130i, Clubman, Mini Cabrio, ID.4, Transit, 323ti, (T5-R), (M3)

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7747
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: Re: Alpina B10, A2, A4, Lybra, T5-R, PHEV

Bericht door Tim N » 21 mar 2017, 11:08

Haha dat waardeer ik wel zo spelen met de dagteller ;-P

Gebruikersavatar
Auke M535i
Berichten: 1349
Lid geworden op: 23 dec 2008, 12:19
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Alpina B10, A2, A4, Lybra, T5-R, PHEV

Bericht door Auke M535i » 21 mar 2017, 19:53

Nice! En nu maar hopen dat je je airbags niet nodig hebt. :wheelchair:

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4045
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: Re: Alpina B10, A2, C220cdi, Lybra, T5-R, PHEV

Bericht door Spijkerhard » 22 apr 2017, 21:06

Zo, even een terugkoppeling van m'n "nieuwe" kilometervreter.

Na een Snelle keuze voor een A4 1.9tdi, een impulsieve keuze voor een Lybra 2.4JTD, eindelijk niet te ver van huis een niet een zo gekke 220 cdi Elegance gevonden. Audi A4 achterlaten, nieuw draagarm rechtsvoor, inspuitventielen opnieuw monteren met nieuwe ringen, beurtje en APK, en we kunnen gerust een jaartje knorren denk ik.

De Lybra reed al een stuk prettiger als de A4, ik snap eigenlijk niet dat de A4 zoveel beter verkocht werd dan de Lancia, maar ja, wie ging er nu proef rijden in een Lancia? Maar de Mercedes rijdt echt een klasse beter. Waar ik comfortabel 160 cruiste in de A4, lekker 170-175 op de GPS op zondagavond in de Lancia, met de cdi kachel je rustig 200. Met het idee dat er nog wel wat over is, maar het snelheidsverschil met het overige verkeer wordt serieus.
De Mercedes is beter geisoleerd, dus veel minder windgeruis, maar het grootste verschil is de 6e versnelling. In de 200 cdi misschien een overdrive, maar bij de 220 voldoende pit over, en ook de top in de 6. Al 230+ op de GPS teller gehad, licht heuvel af, en nog niet aan het eind van de toerenschaal.

Even een paar plaatjes van de auto, eigenlijk oninteressant natuurlijk voor een 2001 non-DF voiture:
IMG_0484.JPG
IMG_0484.JPG (987 KiB) 2522 keer bekeken
IMG_0483.JPG
IMG_0483.JPG (301.66 KiB) 2522 keer bekeken
Alles erop en eraan, behalve schuifdak, daarvoor moet je een avantgarde hebben geloof ik, maar kantelbare stoel met goede steun, stoffen bekleding, wel fijn op die lange stukken, airco, cruisecontrol.
Die cruise control op die plek is wel wennen. Regelmatig verwissel ik die met de ringringaanwijzerhendel. Iets langzamer achter een andere auto, oeps linker clignoteur aan. Snelheid terug oppakken, oeps, lichtsignaal. Van de cruise af, oeps, groot licht aan. Richting geven, oeps verkeerde hendel. En misschien wel het meest wennen: met de koppeling wordt de cruise niet gedeactiveerd. Blijkbaar om dat je dan kan schakelen, en de cruise de snelheid weer oppakt, maar ik moest al een paar keer flink laat remmen. Niet allemaal lekker intuitief naar mijn mening.

Maar het lekkerste komt nog. Met de Alpina was het bijna 300Euro aan brandstof op en neer naar zeg maar Stuttgart. Tegenwoordig doe ik bijna 7000 km in de maand, dus na veel twijfelen tussen de 270cdi 5-cilinder of de toch wel veel zuinigere 220 4-pitter, toch wel blij met de echt niet kinderachtige 140+ pk:

Van Arkelstad naar de duitse grens op een rustige maandagmorgen:
IMG_0485.JPG
IMG_0485.JPG (417.06 KiB) 2522 keer bekeken
4,5l/100km, das wel lachen in de portemonnee. Nou lijkt 85km/h gemiddeld nog niet zo hard, maar das in NL best nog wel moeilijk te bereiken met al dat vrachtverkeer op maandag morgen in NL. En over het algemeen Mulder ik wel als ik die afstanden moet rijden. Dus tot 15 km/h boven toegestaan.

