E36 328i Touring Tannengrün

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 8001
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: E36 328i Touring Tannengrün, (problem in paradise))

Bericht door MParallel » 26 jul 2019, 20:59

Joy schreef: 26 jul 2019, 15:53 Wat een typisch mankement. Zou zoiets ook tijdens het rijden kunnen gebeuren?
Gekukkig niet, zou mooi zijn.

Sleutel in cilinder blokkeert de pin.

Zo’n risico zou onacceptabel zijn.

Pin kan breken. Stuur nooit zo draaien dat die druk op die pin uitoefent als je geparkeerd staat.
En stuur altijd even wegdraaien voordat je contact omdraait.

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7749
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: E36 328i Touring Tannengrün, (problem in paradise))

Bericht door Tim N » 26 jul 2019, 21:29

Heb hem in 5jaar 2x op stuurslot gehad oid.

Jij zegt sleutel blokkeerd pin. Maar hoe kan het dan met sleutel erin op contact met draaiende motor wel geblokkeerd blijven?

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 8001
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: E36 328i Touring Tannengrün, (problem in paradise))

Bericht door MParallel » 26 jul 2019, 23:08

Snap niet precies wat je bedoelt.

Met sleutel in contact, ook na motor uit, gaat pas op stuurslot als de sleutel uit het slot is.

Op dat moment hoor je ook een duidelijke klik van die pen.

Online
Crookie
Berichten: 4303
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: E36 328i Touring Tannengrün, (problem in paradise))

Bericht door Crookie » 26 jul 2019, 23:30

Tim N schreef: 26 jul 2019, 18:27 Kun je je beter verklaren Crookie?

Ik vermoed zelf niet het contact aanzich maar het mehanisme van het stuurslot.
(Omdat contact 1 en 2 doen met aandringen, auto is dan gewoon startbaar maar stuur niet draaibaar en dat rijdt zo lastig ;-).)
Of hebben we het dus over hetzelfde? De as achter het contact kan haast niet mijn inziens aangezien er dan ook niet gestart kan worden toch?

Dus ik vermoed de pal/veer die door de as aangestuurd wordt.
Ja op contact stand 2 bedoel ik. Starten kan wel maar als het ontgrendel asje/palletje van het stuurslot niet wordt meegenomen gaat het stuurslot er niet af.

http://bmw3series.johnavis.com/blog/692 ... lock-woes/

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7749
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: E36 328i Touring Tannengrün, (problem in paradise))

Bericht door Tim N » 31 jul 2019, 10:30

Auto is opgehaald, benieuwd wanneer klaar.
Geen haast, wat dat betreft. Wel een optie de KW set dan maar gelijk te laten plaatsen.

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: E36 328i Touring Tannengrün, (problem in paradise))

Bericht door Jan-Willem » 25 aug 2019, 18:13

Probleem opgelost?
Heb je ook direct de KW set laten monteren?

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7749
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: E36 328i Touring Tannengrün, (problem in paradise))

Bericht door Tim N » 26 aug 2019, 20:25

Staat nog in Oss, gelijk het een en ander meer aan laten pakken. Hopelijk deze week ophalen.

Gebruikersavatar
Vliet
Berichten: 1056
Lid geworden op: 31 okt 2010, 18:50

Re: E36 328i Touring Tannengrün, (problem in paradise))

Bericht door Vliet » 16 sep 2019, 13:28

Tim N schreef: 26 aug 2019, 20:25 Staat nog in Oss, gelijk het een en ander meer aan laten pakken. Hopelijk deze week ophalen.
En de auto weer opgehaald? Bij mij zitten de nieuwe fietspompen eronder. Gisteren even getest in de Eiffel, ben zeer tevreden.

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7749
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: E36 328i Touring Tannengrün, (problem in paradise))

Bericht door Tim N » 17 sep 2019, 21:25

Ja hier ook al even. Nog weinig gereden. 1e impressie is goed. Eens kijken of we kunnen vergelijken

Gebruikersavatar
Vliet
Berichten: 1056
Lid geworden op: 31 okt 2010, 18:50

Re: E36 328i Touring Tannengrün, (problem in paradise))

Bericht door Vliet » 20 sep 2019, 09:49

Ja zou leuk zijn. Alle andere problemen opgelost?

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7749
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: E36 328i Touring Tannengrün, (problem in paradise))

Bericht door Tim N » 06 okt 2019, 20:59

Oja update...

