E36 325i + E60 535d + E53 4.6is
-
- Berichten: 9980
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
- Auto: M3P, 130i
- Locatie: Spaceship in silence
- Contacteer:
Re: E46 328i +E60 525d
Dan heb ik wel geluk gehad in die 2,5 jaar met mijn '03 330iT. Alleen draagarmen waren nodig, buiten regulier onderhoud.
- Vliet
- Berichten: 1056
- Lid geworden op: 31 okt 2010, 18:50
Re: E46 328i +E60 525d CP700
Gisteren de CP700 BMW (nieuwe versie van de CP600) ingebouwd in de 5 serie ter vervanging van de 6-cd wisselaar. Was even zweten omdat de auto de speler eerst niet herkende. Bleek dat de CCC versie die ik heb nog geen MP3 vrijschakeling heeft. Even de software aangepast van CP700 (met hulp van de Frank de importeur hiervan). En voila we hebben het werkend. Je merkt het gelijk aan het geluid, zoveel zuiverder (en harder).
Gelijk even 10gig aan MP3's erop gekwakt.
Binnenkort rijd ik nog even langs Frank om de MP3 optie vrij te schakelen in I-drive (service van Frank). Blijkt trouwens dat ik de eerste in NL ben met dat ding erin.
Gelijk even 10gig aan MP3's erop gekwakt.
Binnenkort rijd ik nog even langs Frank om de MP3 optie vrij te schakelen in I-drive (service van Frank). Blijkt trouwens dat ik de eerste in NL ben met dat ding erin.
- Vliet
- Berichten: 1056
- Lid geworden op: 31 okt 2010, 18:50
Re: E46 328i +E60 525d + E53 X5 4.4i
Vorige week voor de E60 de DPF delete uitgevoerd. Motor loopt nu weer soepeler door de toeren heen en geen regeneratie onzin meer. Alles is netjes uitgeprogrammeerd met garantie tot einde bezit. Dus in I-drive staat het filter op OK en op 200.000km
Zoals sommigen misschien al gelezen hadden keken we met een schuin oog naar een X5. Nou de kogel was door de kerk zaterdag. We hebben de X5 gekocht en gelijk meegenomen. Het is een 4.4 uit 2000 met 180K op de klok. Redelijk recent zijn de ketting/spanners/geleiders en de kleppendekselpakkingen vervangen. Blok loopt heel netjes en de bak schakelt ook goed. V8 is lekker om mee te rijden en zet grote stappen als dat gevraagd wordt. Auto is in redelijk goede staat. Binnenkort even goed schoonmaken en wat onderhoud uitvoeren/netjes maken.
Zoals sommigen misschien al gelezen hadden keken we met een schuin oog naar een X5. Nou de kogel was door de kerk zaterdag. We hebben de X5 gekocht en gelijk meegenomen. Het is een 4.4 uit 2000 met 180K op de klok. Redelijk recent zijn de ketting/spanners/geleiders en de kleppendekselpakkingen vervangen. Blok loopt heel netjes en de bak schakelt ook goed. V8 is lekker om mee te rijden en zet grote stappen als dat gevraagd wordt. Auto is in redelijk goede staat. Binnenkort even goed schoonmaken en wat onderhoud uitvoeren/netjes maken.
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: E46 328i +E60 525d + E53 X5 4.4i
Mooi ding, gefeliciteerd! Lekker hoor een V8!
-
OnlineSander-E46
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13
Re: E46 328i +E60 525d + E53 X5 4.4i
Mooi, unieke kleur ook.
- Arthur
- Berichten: 39735
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: E46 328i +E60 525d + E53 X5 4.4i
Mooi ding.
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 26720
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: E46 328i +E60 525d + E53 X5 4.4i
Cool gefeliciteerd, blijft mooi dit model x5 vind ik
-
- Berichten: 18532
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
- Locatie: Boedelbak
Re: E46 328i +E60 525d + E53 X5 4.4i
Gefeliciteerd!
V8 altijd +1.
V8 altijd +1.
- Spijkerhard
- Berichten: 4045
- Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
- Auto: (nog steeds) Te veel.
- Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3
Re: E46 328i +E60 525d + E53 X5 4.4i
Net apparaat!
Ben benieuwd hoe die bevalt qua rijden en kosten.
Ben benieuwd hoe die bevalt qua rijden en kosten.
