Camiel's BMW 125i Coupé E82 daily

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sander-E46
Berichten: 2410
Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13

Re: Camiel's BMW 118i E87 [Remmen + Nieuwe stoelen - p.2]

Bericht door Sander-E46 » 20 okt 2020, 21:02

Goed bezig, wordt goed voor gezorgd!

Crookie
Berichten: 4296
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Camiel's BMW 118i E87 [Remmen + Nieuwe stoelen - p.2]

Bericht door Crookie » 20 okt 2020, 21:40

Altijd goed zulke klusssen. Geeft weer een goed vertrouwen in de wagen.

Gebruikersavatar
Camiel
Berichten: 527
Lid geworden op: 21 sep 2014, 12:32
Auto: BMW 125i E82 Coupé

Re: Camiel's BMW 118i E87 [Remmen + Nieuwe stoelen - p.2]

Bericht door Camiel » 21 okt 2020, 12:13

Thanks heren! Ja geeft absoluut vertrouwen, het blijft natuurlijk dik 10 jaar oud en 200+dkm op de teller, dus is het wel fijn om het spul allemaal even los te halen en in de handen te hebben, en het vertrouwen in de auto te krijgen om er bij wijze van morgen mee naar zuid-Frankrijk te rijden.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Camiel's BMW 118i E87 [Remmen + Nieuwe stoelen - p.2]

Bericht door Knot » 21 okt 2020, 12:17

Die blokjes doen prima hun denk, enkel merk ik als je dus iets van temperatuur erin krijgt met een paar keer hard afremmen of in de bergen wat enthausiast remmen dat ze veel harder slijten dan een ebc/hawk blok wat iets beter tegen hogere temperaturen bestendig is.

Gebruikersavatar
Camiel
Berichten: 527
Lid geworden op: 21 sep 2014, 12:32
Auto: BMW 125i E82 Coupé

Re: Camiel's BMW 118i E87 [Nieuw interieur - p.3]

Bericht door Camiel » 18 jan 2021, 10:33

Inmiddels het nieuwe interieur ook gemonteerd, heeft even op zich laten wachten maar was uiteindelijk een fluitje van een cent. Denk 3 uurtjes bij elkaar, evenredig verdeeld over achterbank + deurpanelen + voorstoelen. Deurpanelen hebben net iets ander patroon van de stof-insert dus wilde dat wel meenemen, niet dat je straks een allegaartje in je interieur hebt (ondanks dat ik nu wel een M-Sport interieur heb maar geen M-Sport pook of stuurwielafdekking). Enige wat ik nog een keer moet doen is het aansluiten van de elektrische side bolsters maar daarvoor moet ik even wat kabeltjes trekken en solderen om een nette oplossing daarvoor te maken, daar is het nu buiten te koud voor dus dat komt van het voorjaar wel. En dan gelijk ook een keer weer (net zoals bij het vorige interieur) met de extractor erdoor om alle vlekjes eruit te halen. Heb de toplaag wel schoon geschrobt maar het kan nog wel wat schoner met een dieptereiniging. In ieder geval heb ik nu even goed onder de stoelen en vloerbedekking kunnen stofzuigen, zat een hoop zooi onder.

Afbeelding

Afbeelding

Zit in ieder geval een stuk beter, je zit veel meer 'in de stoel' ipv erop, iedereen die wel eens standaard BMW stoelen met sportstoelen heeft vergeleken zal dit wel herkennen. Staat lang niet gek voor een 11 jaar oude wagen met 218K km, al zeg ik het zelf. Oude interieur was ook nog netjes, staat nu op MP.

vester86
Berichten: 2713
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330d

Re: Camiel's BMW 118i E87 [Nieuw interieur - p.3]

Bericht door vester86 » 18 jan 2021, 10:37

prima upgrade 👍🏻 volgende stap een lekker dik M-stuurtje ?

