BMW Z4 sDrive23i Introduction [Fijne Roadster was het...]
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
BMW Z4 sDrive23i Introduction [Fijne Roadster was het...]
Na een brede zoektocht waarbij RX8, 350Z, 550i, Z4, 997 etc gepasseerd zijn ben ik toch voor de Roadster gevallen. Het is de auto van Wilfred geworden en ondanks ik perse zwart lederen sportstoelen wilde hebben is het toch een standaard crème lederen interieur geworden, even wennen de komende tijd.... Wat een simpel foto'tje al niet kan doen in een topic terwijl die auto eigenlijk niet openbaar tekoop stond. Er zijn blijkbaar nog meer mensen die hun auto graag netjes willen verkopen, ik dacht dat ik de enige was.... nog even een 2e sleutel weer bestellen en programmeren en preventief de accu vervangen omdat die in het verleden een paar keer een melding heeft gegeven, zo zou iedereen zn auto moeten verkopen!
Was nog een beetje miezer/motregen dus de open foto's maak ik einde van de week nog even... als het een lekker avondje is ook even met de GoPro op stap voor wat 0-200 en onderstel/balansfilmpjes.
De auto is redelijk compleet met het Introduction pakket aangevult met diverse opties (al had ik er zelf nog net een paar meer aangevinkt, maargoed).
Code ZIN Introduction 3.996,00 euro
302 Alarmsysteem
387 Windscherm
494 Electrisch verwarmde voorzetels
508 Park Distance Control (PDC)
534 Airconditioning, automatisch
563 Uitgebreid verlichtingspakket
609 Navigatiesysteem Professional
877 Alarmcode (Intern)
8S2 Alarmsignaal (Intern)
Wielen moest ik even aan wennen maar zijn eigenlijk de beste keuze die je kunt maken op de auto. De standaard 5spaaks vind ik het net niet en de rest is niet deftig genoeg.
2S5 Lichtmetalen wielen Multispaak (293) 18" 1.577,00 euro
http://www.olieroe.nl/auto/bmwZ4sDrive2 ... elijst.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Heupen zijn in de buitenspiegels iets minder dik aanwezig dan bij de vorige Z4 coupe maar daarenteen is de motorkap wel prachtig met de lijnen erin ipv de vlakke kap van de vorige.
Openen met de comfortstand is handig, 1x open gaan de ramen een paar centimeter open als je een deur opent. Klik je hem 2x open dan laat hij het raam bijna helemaal zakken bij instappen. Hou je de klop lang ingedrukt dan gewoon de hardtop openen op afstand voordat je instapt, ideaal..... al zal het misschien wel wat van de accu vragen als de motor niet loopt.
Lichtpakket doet de auto goed in het donker, portiergrepen verlicht, aparte achterlichtunits, ringen van de koplampen en subtiele licht op de stoelen, stap je er met meer plezier in als je 's avonds de auto opent.
Onderstel heeft wel wat bodyroll door de zachte veren en wordt wel stug gedempt. Van mij hadden de dempers iets softer gemogen en de veren wat steviger. Gelukkig zit er nog wel wat bodemspeling op al ben ik toch voorzichtig bij elke drempel omdat de vorige Z4 lager lag met het M onderstel en eibach veren. Doordat er rondom 225 op zit voelt de auto wel wat speels, heb nog maar weinig gereden en nog niks geprobeerd maar als je op een klaverblad met 100+ iets doorstuurt voel je wel dat de achterkant zich meldt. Dit zou volgens de bekende tests niet zo zijn als ie op 225/255 staat, dan is de auto veilig onderstuurd dus eens kijken waar ik achter naartoe wil. Denk liever 255 maar dan een mindere kwaliteit grip/rubber.
In normal doet ie zijn ding prima, sportstand voelt lekkerder maar zet ik alleen aan als je echt stevig gaat sturen. In Sport+ gaat ie op dynamische tractiecontrole, is dat dat je een kleine sliphoek kan maken voor de nepdrifters?
Moet nog een keer met de sDrive23i automaat rijden, de koppelomvormer dus (niet de DCT van de 35i) maar de 6bak bevalt prima voor deze auto, fijne koppeling met gevoel, kort pookje, korte schakelwegen (geen echte shortshift zoals in de E36 maar precies de goede mix) en trefzekere bak. Vertandig is ook prima, in 4 tot 190 doorhalen met 7000rpm geeft je lekker de ruimte en in 6 is hij nog relatief zuinig.
