Z3 coupe S65 motorconversie 'stopt' ivm wijziging basis auto

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39736
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Z3 coupe S65 met 6-handbak e.d.

Bericht door Arthur » 15 jul 2016, 18:40

Nou, als ik dat "hok" zie waar ie in staat en dat "ze/hij er af en toe aan werken ivm zijn andere baan e.d."
Dan weet ik al hoe dit eindigt, danwel verloopt. Geldt overigens ook voor dit draadje, met alle goede adviezen en meningen van dien :P

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Z3 coupe S65 met 6-handbak e.d.

Bericht door GTRene » 15 jul 2016, 18:43

als ik het van te voren wist, magoed wil ook geen vijanden maken, dus probeer me nog netjes in te houden ;-)
en natuurlijk vraag ik om de zoveel weken hoe of wat, magoed dan ......ik zeg maar niks (voor sommige lezers/musjes), het ligt in elk geval niet aan mij ;-)

dus hopen we maar het beste dat alles uiteindelijk goed komt, hopelijk nog dit jaar....en als het nog zonnig is graag ;-)

zal te titel ook wat aanpassen, er komt terzijne tijd wel een draadje met die andere Z3, maar pas als die gereed is, beter voor tussen mijn oren.

@Zed240, toen ik daar was die eerste keer, dacht ik ook dat het zijn hoofdwerk was, mooie garage 3 luxe bruggen vanuit de vloer en mooi gereedschap en de naam van het bedrijf en op FB enz...pas veel later kwam ik erachter dat het meer een mooie garage is voor in de 'vrije' uurtjes en heel veel tussendoor komt incl zijn eigen auto.

Dat andere bedrijf waar die werkt is die heel druk en ook de technische man en belangrijk daar, magoed, zeg niet te veel, laat het hier bij, komt vast goed :-) (lees, wil graag dat het goed komt)

@Arthur, als ik een ander advies mocht geven vanaf de wal wist ik het ook wel, als je er al 'te ver' in zit wordt het wat anders, blijf dus maar goede hoop houden, liever een happy monteur aan mijn auto dan een kwade ;-)

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: Z3 coupe S65 met 6-handbak e.d.

Bericht door Jan-Willem » 15 jul 2016, 18:49

Toch vind ik een Roadster geen verkeerde keus, de van deze is erg netjes.
Het mooiste BMW V8 geluid met een BMW zonder dak is natuurlijk geen straf :mrgreen:
Met een wiesmann hardtop is het ook wel heel erg fraai!

Afbeelding

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Z3 coupe verhaal gaat over naar Z3 roadster S65 draadje

Bericht door GTRene » 15 jul 2016, 18:56

zo ist, be ook al die tijd al aan het kijken voor een hardtop, gewoon prijzen in de gaten houden en of er dan ook de bevestigingset bij zit, of misschien beter gezegd, voorbereidingset hardtop.

zag al leuke voorbij komen, ook qua prijs, maar nog tijd zat en niet meteen nodig, wel jammer dat die niet meer bij mijn auto zat, hij werd namelijk afgeleverd incl hardtop destijds.

weet ook niet zeker meer of bv die voorbereidingset er nog in zit, dacht het niet maar niet echt op gelet, volgende keer als ik daar ben als iemand bv die motor komt halen, eens kijken
de achteruit verwarming schakelaar zit er nog wel, toen ook nit bij stil gestaan, maar bedacht ik me later.

Karel
Berichten: 1923
Lid geworden op: 25 feb 2007, 22:23
Locatie: Puttenland

Re: Z3 coupe S65 motorconversie 'stopt' ivm wijziging basis auto

Bericht door Karel » 13 aug 2018, 16:31

En hier al updates van?

Gebruikersavatar
martll
Berichten: 1408
Lid geworden op: 30 apr 2012, 19:42

Re: Z3 coupe S65 motorconversie 'stopt' ivm wijziging basis auto

Bericht door martll » 13 aug 2018, 16:41

Helaas al 1,5 jaar niet meer actief.
Laatst actief:zo jan 22, 2017 21:59


Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11740
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Z3 coupe S65 motorconversie 'stopt' ivm wijziging basis auto

Bericht door WJ » 13 aug 2018, 18:26

Is die nu helemaal klaar?


