BMW e30 '85 325i restauratie en 320 Touring '88 daily
-
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 10 jun 2014, 11:54
Re: BMW e30 '85 325i restauratie -> onderstel voor done!
Vorige week vrijdag nog even het front erin gelast. Voordat ik dat kon doen, moest er eerst nog een sleepoog terug aan het voorste deel.
Vervolgens het front gepast en even vast gezet met wat spotlasjes (we kunnen het nog! )
En toen vast gelast. Vervolgens de zijschermen en motorkap even met wat boutjes vast gezet en de keienvanger, bumper en grilletjes er even los op gezet. Lijkt dan ineens weer heel wat .
Vervolgens het front gepast en even vast gezet met wat spotlasjes (we kunnen het nog! )
En toen vast gelast. Vervolgens de zijschermen en motorkap even met wat boutjes vast gezet en de keienvanger, bumper en grilletjes er even los op gezet. Lijkt dan ineens weer heel wat .
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: BMW e30 '85 325i restauratie -> weer een rollende body!
Mooi lasapparaat heb je trouwens.
-
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 10 jun 2014, 11:54
Re: BMW e30 '85 325i restauratie -> weer een rollende body!
Thanks. Moet weer even wennen, maar hoor van vele dat het een goede is! Als ie doet wat ik wil, werkt het zeker goed .
Het front had ik, ondanks alle metingen, schijnbaar toch niet goed gemonteerd. Ik had 1 cm te kort om de keienvanger er tegen aan te schroeven. Vanmorgen dus begonnen met deze los te maken en met een rubberen hamer een centimeter naar voren getikt. Nu sloot alles veel beter aan en kan ik de keienvanger er netjes tegenaan schroeven zoals het hoort!
Nadat dat klusje mij 2 uur had gekost, kwam mijn broertje langs om wat spullen te stralen voor zijn bootje. Hij kwam precies op tijd om te helpen met de ramen uit de body te halen, zodat ik precies kan zien waar nog narigheid zit. Zo gezegd, zo gedaan en 30 minuten later stonden alle ramen heel in een hoekje van de loods. Zoals verwacht kwam er onder het voorraam de nodige roest naar voren.
Aan de bijrijders kant is het helaas ook iets krokanter als ik had verwacht:
Eerst de bestuurderskant maar aanpakken. Onder het bovenste plaatwerk zat ook genoeg roest. Hier heb ik ook nog een stuk van uitgeslepen en een nieuwe deel voor gemaakt, aangezien ik deze net niet uit de donor kon halen. Eruit met de rottigheid:
Dan telkens bijwerken, passen en meten.
Aan het einde van de rit alles netjes maken en hierna in de primer gezet:
Offerte voor het spuiten is inmiddels ook binnen. Als het financieel haalbaar is, zal de buitenkant in maart gespoten gaan worden.
-
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 10 jun 2014, 11:54
Re: BMW e30 '85 325i restauratie -> weer een rollende body!
Tijd voor weer eens een update.
Nu alles weer rolt, is het plan om de motorruimte, cabine en kofferbak zelf te spuiten om deze vervolgens ook zelf in kleur te spuiten.
Vorige week zaterdag en vandaag bezig geweest met het kaal halen van de motorruimte. Dit wilde ik in eerste instantie gaan stralen, maar er lag meer straalgrit naast dan dat er verf werd verwijderd, dus dit idee snel laten varen. Terug naar de vertrouwde haakse slijper en staalborstels.
Op het schutbord kwamen we nog een slechte plek tegen. Deze uitgeslepen en een nieuw stukkie ingezet. Merk wel dat ik er steeds handiger in wordt. Met 30 minuten van het uitslijpen tot aan het afwerken.
Nieuwe erin:
Daarna verder met de laatste paar stukjes schoonmaken, stofzuiger door de toko en over jezelf, daarna schuren en als laatste vetvrij maken met wat oude lappen en terpetine. Nog even wat gaten afplakken en viola:
Vervolgens voor de eerste keer werken met een verfspuit en 2k spul. Eerst de etch/wash primer erop:
Lijkt dan al heel wat ipv zinnoberrot, cosmosblauw en wat roestplekken.
Dan een uurtje wachten en toen kon de grondlaag er nat op nat overheen. Dan maak je een lange dag tot 19:00, maar het resultaat is dan wel super:
Woensdag a.s. de cabine en kofferbak doen. Daar zitten gelukkig minder rare hoeken in, dus zal het hopelijk een stuk sneller gaan!
Nu alles weer rolt, is het plan om de motorruimte, cabine en kofferbak zelf te spuiten om deze vervolgens ook zelf in kleur te spuiten.
