HJ terug naar het (on)verwachte (pag.14)

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Online
Gebruikersavatar
Henk Jan
Berichten: 1441
Lid geworden op: 13 feb 2007, 10:20

HJ terug naar het (on)verwachte (pag.14)

Bericht door Henk Jan » 09 jun 2015, 11:29

Gisteren een nieuw pareltje opgepikt. :df:

Stuitte toevallig op deze BMW e36 M3 cabrio uit 1995 en na uitvoerig bestuderen, proefrijden, weer bestuderen, gisteren tot aankoop over gegaan.

Wat voor mij belangrijk is dat een auto ‘klopt’ en aan deze klopt alles. De auto is van onder tot boven compleet roest- en schadevrij, heeft een aantoonbare historie, linnen kap in uitmuntende staat, gereedschapssetje compleet (zelfs de BMW-zaklamp zit nog in het dashboardkastje), hard-top erbij met originele BMW-standaard, windscherm, ALLE electra werkt (incl. airco), OBC compleet werkend, alle originele sleutels en NL-boekjes en er is weinig aan versleuteld. En als ik zeg weinig bedoel ik alleen angel-eyes koplampen met Xenon en gepolijste M-velgen.

De auto komt van een liefhebber en ook hij heeft kosten noch moeite gespaard om de auto netjes te houden. Zo is onlangs het Vanos-systeem gereviseerd, zijn er nieuwe koppelingsplaten ingekomen, nieuw achterruitje gemonteerd, etc.

Ik zal er alleen tijdens mooie droge dagen mee gaan rijden, met respect voor de techniek en zodra de herfst in gaat vallen zal de auto geschorst worden. De winterperiode zal ik gebruiken om de puntjes verder op de ‘i’ te gaan zetten.

Om de auto helemaal in concoursstaat te krijgen wil ik eerst de volgende puntjes aan gaan pakken ;

- Achterklep heeft een niet zo mooi bijgewerkt plekje en zal gespoten gaan worden
- Dorpel bestuurderskant heeft nieuw kitrandje nodig
- Nieuwe gasveren motorkap
- Stabilisatorstangetje linksvoor
- Velgen laten spuiten
- Op zoek naar een originele fabrieksradio (tips iemand??)

Maar het allerbelangrijkste ; de auto rijdt en schakelt zoals een M hoort te rijden!

Hier alvast wat foto's.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Henk Jan op 18 jan 2023, 11:29, 24 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39587
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Terug in e36 M3 cabriolet

Bericht door Arthur » 09 jun 2015, 11:42

Lijkt me een mooi ding :thumbup:

Gebruikersavatar
Roy RS
Berichten: 4918
Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01

Re: Terug in e36 M3 cabriolet

Bericht door Roy RS » 09 jun 2015, 11:45

leuk karretje! Have fun ermee.

maar angel eyes en gepolijste velgen, merde, dat zijn wel echt de betere "upgrades", staat daar straf op ? :D

Online
Gebruikersavatar
Henk Jan
Berichten: 1441
Lid geworden op: 13 feb 2007, 10:20

Re: Terug in e36 M3 cabriolet

Bericht door Henk Jan » 09 jun 2015, 12:03

Straf zal er vast niet op staan, maar niet mijn smaak.

Daarnaast wil ik de M zo puur en origineel mogelijk houden.

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 7951
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Terug in e36 M3 cabriolet

Bericht door MParallel » 09 jun 2015, 12:33

Gefeliciteerd!

Originele radio zou ik Ebay.de ff voor afspeuren.

De mooiste en beste modellen zijn de Business RDS (CD43) en Professional RDS (BE2450/2455) maar daar betaal je wel flink geld voor. Zeker als je ziet dat je voor een derde van de prijs units hebt met meer vermogen en functies, maar net als bij jou, bij mij moest en zou het origineel zijn.

Een wat ouder model Business radio kun je voor rond de €100 vinden, maar zijn qua output stukken minder.

Op de oude modellen heeft BMW een filter moeten toepassen omdat ze een ground loop probleem hadden wat men er niet uit kreeg.

Later was dit blijkbaar geen probleem meer en niet meer van toepassing.

De meeste units hebben een CDC aansluiting. Hiervoor kun je zo'n extra kastje kopen zodat je moderne apparaten kunt aansluiten.

Voor €15 heb je al kabels waarmee je een ipod/iphone kunt aansluiten, maar dan geschiet alle bediening wel via het apparaat.

Veel :df:


p.s. idd, angel eyes horen absoluut niet op een E36.

