BMW e30 '85 325i restauratie en 320 Touring '88 daily

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Sprungcasper
Berichten: 154
Lid geworden op: 10 jun 2014, 11:54

Re: E30 325i challenge rally in opbouw

Bericht door Sprungcasper » 17 aug 2016, 16:12

GTRene schreef:wat een werk dat kaa lmaken :shock:

zou ik niet snel doen zo grondig, dan bracht ik zoiets bv naar zo'n bedrijf om de carros helemaal te stralen, niet grid maar anders spul, zodat het mooi glad blijft.
in de UK doen ze dat vrij veel en daarna bv dompelen oid :D
of natuurlijk meerdere lagen coaten daarna op een heel goede manier, zou anders veels te bang zijn dat de roest terug kwam na al dat werk :D

geen idee hoeveel lagen en of waarmee ze dat doen tegenwoordig, maar der schijnt goed spul op de markt te zijn voor een goede robuste behandeling, maja zal wat kosten, jullie zullen het zelf doen?

al een idee met wat en hoeveel lagen van alles?
Ben momenteel bezig met RX5 en 10 van Carpotech. Van beide komen 2 lagen dus totaal 4. Daarna nog budyschutz er tegenaan. Dan moet ie voorlopig maar weer even mee kunnen.
Stralen werd mij te kostbaar en zo gaat het ook. Als dit weer 10 jaar blijft zitten ben ik blij :mrgreen: . Hij zal in de winter toch binnen staan ivm overgangsregeling. Over 9 jaar is helemaal wegenbelasting vrij haha.
Walter schreef:Ik heb wel ontzag voor de hoeveelheid werk die erin zit. Wel fijn om straks een auto te hebben waarvan je weet dat de carosserie weer helemaal goed is. Dat zou je vele jaren plezier moeten opleveren.
Dat is zeker waar. Gisteren zakte de moed wel even in mijn schoenen, maar mijn broertje trok mij er even doorheen en als je dan eenmaal aan het schilderen bent, gaat het al weer een stuk beter. We kunnen nu weer opbouwen ipv afbreken en dat is altijd fijn!.

Sprungcasper
Berichten: 154
Lid geworden op: 10 jun 2014, 11:54

Re: E30 325i challenge rally in opbouw

Bericht door Sprungcasper » 17 aug 2016, 16:13

Van de week de eerste stap gezet in de richting van ombouw naar 'normale' straat auto. Tijdens een pauze, met het behangkrabben op de kamer van mijn vriendin, zag ik een sportinterieur langs komen dat nog in nette staat verkeerde en met bijpassende deurpanelen. Verkoper via Facebook direct een bericht gestuurd en na wat heen en weer bericht nog die zelfde avond naar Brabant gereden. Daar aangekomen stond alles netjes klaar en kon ik het allemaal goed bekijken. Toen ik vertelde dat mijn plan veranderd was, waren de beide broers zo aardig om er kofferbak bekleding en a-stijlen bij te doen. Complete set gordels kon ik ook voor een net bedrag overnemen, dus deze ook maar gelijk gekocht. Zo gingen we huiswaarts met de volgende set:
Afbeelding

Alleen de bijrijders kant heeft een plekje van een knoop die ooit is blijven hangen en wordt de bestuurdersstoel wat dun op het zitvlak, maar verstelling en dergelijke werken naar behoren en dat is het belangrijkste. Alles is nu tijdelijk opgestapeld op een pallet.
Afbeelding

Verder ben ik gisteren met mijn broertje nog bezig geweest om het laatste deel schoon te steken en vanmorgen dan alles in de eerste laag RX5 gezet.
Afbeelding

O en gewoon omdat het kon gisteren met het schoonmaken:
Afbeelding

Morgenavond na het werk de tweede laag erop smeren. Volgende week ben ik een week op Texel als strandwacht op pad en de week daarop begint de studie weer. Dan wordt het tussendoor maar wat avonden klussen.

Gr. Casper

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7749
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: E30 325i challenge rally in opbouw

Bericht door Tim N » 17 aug 2016, 23:18

Gaat de zeeer goede kant op. Mooie aanpak zo.