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26696
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Camiel's BMW 118i E87 [Nieuw interieur - p.3]

Bericht door Martijn_bmw » 18 jan 2021, 10:42

Mooie upgrade! en idd die sportstoelen zitten zoveel beter.
Ik heb de laatste jaren ook nooit meer een bmw zonder gekocht.

Gebruikersavatar
Camiel
Berichten: 527
Lid geworden op: 21 sep 2014, 12:32
Auto: BMW 125i E82 Coupé

Re: Camiel's BMW 118i E87 [Nieuw interieur - p.3]

Bericht door Camiel » 18 jan 2021, 10:50

Ik heb wel een stuur-plannetje! Avond-uren-hobby-projectje, binnenkort spectaculair online (feb/maart ofzo).

Meer prioriteit hebben de ABS-ringen. Bekend kwaaltje bij E87, er vormt roest onder de ABS ring op de aandrijfassen waardoor die als het ware omhoog gedrukt wordt tegen de ABS sensor aan. Dan springt het TC lampje aan in een bocht of als je ineens vol op het gas gaat, of valt de cruise control uit bij lastwisseling. Heb het eigenlijk alleen rechtsachter, dus even een 'pleister' geplakt (ringetje van 1mm dik tussen ABS sensor zodat die net iets meer ruimte heeft richting de ring zonder de werking te beïnvloeden). Dealer-oplossing is 2 nieuwe aandrijfassen, maar ik ben zelf van plan om even de assen te demonteren, ring eraf slijpen en roest te verwijderen, daarna nieuwe ring erop (ABS sensor is nog goed). Totale kosten dan 50 euro en een paar uurtjes tijd, waarvan 75% van de kosten zit in het gereedschap, een 12-kant 30mm dop om de aandrijfassen los te halen en een setje binnen-torx doppen voor waar de assen aan het diff vast zitten. ABS-ringen zelf waren iets van 6 euro per stuk. Dit klusje dus;

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3673
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: Kjen S, 118i, MX-5, C2 VTR, Z4
Locatie: ZO-Brabant

Re: Camiel's BMW 118i E87 [Nieuw interieur - p.3]

Bericht door Paskal » 18 jan 2021, 11:02

Mooie upgrade Camiel :thumbup:

Toevallig hier vorige week een vol leer interieur (met stoelverwarming) voor onze F20 118i op de kop getikt voor slechts 500€. Is in nieuwstaat maar ondanks dat ben ik de set momenteel aan het reinigen, leer behandelen etc.

Ik laat me verrassen tav het al dan niet functioneren van de elektrische verstelling van de zijwangen (waarschijnlijk niet functionerend). Stoelverwarming zou het wel gewoon moeten doen want stekkers zijn identiek. Moet nog even uitvogelen hoe ik eea eventueel werkend krijg. Hoop eea komend weekend te verruilen met het huidige standaard interieur.

Work in progress:
F20 leer.jpg
F20 leer.jpg (366.45 KiB) 17626 keer bekeken

Gebruikersavatar
Camiel
Berichten: 527
Lid geworden op: 21 sep 2014, 12:32
Auto: BMW 125i E82 Coupé

Re: Camiel's BMW 118i E87 [Nieuw interieur - p.3]

Bericht door Camiel » 18 jan 2021, 11:59

Netjes! Mooie prijs ook (kon zelf niks vol-leer vinden destijds voor de E87, nu staat er 1 zwarte te koop van €650,- en 1 bruine voor €750,-). En schoonmaken is altijd lekker, ten eerste gewoon lekker fris voor jezelf en ten tweede kun je goeie producten voor het leer erop smeren ipv snelglans-siliconen-spul wat totaal niet voedt ofzo. Ik heb inderdaad ook wel alles met APC afgenomen maar de stof zelf is toch altijd wat lastiger zonder extractor.

Aangezien je nu al stoelverwarming hebt heb je sowieso wel stroom naar je stoel dus zou de zijwangen opblazen wellicht ook wel moeten werken. Ik had 'domme' stoelen dus geen stroom, vandaar dat ik apart kabeltje moet trekken vanaf de zekeringenkast.

