BMW e30 '85 325i restauratie en 320 Touring '88 daily

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Sprungcasper
Berichten: 154
Lid geworden op: 10 jun 2014, 11:54

BMW e30 '85 325i restauratie en 320 Touring '88 daily

Bericht door Sprungcasper » 10 jun 2014, 23:04

Goedenavond allen,

Zal nu maar eens een eigen topic maken over de vorderingen van mijn 'projectje'.
Al sinds jaar en dag ben ik fan van rally, na veel verslagen via de tv gevolgd te hebben en een aantal keren bij een rally geweest te zijn was ik verkocht aan het geluid van de M20B25. Nadat ik 2 jaar terug een prijsvraag won om een hele dag mee te rijden met Rally E30's uit de 325i challenge (waaronder Bas, aka Lincarro alhier), ben ik gaan kijken naar een E30. Nu na ongeveer die 2 jaar marktplaats in de gaten gehouden te hebben, eindelijk de auto gevonden die mij aansprak. Lang verhaal kort: Sinds een ruime maand ben ik in het bezit van een E30 325i uit 1985. Deze was al half gedemonteerd om te worden opgebouwd tot racer door de vorige eigenaar. Het doel is voor mij om deze wagen dan ook op te bouwen tot een auto om deel te nemen aan de 325i Challenge. Echter ben ik nog een student dus het is een project dat langere tijd zal lopen voordat het uberhaupt af is. Maar het begin is er alvast!

Niet moeders mooiste, maar voor het oog een zeer nette en redelijk harde carressorie uit 1985.
Afbeelding

en nog eentje:
Afbeelding

Deze heeft wel last van de bekende plekken helaas
Afbeelding

Binnenkort zal ik proberen nog meer foto's online te zetten!
Mochten jullie vragen hebben, stel ze gerust en ik probeer zo snel mogelijk een antwoord te geven!.

Gr. Casper
Laatst gewijzigd door Sprungcasper op 02 jun 2019, 20:07, 9 keer totaal gewijzigd.

Walter
Berichten: 2315
Lid geworden op: 15 dec 2008, 09:03

Re: E30 325i challenge rally in opbouw

Bericht door Walter » 11 jun 2014, 07:59

.
Laatst gewijzigd door Walter op 25 jan 2017, 21:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Sprungcasper
Berichten: 154
Lid geworden op: 10 jun 2014, 11:54

Re: E30 325i challenge rally in opbouw

Bericht door Sprungcasper » 11 jun 2014, 09:36

Weer even een paar nieuwe foto's, van wat ik afgelopen maanden heb gedaan:

Ook de dorpel heeft twee nieuwe stukjes erbij gekregen: :blink:
Afbeelding

Afbeelding

Achter de pedalen kwam ook nog wat naar voren:
Afbeelding

Grof het laswerk even bijgewerkt:
Afbeelding

De meest grote verassing kwam bij de linker wielkast achter aan het licht:
Afbeelding

Blijkt in het verleden al eens een slechte reparatie te zijn geweest.
Afbeelding

Alles eraf is nog best een gaaf gezicht.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Sprungcasper op 24 mei 2017, 17:02, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 1085
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:37

Re: E30 325i challenge rally in opbouw

Bericht door Jeroen » 11 jun 2014, 16:09

Mooi, zo'n opbouw! De plekken die rot zijn, zijn wel echt de typische E30 plekken. Geen schande bij een auto uit 85'. Tip: het schutbord is ook vaak rot. Dat levert een natte voetenbak op; kun je beter nu wat aan doen terwijl je de auto uit elkaar hebt, het is veel werk.

Sprungcasper
Berichten: 154
Lid geworden op: 10 jun 2014, 11:54

Re: E30 325i challenge rally in opbouw

Bericht door Sprungcasper » 11 jun 2014, 17:27

@Jeroen,
Daarvoor zal waarschijnlijk mijn dashboard eruit moeten neem ik aan? :oops:
Zoja, zal ik het advies meenemen naar de tweede fase van het lassen, waarschijnlijk komende winter. Wil het in stapjes doen en af en toe ook even mee rijden om niet helemaal gek te worden :roll:

Verder wilde ik de binnenkant wit gaan maken waarschijnlijk, dus dan moest het dashboard er sowieso al uit.

