6 auto's in 10 jaar tijd valt wel mee in vergelijking met sommigen hier! Maar toch 5 merken waarvan ik er 4 zo nogmaals zou kopen, de zelfontbrandende 106 heeft me wel van Franse auto's afgeholpen...
Camiel's BMW 125i Coupé E82 daily
- Camiel
- Berichten: 527
- Lid geworden op: 21 sep 2014, 12:32
- Auto: BMW 125i E82 Coupé
Re: Camiel's BMW 118i E87
Thanks voor de feedback over de camberpin! Heb hem toegevoegd aan het lijstje. Uitlijning daarna zal ook wel nodig zijn?
- Jan Terwolde
- Berichten: 2850
- Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
- Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
- Locatie: Gelderland
Re: Camiel's BMW 118i E87
Jezus wat heftig die 106 in de hens... Zit zelf op +- 25 autos in 14 jaar (deze ga ik wel proberen te houden..)
Maar wel een 205,106 en 206 gti naar tevredenheid gehad hoor.
Je hebt gewoon (flinke) pech gehad. Zelf ook een tweetal ibiza tdi's gehad, die zijn geniaal (met pd motor vooral) en waren beide langs JB geweest! (Jos_br)
Maar wel een 205,106 en 206 gti naar tevredenheid gehad hoor.
Je hebt gewoon (flinke) pech gehad. Zelf ook een tweetal ibiza tdi's gehad, die zijn geniaal (met pd motor vooral) en waren beide langs JB geweest! (Jos_br)
- Camiel
- Berichten: 527
- Lid geworden op: 21 sep 2014, 12:32
- Auto: BMW 125i E82 Coupé
Re: Camiel's BMW 118i E87
Vandaag was het dan tijd voor het detailen van de BMW. De staat van de lak was echt verschrikkelijk, de auto leek meer grijs dan zwart, ik denk dat de vorige eigenaar hem elke week door de krasstraat heeft getrokken of met een harde borstel geboend want er was geen vierkante centimer van de auto die niet onder de swirls zat. Daarnaast heel veel kleine en grotere krasjes, het hoefde van mij niet perfect te worden want het blijft een 10 jaar oude auto maar het voelde wel goed om hem even toonbaar te maken.
Eerst even gewassen in de wasbox, daar vielen de eerste hotspots al op;
Vervolgens onder de motorkap ook nog maar even een paar van dit soort plukken rottende bladeren weggehaald...
Vervolgens de auto volledig gekleid, was ook best wel nodig. Lijkt al veel beter, niet?
Nou, misschien van veraf....
Vergelijk die laatste even met deze na-foto;
Grote krassen/schaafplekken niet helemaal weggekregen, maar wel veel beter;
En nog wat foto's van het eindresultaat na het waxen!
Uiteindelijk van 10:00-20:00 bezig geweest, paar overwegingen van mijn kant achteraf;
- Ik kreeg met wolpad en zwaarste polijstmiddel in mijn kast alsnog niet alle krasjes weg, die BMW lak is knoeperthard, dus het resultaat is voor mij 80% ipv 100% (wel zichtbare krasjes maar geen swirls meer)
- Omdat ik eerst even wilde testen of ik wel tot 100% (of daarbij in de buurt) kon komen heb ik bijna 2 uur aan het dak besteed, met 3-4 hits. Daardoor had ik voor de rest van de auto maar tijd voor 1 hit per paneel (motorkap 2) en heb ik niet fijner kunnen afbouwen. Dat komt dus nog een keer
Eerst even gewassen in de wasbox, daar vielen de eerste hotspots al op;
Vervolgens onder de motorkap ook nog maar even een paar van dit soort plukken rottende bladeren weggehaald...
Vervolgens de auto volledig gekleid, was ook best wel nodig. Lijkt al veel beter, niet?
Nou, misschien van veraf....
Vergelijk die laatste even met deze na-foto;
Grote krassen/schaafplekken niet helemaal weggekregen, maar wel veel beter;
En nog wat foto's van het eindresultaat na het waxen!