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3673
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: Kjen S, 118i, MX-5, C2 VTR, Z4
Locatie: ZO-Brabant

Re: Camiel's BMW 118i E87 [Nieuw interieur - p.3]

Bericht door Paskal » 18 jan 2021, 12:33

Veelal zit vol leer voor een F20 inderdaad rond de 750-1.000€ dus 500 was zeker een mooie prijs. Dat het "slot" in één van de rugleuningen stuk was maakt mij niks uit want da's voor een paar tientjes vervangen. Mogelijk dat de zijwangen wel werken inderdaad, maar heb ook wel eens gelezen dat iemand zijn handmatig verstelbare stoelen inclusief stoelverwarming verving voor elektrisch bedienbare. Daar was ook een creatieve oplossing nodig bij de stekker onder de stoel om op bepaalde pinnetjes stroom te krijgen oid.

Een extractor is inderdaad wel gewenst is om stof helemaal goed te reinigen. Heb er wel eentje staan, maar heb hem nu natuurlijk niet nodig omdat het vol leer is. Heb eea als volgt behandeld:
- leer reinigen met Mother's leather tech foaming wash; aanbrengen met microfiber doek en uitwrijven met andere microfiber doek
- leer voeden met Mother's leather tech moisture infusion gel cream; aanbrengen met pad en uitwrijven met microfiber doek en zachte borstel
- kunststof delen deurpanelen: reinigen met all purpcose cleaner en vervolgens behandeld met Autoglym Vinyl en Rubber care: aanbrengen met microfiber doek en uitwrijven met andere microfiber doek.

Aardig klusje maar eea ziet er nu weer als nieuw uit en ook de zeer minimale slijtageplekjes zijn niet meer zichtbaar.

Online
Gebruikersavatar
Rogerb
Berichten: 1558
Lid geworden op: 25 okt 2011, 20:16
Auto: AudiTT/E91 330i

Re: Camiel's BMW 118i E87 [Nieuw interieur - p.3]

Bericht door Rogerb » 18 jan 2021, 15:51

Camiel schreef: 18 jan 2021, 10:50 Ik heb wel een stuur-plannetje! Avond-uren-hobby-projectje, binnenkort spectaculair online (feb/maart ofzo).

Meer prioriteit hebben de ABS-ringen. Bekend kwaaltje bij E87, er vormt roest onder de ABS ring op de aandrijfassen waardoor die als het ware omhoog gedrukt wordt tegen de ABS sensor aan. Dan springt het TC lampje aan in een bocht of als je ineens vol op het gas gaat, of valt de cruise control uit bij lastwisseling. Heb het eigenlijk alleen rechtsachter, dus even een 'pleister' geplakt (ringetje van 1mm dik tussen ABS sensor zodat die net iets meer ruimte heeft richting de ring zonder de werking te beïnvloeden). Dealer-oplossing is 2 nieuwe aandrijfassen, maar ik ben zelf van plan om even de assen te demonteren, ring eraf slijpen en roest te verwijderen, daarna nieuwe ring erop (ABS sensor is nog goed). Totale kosten dan 50 euro en een paar uurtjes tijd, waarvan 75% van de kosten zit in het gereedschap, een 12-kant 30mm dop om de aandrijfassen los te halen en een setje binnen-torx doppen voor waar de assen aan het diff vast zitten. ABS-ringen zelf waren iets van 6 euro per stuk. Dit klusje dus;

Dit ook al vele malen uitgevoerd hier, ik doe wel altijd de ringen beetje warmstoken dan tik je ze er zo op.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22256
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Camiel's BMW 118i E87 [Nieuw interieur - p.3]

Bericht door Niels » 18 jan 2021, 16:41

Als je met de extra afstand van de sensor verder geen abs storing krijgt vind ik dat een prima oplossing om eerlijk te zijn. Ik heb iig geen zin in zo’n klus... :tooth:

