Toch weer een X5; 18-11: wat kost dat nou 3 jr X5 rijden?

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: Toch weer een X5; update na 5.000 km

Bericht door Peric » 30 dec 2014, 11:40

Klopt, zo'n ding is erg gaaf. Maar ik vind € 200,- per maand toch net effe te gek..

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Toch weer een X5; update na 5.000 km

Bericht door allen » 30 dec 2014, 11:57

Het is maar hoe je het bekijkt. Voor 30k een nieuwe Golf kopen of voor 10k een tweedehands X5. Als je een auto gemiddeld 3 jaar zou houden heb je 20k over voor het verschil in onderhoud, verzekering en mrb.
Even uitgaande van het feit dat je de wagen privé rijdt.

ErikS
Berichten: 18530
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Toch weer een X5; update na 5.000 km

Bericht door ErikS » 30 dec 2014, 12:58

allen schreef:Het is maar hoe je het bekijkt. Voor 30k een nieuwe Golf kopen of voor 10k een tweedehands X5. Als je een auto gemiddeld 3 jaar zou houden heb je 20k over voor het verschil in onderhoud, verzekering en mrb.
Even uitgaande van het feit dat je de wagen privé rijdt.
:tooth:

Dat laatste inderdaad.

Prive een nieuwe auto kopen is nooit verstandig.

Gebruikersavatar
Sjoerd MP BMW
Berichten: 871
Lid geworden op: 10 feb 2009, 17:27
Locatie: Deutschland

Re: Toch weer een X5; update na 5.000 km

Bericht door Sjoerd MP BMW » 30 dec 2014, 13:03

.
Laatst gewijzigd door Sjoerd MP BMW op 04 okt 2020, 09:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10779
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Toch weer een X5; update na 5.000 km

Bericht door Joy » 30 dec 2014, 13:37

De grotere maten op SUV's zijn vaak puur zomerband. Daarom heb ik ook geen 19 inch gekozen op de Amarok maar 17 inch. Daar zitten nog standaard M+S banden op.

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: Toch weer een X5; update na 5.000 km

Bericht door Peric » 30 dec 2014, 15:40

Zo rijdt ik geen auto Allen.. Ik heb kosten aan een auto, en die zijn niet ingecalculeerd.
Ik trek niet een X-bedrag uit voor een auto op jaarlijkse basis.
En ik blijf € 200,- elke maand overmaken naar de Roverheid veel vinden.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Toch weer een X5; update na 5.000 km

Bericht door allen » 30 dec 2014, 17:58

Ach ja, daar zit een meningsverschil waar je nooit uit gaat komen. Mijn insteek is dat de overheid het toch nooit goed doet. Zodra 'wij' moeten betalen is de overheid ineens een 'roverheid'.
Als de overheid alle autobelastingen afschaft zijn we ineens heel blij totdat blijkt dat daarmee ook het onderwijs van de kinderen in het geding komt en onze asfaltwegen veranderen in onverharde paden en de gezondheidszorg compleet verdwijnt.

Had ik het privé het budget tot een nieuwe Golf of Passat had mijn voorkeur op zeker voor de X5 (ehm of doe mij dan toch maar een Disco 3) gestaan voor een derde van dat geld. Dat ik die 200 euro per maand kwijt zou zijn aan mrb boeit me dan allerminst. Hopen dat het terecht komt bij mensen die het echt nodig hebben.

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Toch weer een X5; update na 5.000 km

Bericht door Petrolhead Tom » 30 dec 2014, 18:10

allen schreef:Ach ja, daar zit een meningsverschil waar je nooit uit gaat komen. Mijn insteek is dat de overheid het toch nooit goed doet. Zodra 'wij' moeten betalen is de overheid ineens een 'roverheid'.
Als de overheid alle autobelastingen afschaft zijn we ineens heel blij totdat blijkt dat daarmee ook het onderwijs van de kinderen in het geding komt en onze asfaltwegen veranderen in onverharde paden en de gezondheidszorg compleet verdwijnt.

Had ik het privé het budget tot een nieuwe Golf of Passat had mijn voorkeur op zeker voor de X5 (ehm of doe mij dan toch maar een Disco 3) gestaan voor een derde van dat geld. Dat ik die 200 euro per maand kwijt zou zijn aan mrb boeit me dan allerminst. Hopen dat het terecht komt bij mensen die het echt nodig hebben.
Disco3 is ten opzichte van een X5 echt het koopje van de eeuw. Een volle V8 met iets meer dan ton op de teller voor 15k is echt geen geld. Alleen dat onderhoud he......

