Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / inrijden...p27
- FreudeamFahren
- Berichten: 2833
- Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06
Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer
Poeh! Die staat dik op z'n (leeuwen)pootjes! Erg gaaf. En er dan nog intensief gebruik van maken ook.
Heb je nog meer plannen...? Volgens mij heb je in alle hokjes nu wel een vinkje. Tor, onderstel, remmen, wielen, interieur... Misschien een setje ITBs?
Heb je nog meer plannen...? Volgens mij heb je in alle hokjes nu wel een vinkje. Tor, onderstel, remmen, wielen, interieur... Misschien een setje ITBs?
- StefanW
- Berichten: 1767
- Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
- Auto: 130i, 106 Rallye S2, 206 GTi
- Locatie: Nurnbergring
- Contacteer:
Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer
Thnx allemaal!
De Rallye had eigenlijk op deze manier de fabriek uit moeten rollen in 1997. De auto is inderdaad wel zo goed als af. Morgenochtend wordt ie opnieuw afgesteld. Verwacht tussen de 135-140pk uit te komen. Op 800kg is dat wel leuk rijden. ITB's heb ik over nagedacht, maar is het value for money? Eigenlijk mag ik dat niet meer zeggen, omdat dit een uit een hand gelopen hobby is haha. Met ITB's heb je ook een stand-alone-computer nodig. ITB's gaan mij minimaal 4000 euro kosten. Dan ga ik wellicht naar 165-170pk. Dan vind ik het die 30 pk niet waard. De nadelen van ITB"s zijn koude start (loopt ie niet, moet je handmatig met gas spelen om hem aan de gang te houden, geen stappenmotor meer) en het geluid. Het geluid is naast het voordeel ook het nadeel. Je moet dan op circuit met oordoppen rijden vanwege de ITB's (geen isolatie meer).
Vorig jaar zomer ben ik bij Pieter van DP Engineering langs geweest om te praten. Een supercharger leek mij wel mooi. Turbo vind ik niks met een turbogat. Met een supercharger ga ik minimaal naar de 250pk, voor mij meer dan zat overigens. Maar dan moet je er weer een hoop aangepast worden (lees:verstevigd). Als ik een mooi weer rijder zou zijn, had het wellicht een optie geweest, maar ik gebruik de auto puur voor circuit. De kans dat ik elk weekend dan door de Bongard van de ring gereden moet worden is een heel stuk groter. Daarnaast kost het 2x zoveel als ITB's. Als ik sneller wil, dan kan ik beter een snellere auto kopen.
Ik ben tevreden met de huidige setup. Doordat ik hem zelf helemaal heb laten bouwen heb ik mijn eigen wensen erin kunnen stoppen. Had twee jaar geleden nooit durven dromen dat de auto er zo uiteindelijk uit zou gaan zien. Het was helemaal niet de bedoeling namelijk haha. Ik kocht deze auto van Macboy, zodat ik niet meer met mijn daily de Ring op zou hoeven. Een ander onderstel en kooitje erin was de bedoeling, maar uiteindelijk is alleen het stuur nog hetzelfde als twee jaar geleden Check de foto's van de beginpost maar
De bedoeling is nu vooral veel plezier ervan te hebben, hoop rondjes op de Ring te rijden en het belangrijkste; uit de vangrail houden
De Rallye had eigenlijk op deze manier de fabriek uit moeten rollen in 1997. De auto is inderdaad wel zo goed als af. Morgenochtend wordt ie opnieuw afgesteld. Verwacht tussen de 135-140pk uit te komen. Op 800kg is dat wel leuk rijden. ITB's heb ik over nagedacht, maar is het value for money? Eigenlijk mag ik dat niet meer zeggen, omdat dit een uit een hand gelopen hobby is haha. Met ITB's heb je ook een stand-alone-computer nodig. ITB's gaan mij minimaal 4000 euro kosten. Dan ga ik wellicht naar 165-170pk. Dan vind ik het die 30 pk niet waard. De nadelen van ITB"s zijn koude start (loopt ie niet, moet je handmatig met gas spelen om hem aan de gang te houden, geen stappenmotor meer) en het geluid. Het geluid is naast het voordeel ook het nadeel. Je moet dan op circuit met oordoppen rijden vanwege de ITB's (geen isolatie meer).
Vorig jaar zomer ben ik bij Pieter van DP Engineering langs geweest om te praten. Een supercharger leek mij wel mooi. Turbo vind ik niks met een turbogat. Met een supercharger ga ik minimaal naar de 250pk, voor mij meer dan zat overigens. Maar dan moet je er weer een hoop aangepast worden (lees:verstevigd). Als ik een mooi weer rijder zou zijn, had het wellicht een optie geweest, maar ik gebruik de auto puur voor circuit. De kans dat ik elk weekend dan door de Bongard van de ring gereden moet worden is een heel stuk groter. Daarnaast kost het 2x zoveel als ITB's. Als ik sneller wil, dan kan ik beter een snellere auto kopen.
