BMW e30 '85 325i restauratie en 320 Touring '88 daily

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Jeffrey026
Berichten: 1658
Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
Auto: tja welke zal het worden?

Re: BMW e30 '85 325i restauratie -> Motorruimte terug in kleur!

Bericht door Jeffrey026 » 28 mar 2018, 22:34

geen half werk! foto's blijven posten altijd leuk plaatjes te kijken.

Sprungcasper
Berichten: 154
Lid geworden op: 10 jun 2014, 11:54

Re: BMW e30 '85 325i restauratie -> Motorruimte terug in kleur!

Bericht door Sprungcasper » 28 mar 2018, 22:40

Jeffrey026 schreef: 28 mar 2018, 22:34 geen half werk! foto's blijven posten altijd leuk plaatjes te kijken.
Martijn_bmw schreef: 28 mar 2018, 17:37 mooi hoor! wordt echt een hele gave E30 weer zo :)
Blijven het zeker updaten. Leuk om te zien dat zoveel mensen het inmiddels volgen.
En dat is wel de bedoeling Martijn! Ken de filmpjes van mijn toen rijdende é30 van binnen en buiten. Wordt tijd om weer eens nieuwe te gaan maken straks :mrgreen: :df:

Sprungcasper
Berichten: 154
Lid geworden op: 10 jun 2014, 11:54

Re: BMW e30 '85 325i restauratie -> Motorruimte terug in kleur!

Bericht door Sprungcasper » 22 apr 2018, 21:02

Inmiddels is er weer een berg werk verzet.

Nadat de verf een weekje heeft uit kunnen harden, kon de kabelboom er terug in:
Afbeelding

Vervolgens kon ook de motor er terug in gehangen worden:
Afbeelding

In de tussentijd thuis ook nog het één en ander kunnen doen. De hoofdremcilinder opgeknapt en het reservoir weer helemaal netjes schoon gekregen:
Afbeelding

Afbeelding

Afgelopen weekend samen met Chris de koppeling vervangen en de versnellingsbak voorzien van nieuwe keerringen. Daarna alle koelslangen terug, pedalen weer op zijn plaats en rembekrachtiger samen met gereviseerde hoofdremcilinder weer op zijn oude vertrouwde plekje.
Afbeelding

A.s. woensdag en donderdag de laatste hand eraan leggen en dan kan de motor na 4 jaar weer gestart worden. Daarna wat puntjes op de i en kunnen we hopelijk weer remmen en rijden. :df:

Sprungcasper
Berichten: 154
Lid geworden op: 10 jun 2014, 11:54

Re: BMW e30 '85 325i restauratie -> Motorruimte terug in kleur!

Bericht door Sprungcasper » 28 apr 2018, 11:37

Nog even het blokje kan weer gestart worden! :wave:

Vorige week hadden we het kleppendeksel nog even van de kop af gepakt, met het idee om de kleppen te stellen. Echter waren de plaatjes om de kleppen te stellen verdwenen. Wel gelijk even kans gehad om de nokkenas te inspecteren. Zag er allemaal heel goed uit. Beter zelfs dan mijn originele motorblok :mrgreen: .
Afbeelding

Inmiddels zit de radiateur ook weer terug op zijn plek. Is er één uit een 324TD welke bij de donor auto zat. Nu alleen nog even aan het uitvinden hoe de koelslangen er precies aan moeten. Gelukkig foto's gemaakt van de donor auto hoe deze in elkaar stak.
Afbeelding

Daarnaast, vraag me niet hoe, kregen we het voor elkaar om de schakelstang te breken bij de montage. Ligt nu bij een lokale smid om te kijken of hij het aluminium kan lassen.
Afbeelding

Verder zitten alle remleidingen en remklauwen op hun plek en zijn zij aangesloten. Ook de handrem even afgesteld, zodat deze nu tenminste werkt als je hem een klein stukje optilt. Kreeg alleen de remdrukverdeler niet lekker op zijn plek , maar dankzij de foto's van die ik +- 4 jaar geleden heb gemaakt, zag ik dat ik deze nu op zijn kop heb zitten :tooth:
Afbeelding

Afbeelding

Alleen de + kabel, motor kabelboom, kachelhuis (welke van de 3..), koppelingscilinder, brandstofleidingen, uitlaat en pedalen in orde brengen en dan zou hij weer moeten starten. :ongeveer als:

Komende week heel veel schuren om de auto gereed te krijgen voor zijn spuitbeurt in de week van 14 mei.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26730
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: BMW e30 '85 325i restauratie -> motor er terug in!