Vorige week zaterdag en vandaag bezig geweest met het kaal halen van de motorruimte. Dit wilde ik in eerste instantie gaan stralen, maar er lag meer straalgrit naast dan dat er verf werd verwijderd, dus dit idee snel laten varen. Terug naar de vertrouwde haakse slijper en staalborstels.
Op het schutbord kwamen we nog een slechte plek tegen. Deze uitgeslepen en een nieuw stukkie ingezet. Merk wel dat ik er steeds handiger in wordt. Met 30 minuten van het uitslijpen tot aan het afwerken.
Nieuwe erin:
Daarna verder met de laatste paar stukjes schoonmaken, stofzuiger door de toko en over jezelf, daarna schuren en als laatste vetvrij maken met wat oude lappen en terpetine. Nog even wat gaten afplakken en viola:
Vervolgens voor de eerste keer werken met een verfspuit en 2k spul. Eerst de etch/wash primer erop:
Lijkt dan al heel wat ipv zinnoberrot, cosmosblauw en wat roestplekken.
Dan een uurtje wachten en toen kon de grondlaag er nat op nat overheen. Dan maak je een lange dag tot 19:00, maar het resultaat is dan wel super:
Woensdag a.s. de cabine en kofferbak doen. Daar zitten gelukkig minder rare hoeken in, dus zal het hopelijk een stuk sneller gaan!
-
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 10 jun 2014, 11:54
Re: BMW e30 '85 325i restauratie -> motorruimte gespoten!
Gisteren en vandaag gestort op binnenkant. Aangezien de vloer van de cabine niet heel erg slecht is, besloten om alleen de kleine roest plekken kaal te halen en de rest goed op te schuren. Uiteindelijk ben je dan nog een dag bezig om alles goed kaal te halen, te schuren, gros weg te zuigen en vervolgens te ontvetten. Omdat dit de binnenkant betrof, ook gelijk de moeite genomen om het dak na 3 jaar maar eens af te stoffen... Kon geen kwaad .
Terug naar vandaag. Vanmorgen nog wat laatste delen kaal gehaald die ik gisteren in het donker over het hoofd had gezien. Vervolgens de boel schoongemaakt, ontvet, stuur en de deuren er uitgehaald en alles afgeplakt. Dan eerst in weer in de etchprimer:
Interieurruimte weer allemaal één egale kleur. Wat een rust geeft dat; niet alleen voor t oog maar ook in het hoofd
Ook de kofferbak heeft een zelfde behandeling ondergaan. Nog wat kleur aanbrengen en de tapijtjes e.d. kunnen allemaal weer terug!
De motorruimte heeft ook nog een extra laag gekregen. Uiteindelijk moeten er 3 lagen op, voordat de volgende laag erop mag. Dus dat wordt binnenkort nog een keer schuren en tegelijk met de rest nog een laag aanbrengen. De kleur ga ik ook maar eens bestellen eerdaags.
Terug naar vandaag. Vanmorgen nog wat laatste delen kaal gehaald die ik gisteren in het donker over het hoofd had gezien. Vervolgens de boel schoongemaakt, ontvet, stuur en de deuren er uitgehaald en alles afgeplakt. Dan eerst in weer in de etchprimer:
Interieurruimte weer allemaal één egale kleur. Wat een rust geeft dat; niet alleen voor t oog maar ook in het hoofd
Ook de kofferbak heeft een zelfde behandeling ondergaan. Nog wat kleur aanbrengen en de tapijtjes e.d. kunnen allemaal weer terug!
De motorruimte heeft ook nog een extra laag gekregen. Uiteindelijk moeten er 3 lagen op, voordat de volgende laag erop mag. Dus dat wordt binnenkort nog een keer schuren en tegelijk met de rest nog een laag aanbrengen. De kleur ga ik ook maar eens bestellen eerdaags.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: BMW e30 '85 325i restauratie -> motorruimte gespoten!
Gaaf hoor! Erg tof om zulke updates te lezen. Welke kleur wordt ie uiteindelijk?
- nickdoesburg
- Berichten: 282
- Lid geworden op: 23 jul 2013, 11:38
- Auto: F01 740i / F12 M6 / E30
- Locatie: Schoonhoven
- Contacteer:
Re: BMW e30 '85 325i restauratie -> motorruimte gespoten!
Hahah dit klinkt me vrij bekend, bij alles wat je denkt "doe ik even" is het Poef!!, weg dag
Lekker bezig, maakt gestaag progressie! Ben benieuwd naar het eindresultaat!