Uiteindelijk van 10:00-20:00 bezig geweest, paar overwegingen van mijn kant achteraf;
- Ik kreeg met wolpad en zwaarste polijstmiddel in mijn kast alsnog niet alle krasjes weg, die BMW lak is knoeperthard, dus het resultaat is voor mij 80% ipv 100% (wel zichtbare krasjes maar geen swirls meer)
- Omdat ik eerst even wilde testen of ik wel tot 100% (of daarbij in de buurt) kon komen heb ik bijna 2 uur aan het dak besteed, met 3-4 hits. Daardoor had ik voor de rest van de auto maar tijd voor 1 hit per paneel (motorkap 2) en heb ik niet fijner kunnen afbouwen. Dat komt dus nog een keer
- Martijn_bmw
- Berichten: 26610
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Camiel's BMW 118i E87 [Detailed - p.2]
Ziet er weer mooi strak uit!! En dat de Bmw lak zo hard is heb ik al vaker gehoord en gelezen.
Verbaasd me ergens dat daar zoveel verschil zit tussen de merken ?
Verbaasd me ergens dat daar zoveel verschil zit tussen de merken ?
- Paskal
- Berichten: 3665
- Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
- Auto: Kjen S, 118i, MX-5, C2 VTR, Z4
- Locatie: ZO-Brabant
Re: Camiel's BMW 118i E87 [Detailed - p.2]
Ziet er netjes uit . Harde lak van BMW is inderdaad herkenbaar, maar het gebrek aan afbouw op de zijkant is op de foto niet te zien.
Werk jet met de woolpad op een DAP of een rotary? Die laatste is namelijk een stuk krachtiger dus dat zou je nog kunnen overwegen mocht je die niet gebruikt hebben.
Werk jet met de woolpad op een DAP of een rotary? Die laatste is namelijk een stuk krachtiger dus dat zou je nog kunnen overwegen mocht je die niet gebruikt hebben.
- Camiel
- Berichten: 527
- Lid geworden op: 21 sep 2014, 12:32
- Auto: BMW 125i E82 Coupé
Re: Camiel's BMW 118i E87 [Detailed - p.2]
Thanks! Ik werk met een DAP, ik detail niet regelmatig en er schort nog wel eea aan mijn techniek dus wilde geen risico nemen op de lak met de rotary. Wil wellicht nog een keer een rondje maken met wat Scholl pads + middelen, maar wat ik hierboven ook al schreef; het blijft een 10jr oude auto en er zitten sowieso al wat sporen op dus helemaal 100% gaat het nooit worden. Maar van 80 naar 90% moet nog wel lukken!Paskal schreef: ↑07 jun 2020, 11:57 Ziet er netjes uit . Harde lak van BMW is inderdaad herkenbaar, maar het gebrek aan afbouw op de zijkant is op de foto niet te zien.
Werk jet met de woolpad op een DAP of een rotary? Die laatste is namelijk een stuk krachtiger dus dat zou je nog kunnen overwegen mocht je die niet gebruikt hebben.
Ik heb ook géén idee waar het door komt dat Duitse lakken over het algemeen harder zijn. Misschien toch gewoon dikker gespoten oid? Het is ook metallic lak dus dat is weer extra verfdikte natuurlijk...Martijn_bmw schreef: ↑07 jun 2020, 08:17 Ziet er weer mooi strak uit!! En dat de Bmw lak zo hard is heb ik al vaker gehoord en gelezen.
Verbaasd me ergens dat daar zoveel verschil zit tussen de merken ?
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Camiel's BMW 118i E87 [Detailed - p.2]
Dat heb je mooi gedaan. Detailen is altijd zo ontzettend veel werk, maar als het dan eenmaal klaar is heb je wel superveel eer van je werk.
