E36 328i Touring Tannengrün

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: E36 328i Touring Tannengrün, weer up and running.

Bericht door Jan-Willem » 18 dec 2017, 07:40

Ik heb ook een behr in mijn e36 touring en dat ging allemaal prima :bag:

Zorg dat de neus omhoog staat, de radiator zo ver mogelijk vullen voordat je de slang er op drukt, ook het ontluchtings gaatje vol gooien met koelvloeistof.

Daarna de motor laten draaien met de kachel aan tot dat die warm word, desnoods een verhoogt toerental.

Dan het onluchtings schroefje dicht, wanneer er constand koelvloeistof uit komt.
Stukje rijden en dan nog een keer ontluchten de voorkeur met de neus omhoog.

De thermostaat kan wel kapot gaan als die opeens een grote slok koelvloeistof krijgt.

Het zijn sowieso geen makkelijke motoren om te ontluchten..

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: E36 328i Touring Tannengrün, weer up and running.

Bericht door ///Joost » 18 dec 2017, 09:47

Vreemd, de nek van de radiator zou wel even lang moeten zijn. 2 Cm lijkt me echt te kort, is er geen stuk afgebroken ooit?

Vwb ontluchten doe ik het zo (Bentley):

- Neus omhoog met assteunen of oprijblokken
- Ontluchtingsnippel eruit draaien en expansievat dop eraf.
- Kachel op max, fan op laag, AC uit
- Contact aan, motor niet starten
- Nu langzaam vullen gewoon normaal via het expansievat, geef lucht tijd om eruit te komen. Je vult nu langs beide kanten van het systeem, waardoor lucht eruit wordt gedrukt. Niet te snel gieten, want anders overstroomt het expansievat. Op een gegeven moment zie je KVS uit de ontluchting komen. Gewoon doorgieten, want er zal nog veel lucht meekomen. Nog 0.5 liter extra doorgieten zodat de meeste lucht eruit is. Ontluchtingsnippel erin draaien.
- Peil checken, er zit nu waarschijnlijk te veel in. Eruit halen met spuit of iets dergelijks. Ik gebruik een grote spuit die ik ooit bij een apotheek heb gekocht. Werkt perfect voor dat soort dingen (ook remvloeistof aftappen bijv.).
- Dop weer op het expansievat en rijden.
- Volgende dag even peil checken, en dan om de week nog even checken. Het kan lang duren eer écht alle lucht eruit is.

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 7995
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: E36 328i Touring Tannengrün, weer up and running.

Bericht door MParallel » 18 dec 2017, 13:52

Als de nek gebroken is, dan is die wel perfect rond afgebroken. Maar goed, sowieso spoedig een nieuwe bij de dealer bestellen.

Ik stond in eerste instantie nota bene nog op ophoogbokken. Maar ja toen weer recht gezet en verder laten draaien en toen klapte die slang eraf.

Maar goed om te weten, ontluchtingsnippel er helemaal uit draaien en reservoir ook (dat die geen druk opbouwt is dus niet erg?)
Valt me ook op dat er helemaal geen KVS uit de nippel komt, wel heel veel lucht/stoom.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: E36 328i Touring Tannengrün, weer up and running.

Bericht door ///Joost » 18 dec 2017, 14:06

Er zijn verschillende methodes om te ontluchten, maar ik ontlucht dus met de motor uit. Als de motor loopt (na het koud vullen+ontluchten) hoef je helemaal niet meer aan die ontluchtingsnippel te komen. Het laatste beetje lucht wat er nog in zit werkt ie zelf wel eruit richting het expansievat. Daarom zie je het niveau ook dalen de eerste paar dagen.