-
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 10 jun 2014, 11:54
Re: BMW e30 '85 325i restauratie -> motorruimte gespoten!
Bedankt. Altijd leuk om elkaars projecten te bekijken! Ik wil de originele kleur terug brengen: Cosmosblau. Is een kleur die je niet veel ziet in Nederland. Heb nog even getwijfeld over Calypsorot, persoonlijk mijn favoriete é30 kleur, maar die is nooit geleverd op een type 1. Dus uiteindelijk toch besloten voor origineel te gaan.
Dat gebeurd me tijdens dit project maar al te vaak. "Even dit, even dat". Maar elk ditje of datje is zo een paar uur werk. Iemand vroeg mij laatst hoeveel uur ik erin heb zitten, maar heb die gelukkig niet bijgehoudennickdoesburg schreef: ↑04 jan 2018, 21:44Hahah dit klinkt me vrij bekend, bij alles wat je denkt "doe ik even" is het Poef!!, weg dag
Lekker bezig, maakt gestaag progressie! Ben benieuwd naar het eindresultaat!
-
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 10 jun 2014, 11:54
Re: BMW e30 '85 325i restauratie -> motorruimte gespoten!
Deze tijd van het jaar is het helaas wat koud in de loods. Hierdoor kom ik niet helemaal toe aan het spuiten van de ruimtes die ik wil doen.
Daarnaast zoek ik nog een goed rechter voorscherm. Dus werd het tijd voor wat klusjes die je mooi thuis kunt doen als het wat kouder is.
De remmen had ik al een tijdje terug fel oranje gemaakt. Echter moest ik deze nog steeds eens reviseren. Handleiding erbij genomen en op mijn gemakje de remmen maar eens uit elkaar gehaald. Nieuwe rubbers en zuigers achter er in gezet.
De voorzijde had ik geen zuigers voor, maar deze bleken helaas toch beschadigd te zijn. Het was niet voelbaar met de nagel, maar de andere had pitjes erin zitten. Uiteindelijk weer twee nieuwe besteld en deze gisteren binnen gekomen. Vanavond de voorste maar eens af maken en dan liggen de remmen ook weer klaar om gemonteerd te worden.
De kabelboom was, gezien de leeftijd van de auto, nog redelijk netjes. Echter zaten er twee kleine plekken in die mij niet bevielen.
1. Iemand vond het ooit nodig om de check control kabel af te knippen.
2. De koplampstekker was dusdanig verbouwd dat het met een wir war van kabelschoentjes, koppelbussen (waar de aders van open en bloot lagen, dus kans op kortsluiting) en zo was er nog wel meer narigheid.
Dus eruit met de oude verkeerde bende:
Vervolgens via Nico van de E30club een check control kabel kunnen bemachtigen, Lukas heeft een stukje kabel met koplamp aansluiting opgestuurd. Via Ebay nog een kabelboom voor centrale deurvergrendeling bemachtigd. Deze onderdelen met ongeveer 10 uur arbeid, 60 meter textieltape, wat soldeertin en wat krimpkousjes gaf een nette, zonder ellende bevattende kabelboom.
Ondertussen ook de hoofdsteunen van de achterbank maar even een opknapbeurtje gegeven. Je ziet er straks niks meer van, maar zit me dan niet lekker. Eerst alle oppervlakkige roest eraf geschuurd. Daarna in twee lagen Hammerite gezet.
Hopelijk wordt het binnenkort weer wat warmer. Over twee weken voorjaarsvakantie in het basisonderwijs. Dan staan er 4 dagen gepland om de buitenkant te schuren en te plamuren, om deze zo goed als spuit klaar te maken voor in april.
Daarnaast zoek ik nog een goed rechter voorscherm. Dus werd het tijd voor wat klusjes die je mooi thuis kunt doen als het wat kouder is.
De remmen had ik al een tijdje terug fel oranje gemaakt. Echter moest ik deze nog steeds eens reviseren. Handleiding erbij genomen en op mijn gemakje de remmen maar eens uit elkaar gehaald. Nieuwe rubbers en zuigers achter er in gezet.
De voorzijde had ik geen zuigers voor, maar deze bleken helaas toch beschadigd te zijn. Het was niet voelbaar met de nagel, maar de andere had pitjes erin zitten. Uiteindelijk weer twee nieuwe besteld en deze gisteren binnen gekomen. Vanavond de voorste maar eens af maken en dan liggen de remmen ook weer klaar om gemonteerd te worden.
De kabelboom was, gezien de leeftijd van de auto, nog redelijk netjes. Echter zaten er twee kleine plekken in die mij niet bevielen.