- Camiel
- Berichten: 527
- Lid geworden op: 21 sep 2014, 12:32
- Auto: BMW 125i E82 Coupé
Re: Camiel's BMW 118i E87 [Detailed - p.2]
Vandaag weer even een klusje van het lijstje af kunnen strepen; cruise control inbouwen in de E87. Ik snap nog steeds niet waarom er in 2009 in een BMW geen standaard cruise control zat, of waarom iemand dat niet bij zou bestellen voor die paar stuivers, maar dat zal wel aan mij liggen.
Anyhow, online e.e.a. gevonden over hoe en wat. Je kunt het dus gewoon inbouwen en inprogrammeren mits je de juiste stuurkolomschakelaar koopt, met cruise control hendel, en dus met de juiste opties;
- Multi-Functional Steering Wheel Y/N
- Regensensor Y/N
- Cruise Control Y/N
Dus in totaal heb je ruwweg 2x2x2=8 varianten, en dan moet je eigenlijk ook nog letten op Pre-LCI en LCI, het voordeel is wel dat deze schakelaars 1 op 1 hetzelfde zijn als die van de E9x 3 serie, dus dat vergroot je kans om er een te vinden. In mijn geval had ik wel MFSW en regensensor (kleine 'A' + lampje op het knopje van de ruitenwisserhendel) dus moest ik op zoek naar een LCI set met cruise, en een nieuwe set kappen om het stuur met uitsparing voor de cruise hendel. Totaalprijs was rond de E125,- inclusief verzenden bij een demontagebedrijf; stuurkolomschakelaar van een E90 318i, onderdeelnummer eindigend op 9123043-03 en kappen van een E87 116d met uitsparing (de bovenkant is altijd hetzelfde dus je hebt alleen de onderkant nodig)
Plaatjes bij het praatje;
Eerst uiteraard je massakabel losgooien! Dan kun je daarna je airbag losmaken (zitten twee gaatjes aan de zijkant van het stuur, platte schroevendraaier er horizontaal en een beetje omhoog indrukken totdat je een soort veertje voelt, drukken en de airbag een beetje indrukken, dan klikt hij los, dan nog airbag kabeltjes losmaken)
Stuur los, dop 16, dan nog even de twee connectors loshalen die door het stuur heen gaan (de grijze kun je inklikken, de zwarte trek je gewoon los)
Dan de stuurverstelling loshalen, met een plastic spateltje (liever niet met schroevendraaier ivm krassen) de kappen uit elkaar halen, die zitten ongeveer een halve CM van de voorkant in elkaar geklikt. Als je de voorkant aan beide kanten los hebt trek je de kappen zo uit elkaar aan de achterkant. Flapje bovenop kun je loshalen door de 4 pinnetjes los te halen (achteraf kun je de bovenste kap dus gewoon laten zitten) en stuur omhoog, dan trek je zo de onderste kap eraf
4x TORX 25 loshalen
Twee connectors loshalen achterop de stuurkolomschakelaar, dan pak je hem er zo af
Nieuwe stuurkolomschakelaar erop, kan maar op 1 manier, dan de connectors vast en 4x TORX
Zorg dat de kappen goed aansluiten en dat de handels in de kap vallen en vrijuit kunnen bewegen
Dan klik je zo de bovenste kap er weer op!
Hierna kun je stuur terug monteren, twee connectors weer vast. Let erop dat de markering op de spline gelijk valt met de platte kant aan de kant van het stuur. De airbagkabels klik je weer achterin de airbag en de airbag duw je weer op z'n plek tot ie klikt. Dan de massakabel weer vast en je kunt de motor starten + de functies testen (richting aangeven, ruitenwissers, boordcomputer)
Bij mij werkte de cruise control direct! Dus voor de werking zelf geen programmeerkunsten nodig. Echter, geen snelheids of activeringsweergave in het display. Daarnaast wat foutlampjes, dus die moeten nog even gewist worden en de cruise officieel ingeprogrammeerd. Kabel is onderweg dus dat komt binnenkort.
