E36 328i Touring Tannengrün

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
lj328
Berichten: 92
Lid geworden op: 28 jun 2014, 20:33

Re: E36 328i Touring Tannengrün meets Estorilblau 323i (pg 12)

Bericht door lj328 » 03 aug 2017, 15:25

MParallel schreef: 03 aug 2017, 14:29 Jammer dat ik er niet bij kon zijn. Ziet er geslaagd uit. En dikke wagens.
p.s. Je komt het vaak tegen dat zwart in Duits als schwartz wordt geschreven, maar het is Schwarz, zonder t.
Sie haben Recht :wink:
Ik heb het gelijk even aangepast, gooi de d's en t's in het Nederlands ook al door elkaar laten we dat in het Duits in ieder geval correct houden.

Ommen is misschien wel een leuke plaats voor een E36 meet buiten het toeristen seizoen..... en droog weer.

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 8003
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: E36 328i Touring Tannengrün meets Estorilblau 323i (pg 12)

Bericht door MParallel » 03 aug 2017, 17:40

September 11-20 vertoef ik bij de Nürburgring, dus als iemand in de buurt is...

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6011
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: E36 328i Touring Tannengrün meets Estorilblau 323i (pg 12)

Bericht door matthyssie » 03 aug 2017, 17:46

Ik de week ervoor ;-)

Gebruikersavatar
Rogerb
Berichten: 1559
Lid geworden op: 25 okt 2011, 20:16
Auto: AudiTT/E91 330i

Re: E36 328i Touring Tannengrün meets Estorilblau 323i (pg 12)

Bericht door Rogerb » 03 aug 2017, 18:16

geweldige combo zo!

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7749
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: E36 328i Touring Tannengrün meets Estorilblau 323i (pg 12)

Bericht door Tim N » 12 nov 2017, 14:56

Wat een lekker middagje sleutelen had moeten zijn....

Klinkt somber niet? Nou ik ben er ook helemaal klaar mee.

Gister rond de klok van 2-en begonnen met wat een relatief simpele klus had moeten zijn.
Radiator was gaan lekken dus was het hoogtijd om een nieuwe te installeren.
En als je dan toch bezig bent het gehele zooitje preventief aanpakken.

-Radiator Behr
-Waterpomp SKF
-Thermostaat Behr
-Spanrollen SKF
-Beide riemen Conti
-MAF Bremi
Die laatste niet omdat ik problemen had maar hij was relatief goedkoop dus maar mee besteld. Oude was tenslotte nog de eerste.

(op de foto staat ook nog een visco daarover later meer)
Afbeelding

Dus zo gepland zo gegaan, 14uur aan de slag en de oude radiator was vlotjes verwijderd uit het motorcompartiment.
Afbeelding

Waarom hij niet meer kvs dicht was laat zeker niets te raden over.
Afbeelding

Daarna verder met het thermostaathuis en de thermostaat te verwijderen, deze 1e zag er nog goed uit.
Ze willen wel eens broos worden schijnbaar en ik had een alu versie achter de hand van JW voor het geval dat.
Waarschijnlijk dus al eens vervangen icm thermostaat.
Afbeelding

Door naar de waterpomp, dit was zo te zien wel de eerste nog, echter begonnen de tegenslagen hier.
De visco was met geen mogelijkheid van de waterpomp te krijgen.....
Dan maar incl visco eraf en hopen dat hij in de bankschroef los wil, tenslotte gebruik je de waterpomp niet weer dus die kan geofferd worden.
Afbeelding

Met de waterpomp aan de visco is JW flink aan de slag geweest maar helaas helaas het wilde niet los.
Er was geen andere mogelijkheid om de poelie los te krijgen en aangezien de visco niet helemaal 100 meer leek te zijn besloten deze te offeren.
Daardoor gekozen de nieuwe waterpomp etc te plaatsen en een nieuwe visco te bestellen en een leenvisco als tussenoplossing te plaatsen. Ondertussen rustig de nieuwe waterpomp, thermostaathuis met nieuwe thermostaat en de spanrollen geplaatst.

Dat offeren ging overigens erg goed.
Afbeelding

De poelie en riemen konden er daarna weer op en ik zou vandaag bij JW een leen visco oppikken om het werk rustig af te kunnen ronden aangezien het toch al donker werd.
Afbeelding

Vanmorgen de leenvisco opgepikt en het zag ernaar uit dat ik vandaag rustig de tijd kon nemen om te ontluchten en relatief vlot weer mobiel zou zijn. KVS erop, fanbladen op de visco gemonteerd en zorgen dat alles al een beetje gevuld raakte voor überhaupt de auto te starten. Kappen teruggeplaatst MAF vervangen en afgebouw.
Afbeelding


Bijna klaar :df: , front de lucht in op bokken en starten maar en even rustig laten lopen.
Drup drup drup :shock:

Ik zou toch de slangen goed aangedraaid hebben???...... nou was het dat maar, auto uit, luchtfilterkast er weer uit en het aanblik :( :( :(

Afbeelding

Ben er goed klaar mee ouwe meuk...