Gebruikersavatar
Marius
Berichten: 764
Lid geworden op: 14 aug 2007, 20:52

Re: E30 325i challenge rally in opbouw

Bericht door Marius » 11 jun 2014, 18:09

Goed bezig.

Als je ook de kooi witmaakt is het slim de buizen rondom de a-stijl donker te verven, om zo reflectie tijdens nachtelijke rallyproeven in de voorruit te voorkomen.

Gebruikersavatar
G Kolkman
Berichten: 2636
Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Locatie: Eindhoven

Re: E30 325i challenge rally in opbouw

Bericht door G Kolkman » 12 jun 2014, 04:08

Sprungcasper schreef:@Jeroen,
Daarvoor zal waarschijnlijk mijn dashboard eruit moeten neem ik aan? :oops:
Zoja, zal ik het advies meenemen naar de tweede fase van het lassen, waarschijnlijk komende winter. Wil het in stapjes doen en af en toe ook even mee rijden om niet helemaal gek te worden :roll:

Verder wilde ik de binnenkant wit gaan maken waarschijnlijk, dus dan moest het dashboard er sowieso al uit.
Het dashboard moet er toch uit om de kooi fatsoenlijk te monteren :) .

Leuk project verder! Ik ben zelf ook bezig met de opbouw van een challenge-auto maar dat project is een jaar in de ijskast gezet door een opdracht op het werk (buiten NL). Ik moet hier niet teveel kijken want dan krijg ik nog heimwee :tooth: .

Sprungcasper
Berichten: 154
Lid geworden op: 10 jun 2014, 11:54

Re: E30 325i challenge rally in opbouw

Bericht door Sprungcasper » 12 jun 2014, 11:12

G Kolkman schreef:
Sprungcasper schreef:@Jeroen,
Daarvoor zal waarschijnlijk mijn dashboard eruit moeten neem ik aan? :oops:
Zoja, zal ik het advies meenemen naar de tweede fase van het lassen, waarschijnlijk komende winter. Wil het in stapjes doen en af en toe ook even mee rijden om niet helemaal gek te worden :roll:

Verder wilde ik de binnenkant wit gaan maken waarschijnlijk, dus dan moest het dashboard er sowieso al uit.
Het dashboard moet er toch uit om de kooi fatsoenlijk te monteren :) .

Leuk project verder! Ik ben zelf ook bezig met de opbouw van een challenge-auto maar dat project is een jaar in de ijskast gezet door een opdracht op het werk (buiten NL). Ik moet hier niet teveel kijken want dan krijg ik nog heimwee :tooth: .
De kooi zal er op zijn vroegst volgend jaar in komen ben ik bang :(. Als student is het geld soms sneller op als je van te voren dacht :whistle: . Dashboard haal ik van de winter los om de plekken in ieder geval te bekijken en eventueel aan te pakken. Mag er in de wintermaanden niet mee rijden vanwege de nieuwe regeling.

Gebruikersavatar
Petje
Berichten: 35
Lid geworden op: 21 nov 2009, 15:02

Re: E30 325i challenge rally in opbouw

Bericht door Petje » 25 jun 2014, 18:35

Mooi project :D

Heb zelf nog een oud E30 Type 1 project in de schuur staan wat in de verkoop gaat en waar de complete auto in onderdelen ligt. Mocht je nog wat nodig hebben dan kun je altijd ff een PB sturen.
Ik heb trouwens ook een kooi liggen, Wiechers schroefkooi die voor het dashboard langs loopt. Weet niet of daarbij hetzelfde geldt qua FIA keur als bijv. stoelen maar misschien iets voor je?

Sprungcasper
Berichten: 154
Lid geworden op: 10 jun 2014, 11:54

Re: E30 325i challenge rally in opbouw

Bericht door Sprungcasper » 09 jul 2014, 15:49

@petje
Momenteel heb ik (gelukkig) nog niks nodig. Mocht het in de toekomst nodig zijn, dan zal ik het laten weten!