Online
TLRS
Berichten: 2931
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Z3 coupe S65 motorconversie 'stopt' ivm wijziging basis auto

Bericht door TLRS » 13 aug 2018, 19:11

Wat een ontzettend gave kar om te zien!

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: Z3 coupe S65 motorconversie 'stopt' ivm wijziging basis auto

Bericht door Jan-Willem » 13 aug 2018, 19:36

Helaas nog niet klaar, GNG krijgt de tellerbak nog niet werkend.
De auto is verder helemaal klaar, wel zuur Rene wacht al 2 jaar tot dat hij kan rijden.

Maar zonder werkende tellerbak kan je niet naar de RDW.

viewtopic.php?f=7&t=33859&start=125

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Z3 coupe S65 motorconversie 'stopt' ivm wijziging basis auto

Bericht door Niels » 13 aug 2018, 20:10

Niet gelukt uiteindelijk?

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: Z3 coupe S65 motorconversie 'stopt' ivm wijziging basis auto

Bericht door Jan-Willem » 13 aug 2018, 20:25

Nee, helaas.

De tellerbak is nu wel bruikbaar, want eerder deed die bijna helemaal niks.
Rene heeft op aanraden van GNG een nieuwe tellerbak gekocht.

Later bleek dat het helemaal niet handig was omdat er dingen uit de DME gehaald moeten worden om de tellerbak werkend te krijgen.

Gelukkig wou Niels zijn Z3M S54 daarvoor uitlenen.
Maar ze zijn nog niet veel verder gekomen.

De ombouw is netjes gedaan, ziet er allemaal top uit, motor mooi ingebouwd.
Jammer dat het nu blijft hangen op de tellerbak.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Z3 coupe S65 motorconversie 'stopt' ivm wijziging basis auto

Bericht door Niels » 13 aug 2018, 20:29

Mechanisch ziet het er allemaal zeker top uit, echt prachtig gebouwd en een geweldige sound heeft die wagen!

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Z3 coupe S65 motorconversie 'stopt' ivm wijziging basis auto

Bericht door Bert ///M3 » 13 aug 2018, 20:43

je moet CAN input hebben naar de tellerbak. Maar CAN signaal van een S65 is niet noodzakelijk hetzelfde als die van een S54 zoals die van Niels. Ik had er ook gewoon een tellerbak in gestoken van een S50B32 roadster, dat is namelijk wel makkelijk werkend te krijgen.

Sommige dingen krijg je ook niet werkend zoals die warm up lights (neem aan dat Z3M S54 die ook heeft ala E46 M3) dat is een specifieke aansturing uit de MSS54 DME. Het zal wel behoorlijk wat klussen/programmeren vragen om dat werkend te krijgen.

Koelwater: Extra sensor in het systeem zetten van een S50B32
Olietemp: Extra sensor in het systeem zetten van een S50B32
KM teller: gewoon signaal van het diff pakken
RPM: van motorkabelboom
Benzinetank, gewoon standaard Z3 setup.
Waarschuwingslampjes etc is ook gewoon allemaal analoog.

Je hebt eigenlijk maar 1 signaal van de motorkabelboom nodig en dat is je toerenteller signaal. Kans dat 6 naar 8 cylinder wat problemen geeft maar dat is wel op te lossen.

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: Z3 coupe S65 motorconversie 'stopt' ivm wijziging basis auto

Bericht door Jan-Willem » 13 aug 2018, 21:00

Thnx Bert, ik zal het door geven aan Rene :thumbup:
Dit klinkt logisch, gewoon simpel houden.
Wat extra kabels trekken, juiste sensoren gebruiken en klaar

De e30 tellerbakken kunnen ze het toerental ook wel van een L6 naar een V8 omzetten.

De stand alone ecu die ze gebruikt hebben kan wel CAN uitsturen.