- Vliet
- Berichten: 1056
- Lid geworden op: 31 okt 2010, 18:50
Re: E46 328i +E60 525d + E53 X5 4.4i
Zo, de eerste twee tanken zijn er doorheen Zuinig rijden bestaat niet met zo'n X5. Maar het rijdt heerlijk, en de V8 roffel bij het optrekken is verslavend. Gemiddeld tot nu toe 1:7,5. Het valt me echt op hoe bizar snel de X5 is, ik kon de X5 in het geheel niet bijhouden met de 525d. Qua rijden is het heel soepel en rustig (dubbel glas). Maar de hoge zit vind ik niet echt geweldig. Was blij dat ik weer in de 5 kon stappen. Maar de vrouw vind het helemaal geweldig. Tanken is wel even wennen (duurt lang) en je gaat echt dik over de 100 euro voor een tank. Maar we hebben nu ook erg veel gereden in een week (800km). Normaliter veel minder, maar de 5 serie krijgt nu zijn langverwachte onderhoud.
De 5 zaterdag bij de garage gebracht voor onderhoud. De volgende zaken laten aanpassen:
- Turboslang vervangen (gescheurd);
- Gloeibougies vervangen (bokt bij koud weer)
- Gloeirelais vervangen (preventief)
- Swirlflaps vervangen voor blankingplates (preventief)
- Olie + filter
De 5 zaterdag bij de garage gebracht voor onderhoud. De volgende zaken laten aanpassen:
- Turboslang vervangen (gescheurd);
- Gloeibougies vervangen (bokt bij koud weer)
- Gloeirelais vervangen (preventief)
- Swirlflaps vervangen voor blankingplates (preventief)
- Olie + filter
Laatst gewijzigd door Vliet op 15 jan 2018, 11:45, 1 keer totaal gewijzigd.
- Vliet
- Berichten: 1056
- Lid geworden op: 31 okt 2010, 18:50
Re: E46 328i +E60 525d + E53 X5 4.4i
Oh en nog even een vraagje. Bij de aankoopkeuring gaf de monteur aan dat de koelvloeistof zsm vervangen moest worden. Er zit rode/paarse vloeistof in (door Offenga gevuld bij de revisie), maar de monteur gaf aan dat dit schadelijk is voor de motor? Ik kon er op internet eigenlijk niet heel veel over vinden. Weet iemand of dit echt schadelijk is? Ga het sowieso even naar blauw omzetten voor de zekerheid. Maar had er nog nooit van gehoord...
- EvdP
- Berichten: 6146
- Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
- Auto: Volg de Skoda rijder
- Locatie: Op de gasbel
Re: E46 328i +E60 525d + E53 X5 4.4i
Blauw is G11, roze G12 dacht ik. Ik meende dat in nieuwere (aluminium) blokken altijd de roze ging. Ik had alleen de blauwe in mijn oldtimers dacht ik.
-
Online
- Berichten: 4303
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: E46 328i +E60 525d + E53 X5 4.4i
De kleur van kvs is onderling wel eens verschillend. Valvoline is weer rood en Kroon sp11 weer blauw/groen.
Voor de 4.4 m62 motor geeft Bmw originele kvs middel aan om te mengen in 50/50 verhouding met des. Water. Onderdeel nr; 83192211191
Of bedoelde je de 5 serie?
Voor de 4.4 m62 motor geeft Bmw originele kvs middel aan om te mengen in 50/50 verhouding met des. Water. Onderdeel nr; 83192211191
Of bedoelde je de 5 serie?
- Vliet
- Berichten: 1056
- Lid geworden op: 31 okt 2010, 18:50
Re: E46 328i +E60 525d + E53 X5 4.4i
Voor de X5 inderdaad. Maar volgens de monteur in kwestie was de rode variant te agressief voor de M62 (slecht voor het alu).
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: E46 328i +E60 525d + E53 X5 4.4i
BMW gebruikt blauw/groen. Ongemixte BMW koelvloeistof in grijze BMW flacon is blauw. De pre-mix, zoals ze hier bij de dealer gebruiken in doorzichtige fles, maar wel goedgekeurd door BMW NL (staat op het label), en aan de toonbank verkopen is meer blauw/groenig.
Voor de Audi had ik inderdaad de roze G12. Of het echt schadelijk is, daar zijn de meningen nogal over verdeeld. Het zal allemaal wel loslopen denk ik. Tegenwoordig zijn de meeste blokken/koppen van aluminium. Maar ik zou het zekere voor het onzekere nemen, en gewoon Kroon SP11 of kvs van de dealer nemen.
Voor de Audi had ik inderdaad de roze G12. Of het echt schadelijk is, daar zijn de meningen nogal over verdeeld. Het zal allemaal wel loslopen denk ik. Tegenwoordig zijn de meeste blokken/koppen van aluminium. Maar ik zou het zekere voor het onzekere nemen, en gewoon Kroon SP11 of kvs van de dealer nemen.