Laatste paar weken weinig gedaan behalve nog meer research. Ben er wel achter dat men gerommeld heeft met de kabelboom voor :?. Heeft iemand een foto van zijn kabelboom die ik als voorbeeld kan gebruiken? Er gaat een zwart draad naar de carrosserie en als je deze los haalt, geeft het geen verschil.
Zo zit het namelijk nu:
Afbeelding

Ondertussen met de vorige set grill en nieren een testje aan het doen. Voor het eerst met een spuitbus aan de gang gegaan. Nu een primer erop gezet en morgen de definitieve kleur erop. Over 2 weken even kijken hoe dat staat :blink:.

Voor:
Afbeelding

Na:
Afbeelding

Gebruikersavatar
G Kolkman
Berichten: 2636
Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Locatie: Eindhoven

Re: E30 325i challenge rally in opbouw

Bericht door G Kolkman » 09 jul 2014, 17:59

Zit er misschien een type 2 motor in deze koets? Is dit een originele 325i of is ie later omgebouwd?

Gebruikersavatar
squadrabavaria
Berichten: 21
Lid geworden op: 01 jul 2014, 10:02
Locatie: Zoetermeer

Re: E30 325i challenge rally in opbouw

Bericht door squadrabavaria » 10 jul 2014, 09:53

Op het oog wel een type 1 motor, KVS reservoir zit rechts en is van het oude type.

Sprungcasper
Berichten: 154
Lid geworden op: 10 jun 2014, 11:54

Re: E30 325i challenge rally in opbouw

Bericht door Sprungcasper » 24 jul 2014, 21:41

squadrabavaria schreef:Op het oog wel een type 1 motor, KVS reservoir zit rechts en is van het oude type.
De heren van E30 Parts in De Kwakel denken dat het mogelijk een type 2 motor is. Ik weet in ieder geval wel zeker dat ze me verteld hebben dat het in elk geval niet meer het originele blok is wat erin ligt. Qua motorbedrading e.d. klopt het voor zo ver ik heb kunnen kijken. Waar ik me met name over verbaasd heb, is de bedrading van de koplampen. Deze zitten aan elkaar geknepen en er een loopt een extra draad van 1 van de koplampen naar de carrosserie, waar deze echter voor dient is mij een raadsel? Ik ga wel een origineel koppelstukje naar de koplamp aanschaffen om deze wirwar kwijt te zijn.
Afbeelding

De grill is ook wel super gaaf geworden, hoe het op de auto zelf staat is nog even afwachten. 5 Augustus is de lasser weer terug hoorde ik van de week :D. Als de gatenkaas is verholpen kunnen we weer gaan opbouwen en nog een paar maandje rijden tot december :df:
Afbeelding

Ondertussen ook het 'nieuwe' uitlaat systeem een likje hitte bestendige verf gegeven:
Afbeelding

Binnenkort heb ik gelukkig wel de beschikking over een brug om zo wat makkelijker aan m'n auto te kunnen werken.

Sprungcasper
Berichten: 154
Lid geworden op: 10 jun 2014, 11:54

Re: E30 325i challenge rally in opbouw

Bericht door Sprungcasper » 18 aug 2014, 09:33

Afgelopen tijd niet zoveel kunnen doen vanwege een druk schema, maar nu druk bezig om de auto klaar te krijgen voor de E30 Summermeet in Gemert op 24 augustus.

Omdat ik tijdelijk niet verder kon en er eerst een laag betonverf op de vloer moest komen, me even uitgeleefd op de vloer.
Afbeelding

Daarnaast heeft een vriend de eindtips van de einddemper even opgepoetst.
Voor:
Afbeelding

Na:
Afbeelding

Afgelopen week de auto in de primer gezet op de aangepakt delen. Volgend jaar zal de auto overgespoten gaan worden, maar voorlopig zal dit het even moeten doen. Misschien dat ik als extra beschermlaag er misschien nog een laag metallic lak overheen zet.
Afbeelding

Afbeelding

Tevens zit ik nogsteeds met een groot gat achter bij mijn linkerwielkast. Gelukkig heb ik iemand kunnen vinden die het voor mij kan lassen. Komende week zal dit dichtgelast worden:

Afbeelding

Afbeelding

Komende vrijdagavond ga ik met een kennis van mij de distributieriem vervangen, samen met de koelwaterslangen die echt aan vervanging toe waren. De oude alvast gedemonteerd:
Afbeelding

Vrijdag heb ik de auto op as steunen gezet en ben ik begonnen met het verwijderen van de oude uitlaat. Middendemper bij het oudijzer:
Afbeelding

Ook het uitlaatspruitstuk gaat vervangen worden. Deze moesten sowieso los ivm versleten pakkingen tussen het het spruitstuk en blok:
\Afbeelding

Gedemonteerde spruitstukken. Deze ga ik nog bewaren aangezien ik dezelfde avond via een rijder van de 325i challenge te horen kreeg dat een spaghetti niet is toegestaan waarschijnlijk :roll: :
Afbeelding

Blok voorzichtig schoon gestoken met een plamuurmes om alle resten pakking te verwijderen:
Afbeelding

De spaghetti gemonteerd met veel pijn en moeite:
Afbeelding

Echter kan deze er binnenkort weer af waarschijnlijk :stom:. het vervolgstuk past er net aan op, maar zit nu klem tegen de onderzijde van mijn carrosserie. Bij een lichte kanteling van blok breekt het hoogstwaarschijnlijk af en zal de passagier wel erg warme voeten krijgen.... Hier van de week maar even naar kijken met de jongen die de achterzijde last. Deze week volgt er meer.

Gebruikersavatar
Thomas 325i
Berichten: 43
Lid geworden op: 07 nov 2010, 13:13
Locatie: E30 325i

Re: E30 325i challenge rally in opbouw

Bericht door Thomas 325i » 18 aug 2014, 21:47

Mooi hoor. Warmte bij de passagier valt mee hoor. Ik rijd zelf met spaghetti in een straat auto. Duurt behoorlijk lang voordat je wat warmte voelt daar voorin. Alleen wel dat schildje op je draagarm rubber later zitten.

Sprungcasper
Berichten: 154
Lid geworden op: 10 jun 2014, 11:54

Re: E30 325i challenge rally in opbouw

Bericht door Sprungcasper » 08 okt 2014, 13:16

Het wordt maar weer eens tijd voor een update-tje.....

In de tussentijd is er veel gebeurd. De meeting eind augustus was onwijs gaaf. Auto heeft zich goed gehouden, paar kleine dingen ontdekt, maar valt mij alles mee:
Afbeelding

Op de terugweg van de meeting helaas iets minders mee gemaakt. De oorzaak van de slippartij weet ik nog steeds niet (mogelijk het vermogen toch onderschat :oops: ) Achterkant brak ineens uit bij het verlaten van een rotonde en toen ik het opving stak er helaas al een lantaarnpaal over. Schade valt gelukkig nog mee:
Afbeelding

Afbeelding

Helaas wel het laatste stukje van de chassisbalk rechts om een hoek :stom:
Afbeelding

Nu besloten het gelijk maar goed aan te pakken en de auto compleet te demonteren en van 0 op te gaan bouwen tot rallywapen.

Motorblok eruit:
Afbeelding

En zo staat het er nu bij:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het oplettende oog heeft een rode Touring op de achtergrond gespot. Deze heb ik aangeschaft voor de onderdelen. Aangezien mijn radiator gesneuveld is bij het ongelukje en ik mijn eigen blok eerst goed wil bekijken of alles nog in orde is, heb ik een donor 325i gekocht.Deze heeft een grotere radiator en stuurbekrachtiging. Deze is gebruikt voor driften, maar is zo rot achter als maar kan zijn. Deze zal binnenkort gedemonteerd worden en daarna als oudijzer zijn lot tegemoet gaan:
Afbeelding

Afbeelding

Dit was het even voor nu. Zal proberen binnenkort weer wat werk te verzetten en jullie hiervan op de hoogte te brengen.

Sprungcasper
Berichten: 154
Lid geworden op: 10 jun 2014, 11:54

Re: E30 325i challenge rally in opbouw

Bericht door Sprungcasper » 27 jan 2015, 17:12

Inmiddels wel ietsje opgeschoten. Vooral informatie aan het verzamelen en de donor wagen aan het demonteren. Mocht iemand nog iets zoeken van een touring, dan hoor ik het wel :roll: .