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: E36 328i Touring Tannengrün, soms zit het mee soms ook heel erg tegen.

Bericht door Jan-Willem » 12 nov 2017, 15:12

Het zat niet echt mee Tim!
Die visco koppeling zat echt goed vast haha.

Gelukkig hadden we deze nog :mrgreen:
Afbeelding


Oude meuk?
Het is de nieuwe troep wat lekt, echt ontzettend balen.

Ik heb dit hele rideltje in een uur tijd bij de Z3 kunnen doen :bag:

Gebruikersavatar
Trax
Berichten: 112
Lid geworden op: 28 nov 2010, 15:57

Re: E36 328i Touring Tannengrün, soms zit het mee soms ook heel erg tegen.

Bericht door Trax » 12 nov 2017, 15:43

Bouwt die niet druk op in KVS systeem waardoor radiator lek is en de oude bol staat ?

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26730
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: E36 328i Touring Tannengrün, soms zit het mee soms ook heel erg tegen.

Bericht door Martijn_bmw » 12 nov 2017, 15:54

Klote is dat he... ik zit ook nog vaak in dubio relatief nieuwe auto vs jongtimer maar aangezien ik de auto daily / 30k per jaar nodig heb door dit soort dingen toch de laatste tijd maar voor nieuwer gegaan.

Maar kijk toch nog regelmatig voor leuke e36 / e46’s.

Succes en hopelijk is hij snel weer on-route

Crookie
Berichten: 4303
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: E36 328i Touring Tannengrün, soms zit het mee soms ook heel erg tegen.

Bericht door Crookie » 12 nov 2017, 16:12

Tim, ik heb exact hetzelfde meegemaakt. Mijn radiator zag er hetzelfde uit. Ook vervangen voor een Behr. De slangen lekte bij mij. Eenmaal de slangen vervangen door oem bmw had ik geen lekkage meer.

Er zit een rubbere ring onder het expansievat dacht ik. En anders gewoon garantie toch?
Laatst gewijzigd door Crookie op 12 nov 2017, 16:14, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: E36 328i Touring Tannengrün, soms zit het mee soms ook heel erg tegen.

Bericht door Jan-Willem » 12 nov 2017, 16:13

Als ik zie hoeveel mensen dure reparaties en veel problemen hebben met relatief nieuwe auto's, laat mij dan maar lekker met de youngtimers rijden. :wink:

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: E36 328i Touring Tannengrün, soms zit het mee soms ook heel erg tegen.

Bericht door Martin van der Zwaard » 12 nov 2017, 16:15

KVS-tank lek?
Das balen idd.
Ik neem aan dat bekend was dat de visco tegengestelde draad heeft :hmmm:

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3539
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: E36 328i Touring Tannengrün, soms zit het mee soms ook heel erg tegen.

Bericht door RJK » 12 nov 2017, 16:20

Hoop ik ook. :D Meestal tik je ze zo los.

Dit jaar met de e39 ook weer dik 20k km gereden, wel wat geneuzel gehad met de luchtvering. Snap dan ook helemaal wat er gezegd wordt, rot ouwe meuk! Maar een moderne(re) auto is ook geen garantie op probleemloos rijden inderdaad.

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 8003
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: E36 328i Touring Tannengrün, soms zit het mee soms ook heel erg tegen.

Bericht door MParallel » 12 nov 2017, 16:28

^^
Zal toch?

Jaren terug (2009) had ik ook de tools niet, toen zo opgelost:

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7749
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: E36 328i Touring Tannengrün, soms zit het mee soms ook heel erg tegen.

Bericht door Tim N » 12 nov 2017, 16:38

Trax schreef: 12 nov 2017, 15:43 Bouwt die niet druk op in KVS systeem waardoor radiator lek is en de oude bol staat ?
Zeker niet, had de dop er nog af en de ontluchtingsnippel open. als je het stilstaand droogwrijft staat er iets later weer een glimmend hoekje. Oude was bol maar lekte enkel bij aansluiting core aan kunststof R.o.
Martijn_bmw schreef: 12 nov 2017, 15:54 dit soort dingen toch de laatste tijd maar voor nieuwer gegaan.
Dit soort dingen? Die kun je ook hebben met een 150Kkm auto, en als je niet zelf sleutelt merk je er niets van :tooth:
Klote is het wel
Crookie schreef: 12 nov 2017, 16:12 Tim, ik heb exact hetzelfde meegemaakt. Mijn radiator zag er hetzelfde uit. Ook vervangen voor een Behr. De slangen lekte bij mij. Eenmaal de slangen vervangen door oem bmw had ik geen lekkage meer.