Druk opbouw is inprincipe niet nodig ten tijde van warm draaien. Het koelsysteem van de E36/E46 werkt echter rond de 95-99 graden bij bedrijfstemperatuur, dus je zit wel dicht tegen het kookpunt aan. De druk in je koelsysteem zorgt ervoor dat het water pas ruim boven de 100 graden z'n kookpunt pereikt (immers, onder druk stijgt het kookpunt van een vloeistof). Het is dus een ingebouwde veiligheid. Je moet echter wel tijdig de dop erop draaien bij warmdraaien, want anders heb je kans dat door uitzetting de KVS overloopt. Bij een gesloten systeem heb je dus een soort van luchtkussen waartegen de KVS aan drukt.

Maar goed, zoals vermeld is het dus nergens voor nodig om de motor draaiende te hebben met een open systeem. Zo simpel is het.

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 7995
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: E36 328i Touring Tannengrün, weer up and running.

Bericht door MParallel » 18 dec 2017, 14:22

^^
Interessant. Reden van met draaiende motor is dacht ik om te zorgen dat de t-stat opengaat. Anders vul je alles bij tot aan de t-stat en alles daarna is/blijft lucht.

Nou is me sowieso de route van KVS nog een mysterie. ingaande slang en uitgaande slang vanuit t-stat huis is helder. Dan heb je nog een 3e slang die op de radiateur uitkomt.

En waarom blijft de kachel koud ondank temp meter in midden/over midden. De kachel zit gewoon in de circulatie, dus als de waterpomp draait moet het gewoon kachelhuis in gaan. Geloof niet dat nu me kachelkleppen het beide ineens begeven hebben. Maar uit voorgaande ontluchtingssessies had ik hetzelfde. Dus hier zit toch nog iets wat ik niet helemaal doorzie.

Ik zal straks eerst de boel eens vullen met stilstaande motor.

Maar hoe vul je dan? Alleen via reservoir? En dan met nippel erin of eruit?

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: E36 328i Touring Tannengrün, weer up and running.

Bericht door Jan-Willem » 18 dec 2017, 15:06

Er zijn natuurlijk meerdere wegen naar rome, maar die methode die Joost gebruikt zou ik zelf nooit toepassen.
( overtollige koelvloeistof eruit zuigen, lang wachten tot dat alle lucht bellen eruit zijn, daarna weer checken of de koelvloeistof het juiste niveau heeft )
Dat duurt mij veelste lang.

Ik heb een keer s'morgens in een half uurtje een e36 radiateur gewisseld daarna een klein test rondje gereden en de ontuchtings schroef nog een keer open gedraaid met een verhoogt toerental.

Handen gewassen, schone kleren aan en direct dik 900km gereden.
Niveau stond perfect de volgende ochtend en ik heb er nooit meer wat bij in gedaan.

Als de kachel niet warm word is het systeem vaak nog niet goed ontlucht.
Aangezien er nog veel lucht en stoom uit komt is die nog niet goed ontlucht.
Als je die nippel los draait met een verhoogt toerental moet er behoorlijk veel vloeistof uit komen stromen.

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 7995
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: E36 328i Touring Tannengrün, weer up and running.

Bericht door MParallel » 18 dec 2017, 15:14

Wat me opvalt is dat er ook geen overloop is. Enige is dat de dop een >2bar veer/waarstand heeft en daar de boel dan kwijt kan. Maar verder is het naar mijn weten gesloten.

Om me M3 zit er op het expansievast waar je de drop op draait, nog een extra overflow met slang die op de grond uitkomt. Bij teveel KVS in reservoir, kan het er daar gewoon uitstromen.

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: E36 328i Touring Tannengrün, weer up and running.

Bericht door Jan-Willem » 18 dec 2017, 15:22

Die dop is de beveiliging tegen overdruk, door de druk die er ontstaat word het kooppunt van de koelvloeistof verhoogt.
Bij meer dan 2 bar ontsnapt de druk via de dop die het systeem beschermd tegen overdruk.

Bij een e30 wel is gezien dat die dop kapot was, wanneer die auto op tempratuur kwam zeek zo een hele plens koelvloeistof naar buiten.
Gelukkig was het de dop, want dit kan ook komen door een kapotte koppakking.