Ik ben tevreden met de huidige setup. Doordat ik hem zelf helemaal heb laten bouwen heb ik mijn eigen wensen erin kunnen stoppen. Had twee jaar geleden nooit durven dromen dat de auto er zo uiteindelijk uit zou gaan zien. Het was helemaal niet de bedoeling namelijk haha. Ik kocht deze auto van Macboy, zodat ik niet meer met mijn daily de Ring op zou hoeven. Een ander onderstel en kooitje erin was de bedoeling, maar uiteindelijk is alleen het stuur nog hetzelfde als twee jaar geleden Check de foto's van de beginpost maar
De bedoeling is nu vooral veel plezier ervan te hebben, hoop rondjes op de Ring te rijden en het belangrijkste; uit de vangrail houden
- Philipoo
- Berichten: 4112
- Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09
Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer
Ik ben bang dat itb's je niet 30pk gaan helpen hoor. Turbo kan je prima doen zonder turbogat, moet je een gt25.. nemen. Gekogellagerd zal je geen echt turbogat krijgen. Goedkoopste manier voor meer vermogen, mocht je het echt willen, zou turbo of blokswap zijn lijkt me!
- tuurgtt
- Berichten: 694
- Lid geworden op: 13 aug 2009, 03:46
- Auto: M140i
- Locatie: Headvillage
Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer
Met 160+pk op 800 kg moet je dat vermogen ook nog maar eens aan de grond zien te krijgen.
LSD is dan wel een eerste vereiste, maar de drivability zal toch wel een probleempje worden.
Zoals hij nu is lijkt hij mij echt wel ver genoeg qua tuning.
Plus als je dit ding met een hele bak vermogen aanslingert kom je in no time op snelheden waarmee je hierin geen crash wil meemaken. Kooi of niet.
Supergaaf ding btw!
LSD is dan wel een eerste vereiste, maar de drivability zal toch wel een probleempje worden.
Zoals hij nu is lijkt hij mij echt wel ver genoeg qua tuning.
Plus als je dit ding met een hele bak vermogen aanslingert kom je in no time op snelheden waarmee je hierin geen crash wil meemaken. Kooi of niet.
Word.
Supergaaf ding btw!
- Robin Hartog
- Berichten: 8474
- Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02
- Contacteer:
Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer
Denk dat je helemaal gelijk hebt om er verder geen ITB's op te schroeven maar lekker houden zoals hij nu is. Een 'makkelijke' manier om meer vermogen te krijgen is een 2.0 S16 blok erin te doen, die swap zie je wel vaker in een 106.
Maar denk niet dat dat nodig is, echt perfect ding zo.
Maar denk niet dat dat nodig is, echt perfect ding zo.
- bartb
- Berichten: 1079
- Lid geworden op: 16 nov 2014, 19:30
- Auto: E87 130i - Mini Countryman SE
- Locatie: Friesland
Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer
106 is nu wel mooi af als ring racert, heel houden die hap en over een aantal jaar de 130i leeg trekken en ombouwen
-
- Berichten: 9980
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
- Auto: M3P, 130i
- Locatie: Spaceship in silence
- Contacteer:
Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer
In een 205/309 wel, in een 106 is het lastiger (niet plug&play).Robin Hartog schreef: ↑11 apr 2017, 20:29 Denk dat je helemaal gelijk hebt om er verder geen ITB's op te schroeven maar lekker houden zoals hij nu is. Een 'makkelijke' manier om meer vermogen te krijgen is een 2.0 S16 blok erin te doen, die swap zie je wel vaker in een 106.
Maar denk niet dat dat nodig is, echt perfect ding zo.
- Robin Hartog
- Berichten: 8474
- Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02
- Contacteer:
Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer
Ah, ik dacht dat ook ongeveer zo gold voor de 106. Weer wat geleerd.indobesar schreef: ↑12 apr 2017, 12:09In een 205/309 wel, in een 106 is het lastiger (niet plug&play).Robin Hartog schreef: ↑11 apr 2017, 20:29 Denk dat je helemaal gelijk hebt om er verder geen ITB's op te schroeven maar lekker houden zoals hij nu is. Een 'makkelijke' manier om meer vermogen te krijgen is een 2.0 S16 blok erin te doen, die swap zie je wel vaker in een 106.
Maar denk niet dat dat nodig is, echt perfect ding zo.
- Hielke
- Berichten: 11441
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer
135-140 pk op 800 kg zou ik echt meer dan genoeg vinden.
