HJ terug naar het (on)verwachte (pag.14)

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22256
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: IMS issues ; Boxster ternauwernood gered op het randje van de dood (pag.8)

Bericht door Niels » 28 nov 2018, 14:45

Ik zou ook nog ff een staatslot kopen :tooth:

Het is idd net als lagerschalen bij BMW-M, vervangen als dat nog niet gebeurd is :thumbup:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39712
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: IMS issues ; Boxster ternauwernood gered op het randje van de dood (pag.8)

Bericht door Arthur » 28 nov 2018, 14:48

Het schijnt dat het vervangen bij een 986 een minder compexe klus is dan bij de 987? Moet bij de 987 de hele motor 'los' terwijl je bij de 986 er van buiten bij kan? Maar voordat FaF er weer inklapt met gestrekt been, dat is geen technische kennis van mij maar dat heb ik me laten vertellen...

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15859
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: IMS issues ; Boxster ternauwernood gered op het randje van de dood (pag.8)

Bericht door Bram » 28 nov 2018, 14:58

Pfoehee daar lijk je dan goed mee weg te komen, gelukkig maar :D

Gebruikersavatar
FreudeamFahren
Berichten: 2833
Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06

Re: IMS issues ; Boxster ternauwernood gered op het randje van de dood (pag.8)

Bericht door FreudeamFahren » 28 nov 2018, 15:02

Arthur schreef: 28 nov 2018, 14:48 Het schijnt dat het vervangen bij een 986 een minder compexe klus is dan bij de 987? Moet bij de 987 de hele motor 'los' terwijl je bij de 986 er van buiten bij kan? Maar voordat FaF er weer inklapt met gestrekt been, dat is geen technische kennis van mij maar dat heb ik me laten vertellen...
Is het zo erg? :sealed:

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: IMS issues ; Boxster ternauwernood gered op het randje van de dood (pag.8)

Bericht door Knot » 28 nov 2018, 15:32

Geluk gehad zeg.. pff.

Ik zou hem ook altijd vervangen. Kan je 100k vooruit.

Gebruikersavatar
Jesper
Berichten: 822
Lid geworden op: 10 dec 2007, 23:09
Auto: BMW M135i

Re: IMS issues ; Boxster ternauwernood gered op het randje van de dood (pag.8)

Bericht door Jesper » 28 nov 2018, 15:37

Oei, dat geeft wel voldoening om het dan te vervangen!
Wat kost nu zo'n ims lager vervanging ongeveer (kan ook eventueel via pb)? En ben je nu met het nieuwe lager verzekerd van minimaal x aantal veilige kilometers?
Ben aan het denken om die van mijn 987 ook te laten vervangen. Zal dit jaar ook sowieso de condensors nog moeten vervangen. Afhankelijk van het kostenplaatje gelijk nog wat andere preventieve dingen laten aanpakken.

Online
Gebruikersavatar
Henk Jan
Berichten: 1441
Lid geworden op: 13 feb 2007, 10:20

Re: IMS issues ; Boxster ternauwernood gered op het randje van de dood (pag.8)

Bericht door Henk Jan » 28 nov 2018, 15:46

Jesper schreef: 28 nov 2018, 15:37 Oei, dat geeft wel voldoening om het dan te vervangen!
Wat kost nu zo'n ims lager vervanging ongeveer (kan ook eventueel via pb)? En ben je nu met het nieuwe lager verzekerd van minimaal x aantal veilige kilometers?
Ben aan het denken om die van mijn 987 ook te laten vervangen. Zal dit jaar ook sowieso de condensors nog moeten vervangen. Afhankelijk van het kostenplaatje gelijk nog wat andere preventieve dingen laten aanpakken.
€ 1750 ex.
Er zijn er echter die minder rekenen, maar ik had wat vraagtekens bij de door hun aangeboden opties.
Arthur schreef: 28 nov 2018, 14:48 Het schijnt dat het vervangen bij een 986 een minder compexe klus is dan bij de 987? Moet bij de 987 de hele motor 'los' terwijl je bij de 986 er van buiten bij kan? Maar voordat FaF er weer inklapt met gestrekt been, dat is geen technische kennis van mij maar dat heb ik me laten vertellen...
Zoals ik het begrepen heb zijn voor de 987 inmiddels andere oplossingen gevonden in de vorm van het gat iets te vergroten waar het lager doorheen moet. Zo hoeft de motor dus niet gedemonteerd te worden. Maar om zeker te zijn zou ik er even over informeren.