Motor wilde ik eerst bovenlangs eruit lepelen, maar lukt niet, door de versnellingsbak die in de weg zat.
Afbeelding

Uiteindelijk kwam er iemand uit de loods met een oplossing. Het voordeel van een loods met meerdere mensen die er verstand van hebben:
Afbeelding

En leeg:
Afbeelding

Voila, blok op een pallet incl. onderstel.
Afbeelding

Nog wel bij een lokale transport ondernemer een oude kooikar over kunnen nemen:
Afbeelding

Verder nog wat kleine dingen aangepast, Kabelboom gerepareerd:
Afbeelding

Ook deed de temperatuursensor niks meer in m'n dash:
Afbeelding

Begonnen met het uit elkaar halen van het subframe achter:
Afbeelding

Eind februari heb ik als doel gesteld om de donor helemaal weg te hebben en dan kan ik beginnen met het aanpakken van de roest op de grijze. Eindelijk weer wat opbouwen na maanden demonteren :tooth:

Eind februari dus hopelijk weer een update!

Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 1085
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:37

Re: E30 325i challenge rally in opbouw

Bericht door Jeroen » 28 jan 2015, 10:54

Ziet er goed uit. Keep up the good work!

Sprungcasper
Berichten: 154
Lid geworden op: 10 jun 2014, 11:54

Re: E30 325i challenge rally in opbouw

Bericht door Sprungcasper » 28 jan 2015, 12:14

Jeroen schreef:Ziet er goed uit. Keep up the good work!
Thanks! Het schutbord wat je had aangegeven als tip is gelukkig nog goed! Zelfs Mn accubak is nog in orde :D

Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 1085
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:37

Re: E30 325i challenge rally in opbouw

Bericht door Jeroen » 28 jan 2015, 13:28

Dat is dan een meevaller. Ik spreek uit ervaring als ik zeg dat een natte voetenbak echt niet fijn is.

Sprungcasper
Berichten: 154
Lid geworden op: 10 jun 2014, 11:54

Re: E30 325i challenge rally in opbouw

Bericht door Sprungcasper » 24 feb 2015, 20:34

Een maand later en de beloofde updates:

Gister en vandaag weer druk bezig geweest. Grote schoonmaak gehouden en verhuisd naar een nieuwe plek in de loods.

Begonnen met de donor te 'demonteren'. Hier en daar leek het net slopen, ik wist dat hij wel een beetje rot was, maar zo krokant had ik ook niet verwacht.... De dorpel kon ik achter zo opvouwen. Dit had ik gedaan om bij de bouten van het plaatje te kunnen die het subframe op zijn plek houdt.
Afbeelding

Al bleek dat deze kant niet echt meer ondersteund werd :hmmm: .
Afbeelding

Gelukkig is het maar de donor en niet mijn eigen auto :tooth: .

Omdat het nu wel heel snel naar beneden kwam zetten, het maar even houtje-touwtje vast gezet (letterlijk) :rolleyes: .
Afbeelding.

Aangezien ik al een flauw vermoeden had dat er zoiets kon gebeuren was ik er op voorbereid en na wat duw en trekwerk had ik een zwevend subframe.
Afbeelding

Verder de hele dag bezig geweest met wat kleine dingen nog loshalen, zodat het straks in stukken naar het oudijzer kan. Aan het eind van dag 1 alles maar weer een beetje opgeruimd, zodat we de dag erna schoon van start konden gaan:
Afbeelding

Sprungcasper
Berichten: 154
Lid geworden op: 10 jun 2014, 11:54

Re: E30 325i challenge rally in opbouw

Bericht door Sprungcasper » 24 feb 2015, 20:37

Vandaag stond in het teken van verhuizen..... Had verwacht een halve dag kwijt te zijn, maar door wat tegen slagen heb ik wel geteld een uurtje wat aan mijn eigen auto kunnen doen.