De Z3M heeft een aparte olie tempratuur meter.
Geen idee of de Z3M S54 warm up lights heeft.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Z3 coupe S65 motorconversie 'stopt' ivm wijziging basis auto

Bericht door Bert ///M3 » 13 aug 2018, 21:08

Veel CAN berichten zijn specifiek BMW dus het is niet altijd zo simpel. Daarom zou ik het ook gewoon analoog houden, makkelijk te maken en je kan gewoon rijden :)

erwin20vt
Berichten: 787
Lid geworden op: 22 apr 2007, 23:13

Re: Z3 coupe S65 motorconversie 'stopt' ivm wijziging basis auto

Bericht door erwin20vt » 13 aug 2018, 22:16

Wat moet er allemaal werken voor de keuring dan? neem aan alleen snelheid en teller?
verder wat ik zo snel kan vinden werkt dit instrumentenpaneel nog niet via Can. snelheid signaal komt gewoon rechtstreeks vanaf sensor en gaat niet via andere module`s oid.

alleen toerental en oliepeil komen binnen via motor ecu wat ik zo snel kan zien. moet je er alleen achter zien te komen wat voor soort toerentalsignaal je benodigd bent, maar daar zijn vast wel kastjes voor die het om kunnen zetten.

anders ff losse andere teller in voor de keuring geen optie? kan je ten minste rijden....

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27885
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Z3 coupe S65 motorconversie 'stopt' ivm wijziging basis auto

Bericht door Luco » 13 aug 2018, 22:22

Jan-Willem schreef: 13 aug 2018, 19:36 Helaas nog niet klaar, GNG krijgt de tellerbak nog niet werkend.
De auto is verder helemaal klaar, wel zuur Rene wacht al 2 jaar tot dat hij kan rijden.

Maar zonder werkende tellerbak kan je niet naar de RDW.

viewtopic.php?f=7&t=33859&start=125
Jawel hoor tomtom wordt ook gezien als snelheidsmeter, dus dan kan die gewoon gekeurd worden.
km teller op gps.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Z3 coupe S65 motorconversie 'stopt' ivm wijziging basis auto

Bericht door Bert ///M3 » 13 aug 2018, 22:24

erwin20vt schreef: 13 aug 2018, 22:16 Wat moet er allemaal werken voor de keuring dan? neem aan alleen snelheid en teller?
verder wat ik zo snel kan vinden werkt dit instrumentenpaneel nog niet via Can. snelheid signaal komt gewoon rechtstreeks vanaf sensor en gaat niet via andere module`s oid.

alleen toerental en oliepeil komen binnen via motor ecu wat ik zo snel kan zien. moet je er alleen achter zien te komen wat voor soort toerentalsignaal je benodigd bent, maar daar zijn vast wel kastjes voor die het om kunnen zetten.

anders ff losse andere teller in voor de keuring geen optie? kan je ten minste rijden....
Bij een gewone Z3 ECU wel, maar volgens mij heeft Rene een Z3M S54 cluster.

Die zijn anders voor zover ik weet in de zin dat de DME het snelheidssignaal van het ABS systeem pakt (over CAN) en dit vervolgens via CAN naar de tellerbak stuurt. In de DME software kan je hem wel op het ouderwetse signaal van de diff sensor zetten maar dit word voor zover ik weet niet gebruikt. Dit ivm communicatie met DSC3 etc.

De Z3M S50 heeft nog de oude setup waar je het snelheidsignaal via kabel in de tellerbak krijgt en deze stuurt het vervolgens door naar de DME. Daarom zou ik er gewoon zo'n tellerbak in zetten. Want die kabels heeft hij voor het overgrote deel al, het enige wat je dan bijmaken moet is tacho signaal, koelwater, olietemp, oliedruk en misschien een paar andere lampjes ala ABS.