Sprungcasper
Berichten: 154
Lid geworden op: 10 jun 2014, 11:54

Re: E30 325i challenge rally in opbouw -> Uit de rally gehou

Bericht door Sprungcasper » 05 sep 2016, 20:46

Tim N schreef:Gaat de zeeer goede kant op. Mooie aanpak zo.
We zijn weer aan het opbouwen ipv afbreken :mrgreen:. Krijg helaas geen mails meer als iemand reageert, terwijl het vinkje wel aanstaat.


Na een weekje op Texel als strandwacht vorige week de eerste laag van de laatste 2/3 afwerklagen erop gezet. Zit er gelijk een stuk beter uit zo. Van de week de tweede laag erop zetten:

Halverwege:
Afbeelding

En aan het eind van de avond (21:30 en het is al weer donker :hamer: )
Afbeelding

Afbeelding

Is weer netjes in kleur. Nu deels nog transparant door het moeten mengen met de oliebasis van de eerste twee lagen.

Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 1086
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:37

Re: E30 325i challenge rally in opbouw

Bericht door Jeroen » 07 sep 2016, 08:14

Wat een bult werk....maar mooi om te volgen! Ik heb zelf 8 E30's gehad, en sommigen waren ook wel rot, maar niet zo rot als deze, om even de anderen te citeren :blink: Mooi dat je voor een straatauto gaat, er zijn er al zo gruwelijk veel opgeofferd aan de autosport. En vandaag de dag is een 325i een heerlijk klassieke cruiser waar je ook lekker mee kunt vegen.

Gebruikersavatar
Martijn 327i
Berichten: 379
Lid geworden op: 10 dec 2008, 07:49
Auto: X3 M40i // M Performance
Locatie: viewtopic.php?t=42978

Re: E30 325i challenge rally in opbouw

Bericht door Martijn 327i » 10 sep 2016, 08:58

Geweldig project, maar inderdaad wat een werk.

Ga je wel veel plezier van hebben.
Even een snelle nokkenas erin, spaghetti spruitstuk en dan loopt het ook harstikke mooi. Lekker opzwepend toerenverloop zo'n blok. Man wat heb ik van mijn ex E30's veel plezier gehad.
Dat geluid van die M20 alleen al, heerlijk !!

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26724
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: E30 325i challenge rally in opbouw

Bericht door Martijn_bmw » 10 sep 2016, 10:18

+1 alleen dat geluid al van de M20 nooit meer een fijner geluid gehad :D

Denk altijd nog met enorm veel plezier terug aan al mijn e30's die ik gehad heb!


Gister nog een tijdje stadsverkeer achter een nette originele 325i e30 cabrio gereden. Raampje omlaag en bij elk stoplicht genieten van de klanken van die M20 :D

Sprungcasper
Berichten: 154
Lid geworden op: 10 jun 2014, 11:54

Re: E30 325i challenge rally in opbouw

Bericht door Sprungcasper » 12 sep 2016, 12:05

Jeroen schreef:Wat een bult werk....maar mooi om te volgen! Ik heb zelf 8 E30's gehad, en sommigen waren ook wel rot, maar niet zo rot als deze, om even de anderen te citeren :blink: Mooi dat je voor een straatauto gaat, er zijn er al zo gruwelijk veel opgeofferd aan de autosport. En vandaag de dag is een 325i een heerlijk klassieke cruiser waar je ook lekker mee kunt vegen.
En toch valt het mee als ik zie wat er op het é30forum voorbij schuift haha. Tuurlijk had ik gehoopt op minder, maar ergste heb ik nu (hopelijk) wel achter de rug.
Martijn 327i schreef:Geweldig project, maar inderdaad wat een werk.

Ga je wel veel plezier van hebben.
Even een snelle nokkenas erin, spaghetti spruitstuk en dan loopt het ook harstikke mooi. Lekker opzwepend toerenverloop zo'n blok. Man wat heb ik van mijn ex E30's veel plezier gehad.
Dat geluid van die M20 alleen al, heerlijk !!
Heb eerder wel een spaghetti gehad voor dit blok. Echter weer verkocht door de slechte pasvorm en het was niet toegestaan binnen de challenge. Nu maar het gewone spruitstuk erop en de simpele uitlaat die ik nog heb liggen. Komt tzt wel wat anders voor. Geld moet nu eerst even in het rijdende krijgen.

