BMW e36 trackday en BMW M2 Comp
-
- Berichten: 1490
- Lid geworden op: 18 dec 2014, 14:48
Re: BMW 320i e36 "sleeper" en BMW M3 e46 Carbonschwarz
Thanks Joost. Kon er zelf niet over vinden.
Misschien ga ik wel even langs de carglass of zo. Die kunnen het vast ook wel.
Thanks Nicolaas, zal het eens proberen. Wat een ongelofelijke gave bakken heb jij trouwens!!!
Misschien ga ik wel even langs de carglass of zo. Die kunnen het vast ook wel.
Thanks Nicolaas, zal het eens proberen. Wat een ongelofelijke gave bakken heb jij trouwens!!!
-
- Berichten: 1490
- Lid geworden op: 18 dec 2014, 14:48
Re: BMW 320i e36 "sleeper" en BMW M3 e46 Carbonschwarz
Nog een upgrade qua veiligheid voor het komende seizoen. Eigenlijk belachelijk dat ik dit niet eerder heb gedaan. Je kan het eigenlijk niet verantwoorden om bijv 1500 euro in lichtere velgen te stoppen maar geen paar honderd euro over te hebben voor het feit dat je hoofd niet van je romp wordt gescheiden...........
Simpson Hydrid Pro, nieuwprijs rond 1250 euro. Via Andre op dit forum overgenomen voor mooi bedrag. Thanks!!
De M3 logeert al weer een tijdje bij Bas Roos. Wederom olielekkage. Weet ff niet meer waar het vandaan komt. Het wordt gemaakt in ieder geval. Ook upgrade van een tandwiel in de oliepomp. Blijkbaar een zwak punt en volgens Bas komt elke M-motor een keer aan de beurt. Beter preventief vervangen dan zonder oliedruk komen te staan....
Sinds aanschaf nog geen 2500km gereden en ongeveer 5000 euro aan onderhoud. Dus het wordt tijd meer km te gaan maken om de kilometerprijs wat omlaag te brengen
Simpson Hydrid Pro, nieuwprijs rond 1250 euro. Via Andre op dit forum overgenomen voor mooi bedrag. Thanks!!
De M3 logeert al weer een tijdje bij Bas Roos. Wederom olielekkage. Weet ff niet meer waar het vandaan komt. Het wordt gemaakt in ieder geval. Ook upgrade van een tandwiel in de oliepomp. Blijkbaar een zwak punt en volgens Bas komt elke M-motor een keer aan de beurt. Beter preventief vervangen dan zonder oliedruk komen te staan....
Sinds aanschaf nog geen 2500km gereden en ongeveer 5000 euro aan onderhoud. Dus het wordt tijd meer km te gaan maken om de kilometerprijs wat omlaag te brengen
- Bijlagen
-
- 20190530_143228638_iOS.jpg (899.36 KiB) 3850 keer bekeken
-
- Berichten: 1490
- Lid geworden op: 18 dec 2014, 14:48
Re: BMW 320i e36 "sleeper" en BMW M3 e46 Carbonschwarz
Nog iemAnd naar Spa morgen?
-
- Berichten: 1490
- Lid geworden op: 18 dec 2014, 14:48
Re: BMW 320i e36 "sleeper" en BMW M3 e46 Carbonschwarz
Ik heb een vraag voor de trackday rijders.
Bij mijn nieuwe racer trillen na een ronde of 20 de moeren van de voorbanden los. Nu 2 keer achter elkaar gebeurd. De eerste keer dacht ik dat ik ze van te voren niet goed had aangedraaid. Nu van te voren alles nagelopen en wederom na een ronde of 20 heel veel trillingen. Gestopt en bleek dat moeren los zaten.
Bij mijn vorige racer nooit last van gehad. Is dit gebruikelijk?
Bij mijn nieuwe racer trillen na een ronde of 20 de moeren van de voorbanden los. Nu 2 keer achter elkaar gebeurd. De eerste keer dacht ik dat ik ze van te voren niet goed had aangedraaid. Nu van te voren alles nagelopen en wederom na een ronde of 20 heel veel trillingen. Gestopt en bleek dat moeren los zaten.