Eerste dagen van de vakantie der grune maar weer eens goed gewassen en gekuist, wakkerde de liefde gelijk weer goed aan.
Niets zo fijn dan met een schone en frisse auto de vakantie te beginnen.
Afbeelding

Zoals omschreven 26juli gestand met de dennenboom te Utrecht.
Na 2 dealers gebeld te hebben, ineens de ingeving laat ik Bas Roos eens bellen.

Bas heeft de auto 30juli opgehaald bij mijn familie en aangezien ik het weekend erop voor 3 weken naar Azië vertrok heeft het beestje daar even mogen vertoeven.
Afbeelding

Er was al een KW set naar mij onderweg, dus die gelijk maar door laten sturen naar Oss.

Ook het lijstje met zaken voor het najaar bij plaatsen onderstel maar naar voren gehaald:
Controle en zo nodig vervangen remleidingen achter. (over de tank willen wel eens slecht zijn bij E36, was niet het geval)
PU toplagers achter
2x Nieuwe draagarm (2 jaar terug een nieuwe kogel laten persen maar toch weer ruk dus 2x nieuw en we zijn weer bij)
PU lagers in de draagarm ophanging voor
KW V1 set plaatsen
Nieuwe stabi drop links
Uitlijnen

Toplagers voorzijde waren nog perfect dus niet vervangen, wel gesproken over het verwisselen voor 3.2 lagers en de L+R mod uitvoeren maar icm het gebruik (geen circuit oid) gewoon de normale lagers gebruikt.

Was er even daarvoor nog een onwelwillend logo dat bij 2x 100+ dacht zijn heil elders te gaan zoeken.
Dealer weet wel zijn prijzen, en jammer dat het geen oude versie is.
Afbeelding

Nu zijn we ondertussen een goeie 1000km verder en ben zeer content met de eigenschappen. Bochtensnelheden kunnen echt drastisch omhoog. Enige is at ik achteraf misschien toch V2 of zelfs 3 had willen proberen. Nu is de auto op hele korte drempels en hogere snelheid wat springerig in de kont, zou wel interessant zijn om dit toch aan te kunnen passen. Het is niet extreem maar hij voelt dan wat licht aan. Verder stuurt de auto nu echt zoveel beter, icm sper een geheel andere auto.

Wel is de uitlijning een punt van aandacht, ik ben nog niet tevreden met de huidige rechtuit stabiliteit.
Op het moment trekt de auto naar mijn mening te snel een kant op bij minimale spoorvorming.
Voorwielen lijken meer toe-out te hebben, waar ik eerder met 0,06' reed en dit beter beviel.
Exacte waardes helaas niet bij de hand. Heb ik opgevraagd bij de garage, hopelijk nog voorhanden. Gaan we iig mee spelen komende tijd.

Verder een kleine trilling in het stuur op aan het lossen, oorzaak is de tijdelijk noodzakelijke 3mm ruk spacers.
Vandaag 10mm per zijde gestoken om te testen, rondje gereden en trillen was al 99% minder.
Voor en na dus nu op zoek naar een setje goeie kwaliteit 10mm spacers.
(zo is ook goed te zien dat rechts net iets meer camber heeft dan links het geval is.)
Afbeelding

Nu verder met van het winter de hemel en A stijlen er toch eens uit te pakken en met alcantara oid te bekleden.
We genieten rustig verder van het ouwe beest :df:

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26724
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: E36 328i Touring Tannengrün, onderstel upgrade

Bericht door Martijn_bmw » 06 okt 2019, 21:26

Blijft een mooie verschijning! En heerlijke motor, ik heb hem in de z3qp en vind het echt een super leuk en mooi blok

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 8001
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: E36 328i Touring Tannengrün, onderstel upgrade

Bericht door MParallel » 07 okt 2019, 08:36

M3 3.0 draagarmen gebruiken. E36 vreten die standaard fusees als warme broodjes.

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7749
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: E36 328i Touring Tannengrün, onderstel upgrade

Bericht door Tim N » 07 okt 2019, 10:45

MParallel schreef: 07 okt 2019, 08:36 M3 3.0 draagarmen gebruiken. E36 vreten die standaard fusees als warme broodjes.
Van draagarm naar fuse, ik ben je even kwijt. (of bedoel je de kogel bedenk ik mij nu tijdens het schrijven?)
Ben voor E30 draagarmen gegaan meen ik.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: E36 328i Touring Tannengrün, onderstel upgrade

Bericht door ///Joost » 07 okt 2019, 11:31

en van fusee naar fuse... :tooth:

Afbeelding

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 8001
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: E36 328i Touring Tannengrün, onderstel upgrade

Bericht door MParallel » 07 okt 2019, 13:08

Tim N schreef: 07 okt 2019, 10:45
MParallel schreef: 07 okt 2019, 08:36 M3 3.0 draagarmen gebruiken. E36 vreten die standaard fusees als warme broodjes.
Van draagarm naar fuse, ik ben je even kwijt. (of bedoel je de kogel bedenk ik mij nu tijdens het schrijven?)
Ben voor E30 draagarmen gegaan meen ik.
Om de M3 3.0 fusées te gebruiken heb je ook de draagarmen nodig.

