130i, Clubman, Mini Cabrio, ID.4, Transit, 323ti, (T5-R), (M3)

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26726
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Alpina B10 (stoel reparatie resultaat)

Bericht door Martijn_bmw » 07 jun 2016, 19:24

Dat ziet er zeker keurig uit! Mooi gemaakt zeg :D

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7749
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: Alpina B10 (stoel reparatie resultaat)

Bericht door Tim N » 07 jun 2016, 19:53

Staat weer goed, rechterzijde lijkt iets bruiner, maar zie dat dat waarschijnlijk lichtinval is? (of laptop)

B46
Berichten: 541
Lid geworden op: 12 nov 2009, 02:07

Re: Alpina B10 (stoel reparatie resultaat)

Bericht door B46 » 11 jun 2016, 20:19

Stoel is mooi geworden Han!!! :thumbup:

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4046
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Alpina B10

Bericht door Spijkerhard » 02 feb 2017, 23:11

Ugh ugh, wat een stof op dit draadje.
Weinig te vertellen though, maar even zorgen dat ik dit draadje uberhaupt terug kan vinden.

De Alpina houdt een winterslaapje, te jammer en te kostbaar om ca 6000km per maand mee te knallen.
Als knakenkar een Audi A4 Avant 1.9tdi gescoord, rijdt prima, maar moest er toch wel hard aan trekken in Dld. In mijn zoektocht naar een 220 of liever 270cdi tegen een Lybra 2.4 jtd aangelopen en maar meteen meegenomem.

Rijdt veel aangenamer dan de Audi, stuurt alleen iets minder strak. De Lybra was aanvankelijk niet vooruit te branden, de eerste dagen niet boven de 170 t krijgen, en dat duurde even voordat ie daar was.
Inmiddels flink door gejakkerd, en haalt de motor als t moet ruim 200. Hij luistert nu ook wat sneller naar het gaspedaal, en het motormanagement lampje is ook vanzelf uitgegaan. Al lijkt de 1,9tdi wat beter bij de les, de Lancia vindt ik een veel fijnere auto, vooral motorisch, maar ook demping en rijgeluiden maken het een aangenamere auto. Iets minder toeren, maar vooral minder "angestrengt". Aanvankelijk 1:12, nu ook ca 1:16. De A4 haalde wel 1:19. Maar dat extra cilindertje mag natuurlijk wel wat kosten.

Dochter rijdt inmiddels in de A4, toch een fijnere auto dan de A2. Dus als iemand interesse heeft in een A2... geen knakenkar overigens....

Alle auto's overigens geen foto waard ;-)

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26726
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Re: Alpina B10 (stoel reparatie resultaat)

Bericht door Martijn_bmw » 02 feb 2017, 23:14

Dan was die lybra aardig dicht geroet denk ik met zon hoog verbruik en laag vermogen :lol: maar met beleid een beetje doortrappen kan dan altijd wonderen doen :)

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4046
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: Re: Alpina B10, A2, A4, Lybra, T5-R, PHEV

Bericht door Spijkerhard » 02 feb 2017, 23:25

Heuvel af een beetje toeren maken op de A3 in Dld doet wonderen ja ;-)

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26726
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Re: Alpina B10, A2, A4, Lybra, T5-R, PHEV

Bericht door Martijn_bmw » 03 feb 2017, 08:30

Ik heb zo eens een polo 1.4 benzine gereincaneerd :lol: ding had ze hele leven in de stad gereden en nooit boven de 2000tpm gezien.
op een gegeven moment starte hij nauwelijks meer en ging niet harder dan 80km/h.

na een tankje verse 98 er in + flesje goeie motorreininger, blokje even rustig warm gereden en daarna een ritje Baarn - Drachten gedaan heen in ze 3 volgas tot hij uiteindelijk weer in de toerenbegrenzer kwam, terug in ze 4 tot hij uiteindelijk weer in de toerenbegrenzer kwam.

blokje was weer lekker schoon gebrand en liep weer mooi vlot door de toeren heen :)

advies van de dealer aan de eigenaar die zich met het probleem in de werkplaats melde was een nieuwe motor :bag:

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Re: Alpina B10, A2, A4, Lybra, T5-R, PHEV

Bericht door Martin van der Zwaard » 03 feb 2017, 08:52

Beetje trappen doet een auto heus wel goed.
Merkte het altijd aan de Patrol van m'n stiefma. Als ze weer na een jaar met de caravan richting het zuiden waren geweest en m'n pa lekker aan het trappen was dan reedt die auto gelijk 20x beter. Niet roken en volop vermogen weer.

Gebruikersavatar
JdBn
Berichten: 1344
Lid geworden op: 05 aug 2014, 10:15
Auto: F31 330d & Golf mk1 Cabriolet

Re: Re: Alpina B10, A2, A4, Lybra, T5-R, PHEV

Bericht door JdBn » 10 feb 2017, 10:37

Beetje doortrappen werkt zeker goed! Bij de JTDs is het best vaak dat rond de 150 a 200k de VNT vast komt te zitten door de opbouw van roet, zeker met de nogal gezapige rijstijl van tegenwoordig. Ik heb echter een behoorlijk zware rechtervoet en de VNT van mijn Turbo doet het na bijna 250k nog prima.. Wordt bijna elke dag wel schoongebrand! :D

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4046
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: Re: Alpina B10, A2, A4, Lybra, T5-R, PHEV

Bericht door Spijkerhard » 10 feb 2017, 23:01

VNT?

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Re: Alpina B10, A2, A4, Lybra, T5-R, PHEV

Bericht door Niels » 10 feb 2017, 23:33

De variabele geometrie vermoed ik.