De interieur upgrade is super! Ik ben ook echt blij met het sport interieur in mijn E87, zit echt top. :df:

Gebruikersavatar
Camiel
Berichten: 527
Lid geworden op: 21 sep 2014, 12:32
Auto: BMW 125i E82 Coupé

Re: Camiel's BMW 118i E87 [Nieuw interieur - p.3]

Bericht door Camiel » 18 jan 2021, 17:03

Niels schreef: 18 jan 2021, 16:41 Als je met de extra afstand van de sensor verder geen abs storing krijgt vind ik dat een prima oplossing om eerlijk te zijn. Ik heb iig geen zin in zo’n klus... :tooth:

De interieur upgrade is super! Ik ben ook echt blij met het sport interieur in mijn E87, zit echt top. :df:
Dus met andere woorden, ik had gewoon niks moeten zeggen, want nu heb ik geen andere optie dan fatsoenlijk repareren mocht ik hem hier op 't forum ooit willen verkopen! :tooth:

Nee vind het zelf ook wel lekker gevoel om het spul weer fris te hebben. Kost me een paar tientjes en een zaterdag maar weet ik wel zeker dat ik niet ineens in Italië rij met een TC die constant ingrijpt. Hoe langer je het laat roesten, hoe erger het wordt totdat je ABS sensor volledig weggesleten is en je ineens het gevoel krijgt dat je in noodloop rijdt omdat de TC constant ingrijpt. Overigens wel te fixen door je TC geheel uit te zetten, maar dat is ook niet ideaal als je op wintersport bent bijv (tenminste, tenzij je het wil op een besneeuwde bergweg :df:)

Als je te lang wacht krijg je zo'n schokkende auto/kerstboom als dit;


Rogerb schreef: 18 jan 2021, 15:51
Dit ook al vele malen uitgevoerd hier, ik doe wel altijd de ringen beetje warmstoken dan tik je ze er zo op.
Thanks! Ja had ik ook al gelezen, ik zat te denken ze even in kokend water te pleuren ofzo. Of even in de oven op 180 graden. Heb geen brander.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22256
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Camiel's BMW 118i E87 [Nieuw interieur - p.3]

Bericht door Niels » 18 jan 2021, 17:28

Er zijn duurdere reparaties te bedenken bij dit soort kerstbomen! Zal er iig eens naar kijken hoe die van mij er aan toe zijn.

Gebruikersavatar
Camiel
Berichten: 527
Lid geworden op: 21 sep 2014, 12:32
Auto: BMW 125i E82 Coupé

Re: Camiel's BMW 118i E87 [Nieuw interieur - p.3]

Bericht door Camiel » 18 jan 2021, 17:37

Als je je achterwiel eraf pakt kun je vanaf achter die ring zien, even je hoofd in de wielkast, als je de remschijf met je hand draait en dan een plekje glimmend metaal ziet op de ABS ring dan weet je dat je ABS sensor waarschijnlijk aanloopt. ABS sensor loshalen is 1 boutje, dus de tijdelijke fix is ringetje daar tussen zetten zodat die iig tijdelijk niet verder slijt totdat je hem kunt fixen :thumbup:

Gebruikersavatar
Linc (Bas)
Berichten: 894
Lid geworden op: 05 mei 2008, 10:07

Re: Camiel's BMW 118i E87 [Cruise Control retrofit - p.2]

Bericht door Linc (Bas) » 26 jan 2021, 21:02

Camiel schreef: 04 jul 2020, 22:51 Vandaag de Cruise Control ingeprogrammeerd. USB INPA kabel was vanmiddag binnen gekomen van AliExpress.