Dus eenmalig die 3.0 armen aanschaffen.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: E36 328i Touring Tannengrün, onderstel upgrade

Bericht door ///Joost » 07 okt 2019, 13:15

Weet je wat een fusee is? :hmmm:

Of bedoel je gewoon voorste draagarmrubber?

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 8001
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: E36 328i Touring Tannengrün, onderstel upgrade

Bericht door MParallel » 07 okt 2019, 13:33

Ja.

En nee, ik heb het over de fuseekogel.

En Tim ook, vandaar.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: E36 328i Touring Tannengrün, onderstel upgrade

Bericht door ///Joost » 07 okt 2019, 13:50

Ik begrijp nog steeds het voordeel van die 'investering' niet. Bovendien zijn 3.0 draagarmen iets van 300 Euro per stuk meen ik me te herinneren een jaar of 7/8 geleden. Ze zullen vast niet goedkoper zijn geworden. Wel passen daar volgens mij weer E30 kogels in. Of iets in die trant was het...

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 8001
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: E36 328i Touring Tannengrün, onderstel upgrade

Bericht door MParallel » 07 okt 2019, 15:16

Omdat de M3 draagarmen niet die gare non-M fuseekogels hebben (die zitten in een homp rubber).

Bij mij vrat mijn auto die k** fuseekogels.

Nadat ik over ben gegaan op M3 3.0 draagarmen, was dat verleden tijd.

Door die homp rubber is het gat voor de fusee in de non-M arm veel groter en daarom past een M3 fusee er niet in (die levert BMW ook niet los voor de M’s).

Ja ze zijn duurder in aanschaf, maar ik heb dat al ruimschoots terugverdient.

Ik heb overigens de hele M3 3.0 setup om mijn 328 (draagarmen, draagarmrubbers en top lagers) en dat stuurt ernorm veel fijner dan de standaard setup.

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7749
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: E36 328i Touring Tannengrün, onderstel upgrade

Bericht door Tim N » 07 okt 2019, 16:00

Ik heb zoals aangegeven E30 draagarmen geplaatst.

Nadeel van 3.0 fuseeeeees is dat je remmen ook niet meer passen en je dus naar 3.0 remmerij heen moet dus het wordt dan een hele swap.
nou ben ik niet overtuigd dat de 3.0 remmerij dusdanig veel beter is dan de std 2.8 of althans niet de meerprijs waard is.

Ben aan het kijken of ik andere remmerij zal plaatsen, of van een 330i of misschien wel de Porsche 996 route. (maar die is nagenoeg afgeschoten ivm de benodigde 15mm spacers en dat is mij teveel)

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 8001
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: E36 328i Touring Tannengrün, onderstel upgrade

Bericht door MParallel » 07 okt 2019, 17:21

Ik heb niks aan mijn 328i remmerij aangepast met de 3.0 setup. Fusee is niet de kingpin/hub hè.

Maar snap de verwarring. Op engelstalige fora is alles een balljoint. Dus ik had wat anders in me hoofd bij fusee.

Ik bedoelde daarmee de buitenste balljoint op de draagarm.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: E36 328i Touring Tannengrün, onderstel upgrade

Bericht door ///Joost » 07 okt 2019, 19:06

Fusee is een steering knuckle en een fuseekogel is een ball joint. Maar nu snap ik je dus. :lol:

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 8001
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: E36 328i Touring Tannengrün, onderstel upgrade

Bericht door MParallel » 07 okt 2019, 19:42

Ja, en ik de verwarring.

lj328
Berichten: 92
Lid geworden op: 28 jun 2014, 20:33

Re: E36 328i Touring Tannengrün, onderstel upgrade

Bericht door lj328 » 07 okt 2019, 20:46

Goed bezig Tim, fijn te zien dat je de touring weer netjes gewassen en goed rijdend thuis hebt staan!
Rij momenteel zelf met de 323i uitvoering iedere dag naar mijn werk op en neer en dat is al leuk, zal dus met jouw 328i minimaal zoveel plezier zijn :wink:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: beske, Bing [Bot], Nivek en 103 gasten