Bij mijn vorige racer nooit last van gehad. Is dit gebruikelijk?
-
- Berichten: 4303
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: BMW 320i e36 "sleeper" en BMW M3 e46 Carbonschwarz
Stomme vraag misschien maar komt de zitting overeen (conisch/bolconisch) met je velgen?
-
Online
- Berichten: 2716
- Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
- Locatie: BMW E91 330d
Re: BMW 320i e36 "sleeper" en BMW M3 e46 Carbonschwarz
en met welke kracht zet je ze vast?
-
- Berichten: 1490
- Lid geworden op: 18 dec 2014, 14:48
-
- Berichten: 1490
- Lid geworden op: 18 dec 2014, 14:48
-
- Berichten: 4303
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: BMW 320i e36 "sleeper" en BMW M3 e46 Carbonschwarz
En gebruik je spacers?
-
- Berichten: 1490
- Lid geworden op: 18 dec 2014, 14:48
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: BMW 320i e36 "sleeper" en BMW M3 e46 Carbonschwarz
Dit lijkt me de meest voor de hand liggende reden.
Vanuit de ABE van deze velgen:
Nr. Art der Befestigungsmittel Bund Anzugsmoment (Nm) Schaftlänge (mm)
S01 Schraube M14x1,25 Kegel 60° 140 30
BMW heeft standaard ook kegelvormige (conische) bouten, dus wellicht nog even wat harder aantrekken naar 140 Nm. Ook even kijken of ze minimaal 30mm lang zijn.
-
- Berichten: 4303
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: BMW 320i e36 "sleeper" en BMW M3 e46 Carbonschwarz
Als ik Marks post goed lees gebruikt hij wiel studs. Dus idd wat vaster zetten zeker met m14.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: BMW 320i e36 "sleeper" en BMW M3 e46 Carbonschwarz
Ah ok, in dat geval lijkt me de kans zeer aanwezig dat de moeren bolconisch zijn. 120 Nm of 140 Nm zou niet zo veel uit moeten maken, in ieder geval zou het verschil niet dusdanig moeten zijn dat ze loslopen.
Kortom, benodigd: conische moeren met een minimale hoogte van 30mm @ 140 Nm.
-
- Berichten: 1490
- Lid geworden op: 18 dec 2014, 14:48
Re: BMW 320i e36 "sleeper" en BMW M3 e46 Carbonschwarz
Bedankt voor input heren.
Begrijp dat het dus niet normaal is dat je moeren zo snel lostrillen. Ik ga eens kijken naar de moeren.
Begrijp dat het dus niet normaal is dat je moeren zo snel lostrillen. Ik ga eens kijken naar de moeren.
-
- Berichten: 4303
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: BMW 320i e36 "sleeper" en BMW M3 e46 Carbonschwarz
Dit houdt Bmw aan voor de aanhaal momenten:
M12 wielbouten 120 ± 10 Nm
M14 wielbouten 140 ± 10 Nm
M12 wielbouten 120 ± 10 Nm
M14 wielbouten 140 ± 10 Nm
-
- Berichten: 1490
- Lid geworden op: 18 dec 2014, 14:48
Re: BMW 320i e36 "sleeper" en BMW M3 e46 Carbonschwarz
Even een update.
Dit jaar weer enkele trackday's gedaan met mijn 328i e36. Beste tijd op Assen verbetert van 2.11.16 naar 2.09.35. Nog steeds progressie dus. Zou ook wel moeten omdat het Intrax onderstel natuurlijk veel beter zou moeten zijn dan de Bilsteins onder mijn vorige. Banden zijn nog van vorig seizoen dus nu wel op het eind. Volgend seizoen op nieuwe banden verwacht ik dus weer wat progressie.
De bouten van de velgen trillen nog steeds af en toe los. Moet ze regelmatig aandraaien. Had ik bij mijn vorige auto nul last van. Misschien als ik over ga op lichtere velgen dat het beter wordt. Blijf het raar vinden....