Walter
Berichten: 2315
Lid geworden op: 15 dec 2008, 09:03

Re: Terug in e36 M3 cabriolet

Bericht door Walter » 09 jun 2015, 12:51

.
Laatst gewijzigd door Walter op 26 jan 2017, 09:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 7951
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Terug in e36 M3 cabriolet

Bericht door MParallel » 09 jun 2015, 13:39

p.s. als je het leuk vindt kun je je VIN door deze decoder halen. Zie je precies hoe de auto fabriek-af geleverd is, waar gebouwd etc.

http://www.bmwarchiv.de/vin/bmw-vin-decoder.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Online
Gebruikersavatar
Henk Jan
Berichten: 1441
Lid geworden op: 13 feb 2007, 10:20

Re: Terug in e36 M3 cabriolet

Bericht door Henk Jan » 09 jun 2015, 13:57

Thanks voor de tips, zeer bruikbaar!
Ik zal het allemaal even rustig gaan bekijken.

Maar allereerst gaan we er de komende dagen even lekker mee sturen :df:

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 7951
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Terug in e36 M3 cabriolet

Bericht door MParallel » 09 jun 2015, 16:51

Is het nu een 3.0 of 3.2. Aangezien de eerst variant 3.2 vanaf oktober 1995 geleverd zijn.

Ik zie wel een facelift grill/nieren, maar pre facelift zijknippers.

Die facelift is vanaf 9/96 dus gevalletje nieuwe nieren gemonteerd. Als je helemaal puristisch wilt zijn, zou je de oude model nieren weer kunnen monteren (andere grill voor nodig).

Gebruikersavatar
Milka
Berichten: 1002
Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24

Re: Terug in e36 M3 cabriolet

Bericht door Milka » 09 jun 2015, 18:51

Gefeliciteerd ziet er strak uit.

Ik kan alleen niet plaatsen wat voor een schermpje jij nog onder je board computer hebt.
hoeveel heeft de auto gelopen?
fijn dat veel grotere onderhoudszaken zijn aangepakt zoals vanos en koppelingsplaten

komend weekend weer mooi weer, dus kun je elkaar lekker verwennen met de nodige km's :df:

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 7951
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Terug in e36 M3 cabriolet

Bericht door MParallel » 09 jun 2015, 20:23

^^

Dat schermpje is iets aftermarket.

Online
Gebruikersavatar
Henk Jan
Berichten: 1441
Lid geworden op: 13 feb 2007, 10:20

Re: Terug in e36 M3 cabriolet

Bericht door Henk Jan » 10 jun 2015, 08:30

MParallel schreef:Is het nu een 3.0 of 3.2. Aangezien de eerst variant 3.2 vanaf oktober 1995 geleverd zijn.

Ik zie wel een facelift grill/nieren, maar pre facelift zijknippers.

Die facelift is vanaf 9/96 dus gevalletje nieuwe nieren gemonteerd. Als je helemaal puristisch wilt zijn, zou je de oude model nieren weer kunnen monteren (andere grill voor nodig).
Het is de 3.0 gekoppeld aan een 5-versnellingsbak, eerste toelating 10-05-1995.

Afbeelding
Milka schreef:Ik kan alleen niet plaatsen wat voor een schermpje jij nog onder je board computer hebt.
Dat schermpje is een Parrot. :wink:
Ik twijfel nog even of ik deze laten zitten of iig verplaats... ik vind met name de positie nogal onhandig.

Online
Gebruikersavatar
Henk Jan
Berichten: 1441
Lid geworden op: 13 feb 2007, 10:20

Re: Terug in e36 M3 cabriolet

Bericht door Henk Jan » 10 jun 2015, 09:53

Nog even een vraagje voor de kenners ;

Welke banden en maat zijn het beste geschikt voor de e36 M3?

Ik heb wat twijfels over de maat die er nu onder ligt (voor 235/45/17, achter 245/40/17 ; Michelin).

Gebruikersavatar
Milka
Berichten: 1002
Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24

Re: Terug in e36 M3 cabriolet

Bericht door Milka » 10 jun 2015, 11:02

ik meen dat ik 225 voor had, verder zoals je omschrijft
zal straks effe kijken

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 7951
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Terug in e36 M3 cabriolet

Bericht door MParallel » 10 jun 2015, 11:24

3.0 had 235 rondom

3.2 225/245

Dit om de auto meer onderstuurd te maken (lees: minder overstuur)

Had kunnen zien dat het een 3.0 betrof, uitgaande dat de kombi origineel is. Op die ene foto kun je nog net die sticker zien op de watertemperatuurmeter "Check engine oil regurlely".

