Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / inrijden...p27

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
FreudeamFahren
Berichten: 2833
Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer

Bericht door FreudeamFahren » 11 apr 2017, 12:54

Poeh! Die staat dik op z'n (leeuwen)pootjes! Erg gaaf. En er dan nog intensief gebruik van maken ook.

Heb je nog meer plannen...? Volgens mij heb je in alle hokjes nu wel een vinkje. Tor, onderstel, remmen, wielen, interieur... Misschien een setje ITBs?

Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1767
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 130i, 106 Rallye S2, 206 GTi
Locatie: Nurnbergring
Contacteer:

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer

Bericht door StefanW » 11 apr 2017, 19:52

Thnx allemaal!

De Rallye had eigenlijk op deze manier de fabriek uit moeten rollen in 1997. De auto is inderdaad wel zo goed als af. Morgenochtend wordt ie opnieuw afgesteld. Verwacht tussen de 135-140pk uit te komen. Op 800kg is dat wel leuk rijden. ITB's heb ik over nagedacht, maar is het value for money? Eigenlijk mag ik dat niet meer zeggen, omdat dit een uit een hand gelopen hobby is haha. Met ITB's heb je ook een stand-alone-computer nodig. ITB's gaan mij minimaal 4000 euro kosten. Dan ga ik wellicht naar 165-170pk. Dan vind ik het die 30 pk niet waard. De nadelen van ITB"s zijn koude start (loopt ie niet, moet je handmatig met gas spelen om hem aan de gang te houden, geen stappenmotor meer) en het geluid. Het geluid is naast het voordeel ook het nadeel. Je moet dan op circuit met oordoppen rijden vanwege de ITB's (geen isolatie meer).

Vorig jaar zomer ben ik bij Pieter van DP Engineering langs geweest om te praten. Een supercharger leek mij wel mooi. Turbo vind ik niks met een turbogat. Met een supercharger ga ik minimaal naar de 250pk, voor mij meer dan zat overigens. Maar dan moet je er weer een hoop aangepast worden (lees:verstevigd). Als ik een mooi weer rijder zou zijn, had het wellicht een optie geweest, maar ik gebruik de auto puur voor circuit. De kans dat ik elk weekend dan door de Bongard van de ring gereden moet worden is een heel stuk groter. Daarnaast kost het 2x zoveel als ITB's. Als ik sneller wil, dan kan ik beter een snellere auto kopen.

Ik ben tevreden met de huidige setup. Doordat ik hem zelf helemaal heb laten bouwen heb ik mijn eigen wensen erin kunnen stoppen. Had twee jaar geleden nooit durven dromen dat de auto er zo uiteindelijk uit zou gaan zien. Het was helemaal niet de bedoeling namelijk haha. Ik kocht deze auto van Macboy, zodat ik niet meer met mijn daily de Ring op zou hoeven. Een ander onderstel en kooitje erin was de bedoeling, maar uiteindelijk is alleen het stuur nog hetzelfde als twee jaar geleden :mrgreen: Check de foto's van de beginpost maar :shock:

De bedoeling is nu vooral veel plezier ervan te hebben, hoop rondjes op de Ring te rijden en het belangrijkste; uit de vangrail houden :thumbup:

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4112
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer

Bericht door Philipoo » 11 apr 2017, 20:25

Ik ben bang dat itb's je niet 30pk gaan helpen hoor. Turbo kan je prima doen zonder turbogat, moet je een gt25.. nemen. Gekogellagerd zal je geen echt turbogat krijgen. Goedkoopste manier voor meer vermogen, mocht je het echt willen, zou turbo of blokswap zijn lijkt me!

Gebruikersavatar
tuurgtt
Berichten: 694
Lid geworden op: 13 aug 2009, 03:46
Auto: M140i
Locatie: Headvillage

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer

Bericht door tuurgtt » 11 apr 2017, 20:27

Met 160+pk op 800 kg moet je dat vermogen ook nog maar eens aan de grond zien te krijgen.
LSD is dan wel een eerste vereiste, maar de drivability zal toch wel een probleempje worden.