Zat toevallig net weer filmpjes te kijken van mijn eigen auto en het rallyteam. Blijft gewoon machtig mooi een m20 inderdaad. Wie weet ooit nog een ander erbij voor het spelen met m20 of desnoods een m50/m52. Zolang het maar 6 cilinder heeft :mrgreen:
Martijn_bmw schreef:+1 alleen dat geluid al van de M20 nooit meer een fijner geluid gehad :D

Denk altijd nog met enorm veel plezier terug aan al mijn e30's die ik gehad heb!

Gister nog een tijdje stadsverkeer achter een nette originele 325i e30 cabrio gereden. Raampje omlaag en bij elk stoplicht genieten van de klanken van die M20 :D
Cabrio's blijven ook mooi om te zien. Verder is het zeker waar. Kan ook niet wachten totdat ik hem straks weer kan starten voor de eerste keer. Zal nog een klein jaartje duren ben ik bang...

Verder gistermiddag samen met mijn vriendin de tweede laag wit op de onderkant van de auto gezet. Deze dekt nu gelijk een stuk beter. Heb nu echter nog een pot over en twijfel of ik er gewoon nog een laag overheen zet. Maar even contact leggen met rustbuster voor advies.
Afbeelding

Gr. Casper

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26724
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: E30 325i challenge rally in opbouw

Bericht door Martijn_bmw » 18 sep 2016, 09:22

De bodem ziet er zo wel weer heel erg mooi strak uit :thumbup:

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: E30 325i challenge rally in opbouw

Bericht door Jan-Willem » 18 sep 2016, 11:11

Je wilt nog underbody coating gebruiken?

Heb je alle naden wel weer af gekit?

Die RX troep reageerd wel met andere middelen, dus wel echt goed laten drogen als je er iets anders op wilt.

Lekker bezig! :thumbup:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: E30 325i challenge rally in opbouw

Bericht door GTRene » 18 sep 2016, 17:15

zeker mooi die bodem.

Sprungcasper
Berichten: 154
Lid geworden op: 10 jun 2014, 11:54

Re: E30 325i challenge rally in opbouw

Bericht door Sprungcasper » 21 sep 2016, 11:35

Jan-Willem schreef:Je wilt nog underbody coating gebruiken?

Heb je alle naden wel weer af gekit?

Die RX troep reageerd wel met andere middelen, dus wel echt goed laten drogen als je er iets anders op wilt.

Lekker bezig! :thumbup:
Gaat nog 1 laag rx10 overheen aangezien ik nog over heb. Daarna inderdaad een paar weken laten drogen en de naden allemaal goed af kitten. Overal waar dopjes inzaten weer dopjes terug plaatsen en de alle holle ruimtes vol baggeren met een goedje zodat het niet kan/wil roesten. Daarna inderaad anti steenslag er tegen aan. Ondertussen het onderstel bij elkaar sprokkelen en netjes maken. Dan kan ie na ruim 2 jaar weer op zijn eigen pootjes staan. Idee is om dat de auto te laten spuiten en verder op te bouwen.

Bedankt voor de complimenten! Is een erg fijn gezet dat hij er weer zo bij hangt. :mrgreen:

Gr .Casper

Sprungcasper
Berichten: 154
Lid geworden op: 10 jun 2014, 11:54

Re: E30 325i challenge rally in opbouw

Bericht door Sprungcasper » 27 sep 2016, 22:16

Momenteel weer erg druk met de studie, waardoor er helaas weer weinig tijd overblijft voor de hobby. Tussendoor ben ik nu beetje bij beetje weer een interieur bij elkaar aan het verzamelen.

Gisteren kwam een forumlid een achterbank brengen met hoofdsteunen. Hiervan ga ik de zitting gebruiken om mijn voorstoelen weer netjes te laten maken als daar wat geld voor over is. Deze werden nog in stijl gebracht ook:
Afbeelding

Afbeelding

Vanavond vanuit school met de trein naar Barneveld gereisd om van Wilbert nog wat onderdelen over te nemen:
Afbeelding

Zo hebben we weer een middenconsole (met cassettehouder :D ), dakhemeltje, dakgrepen, dashboardkastje en lampjes voor in het dak.