-
Online
- Berichten: 4303
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: E46 328i +E60 525d + E53 X5 4.4i
Zou best goed kunnen hoor Vliet. Het moet fosfaat vrij zijn. Bmw noemt het anti-vries en is inderdaad als concentraat of pre mix te halen. Gaat zo'n 9 liter in (gemixt)
https://www.pelicanparts.com/techarticl ... System.htm
https://www.pelicanparts.com/techarticl ... System.htm
- Vliet
- Berichten: 1056
- Lid geworden op: 31 okt 2010, 18:50
Re: E46 328i +E60 525d + E53 X5 4.4i
Zo, de 5 is weer terug van de garage. Volgende zaken zijn vervangen/gerepareerd:
- Turboslang vervangen (gescheurd);
- 6 gloeibougies (waren er 2 stuk);
- Gloeirelais (preventief);
- Swirlflaps eruit en afgedopt;
Auto start er rijd weer zgan Morgen even de olie en filter verversen.
De X5 gelijk afgegooid bij het ophalen van de 5. Koelvloeistof wordt vervangen (spoelen). Reactiearmrubbers voor vervangen en de remleiding achter vervangen.
- Turboslang vervangen (gescheurd);
- 6 gloeibougies (waren er 2 stuk);
- Gloeirelais (preventief);
- Swirlflaps eruit en afgedopt;
Auto start er rijd weer zgan Morgen even de olie en filter verversen.
De X5 gelijk afgegooid bij het ophalen van de 5. Koelvloeistof wordt vervangen (spoelen). Reactiearmrubbers voor vervangen en de remleiding achter vervangen.
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: E46 328i +E60 525d + E53 X5 4.4i
Hmmz.. koelvloeistof lesje, ik dacht altijd oud spul blauw en recente (lease) auto's rood.....
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
- Vliet
- Berichten: 1056
- Lid geworden op: 31 okt 2010, 18:50
Re: E46 328i +E60 525d + E53 X5 4.4i
Ja daarom voor de zekerheid toch maar blauw erin. Better safe then sorry
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: E46 328i +E60 525d + E53 X5 4.4i
Tsja, op mijn 2014 Golf 7 1.6tdi stond toch echt duidelijk rood dus ook maar rood erin gegooid, als het op het reservoir staat lijkt het me duidelijk toch? Alleen die mix cocktails zijn dan weer lastig en daar geloof ik niet zo in, gewoon uit de fles erin wat erin moet, rood of blauw
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: E46 328i +E60 525d + E53 X5 4.4i
Klopt, Knot, want VW schrijft G12 voor en die is rood.
Interessant stukje: Klikkerdeklik, lees en leer hier over kvs...
Interessant stukje: Klikkerdeklik, lees en leer hier over kvs...
- Vliet
- Berichten: 1056
- Lid geworden op: 31 okt 2010, 18:50
Re: E46 328i +E60 525d + E53 X5 4.4i
1 jaar E60 525d. Even een korte uiteenzetting van mijn ervaringen met onze 525d. Vorig jaar geïmporteerd vanuit Duitsland van de eerste eigenaar afkomstig. Kilometerstand was 151K en volledig dealeronderhouden tot 150K (zelf geverifieerd bij BMW). De E60 had de lastige taak om de onze E39 530d te vervangen. Daar hadden we 250.000km naar volle tevredenheid mee gereden.
In eerste instantie was het even wennen aan de auto. Maar na een paar weken toch wel helemaal gewend en begon de E39 toch langzaam te vervagen uit het geheugen.
Allereerst maar over het rijden en de algehele feel van de auto. De E60 vind ik echt een stap vooruit ten opzichte van de E39. Het M-onderstel, de stuurinrichting en het dynamic drive maken dat de auto veel sportiever en zekerder aanvoelt.
De zitpositie daarentegen vind ik gelijkwaardig/minder. Ik kan gewoon niet echt de perfecte zithouding creëren. Waar ik in de E46/E39 binnen 3 seconden goed zit ben in de E60 een week lang aan het klooien om de zitpositie aan te passen. Het stuur voelt wel veel fijner aan omdat het een stuk dikker is.
Qua gadgets en elektronica merk je ook zeker dat de E60 een stap vooruit is. De bluetooth kende ik al uit onze oude E90 en is geniaal (ik bel redelijk veel vanuit de auto). Daarnaast heb ik de 6 cd wisselaar vervangen voor een CP800BMW wat ook erg fijn werkt. Het geluid wat uit de boxen komt is echt vele malen beter dan de E39.
De overall bouwkwaliteit van het interieur vind ik in de E60 ook beter dan de E39. De E39 kraakte en piepte en de E60 is relatief stil daarmee vergeleken. Ik weet dat veel mensen het andersom vinden, maar onze E39 kraakte echt veel.