De motor heb ik natuurlijk ook in de E91 325i touring gehad, al vind ik m in de Z4 beter aan het gas hangen, zal met zijn 1380kg net wat lichter zijn misschien dan de touring met panoramadak etc. Hij is zeker niet traag alleen wanneer je echt vaart wil gaan maken had er meer in mogen zitten. Wel apart dat er hier 204pk uit komt en in andere auto's 218pk, kan iemand dat misschien verklaren of heeft iemand dat al eens uitgezocht? Zal wel iets met een kortere uitlaatlijn ofzo zijn? Nog even kijken of er een magneetklep/ventiel in zit, die mag van mij dan open om wat meer motorgeluid te horen.
Audio voldoet eigenlijk wel, al was ik huiverig dat ik eigenlijk de HiFi actief of professional optie moest hebben. Er zitten tenminste tweeters ter hoogte van de spiegels en diepe tonen heeft ie ook vanuit de panelen bij de voeten. Het kan beter met hoogwaardige speakers en zelfs een equalizer zou deze set speakers goed kunnen doen maar ik kan er prima mee leven zo.
Navigatie/computer is ook wel wat frisser dan de E91, dit is CIC toch en de oude was CCC? Menu's zijn soms niet altijd even duidelijk maar is even wennen en uitzoeken. Geheel oogt in ieder geval prima. Alleen even mappen van 2015 opzoeken ipv 2008 want ik was tijdens de terugreis nogal vaak offroad. Bluetooth koppeling zit erop voor telefoon en DAB en zit zelfs opslag voor muziek. Weet even niet uit m'n hoofd of je de mappen ook kunt inladen of dat die wel via DVD moeten blijven spelen. In de Golf heb ik een 64GB SSD in de Discover Pro zitten waar navi en muziek op kan, is dit bij de CIC ook een SSD, of een SD kaart of conventionele harddisk?
Laat het zonnetje maar komen donderdag/vrijdag, al was het maandag ook niet verkeerd met ruim 15 graden. De stoel op de laagste stand zit je heerlijk beschut achter de ruit, met mijn kapsel voel je snel koude wind als je de stoel wat hoger hebt.
Todo:
- achterbanden vervangen om weer origineel te maken, volgens mij moet er 255 onder ipv 225
- ruitenwisserbladen vervangen (piepen)
- lak poetsen (zitten veel swirls in en wat lichte krasjes)
- SCM certificaat verlengen
- plastic klepje vervangen wat achter tussen de stoelen zit (pinnetjes afgebroken)
- leer poetsen (heb je met crème he, zie bestuurdersstoel onderaan de rugleuning)
Heb m gisteravond op 89.000km gezet dus kijken of ik m tot de ton kan houden voordat ik weer drang krijg om wat anders aan te schaffen .
Was nog een beetje miezer/motregen dus de open foto's maak ik einde van de week nog even... als het een lekker avondje is ook even met de GoPro op stap voor wat 0-200 en onderstel/balansfilmpjes.
De auto is redelijk compleet met het Introduction pakket aangevult met diverse opties (al had ik er zelf nog net een paar meer aangevinkt, maargoed).
Code ZIN Introduction 3.996,00 euro
302 Alarmsysteem
387 Windscherm
494 Electrisch verwarmde voorzetels
508 Park Distance Control (PDC)
534 Airconditioning, automatisch
563 Uitgebreid verlichtingspakket
609 Navigatiesysteem Professional
877 Alarmcode (Intern)
8S2 Alarmsignaal (Intern)
Wielen moest ik even aan wennen maar zijn eigenlijk de beste keuze die je kunt maken op de auto. De standaard 5spaaks vind ik het net niet en de rest is niet deftig genoeg.
2S5 Lichtmetalen wielen Multispaak (293) 18" 1.577,00 euro
http://www.olieroe.nl/auto/bmwZ4sDrive2 ... elijst.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Heupen zijn in de buitenspiegels iets minder dik aanwezig dan bij de vorige Z4 coupe maar daarenteen is de motorkap wel prachtig met de lijnen erin ipv de vlakke kap van de vorige.
Openen met de comfortstand is handig, 1x open gaan de ramen een paar centimeter open als je een deur opent. Klik je hem 2x open dan laat hij het raam bijna helemaal zakken bij instappen. Hou je de klop lang ingedrukt dan gewoon de hardtop openen op afstand voordat je instapt, ideaal..... al zal het misschien wel wat van de accu vragen als de motor niet loopt.
