardtop destijds.
weet ook niet zeker meer of bv die voorbereidingset er nog in zit, dacht het niet maar niet echt op gelet, volgende keer als ik daar ben als iemand bv die motor komt halen, eens kijken
de achteruit verwarming schakelaar zit er nog wel, toen ook nit bij stil gestaan, maar bedacht ik me later.
-
- Berichten: 1923
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 22:23
- Locatie: Puttenland
Re: Z3 coupe S65 motorconversie 'stopt' ivm wijziging basis auto
En hier al updates van?
- martll
- Berichten: 1408
- Lid geworden op: 30 apr 2012, 19:42
Re: Z3 coupe S65 motorconversie 'stopt' ivm wijziging basis auto
Helaas al 1,5 jaar niet meer actief.
Laatst actief:zo jan 22, 2017 21:59
Laatst actief:zo jan 22, 2017 21:59
- Bart //M
- Berichten: 64
- Lid geworden op: 28 sep 2009, 23:23
- WJ
- Berichten: 11740
- Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
- Locatie: WeeWeeWee
Re: Z3 coupe S65 motorconversie 'stopt' ivm wijziging basis auto
Is die nu helemaal klaar?
- Bart //M
- Berichten: 64
- Lid geworden op: 28 sep 2009, 23:23
-
Online
- Berichten: 2931
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: Z3 coupe S65 motorconversie 'stopt' ivm wijziging basis auto
Wat een ontzettend gave kar om te zien!
- Jan-Willem
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
- Locatie: Hengelo
Re: Z3 coupe S65 motorconversie 'stopt' ivm wijziging basis auto
Helaas nog niet klaar, GNG krijgt de tellerbak nog niet werkend.
De auto is verder helemaal klaar, wel zuur Rene wacht al 2 jaar tot dat hij kan rijden.
Maar zonder werkende tellerbak kan je niet naar de RDW.
viewtopic.php?f=7&t=33859&start=125
De auto is verder helemaal klaar, wel zuur Rene wacht al 2 jaar tot dat hij kan rijden.
Maar zonder werkende tellerbak kan je niet naar de RDW.
viewtopic.php?f=7&t=33859&start=125
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Z3 coupe S65 motorconversie 'stopt' ivm wijziging basis auto
Niet gelukt uiteindelijk?
- Jan-Willem
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
- Locatie: Hengelo
Re: Z3 coupe S65 motorconversie 'stopt' ivm wijziging basis auto
Nee, helaas.
De tellerbak is nu wel bruikbaar, want eerder deed die bijna helemaal niks.
Rene heeft op aanraden van GNG een nieuwe tellerbak gekocht.
Later bleek dat het helemaal niet handig was omdat er dingen uit de DME gehaald moeten worden om de tellerbak werkend te krijgen.
Gelukkig wou Niels zijn Z3M S54 daarvoor uitlenen.
Maar ze zijn nog niet veel verder gekomen.
De ombouw is netjes gedaan, ziet er allemaal top uit, motor mooi ingebouwd.
Jammer dat het nu blijft hangen op de tellerbak.
De tellerbak is nu wel bruikbaar, want eerder deed die bijna helemaal niks.
Rene heeft op aanraden van GNG een nieuwe tellerbak gekocht.
Later bleek dat het helemaal niet handig was omdat er dingen uit de DME gehaald moeten worden om de tellerbak werkend te krijgen.
Gelukkig wou Niels zijn Z3M S54 daarvoor uitlenen.
Maar ze zijn nog niet veel verder gekomen.
De ombouw is netjes gedaan, ziet er allemaal top uit, motor mooi ingebouwd.
Jammer dat het nu blijft hangen op de tellerbak.
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Z3 coupe S65 motorconversie 'stopt' ivm wijziging basis auto
Mechanisch ziet het er allemaal zeker top uit, echt prachtig gebouwd en een geweldige sound heeft die wagen!
- Bert ///M3
- Berichten: 9352
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Z3 coupe S65 motorconversie 'stopt' ivm wijziging basis auto
je moet CAN input hebben naar de tellerbak. Maar CAN signaal van een S65 is niet noodzakelijk hetzelfde als die van een S54 zoals die van Niels. Ik had er ook gewoon een tellerbak in gestoken van een S50B32 roadster, dat is namelijk wel makkelijk werkend te krijgen.
Sommige dingen krijg je ook niet werkend zoals die warm up lights (neem aan dat Z3M S54 die ook heeft ala E46 M3) dat is een specifieke aansturing uit de MSS54 DME. Het zal wel behoorlijk wat klussen/programmeren vragen om dat werkend te krijgen.
Koelwater: Extra sensor in het systeem zetten van een S50B32
Olietemp: Extra sensor in het systeem zetten van een S50B32
KM teller: gewoon signaal van het diff pakken
RPM: van motorkabelboom
Benzinetank, gewoon standaard Z3 setup.
Waarschuwingslampjes etc is ook gewoon allemaal analoog.
Je hebt eigenlijk maar 1 signaal van de motorkabelboom nodig en dat is je toerenteller signaal. Kans dat 6 naar 8 cylinder wat problemen geeft maar dat is wel op te lossen.