Ook op Spa geweest. Met een bekende mee gereden in een Porsche GT3. Bizar wat een grip dat ding heeft en wat een geluid.
Vorige week voor het eerst eens op Zolder gereden. Baan wat te compact, 2 chicanes en 1 180-graden bocht. Ook wel wat leuke bochten, snelle rechter doordraaiers na start finish en na de eerste chicane een bocht a la Schwedenkreuz. Matig enthousiast was ik. Kwam eigenlijk met name door de drukte. Er reden wel stuk of 5 BMW-tjes rond met mensen die een paar rondjes deden. Die hebben geen idee wat ze doen. Soms file bij de chicanes....Stond soms letterlijk stil.
Op Zolder weer enkele mooie straat Porsches gezien. Bizar hoe die hard gaan op het circuit en dat je er dan comfortabel mee naar huis kan rijden. Een hele mooie Cayman GTS gezien...... De 981 serie wordt nu langzaam toch wel wat bereikbaar. GTS staat in DLD voor tussen 50 en 60K te koop. Denk dat die nog maar weinig af gaan schrijven de komende jaren.
Mijn doel voor 2021: M3 eruit Cayman erin.
Touran bevalt nog steeds extreem goed als familie auto. Wel koppeling en drukgroep moeten vervangen, 1200 euro. Vond ik wat veel......
Olie lekkage van M3 weer gemaakt, bleek iets kleins gelukkig. Wel 6 maanden bij Bas Roos gestaan hiervoor.......
Dit jaar weer enkele trackday's gedaan met mijn 328i e36. Beste tijd op Assen verbetert van 2.11.16 naar 2.09.35. Nog steeds progressie dus. Zou ook wel moeten omdat het Intrax onderstel natuurlijk veel beter zou moeten zijn dan de Bilsteins onder mijn vorige. Banden zijn nog van vorig seizoen dus nu wel op het eind. Volgend seizoen op nieuwe banden verwacht ik dus weer wat progressie.
De bouten van de velgen trillen nog steeds af en toe los. Moet ze regelmatig aandraaien. Had ik bij mijn vorige auto nul last van. Misschien als ik over ga op lichtere velgen dat het beter wordt. Blijf het raar vinden....
Ook op Spa geweest. Met een bekende mee gereden in een Porsche GT3. Bizar wat een grip dat ding heeft en wat een geluid.
Vorige week voor het eerst eens op Zolder gereden. Baan wat te compact, 2 chicanes en 1 180-graden bocht. Ook wel wat leuke bochten, snelle rechter doordraaiers na start finish en na de eerste chicane een bocht a la Schwedenkreuz. Matig enthousiast was ik. Kwam eigenlijk met name door de drukte. Er reden wel stuk of 5 BMW-tjes rond met mensen die een paar rondjes deden. Die hebben geen idee wat ze doen. Soms file bij de chicanes....Stond soms letterlijk stil.
Op Zolder weer enkele mooie straat Porsches gezien. Bizar hoe die hard gaan op het circuit en dat je er dan comfortabel mee naar huis kan rijden. Een hele mooie Cayman GTS gezien...... De 981 serie wordt nu langzaam toch wel wat bereikbaar. GTS staat in DLD voor tussen 50 en 60K te koop. Denk dat die nog maar weinig af gaan schrijven de komende jaren.
Mijn doel voor 2021: M3 eruit Cayman erin.
Touran bevalt nog steeds extreem goed als familie auto. Wel koppeling en drukgroep moeten vervangen, 1200 euro. Vond ik wat veel......
Olie lekkage van M3 weer gemaakt, bleek iets kleins gelukkig. Wel 6 maanden bij Bas Roos gestaan hiervoor.......
- Eeuwe
- Berichten: 4531
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: BMW 320i e36 "sleeper" en BMW M3 e46 Carbonschwarz
Goed om te horen. Het lostrillen van je bouten is wel echt heel bijzonder. Gebruik je soms te veel kopervet oid er tussen?
-
OnlineFerdi
- Berichten: 3042
- Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
- Auto: Pajero 3.2 Di-D
- Locatie: Drenthe
Re: BMW 320i e36 "sleeper" en BMW M3 e46 Carbonschwarz
Ik vond Zolder altijd wel een mooie baan.