Lichtpakket doet de auto goed in het donker, portiergrepen verlicht, aparte achterlichtunits, ringen van de koplampen en subtiele licht op de stoelen, stap je er met meer plezier in als je 's avonds de auto opent.
Onderstel heeft wel wat bodyroll door de zachte veren en wordt wel stug gedempt. Van mij hadden de dempers iets softer gemogen en de veren wat steviger. Gelukkig zit er nog wel wat bodemspeling op al ben ik toch voorzichtig bij elke drempel omdat de vorige Z4 lager lag met het M onderstel en eibach veren. Doordat er rondom 225 op zit voelt de auto wel wat speels, heb nog maar weinig gereden en nog niks geprobeerd maar als je op een klaverblad met 100+ iets doorstuurt voel je wel dat de achterkant zich meldt. Dit zou volgens de bekende tests niet zo zijn als ie op 225/255 staat, dan is de auto veilig onderstuurd dus eens kijken waar ik achter naartoe wil. Denk liever 255 maar dan een mindere kwaliteit grip/rubber.
In normal doet ie zijn ding prima, sportstand voelt lekkerder maar zet ik alleen aan als je echt stevig gaat sturen. In Sport+ gaat ie op dynamische tractiecontrole, is dat dat je een kleine sliphoek kan maken voor de nepdrifters?
Moet nog een keer met de sDrive23i automaat rijden, de koppelomvormer dus (niet de DCT van de 35i) maar de 6bak bevalt prima voor deze auto, fijne koppeling met gevoel, kort pookje, korte schakelwegen (geen echte shortshift zoals in de E36 maar precies de goede mix) en trefzekere bak. Vertandig is ook prima, in 4 tot 190 doorhalen met 7000rpm geeft je lekker de ruimte en in 6 is hij nog relatief zuinig.
De motor heb ik natuurlijk ook in de E91 325i touring gehad, al vind ik m in de Z4 beter aan het gas hangen, zal met zijn 1380kg net wat lichter zijn misschien dan de touring met panoramadak etc. Hij is zeker niet traag alleen wanneer je echt vaart wil gaan maken had er meer in mogen zitten. Wel apart dat er hier 204pk uit komt en in andere auto's 218pk, kan iemand dat misschien verklaren of heeft iemand dat al eens uitgezocht? Zal wel iets met een kortere uitlaatlijn ofzo zijn? Nog even kijken of er een magneetklep/ventiel in zit, die mag van mij dan open om wat meer motorgeluid te horen.
Audio voldoet eigenlijk wel, al was ik huiverig dat ik eigenlijk de HiFi actief of professional optie moest hebben. Er zitten tenminste tweeters ter hoogte van de spiegels en diepe tonen heeft ie ook vanuit de panelen bij de voeten. Het kan beter met hoogwaardige speakers en zelfs een equalizer zou deze set speakers goed kunnen doen maar ik kan er prima mee leven zo.
Navigatie/computer is ook wel wat frisser dan de E91, dit is CIC toch en de oude was CCC? Menu's zijn soms niet altijd even duidelijk maar is even wennen en uitzoeken. Geheel oogt in ieder geval prima. Alleen even mappen van 2015 opzoeken ipv 2008 want ik was tijdens de terugreis nogal vaak offroad. Bluetooth koppeling zit erop voor telefoon en DAB en zit zelfs opslag voor muziek. Weet even niet uit m'n hoofd of je de mappen ook kunt inladen of dat die wel via DVD moeten blijven spelen. In de Golf heb ik een 64GB SSD in de Discover Pro zitten waar navi en muziek op kan, is dit bij de CIC ook een SSD, of een SD kaart of conventionele harddisk?
Laat het zonnetje maar komen donderdag/vrijdag, al was het maandag ook niet verkeerd met ruim 15 graden. De stoel op de laagste stand zit je heerlijk beschut achter de ruit, met mijn kapsel voel je snel koude wind als je de stoel wat hoger hebt.