- frank de jonge
- Berichten: 9718
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
- Locatie: Erica
- Contacteer:
Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer
Passen de ITB's van een Hayabusa niet? Heb ik eens wa tover gelezen ergens..... Zit je nog met software natuurlijk. Klinkt wel erg gaaf.
E30M3 DTM style
E30M3 DTM style
- Philipoo
- Berichten: 4112
- Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09
Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer
Je kan inderdaad met niet al te veel moeite motorfiets carburateurs (ITB's) erop schroeven. Moet je wel zelf het spruitstuk maken of laten maken, en dat kost je ook de kop niet. Een megasquirt systeem bijv. heb je ook voor een paar honderd euro, dus dan zou je voor 1000-1500€ klaar kunnen zijn.
Enige is wel dat je wss. niet zo veel pk's erbij haalt als dat je voor ogen hebt. Gasrespons wordt wel fenomenaal, en het klinkt natuurlijk gewoon heel erg porno!
Enige is wel dat je wss. niet zo veel pk's erbij haalt als dat je voor ogen hebt. Gasrespons wordt wel fenomenaal, en het klinkt natuurlijk gewoon heel erg porno!
- frank de jonge
- Berichten: 9718
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
- Locatie: Erica
- Contacteer:
Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer
En die gasrespons past wel bij zo Rallye
- StefanW
- Berichten: 1767
- Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
- Auto: 130i, 106 Rallye S2, 206 GTi
- Locatie: Nurnbergring
- Contacteer:
Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer
Ik ben tevreden
Laatst gewijzigd door StefanW op 08 okt 2017, 11:39, 1 keer totaal gewijzigd.
- Godspeed
- Berichten: 2024
- Lid geworden op: 25 sep 2010, 19:09
- Auto: Ford Fiesta ST 2014
Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer
145pk?! Lekker! Heerlijk karretje man, die kleur doet 'm ook erg goed.
Overigens goed dat die morette's niks waren, wat zijn die dingen lelijk
Overigens goed dat die morette's niks waren, wat zijn die dingen lelijk
- Vanreijmersdal
- Berichten: 850
- Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22
- Philipoo
- Berichten: 4112
- Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09
Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer
Mooie vermogenskromme hoor! Koppel lekker vlak, veel piek vermogen, keurig!
- StefanW
- Berichten: 1767
- Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
- Auto: 130i, 106 Rallye S2, 206 GTi
- Locatie: Nurnbergring
- Contacteer:
Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer
Ja, knalt nu echt lekker vanaf 5000 toeren. 20pk erbij, zal het verschil wel gaan merken op de Ring
- SanderZ
- Berichten: 475
- Lid geworden op: 20 mar 2011, 17:17
- Auto: Leon FR
- Locatie: Vld
- Contacteer:
Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer
Wat een porno zeg!
-
OnlineFabian
- Berichten: 7027
- Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
- Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
- Contacteer:
Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer
Super gaaf apparaat!!!
-
Online
- Berichten: 1147
- Lid geworden op: 05 feb 2010, 17:52
- Auto: V70 III 270PS/Passat GTE
Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer
Goed vermogen hoor, valt mij op dat deze blokjes altijd goed reageren op de standaard tjoening goodies zoals uitlaat en luchtfiltermods. Meestal win (of verlies) je daar max een pk of 5 mee. Maar bij de TU 16v scheelt het vaak wel 15pk.
Ik zou het blok lekker zo houden, betrouwbare, simpele techniek levert meer fun op dan dat gevogel met tb's of turbo. Heel eventueel een supercharger....
S16 of RFS blok niet aan beginnen, zijn grote zware blokken, die niet in een 106 horen imo...
Heel veel plezier met je auto, prachtig! Hou het lekker simpel, dan heb je de meeste lol.
Ik zou het blok lekker zo houden, betrouwbare, simpele techniek levert meer fun op dan dat gevogel met tb's of turbo. Heel eventueel een supercharger....
S16 of RFS blok niet aan beginnen, zijn grote zware blokken, die niet in een 106 horen imo...
Heel veel plezier met je auto, prachtig! Hou het lekker simpel, dan heb je de meeste lol.
- Jan-Willem
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
- Locatie: Hengelo
Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer
Blijven leuke auto's en deze word gebruikt waarvoor die gemaakt is!
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
- Contacteer:
Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer
145pk is gewoon genoeg. Helemaal top en geen geld meer uitgeven.
- Joop
- Berichten: 8893
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer
Mooie karakteristiek. Niets meer aan doen, lekker rijden!
-
- Berichten: 2719
- Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
- Locatie: BMW E91 330d
Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer
2x gespot op de ring, helaas niet op beeld. Had de gang er lekker in zitten!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Darudevampire, erwin20vt, Fabian, Marc Sierra, MJW, nickdoesburg, Nivek en 238 gasten