Er zit een rubbere ring onder het expansievat dacht ik. En anders gewoon garantie toch?
Zie laatste foto precies op expansievat wit- zwart plastic overgang zweet het dan.
(dat van die rubber ring is wel een dingetje idd, had ik ook aan gedacht. Was er net helaas echt even klaar mee. Wacht tegenbericht van leverancier even af voor ik hem losmaak)
Martin van der Zwaard schreef: 12 nov 2017, 16:15 KVS-tank lek?
Das balen idd.
Ik neem aan dat bekend was dat de visco tegengestelde draad heeft :hmmm:
Ja zie laatste foto op overgang expansievat -radiator :cry:
Draad was idd bekend maar zat "moer" vast. :bag:
944-20v schreef: 12 nov 2017, 16:20 Hoop ik ook. :D Meestal tik je ze zo los.

Dit jaar met de e39 ook weer dik 20k km gereden, wel wat geneuzel gehad met de luchtvering. Snap dan ook helemaal wat er gezegd wordt, rot ouwe meuk! Maar een moderne(re) auto is ook geen garantie op probleemloos rijden inderdaad.
Ach ik kijk ook wel eens verder maar A) ik kan niet alles houden voor de hobby dus moet er wat weg. B) ik vind hem nooit meer in deze staat dat weet ik heel zeker. Dus gewoon lekker doorsleutelen en als je in een zone bezig bent delen eromheen preventief aanpakken.

Ouwe meuk is natuurlijk liefkozend, love hate op dit soort momenten. Het is net een vrouw :lollerdelol:

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 8003
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: E36 328i Touring Tannengrün, soms zit het mee soms ook heel erg tegen.

Bericht door MParallel » 12 nov 2017, 17:01

Nieuwe auto’s hebben veel meer gezeik en kun je amper zelf nog wat aan doen. E36 is nu gewoon oude en makkelijke techniek.

Dat bol staan van rad wel vaker gehoord, maar nooit zo gezien.

Dat expansievat is echt klote om los te halen/nieuw te plaatsen.

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3028
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: E36 328i Touring Tannengrün, soms zit het mee soms ook heel erg tegen.

Bericht door 328Ti » 12 nov 2017, 18:50

Klote man, maar zoals eerder aangegeven, autos van na 2000-2004 is geen zak meer aan en kwaliteit van onderdelen/engineering zwaar kak (als de auto het einde van het onderhoudsboekje maar haalt)

Hopelijk snel bahnen met die bak!

Crookie
Berichten: 4303
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: E36 328i Touring Tannengrün, soms zit het mee soms ook heel erg tegen.

Bericht door Crookie » 12 nov 2017, 20:54

MParallel schreef: 12 nov 2017, 17:01 Nieuwe auto’s hebben veel meer gezeik en kun je amper zelf nog wat aan doen. E36 is nu gewoon oude en makkelijke techniek.

Dat bol staan van rad wel vaker gehoord, maar nooit zo gezien.

Dat expansievat is echt klote om los te halen/nieuw te plaatsen.
Ik had exact een dezelfde radiator. Bol en lekkende.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39753
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: E36 328i Touring Tannengrün, soms zit het mee soms ook heel erg tegen.

Bericht door Arthur » 12 nov 2017, 21:53

Ik rijd nieuwere auto's in de garantie. Dan is al het gezeik voor de dealer en hoef ik niet zelf te sleutelen aan ouwe meuk ;)
:tooth:

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: E36 328i Touring Tannengrün, soms zit het mee soms ook heel erg tegen.

Bericht door ///Joost » 13 nov 2017, 09:29

Join the club, Tim... :tooth: :(

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: E36 328i Touring Tannengrün, soms zit het mee soms ook heel erg tegen.

Bericht door Reind » 13 nov 2017, 09:35

Soms zit het mee soms zit het tegen. Spul wat al lange tijd niet los is geweest kan inderdaad goed vast zitten. Vooral op plekken met veel temperatuurverschil. Kijkend na je tekst in de topicregel had ik iets ergers verwacht zoals koppanking eruit of compressieverlies ofzo. Dan vind ik dit wel meevallen en valt in de categorie hoort erbij.

Nieuwe radiateur erin en nieuwe visco en klaar toch?

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7749
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: E36 328i Touring Tannengrün, soms zit het mee soms ook heel erg tegen.