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: Toch weer een X5; update na 5.000 km

Bericht door Peric » 30 dec 2014, 23:09

Beweer ook niet dat ze het af moeten schaffen, schrijf alleen dat ik het behoorlijk vind. En het kan echt wel anders hier in NL hoor.. (maar daar is een ander topic voor.. :) )

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3673
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: Kjen S, 118i, MX-5, C2 VTR, Z4
Locatie: ZO-Brabant

Re: Toch weer een X5; update na 5.000 km

Bericht door Paskal » 20 feb 2015, 10:57

Het is ook met zo'n oude X5 natuurlijk niet alijd rozengeur en maneschijn. Afgelopen tijd toch twee defectjes opgetreden.

Slecht starten:
Op de wintersport was hij na een wk stilstand buiten met nachttemperaturen van -20 en dagtemperaturen van -7 maar zeer moeizaam aan de praat te krijgen. Accu was het duidelijk niet, startmotor ging ook prima rond, maar oppakken wilde hij pas bij de 3e keer starten. Was me thuis ook al opgevallen dat hij soms na een koude nacht wel heel veel rook uitspuwde bij het starten.

Gloeibougies waren de verdachte dus die maar vervangen inclusief de aansturingsunit anders zul je zien dat dat het euvel is op de volgende wintersport :). Echt testen kon ik het nog niet omdat het hier natuurlijk geen -20 is in de nacht, maar de rookpluim na het starten bij een -5 grd-nacht is compleet verdwenen dus ik ga er vanuit dat het start-euvel hiermee verholpen is.

Ongewenst remmen:
Zo nu en dan voelde ik tijdens het rijden een trilling linksvoor die een paar km later weer weg was. Toen hij er op een gegeven moment weer eens was gestopt en verwachte probleem inderdaad geconstateerd: warme velg en dus een remklauw die blijft hangen. Gangbaar maken is een optie, maar bij mijn BMW-specialist kost een fatsoenlijke 2e hands klauw 50€ dus die maar opgepikt. Oorzaak was ook duidelijk na demontage: rubber is eens te ver uitgetrokken waardoor er vocht/rotzooi op de zuiger is gekomen wat dan weer in roest resulteert. Gangbaar maken was dus ook een no-go geweest.

Maar gelukkig bevalt hij verder nog steeds uitermate goed en was het met de extreme sneeuwval (40 cm per 24u gedurende de laatste 3 dagen) in onze ski-week weer een genot om in te rijden. Geen kettingen nodig en grip all over the place :thumbup:

Afbeelding

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Toch weer een X5; 20 feb: toch 2 defectjes

Bericht door Knot » 20 feb 2015, 11:44

Kleinigheidjes zijn dat.... niks geks!

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: Toch weer een X5; 20 feb: toch 2 defectjes

Bericht door Peric » 20 feb 2015, 11:46

Rookpluimen na slecht starten is inderdaad meestal een indicatie dat de gloeibougies niet helemaal fris meer zijn.
Maar dat valt toch wel mee, die 'problemen'. Een auto is een gebruiksvoorwerp, dus daar slijten dingen van.

Neem aan dat er wel wat probleempjes mogen zijn na nachten van -20 en dagen van -7 met 40 cm verse sneeuw.. :)

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3673
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: Kjen S, 118i, MX-5, C2 VTR, Z4
Locatie: ZO-Brabant

Re: Toch weer een X5; 20 feb: toch 2 defectjes

Bericht door Paskal » 20 feb 2015, 13:38

Het valt inderdaad wel mee, daarom noem ik het ook defectjes :).

Is op zich ook niet verbazingwekken dat hij na al die kou en in totaal meer dan een meter sneeuw wat minder soepel aanslaat als op een zonnige zomerse dag. Ben daar wel op voorbereid trouwens. Slecht werkende voorverwarming komt veel voor bij diesels in die koude landen en wellicht dat de hoogte van > 2 km daar ook niet echt een positieve invloed op heeft. Bij mijn e39 530d wilde hij ook na een wk in de kou in Oostenrijk helemaal niet meer aanslaan. Opgelost met startspray dus zo'n spuitbus heb ik altijd bij op wintersport. Hij klinkt heel even als een tractor als je hem daarmee start, maar je komt wel zelf van de plek af en da's ook wat waard :).

D. Peters
Berichten: 230
Lid geworden op: 27 jul 2011, 13:54
Auto: Etron GT
Locatie: Noorwegen

Re: Toch weer een X5; 20 feb: toch 2 defectjes

Bericht door D. Peters » 20 feb 2015, 14:25

Mooi dat het werkt. Bij mijn E46 320d vorige maand ook de goeibougies laten vervangen. Start nu weer lekker snel. Hij roet ook minder inderdaad.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Toch weer een X5; 20 feb: toch 2 defectjes

Bericht door GTRene » 20 feb 2015, 17:42

was het ook niet zo dat diesel kan vlokken oid bij heel koude temps? zou bv zoiets het ook moeilijker maken om te starten/ontbranden oid?

