BMW e30 '85 325i restauratie en 320 Touring '88 daily

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Sprungcasper
Berichten: 154
Lid geworden op: 10 jun 2014, 11:54

Re: BMW e30 '85 325i restauratie -> onderstel voor done!

Bericht door Sprungcasper » 16 okt 2017, 16:28

Vorige week vrijdag nog even het front erin gelast. Voordat ik dat kon doen, moest er eerst nog een sleepoog terug aan het voorste deel.
Afbeelding

Vervolgens het front gepast en even vast gezet met wat spotlasjes (we kunnen het nog! :D )
Afbeelding

En toen vast gelast. Vervolgens de zijschermen en motorkap even met wat boutjes vast gezet en de keienvanger, bumper en grilletjes er even los op gezet. Lijkt dan ineens weer heel wat :).
Afbeelding

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: BMW e30 '85 325i restauratie -> weer een rollende body!

Bericht door Niels » 16 okt 2017, 17:53

:thumbup:

Mooi lasapparaat heb je trouwens.

Sprungcasper
Berichten: 154
Lid geworden op: 10 jun 2014, 11:54

Re: BMW e30 '85 325i restauratie -> weer een rollende body!

Bericht door Sprungcasper » 17 okt 2017, 22:11

Niels schreef: 16 okt 2017, 17:53 :thumbup:

Mooi lasapparaat heb je trouwens.
Thanks. Moet weer even wennen, maar hoor van vele dat het een goede is! Als ie doet wat ik wil, werkt het zeker goed :tooth:.

Het front had ik, ondanks alle metingen, schijnbaar toch niet goed gemonteerd. Ik had 1 cm te kort om de keienvanger er tegen aan te schroeven. Vanmorgen dus begonnen met deze los te maken en met een rubberen hamer een centimeter naar voren getikt. Nu sloot alles veel beter aan en kan ik de keienvanger er netjes tegenaan schroeven zoals het hoort!

Nadat dat klusje mij 2 uur had gekost, kwam mijn broertje langs om wat spullen te stralen voor zijn bootje. Hij kwam precies op tijd om te helpen met de ramen uit de body te halen, zodat ik precies kan zien waar nog narigheid zit. Zo gezegd, zo gedaan en 30 minuten later stonden alle ramen heel in een hoekje van de loods. Zoals verwacht kwam er onder het voorraam de nodige roest naar voren.
Afbeelding

Aan de bijrijders kant is het helaas ook iets krokanter als ik had verwacht:
Afbeelding

Eerst de bestuurderskant maar aanpakken. Onder het bovenste plaatwerk zat ook genoeg roest. Hier heb ik ook nog een stuk van uitgeslepen en een nieuwe deel voor gemaakt, aangezien ik deze net niet uit de donor kon halen. Eruit met de rottigheid:
Afbeelding

Dan telkens bijwerken, passen en meten.
Afbeelding

Aan het einde van de rit alles netjes maken en hierna in de primer gezet:
Afbeelding

Offerte voor het spuiten is inmiddels ook binnen. Als het financieel haalbaar is, zal de buitenkant in maart gespoten gaan worden. :clap:

Sprungcasper
Berichten: 154
Lid geworden op: 10 jun 2014, 11:54

Re: BMW e30 '85 325i restauratie -> weer een rollende body!

Bericht door Sprungcasper » 29 dec 2017, 20:44

Tijd voor weer eens een update.

Nu alles weer rolt, is het plan om de motorruimte, cabine en kofferbak zelf te spuiten om deze vervolgens ook zelf in kleur te spuiten.

Vorige week zaterdag en vandaag bezig geweest met het kaal halen van de motorruimte. Dit wilde ik in eerste instantie gaan stralen, maar er lag meer straalgrit naast dan dat er verf werd verwijderd, dus dit idee snel laten varen. Terug naar de vertrouwde haakse slijper en staalborstels.

Op het schutbord kwamen we nog een slechte plek tegen. Deze uitgeslepen en een nieuw stukkie ingezet. Merk wel dat ik er steeds handiger in wordt. Met 30 minuten van het uitslijpen tot aan het afwerken.
Afbeelding

Nieuwe erin:
Afbeelding

Daarna verder met de laatste paar stukjes schoonmaken, stofzuiger door de toko en over jezelf, daarna schuren en als laatste vetvrij maken met wat oude lappen en terpetine. Nog even wat gaten afplakken en viola:
Afbeelding

Vervolgens voor de eerste keer werken met een verfspuit en 2k spul. Eerst de etch/wash primer erop:
Afbeelding

Lijkt dan al heel wat ipv zinnoberrot, cosmosblauw en wat roestplekken.