Bericht door Tim N » 13 nov 2017, 11:43

Ach ja, ben al erg druk met werk laatste maanden dus dan is het een tegenvaller als je de dubbele tijd aan het sleutelen bent.

Wat zouden jullie doen, exact zelfde koeler nogmaals bestellen (hella Behr) deze terugsturen en hopen op een refund van de leverancier.
of de koeler demonteren expansievat loshalen, en hopen dat het op die verbinding simpel op te lossen is.

Iemand ervaringen mee? of is het een goed idee om het expansievat de- en monteren om te kijken of de pakking gewoon niet goed zit en zorgen dat het weer goed afsluit?
(scheelt een hoop rompslomp als dat eenvoudig te doen is)

Afbeelding

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: E36 328i Touring Tannengrün, soms zit het mee soms ook heel erg tegen.

Bericht door ///Joost » 13 nov 2017, 11:56

Ik ben er klaar mee, met die Behr-Hella radiators. Ik heb een Nissens geregeld en die zou morgen of overmorgen binnen moeten komen. De B-H stuur ik terug via misterauto voor een refund
Ik wilde niet nog een keer hetzelfde akkefietje, want het kan zo maar dat Behr een bepaalde tolerantie hanteert en dat je straks weer met hetzelfde euvel zit. Het hoeft niet, maar net als jij heb ik een hekel aan 2 keer hetzelfde werk te doen, laat staan 3 keer.

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: E36 328i Touring Tannengrün, soms zit het mee soms ook heel erg tegen.

Bericht door Jan-Willem » 13 nov 2017, 12:36

Dat reservoir er uit halen valt echt vies tegen weet ik uit ervaring, maar stuk is die toch al dus je kan het proberen.
Als je hem er uit krijgt desnoods een nieuw rubber bestellen bij BMW en het reservoir terug monteren.
Deze terug sturen naar Duitsland, wachten op een nieuwe en dan weer monteren schiet ook niet op dan ben je zo week 2 weken verder.

Nissens maakt zelf geen radiateurs, ik had een Nissens doos maar op de radiateur zelf stond AVA.
Ik had er nog nooit van gehoord, volgens mij buurman die bij Care schadeherstel heeft gewerkt is AVA wel een goed merk.
Helaas had ik hem snel nodig dus had ik de radiateur bij de lokale automaterialen zaak besteld.

Bij jou is het helemaal vreemd Joost, al gaat mijn voorkeur zelf altijd wel uit naar Behr / Hella.
Al 2 keer een nieuwe van besteld in het verleden en nooit problemen gehad, scheelt dat deze wel vast zaten met normale slang klemmen.

Online
Gebruikersavatar
nickdoesburg
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 jul 2013, 11:38
Auto: F01 740i / F12 M6 / E30
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: E36 328i Touring Tannengrün, soms zit het mee soms ook heel erg tegen.

Bericht door nickdoesburg » 13 nov 2017, 13:15

Ik heb ook problemen gehad met die Behr radiateuren in m'n E36, eentje lekte na 2 jaar, vervangen voor nieuwe Behr en die was na 1 jaar ook weer lek.. Waardeloos spul. Bij mij lekte hij op de aanhechting van de plastic endtanks aan de radiator core.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: E36 328i Touring Tannengrün, soms zit het mee soms ook heel erg tegen.

Bericht door ///Joost » 13 nov 2017, 13:30

nickdoesburg schreef: 13 nov 2017, 13:15 Ik heb ook problemen gehad met die Behr radiateuren in m'n E36, eentje lekte na 2 jaar, vervangen voor nieuwe Behr en die was na 1 jaar ook weer lek.. Waardeloos spul. Bij mij lekte hij op de aanhechting van de plastic endtanks aan de radiator core.
Goed om te weten, Nick. Ik sta er wel van te kijken, want bij mij staat Behr echt voor kwaliteit. Dat lijkt tegenwoordig dus ook behoorlijk tegen te vallen.
Overigens had ik op mijn E36 M3 een AVA van de lokale Brezan. Die werkte gewoon prima en paste ook goed. Dat was trouwens ook nog met slangenklemmen en een stand alone expansievat. Vroegah' was alles beter...

En Tim, kop op! Ik baalde ook echt als een stekker, maar zolang je weet waar het lek zit kun je je daar op focussen en extra nauwkeurig kijken als je het straks weer monteert. Zoals gezegd en nu ook door anderen onderschreven, zou ik geen tweede Behr-Hella radiator meer kopen.
Laatst gewijzigd door ///Joost op 13 nov 2017, 13:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Darudevampire, erwin20vt, Fabian, Geertmans, Marc Sierra, MJW, nickdoesburg, Nivek en 242 gasten