Ik heb afgelopen jaar 55.000km gereden met de E60, de kilometerstand staat nu zo rond de 205.xxx. Qua verbruik is het marginaal beter dan de E39, maar ik had er meer van verwacht door de 6de versnelling op de automaat (qua besparing). Ik kom gemiddeld uit op 1:12,5 tegen 1:12 in de E39. Wat onderhoud betreft komt het op hetzelfde neer. Ik was afgelopen jaar +/-€2.200 kwijt. Hier zaten de volgende zaken in:
- Remschijven en blokken rondom;
- DPF delete
- Vervangen sensor van de dynamo;
- Turboslang vervangen;
- Wervelkleppen verwijderen;
- 6 gloeibougies vervangen;
- Gloeirelais vervangen.
Onderhoud komt daarmee op 4 cent per kilometer wat zeer netjes is.
Conclusie
Ik ben zeer tevreden over de E60 en hoop er nog veel kilometers mee te boenderen de komende jaren.
In eerste instantie was het even wennen aan de auto. Maar na een paar weken toch wel helemaal gewend en begon de E39 toch langzaam te vervagen uit het geheugen.
Allereerst maar over het rijden en de algehele feel van de auto. De E60 vind ik echt een stap vooruit ten opzichte van de E39. Het M-onderstel, de stuurinrichting en het dynamic drive maken dat de auto veel sportiever en zekerder aanvoelt.
De zitpositie daarentegen vind ik gelijkwaardig/minder. Ik kan gewoon niet echt de perfecte zithouding creëren. Waar ik in de E46/E39 binnen 3 seconden goed zit ben in de E60 een week lang aan het klooien om de zitpositie aan te passen. Het stuur voelt wel veel fijner aan omdat het een stuk dikker is.
Qua gadgets en elektronica merk je ook zeker dat de E60 een stap vooruit is. De bluetooth kende ik al uit onze oude E90 en is geniaal (ik bel redelijk veel vanuit de auto). Daarnaast heb ik de 6 cd wisselaar vervangen voor een CP800BMW wat ook erg fijn werkt. Het geluid wat uit de boxen komt is echt vele malen beter dan de E39.
De overall bouwkwaliteit van het interieur vind ik in de E60 ook beter dan de E39. De E39 kraakte en piepte en de E60 is relatief stil daarmee vergeleken. Ik weet dat veel mensen het andersom vinden, maar onze E39 kraakte echt veel.
Ik heb afgelopen jaar 55.000km gereden met de E60, de kilometerstand staat nu zo rond de 205.xxx. Qua verbruik is het marginaal beter dan de E39, maar ik had er meer van verwacht door de 6de versnelling op de automaat (qua besparing). Ik kom gemiddeld uit op 1:12,5 tegen 1:12 in de E39. Wat onderhoud betreft komt het op hetzelfde neer. Ik was afgelopen jaar +/-€2.200 kwijt. Hier zaten de volgende zaken in:
- Remschijven en blokken rondom;
- DPF delete
- Vervangen sensor van de dynamo;
- Turboslang vervangen;
- Wervelkleppen verwijderen;
- 6 gloeibougies vervangen;
- Gloeirelais vervangen.
Onderhoud komt daarmee op 4 cent per kilometer wat zeer netjes is.
Conclusie
Ik ben zeer tevreden over de E60 en hoop er nog veel kilometers mee te boenderen de komende jaren.
- Vliet
- Berichten: 1056
- Lid geworden op: 31 okt 2010, 18:50
E60 525d Remschijven?
De BC gaf keurig aftellend aan dat mijn remblokken op waren. Na precies 55000 kilometer zijn ze op, lijkt mij een prima score. Wat mij wel verbaasde is dat de remschijven die er toen ook nieuw onder zijn gegaan ook overleden zijn. Dus gelijk ook de schijven vervangen, maar dat valt mij een beetje tegen eigenlijk. Of is dat redelijk normaal?? Wie heeft daar meer kennis van?
Edit: Gaat om OEM schijven en blokken
Edit: Gaat om OEM schijven en blokken
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: E60 525d Remschijven?
Zal ook een beetje aan het merk schijven liggen en je manier van rijden. Wat lag er onder en waaruit concludeerde je dat de schijven op waren? Hoeveel waren ze afgesleten?Vliet schreef: ↑18 mei 2018, 10:11 De BC gaf keurig aftellend aan dat mijn remblokken op waren. Na precies 55000 kilometer zijn ze op, lijkt mij een prima score. Wat mij wel verbaasde is dat de remschijven die er toen ook nieuw onder zijn gegaan ook overleden zijn. Dus gelijk ook de schijven vervangen, maar dat valt mij een beetje tegen eigenlijk. Of is dat redelijk normaal?? Wie heeft daar meer kennis van?
Edit: Gaat om OEM schijven en blokken
Normaal kun je wel wegkomen met 2 sets blokken per schijf, maar tegelijkertijd schijven en blokken vervangen is ook niet abnormaal.