Anyhow, online e.e.a. gevonden over hoe en wat. Je kunt het dus gewoon inbouwen en inprogrammeren mits je de juiste stuurkolomschakelaar koopt, met cruise control hendel, en dus met de juiste opties;
- Multi-Functional Steering Wheel Y/N
- Regensensor Y/N
- Cruise Control Y/N
Dus in totaal heb je ruwweg 2x2x2=8 varianten, en dan moet je eigenlijk ook nog letten op Pre-LCI en LCI, het voordeel is wel dat deze schakelaars 1 op 1 hetzelfde zijn als die van de E9x 3 serie, dus dat vergroot je kans om er een te vinden. In mijn geval had ik wel MFSW en regensensor (kleine 'A' + lampje op het knopje van de ruitenwisserhendel) dus moest ik op zoek naar een LCI set met cruise, en een nieuwe set kappen om het stuur met uitsparing voor de cruise hendel. Totaalprijs was rond de E125,- inclusief verzenden bij een demontagebedrijf; stuurkolomschakelaar van een E90 318i, onderdeelnummer eindigend op 9123043-03 en kappen van een E87 116d met uitsparing (de bovenkant is altijd hetzelfde dus je hebt alleen de onderkant nodig)
Plaatjes bij het praatje;
Eerst uiteraard je massakabel losgooien! Dan kun je daarna je airbag losmaken (zitten twee gaatjes aan de zijkant van het stuur, platte schroevendraaier er horizontaal en een beetje omhoog indrukken totdat je een soort veertje voelt, drukken en de airbag een beetje indrukken, dan klikt hij los, dan nog airbag kabeltjes losmaken)
Stuur los, dop 16, dan nog even de twee connectors loshalen die door het stuur heen gaan (de grijze kun je inklikken, de zwarte trek je gewoon los)
Dan de stuurverstelling loshalen, met een plastic spateltje (liever niet met schroevendraaier ivm krassen) de kappen uit elkaar halen, die zitten ongeveer een halve CM van de voorkant in elkaar geklikt. Als je de voorkant aan beide kanten los hebt trek je de kappen zo uit elkaar aan de achterkant. Flapje bovenop kun je loshalen door de 4 pinnetjes los te halen (achteraf kun je de bovenste kap dus gewoon laten zitten) en stuur omhoog, dan trek je zo de onderste kap eraf
4x TORX 25 loshalen
Twee connectors loshalen achterop de stuurkolomschakelaar, dan pak je hem er zo af
Nieuwe stuurkolomschakelaar erop, kan maar op 1 manier, dan de connectors vast en 4x TORX
Zorg dat de kappen goed aansluiten en dat de handels in de kap vallen en vrijuit kunnen bewegen
Dan klik je zo de bovenste kap er weer op!
Hierna kun je stuur terug monteren, twee connectors weer vast. Let erop dat de markering op de spline gelijk valt met de platte kant aan de kant van het stuur. De airbagkabels klik je weer achterin de airbag en de airbag duw je weer op z'n plek tot ie klikt. Dan de massakabel weer vast en je kunt de motor starten + de functies testen (richting aangeven, ruitenwissers, boordcomputer)
Bij mij werkte de cruise control direct! Dus voor de werking zelf geen programmeerkunsten nodig. Echter, geen snelheids of activeringsweergave in het display. Daarnaast wat foutlampjes, dus die moeten nog even gewist worden en de cruise officieel ingeprogrammeerd. Kabel is onderweg dus dat komt binnenkort.
- EvdP
- Berichten: 6126
- Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
- Auto: Volg de Skoda rijder
- Locatie: Op de gasbel
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Camiel's BMW 118i E87 [Cruise Control retrofit - p.2]
Mooi gedaan hoor. Ik begin er niet aan.
- Jeroen
- Berichten: 1081
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:37
Re: Camiel's BMW 118i E87 [Cruise Control retrofit - p.2]
Snelheids of activeringsweergave zit er ook niet in met CC. Wel erg netjes gedaan! Ik doe het je niet na.