Todo:
- achterbanden vervangen om weer origineel te maken, volgens mij moet er 255 onder ipv 225
- ruitenwisserbladen vervangen (piepen)
- lak poetsen (zitten veel swirls in en wat lichte krasjes)
- SCM certificaat verlengen
- plastic klepje vervangen wat achter tussen de stoelen zit (pinnetjes afgebroken)
- leer poetsen (heb je met crème he, zie bestuurdersstoel onderaan de rugleuning)
Heb m gisteravond op 89.000km gezet dus kijken of ik m tot de ton kan houden voordat ik weer drang krijg om wat anders aan te schaffen .
Laatst gewijzigd door Knot op 14 aug 2015, 07:54, 10 keer totaal gewijzigd.
- Sander
- Berichten: 992
- Lid geworden op: 14 mei 2006, 19:54
Re: BMW Z4 sDrive23i Introduction
Mooi ding!
Gefeliciteerd man!
Gefeliciteerd man!
-
- Berichten: 9063
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
- Auto: GR86 | VW California | Mazda 3
Re: BMW Z4 sDrive23i Introduction
Strak ding! Veel plezier ermee.
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: BMW Z4 sDrive23i Introduction
Prachtig!
- Joop
- Berichten: 8893
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20
Re: BMW Z4 sDrive23i Introduction
Gefeliciteerd...
Dat lichte interieur valt eigenlijk helemaal niet tegen. In combinatie met de blauwe buitenkant eigenlijk een hele nette combinatie die toch wel gedurfder is dan het 'std' zwart.
Dat lichte interieur valt eigenlijk helemaal niet tegen. In combinatie met de blauwe buitenkant eigenlijk een hele nette combinatie die toch wel gedurfder is dan het 'std' zwart.
- Niels v/d burgh
- Berichten: 2168
- Lid geworden op: 31 okt 2010, 10:49
- Auto: Zweedse diesel
- Locatie: Noord- NL
- Peric
- Berichten: 8441
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
- Locatie: Driebruggen
Re: BMW Z4 sDrive23i Introduction
Mooie auto Knot! Gefeliciteerd!
Ik vind dit type zo veel mooier dan de eerste serie.
Ik vind dit type zo veel mooier dan de eerste serie.
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
- Contacteer:
Re: BMW Z4 sDrive23i Introduction
Prachtige auto ! Bij deze gave blauwe kleur past geen zwart vind ik. Hele mooie combo zo !
Alleen sportstoelen en M-stuur mis je denk ik ?
Alleen sportstoelen en M-stuur mis je denk ik ?
- Joël D.
- Berichten: 3438
- Lid geworden op: 07 mar 2011, 22:25
- Auto: Alfa 155 / Z4 2.5
- Locatie: Waddinxveen
Re: BMW Z4 sDrive23i Introduction
Mooie auto Knot. Veel plezier ermee. (moet wel lukken)
-
- Berichten: 364
- Lid geworden op: 28 dec 2007, 16:42
Re: BMW Z4 sDrive23i Introduction
Mooie auto. Kleur en velgen staan er goed!
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW Z4 sDrive23i Introduction
Daar zou ik m bijna op laten staan (stoelen) maar bleek dat de sportstoelen toch ook niet veel meer steun bij de schouderbladen gaven, wel wat maar geen wereld van verschil dus ik kan ermee leven. Mooi meegenomen als ze erin zitten, geen spelbreker als de rest verder klopt.Macboy schreef: Alleen sportstoelen en M-stuur mis je denk ik ?
Vind dit stuurtje eigenlijk wel prima. Geen idee of het M stuur net zo dik is als dat in de nieuwe BMW's met M pakket, bijvoorbeeld in een 3 GT M vond ik m te dik aanvoelen.
- sitechris
- Berichten: 4471
- Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
- Auto: BMW M135i xDrive
- Locatie: http://www.driveaholic.nl
- Contacteer:
Re: BMW Z4 sDrive23i Introduction
Mooie auto.
- tuurgtt
- Berichten: 694
- Lid geworden op: 13 aug 2009, 03:46
- Auto: M140i
- Locatie: Headvillage
Re: BMW Z4 sDrive23i Introduction
Yep, volgens de Felgenkatalog:Knot schreef: Todo:
- achterbanden vervangen om weer origineel te maken, volgens mij moet er 255 onder ipv 225
8,5x18 hinten 255/35R18 ET 40
Dan staat 225 wel heel erg getrokken denk ik?
Worden wel twee dure bandjes Knot, PS3, SportConti 3 of P-Zero in die maat al gauw over de 150 eur p/stuk.