Gebruikersavatar
FreudeamFahren
Berichten: 2833
Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06

Re: IMS issues ; Boxster ternauwernood gered op het randje van de dood (pag.8)

Bericht door FreudeamFahren » 28 nov 2018, 15:47

Een leuke in de prijsvergelijking is WELK lager erin gezet wordt. Appels met appels zeg maar. Auto Resto heeft een dijk van een reputatie als het aankomt op preventief waterkoelers aanpakken, maar ik geef de voorkeur aan een LN Engineering lager boven hun eigen huismerk (van Chinese makelij).

Online
Gebruikersavatar
Henk Jan
Berichten: 1441
Lid geworden op: 13 feb 2007, 10:20

Re: IMS issues ; Boxster ternauwernood gered op het randje van de dood (pag.8)

Bericht door Henk Jan » 28 nov 2018, 15:49

Nou ja, wat FaF ook al zegt dus, ik wilde alleen even geen namen noemen :roll:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39712
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: IMS issues ; Boxster ternauwernood gered op het randje van de dood (pag.8)

Bericht door Arthur » 28 nov 2018, 16:42

FreudeamFahren schreef: 28 nov 2018, 15:02
Arthur schreef: 28 nov 2018, 14:48 Het schijnt dat het vervangen bij een 986 een minder compexe klus is dan bij de 987? Moet bij de 987 de hele motor 'los' terwijl je bij de 986 er van buiten bij kan? Maar voordat FaF er weer inklapt met gestrekt been, dat is geen technische kennis van mij maar dat heb ik me laten vertellen...
Is het zo erg? :sealed:
Als het aankomt op technisch inzicht soms wel ja :wink:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39712
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: IMS issues ; Boxster ternauwernood gered op het randje van de dood (pag.8)

Bericht door Arthur » 28 nov 2018, 16:44

Jesper schreef: 28 nov 2018, 15:37 Oei, dat geeft wel voldoening om het dan te vervangen!
Wat kost nu zo'n ims lager vervanging ongeveer (kan ook eventueel via pb)? En ben je nu met het nieuwe lager verzekerd van minimaal x aantal veilige kilometers?
Ben aan het denken om die van mijn 987 ook te laten vervangen. Zal dit jaar ook sowieso de condensors nog moeten vervangen. Afhankelijk van het kostenplaatje gelijk nog wat andere preventieve dingen laten aanpakken.
Voor een 987 hoor ik bedragen van wel 4K voorbij komen. Omdat de motor helemaal open moet. En mss wel uitgebouwd? Geen idee, maar bij navraag tegen de 4K voor vervangen van dat lager.

Gebruikersavatar
Will F.
Berichten: 2252
Lid geworden op: 10 okt 2006, 20:09

Re: IMS issues ; Boxster ternauwernood gered op het randje van de dood (pag.8)

Bericht door Will F. » 28 nov 2018, 17:54

:duh: 4k.. Ga ik voor de 981, die heeft toch geen echte zwakke punten?

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39712
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: IMS issues ; Boxster ternauwernood gered op het randje van de dood (pag.8)

Bericht door Arthur » 28 nov 2018, 19:13

Vond het ook een 'bult' geld. Degene die ik gevraagd heb zegt dat die van de 987S bijna nooit stuk gaan, en als het wel gebeurt de motor ook los moet en dan kost het ongeveer hetzelfde :? Dus doorrijden of de gladiolen lijkt het :P Ik heb werkelijk geen idee, zoveel mensen-zoveel meningen. Maar als het wel gebeurt is het wel mijn motor en geld... Ik zal nog eens bij een ander navragen. Of mss wil Henk Jan eens navragen bij degene waar zijn 986S staat wat het lager vervangen van een 987S bij hen kost?