- EvdP
- Berichten: 6126
- Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
- Auto: Volg de Skoda rijder
- Locatie: Op de gasbel
Re: Camiel's BMW 118i E87 [Cruise Control retrofit - p.2]
Snelheid in je display is niet heel veel werk met NCS, CC lampje weet ik zo niet
- Eeuwe
- Berichten: 4497
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
-
Online
- Berichten: 2679
- Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
- Locatie: BMW E91 330d
Re: Camiel's BMW 118i E87 [Cruise Control retrofit - p.2]
bij de e90 wel, daar krijg je netjes de ingestelde/gewenste snelheid te zien. lijkt me dat de 1 serie daarin niet anders is gezien de gebruikte componenten hetzelfde zijn...
wat een kloteklus trouwens, ik zou er een auto om laten staan. snap idd niet waarom dit niet standaard is bij een auto van deze klasse/leeftijd/generatie. ik zal wel verwend zijn
-
Online
- Berichten: 3967
- Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Re: Camiel's BMW 118i E87 [Cruise Control retrofit - p.2]
Ik vind de klus wel mee vallen. Bij de polo van m’n broer heb ik gezien hoe het ingebouwd werd, daar moesten nog kabelboomen etc. voor gemaakt worden om de oem hendel aan te sluiten. Dan is wat dingen loshalen, omwisselen en weer inelkaar schroeven makkelijker.
- Camiel
- Berichten: 527
- Lid geworden op: 21 sep 2014, 12:32
- Auto: BMW 125i E82 Coupé
Re: Camiel's BMW 118i E87 [Cruise Control retrofit - p.2]
Nee idd, bizar... ik heb ooit 1 auto zonder CC gehad, die Volvo uit 1996...vester86 schreef: ↑14 jun 2020, 00:15bij de e90 wel, daar krijg je netjes de ingestelde/gewenste snelheid te zien. lijkt me dat de 1 serie daarin niet anders is gezien de gebruikte componenten hetzelfde zijn...
wat een kloteklus trouwens, ik zou er een auto om laten staan. snap idd niet waarom dit niet standaard is bij een auto van deze klasse/leeftijd/generatie. ik zal wel verwend zijn
Reden dat ik hem er niet om liet staan was omdat ik wist dat bij deze auto de ketting wel vervangen was en dat ik wist dat ik CC kon retrofitten, als het zoals dit was geweest;
Dan was ik er ook niet aan begonnen (aan heel de auto niet). Wil geen kabels gaan splicen.
- Jeroen
- Berichten: 1081
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:37
Re: Camiel's BMW 118i E87 [Cruise Control retrofit - p.2]
Schijnbaar wel. Ik rij nu in mijn 2e E87 en allebei waren/zijn die voorzien van fabrieksaf cc zonder aanduiding of snelheidsindicatie.
- EvdP
- Berichten: 6126
- Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
- Auto: Volg de Skoda rijder
- Locatie: Op de gasbel
Re: Camiel's BMW 118i E87 [Cruise Control retrofit - p.2]
De 118d uit 2009 die ik tijdelijk had was ook achteraf voorzien van CC. Maar die had wel navi en regensensor...
- Camiel
- Berichten: 527
- Lid geworden op: 21 sep 2014, 12:32
- Auto: BMW 125i E82 Coupé
Re: Camiel's BMW 118i E87 [Cruise Control retrofit - p.2]
Vandaag de Cruise Control ingeprogrammeerd. USB INPA kabel was vanmiddag binnen gekomen van AliExpress.
Was even lastig omdat hij niet herkend werd in eerste instantie, bleek dat de poort op de laptop (COM4 default) en de latency (16ms default) even veranderd moesten worden naar COM1 en 1ms. Daarna via NCSExpert de ECU aangepast om de CC te activeren en tenslotte via EDIABAS de stuurkolom opnieuw gekalibreerd (bij loshalen stuur en vervangen stuurkolomschakelaars moet dat om de lampjes op het dashboard weg te krijgen). Toen direct even getest, lampjes weg, cruise deed het nog steeds gewoon! Dus operatie geslaagd, al met al anderhalf uur bezig geweest en nu voor net iets meer dan €100 CC ingebouwd, hoop dat ik mijn oude (werkende) stuurkolomschakelaar nog kan verkopen voor een paar tientjes.