Bericht door Martijn_bmw » 28 apr 2018, 12:43

Gaaf hoor! Echt een super leuk project

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: BMW e30 '85 325i restauratie -> motor er terug in!

Bericht door Niels » 28 apr 2018, 12:50

Je pakt goed door :thumbup: :thumbup:

Sprungcasper
Berichten: 154
Lid geworden op: 10 jun 2014, 11:54

Re: BMW e30 '85 325i restauratie -> motor er terug in!

Bericht door Sprungcasper » 05 jun 2018, 17:27

Naast de touring ook druk om deze af te krijgen. Het spuiten van 14 mei is helaas niet gelukt. Elk paneel bleek nog wel een butsje, deukje of roest te bevatten. Spuiten had dan wel gekund, maar dan had ik volgend jaar weer aan de bak gekund. Iets met laatste loodjes die het zwaarst wegen.....

Inmiddels is er wel genoeg gebeurd om een update van te maken.

In de meivakantie heeft mijn vriendin een week lang geholpen om een flink eind op te schieten. één van de dingen die zij heeft gedaan, was het schoonmaken van het kachelhuis. Deze is nu weer helemaal strak en schoon. Voorzien van nieuw schuim hebben wij deze geïnstalleerd.
Afbeelding

Ook de schakelstang is netjes hersteld en gemonteerd met de shortshift en de DSSR van Garastic.
Afbeelding

De branstofpomp steun was weggerot en een nieuwe was helaas niet meer verkrijgbaar. Daarom zelf een nieuwe in elkaar gebouwd.
Afbeelding

Daarna de rest van de week besteed aan het schuren, schuren en nog meer schuren.
Afbeelding

Na die week is er niet veel meer gebeurd. Iets met een scriptie die 3 juni af moest. Deze is nu dus ingeleverd en dat betekent dat we de komende weken tijd hebben om eens echt wat aan de e30 te gaan doen. Voor nu 2 dagen in de week gepland. Ik hoop, en nu voor echt, dat ik hem voor mijn vakantie midden juli naar de spuiter kan doen en dat ik hem na de vakantie lekker kan opbouwen!

Crookie
Berichten: 4303
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: BMW e30 '85 325i restauratie -> motor er terug in!

Bericht door Crookie » 06 jun 2018, 06:23

Dat zal wel lekker strak gaan schakelen 👍🏼

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW e30 '85 325i restauratie -> motor er terug in!

Bericht door Knot » 06 jun 2018, 06:59

Wordt een frisse auto zeg, super!

Robin
Berichten: 51405
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: BMW e30 '85 325i restauratie -> motor er terug in!

Bericht door Robin » 06 jun 2018, 07:11

Prachtig draadje. Prima!

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7749
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: BMW e30 '85 325i restauratie -> motor er terug in!

Bericht door Tim N » 08 jun 2018, 09:12

Heel mooi weer, succes met de beoordeling van je scriptie

Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 1086
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:37

Re: BMW e30 '85 325i restauratie -> motor er terug in!

Bericht door Jeroen » 08 jun 2018, 11:13

Bedankt voor het lees (en kijk)voer weer!

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: BMW e30 '85 325i restauratie -> motor er terug in!

Bericht door Niels » 08 jun 2018, 11:27

Absoluut :thumbup:

Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 901
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: BMW e30 '85 325i restauratie -> motor er terug in!

Bericht door Estoque » 08 jun 2018, 12:37

Respect voor je werk! Mooi karretje wordt dit weer.

Online
Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4535
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: BMW e30 '85 325i restauratie -> motor er terug in!

Bericht door Eeuwe » 08 jun 2018, 17:53

Wat een super vet project!

Sprungcasper
Berichten: 154
Lid geworden op: 10 jun 2014, 11:54

Re: BMW e30 '85 325i restauratie -> motor er terug in!

Bericht door Sprungcasper » 21 aug 2018, 17:46

Bedankt allemaal voor de complimenten! Project heeft door werken en andere slechte excuses stil gelegen. Wel is de spuiter afgelopen week langs geweest om mijn vooruitgang te bekijken. Hij had meer positieve punten als negatieve punten, maar wel de auto volgeplakt met stukjes tape om plekjes te markeren. Belangrijkste tip die ik mee kreeg was het breder plamuren van deukjes. Dat doe ik nu te gecentreerd, waardoor het een gehobbel en bobbel wordt. Weer wat geleerd. Nu hij weer in elkaar zat gelijk de kans gegrepen en een foto gemaakt van de twee auto's samen. Touring rijdt uitstekend en met een verbruik van 1 op 11 hoor je mij niet klagen. Hopelijk snel meer:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Niggelll
Berichten: 47
Lid geworden op: 08 dec 2014, 15:15
Locatie: Zeewolde

Re: BMW e30 '85 325i restauratie -> motor er terug in!