Tom
Berichten: 21720
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: IMS issues ; Boxster ternauwernood gered op het randje van de dood (pag.8)

Bericht door Tom » 28 nov 2018, 19:50

Wat ik begreep is dat de kans bij de 987 alweer kleiner is dan bij de 986 (al had ik wel de 3.4 motor ipv 3.2, weet niet of dat nog een verschil maakt).
Ik had het destijds niet gedaan, had het idee dat de hoeveelheid angstverhalen veel groter was (en veel ruis op de lijn over hoe groot het probleem echt was) dan mensen die het in de praktijk hadden meegemaakt. Bij een 986 zou die afweging wellicht anders uitgepakt hebben.

Gebruikersavatar
jottemj
Berichten: 200
Lid geworden op: 29 dec 2015, 14:48

Re: IMS issues ; Boxster ternauwernood gered op het randje van de dood (pag.8)

Bericht door jottemj » 28 nov 2018, 19:52

Het is moeilijk om hier een objectief beeld bij te krijgen. Bij de restauratie toko's krijg ik het idee dat ze het liefst alles vervangen. Op het grote web lees je vanalles en als ik zie hoe groot de percentages zijn qua fouten bij de 987 (maar van wie zijn die gegevens dan..) dan lijkt het mee te vallen... Zeg het maar? 4k is serieus geld.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39712
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: IMS issues ; Boxster ternauwernood gered op het randje van de dood (pag.8)

Bericht door Arthur » 28 nov 2018, 19:58

Tja, ik weet het ook niet. Ik heb het bij de mijne ook niet gedaan. Heb hem nu 5 jaar. Maar ja, hij zal me volgende zomer in de soep lopen...
Dan meld ik het maar niet hier :)

Online
Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7024
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Contacteer:

Re: IMS issues ; Boxster ternauwernood gered op het randje van de dood (pag.8)

Bericht door Fabian » 28 nov 2018, 19:59

Dan moet je hem eerst starten Arthur :)

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39712
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: IMS issues ; Boxster ternauwernood gered op het randje van de dood (pag.8)

Bericht door Arthur » 28 nov 2018, 20:00

Touche :tooth:

TLRS
Berichten: 2915
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: IMS issues ; Boxster ternauwernood gered op het randje van de dood (pag.8)

Bericht door TLRS » 29 nov 2018, 02:36

Met alle technologie van vandaag de dag moet het toch mogelijk zijn zulke potentieel kostbare problemen te meten.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39712
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: IMS issues ; Boxster ternauwernood gered op het randje van de dood (pag.8)

Bericht door Arthur » 29 nov 2018, 10:09

Bedoel je voor het 'in elkaar zetten' of nu met de kennis achteraf? Want als het het 1e is dan lukt dat nog steeds niet, kijk naar alle kettingproblemen, olieverbruik, automaatbakken etc. Elk merk heeft zijn kruisje :) En met de kennis van achteraf is het vaak aldoende leert men geweest. Maar daar wordt het niet goedkoper van of is het daarmee opgelost.

Online
Gebruikersavatar
Henk Jan
Berichten: 1441
Lid geworden op: 13 feb 2007, 10:20

Re: IMS issues ; Boxster ternauwernood gered op het randje van de dood (pag.8)

Bericht door Henk Jan » 29 nov 2018, 10:31

TLRS schreef: 29 nov 2018, 02:36 Met alle technologie van vandaag de dag moet het toch mogelijk zijn zulke potentieel kostbare problemen te meten.
Ik zou niet weten hoe, of er zou een röntgenbril ontwikkeld moeten worden die door metaal heen kan kijken.
In het geval van IMS (of lagerschalen bij M) is er geen enkele indicatie vooraf dat het fout dreigt te gaan. Ik ben al blij met de kennis die er nu is wat betreft deze issues en dat wij niet de pioniers van het probleem zijn en dus gebruik kunnen maken van de door de jaren heen opgedane kennis (nav andermans ellende... dat wel).