EDIT: en inderdaad geen snelheidsweergave.
Was even lastig omdat hij niet herkend werd in eerste instantie, bleek dat de poort op de laptop (COM4 default) en de latency (16ms default) even veranderd moesten worden naar COM1 en 1ms. Daarna via NCSExpert de ECU aangepast om de CC te activeren en tenslotte via EDIABAS de stuurkolom opnieuw gekalibreerd (bij loshalen stuur en vervangen stuurkolomschakelaars moet dat om de lampjes op het dashboard weg te krijgen). Toen direct even getest, lampjes weg, cruise deed het nog steeds gewoon! Dus operatie geslaagd, al met al anderhalf uur bezig geweest en nu voor net iets meer dan €100 CC ingebouwd, hoop dat ik mijn oude (werkende) stuurkolomschakelaar nog kan verkopen voor een paar tientjes.
EDIT: en inderdaad geen snelheidsweergave.
-
- Berichten: 36
- Lid geworden op: 13 dec 2019, 13:35
- Auto: Mini Cooper S JCW
Re: Camiel's BMW 118i E87 [Cruise Control retrofit - p.2]
Erg fijne retrofit!
Ik las dat je de stuurkolmschakelaar van een E90 hebt gekocht, maar dat moet denk ik E91 zijn want anders hebt je nu geen mogelijkheid om je achterruitenwisser te bedienen.
En wat betreft de snelheidsweergave, dit staat standaard niet aan maarrrrr je kunt die wel coderen in de KOMBI de langste weergave die je kunt instellen is als ik het mij goed herinner 6 sec. Wanneer dan de cc activeert of de ingestelde snelheid wijzigt geeft hij in het schermpje van de klok en buiten temperatuur voor de gecodeerde tijd (dus max 6 sec) je ingestelde snelheid aan.
Je moet daarvoor in de KOMBI de regel TEMPOMAT_SETZ_ANZ_DAUER wijzigen, let wel dat je dit goed doet dus niet 6 sec invoeren maar wert_1 of wert_2 etc. etc. en als je dan toch je KOMBI aan t coderen bent als je de regel BC_DIGITAL_V van "nicht_aktiv" in "aktiv" wijzigt heb je de keuze om je digitale snelheid weer te geven in je boordcomputer.
Ik las dat je de stuurkolmschakelaar van een E90 hebt gekocht, maar dat moet denk ik E91 zijn want anders hebt je nu geen mogelijkheid om je achterruitenwisser te bedienen.
En wat betreft de snelheidsweergave, dit staat standaard niet aan maarrrrr je kunt die wel coderen in de KOMBI de langste weergave die je kunt instellen is als ik het mij goed herinner 6 sec. Wanneer dan de cc activeert of de ingestelde snelheid wijzigt geeft hij in het schermpje van de klok en buiten temperatuur voor de gecodeerde tijd (dus max 6 sec) je ingestelde snelheid aan.
Je moet daarvoor in de KOMBI de regel TEMPOMAT_SETZ_ANZ_DAUER wijzigen, let wel dat je dit goed doet dus niet 6 sec invoeren maar wert_1 of wert_2 etc. etc. en als je dan toch je KOMBI aan t coderen bent als je de regel BC_DIGITAL_V van "nicht_aktiv" in "aktiv" wijzigt heb je de keuze om je digitale snelheid weer te geven in je boordcomputer.
- Camiel
- Berichten: 527
- Lid geworden op: 21 sep 2014, 12:32
- Auto: BMW 125i E82 Coupé
Re: Camiel's BMW 118i E87 [Cruise Control retrofit - p.2]
Het is wel een schakelaar van een E91 dan, er zit in ieder geval gewoon achterruitenwisser op die TEMPOMAT heb ik nu inderdaad op Wert_02 staan maar dus geen boordcomputer-melding over de ingestelde snelheid helaas...
Binnenkort wil ik eens kijken wat er nog meer voor leuke opties zijn, die BC_DIGITAL_V zal ik dan ook eens naar kijken, thanks!