Was even lastig omdat hij niet herkend werd in eerste instantie, bleek dat de poort op de laptop (COM4 default) en de latency (16ms default) even veranderd moesten worden naar COM1 en 1ms. Daarna via NCSExpert de ECU aangepast om de CC te activeren en tenslotte via EDIABAS de stuurkolom opnieuw gekalibreerd (bij loshalen stuur en vervangen stuurkolomschakelaars moet dat om de lampjes op het dashboard weg te krijgen). Toen direct even getest, lampjes weg, cruise deed het nog steeds gewoon! Dus operatie geslaagd, al met al anderhalf uur bezig geweest en nu voor net iets meer dan €100 CC ingebouwd, hoop dat ik mijn oude (werkende) stuurkolomschakelaar nog kan verkopen voor een paar tientjes.

EDIT: en inderdaad geen snelheidsweergave.
Ik heb vandaag ook Cruise Control ingebouwd en het werkte bij mij ook gelijk. Kreeg ook de fout lampjes op het dashboard, opgelost via EDIABAS inderdaad. Wat is dan nog het nut om via NCSExpert de CC te activeren? aangezien het toch al werkt?

Ik snap namelijk nog niet helemaal hoe het werkt allemaal en zie E87 ook niet in de chassis lijst er tussen staan, dus waarom zou ik nog moeite doen als mijn cruise control nu ook werkt zonder error lampjes op het dashboard?

Gebruikersavatar
Camiel
Berichten: 527
Lid geworden op: 21 sep 2014, 12:32
Auto: BMW 125i E82 Coupé

Re: Camiel's BMW 118i E87 [Cruise Control retrofit - p.2]

Bericht door Camiel » 28 jan 2021, 18:44

Linc (Bas) schreef: 26 jan 2021, 21:02
Camiel schreef: 04 jul 2020, 22:51 Vandaag de Cruise Control ingeprogrammeerd. USB INPA kabel was vanmiddag binnen gekomen van AliExpress.

Was even lastig omdat hij niet herkend werd in eerste instantie, bleek dat de poort op de laptop (COM4 default) en de latency (16ms default) even veranderd moesten worden naar COM1 en 1ms. Daarna via NCSExpert de ECU aangepast om de CC te activeren en tenslotte via EDIABAS de stuurkolom opnieuw gekalibreerd (bij loshalen stuur en vervangen stuurkolomschakelaars moet dat om de lampjes op het dashboard weg te krijgen). Toen direct even getest, lampjes weg, cruise deed het nog steeds gewoon! Dus operatie geslaagd, al met al anderhalf uur bezig geweest en nu voor net iets meer dan €100 CC ingebouwd, hoop dat ik mijn oude (werkende) stuurkolomschakelaar nog kan verkopen voor een paar tientjes.

EDIT: en inderdaad geen snelheidsweergave.
Ik heb vandaag ook Cruise Control ingebouwd en het werkte bij mij ook gelijk. Kreeg ook de fout lampjes op het dashboard, opgelost via EDIABAS inderdaad. Wat is dan nog het nut om via NCSExpert de CC te activeren? aangezien het toch al werkt?

Ik snap namelijk nog niet helemaal hoe het werkt allemaal en zie E87 ook niet in de chassis lijst er tussen staan, dus waarom zou ik nog moeite doen als mijn cruise control nu ook werkt zonder error lampjes op het dashboard?
Dan zou ik het gewoon lekker laten idd. Wilde gewoon netjes de optie activeren. Als je nu uitdraai maakt van optielijst van de auto via OBD staat CC er ook gewoon tussen. Ik hoopte ook op snelheidsweergave maar die werkte er dus niet bij, ondanks activering van die code.

E87 chassis staat volgens mij onder E89!