Zoals hij nu is lijkt hij mij echt wel ver genoeg qua tuning.
Plus als je dit ding met een hele bak vermogen aanslingert kom je in no time op snelheden waarmee je hierin geen crash wil meemaken. Kooi of niet.
StefanW schreef: 11 apr 2017, 19:52 De bedoeling is nu vooral veel plezier ervan te hebben, hoop rondjes op de Ring te rijden en het belangrijkste; uit de vangrail houden :thumbup:
Word. :headbang:

Supergaaf ding btw!

Gebruikersavatar
Robin Hartog
Berichten: 8474
Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02
Contacteer:

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer

Bericht door Robin Hartog » 11 apr 2017, 20:29

Denk dat je helemaal gelijk hebt om er verder geen ITB's op te schroeven maar lekker houden zoals hij nu is. Een 'makkelijke' manier om meer vermogen te krijgen is een 2.0 S16 blok erin te doen, die swap zie je wel vaker in een 106.

Maar denk niet dat dat nodig is, echt perfect ding zo. :love:

Gebruikersavatar
bartb
Berichten: 1079
Lid geworden op: 16 nov 2014, 19:30
Auto: E87 130i - Mini Countryman SE
Locatie: Friesland

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer

Bericht door bartb » 11 apr 2017, 22:17

106 is nu wel mooi af als ring racert, heel houden die hap en over een aantal jaar de 130i leeg trekken en ombouwen :hungry:

indobesar
Berichten: 9980
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence
Contacteer:

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer

Bericht door indobesar » 12 apr 2017, 12:09

Robin Hartog schreef: 11 apr 2017, 20:29 Denk dat je helemaal gelijk hebt om er verder geen ITB's op te schroeven maar lekker houden zoals hij nu is. Een 'makkelijke' manier om meer vermogen te krijgen is een 2.0 S16 blok erin te doen, die swap zie je wel vaker in een 106.

Maar denk niet dat dat nodig is, echt perfect ding zo. :love:
In een 205/309 wel, in een 106 is het lastiger (niet plug&play).

Gebruikersavatar
Robin Hartog
Berichten: 8474
Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02
Contacteer:

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer

Bericht door Robin Hartog » 12 apr 2017, 12:39

indobesar schreef: 12 apr 2017, 12:09
Robin Hartog schreef: 11 apr 2017, 20:29 Denk dat je helemaal gelijk hebt om er verder geen ITB's op te schroeven maar lekker houden zoals hij nu is. Een 'makkelijke' manier om meer vermogen te krijgen is een 2.0 S16 blok erin te doen, die swap zie je wel vaker in een 106.

Maar denk niet dat dat nodig is, echt perfect ding zo. :love:
In een 205/309 wel, in een 106 is het lastiger (niet plug&play).
Ah, ik dacht dat ook ongeveer zo gold voor de 106. Weer wat geleerd. :thumbup:

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11441
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer

Bericht door Hielke » 12 apr 2017, 12:53

135-140 pk op 800 kg zou ik echt meer dan genoeg vinden.

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9718
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica
Contacteer:

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer

Bericht door frank de jonge » 12 apr 2017, 13:16

Passen de ITB's van een Hayabusa niet? Heb ik eens wa tover gelezen ergens..... Zit je nog met software natuurlijk. Klinkt wel erg gaaf.
E30M3 DTM style :)

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4112
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer

Bericht door Philipoo » 12 apr 2017, 13:41

Je kan inderdaad met niet al te veel moeite motorfiets carburateurs (ITB's) erop schroeven. Moet je wel zelf het spruitstuk maken of laten maken, en dat kost je ook de kop niet. Een megasquirt systeem bijv. heb je ook voor een paar honderd euro, dus dan zou je voor 1000-1500€ klaar kunnen zijn.
Enige is wel dat je wss. niet zo veel pk's erbij haalt als dat je voor ogen hebt. Gasrespons wordt wel fenomenaal, en het klinkt natuurlijk gewoon heel erg porno!