1. Iemand vond het ooit nodig om de check control kabel af te knippen.
2. De koplampstekker was dusdanig verbouwd dat het met een wir war van kabelschoentjes, koppelbussen (waar de aders van open en bloot lagen, dus kans op kortsluiting) en zo was er nog wel meer narigheid.
Dus eruit met de oude verkeerde bende:
Vervolgens via Nico van de E30club een check control kabel kunnen bemachtigen, Lukas heeft een stukje kabel met koplamp aansluiting opgestuurd. Via Ebay nog een kabelboom voor centrale deurvergrendeling bemachtigd. Deze onderdelen met ongeveer 10 uur arbeid, 60 meter textieltape, wat soldeertin en wat krimpkousjes gaf een nette, zonder ellende bevattende kabelboom.
Ondertussen ook de hoofdsteunen van de achterbank maar even een opknapbeurtje gegeven. Je ziet er straks niks meer van, maar zit me dan niet lekker. Eerst alle oppervlakkige roest eraf geschuurd. Daarna in twee lagen Hammerite gezet.
Hopelijk wordt het binnenkort weer wat warmer. Over twee weken voorjaarsvakantie in het basisonderwijs. Dan staan er 4 dagen gepland om de buitenkant te schuren en te plamuren, om deze zo goed als spuit klaar te maken voor in april.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: BMW e30 '85 325i restauratie -> motorruimte gespoten!
Mooi die klauwen, heb je ze zelf gespoten of gepoedercoat? Welke producten heb je gebruikt?
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: BMW e30 '85 325i restauratie -> motorruimte gespoten!
Mooie update weer!
- Jeroen
- Berichten: 1086
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:37
Re: BMW e30 '85 325i restauratie -> motorruimte gespoten!
Blijft een mooi project dit. En wat een werk en tijd gaat er in zitten. Erg leuk om te blijven volgen.
-
- Berichten: 4303
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: BMW e30 '85 325i restauratie -> motorruimte gespoten!
Even het hele topic doorgelezen. Petje af voor het (las) werk en geduld.
-
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 10 jun 2014, 11:54
Re: BMW e30 '85 325i restauratie -> motorruimte gespoten!
Heb ze zelf geschilderd met deze twee componenten verf:
Erg mooi spul. Wel echt een nachtje laten drogen. Had ze aan de oude remslangen hangen. Heb ze zelf iets te snel neergelegd, waardoor er wat kringen in zitten van de ondergrond.
Bedankt heren. Motiveert altijd weer om zulke complimenten te lezen. Einde komt nu toch eindelijk in zicht.
Van de week de remmen afgerond. Viel niet nog helemaal mee. Achterremmen zijn af.
Voor heb ik ook klaar liggen. Nu de hoofdremcilinder nog doen van de week:
-
- Berichten: 4303
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: BMW e30 '85 325i restauratie -> motorruimte gespoten!
Ik heb toevallig dezelfde verf in huis. Bij welke temperatuur heb jij het verwerkt..?
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: BMW e30 '85 325i restauratie -> motorruimte gespoten!
Ik ga dat ook eens onderzoeken. Foliatec verkoopt dezelfde setjes zie ik.
-
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 10 jun 2014, 11:54
Re: BMW e30 '85 325i restauratie -> motorruimte gespoten!
Was ergens in de zomer. Denk een graadje of 15-20. Hebben daarna nog een nacht buiten gehangen vanwege de lucht.
Ik heb het destijds bij deze shop besteld:
https://www.jps-tuningshop.com/contents ... aidHP.html
Het is goed aan te brengen. Niet te dun doen, zou ze voor het mooie misschien nog een laag moeten geven. Blanke lak is misschien een optie om te doen.
-
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 10 jun 2014, 11:54
Re: BMW e30 '85 325i restauratie -> motorruimte gespoten!
Inmiddels staat er een definitieve afspraak bij de spuiter. 7 mei die kant op en in die week wordt de auto gespoten.
Ondertussen zelf het één en ander afgerond:
Hoofdsteun beugels zijn af. Kunnen eerdaags in de achterbank gezet gaan worden. Je ziet er niks van, maar dat roestige stond me niet aan
De remklauwen incl. de nieuwe rvs omvlochten remslangen:
De auto strijkkit heb ik inmiddels ook weer terug aangebracht. Ik heb geprobeerd dit zo origineel mogelijk te laten lijken. In elk geval niet te dun willen werken!
Ook nog een bestelling eruit gedaan voor wat laatste schuurpapier, verf benodigdheden en ander klein spul. Binnenkort nog even een net rechter voorscherm ophalen en dan is alles binnen om strak te maken voor de spuiter.