Edit: die van Rene was een M54 3.0 dacht ik, best kans dat die ook al CAN communicatie hadden. Maar even een draadje naar een diff sensor trekken, aansluiten op tellerbak en een paar draadjes 12V de tellerbak in mag ook geen probleem zijn.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Z3 coupe S65 motorconversie 'stopt' ivm wijziging basis auto

Bericht door Niels » 13 aug 2018, 22:32

Warm up lights heeft de Z3-S54 niet eens, DSC wel itt de S50 maar dat kun je met een S50 cluster desnoods achterwege laten. Omdat de Z3-S54 zo’n samen geraapt zooitje is zou je wel eens gelijk kunnen hebben Bert.

erwin20vt
Berichten: 787
Lid geworden op: 22 apr 2007, 23:13

Re: Z3 coupe S65 motorconversie 'stopt' ivm wijziging basis auto

Bericht door erwin20vt » 13 aug 2018, 22:36

kan zo snel ff geen origineel schema vinden, maar aftermarkt op dit type instrumentenpaneel zie ik geen can. maar dit heeft geen 100% zekerheid.
die stand alone heeft geen digitaal rpm signaal? daar totaal geen ervaring mee

Online
Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2179
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Z3 coupe S65 motorconversie 'stopt' ivm wijziging basis auto

Bericht door Djessey » 13 aug 2018, 22:37

Bert ///M3 schreef: 13 aug 2018, 22:24
erwin20vt schreef: 13 aug 2018, 22:16 Wat moet er allemaal werken voor de keuring dan? neem aan alleen snelheid en teller?
verder wat ik zo snel kan vinden werkt dit instrumentenpaneel nog niet via Can. snelheid signaal komt gewoon rechtstreeks vanaf sensor en gaat niet via andere module`s oid.

alleen toerental en oliepeil komen binnen via motor ecu wat ik zo snel kan zien. moet je er alleen achter zien te komen wat voor soort toerentalsignaal je benodigd bent, maar daar zijn vast wel kastjes voor die het om kunnen zetten.

anders ff losse andere teller in voor de keuring geen optie? kan je ten minste rijden....
Bij een gewone Z3 ECU wel, maar volgens mij heeft Rene een Z3M S54 cluster.

Die zijn anders voor zover ik weet in de zin dat de DME het snelheidssignaal van het ABS systeem pakt (over CAN) en dit vervolgens via CAN naar de tellerbak stuurt. In de DME software kan je hem wel op het ouderwetse signaal van de diff sensor zetten maar dit word voor zover ik weet niet gebruikt. Dit ivm communicatie met DSC3 etc.

De Z3M S50 heeft nog de oude setup waar je het snelheidsignaal via kabel in de tellerbak krijgt en deze stuurt het vervolgens door naar de DME. Daarom zou ik er gewoon zo'n tellerbak in zetten. Want die kabels heeft hij voor het overgrote deel al, het enige wat je dan bijmaken moet is tacho signaal, koelwater, olietemp, oliedruk en misschien een paar andere lampjes ala ABS.

Edit: die van Rene was een M54 3.0 dacht ik, best kans dat die ook al CAN communicatie hadden. Maar even een draadje naar een diff sensor trekken, aansluiten op tellerbak en een paar draadjes 12V de tellerbak in mag ook geen probleem zijn.
M54 is inderdaad op CAN.

Tevens klopt het wat je zegt over dat de Z3M S54 zijn snelheids signaal over CAN ontvangt uitgezonden door de ABS unit. Dit is tevens op hetzelfde CAN signaal als in een M54

Gebruikersavatar
Vliet
Berichten: 1056
Lid geworden op: 31 okt 2010, 18:50

Re: Z3 coupe S65 motorconversie 'stopt' ivm wijziging basis auto

Bericht door Vliet » 14 aug 2018, 10:40

Poeh, dat is een vette bak geworden. Qua looks ook erg mooi. Geluid is echt heel bruut. Jammer dat hij zelf niet meer post.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Z3 coupe S65 motorconversie 'stopt' ivm wijziging basis auto

Bericht door Niels » 14 aug 2018, 12:04

In de basis is dit de lekkerste Z3 die je kunt hebben volgens mij en dat zeg ik als eigenaar van de lekkerste Z3 die er rond rijdt :lol:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BartMS, Bokkepoot, Dimitri, Djessey, e30touring1990, Ferdi, Google [Bot], Jan-BMW-Suzuki, Rogerb en 104 gasten