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Toch weer een X5; 20 feb: toch 2 defectjes

Bericht door Ferdi » 20 feb 2015, 19:34

Dat was vroeger zo, tegenwoordig zit er standaard een beetje benzine door de diesel in de winter om dat te voorkomen

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3673
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: Kjen S, 118i, MX-5, C2 VTR, Z4
Locatie: ZO-Brabant

Re: Toch weer een X5; 18-11: wat kost dat nou 3 jr X5 rijden?

Bericht door Paskal » 18 nov 2017, 08:28

Helaas ben ik zo'n freak die alles in Excel bijhoudt waardoor je soms bijna een rolberoerte krijgt als je ziet wat auto rijden kost. Aangezien het er naar uitziet dat de X5 binnen niet al te lange tijd het veld gaat ruimen heb ik de balans maar eens opgemaakt. Wellicht aardig om eens te delen omdat er altijd van alles wordt geroepen over de kosten van het rijden van een X5. Of het veel is of niet veel laat ik even in het midden :)

Ik heb de X5 nu exact drie jaar en er 80.000 km mee gereden:

Afschrijving: 4.000€
Wegenbelasting: 7.300€
Verzekering: 1.500€
Diesel: 9.100€
Onderhoud: 4.000€

In totaal kom je dus op zo'n 26.000€ in drie jaar tijd waarvan een heel groot deel naar de overheid gaat :hmmm: .
Per maand was ik dus iets meer dan 700€ kwijt.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26698
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Toch weer een X5; 18-11: wat kost dat nou 3 jr X5 rijden?

Bericht door Martijn_bmw » 18 nov 2017, 08:33

Ja die wegenbelasting is toch wel afschrikwekkend he... de afschrijving valt me dan weer reuze mee! Die ga je met een frisse f11 wel per jaar halen ben ik bang

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Toch weer een X5; 18-11: wat kost dat nou 3 jr X5 rijden?

Bericht door dvh » 18 nov 2017, 08:44

Paskal schreef: 18 nov 2017, 08:28 Helaas ben ik zo'n freak die alles in Excel bijhoudt waardoor je soms bijna een rolberoerte krijgt als je ziet wat auto rijden kost. Aangezien het er naar uitziet dat de X5 binnen niet al te lange tijd het veld gaat ruimen heb ik de balans maar eens opgemaakt. Wellicht aardig om eens te delen omdat er altijd van alles wordt geroepen over de kosten van het rijden van een X5. Of het veel is of niet veel laat ik even in het midden :)

Ik heb de X5 nu exact drie jaar en er 80.000 km mee gereden:

Afschrijving: 4.000€
Wegenbelasting: 7.300€
Verzekering: 1.500€
Diesel: 9.100€
Onderhoud: 4.000€

In totaal kom je dus op zo'n 26.000€ in drie jaar tijd waarvan een heel groot deel naar de overheid gaat :hmmm: .
Per maand was ik dus iets meer dan 700€ kwijt.
Je zou dus pak en beet kunnen stellen dat wanneer je een nieuwere X5 zou kopen. Met bijv 2 jaar garantie erop. Je méér afschrijving hebt en minder onderhoud. En wellicht een iets hogere inruil/verkoopprijs. Wat het 3 jaar rijden min of meer gelijk maakt. Oud of nieuw(er) model.


Maar hoe groot zou het verschil zijn als je dit zou spiegelen aan een bijv een 3-serie.
Martijn... kom er maar in :kikker:

Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2697
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: Toch weer een X5; 18-11: wat kost dat nou 3 jr X5 rijden?

Bericht door Mark 320iS » 18 nov 2017, 09:06

dvh schreef: 18 nov 2017, 08:44
Je zou dus pak en beet kunnen stellen dat wanneer je een nieuwere X5 zou kopen. Met bijv 2 jaar garantie erop. Je méér afschrijving hebt en minder onderhoud. En wellicht een iets hogere inruil/verkoopprijs. Wat het 3 jaar rijden min of meer gelijk maakt. Oud of nieuw(er) model.


Maar hoe groot zou het verschil zijn als je dit zou spiegelen aan een bijv een 3-serie.
Martijn... kom er maar in :kikker:
Meer afschrijving staat toch haaks op hogere inruilprijs of niet? Gaat om de afschrijving, inruilprijs heeft er niets mee te maken.

De onderhoudskosten vallen mij alleszins mee voor zo een grote auto. Banden, remmen, olie etc heb je ook bij een nieuwere en vallen ook niet onder de garantie.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26698
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Toch weer een X5; 18-11: wat kost dat nou 3 jr X5 rijden?