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9718
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica
Contacteer:

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer

Bericht door frank de jonge » 12 apr 2017, 15:17

En die gasrespons past wel bij zo Rallye

Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1767
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 130i, 106 Rallye S2, 206 GTi
Locatie: Nurnbergring
Contacteer:

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer

Bericht door StefanW » 12 apr 2017, 17:41

Ik ben tevreden :D

Afbeelding
Laatst gewijzigd door StefanW op 08 okt 2017, 11:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Godspeed
Berichten: 2024
Lid geworden op: 25 sep 2010, 19:09
Auto: Ford Fiesta ST 2014

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer

Bericht door Godspeed » 12 apr 2017, 18:57

145pk?! Lekker! Heerlijk karretje man, die kleur doet 'm ook erg goed.

Overigens goed dat die morette's niks waren, wat zijn die dingen lelijk :lol:

Gebruikersavatar
Vanreijmersdal
Berichten: 850
Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer

Bericht door Vanreijmersdal » 12 apr 2017, 19:26

StefanW schreef: 12 apr 2017, 17:41 Ik ben tevreden :D
Snap ik.

Wel echt alles in de hoogste toeren, lekker janken met dat ding.

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4112
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer

Bericht door Philipoo » 12 apr 2017, 20:12

Mooie vermogenskromme hoor! Koppel lekker vlak, veel piek vermogen, keurig!

Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1767
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 130i, 106 Rallye S2, 206 GTi
Locatie: Nurnbergring
Contacteer:

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer

Bericht door StefanW » 12 apr 2017, 20:17

Ja, knalt nu echt lekker vanaf 5000 toeren. 20pk erbij, zal het verschil wel gaan merken op de Ring :D

Gebruikersavatar
SanderZ
Berichten: 475
Lid geworden op: 20 mar 2011, 17:17
Auto: Leon FR
Locatie: Vld
Contacteer:

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer

Bericht door SanderZ » 12 apr 2017, 20:52

Wat een porno zeg!

Online
Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7027
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Contacteer:

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer

Bericht door Fabian » 13 apr 2017, 08:13

Super gaaf apparaat!!!

Online
Wout309t
Berichten: 1147
Lid geworden op: 05 feb 2010, 17:52
Auto: V70 III 270PS/Passat GTE

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer

Bericht door Wout309t » 13 apr 2017, 08:53

Goed vermogen hoor, valt mij op dat deze blokjes altijd goed reageren op de standaard tjoening goodies zoals uitlaat en luchtfiltermods. Meestal win (of verlies) je daar max een pk of 5 mee. Maar bij de TU 16v scheelt het vaak wel 15pk.
Ik zou het blok lekker zo houden, betrouwbare, simpele techniek levert meer fun op dan dat gevogel met tb's of turbo. Heel eventueel een supercharger....
S16 of RFS blok niet aan beginnen, zijn grote zware blokken, die niet in een 106 horen imo...

Heel veel plezier met je auto, prachtig! Hou het lekker simpel, dan heb je de meeste lol.

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer

Bericht door Jan-Willem » 13 apr 2017, 12:09

Blijven leuke auto's en deze word gebruikt waarvoor die gemaakt is!

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer

Bericht door Macboy » 14 apr 2017, 16:06

145pk is gewoon genoeg. Helemaal top en geen geld meer uitgeven.

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 8893
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer

Bericht door Joop » 16 apr 2017, 12:30

Blijft een waanzinnig leuk karretje Stefan!
Macboy schreef: 08 apr 2017, 20:09 Welke idioot heeft die auto ooit weggedaan !
Schijnt een of andere interieurfapper geweest te zijn die uitgekeken was op het kale staalwerk binnen... :tooth:

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer

Bericht door Niels » 16 apr 2017, 13:14

Mooie karakteristiek. Niets meer aan doen, lekker rijden!

vester86
Berichten: 2719
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330d

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer

Bericht door vester86 » 16 apr 2017, 17:40

2x gespot op de ring, helaas niet op beeld. Had de gang er lekker in zitten!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Darudevampire, erwin20vt, Fabian, Marc Sierra, MJW, nickdoesburg, Nivek en 238 gasten