Gebruikersavatar
Camiel
Berichten: 527
Lid geworden op: 21 sep 2014, 12:32
Auto: BMW 125i E82 Coupé

Re: Camiel's BMW 118i E87 [Traction Control - p.3]

Bericht door Camiel » 22 mar 2021, 12:34

Van het weekend weer even een klusje afgetikt. Zoals hierboven te lezen kreeg ik af en toe bij gasgeven in een bocht of bij het 'resumen' van cruise control (vrij plotselinge lastwisseling) een melding van de Traction Control, waarna ook het vermogen wordt ingehouden en cruise control uitviel. Komt doordat de auto denkt dat er snelheidsverschil tussen links en rechts is, maar wordt werkelijk veroorzaakt door een ABS ring op de aandrijfas die tegen de ABS sensor komt, wat weer komt door roest op die ABS ring. Dat ringetje heeft even geholpen, maar na de pekelzooi van de winter zal er wat extra corrosie zijn opgetreden want het was weer langzaam terug aan het komen.

Even het wiel eraf pakken, daarna de naafmoer losgooien, bouten aan het differentieel losmaken, aandrijfas laten zakken en voorzichtig uit de naaf tikken. Ik werk met een stel lage assteunen en een simpele bouwmarktkrik die niet heel hoog kan dus echt ideale werkhouding is dit niet, maar het ging. Wordt wel echt tijd voor een eigen huis met garage + brug, want dit soort klusjes zijn fysiek aardig zwaar als je op je rug liggend amper bij het diff kan maar wel kracht moet zetten.

Nou had ik al gezien dat er wat slijtsporen op de ring zaten maar ik laat jullie even meegenieten van hoe krokant de aandrijfas & ring was;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vervolgens met de Dremel een laag roest wegslijpen van op sommige plekken ruim 1mm dik, en voorzichtig de nieuwe ring op z'n plaats getikt;

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb nu alleen nog maar rechtsachter gedaan, het probleem is wel een stuk minder maar nog steeds aanwezig in bochten rechtsaf, dus de linkerkant moet ook nog een keer. Misschien pak ik dan ook de ABS sensoren even mee. Nu weet ik in ieder geval hoe het moet!

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22256
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Camiel's BMW 118i E87 [Traction Control - p.3]

Bericht door Niels » 22 mar 2021, 13:45

Goed uitgelegd. Is zo'n ring blank metaal? Zou er wel ff een laagje zinkspray overheen halen dan.

Gebruikersavatar
Camiel
Berichten: 527
Lid geworden op: 21 sep 2014, 12:32
Auto: BMW 125i E82 Coupé

Re: Camiel's BMW 118i E87 [Traction Control - p.3]

Bericht door Camiel » 22 mar 2021, 14:45

Ring is inderdaad blank metaal, ik heb hem gewoon 'koud' gemonteerd zonder vet/bescherming/coating. Had ik ook niet in huis overigens. Uit de fabriek komt hij ook als kaal metaal, dus als deze het weer gaat uithouden tot 2033 met 440.000km op de teller dan vind ik het prima :mrgreen:

Gebruikersavatar
Camiel
Berichten: 527
Lid geworden op: 21 sep 2014, 12:32
Auto: BMW 125i E82 Coupé

Re: Camiel's BMW 118i E87 [Onderhoud... - p.3]

Bericht door Camiel » 13 jul 2021, 19:27

Heb in het voorjaar een setje 18" velgen opgepikt, BBS RX 206. Waren niet supernetjes meer, maar nog 4mm profiel en verkoper gaf aan ze najaar 2020 van z'n auto afgehaald te hebben en er nog gewoon dagelijks mee reed. Ik dacht, dan rij ik de banden van de zomer op, en laat ik ze van de winter even poedercoaten. Leek redelijk betrouwbaar type, maar blijkt maar weer dat je ook de yuppen in vrijstaande vinexhuizen niet meer kan vertrouwen. 1 velg blijkt sowieso gericht te moeten worden en hij had vakkundig (en het was mij ook niet opgevallen) verborgen dat de voorbanden niet matchten. Één linglong/landsail achtig ding uit 2017 en een Conti die uit 2011 kwam.

Goed, ga er verder ook geen woorden aan vuil maken maar de velgen lagen dus al sinds maart in de kelder, daarom nu maar eens band eraf laten halen bij de lokale bandenboer en die velg naar de velgenman gebracht, daarna komen er Goodyear Eagle F1 Supersports op, maatje 225/40R18 92Y XL. Achterbanden kunnen nog wel even mee, en poedercoaten komt volgend jaar wel ofzo.