Bericht door Martijn_bmw » 18 nov 2017, 09:23

dvh schreef: 18 nov 2017, 08:44
Paskal schreef: 18 nov 2017, 08:28 Helaas ben ik zo'n freak die alles in Excel bijhoudt waardoor je soms bijna een rolberoerte krijgt als je ziet wat auto rijden kost. Aangezien het er naar uitziet dat de X5 binnen niet al te lange tijd het veld gaat ruimen heb ik de balans maar eens opgemaakt. Wellicht aardig om eens te delen omdat er altijd van alles wordt geroepen over de kosten van het rijden van een X5. Of het veel is of niet veel laat ik even in het midden :)

Ik heb de X5 nu exact drie jaar en er 80.000 km mee gereden:

Afschrijving: 4.000€
Wegenbelasting: 7.300€
Verzekering: 1.500€
Diesel: 9.100€
Onderhoud: 4.000€

In totaal kom je dus op zo'n 26.000€ in drie jaar tijd waarvan een heel groot deel naar de overheid gaat :hmmm: .
Per maand was ik dus iets meer dan 700€ kwijt.
Je zou dus pak en beet kunnen stellen dat wanneer je een nieuwere X5 zou kopen. Met bijv 2 jaar garantie erop. Je méér afschrijving hebt en minder onderhoud. En wellicht een iets hogere inruil/verkoopprijs. Wat het 3 jaar rijden min of meer gelijk maakt. Oud of nieuw(er) model.


Maar hoe groot zou het verschil zijn als je dit zou spiegelen aan een bijv een 3-serie.
Martijn... kom er maar in :kikker:
Mijn goedkoopste 3 serie was absoluut de 325i, in 3 jaar 2.000eur afgeschreven en alleen normale beertjes gehad. Ouder rijden is wel wat goedkoper uiteraard. Maarja soms wil een mens wat anders he :tooth:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39712
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Toch weer een X5; 18-11: wat kost dat nou 3 jr X5 rijden?

Bericht door Arthur » 18 nov 2017, 09:35

Ik schrik er niet van :wink:
:tooth:

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: Toch weer een X5; 18-11: wat kost dat nou 3 jr X5 rijden?

Bericht door Reind » 18 nov 2017, 09:36

Voor dat geld privatelease je een Renault Megane.

Ik had het wel geweten.........

Wegenbelasting is wel een forse post :coffee:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39712
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Toch weer een X5; 18-11: wat kost dat nou 3 jr X5 rijden?

Bericht door Arthur » 18 nov 2017, 09:36

Om over een Citigo maar niet te praten :)

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3673
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: Kjen S, 118i, MX-5, C2 VTR, Z4
Locatie: ZO-Brabant

Re: Toch weer een X5; 18-11: wat kost dat nou 3 jr X5 rijden?

Bericht door Paskal » 18 nov 2017, 09:38

dvh schreef: 18 nov 2017, 08:44Je zou dus pak en beet kunnen stellen dat wanneer je een nieuwere X5 zou kopen. Met bijv 2 jaar garantie erop. Je méér afschrijving hebt en minder onderhoud. En wellicht een iets hogere inruil/verkoopprijs. Wat het 3 jaar rijden min of meer gelijk maakt. Oud of nieuw(er) model.
Op een nieuwere X5 is de afschrijving enorm. Mijn vorige E53 X5 uit 2004 kocht ik 2011 voor 20k€. Helaas ging die na 2,5 jr plat op Corsica, waarna ik 12k€ uitgekeerd kreeg. In mijn ogen een hoog bedrag want 10k€ was realistischer geweest. Je hebt het dan over een afschrijving van 4.000€ per jaar. Dat ga je met minder onderhoud echt niet besparen op zo'n X5. Wat Mark ook al zegt: banden (rondom snel 1.200€), remmerij, beurtjes e.d. heb je ook bij een nieuwer exemplaar en vallen niet onder de garantie.

In de 80k die ik met de X5 heb gereden heb ik overigens geen banden hoeven vervangen omdat ik 's winters op winterbanden rij en omdat er splinternieuw spul onder lag. Wat is er zoal de revue gepasseerd aan onderhoud buiten de normale beurten:
- homokineet
- gloeispiralen
- remklauw
- airco-pomp
- schijven en blokken rondom
- één luchtbalg

@Reind: geen idee voor wat betreft private lease bedragen. Is dat ook inclusief brandstof? En dan nog.... ik stap nu iedere dag met plezier in dat schip en da's ook wat waard als liefhebber. Dat gevoel krijg ik bij een nieuwe Megane niet echt :)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ArjanS, Godspeed, Google [Bot], Nico e39, Tim N en 82 gasten