De overdruk gaat dan gewoon via de dop naar buiten, die dop kost een paar euro dus ik vervang hem altijd maar preventief :mrgreen:

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: E36 328i Touring Tannengrün, weer up and running.

Bericht door ///Joost » 18 dec 2017, 15:37

De enige reden waarom ik ontlucht zoals ik heb uitgelegd is dat je dan geen lucht rondpomt in je systeem, omdat de pomp niet draait. Zolang je auto met de neus omhoog staat, is je ontluchtingsnippel het hoogtse punt (ok, theoretisch normaal ook, maar neus omhoog helpt altijd). Als je gewoon langzaam doorgiet, wordt het systeem dus linksom en rechtsom gevuld, en zal er nergens lucht achterblijven. Je doet dit dus met de ontluchtingsnippel eruit.

Onderstaand is voor een E46, maar een E36 is hetzelfde principe.



En inderdaad, er zijn meer wegen die naar Rome leiden, dus doe vooral wat het beste werkt voor jou. :thumbup:

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 7995
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: E36 328i Touring Tannengrün, weer up and running.

Bericht door MParallel » 18 dec 2017, 17:44

Joost, als je zo beide kanten vult en er zit ergens, bijvoorbeeld achterin de motor een luchtbel, dan sluit je die toch op?

Net even vast wat KVS via ontluchtingsventiel erin gedaan. Ik dacht dit loopt direct over in het expansievat via dat kleine gaatje boven. Maar zie niks, dus misschien wel een groter kanaal. Ik ken de interne routing van de radiateur niet.

Zo verder. Ik ga ff het filmpje checken.

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3028
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: E36 328i Touring Tannengrün, weer up and running.

Bericht door 328Ti » 18 dec 2017, 17:54

Altijd gezeik op dit punt bij bmw. Ik zet het systeem vacuum en laat dan geleidelijk vollopen met kvs... setje kost 80-100e en je hebt een compressortje nodig

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: E36 328i Touring Tannengrün, weer up and running.

Bericht door ///Joost » 19 dec 2017, 09:30

MParallel schreef: 18 dec 2017, 17:44 Joost, als je zo beide kanten vult en er zit ergens, bijvoorbeeld achterin de motor een luchtbel, dan sluit je die toch op?

Net even vast wat KVS via ontluchtingsventiel erin gedaan. Ik dacht dit loopt direct over in het expansievat via dat kleine gaatje boven. Maar zie niks, dus misschien wel een groter kanaal. Ik ken de interne routing van de radiateur niet.

Zo verder. Ik ga ff het filmpje checken.
Nee, je sluit geen luchtbel op, want het kachelgedeelte zit lager dan de ontluchtingsnippel. Lucht reist altijd omhoog. Waarom gooi je er KVS in via de ontluchting? Het woord zegt het al...'ontluchting'... :bag: Je vult dus alleen bij via het expansievat. Ontluchting is om er lucht uit te laten.

Maar goed, beter uitgelegd dan nu gaat volgens mij niet...Volg nou gewoon het filmpje. En even doorgieten als er KVS uit de ontluchting komt, want je wil alle lucht er ook uit krijgen. Wel even een opvangbak oid eronder zetten.

Een BMW ontluchten is echt geen rocket science, al doet iedereen er wel altijd zo panisch over.

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: E36 328i Touring Tannengrün, weer up and running.

Bericht door Jan-Willem » 19 dec 2017, 10:32

Ik vul ook altijd het systeem ook via het ontluchtings gat, wel gooi er een beetje in en wacht tot dat het trechtertje weer leeg is.
Dan hoor je ook allemaal lucht belletjes naar boven komen.

Ik vul eerst het systeem zo veel mogelijk en dan start in de motor, kachel aan aanjager uit.
Met de onluchtings nippel een paar slagen open en de dop van het reservoir.
De motor met een iets verhoogt toerental laten draaien en wachten tot die warm word.

Maar goed wat Joost ook al zei iedereen doet het op zijn manier en het is maar net wat jezelf het makkelijkste vind werken :thumbup:

Dat laatste ben ik het helemaal mee eens, Joost!