Ondertussen zelf het één en ander afgerond:
Hoofdsteun beugels zijn af. Kunnen eerdaags in de achterbank gezet gaan worden. Je ziet er niks van, maar dat roestige stond me niet aan
De remklauwen incl. de nieuwe rvs omvlochten remslangen:
De auto strijkkit heb ik inmiddels ook weer terug aangebracht. Ik heb geprobeerd dit zo origineel mogelijk te laten lijken. In elk geval niet te dun willen werken!
Ook nog een bestelling eruit gedaan voor wat laatste schuurpapier, verf benodigdheden en ander klein spul. Binnenkort nog even een net rechter voorscherm ophalen en dan is alles binnen om strak te maken voor de spuiter.
-
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 10 jun 2014, 11:54
Re: BMW e30 '85 325i restauratie -> motorruimte gespoten!
Afgelopen week een nieuwe mijlpaal bereikt
Dinsdagavond een geïmproviseerde spuitcabine gebouwd en de hele auto afgenomen om zoveel mogelijk stof kwijt te zijn.
Vervolgens zaterdag alles klaar gemaakt om te gaan spuiten. Nadat ik het spuitpistool lekker had afgesteld, zat de kleur er al gauw op. Vervolgens de blanke lak klaar gemaakt en in spuitpistool nr. 2 gegoten. Laatste deel was helaas lastig te zien wat ik deed.
Toen eenmaal de spuitnevel was opgetrokken, kon ik een snelle blik werpen op mijn werk. Zelf heel wijs met hoe het geworden is! Voor een eerste keer valt het mij alles mee en ben ik blij met hoe het er uitgekomen is. Ook het aantal stofdeeltjes in de lak is te verwaarlozen.
Op de foto's is het nog iets donkerder dan in het echt.
Momenteel een berg laatste onderdelen besteld en hopen dat die voor a.s. vrijdag binnen zijn. Dan ga ik, samen met mijn vriendin, beginnen met het terugplaatsen van de remleidingen, rembekrachtiger met hoofdcilinder, remklauwen, Kabelboom, stuurhuis met stuurbekrachtiging en nieuwe spoorstangen, hoofdkoppelingscilinder en het motorblok uit de hoek trekken. Deze wordt in de week na Pasen voorzien van een nieuwe riem, waterpomp en verse zwarte laklaag. Met een beetje mazzel kan de 6 pitter over een week of 2 weer lopen!
Dinsdagavond een geïmproviseerde spuitcabine gebouwd en de hele auto afgenomen om zoveel mogelijk stof kwijt te zijn.
Vervolgens zaterdag alles klaar gemaakt om te gaan spuiten. Nadat ik het spuitpistool lekker had afgesteld, zat de kleur er al gauw op. Vervolgens de blanke lak klaar gemaakt en in spuitpistool nr. 2 gegoten. Laatste deel was helaas lastig te zien wat ik deed.
Toen eenmaal de spuitnevel was opgetrokken, kon ik een snelle blik werpen op mijn werk. Zelf heel wijs met hoe het geworden is! Voor een eerste keer valt het mij alles mee en ben ik blij met hoe het er uitgekomen is. Ook het aantal stofdeeltjes in de lak is te verwaarlozen.
Op de foto's is het nog iets donkerder dan in het echt.
Momenteel een berg laatste onderdelen besteld en hopen dat die voor a.s. vrijdag binnen zijn. Dan ga ik, samen met mijn vriendin, beginnen met het terugplaatsen van de remleidingen, rembekrachtiger met hoofdcilinder, remklauwen, Kabelboom, stuurhuis met stuurbekrachtiging en nieuwe spoorstangen, hoofdkoppelingscilinder en het motorblok uit de hoek trekken. Deze wordt in de week na Pasen voorzien van een nieuwe riem, waterpomp en verse zwarte laklaag. Met een beetje mazzel kan de 6 pitter over een week of 2 weer lopen!
-
- Berichten: 4303
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: BMW e30 '85 325i restauratie -> Motorruimte terug in kleur!
leuk man, doe je goed. Welke kleur ga je voor de buitenzijde gebruiken? Ook hetzelfde?
-
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 10 jun 2014, 11:54
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: BMW e30 '85 325i restauratie -> Motorruimte terug in kleur!
Super! Het gaat goed vooruit zo! Vooral als de wagen in de lak zit, voelt het meteen als progressie.
-
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 10 jun 2014, 11:54
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 26726
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: BMW e30 '85 325i restauratie -> Motorruimte terug in kleur!
mooi hoor! wordt echt een hele gave E30 weer zo
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 226 gasten