Nu nog opzoek naar:
- Speakerkapjes
- bekleding tussen de achterlichten
- asbak achterin
- b-stijl afdekkapjes
- tapijt tegen de tank aan (opstaande stukje)
- Mistlampen type 1 (geen must)
- schopplaat

Dit was de mini-update voor nu. Hopelijk in de herfstvakantie nog even tijd om wat te kunnen doen aan de auto zelf.

Gebruikersavatar
G Kolkman
Berichten: 2636
Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Locatie: Eindhoven

Re: E30 325i challenge rally in opbouw

Bericht door G Kolkman » 29 sep 2016, 00:09

Dikke pech voor je, ik heb echt een bult van dat spul wat je nodig hebt...


















Weggegooid :hot: .

Sprungcasper
Berichten: 154
Lid geworden op: 10 jun 2014, 11:54

Re: E30 325i challenge rally in opbouw

Bericht door Sprungcasper » 19 okt 2016, 22:39

G Kolkman schreef:Dikke pech voor je, ik heb echt een bult van dat spul wat je nodig hebt...

Weggegooid :hot: .
Daar was ik al bang voor :tooth:

Vandaag weer wat aan de auto kunnen doen vanwege de herfstvakantie. Begonnen met het verwijderen van de aandrijfas uit één van de achterwiel ophangingen. Moer is losgekomen, maar de as zit zo vast als een huis. Volgende keer de gasbrander hiervoor meenemen. Lagers moeten sowieso toch al vervangen worden.

Daarna met wat goede tips via Facebook vanmiddag de dempers uit de poten kunnen krijgen zonder de boel te beschadigen. Ze zijn wat roestig, dus het is even afwachten hoe ze uit de straalcabine komen. Deze moet nog worden aangesloten en daarna kunnen we het hele onderstel schoonmaken en weer netjes in de Hammerite zetten. Uiteindelijk met 3 soorten beitels en een moker voorzichtig de dop iets naar binnen getikt, waarna ik met veel kruipolie de dop tegen de klok in los heb kunnen tikken. Dempers kwamen er daarna netjes uit. Lekker onder de olie, waar men mij ook al voor had gewaarschuwd haha. Heb verder geen idee wat het voor demper waren. Komen in elk geval dikkere dempers van Bilstein onder/in.

Een tweetal fotootjes van hoe het er uit zag:
Afbeelding

Dempers eruit, poten klaar om gestraald te worden.
Afbeelding

Aan het eind van de dag nog een laatste laag antiroest verf erop. Nu opzoek naar (strijk)kit om alle naden dicht te smeren en de antisteenslag er tegen aan. Daarna kunnen we hopelijk eind dit jaar weer rollen met het casco :df:

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7749
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: E30 325i challenge -> 'Gewone straatauto'

Bericht door Tim N » 20 okt 2016, 20:13

Heerlijk die dempers uit de voorpoten meubelen van een E30... deze roepen bij mij boekjes vol nieuwe woorden op

Gebruikersavatar
G Kolkman
Berichten: 2636
Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Locatie: Eindhoven

Re: E30 325i challenge -> 'Gewone straatauto'

Bericht door G Kolkman » 21 okt 2016, 00:40

Ik vond het wel een leuk klusje. Vooral omdat ik pas na het monteren van het hele zaak leerde dat ze in de olie horen te zitten en het hele zaakje dus nog een keer uit elkaar mocht :) . Kon ik m'n zelfgemaakte toolie nog een keer gebruiken ;) .

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: E30 325i challenge -> 'Gewone straatauto'

Bericht door Jan-Willem » 21 okt 2016, 14:57

Ik heb er toen ook montage steun voor gemaakt.
Altijd lastig om die moeren los te krijgen en lastig om de veerpoot goed in te klemmen in de bankschroef.

Afbeelding

Zo ging het snel en makkelijk!

E30 verlagen voor en achter kon dan in een uur :mrgreen:

Sprungcasper
Berichten: 154
Lid geworden op: 10 jun 2014, 11:54

Re: E30 325i challenge -> 'Gewone straatauto'

Bericht door Sprungcasper » 23 okt 2016, 13:03

Tim N schreef:Heerlijk die dempers uit de voorpoten meubelen van een E30... deze roepen bij mij boekjes vol nieuwe woorden op
Ik heb ook eerst nog eens goed gekeken hoe het zat en een Facebook groep om hulp gevraagd. Kwamen wel handige tips uit.
G Kolkman schreef:Ik vond het wel een leuk klusje. Vooral omdat ik pas na het monteren van het hele zaak leerde dat ze in de olie horen te zitten en het hele zaakje dus nog een keer uit elkaar mocht :) . Kon ik m'n zelfgemaakte toolie nog een keer gebruiken ;) .
Zaten inderdaad goed onder de olie. Wist nog niet waar het voor was, maar bij deze weten we dit ook weer! Ben wel benieuwd hoe het rijdt straks met nieuwe rubbers en een goed onderstel. :hungry:
Jan-Willem schreef:Ik heb er toen ook montage steun voor gemaakt.
Altijd lastig om die moeren los te krijgen en lastig om de veerpoot goed in te klemmen in de bankschroef.

Afbeelding

Zo ging het snel en makkelijk!

E30 verlagen voor en achter kon dan in een uur :mrgreen:
Dat ziet er goed uit! Op de grond rommelen werkte ook wel, maar in elkaar zetten zal inderdaad nog wat worden. Dat zien we t.z.t. wel weer hoe we dat oplossen :).

Gr. Casper

Sprungcasper
Berichten: 154
Lid geworden op: 10 jun 2014, 11:54

Re: E30 325i challenge -> 'Gewone straatauto'

Bericht door Sprungcasper » 07 nov 2016, 12:36

Van het weekend met mijn vriendin samen de onderkant in staan smeren op alle naden en kieren met strijkkit van 3M. Erg lekker klusje wat enige behendigheid vraagt. Wat vooral van belang is: Niet te zuinig! Alles is nu lekker dicht gesmeerd, zal weer een hoop inwatering voorkomen :tooth: .

Afbeelding

Afbeelding

Volgende stap: Anti-steenslag.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: E30 325i challenge -> 'Gewone straatauto'

Bericht door GTRene » 07 nov 2016, 12:57

word goed in de watten gelegd die auto, nice work so far.

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: E30 325i challenge -> 'Gewone straatauto'

Bericht door Jan-Willem » 07 nov 2016, 13:17

Ziet er netjes uit!

Met steenslag coatings lijkt het ook weer origineel.

Sprungcasper
Berichten: 154
Lid geworden op: 10 jun 2014, 11:54

Re: E30 325i challenge -> 'Gewone straatauto'

Bericht door Sprungcasper » 07 nov 2016, 22:49

GTRene schreef:word goed in de watten gelegd die auto, nice work so far.
Thanks. We gaan gewoon door. Liefde had het oude beestje zeker nodig na al die jaren (mis) gebruik. :shithappens:
Jan-Willem schreef:Ziet er netjes uit!

Met steenslag coatings lijkt het ook weer origineel.
Ben erg benieuwd. Binnenkort de Motip anti-steenslag bestellen en dan ben ik benieuwd hoe het eruit zal zien.

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7749
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: E30 325i challenge -> 'Gewone straatauto'

Bericht door Tim N » 10 nov 2016, 10:58

Maar ondertussen dus weer terugbouwen naar origineel/ straatauto ipv rally?

Sprungcasper
Berichten: 154
Lid geworden op: 10 jun 2014, 11:54

Re: E30 325i challenge -> 'Gewone straatauto'

Bericht door Sprungcasper » 11 nov 2016, 07:42

    Tim N schreef:Maar ondertussen dus weer terugbouwen naar origineel/ straatauto ipv rally?
    Ja dat klopt. Na al het werk word je een beetje aan het denken gezet. Mede door de prijsstijgingen van de e30 op het moment toch besloten het roer om te gooien. Komt ooit nog wel iets anders bij om mee te spelen. Interieur e.d. liggen al klaar om ingebouwd te worden.

    Plaats reactie

    Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 251 gasten