Sommige dingen krijg je ook niet werkend zoals die warm up lights (neem aan dat Z3M S54 die ook heeft ala E46 M3) dat is een specifieke aansturing uit de MSS54 DME. Het zal wel behoorlijk wat klussen/programmeren vragen om dat werkend te krijgen.
Koelwater: Extra sensor in het systeem zetten van een S50B32
Olietemp: Extra sensor in het systeem zetten van een S50B32
KM teller: gewoon signaal van het diff pakken
RPM: van motorkabelboom
Benzinetank, gewoon standaard Z3 setup.
Waarschuwingslampjes etc is ook gewoon allemaal analoog.
Je hebt eigenlijk maar 1 signaal van de motorkabelboom nodig en dat is je toerenteller signaal. Kans dat 6 naar 8 cylinder wat problemen geeft maar dat is wel op te lossen.
- Jan-Willem
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
- Locatie: Hengelo
Re: Z3 coupe S65 motorconversie 'stopt' ivm wijziging basis auto
Thnx Bert, ik zal het door geven aan Rene
Dit klinkt logisch, gewoon simpel houden.
Wat extra kabels trekken, juiste sensoren gebruiken en klaar
De e30 tellerbakken kunnen ze het toerental ook wel van een L6 naar een V8 omzetten.
De stand alone ecu die ze gebruikt hebben kan wel CAN uitsturen.
De Z3M heeft een aparte olie tempratuur meter.
Geen idee of de Z3M S54 warm up lights heeft.
Dit klinkt logisch, gewoon simpel houden.
Wat extra kabels trekken, juiste sensoren gebruiken en klaar
De e30 tellerbakken kunnen ze het toerental ook wel van een L6 naar een V8 omzetten.
De stand alone ecu die ze gebruikt hebben kan wel CAN uitsturen.
De Z3M heeft een aparte olie tempratuur meter.
Geen idee of de Z3M S54 warm up lights heeft.
- Bert ///M3
- Berichten: 9352
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Z3 coupe S65 motorconversie 'stopt' ivm wijziging basis auto
Veel CAN berichten zijn specifiek BMW dus het is niet altijd zo simpel. Daarom zou ik het ook gewoon analoog houden, makkelijk te maken en je kan gewoon rijden
-
- Berichten: 787
- Lid geworden op: 22 apr 2007, 23:13
Re: Z3 coupe S65 motorconversie 'stopt' ivm wijziging basis auto
Wat moet er allemaal werken voor de keuring dan? neem aan alleen snelheid en teller?
verder wat ik zo snel kan vinden werkt dit instrumentenpaneel nog niet via Can. snelheid signaal komt gewoon rechtstreeks vanaf sensor en gaat niet via andere module`s oid.
alleen toerental en oliepeil komen binnen via motor ecu wat ik zo snel kan zien. moet je er alleen achter zien te komen wat voor soort toerentalsignaal je benodigd bent, maar daar zijn vast wel kastjes voor die het om kunnen zetten.
anders ff losse andere teller in voor de keuring geen optie? kan je ten minste rijden....
verder wat ik zo snel kan vinden werkt dit instrumentenpaneel nog niet via Can. snelheid signaal komt gewoon rechtstreeks vanaf sensor en gaat niet via andere module`s oid.
alleen toerental en oliepeil komen binnen via motor ecu wat ik zo snel kan zien. moet je er alleen achter zien te komen wat voor soort toerentalsignaal je benodigd bent, maar daar zijn vast wel kastjes voor die het om kunnen zetten.
anders ff losse andere teller in voor de keuring geen optie? kan je ten minste rijden....
- Luco
- Berichten: 27885
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: Z3 coupe S65 motorconversie 'stopt' ivm wijziging basis auto
Jawel hoor tomtom wordt ook gezien als snelheidsmeter, dus dan kan die gewoon gekeurd worden.Jan-Willem schreef: ↑13 aug 2018, 19:36 Helaas nog niet klaar, GNG krijgt de tellerbak nog niet werkend.
De auto is verder helemaal klaar, wel zuur Rene wacht al 2 jaar tot dat hij kan rijden.
Maar zonder werkende tellerbak kan je niet naar de RDW.
viewtopic.php?f=7&t=33859&start=125
km teller op gps.
- Bert ///M3
- Berichten: 9352
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Z3 coupe S65 motorconversie 'stopt' ivm wijziging basis auto
Bij een gewone Z3 ECU wel, maar volgens mij heeft Rene een Z3M S54 cluster.erwin20vt schreef: ↑13 aug 2018, 22:16 Wat moet er allemaal werken voor de keuring dan? neem aan alleen snelheid en teller?
verder wat ik zo snel kan vinden werkt dit instrumentenpaneel nog niet via Can. snelheid signaal komt gewoon rechtstreeks vanaf sensor en gaat niet via andere module`s oid.
alleen toerental en oliepeil komen binnen via motor ecu wat ik zo snel kan zien. moet je er alleen achter zien te komen wat voor soort toerentalsignaal je benodigd bent, maar daar zijn vast wel kastjes voor die het om kunnen zetten.
anders ff losse andere teller in voor de keuring geen optie? kan je ten minste rijden....