Eerst de rode maar weer weggetoverd zodat ik eerst alle pallets (6 in totaal :bonk: ) met spullen kon gaan verplaatsen....
Afbeelding

En hoe we verplaatsen we zoiets zonder wielen? Nou zo:
Afbeelding

Dit is mijn nieuwe stekkie. Genoeg ruimte voor nu (dacht ik)
Afbeelding

Vervolgens op een zelfde wijze, al dan iets auto vriendelijker, mijn project naar de nieuwe plek gesleept.
Afbeelding

Om vervolgens lekker de hoogte in te gaan om goed er aan te kunnen werken:
Afbeelding

Laatste klus was de kooikar te verplaatsen. Hier stond mijn motor in, waardoor alles veel te zwaar was om te verkassen. Sinds een paar weken heb ik een motorbok erbij. Voor het eerst een bak en blok gescheiden van elkaar, maar met goed nadenken is het gelukt :shiny: .
Voor:
Afbeelding

Na:
Afbeelding

Deze kan ik nu op mijn gemakkie gaan demonteren en reviseren tzt. Eerst maar weer even sparen en heb voorlopig het blok uit de donor om mee te beginnen :).

Al goed, het puntje naar mijn auto was zo mooi leeg, maar met 6 pallets is het goed vol.... Binnenkorst maar eens wat uit elkaar halen om op te knappen (2 subframes) en scheelt gelijk weer een aantal pallets.

Waar we vanmorgen startte met twee plekken vol met onderdelen en 2 auto's, staat nu alleen nog de donor. Klaar om gezaagd te worden. Als iemand nog iets zoekt van een touring aan plaatwerk hoor ik het graag! Donderdag gaat de zaag erin namelijk ;).

Als er iemand nog vragen of opmerkingen heeft, dan lees ik ze graag :wink:

Sprungcasper
Berichten: 154
Lid geworden op: 10 jun 2014, 11:54

Re: E30 325i challenge rally in opbouw

Bericht door Sprungcasper » 26 feb 2015, 20:31

Gisteren de veerpoot torens kaal gestoken en de binnenkant van de chassisbalken. Deze kunnen nu worden door gelast.
Afbeelding

De kant van de uitlaat heeft iets meer last van roest.. Ook leek de bitumen laag dunner als aan de andere kant. Hebben meer mensen dit gemerkt/gezien?
Afbeelding

Balk links:
Afbeelding

Balkie rechts:
Afbeelding

Verder gisteren niet zo heel veel anders gedaan. Brandstofpomp nog even verwijderd als laatste onderdeel van de auto dat nog los kon aan de carrosserie. Kwam ook nog wat roest onder de bitumen vandaan. Gelukkig alleen oppervlakkig en geen rotte bende :worship: .

Ook nog even een overzichtsfoto geschoten van alle pallets met onderdelen. In elk geval genoeg voorlopig :tooth:.
Afbeelding

Sprungcasper
Berichten: 154
Lid geworden op: 10 jun 2014, 11:54

Re: E30 325i challenge rally in opbouw

Bericht door Sprungcasper » 26 feb 2015, 20:35

Vandaag verder gegaan met het schoon steken van de onderkant. Wat een :wtf: klus blijft dat zeg...... Zag/zie er ook het meest tegen op van alles aan dit project. Besloten om mij voorlopig te focussen op de te lassen te delen qua kaal trekken. De rest doe ik straks meer richting de zomer, als het wat warmer begint te worden. Dan pakken we een (dak)brander en stoken we de bende er vanaf.

Eerst verder gegaan met de linker wielkast. Wel bekende vierkantjes zijn aan de beurt!:
Afbeelding

En de onderkant:
Afbeelding

Gelukkig lijkt het echt alleen de vierkantjes en bovenliggende bodem te zijn en is de rest van de bodem verder hard aan de onderkant (afkloppen.....)

En voor de plaatjes mensen onder ons, ook even de andere kant:
Afbeelding

En van voren:
Afbeelding

Verder in mijn kofferbak achter op de vloer:
Afbeelding

Ook bovenaan mijn wielkast 'enige' :ongeveer als: roest vorming.
Afbeelding

Aan de bovenkant daarvan ook gaten naar binnen toe. Binnenkort de puntlassen uitboren en nieuwe stukken inlassen.
Afbeelding

Sinds vandaag helaas wel een e30 armer :dood:
laatste deel van de chassisbalken zal gebruikt worden om schade te gaan herstellen aan de grijze. De rest zal later alsnog zijn weg vinden naar de oudijzer boer....
Afbeelding

Left-over....... :vlag:
Afbeelding

Vandaag een maatje erbij gehad voor de gezelligheid en het maf doen:
Afbeelding

beetje plaat materiaal bewaard om in het vervolg te kunnen bewerken voor de grijze:
Afbeelding

Morgen nog wat spullen uitzoeken, opruimen en misschien nog een paar kleine plekjes kaal halen zodat het allemaal startklaar is voor de lasser. Mogelijk volgende week vrijdag al dat hij kan om mij te helpen. Ik hoop nu ook meer tijd vrij te kunnen maken voor dit project. Zeker als je ziet wat er in een week gebeurd is. Okee aan de auto misschien niet veel, maar dat de rode nu eindelijk weg is, geeft een hoop rust! Doel dat ik mij zelf gesteld heb is over 3,5/4 jaar met het afstuderen van mijn studie om met de gala avond met deze erheen te kunnen. Ben benieuwd :) .

Als jullie nog opmerkingen, vragen en/of Reacties hebben hoor ik ze graag!

Sprungcasper
Berichten: 154
Lid geworden op: 10 jun 2014, 11:54

Re: E30 325i challenge rally in opbouw

Bericht door Sprungcasper » 27 feb 2015, 17:21

Vandaag een opruim dagje gehouden. Redelijk door mijn energie heen merkte ik vandaag. Wat kleine dingetjes gedaan en dat was het.

Even wat weggestoken nog waar de brandstofpomp hoort te zitten. Helaas wel een klein gaatje erin. Toch aan de buitenkant maar de dorpel eraf halen binnenkort en de schade opnemen. Hopelijk niet al te veel narigheid :? :emo: .
Afbeelding

De bodem is een beetje een lappendeken. Binnenkort komt daar nog een stukje bij. Alleen dit wordt er netjes ingelast ipv op of onder.
Afbeelding

Boven de vierkantjes zijn duidelijk wat flintstones gaten te zien :whistle: . Blijf het apart vinden dat de man die mij eerst hielp met lassen, gepensioneerd plaatwerker is en vond dat dit wel te herstellen was.... Blij dat de jongen die mij nu helpt wel van goed aanpakken houdt :tooth: .
Afbeelding

Verder nog wat bitumen gestoken aan de binnenzijde. De vorige eigenaar had het meeste al weggestoken, maar de 6 kantjes bodem is niet bepaald fraai....
Afbeelding

Zag toen ik zo daar onderin hing, om alles kaal te steken, dat er wat roest onder mijn raam zit..... Hopelijk is alles nog wel hard daar, heb hier her en der al wat mindere dingen gezien op bepaalde fora :roll:
Afbeelding

Omdat ik tussendoor toch maar weer wat wilde gaan opbouwen/schoonmaken, maar alvast het kleppendeksel en inlaatspruitstuk losgehaald. Ziet er gelukkig nog goed uit wat betreft inslijten van de nokkenas.
Afbeelding

Afbeelding

Nu tijdelijk maar even afgedekt met het papier zodat er geen vuiligheid in kan komen:
Afbeelding

Ligt nu verder nog een extra kleed overheen.

Heeft iemand tips hoe je het spruitstuk en kleppendeksel mooi schoon krijgt?
Daarnaast ben ik een beetje alles op een rijtje aan het zetten wat het kost om mijn blok te gaan reviseren. Wat mis ik nog in mijn lijstje waar ik aan moet denken qua aanschaffen voor de revisie?
- Lagerschalen
- Cilinder ringen
- Carter pakking
- Koppakking
- Kleppendeksel pakking
- Krukas kering
- Distributieriem
- Spanrollen
- Waterpomp
- VHT Wrinkle spray (eventueel voorop het kleppendeksel)
- Kop vlakken/persen
- Carter repareren
- Kopbouten
- Bouten inlaat
- Bouten uitlaat
- Waterkanaal achterop kop
- visco koppeling
- sproeileiding
- Drijfstanglager

Antwoorden, vragen of opmerkingen zie/beantwoord ik graag!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ArjanS, Godspeed en 101 gasten