Ook gelijk maar wat spul voor beurtje besteld;

- Olie + filter
- Ruitenwissers
- Luchtfilter
- Interieurfilter

Laatste beurt is pas 12.000km en nog geen jaar geleden, auto staat inmiddels op 223.500km, maar ik wil misschien nog wel last-minute op vakantie met de auto van het najaar en dan pak ik liever gelijk alles nu mee nu ik het wat rustiger heb in de zomer, kost toch geen pepernoot.

Remmen piepen alsof ik met een trein onderweg ben, dus ook maar keramisch vet besteld. Heb vorig jaar de remmen gemonteerd met kopervet maar dat werkt dus klaarblijkelijk echt maar een paar maanden. Kan ik als ik de velgen wissel gelijk even de remklauwen loshalen en spul opnieuw invetten.

ABS ring links moet ook nog steeds, dus die doe ik tegelijkertijd met de beurt even denk ik. En de side bolsters van de sportstoelen moeten ook nog een keer. En de CDV. En en en... Houdt je van de straat :tong:

Gebruikersavatar
Camiel
Berichten: 527
Lid geworden op: 21 sep 2014, 12:32
Auto: BMW 125i E82 Coupé

Re: Camiel's BMW 118i E87 [Onderhoud... - p.3]

Bericht door Camiel » 16 aug 2021, 13:04

Inmiddels de velg laten richten en de set erop gezet! Staat wel dik vind ik zelf. Vóór liggen er nu nieuwe GoodYear Eagle F1 SuperSport 225/40R18 op, achter nog Continental SportContact 255/35R18 met 4mm profiel. Past nét achter, lekker brede sloffen zo maar mag wel 1 maatje kleiner (245/35R18, hoor nu heel af en toe een schraapje bij een hobbel of kuil) als de huidige achterbanden op zijn. Overigens mogen de velgen zelf nog een keer gepoedercoat worden maar vanaf een afstandje ziet het er top uit.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2853
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: Camiel's BMW 118i E87 [Nieuwe velgen - p.3]

Bericht door Jan Terwolde » 16 aug 2021, 13:29

lekker hoor! ik zou achter gewoon zo smal gaan als dat mogelijk is op de velg (uitgaande dat het een breedset is), wordt de auto alleen maar leuker en als bonus zuiniger van.

Moet bij mijn 125d ook eens kijken om de stoelen goed te (laten) reinigen.

Gebruikersavatar
Camiel
Berichten: 527
Lid geworden op: 21 sep 2014, 12:32
Auto: BMW 125i E82 Coupé

Re: Camiel's BMW 118i E87 [Nieuwe velgen - p.3]

Bericht door Camiel » 18 aug 2021, 09:34

Geeft wel lekker veel grip achter, van die brede sloffen, maar ik kan hem gewoon vierkant maken, is geen breedset. Zou ook schelen in prijs, 245/35 is duurder dan 225/40...

Inmiddels gisteren beurtje even gedaan, bij 224.700km. Kwam 4 liter uit (gaat 4.25 in) met 0.5L bijvullen tussen beurten, dus 0.75L verbruik op 13.000km. Nieuw oliefiltertje, rubbers en koperen ringetje op de aftapplug, luchtfilter was nog redelijk schoon maar toch vervangen, was 22.000km nog gedaan, interieurfilter was óók 22.000km geleden maar die zat goed vol met bladeren en zooi dus blij dat die nou ook weer schoon is.

Ook de remmen vóór gedemonteerd en ingevet (plaatjes, blokken en contactvlakken met de klauwen) omdat ik dacht dat het probleem voor zat maar ze piepen nog steeds aardig, dus het zou zo maar eens kunnen dat het toch achter is...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Mark, SlowCo, Wors en 32 gasten