Bericht door Niggelll » 22 aug 2018, 00:03

Gaaf! Ben benieuwd naar het eind resultaat. Hoop zelf ooit nog een e30 te rijden. Al 2x op punt gestaan van aankoop maar door de hoeveelheid roest het toch niet aangedurfd. Een nette e30 word wel steeds duurder :'(
Nog wat mooie foto's van de touring?

Sprungcasper
Berichten: 154
Lid geworden op: 10 jun 2014, 11:54

Re: BMW e30 '85 325i restauratie -> motor er terug in!

Bericht door Sprungcasper » 02 jun 2019, 20:06

Laten we dit topic maar eens afstoffen. In de afgelopen maanden begonnen met werken, daarnaast nog een opleiding en dan raad je het wel.....

Nu ik mijn verkorte opleiding met succes het afgerond, ben ik de donderdagen vrij. Dit betekent dat er meer tijd is om schuren en plamuren!
Veel dagen schuren verder en we komen inmiddels wel in de richting. De spuiter is nu al 2 keer langs geweest en ziet de vooruit gang. Echter was ik te zuinig met opzetten van de plamuur, waardoor er delen nu hobbelig zijn geworden. Dit heb ik weg geschuurd en waar nodig nieuw opgezet.
Afbeelding

Wat betreft de touring. Daar vroegen ook wat mensen naar. Daar heb ik inmiddels de nodige hoogte en diepte mee bereikt :tooth: .

Onderweg naar een fotoshoot met de E30club had ik ineens geen koppeling meer. Dit bleek te liggen aan de kapotte hulpcilinder. Maar goed, daar sta je dan, in de middel of no where en nog geen anwb lid. Uiteindelijk via via een lokaal bedrijf bij mij in de buurt bereid gevonden mij op te halen met een sleepwagen. Deze hebben de auto thuis afgezet.
Afbeelding

Het standaard hangmatten interieur heeft heel snel plaats gemaakt voor een sport interieur. Echter wel met de nodig instapschade. Hier heb ik nieuwe wangen voor laten maken met een reproductie van de originele stof. Dit heb vervolgens zelf op gemaakt na 2 avonden stoeien. Knapte er wel heel erg van op.
Afbeelding

Vervolgens begin februari een driftdag gedaan bij driftsport op Lelystad. Daar werd ik aangesproken door één van de heren dat de drijfstanglagers op het punt stonden het blok te verlaten en werd mij geadviseerd te stoppen. Gezien ik wist dat het motortje niet fris meer was, had ik inmiddels al een andere liggen die pas 180.000km had gedraaid. Deze gestript en preventief voorzien van nieuwe drijfstang- en krukaslagers. Uiteraard wel de buitenkant weer netjes zwart gespoten, net als het koelwaterbuisje achter de visco-fan en alle poelies.
Afbeelding

Nu weer een heerlijk rijdende touring. Komende week staat de complete achteras op de planning, omdat de daar de rubbers van uitgedroogd zijn. De vaste remleidingen boven de tank zijn ook aan vervanging toe, met andere woorden; achteras en tank er onder weg.
Dan de remleidingen, ontluchtingsleidingen van de tank en alle rubbers vervangen. Dan hebben we straks weer een heerlijk rijdende touring.

Eind van de week hoop ik de 2 deurs nog wat te kunnen schuren, zodat deze van de zomer nu echt eens gespoten kan worden. :df:

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: BMW e30 '85 325i restauratie en 320 Touring '88 daily

Bericht door Niels » 02 jun 2019, 22:37

Haha, mooie update!

Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 1086
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:37

Re: BMW e30 '85 325i restauratie en 320 Touring '88 daily

Bericht door Jeroen » 03 jun 2019, 08:25

Mooi om weer wat te lezen! Kapotte koppeling onderweg, check! Drijfstanglagers die er uit lopen tijdens een driftdag, check! Ik weet hoe het voelt. ;-)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Eric Z, erwin20vt, Joost H., Joël D., Majestic-12 [Bot], Marc Sierra, MarcF, MJW, Nivek, tomgtr en 209 gasten