Kon vanmorgen op Topbanden de laatste 4 Potenza RE-070's nog voor 88 eur scoren... Maar da's dan idd weer 225/45/17.
- WJ
- Berichten: 11742
- Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
- Locatie: WeeWeeWee
Re: BMW Z4 sDrive23i Introduction
Mooie wagen!
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW Z4 sDrive23i Introduction
Runflatt 255 is idd aan de prijs, 200+.
Normale 255/35/18 vallen mee en gezien de onderstuurde setup dan zou ik voor een Hankook V12 K110 gaan. Ervaring mee op de 328 en de M5, betaalbaar, gaan lang mee, kunnen mishandeling hebben een net wat minder grip dan de top merken.
Normale 255/35/18 vallen mee en gezien de onderstuurde setup dan zou ik voor een Hankook V12 K110 gaan. Ervaring mee op de 328 en de M5, betaalbaar, gaan lang mee, kunnen mishandeling hebben een net wat minder grip dan de top merken.
-
- Berichten: 9980
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
- Auto: M3P, 130i
- Locatie: Spaceship in silence
- Contacteer:
Re: BMW Z4 sDrive23i Introduction
Zeer mooi ding Knot!
- Spijkerhard
- Berichten: 4046
- Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
- Auto: (nog steeds) Te veel.
- Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3
Re: BMW Z4 sDrive23i Introduction
Mooi hoor. Feli!
3e auto of 2e?
3e auto of 2e?
- Arthur
- Berichten: 39750
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: BMW Z4 sDrive23i Introduction
Mooi ding, plezier ermee!
- FreudeamFahren
- Berichten: 2833
- Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06
Re: BMW Z4 sDrive23i Introduction
Zit er voor runflat onder? Dan zou ik niet achter niet run flat nemen... Verschillende grip niveau's voor en achter snap ik, maar een runflat is wel heel andere koek qua wang stijfheid etc.
-
OnlineMartijnGizmo
- Berichten: 12751
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: BMW Z4 sDrive23i Introduction
Mooi ding! Drift/burnt dit een beetje?
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW Z4 sDrive23i Introduction
Daar zat ik ook al aan te denken, en anders gewoon deze set kaal rijden en rondom nieuw halen.FreudeamFahren schreef:Zit er voor runflat onder? Dan zou ik niet achter niet run flat nemen... Verschillende grip niveau's voor en achter snap ik, maar een runflat is wel heel andere koek qua wang stijfheid etc.
Hankook Ventus V12 evo K110 255/35 R18 94Y 126 euro
Bridgestone Potenza S001 255/35 R18 94Y 130 euro
Pirelli P Zero Nero GT 255/35 R18 94Y 140 euro
MICHELIN Pilot Sport 3 PS3 255/35 R18 94Y 150 euro
Valt me nog reuze mee, als non RFT. Iets als voorop een 225 PS3 en achter een 255 Hankook K110 wordt het dan.
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW Z4 sDrive23i Introduction
Anders zijn het wel andere prijzen
Bridgestone Potenza S001 RFT 255/35 R18 90Y 206 euro
Pirelli P ZERO RFT 255/35 R18 90Y 225 euro
Bridgestone Potenza S001 RFT 255/35 R18 90Y 206 euro
Pirelli P ZERO RFT 255/35 R18 90Y 225 euro
-
- Berichten: 2702
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:45
- Locatie: Leidschendam
Re: BMW Z4 sDrive23i Introduction
Kan je die motor niet chippen naar 330i waardes? Zoals ook al op Facebook gezegd, mooi ding zal je veel plezier van gaan krijgen.
-
OnlineMartijnGizmo
- Berichten: 12751
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: BMW Z4 sDrive23i Introduction
Ik zie idd verschillende aanbieders met 15/20pk en 25Nm extra adverteren... Of je daar heel veel van merkt is natuurlijk een tweede.k33z schreef:Kan je die motor niet chippen naar 330i waardes?
- Martijn_bmw
- Berichten: 26726
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: BMW Z4 sDrive23i Introduction
Heel erg mooi!
normaal ben ik ook niet zo van de lichte interieurs maar deze combi is super en zo een heel chique verschijning.
have fun
normaal ben ik ook niet zo van de lichte interieurs maar deze combi is super en zo een heel chique verschijning.
have fun
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Arstey, Kasteel, KoenM, krentenbol, mauritsklein, Tomj en 273 gasten