Bij Venlo gaat t dan de grens over naar de eerste werkplek in Koln, dus dan kan het gas erop. Maar na 200km nog steeds nette waarden met de stroom mee:
IMG_0486.JPG
IMG_0486.JPG (384.44 KiB) 2522 keer bekeken
4,7L @gemiddeld 100km/h over 200km. Ik stond toch wel een beetje versteld. Volgens mij toch wel zuiniger als de 1.9 tdi in de A4. Lachen toch?

Na een werkdagje in Keulen gaat t dan de volgende ochtend naar t zuiden. Het liefst over de A3, meer 3 baans dan de A61, en hoewel ook veel snelheids beperkingen, nog hele stukken -bijna- vol gas:
IMG_0487.JPG
IMG_0487.JPG (337.05 KiB) 2522 keer bekeken
1 op 14 ruim, en in 2 uurtjes in op mn werk bijna 300km verder. Dat zie ik geen moderne zuinige Euro6 diesel doen op het moment. Dat betekent dat ik voor ruim minder dan 100 Euro op en neer ben ipv bijna 300 Euro.

Maar hetkan nog mooier. Na het skieen in Obertauern na Pasen met de stroom mee naar mn last minute hotel een paar km verderop. Steeds 70 a 100kmh max, en
IMG_0488.JPG
IMG_0488.JPG (332.89 KiB) 2522 keer bekeken
3.1L over 28km met koude start, en over 28km ook 600m dalen, maar toch.

Alles goed dus? Ja eigenlijk wel. Het is een rustgevende auto, overtuigend gedrag. Genoeg vermogen, zelf in de 6 als iemand je er langs laat, en zo'n leuke ster 2/3de zichtbaar op de neus van je auto.
Had alleen op de terugweg van Obertaurn richting Stuttgart een zweet momentje. Tank was bijna leeg, dus was op zoek naar een Aral. Houdt de auto in een keer in. Blijkt de cruise eraf. Maar ook alle tellers naar 0 (toerenteller, snelheidsmeter, tankmeter), boardcomputer laat niets meer zien, kilometer stand loopt niet meer op, radio stil, richtingaanwijzers doen t niet meer, ruitewissers ook niet. Maar de auto rijdt gewoon door, licht doet t nog, remlichten ook. Dus door naar de Aral. Van contact af, op contact, en alles doet t weer.......
Ik geloof dat ik ergens gelezen heb dat de stuurmodule (waar de richtingaanwijzer in steekt) niet altijd betrouwbaar is? Na deze 1ne keer geen last meer van gehad.

Vooralsnog erg blij met de keuze. Ondertussen denk ik mn ogen openhouden voor een Avantgarde met DPF in een leukere kleur, maar als ik die niet vind, zit ik voorlopig goed.

Iemand nog interesse in een knakenkar? De Lybra is beschikbaar a €1100. De A2 mag trouwens ook weg. Mn meiden willen er niet in gezien worden. :lollerdelol:
Laatst gewijzigd door Spijkerhard op 22 apr 2017, 21:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26616
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Re: Alpina B10, A2, C220cdi, Lybra, T5-R, PHEV

Bericht door Martijn_bmw » 22 apr 2017, 21:24

Leuk verslag van een inderdaad wel heel zuinige ster :shock: hopelijk nog veel kostenloze kilometers er mee :D

Tom
Berichten: 21698
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Re: Alpina B10, A2, C220cdi, Lybra, T5-R, PHEV

Bericht door Tom » 22 apr 2017, 21:46

Gefeliciteerd!

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Re: Alpina B10, A2, C220cdi, Lybra, T5-R, PHEV

Bericht door Macboy » 22 apr 2017, 22:14

Mooi uitgebreid verslag en leuk om te lezen :thumbup:

Leuk om dat soort verhaaltjes te lezen, herkenbaar vooral. Echt wel extreem zuinig. Zijn er nog significante verschillen tussen de BC en reëel verbruik ?

Ik miste wel een foto met 230+ maar snap dat je handen dan aan het stuur zitten.

Verder mooie auto, op de koplampen na. Misschien kan je die met tandpasta (geen grap!) mooier krijgen ?
Of anders nieuw helder glas erin ?

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4045
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: Re: Alpina B10, A2, C220cdi, Lybra, T5-R, PHEV

Bericht door Spijkerhard » 22 apr 2017, 22:24

Ik let bijna nooit op hoeveel ik tank. De rekening komt wel thuis. Zal een paar keer het bonnetje meenemen en checken. Zet wel atijd de computer op nul na tanken. Ik kan me slechts 1 keer herinneren, 670 km en 39 komma nog wat liter.