Gebruikersavatar
JdBn
Berichten: 1344
Lid geworden op: 05 aug 2014, 10:15
Auto: F31 330d & Golf mk1 Cabriolet

Re: Re: Alpina B10, A2, A4, Lybra, T5-R, PHEV

Bericht door JdBn » 12 feb 2017, 20:41

Niels schreef: 10 feb 2017, 23:33 De variabele geometrie vermoed ik.
Jep! Vaantjes gaan na verloop van tijd vast zitten en dan wordt het een niet-zo-variable-geometrie. Rijdt best vervelend :roll:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4046
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: Re: Alpina B10, A2, A4, Lybra, T5-R, PHEV

Bericht door Spijkerhard » 12 feb 2017, 22:59

Ok, thanks. Met de D5 in 330dkm trouwens geen las van gehad. Of zat ie daar niet in?

Gebruikersavatar
JdBn
Berichten: 1344
Lid geworden op: 05 aug 2014, 10:15
Auto: F31 330d & Golf mk1 Cabriolet

Re: Re: Alpina B10, A2, A4, Lybra, T5-R, PHEV

Bericht door JdBn » 13 feb 2017, 08:29

Spijkerhard schreef: 12 feb 2017, 22:59 Ok, thanks. Met de D5 in 330dkm trouwens geen las van gehad. Of zat ie daar niet in?
Zou ie ook in moeten zitten. Eigenlijk in elke moderne diesel wel.

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4046
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: Re: Alpina B10, A2, A4, Lybra, T5-R, PHEV

Bericht door Spijkerhard » 20 feb 2017, 23:31

OK, wie wet raad?
Sinds vorige week begon er wat te schudden in de Lybra, of het schudden werd wat erger, eigenlijk. Bij levering waren er snel wat winterrubbers om de velgen gelegd, dus ik dacht ze wel even te laten balanceren....
Dat heeft echter niet mogen baten, helaas. Het schudden zit er nog steeds in, tussen 100 en 130kmh voornamelijk, en wordt steeds erger. En als je de koppeling in trapt is het meteen weg, geef je gas bij, wordt t erger.

In de "aandrijflijn" dus? Die lijkt me erg kort bij een voorwiel aandrijver...
Wie weet raad? Total loss? ;-)

Nu dus even met de A2 naar Heilbronn geknald, morgen Heilbron - Keulen - Heilbronn. Verlaagd onderstel op de A2 toch minder relaxed als de Lybra!
Laatst gewijzigd door Spijkerhard op 21 mar 2017, 00:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10780
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Re: Alpina B10, A2, A4, Lybra, T5-R, PHEV

Bericht door Joy » 20 feb 2017, 23:42

Vliegwiel?

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10780
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Re: Alpina B10, A2, A4, Lybra, T5-R, PHEV

Bericht door Joy » 20 feb 2017, 23:48

Ik lees ook iets over zwakke aandrijfassen.

Gebruikersavatar
JdBn
Berichten: 1344
Lid geworden op: 05 aug 2014, 10:15
Auto: F31 330d & Golf mk1 Cabriolet

Re: Re: Alpina B10, A2, A4, Lybra, T5-R, PHEV

Bericht door JdBn » 21 feb 2017, 08:19

Is het een 20v of een 10v? Niet dat die van een 10v heel erg sterk zijn, maar die van een 20v zijn helemaal van peperkoek... Wat je beschrijft kan in ieder geval best een aandrijfas zijn idd. Vliegwiel zou je meer merken lager in de toeren bij hoge belasting.

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Re: Alpina B10, A2, A4, Lybra, T5-R, PHEV

Bericht door Martin van der Zwaard » 21 feb 2017, 09:18

Ik ga ook voor de aandrijfas.

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4046
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: Re: Alpina B10, A2, A4, Lybra, T5-R, PHEV

Bericht door Spijkerhard » 25 feb 2017, 20:13

Oeps, reparateur geeft aan dat t ook de versnellingsbak kan zijn, aangezien t weg is als de koppeling ingetrapt wordt. We gaan t horen van de week. Gelukkig heb ik nog garantie.......

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26726
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Re: Alpina B10, A2, A4, Lybra, T5-R, PHEV

Bericht door Martijn_bmw » 25 feb 2017, 21:29

Durft iemand garantie te geven op een lybra? :tooth:

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4046
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: Re: Alpina B10, A2, A4, Lybra, T5-R, PHEV

Bericht door Spijkerhard » 25 feb 2017, 22:36

Ben nooit over de drempel gereden, stond niet in de showroom, maar heb garantie tot de drempel!

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4046
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: Re: Alpina B10, A2, A4, Lybra, T5-R, PHEV

Bericht door Spijkerhard » 21 mar 2017, 00:08

De Lybra staat nog/weer bij de garage.... rechteraandrijf as vervangen, maar helaas niet afdoende geholpen. Nu wachten op de derde aandrijfas links, de eerste 2 bleken niet juist te zijn....

Ondertussen met de A4 knakenbak op en neer naar Baden-Wurtenberg oid. Die heeft er al meer dan 22222 bijgezet, en doet nog weinig verkeerd, behalve een beetje olie lekken of verbruiken. Ik zie nog geen walmen in de spiegel, dus maar eens onder de auto laten kijken binnenkort...
IMG_0473.JPG
IMG_0473.JPG (702.81 KiB) 1834 keer bekeken

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26726
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Re: Alpina B10, A2, A4, Lybra, T5-R, PHEV

Bericht door Martijn_bmw » 21 mar 2017, 08:47

gave km stand :D

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Re: Alpina B10, A2, A4, Lybra, T5-R, PHEV

Bericht door Macboy » 21 mar 2017, 10:09

Leuk !!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 94 gasten