Binnenkort wil ik eens kijken wat er nog meer voor leuke opties zijn, die BC_DIGITAL_V zal ik dan ook eens naar kijken, thanks!
- Camiel
- Berichten: 527
- Lid geworden op: 21 sep 2014, 12:32
- Auto: BMW 125i E82 Coupé
Re: Camiel's BMW 118i E87 [Cruise Control retrofit - p.2]
Ondertussen weer een paar maanden verder en een en ander gedaan.
Bij 211.000 kilometer even olie + filterwissel gedaan, ik wissel eigenlijk gewoon altijd om de 15.000 ook al geven ze long-life aan, zeker aangezien deze motoren en de kettingspanners daar gevoeliger voor zijn.
Remschijven voor waren ook te dun (bijna 2 mm onder minimum) terwijl de blokken nog prima waren. Beetje raar dat de schijven niet meegepakt zijn gelijk bij de vorige blokwissel (of dat ze er bij de APK 10 maanden geleden niet achter zijn gekomen), maarja. Toch maar gelijk schijven + blokken gedaan, nieuwe sensor erop en fris spul kan er weer even tegenaan.
Remschijven achter zaten rond het minimum, maar de blokken hadden weinig leven meer over, nog 2-3 millimeter op sommige blokken. Nu ik toch bezig was, gelijk ook maar meegepakt.
Al met al voor E250,- klaar, Brembo spul voor en Bosch achter, inclusief nieuwe sensoren.
Tenslotte een paar maanden terug ook nog even een 'nieuw' interieur gescoord, halfleren LCI M-interieur, alleen nog even een keer monteren, staat nu nog in de kelder te wachten. Zitten ook elektrisch opblaasbare steunen in dus dat wil ik uiteraard ook nog even werkend krijgen. Daarna gaat het oude interieur incl deurkaarten op marktplaats.
Bij 211.000 kilometer even olie + filterwissel gedaan, ik wissel eigenlijk gewoon altijd om de 15.000 ook al geven ze long-life aan, zeker aangezien deze motoren en de kettingspanners daar gevoeliger voor zijn.
Remschijven voor waren ook te dun (bijna 2 mm onder minimum) terwijl de blokken nog prima waren. Beetje raar dat de schijven niet meegepakt zijn gelijk bij de vorige blokwissel (of dat ze er bij de APK 10 maanden geleden niet achter zijn gekomen), maarja. Toch maar gelijk schijven + blokken gedaan, nieuwe sensor erop en fris spul kan er weer even tegenaan.
Remschijven achter zaten rond het minimum, maar de blokken hadden weinig leven meer over, nog 2-3 millimeter op sommige blokken. Nu ik toch bezig was, gelijk ook maar meegepakt.
Al met al voor E250,- klaar, Brembo spul voor en Bosch achter, inclusief nieuwe sensoren.
Tenslotte een paar maanden terug ook nog even een 'nieuw' interieur gescoord, halfleren LCI M-interieur, alleen nog even een keer monteren, staat nu nog in de kelder te wachten. Zitten ook elektrisch opblaasbare steunen in dus dat wil ik uiteraard ook nog even werkend krijgen. Daarna gaat het oude interieur incl deurkaarten op marktplaats.
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Camiel's BMW 118i E87 [Remmen + Nieuwe stoelen - p.2]
Stoelen zien er straks uit, kan je meteen goed schoonmaken voordat het de auto in gaat.
Remschijven achter had ik mooi de blokken kaal geremd, doet bijna niks en daarna de set vervangen. Voor redelijk op weg, al heb ik op drift auto's wel eens gezien dat ze bijna op de ventilatie zaten!
Geen zin meteen in betere blokjes als EBC yellow of Hawk HPS?
Remschijven achter had ik mooi de blokken kaal geremd, doet bijna niks en daarna de set vervangen. Voor redelijk op weg, al heb ik op drift auto's wel eens gezien dat ze bijna op de ventilatie zaten!