Ga de volgende keer als ik wat meer tijd heb de methode die jij gebruikt is proberen :thumbup:

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 7995
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: E36 328i Touring Tannengrün, weer up and running.

Bericht door MParallel » 19 dec 2017, 14:17

Ik vulde nooit via ontluchtingsventiel, las het hier voor het eerst. Gisteren wel wat in gegooid om te testen, maar ik kon blijven vullen. Geen idee hoe dat kanaal intern in de rad loopt, en dus hoeveel voordat er niet meer bij kan.
Enige wat eruit kwam was vooral heel veel stoom.

Maar goed, het is uiteindelijk allemaal weer gelukt. Geen idee waarom deze keer zoveel moeizamer ging.
Vanochtend nog 1x getest. Level iets gezakt, dus nu opgetopt tot aan de Kald streep. Ventiel nog even opengedraaid en kwam nu meteen KVS uit.

En alleen hopen dan de slang goed blijft zitten op die veel te korte nek. So far so good.

@Tim, sorry voor je topicvervuiling. Anders mod maar ff overzetten in een M50/M52 ontluchtings how-to topic.

ErikS
Berichten: 18531
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: E36 328i Touring Tannengrün, weer up and running.

Bericht door ErikS » 19 dec 2017, 23:24

Ouwe meuk...

Maan
Berichten: 57
Lid geworden op: 02 dec 2014, 10:50

Re: E36 328i Touring Tannengrün, weer up and running.

Bericht door Maan » 20 dec 2017, 23:31

Vul 'm altijd met de motor uit. Vullen tot max en constant pompen in de bijrijderskant slang. Dan zakt het peil en vul ik 'm weer tot max. Na x aantal keer zakt het peil niet meer en heb ik een snikhete kachel. Probleem is dat als je 'm vult dat er niks aan de andere kant van de thermostaat komt. Er blijft dan toch vaak een luchtbel hangen. Als je dan een stevige bocht neemt word je kachel ineens "ff" warm. Neus omhoog begin ik niet meer aan. Ene keer lukt het wel...andere x matig.

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 7995
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: E36 328i Touring Tannengrün, weer up and running.

Bericht door MParallel » 21 dec 2017, 13:43

Maan schreef: 20 dec 2017, 23:31 Vul 'm altijd met de motor uit. Vullen tot max en constant pompen in de bijrijderskant slang. Dan zakt het peil en vul ik 'm weer tot max. Na x aantal keer zakt het peil niet meer en heb ik een snikhete kachel. Probleem is dat als je 'm vult dat er niks aan de andere kant van de thermostaat komt. Er blijft dan toch vaak een luchtbel hangen. Als je dan een stevige bocht neemt word je kachel ineens "ff" warm. Neus omhoog begin ik niet meer aan. Ene keer lukt het wel...andere x matig.
Precies. En als er geen KVS bij de thermostaat komt, dan is er ook niks wat hem opent en blijf je met het gezeur zitten.

Gebruikersavatar
Mrton
Berichten: 785
Lid geworden op: 06 jan 2010, 21:05

Re: E36 328i Touring Tannengrün, weer up and running.

Bericht door Mrton » 21 dec 2017, 13:50

Heeft er al iemand gezegd dat dit een heerlijk pornobak is?

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39712
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: E36 328i Touring Tannengrün, weer up and running.

Bericht door Arthur » 21 dec 2017, 15:47

Nee ;)

Gebruikersavatar
Mrton
Berichten: 785
Lid geworden op: 06 jan 2010, 21:05

Re: E36 328i Touring Tannengrün, weer up and running.

Bericht door Mrton » 21 dec 2017, 21:07

Oh toch? Kon het niet vinden, was al bang er overheen gelezen te hebben.

