BMW e30 '85 325i restauratie en 320 Touring '88 daily

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2813
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: BMW e30 '85 325i restauratie.

Bericht door e30touring1990 » 25 apr 2017, 21:41

mooie update en lekker opgeschoten! werd laatst toevallig ook getipt over dat strongflex PU spul, binnenkort eens naar kijken voor de e30 en Z3 :D

Sprungcasper
Berichten: 154
Lid geworden op: 10 jun 2014, 11:54

Re: BMW e30 '85 325i restauratie.

Bericht door Sprungcasper » 25 apr 2017, 21:46

:stom:
e30touring1990 schreef: 25 apr 2017, 21:41 mooie update en lekker opgeschoten! werd laatst toevallig ook getipt over dat strongflex PU spul, binnenkort eens naar kijken voor de e30 en Z3 :D
Ik heb het ook via via. Goedkope versie van powerflex, maar schijnt net zo goed te zijn. De gene die het koopt krijgt ook nog eens levenslang garantie op het spul. Ziet er goed uit moet ik zeggen. We gaan het meemaken :). En het schiet nu inderdaad weer wat op. Als je alle onderdelen hebt, kun je vlot alles weer opbouwen.

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2813
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: BMW e30 '85 325i restauratie.

Bericht door e30touring1990 » 25 apr 2017, 21:56

dat scheelt zeker een hoop tijd. voor mij ook de reden destijds van mijn ombouw dat ik zo goed als alle onderdelen al op voorhand had verzameld, vooral het wat moeilijk verkrijgbare spul. ringetjes, boutjes en ander OEM spul wat ik bij de dealer nog moest halen was niet zo'n issue omdat dat er altijd snel is. je kunt natuurlijk niet alles van tevoren inschatten wat je nodig hebt, ben destijds nog wel 20 keer terug geweest naar de plaatselijke bmw dealer voor wat ringetjes/slangetjes etc

Sprungcasper
Berichten: 154
Lid geworden op: 10 jun 2014, 11:54

Re: BMW e30 '85 325i restauratie.

Bericht door Sprungcasper » 28 apr 2017, 08:56

e30touring1990 schreef: 25 apr 2017, 21:56 dat scheelt zeker een hoop tijd. voor mij ook de reden destijds van mijn ombouw dat ik zo goed als alle onderdelen al op voorhand had verzameld, vooral het wat moeilijk verkrijgbare spul. ringetjes, boutjes en ander OEM spul wat ik bij de dealer nog moest halen was niet zo'n issue omdat dat er altijd snel is. je kunt natuurlijk niet alles van tevoren inschatten wat je nodig hebt, ben destijds nog wel 20 keer terug geweest naar de plaatselijke bmw dealer voor wat ringetjes/slangetjes etc
Dat klinkt heel herkenbaar. Heb het etk daarom maar zo goed mogelijk door genomen om er zeker van te zijn dat ik alles heb... Al moet ik binnenkort weer van alles bestellen heb ik gemerkt...

Vandaag de é30 precies 3 jaar in bezit trouwens!

Sprungcasper
Berichten: 154
Lid geworden op: 10 jun 2014, 11:54

Re: BMW e30 '85 325i restauratie.

Bericht door Sprungcasper » 02 mei 2017, 21:12

Vandaag verder gegaan waar ik afgelopen week was geëindigd. Zo ben ik begonnen met het onderstel voor af te maken. De veren nu goed in de poten zitten. Kwam er alleen achter dat ik link de ring tussen de schotel en het toplager ben vergeten... Deze kan voor ik ga rijden nog weer even uit elkaar voordat het vet overal zit en het water en troep tussen de nu nog mooie kogellagertjes.
Afbeelding

Voor de oplettende kijker, de oude wiellagers zitten er weer op. Zelfde geldt voor het stuurhuis. Deze is er ook tijdelijk weer zo ingegaan. Reden: voor de wiellagers was het budget even op :roll:. Het stuurhuis zal worden vervangen door het bekrachtigd exemplaar wat ik heb liggen vanuit de touring. Echter staat mij ergens bij dat het lichter stuurt dan een bekrachtigd stuurhuis dat niet bekrachtigd wordt. Over sturen gesproken. :df: Maakt het rollen straks een stuk makkelijker.
Afbeelding

Vervolgens een oplossing moeten bedenken voor mijn iets van lompe sloopactie bij het demonteren. Destijds heb ik de remleidingen en brandstofleidingen het laatste stukje er onder vandaan moeten trekken. Deze schroeven zaten zo vast dat deze niet los wilde komen. Nu heb ik in de nieuwe houder een moertje gedrukt en deze vast gezet met een ander boutje dat ook in het metalen houdertje paste. Daarna met carrosseriekit vast gezet. Als je heel goed naast het rechtse steuntje kijkt, kun je nog het oude plekje zien waar het busje ooit zat.
Afbeelding

Daarna aan het puzzelen gegaan met de brandstofpompen en vlotters van de originele tank en type 2. Voordeel van de type 2 pomp is dat deze in de tank zit. Nadeel is dan weer dat er geen retourleiding opzit (die ik heb in elk geval) en de hoeveelheid niet klopt op de meter straks. Voordeel van de oude externe pomp is dat deze betrouwbaarder zijn dan de type 2 in tank gevallen. Nadeel is dat de houder waar deze aan vast zat compleet weggerot was. Deze was ook niet meer te bestellen. Na wat personen gesproken te hebben via Facebook en uiteindelijk BMW expert Peter Molenaar telefonisch gesproken te hebben, besloten om toch de externe pomp te behouden. Hier ga ik t.z.t. een nieuwe steun voor verzinnen die wordt bevestigd aan de ophangpunten waar ook de tank aan hangt. Beetje creatief met wat aluminium hoekprofielen.
Afbeelding

Voordeel was wel dat er nog wat roest bleek te zitten onder de vlotter. Gat dicht geplakt, met een staalborstel op een schroeftol hierop losgegaan, in de primer gespoten en netjes in twee lagen zwarte verf. Ook weer helemaal netjes nu :).
Afbeelding

Vervolgens zag ik dat één van de luchtroosters achterin van de kofferbak er nog in zat. Deze eruit gehaald en nog meer roest ontdekt.. Het houdt niet, niet vanzelf :whistle: .
Afbeelding

Gebruikersavatar
Martijn826
Berichten: 99
Lid geworden op: 07 nov 2013, 09:43

Re: BMW e30 '85 325i restauratie -> onderstel voor done!

Bericht door Martijn826 » 02 mei 2017, 23:15

Je pakt het echt top aan :thumbup:

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26701
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: BMW e30 '85 325i restauratie -> onderstel voor done!

Bericht door Martijn_bmw » 03 mei 2017, 08:22

Goed bezig! Ben benieuwd of je nu écht alle roest kwijt bent

Sprungcasper
Berichten: 154
Lid geworden op: 10 jun 2014, 11:54

Re: BMW e30 '85 325i restauratie -> onderstel voor done!

Bericht door Sprungcasper » 03 mei 2017, 15:03

Martijn826 schreef: 02 mei 2017, 23:15 Je pakt het echt top aan :thumbup:
Houd niet van half werk. Die paar weken extra maken inmiddels ook niet meer uit.
Martijn_bmw schreef: 03 mei 2017, 08:22 Goed bezig! Ben benieuwd of je nu écht alle roest kwijt bent
Ik weet dat er onder de vooruit, rechter achterruit en achterruit nog roestplekken zitten. Hoop alleen niet dat het helemaal weg gerot is zoals ik bij sommige gezien heb... We gaan het meemaken straks als hij weer op zijn pootjes staat :).

Sprungcasper
Berichten: 154
Lid geworden op: 10 jun 2014, 11:54

Re: BMW e30 '85 325i restauratie -> onderstel voor done!

Bericht door Sprungcasper » 11 jun 2017, 14:46

En weer tijd voor een maandelijkse update. Vanwege de studie en een groep8 kamp weinig kunnen doen de afgelopen maand. Gisteren eindelijk een dagje kunnen vinden om samen met mijn vriendin weer wat te kunnen doen.

Zo hebben we de rem- en brandstofleidingen er onder gemaakt. Voor het eerst gewerkt met koper en de buigtools. Het kostte bijna een hele ochtend om ze er onder te krijgen. Maar het is gelukt :).
Afbeelding

Afbeelding

Aangezien het steuntje is vervallen van de brandstofpomp heb ik daar nu mijn remleiding langs lopen.
Afbeelding

Ook de nieuwe ankerplaatjes gemonteerd die ik besteld had. Wilde eerste een oude set herstellen, maar deze zijn alleen te monteren als de wielnaven eraf zijn.
Afbeelding

Als laatste nog een set Eibach veren kunnen scoren. Deze gaan er onder in plaats van de h&r, omdat ik daar alleen de voorste van heb. Daarnaast alvast een nieuwe set remschijven voor de achterste remmen. Dan kan ik de handrem straks gebruiken om de auto op zijn plek te houden.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: BMW e30 '85 325i restauratie -> onderstel voor done!

Bericht door Macboy » 11 jun 2017, 16:44

Goed bezig :thumbup:

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: BMW e30 '85 325i restauratie -> onderstel voor done!

Bericht door Jan-Willem » 11 jun 2017, 19:42

Ziet er lekker fris uit!

Ga je geen ankerplaat voor monteren?
Die zorgt er wel voor dat er lucht naar de binnenkant van de schijf word geleid.

Sprungcasper
Berichten: 154
Lid geworden op: 10 jun 2014, 11:54

Re: BMW e30 '85 325i restauratie -> onderstel voor done!

Bericht door Sprungcasper » 11 jun 2017, 21:51

Jan-Willem schreef: 11 jun 2017, 19:42 Ziet er lekker fris uit!

Ga je geen ankerplaat voor monteren?
Die zorgt er wel voor dat er lucht naar de binnenkant van de schijf word geleid.
Die was ik in eerste instantie vergeten inderdaad. Echter komen er nog nieuwe lagers voor op. Dus dan kunnen ze alsnog gemonteerd worden. Was wel de bedoeling namelijk ;-).

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26701
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: BMW e30 '85 325i restauratie -> onderstel voor done!

Bericht door Martijn_bmw » 11 jun 2017, 22:07

Ziet er weer mooi uit! Blijft ook een leuk project om te volgen

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7749
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: BMW e30 '85 325i restauratie -> onderstel voor done!

Bericht door Tim N » 13 jun 2017, 09:43

Weer een stap in de goede richting. voorzichtige planning wanneer op de weg?

Sprungcasper
Berichten: 154
Lid geworden op: 10 jun 2014, 11:54

Re: BMW e30 '85 325i restauratie -> onderstel voor done!

Bericht door Sprungcasper » 13 jun 2017, 11:08

Martijn_bmw schreef: 11 jun 2017, 22:07 Ziet er weer mooi uit! Blijft ook een leuk project om te volgen
Thanks. Goed om te horen dat mensen het lezen. Af toe lijkt niemand het te lezen, maar zijn dus mensen die net als ik meer lezen dan posten. ;-).
Tim N schreef: 13 jun 2017, 09:43 Weer een stap in de goede richting. voorzichtige planning wanneer op de weg?
Ik hoop deze zomer de body te laten spuiten. Vervolgens op te bouwen komend najaar. Dan vervolgens begin maart volgend jaar weer de weg op met de overgangsregeling. Volgend jaar begin ik echter aan mijn eindjaar op de pabo, dus even kijken hoeveel tijd er overblijft naast het afstuderen.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26701
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: BMW e30 '85 325i restauratie -> onderstel voor done!

Bericht door Martijn_bmw » 13 jun 2017, 12:21

Absoluut ik lees het altijd! Mijn autoleven 17 jaar geleden met E30's begonnen vele gehad van 316 tot Alpina C1 en van 2 deurs tot cabrio.

Ik blijf een zwak houden voor E30's dus vind dit topic harstikke leuk!

Gebruikersavatar
Sander-E46
Berichten: 2410
Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13

Re: BMW e30 '85 325i restauratie -> onderstel voor done!

Bericht door Sander-E46 » 13 jun 2017, 13:57

Ik lees ook mee, ziet er strak uit. Ben zelf het type wat het geduld niet zou hebben. Daarom extra knap imo.

Gebruikersavatar
timoty
Berichten: 154
Lid geworden op: 18 jun 2013, 09:34
Auto: BMW E30 & E90

Re: BMW e30 '85 325i restauratie -> onderstel voor done!

Bericht door timoty » 13 jun 2017, 14:29

Ik volg hem ook (zelfs op meerdere fora :tooth: ). Goed bezig!

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3539
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: BMW e30 '85 325i restauratie -> onderstel voor done!

Bericht door RJK » 13 jun 2017, 16:01

Martijn_bmw schreef: 13 jun 2017, 12:21 Absoluut ik lees het altijd! Mijn autoleven 17 jaar geleden met E30's begonnen vele gehad van 316 tot Alpina C1 en van 2 deurs tot cabrio.

Ik blijf een zwak houden voor E30's dus vind dit topic harstikke leuk!
+ veel. Ik heb er ook een paar gehad en jaaaaaren dagelijks + circuit gereden met één daagvan (E30 325i). Blijf het gave bakkies vinden.

Sprungcasper
Berichten: 154
Lid geworden op: 10 jun 2014, 11:54

Re: BMW e30 '85 325i restauratie -> onderstel voor done!

Bericht door Sprungcasper » 23 sep 2017, 08:34

Aangezien ik zo links en rechts toch wat vragen kreeg even een korte update.
Na de laatste keer was het, zoals dat bij mij wel vaker het geval is, giga druk met stage, reddingsbrigade en het opleidingsjaar afronden. Van alles inleveren en dan komt de hobby even stil te staan. In de vakantie wat kleine dingen gedaan aan de auto. Helaas zit het behoorlijk tegen met de draagarmen achter, waardoor het nog niet mogelijk is geweest om hem op zijn pootjes terug te zetten.

Daarnaast wat problemen met het pasmaken van de spatborden. Zowel mijn eigen als die van de donor passen niet lekker op de schade kant. Momenteel nog een donor staan. Daar eerdaags nog maar wat metingen op loslaten om te zien wat er nu precies mis is.
Afbeelding

Afbeelding

Nog wel de remleidingen aan de voorzijde zo goed als het kon in de juiste vorm gebogen, zodat de voorkant nu af is. Achter moet ik nog even naar kijken als de draagarmen klaar zijn.
Afbeelding

De rembekrachtiger heb ik helemaal kaal gehaald en in twee lagen primer gezet. Volgende stap is twee lagen zwart er overheen en dan is deze ook weer netjes.
Afbeelding

De laatste aanschaf die ik heb gedaan is een onderlip ala Jimmy Hill.
Afbeelding

Met de aanschaf van de laatste donor heb ik nu alle interieur delen en kan de auto straks, met een beetje mazzel, in no time worden opgebouwd :roll: ...

Sprungcasper
Berichten: 154
Lid geworden op: 10 jun 2014, 11:54

Re: BMW e30 '85 325i restauratie -> onderstel voor done!

Bericht door Sprungcasper » 23 sep 2017, 09:02

Inmiddels is de donor de deur weer uit en heb ik nog enkele restanten over die langzamerhand ook hun plek vinden naar andere liefhebbers.
Gelukkig blijkt de auto recht te zijn en zit het in een paar mm wat aan de bovenkant omgebogen bleek. :worship:

De naven uit de oude draagarmen waren er niet meer uit te krijgen. Zowel het garage bedrijf als ik zelf kregen ze er niet uit. Oproepjes op Facebook in de bekende groepen en met een halfuurtje had ik 2 andere naven en die lagen 2 later op de mat.

Gisteren wat het dan eindelijk zover dat de draagarmen en het subframe elkaar weer. Konden begroeten na 3 jaar. Beetje passen en meten, maar de eerste stap was gezet.
Afbeelding

Maar voordat dit geheel, met differentieel, onder de auto kon, moesten er nog de laatste stukjes remleiding onder de auto. Dit was redelijk vlot voor elkaar, waarna de tank eronder kon.
Afbeelding

Vervolgens moest de achteras eronder. Eerst de as eronder gereden met een hondje.
Afbeelding

Mijn vriendin was mee om te helpen, maar met zijn tweeën lukte het niet om hem op zijn plek te krijgen. Gelukkig was er nog iemand in de loods aanwezig die nog een handje heeft bijgestoken. Na een half uurtje pielen om de pinnen van het subframe er goed doorheen te krijgen, is het toch gelukt.
Afbeelding

Helaas hoop je hem natuurlijk rollende te hebben aan het einde van zo een dag, maar dat laat nog even op zich wachten.

Volgende week dan gaan de handremkabels erin, handrem instellen en dan de remschijven erop. Dan kan ie hopelijk na 3 jaar weer even wat daglicht zien :mrgreen:

Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2175
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: BMW e30 '85 325i restauratie -> onderstel voor done!

Bericht door Djessey » 23 sep 2017, 22:35

Nu de vaart erin houden en afmaken!

Ziet er erg strak uit de onderkant.

Sprungcasper
Berichten: 154
Lid geworden op: 10 jun 2014, 11:54

Re: BMW e30 '85 325i restauratie -> onderstel voor done!

Bericht door Sprungcasper » 02 okt 2017, 18:55

Djessey schreef: 23 sep 2017, 22:35 Nu de vaart erin houden en afmaken!

Ziet er erg strak uit de onderkant.
Dat waren we zeker van plan! Deze winter schuren en plamuren en dan hopelijk komende zomer rijden met m!

Verder:
Afgelopen zaterdag was het eindelijk zover! Na 3 jaar, 1 maand en 5 dagen is ze eindelijk weer eens buiten geweest. :hungry:

Eerst verder gegaan met het installeren van de handremkabels, handremschoenen en de diverse bevestigingsveren en beugeltjes.
Afbeelding

Voor de aandrijfassen te monteren op het differentieel heb ik nieuwe bouten gehaald bij de ijzerhandel. De oude kan ik nergens meer vinden in de loods en zullen ongetwijfeld ergens weer opduiken, naar mate de stellingen weer leeg zullen raken. Gelukkig is het een standaard maat en kon ik bij de ijzerhandel voor een schappelijke prijs per bout (lees €1 per stuk ipv €4) deze installeren. Dit zijn ook geharde en sterke bouten (12.9) zoals BMW ze ook had.

Daarna even de boel een beetje afstellen, zodat het ook daadwerkelijk de boel een beetje vast zet. Eerdaags nog even naar kijken, werkt nog niet top, maar werkt in elk geval voldoende voor het kunnen verkassen straks met schuren en plamuren... Dan natuurlijk nieuwe schijven erop:
Afbeelding

En na de wieltjes erop gedaan te hebben is het tijd om buiten te spelen!
Afbeelding

De auto buiten gelijk even gekeerd voor op het terrein. Nu achteruit het hoekje in, zodat het front er eerdaags ingemaakt kan worden. Zo net even iets meer ruimte dan eerst om daar aan te kunnen werken. Binnenkort verder met het front erin lassen en de zijschermen herstellen. Momenteel aan het kijken naar de primer en plamuur die nodig gaat zijn voor het voorbereiden op het spuiten begin volgend jaar. Tips daarvoor altijd welkom!
Afbeelding

Gebruikersavatar
Sander-E46
Berichten: 2410
Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13

Re: BMW e30 '85 325i restauratie -> onderstel voor done!

Bericht door Sander-E46 » 02 okt 2017, 19:17

Goed bezig weer, leuk ook dat het eerst een racer werd maar nu een gewone.

Sprungcasper
Berichten: 154
Lid geworden op: 10 jun 2014, 11:54

Re: BMW e30 '85 325i restauratie -> onderstel voor done!

Bericht door Sprungcasper » 02 okt 2017, 19:26

Sander-E46 schreef: 02 okt 2017, 19:17 Goed bezig weer, leuk ook dat het eerst een racer werd maar nu een gewone.
Thanks. Het is een fijn idee dat hij weer op zijn wieltjes staat na uren roest wegwerken en prutsen. Je ziet ze steeds minder dus straks genieten op de landwegen van de 6 cilinder brul :tooth:.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: daNpy, k33z, mauritsklein en 21 gasten