Geen zin meteen in betere blokjes als EBC yellow of Hawk HPS?
- Camiel
- Berichten: 527
- Lid geworden op: 21 sep 2014, 12:32
- Auto: BMW 125i E82 Coupé
Re: Camiel's BMW 118i E87 [Remmen + Nieuwe stoelen - p.2]
Ik moet over een paar maanden weer voor APK en ik dacht, "zal je zien, tref ik net de keurmeester die het spul afkeurt omdat het er net een paar tiende van een mm onder zit" en dan bloeden om het spul te laten vervangen bij de garage terwijl ik het nu voor de prijs van een tank benzine (80-90 euro ofzo) mee kan pakken. Had nog wel een paar maandjes meegekund, heb je gelijk in!
Zelfde 'probleem' heb ik nu met winterbanden, die gaan er over 2 weken onder (op de huidige set 16" velgen) terwijl ik nog 4mm op de achteras heb (voor zit op het minimum). Goed excuus om van het voorjaar nieuw setje velgen te scoren. En 4x nieuwe Goodyear Ultragrip 9+ voor E160,- inclusief montage kon ik niet laten liggen.
Heb in het verleden zowel de Volvo als de Seat wel op minimum van remmen gehad, staal op staal, studenten zonder centen...
Interieur heb ik zelfs al 1e ronde schoongemaakt op deze foto's, interieur kwam van een sloperij uit een rechtsgestuurde E87 dus zat echt helemaal onder de ranzige vlekken en troep, dus is al 90% beter maar moet dus nog een keer goed. Ik heb het interieur wat er nu in zit al gedaan met een gehuurde extractor, dus echt dieptereiniging, kwam een hoop donker water uit maar die stoelen zijn nu wel aardig schoon, dus wil dat misschien ook met deze nog wel een keer gaan doen.
Betere blokjes even over getwijfeld maar denk dat dat voor mijn gebruik overkill is. Onlangs in de Eifel even beetje kunnen trappen en daar merk ik dat de Brembo's het op de vooras prima volhouden. Ook bij Autobahn 215 -> 80, al doe ik dat natuurlijk niet continue. En het plan is dat er in 2021 een huis komt met (ruimte voor) een grote schuur en (ruimte voor) een brug, dus die pegels kunnen dan beter in een tracktool.
Zelfde 'probleem' heb ik nu met winterbanden, die gaan er over 2 weken onder (op de huidige set 16" velgen) terwijl ik nog 4mm op de achteras heb (voor zit op het minimum). Goed excuus om van het voorjaar nieuw setje velgen te scoren. En 4x nieuwe Goodyear Ultragrip 9+ voor E160,- inclusief montage kon ik niet laten liggen.
Heb in het verleden zowel de Volvo als de Seat wel op minimum van remmen gehad, staal op staal, studenten zonder centen...
Interieur heb ik zelfs al 1e ronde schoongemaakt op deze foto's, interieur kwam van een sloperij uit een rechtsgestuurde E87 dus zat echt helemaal onder de ranzige vlekken en troep, dus is al 90% beter maar moet dus nog een keer goed. Ik heb het interieur wat er nu in zit al gedaan met een gehuurde extractor, dus echt dieptereiniging, kwam een hoop donker water uit maar die stoelen zijn nu wel aardig schoon, dus wil dat misschien ook met deze nog wel een keer gaan doen.
Betere blokjes even over getwijfeld maar denk dat dat voor mijn gebruik overkill is. Onlangs in de Eifel even beetje kunnen trappen en daar merk ik dat de Brembo's het op de vooras prima volhouden. Ook bij Autobahn 215 -> 80, al doe ik dat natuurlijk niet continue. En het plan is dat er in 2021 een huis komt met (ruimte voor) een grote schuur en (ruimte voor) een brug, dus die pegels kunnen dan beter in een tracktool.
- Niels
- Berichten: 22254
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Camiel's BMW 118i E87 [Remmen + Nieuwe stoelen - p.2]
Goed bezig, mooi interieur!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Frank_Sch en 58 gasten