Die zijn anders voor zover ik weet in de zin dat de DME het snelheidssignaal van het ABS systeem pakt (over CAN) en dit vervolgens via CAN naar de tellerbak stuurt. In de DME software kan je hem wel op het ouderwetse signaal van de diff sensor zetten maar dit word voor zover ik weet niet gebruikt. Dit ivm communicatie met DSC3 etc.
De Z3M S50 heeft nog de oude setup waar je het snelheidsignaal via kabel in de tellerbak krijgt en deze stuurt het vervolgens door naar de DME. Daarom zou ik er gewoon zo'n tellerbak in zetten. Want die kabels heeft hij voor het overgrote deel al, het enige wat je dan bijmaken moet is tacho signaal, koelwater, olietemp, oliedruk en misschien een paar andere lampjes ala ABS.
Edit: die van Rene was een M54 3.0 dacht ik, best kans dat die ook al CAN communicatie hadden. Maar even een draadje naar een diff sensor trekken, aansluiten op tellerbak en een paar draadjes 12V de tellerbak in mag ook geen probleem zijn.
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Z3 coupe S65 motorconversie 'stopt' ivm wijziging basis auto
Warm up lights heeft de Z3-S54 niet eens, DSC wel itt de S50 maar dat kun je met een S50 cluster desnoods achterwege laten. Omdat de Z3-S54 zo’n samen geraapt zooitje is zou je wel eens gelijk kunnen hebben Bert.
-
- Berichten: 787
- Lid geworden op: 22 apr 2007, 23:13
Re: Z3 coupe S65 motorconversie 'stopt' ivm wijziging basis auto
kan zo snel ff geen origineel schema vinden, maar aftermarkt op dit type instrumentenpaneel zie ik geen can. maar dit heeft geen 100% zekerheid.
die stand alone heeft geen digitaal rpm signaal? daar totaal geen ervaring mee
die stand alone heeft geen digitaal rpm signaal? daar totaal geen ervaring mee
-
OnlineDjessey
- Berichten: 2179
- Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Z3 coupe S65 motorconversie 'stopt' ivm wijziging basis auto
M54 is inderdaad op CAN.Bert ///M3 schreef: ↑13 aug 2018, 22:24Bij een gewone Z3 ECU wel, maar volgens mij heeft Rene een Z3M S54 cluster.erwin20vt schreef: ↑13 aug 2018, 22:16 Wat moet er allemaal werken voor de keuring dan? neem aan alleen snelheid en teller?
verder wat ik zo snel kan vinden werkt dit instrumentenpaneel nog niet via Can. snelheid signaal komt gewoon rechtstreeks vanaf sensor en gaat niet via andere module`s oid.
alleen toerental en oliepeil komen binnen via motor ecu wat ik zo snel kan zien. moet je er alleen achter zien te komen wat voor soort toerentalsignaal je benodigd bent, maar daar zijn vast wel kastjes voor die het om kunnen zetten.
anders ff losse andere teller in voor de keuring geen optie? kan je ten minste rijden....
Die zijn anders voor zover ik weet in de zin dat de DME het snelheidssignaal van het ABS systeem pakt (over CAN) en dit vervolgens via CAN naar de tellerbak stuurt. In de DME software kan je hem wel op het ouderwetse signaal van de diff sensor zetten maar dit word voor zover ik weet niet gebruikt. Dit ivm communicatie met DSC3 etc.
De Z3M S50 heeft nog de oude setup waar je het snelheidsignaal via kabel in de tellerbak krijgt en deze stuurt het vervolgens door naar de DME. Daarom zou ik er gewoon zo'n tellerbak in zetten. Want die kabels heeft hij voor het overgrote deel al, het enige wat je dan bijmaken moet is tacho signaal, koelwater, olietemp, oliedruk en misschien een paar andere lampjes ala ABS.
Edit: die van Rene was een M54 3.0 dacht ik, best kans dat die ook al CAN communicatie hadden. Maar even een draadje naar een diff sensor trekken, aansluiten op tellerbak en een paar draadjes 12V de tellerbak in mag ook geen probleem zijn.
Tevens klopt het wat je zegt over dat de Z3M S54 zijn snelheids signaal over CAN ontvangt uitgezonden door de ABS unit. Dit is tevens op hetzelfde CAN signaal als in een M54
- Vliet
- Berichten: 1056
- Lid geworden op: 31 okt 2010, 18:50
Re: Z3 coupe S65 motorconversie 'stopt' ivm wijziging basis auto
Poeh, dat is een vette bak geworden. Qua looks ook erg mooi. Geluid is echt heel bruut. Jammer dat hij zelf niet meer post.
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Z3 coupe S65 motorconversie 'stopt' ivm wijziging basis auto
In de basis is dit de lekkerste Z3 die je kunt hebben volgens mij en dat zeg ik als eigenaar van de lekkerste Z3 die er rond rijdt
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: BartMS, Bokkepoot, Dimitri, Djessey, e30touring1990, Ferdi, Google [Bot], Jan-BMW-Suzuki, Rogerb en 104 gasten