Dan een uurtje wachten en toen kon de grondlaag er nat op nat overheen. Dan maak je een lange dag tot 19:00, maar het resultaat is dan wel super:
Afbeelding

Woensdag a.s. de cabine en kofferbak doen. Daar zitten gelukkig minder rare hoeken in, dus zal het hopelijk een stuk sneller gaan!

Sprungcasper
Berichten: 154
Lid geworden op: 10 jun 2014, 11:54

Re: BMW e30 '85 325i restauratie -> motorruimte gespoten!

Bericht door Sprungcasper » 04 jan 2018, 20:47

Gisteren en vandaag gestort op binnenkant. Aangezien de vloer van de cabine niet heel erg slecht is, besloten om alleen de kleine roest plekken kaal te halen en de rest goed op te schuren. Uiteindelijk ben je dan nog een dag bezig om alles goed kaal te halen, te schuren, gros weg te zuigen en vervolgens te ontvetten. Omdat dit de binnenkant betrof, ook gelijk de moeite genomen om het dak na 3 jaar maar eens af te stoffen... Kon geen kwaad :shock: .
Afbeelding

Terug naar vandaag. Vanmorgen nog wat laatste delen kaal gehaald die ik gisteren in het donker over het hoofd had gezien. Vervolgens de boel schoongemaakt, ontvet, stuur en de deuren er uitgehaald en alles afgeplakt. Dan eerst in weer in de etchprimer:
Afbeelding

Interieurruimte weer allemaal één egale kleur. Wat een rust geeft dat; niet alleen voor t oog maar ook in het hoofd :tooth:
Afbeelding

Ook de kofferbak heeft een zelfde behandeling ondergaan. Nog wat kleur aanbrengen en de tapijtjes e.d. kunnen allemaal weer terug!
Afbeelding

De motorruimte heeft ook nog een extra laag gekregen. Uiteindelijk moeten er 3 lagen op, voordat de volgende laag erop mag. Dus dat wordt binnenkort nog een keer schuren en tegelijk met de rest nog een laag aanbrengen. De kleur ga ik ook maar eens bestellen eerdaags.
Afbeelding

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: BMW e30 '85 325i restauratie -> motorruimte gespoten!

Bericht door ///Joost » 04 jan 2018, 21:19

Gaaf hoor! Erg tof om zulke updates te lezen. Welke kleur wordt ie uiteindelijk?

Gebruikersavatar
nickdoesburg
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 jul 2013, 11:38
Auto: F01 740i / F12 M6 / E30
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: BMW e30 '85 325i restauratie -> motorruimte gespoten!

Bericht door nickdoesburg » 04 jan 2018, 21:44

Sprungcasper schreef: 04 jan 2018, 20:47 Uiteindelijk ben je dan nog een dag bezig
Hahah dit klinkt me vrij bekend, bij alles wat je denkt "doe ik even" is het Poef!!, weg dag :mrgreen:
Lekker bezig, maakt gestaag progressie! Ben benieuwd naar het eindresultaat!

Sprungcasper
Berichten: 154
Lid geworden op: 10 jun 2014, 11:54

Re: BMW e30 '85 325i restauratie -> motorruimte gespoten!

Bericht door Sprungcasper » 04 jan 2018, 22:30

///Joost schreef: 04 jan 2018, 21:19 Gaaf hoor! Erg tof om zulke updates te lezen. Welke kleur wordt ie uiteindelijk?
Bedankt. Altijd leuk om elkaars projecten te bekijken! Ik wil de originele kleur terug brengen: Cosmosblau. Is een kleur die je niet veel ziet in Nederland. Heb nog even getwijfeld over Calypsorot, persoonlijk mijn favoriete é30 kleur, maar die is nooit geleverd op een type 1. Dus uiteindelijk toch besloten voor origineel te gaan.
nickdoesburg schreef: 04 jan 2018, 21:44
Sprungcasper schreef: 04 jan 2018, 20:47 Uiteindelijk ben je dan nog een dag bezig
Hahah dit klinkt me vrij bekend, bij alles wat je denkt "doe ik even" is het Poef!!, weg dag :mrgreen:
Lekker bezig, maakt gestaag progressie! Ben benieuwd naar het eindresultaat!
Dat gebeurd me tijdens dit project maar al te vaak. "Even dit, even dat". Maar elk ditje of datje is zo een paar uur werk. Iemand vroeg mij laatst hoeveel uur ik erin heb zitten, maar heb die gelukkig niet bijgehouden :whistle:

Sprungcasper
Berichten: 154
Lid geworden op: 10 jun 2014, 11:54

Re: BMW e30 '85 325i restauratie -> motorruimte gespoten!

Bericht door Sprungcasper » 16 feb 2018, 13:21

Deze tijd van het jaar is het helaas wat koud in de loods. Hierdoor kom ik niet helemaal toe aan het spuiten van de ruimtes die ik wil doen.
Daarnaast zoek ik nog een goed rechter voorscherm. Dus werd het tijd voor wat klusjes die je mooi thuis kunt doen als het wat kouder is.
De remmen had ik al een tijdje terug fel oranje gemaakt. Echter moest ik deze nog steeds eens reviseren. Handleiding erbij genomen en op mijn gemakje de remmen maar eens uit elkaar gehaald. Nieuwe rubbers en zuigers achter er in gezet.
Afbeelding

De voorzijde had ik geen zuigers voor, maar deze bleken helaas toch beschadigd te zijn. Het was niet voelbaar met de nagel, maar de andere had pitjes erin zitten. Uiteindelijk weer twee nieuwe besteld en deze gisteren binnen gekomen. Vanavond de voorste maar eens af maken en dan liggen de remmen ook weer klaar om gemonteerd te worden.
Afbeelding

De kabelboom was, gezien de leeftijd van de auto, nog redelijk netjes. Echter zaten er twee kleine plekken in die mij niet bevielen.
1. Iemand vond het ooit nodig om de check control kabel af te knippen.
2. De koplampstekker was dusdanig verbouwd dat het met een wir war van kabelschoentjes, koppelbussen (waar de aders van open en bloot lagen, dus kans op kortsluiting) en zo was er nog wel meer narigheid.

Dus eruit met de oude verkeerde bende:
Afbeelding

Vervolgens via Nico van de E30club een check control kabel kunnen bemachtigen, Lukas heeft een stukje kabel met koplamp aansluiting opgestuurd. Via Ebay nog een kabelboom voor centrale deurvergrendeling bemachtigd. Deze onderdelen met ongeveer 10 uur arbeid, 60 meter textieltape, wat soldeertin en wat krimpkousjes gaf een nette, zonder ellende bevattende kabelboom.
Afbeelding

Ondertussen ook de hoofdsteunen van de achterbank maar even een opknapbeurtje gegeven. Je ziet er straks niks meer van, maar zit me dan niet lekker. Eerst alle oppervlakkige roest eraf geschuurd. Daarna in twee lagen Hammerite gezet.
Afbeelding

Hopelijk wordt het binnenkort weer wat warmer. Over twee weken voorjaarsvakantie in het basisonderwijs. Dan staan er 4 dagen gepland om de buitenkant te schuren en te plamuren, om deze zo goed als spuit klaar te maken voor in april.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: BMW e30 '85 325i restauratie -> motorruimte gespoten!

Bericht door ///Joost » 16 feb 2018, 13:34

Mooi die klauwen, heb je ze zelf gespoten of gepoedercoat? Welke producten heb je gebruikt?

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: BMW e30 '85 325i restauratie -> motorruimte gespoten!

Bericht door Niels » 16 feb 2018, 17:14

Mooie update weer!

Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 1081
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:37

Re: BMW e30 '85 325i restauratie -> motorruimte gespoten!

Bericht door Jeroen » 16 feb 2018, 22:54

Blijft een mooi project dit. En wat een werk en tijd gaat er in zitten. Erg leuk om te blijven volgen.

Online
Crookie
Berichten: 4281
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: BMW e30 '85 325i restauratie -> motorruimte gespoten!

Bericht door Crookie » 17 feb 2018, 00:53

Even het hele topic doorgelezen. