BMW e30 '85 325i restauratie en 320 Touring '88 daily

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7749
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: E30 325i challenge -> 'Gewone straatauto'

Bericht door Tim N » 11 nov 2016, 15:25

Na aanschaf interieur en het vele werk dacht ik al dat het te zonde zou zijn.

Sprungcasper
Berichten: 154
Lid geworden op: 10 jun 2014, 11:54

Re: E30 325i challenge -> 'Gewone straatauto'

Bericht door Sprungcasper » 07 dec 2016, 21:12

Na precies een maandje wel weer tijd voor een mini update. Momenteel kan ik niet veel doen, aangezien de wanden in de loods worden geïsoleerd. Alle stellingen zijn leeggehaald en het ligt allemaal onder en rond mijn auto. Binnenkort is dit als het goed is afgerond. Ondertussen maar spul aan het verzamelen zodat ik straks lekker aan de slag kan met de onderkant. Bij deze de mini-update:

Tapijt tegen de tank/onder de achterbank miste ik nog. Deze via het forum voor niet al te veel over kunnen nemen. Deze nu alleen nog zwart maken:
Afbeelding

Vervolgens kwam dit mooie setje in een reclamefolder voorbij van de lokale ijzerhandel. Het zoeken in de kar in de loods kost mij vaak te veel tijd en gezien het van een goed merk en voor een schappelijke prijs, mijzelf maar alvast een verjaardagscadeau gedaan. Het enige dat ik er nog bij zou willen hebben is een set steek-ringratel sleutels.
Afbeelding

Vanmiddag werd dit pakket bezorgd.5 bussen Motip anti-gravel in de kleur zwart, 2 bussen wax om alle holle ruimtes mee vol te baggeren en een spuitpistool om de bussen aan vast te schroeven. Hopelijk biedt dat voorlopig voldoende bescherming tegen de roest duivel.
Afbeelding

Ondertussen bij het rallyteam 2 'nieuwe' draagarmen meegenomen voor achter, aangezien de originele heel erg roestig zijn en ik de set van de touring had gesloopt met het eruit persen van de achteras rubbers. Daar ook nog 2 kabeltjes meegekregen voor de lampjes in het dak. Deze zaten niet meer bij mijn kabelboom.De wiellagers van de draagarmen waren/zijn helemaal op en heb ik er nieuwe voor besteld samen met een set Lemförder draagarmen uit Duitsland:
Afbeelding

Er ligt dus inmiddels een hoop klaar om onder de roestbak terug te gaan. Echter is het nu wachten tot de loods klaar is en ik de spullen weer terug kan bouwen in de stellingen. Dan de straalcabine naar mijn hoek slepen en eindelijk de draagarmen en veerpoten in de Hammerite zetten. dan kan het er voorlopig weer even tegen aan!

Planning is om met de kerstvakantie weer wat te gaan doen. Tot die tijd helaas te druk met de studie en die gaat toch echt even voor.

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7749
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: E30 325i challenge -> 'Gewone straatauto'

Bericht door Tim N » 08 dec 2016, 08:02

Waarom niet al die zaken stralen en vervolgens laten poedercoaten? Volgens mij heb je dan een zeer duurzame laag erop zitten.

Sprungcasper
Berichten: 154
Lid geworden op: 10 jun 2014, 11:54

Re: E30 325i challenge -> 'Gewone straatauto'

Bericht door Sprungcasper » 09 dec 2016, 08:46

Tim N schreef:Waarom niet al die zaken stralen en vervolgens laten poedercoaten? Volgens mij heb je dan een zeer duurzame laag erop zitten.
Eigenlijk een hele simple reden... Ben nog student en dan zoek je overal wegen om te besparen, zodat je het geld overhoudt om in belangrijkere dingen te stoppen. Hammerite is zo slecht nog niet. Heb 2 subframes er mee behandeld en die zijn nog steeds netjes na 2 jaar. Zijn dan wel niet buiten geweest maar toch. Anders kan het altijd nog ooit is gedaan worden als ik later werk. :angel:

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7749
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: E30 325i challenge -> 'Gewone straatauto'

Bericht door Tim N » 09 dec 2016, 21:06

Dat snap ik, maar ik dacht die frames pak je er niet zomaar "ff"onderweg.

Lijkt mij wel mooi om eens in de toekomst beide frames van de touring helemaal nieuw te zetten op die manier.

Sprungcasper
Berichten: 154
Lid geworden op: 10 jun 2014, 11:54

Re: E30 325i challenge -> 'Gewone straatauto'

Bericht door Sprungcasper » 06 jan 2017, 18:15

Bijna weer een maand verder dus weer tijd voor een update!

Afgelopen woensdag heb ik samen met een maat alles weer opnieuw in de stellingen ingezet, zodat ik weer rondom mijn auto kan lopen. Helaas nog niet alles af kunnen krijgen die dag. Binnenkort hopelijk alles weer op zijn plek en kan ik de auto draaien om de laatste stukjes af te kitten in de wielranden e.d. Straalcabine staat er nu ook bij samen met de compressor die ik hiervoor had gekocht.
Afbeelding

Vanwege de kou kan ik nog niet kitten. Daarom maar besloten om de straalcabine te gaan testen. Vanmorgen even uitgezocht wat gestraald kan gaan worden:
Afbeelding

Tussendoor het neusje van de touring even onder handen genomen. Deze is nu een sta in de weg aan het worden. De enige reden dat hij er nog is, is voor de paravan die bij mijn auto mogelijk krokant is. Even een kleine twee uur aan het stoeien geweest om het los te krijgen en de neus in 4 stukken te zagen, zodat dit binnenkort naar het oud ijzer kan:

Paravan eruit:
Afbeelding

Op een stapeltje:
Afbeelding

Daarna weer verder gegaan met het stralen van de diverse onderdelen. Compressor trekt het net aan dus af en toe even wachten en dan kunnen we weer door gaan. Verschillen zijn duidelijk zichtbaar tussen wat gedaan is en wat nog niet:
Afbeelding

Dit was het weer even voor nu. 17 januari kan ik als het goed is weer wat doen aan de auto!

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: E30 325i challenge -> 'Gewone straatauto'

Bericht door GTRene » 06 jan 2017, 21:46

heerlijk zo'n straalcabine in de knutselhut, ben jaloers :-)

Gebruikersavatar
G Kolkman
Berichten: 2636
Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Locatie: Eindhoven

Re: E30 325i challenge -> 'Gewone straatauto'

Bericht door G Kolkman » 07 jan 2017, 00:30

ter referentie: hoe lang duurt 't nou om zo'n klauw schoon te stralen? Ik weet namelijk hoe lang het kost om het met 't borsteltje/borstelschijf te doen... :)

Sprungcasper
Berichten: 154
Lid geworden op: 10 jun 2014, 11:54

Re: E30 325i challenge -> 'Gewone straatauto'

Bericht door Sprungcasper » 07 jan 2017, 14:48

G Kolkman schreef:ter referentie: hoe lang duurt 't nou om zo'n klauw schoon te stralen? Ik weet namelijk hoe lang het kost om het met 't borsteltje/borstelschijf te doen... :)
Als je een goede compressor hebt en de handigheid erin: 10 minuten.

Ben zelf ongeveer een half uurtje per klauw bezig denk ik. Maar dan nog de brackets die erbij horen.
Maar valt zeker niet tegen. Bevalt me wel eigenlijk . Moet alleen niet je nozzle verstopt zitten haha. :stom:
GTRene schreef:heerlijk zo'n straalcabine in de knutselhut, ben jaloers :-)
Thanks! Maakt het allemaal even een stuk makkelijker :).

customcarcenter
Berichten: 61
Lid geworden op: 07 jul 2014, 20:16

Re: E30 325i challenge -> 'Gewone straatauto'

Bericht door customcarcenter » 13 jan 2017, 17:13

netjes hoor casper leuk project. hou m in de gaten

gr niels ( heb velgen bij je opgehaald )

Sprungcasper
Berichten: 154
Lid geworden op: 10 jun 2014, 11:54

Re: E30 325i challenge -> 'Gewone straatauto'

Bericht door Sprungcasper » 22 feb 2017, 23:25

De weken hobbelen voorbij en toen was het inmiddels eind februari en weer tijd voor een update! Een opbouw update dit keer i.p.v. afbreek updates :tooth:

Het begon dat ik de set Bilsteins in de veerpoten wilde gaan monteren. Blijkbaar heb ik tijdens het eruit halen van één van de dempers de ring die erbij hoort weg gegooid. Oproepje op Facebook en algauw Biesheuvel gecontact. Voor een schappelijk bedrag lag er een paar dagen laten een nieuwe ring op de mat en kan ik binnenkort de veerpoten weer assembleren met de 'nieuwe' dempers en de veerspanners die ik laatst heb gekocht.

Even het verschil van zuigerdikte tussen nieuw en oud:
Afbeelding

Vervolgens een hele berg straalwerk aan het verrichten. De compressor die ik had bleek helaas niet sterk genoeg om voldoende luchtcapaciteit op te leveren. Via mijn vader een afgekeurde gastank van een heftruck gekregen en deze gasvrij gemaakt en met wat messing fitwerk 2 ingangen en één uitgang eraan gemaakt. Nu dus extra voorraad en een compressor erbij. Zo blijft het systeem rond de 6,5 á 7 bar hangen wat net genoeg is voor het stralen. Zal niet van alles een foto maken, maar even een voor en na:

Voor:
Afbeelding

Na:
Afbeelding

Tussen het stralen door de laatste randen in de kit gezet en hiermee is alles nu afgedicht. Volgende stap is de onderkant in de anti-steenslag zetten. Helaas zit het weer een beetje tegen en komt de temperatuur in de loods niet boven de 15 graden uit. Daardoor zal het niet voldoende drogen. Eerdaags is de planning om hier mee te starten! Voorin zit alles in elk geval weer netjes in de kit:
Afbeelding

Morgen ga ik het laatste beetje stralen en dan gaan we de komende weken thuis op het gemakkie alles schilderen en klaarmaken voor montage. Zo gaan we steeds meer richting een rollende auto!

Wordt vervolgd! :df:

Sprungcasper
Berichten: 154
Lid geworden op: 10 jun 2014, 11:54

Re: E30 325i challenge -> 'Gewone straatauto'

Bericht door Sprungcasper » 26 feb 2017, 10:23

Alles is gestraald en heeft inmiddels een eerste laag hammerite gehad. De remklauwen krijgen later een andere kleur.

Alles kaal:
Afbeelding

Eén draagarm gedaan. Verschil op de foto's lijkt groter dan in het echt.
Afbeelding

Alles netjes in een eerste laag:
Afbeelding

Met dank aan een mede forummer voor het brengen van de andere deuren en het helpen stralen van de laatste spullen! Was een gezellig middag om samen aan de é30 te werken.
Afbeelding

Komende weken wordt het schuren en schilderen. Ondertussen heb ik de laatste beugeltjes, rubber ringen voor onder de veren, topmounts, handrem revisieset, handremkabel, stabilisator verbindingsstangen achter en het t-stuk achter voor de remleidingen. Deze zat nog niet bij de set. Als dat allemaal binnen is en alles is geschilderd, heb ik alles klaar liggen dat het weer een rollende auto is na bijna 3 jaar.

Sprungcasper
Berichten: 154
Lid geworden op: 10 jun 2014, 11:54

Re: BMW e30 '85 325i restauratie.

Bericht door Sprungcasper » 02 mar 2017, 21:14

Terwijl de geschilderde delen liggen uit te harden, maar verder gegaan met het verzamelen van alle onderdelen die straks tegen de onderkant aan moeten komen:

- Nieuwe handremkabel (één is er gesneuveld met demonteren. De andere is nog wel in goede staat!
- Nieuwe topmounts van Lemforder.
- Nieuwe remleidingen met T-stuk
- Rubberonderleggers voor de veerpoten.
- Strongflex ophang rubbers.
- Nieuwe geleidepennen remklauwen voorzijde
- Handremrevisie kit
- Stabilinks achter
- Remrevisiekits voor en achter
- 'tonnetjes' voor in de crossmember achter. (zwaarste/sterkste van Hardemann motorsport...)
- nieuw kofferbak rubber

Afbeelding

Niet op deze foto, maar wel eerder genoemd:
- nieuwe draagarmen voorzijde.
- Nieuwe wiellagers
- 'nieuwe' dempers voor en achter

Nu twee weken wachten tot de Hammerite is uitgehard en dan kunnen lagen 3 en 4 erop. Vervolgens alles klaar maken zodat het direct onder de auto kan als de antisteenslag eronder zit..

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26724
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: BMW e30 '85 325i restauratie.

Bericht door Martijn_bmw » 02 mar 2017, 21:56

Lekker bezig hoor! Wordt echt een prachtige e30 :)

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: BMW e30 '85 325i restauratie.

Bericht door Niels » 02 mar 2017, 22:12

:thumbup: goed bezig

Sprungcasper
Berichten: 154
Lid geworden op: 10 jun 2014, 11:54

Re: BMW e30 '85 325i restauratie.

Bericht door Sprungcasper » 03 mar 2017, 19:03

Martijn_bmw schreef: 02 mar 2017, 21:56 Lekker bezig hoor! Wordt echt een prachtige e30 :)
Dat is wel het doel waar ik voor ga ;)
Niels schreef: 02 mar 2017, 22:12 :thumbup: goed bezig
Thanks!

Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2181
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: BMW e30 '85 325i restauratie.

Bericht door Djessey » 03 mar 2017, 20:45

Echt heel goed bezig, zoveel aandacht aan de onderkant van de auto.. prachtig

Sprungcasper
Berichten: 154
Lid geworden op: 10 jun 2014, 11:54

Re: BMW e30 '85 325i restauratie.

Bericht door Sprungcasper » 29 mar 2017, 16:20

Binnenkort de laatste laag op het onderstel zetten en dan is alles weer helemaal netjes en klaar. In de tussentijd nog wat anders geschilderd. Aangezien het oranje front mij iets 'te' was, maar ik wel iets oranjes er voor terug wilde, maar het volgende gedaan (degene die mijn project al langer volgen weten waar dit heen gaat waarschijnlijk) :tooth:

Schoon gemaakt en ontvet:
Afbeelding

En dan krijg je daarna dit:
Afbeelding

Na een dagje uitharden de zadels er bijgepakt en ik moet zeggen dat ik het zelf erg gaaf vind!
Afbeelding

Binnenkort ga ik de remklauwen reviseren en het wordt nu gelukkig warm genoeg om eerdaags die onderkant is lekker met anti steenslag vol te baggeren.

Voor nu sluiten maar even af met wat glimmende delen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: BMW e30 '85 325i restauratie.

Bericht door Jan-Willem » 29 mar 2017, 18:42

Ziet er weer netjes uit!

Sprungcasper
Berichten: 154
Lid geworden op: 10 jun 2014, 11:54

Re: BMW e30 '85 325i restauratie.

Bericht door Sprungcasper » 02 apr 2017, 21:04

Djessey schreef: 03 mar 2017, 20:45 Echt heel goed bezig, zoveel aandacht aan de onderkant van de auto.. prachtig
Dat is zeker waar. Maar dan ga je deze update zeker waarderen denk ik! :tooth:
Jan-Willem schreef: 29 mar 2017, 18:42 Ziet er weer netjes uit!
Bedankt! Telkens weer een stukje erbij en dan gaat het zeker weer de goede kant uit!

Vandaag weer een grote stap gezet. Na een paar maanden wachten was het eindelijk warm genoeg om aan de slag te kunnen gaan met de antisteenslag. Vanmorgen eerst de uitlaatsteun weer op de reservewielbak terug gemaakt met 3 rvs boutjes. Terwijl de kit daarvan stond uit te harden ben ik naar Nieuw-Vennep gereden om een gereedschapssetje op te halen voor aan het kofferbak deksel. Beetje bij beetje hebben we ook alle in huis zodat hij straks gelijk ook zo goed als compleet is.
Afbeelding

Na blikken 1 en 2:
Afbeelding

En me in actie. Vastgelegd door vriendinlief die mee was voor de hulp en support:
Afbeelding

Aan het einde van de dag:
Afbeelding

Helaas eigenlijk net een blik te kort. Sommige plekken is het nogal erg dun. Mocht iemand zijn e30 nog eens willen behandelen aan de onderkant, dan heb je minimaal 6 en misschien zelfs wel 7 blikken Motip antigravel als je het echt lekker dik wilt aanbrengen.
Deze binnenkort maar even bijhalen en de dunne plekken even iets extra's aanbrengen.

Gebruikersavatar
Auke M535i
Berichten: 1349
Lid geworden op: 23 dec 2008, 12:19
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: BMW e30 '85 325i restauratie.

Bericht door Auke M535i » 02 apr 2017, 21:10

Lekker fris van onderen! :mrgreen:

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26724
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: BMW e30 '85 325i restauratie.

Bericht door Martijn_bmw » 02 apr 2017, 21:14

Echt super mooi hoe je het aanpakt! Als nieuw die bodem

Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2181
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: BMW e30 '85 325i restauratie.

Bericht door Djessey » 02 apr 2017, 21:52

Lekker hoor

Sprungcasper
Berichten: 154
Lid geworden op: 10 jun 2014, 11:54

Re: BMW e30 '85 325i restauratie.

Bericht door Sprungcasper » 03 apr 2017, 10:57

Auke M535i schreef: 02 apr 2017, 21:10 Lekker fris van onderen! :mrgreen:
Zeker waar. Scheelt wel dat je van wit naar zwart werkt, je ziet perfect waar je blijft en wat nog gedaan moet worden.
Martijn_bmw schreef: 02 apr 2017, 21:14 Echt super mooi hoe je het aanpakt! Als nieuw die bodem
We gaan gewoon door! Stapje voor stapje wordt het weer wat!
Djessey schreef: 02 apr 2017, 21:52Lekker hoor
Ja toch! Heb er gisteren ook even naar staan kijken en met een goed gevoel naar huisgereden :verveeld: .

Sprungcasper
Berichten: 154
Lid geworden op: 10 jun 2014, 11:54

Re: BMW e30 '85 325i restauratie.

Bericht door Sprungcasper » 25 apr 2017, 21:17

Na de afgelopen keer nog 2 bussen bijgehaald en deze zijn ook helemaal verdwenen. 7 Bussen heb je dus wel nodig van een liter.

Nu alles zo mooi zwart is, kon ik eindelijk beginnen met opbouwen! Begonnen aan de voorzijde met de rubbers in de oortjes te drukken. Goed veel smeermiddel gebruiken dat Strongflex erbij levert. Nadat de eerste met de bankschroef gedaan te hebben, kon ik de tweede met erop leunen met twee handen er zo in drukken :tooth: .
Afbeelding

Vervolgens de H&R veren aan de voorzijde gestraald en in de primer gezet. Waren opzich nog redelijk, maar kan altijd beter natuurlijk. Deze heeft mijn vriendin vanmiddag vervolgens in de kleur gespoten. Iets lichter dan origineel, maar kleurt mooi bij de stofhoes van Bilstein.
Afbeelding

Ondertussen heeft zij ook nog de tank en vulhals schoon gekrabt. Deze gisteren in de primer en vandaag in twee lagen zwart.
Afbeelding

Nu alle tankdelen in de verf stonden zelf maar aan de slag met de voorzijde. Gisteren de oortjes gedaan en wilde gisteren ook het subframe doen. Helaas bleken twee van de oude boutjes zo roestig te zijn, dan ik besloten heb om een hele berg nieuwe te halen bij de ijzerhandel. Voor 17 en een beetje nu voor het hele onderstel nieuwe bouten, ringen en moeren. Stuk fijner om met schone (en vooral roestvrije) materialen te kunnen werken ;). Na een half uurtje stoeien:
Afbeelding

Nu de voorzijde gedaan is, was de achterzijde aan de beurt. Een goede kennis heeft voor mij de nieuwe wiellagers achter in de draagarmen geperst. Ik dacht zelf de naven wel eruit te drukken zoals hier op het forum staat. Helaas pastte de M12 niet!! Je schroefdraad is anders van je wielbouten dan de standaard M12 bouten! Daarna met een m14 draadeind door de naaf deze er geprobeerd uit te trekken. Dit lukte 1 cm, daarna zo vast als een huis :x . Alle auto bedrijven in de buurt afgegaan die mij hiermee zouden kunnen helpen. Helaas hadden zij geen pers of waren niet bereid mij te willen helpen. Vanavond of morgen de kennis nog maar even een berichtje sturen dan maar.

Draagarmen waren dus geen optie om af te ronden helaas. Dan maar alvast de dempers gereed maken. Nieuwe topmounts van Strongflex erop gemaakt. Geen overbodige luxe, gezien er één was gescheurd.. Zal weer lekker strak sturen straks :).
Afbeelding

En onder de auto met het subframe achter. Ook hier nieuwe PU bussen in van Hardemann. Hopelijk is het allemaal niet te hard en stug, maar we gaan het zien over een tijdje.
Afbeelding

Aan het eind van de dag wilde ik de veerpoten assembleren. Helaas wilde het nog niet helemaal lukken en stond de veer niet recht op zijn rubberlaag op de poot. A.s. dinsdag nog maar een poging doen om de voorzijde helemaal compleet te maken.
Afbeelding

Oja en het kantelframe is niet meer nodig :pompom1: . Mocht iemand er nog één zoeken, ik heb er één in de aanbieding!
Auto staat nu tijdelijk weer op assteunen, totdat het onderstel zover is, dat het weer kan rollen! :D
Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: beske, Bing [Bot], Ferdi, Marc Sierra, mark1974 en 214 gasten