Ik ben overigens echt door het oog van de naald gekropen... Als ik ook maar iets later geweest was zouden er metaaldeeltjes in het blok gekomen zijn... Ik heb de 'mazzel' dat alleen de achterkant van het lager aan het deformeren was en het gruis dat gevonden is beperkt bleef tot de binnenzijde as/buis.

Huidige olie zat er zo'n 7k in en kwam er nog kraakhelder uit, geen 'metallic-oil' achtige taferelen dus.

Carterpan is er onderuit gehaald en ook niets gevonden. Meteen deze gereinigd en gestraald en nu kan alles weer terug gebouwd worden.
Carterplug wordt nu een magnetische variant en de volgende oliewissel plan ik snel weer in (±1.000km) om er zo 100% zeker van te zijn dat er geen rotzooi door het blok circuleert.

Potver zeg.... :hot:

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 831
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: IMS issues ; Boxster ternauwernood gered op het randje van de dood (pag.8)

Bericht door Andry » 29 nov 2018, 10:56

Henk Jan schreef: 29 nov 2018, 10:31
TLRS schreef: 29 nov 2018, 02:36 Met alle technologie van vandaag de dag moet het toch mogelijk zijn zulke potentieel kostbare problemen te meten.
Ik zou niet weten hoe, of er zou een röntgenbril ontwikkeld moeten worden die door metaal heen kan kijken.
Oa. met röntgen of ultrasoon kan je door metalen 'kijken' om eventuele onregelmatigheden in het rooster te vinden, alleen slijtage wordt lastig denk ik. Plus dat je het onderdeel dan toch moet demonteren om het goed te kunnen onderzoeken.

Al met al geluk dat je geen verdere motorische schade hebt, Henk Jan.

TLRS
Berichten: 2915
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: IMS issues ; Boxster ternauwernood gered op het randje van de dood (pag.8)

Bericht door TLRS » 30 nov 2018, 00:09

Henk Jan schreef: 29 nov 2018, 10:31Ik zou niet weten hoe, of er zou een röntgenbril ontwikkeld moeten worden die door metaal heen kan kijken.
Lijkt me dat een slecht lager meer trilt, speling heeft en zorgt voor meer weerstand. Handmatig het blok tornen met de bougies eruit zinloos?

Online
Gebruikersavatar
Henk Jan
Berichten: 1441
Lid geworden op: 13 feb 2007, 10:20

Re: IMS issues ; Boxster ternauwernood gered op het randje van de dood (pag.8)

Bericht door Henk Jan » 07 dec 2018, 10:25

Gisteren de style 223 19" wintersloffen weer gemonteerd op de X5.
Geen breedset.

Vorig jaar vond ik ze met name achter al wat ielig ogen icm de spatbordverbreders en uiteraard vind ik dat nu weer.

Nu heb ik nog een setje spoorverbreders liggen, maar twijfel of ik die zal monteren. Ik ben nooit een fan geweest van spoorverbreders, maar overweeg ze nu toch om te monteren.

Verstandig onder een X5?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: e36 M3 / BoxsterS / e70 X5 --> wel of geen spoorverbreders (pics pag. 9)

Bericht door ///Joost » 07 dec 2018, 10:35

Gewoon doen, zolang je een set van een betrouwbaar merk hebt (H&R/Eibach/etc.). Komt de looks erg ten goede, en als de hub schoon is, en de spoorverbreders dus vlak gemonteerd zijn (en concentrisch), zou je geen trillingen moeten ondervinden.

Persoonlijk heb ik op de winterset de spoorverbreders weggelaten ivm zout aantasting/galvanisering van het aluminium, maar dat is persoonlijk.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Alex, Erminio en 87 gasten