Die lampen worden toch nooit wat, de auto eigenlijk ook niet, dus polijsten van het glas..... naaah.
Blijft gewoon een knakenbak natuurlijk.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Re: Alpina B10, A2, C220cdi, Lybra, T5-R, PHEV

Bericht door Knot » 22 apr 2017, 22:47

Ziet eruit als een nette wagen hoor, en heerlijke diesels van Mercedes!

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Re: Alpina B10, A2, C220cdi, Lybra, T5-R, PHEV

Bericht door Niels » 22 apr 2017, 23:10

Leuk om de bevindingen te lezen! Mercedes is natuurlijk niet echt sterk vertegenwoordigd hier maar ik kijk ook wel eens op MP bij het merk. Volgens mij is alleen roest tot 2003 nog een puntje van aandacht. Hoeveel kilometers staan er op de klok?

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39596
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Re: Alpina B10, A2, C220cdi, Lybra, T5-R, PHEV

Bericht door Arthur » 22 apr 2017, 23:12

Ja, MB moet ik ook nog eens hebben, ooit...

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26616
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Re: Alpina B10, A2, C220cdi, Lybra, T5-R, PHEV

Bericht door Martijn_bmw » 22 apr 2017, 23:19

Gister toevallig in een gloednieuwe MB E AMG kunnen rijden. Wel fantastisch hoe perfectie tot in de kleinste details is doorgevoerd bij dat merk.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Re: Alpina B10, A2, C220cdi, Lybra, T5-R, PHEV

Bericht door Niels » 22 apr 2017, 23:28

Ik heb goede herinneringen aan MB uit de tijd van de 190's en de W124 en W210. Stak goed in elkaar en je kon er perfect kilometers mee vreten :thumbup:

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4045
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: Re: Alpina B10, A2, C220cdi, Lybra, T5-R, PHEV

Bericht door Spijkerhard » 22 apr 2017, 23:37

Ja, klein beetje roest onder aan de deuren, en midden op de deur LA geleef ik een roestplek.
Net ingereden met 360dkm

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4045
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Alpina B10, Clubman, A2, C220cdi, Lybra, T5-R, PHEV

Bericht door Spijkerhard » 01 mei 2017, 14:33

Chiptuning:
Ik oriënteer me Chiptuning voor de c220cdi en de Cooper D, hier al even de draadjes uitgepluisd,
maar niet zoveel gelezen over Chiptuning bij hoge(re) KM-standen. De Mercedes heeft er 360dkm op staan, de Mini 260dkm.

Als ik de verhalen lees, is het nooit schadelijk (alleen vervalt de garantie), maar is er ervaring met chiptuning bij diesels met hoge km-standen op t forum?

vester86
Berichten: 2680
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330d

Re: Re: Alpina B10, A2, C220cdi, Lybra, T5-R, PHEV

Bericht door vester86 » 01 mei 2017, 14:35

Versleten onderdelen krijgen (nog) meer op hun donder, dus gebreken zullen eerder aan het licht komen. Denk aan versleten koppeling bijvoorbeeld. Niet erg maar je moet wel bedacht zijn op wat extra (reparatie) kosten.
Hamgt natuurlijk erg van de auto in kwestie af, en of onderdelen van de aandrijflijn overbemeten zijn, lf niet

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: Alpina B10, Clubman, A2, C220cdi, Lybra, T5-R, PHEV

Bericht door Riceaux » 01 mei 2017, 15:02

Paar jaar terug een Ibiza TDI laten chippen met 345xxx op de klok. Verkocht bij 355xxx op de klok, maar geen problemen mee gehad. Heb een afspraak staan voor de 19de voor m'n huidige 525D met 324xxx op de klok. Maar rijden genoeg mensen in m'n kennissenkring rond met hoge km-standen en chiptuning. Zijn vaak wel motoren die voor meer vermogen gebouwd zijn. Bijvoorbeeld de 530D, wat in de basis gewoon hetzelfde blok is als de 535D.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26616
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Alpina B10, Clubman, A2, C220cdi, Lybra, T5-R, PHEV

Bericht door Martijn_bmw » 01 mei 2017, 15:27

vooral wat Vester zegt, als je het vermogen ook echt veel gaat gebruiken zullen versleten onderdelen eerder echt stuk gaan zoals bijvoorbeeld de turbo die ineens harder moet blazen, koppeling die meer kracht te voorduren krijgt etc.

maar voor het mechanische draaiwerk van het blok zal het weinig uitmaken

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Alpina B10, Clubman, A2, C220cdi, Lybra, T5-R, PHEV

Bericht door Niels » 01 mei 2017, 16:07

Gewoon gebruik met heel veel deellast en af en toe vollast gaat vaak gewoon prima maar vanzelfsprekend garantie tot aan de deur :wink: Verkeerd chippen (te rijk) zorgt voor veel inwendige vervuiling en gaat je op kosten jagen...