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7749
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: E36 328i Touring Tannengrün, alweer 2019

Bericht door Tim N » 06 mei 2019, 17:31

Tim N schreef: 18 nov 2017, 18:02 Dat denk ik komend voorjaar maar eens doen idd. Lambda's en eventueel de bobines aanpakken.
Nou... even weer een schopje vanaf december 2017.
Autotechnisch eindigde 2017 met slechts een nieuwe kentekenplaathouder achter en een koelerdop :lol:

Het was wel weer een roerig 2018, een scheiding, andere woning en veel zorgen verder. In 1e instantie beide Old/ Yougtimers mee genomen, en toch afgelopen week afscheid genomen van de minst praktische... helaas heeft afgelopen week na 18 jaar eigenaarschap de Mini het veld geruimd.
Ondertussen ook maar eens de BMW laten taxeren, en gelukkig kan deze de youngtimer verzekering in.
Afgelopen jaar krap 8.000 km mee gereden waarvan het merendeel heerlijk genieten was. (merendeel, af en toe had ik vreemde geluiden, daarover straks meer)

December 2018 kwam ik in een avondje MP/ Ebay een prettig diff tegen, een gereviceerd S2.93 188 huis met 25% sperplaten.
lag mooi in de buurt (Amersfoort ahum, dus maar een afspraak gemaakt en gelijk laten plaatsen bij de betreffende firma.
Afbeelding

Afbeelding

Niet verwacht dat dit zoveel verschil maakte in rijeigenschappen (ben geen drifter dus verwachte niet teveel voor sportief straatgebruik)
Maar na plaatsing was het met de 16"winterbandjes lekker glijden dit voorjaar, een upgrade die ik al veeeel eerder had moeten doen.

Niet veel later was het tijd voor een vloeistoffen beurt en kleine mijlpaal, op naar de 300.000 want daar gaan we voor natuurlijk.
Afbeelding

Daar het mei vakantie was de auto eens flink vertroeteld.
Afbeelding

Binnen en buiten gepoetst en gelijk het deurrubber en het zittingschuim van de bestuurder vervangen.
Maakt weer een groot verschil.
Afbeelding

Laatste foto van mijn twee "stationcars" samen. (mini lekt niet, was net gewassen voor de oplettende)
Afbeelding

Aangezien het eerder genoemde geluid zich permanent liet luiden een afspraak te Oss gemaakt om de vermoedelijke dader (wiellager L.A.) te laten aanpakken en dus maar gelijk beide wiellagers en een APK te pakken.

Dat was ook nodig, een van beiden wilde niet echt meewerken.
Afbeelding

Wat gaat 2019 brengen? Ik laat de remleidingen vervangen en ben van plan een ander onderstel te gaan steken.
Dubio is of rondom Bilstein B8 sprint dempers, of toch maar een KW V1/2 of Bilstein PSS set monteren.
Dit alles natuurlijk wel icm nieuwe veerschotels etc, sta open voor suggesties, rij geen circuit, en ben niet van plan maandelijks met instellingen te gaan stoeien.
Laatst gewijzigd door Tim N op 09 mei 2019, 08:27, 4 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22256
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: E36 328i Touring Tannengrün, weer up and running.

Bericht door Niels » 06 mei 2019, 17:52

Wel een knappe verschijning zo, mooie combi met het interieur.

Ik zou qua onderstel gewoon kijken of je een goede deal kunt scoren. Soms kom je op ebay.de echt een mooie aanbieding tegen, ik denk dat alle opties vrij dicht bij elkaar liggen behalve dat je bij de V2 nog wat extra kunt instellen.

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 7995
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: E36 328i Touring Tannengrün, weer up and running.

Bericht door MParallel » 06 mei 2019, 18:42

Foto's zijn bij mij niet zichtbaar.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: E36 328i Touring Tannengrün, weer up and running.

Bericht door ///Joost » 06 mei 2019, 19:59

Ik zie ook geen foto’s...

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7749
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: E36 328i Touring Tannengrün, weer up and running.

Bericht door Tim N » 06 mei 2019, 22:04

Vreemd, enkel icoontje?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 172 gasten