Keer cursus gehad ook, dus hadden toen helemaal mooi de ruimte.
Reed ik wel met een 205, die is daar wat geschikter
Keer cursus gehad ook, dus hadden toen helemaal mooi de ruimte.
Reed ik wel met een 205, die is daar wat geschikter
-
- Berichten: 1490
- Lid geworden op: 18 dec 2014, 14:48
Re: BMW 320i e36 "sleeper" en BMW M3 e46 Carbonschwarz
Op zich is Zolder wel leuk, maar kan zich wat
Circuit betreft niet meten met Assen en Zandvoort. Spa is natuurlijk weer heel andere categorie.
Op Zolder heb je gewoon meer last van drukte door de compactheid van het circuit. Dus een rustig Zolder zal heel leuk zijn.
Circuit betreft niet meten met Assen en Zandvoort. Spa is natuurlijk weer heel andere categorie.
Op Zolder heb je gewoon meer last van drukte door de compactheid van het circuit. Dus een rustig Zolder zal heel leuk zijn.
-
- Berichten: 1490
- Lid geworden op: 18 dec 2014, 14:48
Re: BMW 320i e36 "sleeper" en BMW M3 e46 Carbonschwarz
Nee. Maar ik ga over op lichtere velgen, vervangen van alle bouten en moeren. Dan opnieuw balanceren. Volgend seizoen kijken of het beter is dan.
- Eeuwe
- Berichten: 4531
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: BMW 320i e36 "sleeper" en BMW M3 e46 Carbonschwarz
Ben benieuwd naar de uitkomst!
-
- Berichten: 134
- Lid geworden op: 17 aug 2008, 21:47
Re: BMW 320i e36 "sleeper" en BMW M3 e46 Carbonschwarz
Dat los trillen van de wielbouten komt wel vaker voor, ik had er ook regelmatig last van met een trackday.Nu ik ze op 140 nm vast zet heb ik daar geen last meer van.
- Mark 320iS
- Berichten: 2698
- Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23
Re: BMW 320i e36 "sleeper" en BMW M3 e46 Carbonschwarz
Zolder is wel leuk, maar het is meer "rammen": vol op de rem voor de chicanes en dan zo hard mogelijk over de curbs heen. Heel belastend voor de auto. Daarom ga ik er eigenlijk ook niet meer naartoe met de M3.mark323ti schreef: ↑25 sep 2019, 12:24 Op zich is Zolder wel leuk, maar kan zich wat
Circuit betreft niet meten met Assen en Zandvoort. Spa is natuurlijk weer heel andere categorie.
Op Zolder heb je gewoon meer last van drukte door de compactheid van het circuit. Dus een rustig Zolder zal heel leuk zijn.
2021 is nog lang! 2020 lijkt me een betere doelstelling
-
- Berichten: 1490
- Lid geworden op: 18 dec 2014, 14:48
Re: BMW 320i e36 "sleeper" en BMW M3 e46 Carbonschwarz
Een vraag aan de sper experts.
Het originele sperdifferentieel van mijn M3 e46 zit continu gelocked. Als je bij wegrijden een scherpe bocht maakt hoor je het ook altijd wringen.
Is het mogelijk dat het sper is aangepast dat het altijd gelocked staat? Of betekent het dat het sper gewoon kapot is? Het originele sper zit er nog onder.
Het originele sperdifferentieel van mijn M3 e46 zit continu gelocked. Als je bij wegrijden een scherpe bocht maakt hoor je het ook altijd wringen.
Is het mogelijk dat het sper is aangepast dat het altijd gelocked staat? Of betekent het dat het sper gewoon kapot is? Het originele sper zit er nog onder.
- Joy
- Berichten: 10780
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: BMW 320i e36 "sleeper" en BMW M3 e46 Carbonschwarz
Grommende geluiden bij langzaam rijden in een bocht zijn vaak wel een teken van slijtage. Maar geloof niet dat ie constant 100% op slot zit dan.