Online
Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2812
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: Alpina B10, Clubman, A2, C220cdi, Lybra, T5-R, PHEV

Bericht door e30touring1990 » 01 mei 2017, 21:06

om even kort mijn ervaring te delen. heb recent mijn e91 320d automaat (163pk uitvoering) laten chippen bij VVT waar Rico ook heengaat met zijn 525d. mijne heeft nu bijna 3 ton gedraaid en heeft 20k terug een nieuwe turbo gekregen. alles werkt perfect en geen noemenswaardige dingen nog gemerkt sinds het chiptunen. ze deden bij mij eerst een standaard testrun om vermogen en meetwaardes in de gaten te houden alvorens te beginnen aan het chiptunen, wel zo veilig. daarna gechipt en weer op de bank om alles te monitoren en afsluitend samen een rondje gereden om te kijken of alles netjes loopt en of mijn automaat netjes z'n werk deed (koppelomvormer).

net zoals de rest zegt hangt het vooral af van het gebruik en komen punten die misschien al kritisch waren/bijna versleten wat eerder aan het licht. verder zal het mits alles in orde is qua slijtage wel redelijk meevallen als je het normaal gebruikt. ik rijd er nu bijv niet anders mee dan voorheen alleen inhalen/invoegen gaat even wat vlotter en soepeler zonder per se te hoeven vloeren oid. verder gooi ik om de 10k de olie eruit ipv die belachelijke 30k intervallen, sommige vinden het overdreven, ik doe het liever preventief. olie komt er tenminste altijd netjes goudgeel uit ipv pikzwart.

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6126
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Alpina B10, Clubman, A2, C220cdi, Lybra, T5-R, PHEV

Bericht door EvdP » 02 mei 2017, 10:14

Mijn 520d (N47) is bij 265k gechipt bij VVT.

Ik maak me niet zo heel druk om de km stand. Ik laat alles chippen, zolang de staat van onderhoud maar goed is.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26616
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Alpina B10, Clubman, A2, C220cdi, Lybra, T5-R, PHEV

Bericht door Martijn_bmw » 02 mei 2017, 10:29

Ik wil alleen chippen als van dezelfde motor ook affabriek een versie met meer pk bestaat.
Bijvoorbeeld van mijn 318d naar 320d vermogen, blokken zijn exact gelijk. Zo zou ik een 320i F30 ook naar 328i vermogen chippen maar mijn 335i zou ik dan weer niet chippen omdat er geen motor bestaat met meer vermogen standaard affabriek.

misschien een tussen de oren dingentje... maar zo kijk ik er altijd naar.

Online
Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2812
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: Alpina B10, Clubman, A2, C220cdi, Lybra, T5-R, PHEV

Bericht door e30touring1990 » 02 mei 2017, 10:50

die N55 kun je veilig wat omhoog krikken hoor Martijn. om te beginnen natuurlijk de OEM performance kit naar 326pk (gelijk aan m135i en m235i/640i etc). verder is de M2 in de basis ook een n55 single turbo met wat aanpassingen hier en daar maar het drijfwerk en hardware is dus gewoon n55.

Online
ErikS
Berichten: 18514
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Alpina B10, Clubman, A2, C220cdi, Lybra, T5-R, PHEV

Bericht door ErikS » 03 mei 2017, 08:44

Komt ook gewoon bij dat het nu misschien niet nodig is Martijn. Prijs jezelf gelukkig! ;-)

mark323ti
Berichten: 1480
Lid geworden op: 18 dec 2014, 14:48

Re: Alpina B10, Clubman, A2, C220cdi, Lybra, T5-R, PHEV

Bericht door mark323ti » 03 mei 2017, 09:23

@Martijn: Er is weldegelijk verschil in kwaliteit van onderdelen tussen een 320i en 328i. Denk juist dat een 335i motor met 306 pk duidelijk meer marge heeft dan een 328i blok met 245pk. pk/liters kom je bij het 2 liter blok hoger uit.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26616
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Alpina B10, Clubman, A2, C220cdi, Lybra, T5-R, PHEV

Bericht door Martijn_bmw » 03 mei 2017, 09:32

Ach tis ook wat Erik zegt meer vermogen dan de 335i standaard heeft is echt niet nodig in een daily :)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Berry1000RR, Bing [Bot], Google [Bot], Marc Sierra en 57 gasten