Bij de 3.2 is dit label vervangen, omdat die een oliepijl sensor en waarschuwingslamp hiervoor heeft.

Online
Gebruikersavatar
Henk Jan
Berichten: 1441
Lid geworden op: 13 feb 2007, 10:20

Re: Terug in e36 M3 cabriolet

Bericht door Henk Jan » 10 jun 2015, 12:18

Bedankt mannen, dan ga ik dus voor 235 voor en wellicht toch 245 achter.

Hoogte alle4 gelijk?

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 7951
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Terug in e36 M3 cabriolet

Bericht door MParallel » 10 jun 2015, 12:27

Henk Jan schreef:Bedankt mannen, dan ga ik dus voor 235 voor en wellicht toch 245 achter.

Hoogte alle4 gelijk?
Ligt eraan. De hoogte is relatief. Dus bij 225/245 heb je 45 voor, 40 achter.

Tussen 235/245 zou het wel eens beide 40 kunnen zijn.

Gebruikersavatar
bilkert35
Berichten: 244
Lid geworden op: 17 mar 2009, 18:36
Auto: E36 M3
Locatie: Fryslan

Re: Terug in e36 M3 cabriolet

Bericht door bilkert35 » 10 jun 2015, 15:44

Heb nog 2 Cd43 maar zit op het moment op de Filipijnen voor werk en ben pas vanaf 22 juni weer thuis.Zal je dan nog een bericht sturen met foto,s etc als je er belang bij hebt. Richtprijs rond de 200 euro.

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: Terug in e36 M3 cabriolet

Bericht door Reind » 10 jun 2015, 15:45

Let op. Jij hebt een breedset. Die zijn gebouwd voor 225 voor en 245 achter. Alleen de styling 22 heeft rondom 235 aangezien deze allemaal 7,5J breed zijn.

Check deze link even. Heb je meteen de bandenmaat erbij. http://felgenkatalog.auto-treff.com/

Gebruikersavatar
Milka
Berichten: 1002
Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24

Re: Terug in e36 M3 cabriolet

Bericht door Milka » 10 jun 2015, 15:53

scherp reind,
je hebt dan wel een 3.0 maar idd 3.2 breeedset velgen rondom

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 7951
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Terug in e36 M3 cabriolet

Bericht door MParallel » 10 jun 2015, 16:32

Die M dubbelspaaks (style 24) zijn in iets van 3 varianten geleverd. Zowel in breedset als niet breedset en op zowel 3.0 als 3.2 geleverd.

Afhankelijk van wat vorige eigenaren gedaan hebben, zou zijn zet een breedset kunnen zijn, maar hoeft niet per se.
In theorie dan, op deze foto's is duidelijk te zien dat de lip achter veel groter is, dus hij heeft wel de breedset variant eronder.

Online
Gebruikersavatar
Henk Jan
Berichten: 1441
Lid geworden op: 13 feb 2007, 10:20

Re: Terug in e36 M3 cabriolet

Bericht door Henk Jan » 10 jun 2015, 16:51

Reind schreef:Let op. Jij hebt een breedset. Die zijn gebouwd voor 225 voor en 245 achter. Alleen de styling 22 heeft rondom 235 aangezien deze allemaal 7,5J breed zijn.

Check deze link even. Heb je meteen de bandenmaat erbij. http://felgenkatalog.auto-treff.com/
Goede link, thanks! :thumbup:

De vorige eigenaar heeft idd eea 'ge-upgrade' naar de 3.2...

Om de originele velgen liggen nu winterbanden.

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 7951
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Terug in e36 M3 cabriolet

Bericht door MParallel » 10 jun 2015, 17:00

Is de OBC al vrijgeschakeld? Dan heb je leuke extra functies tot je beschikking.

Gebruikersavatar
Milka
Berichten: 1002
Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24

Re: Terug in e36 M3 cabriolet

Bericht door Milka » 10 jun 2015, 17:16

tell me more
#teluiomtegooglen

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 7951
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Terug in e36 M3 cabriolet

Bericht door MParallel » 10 jun 2015, 17:43

Milka schreef:tell me more
#teluiomtegooglen
Oh dan mag ik het gaan Googlen zeker :lol:

OBC HIDDEN MENU

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Darudevampire, Gijzert, Google [Bot], Haantje, Joël D., RJK, Sabberjoch en 39 gasten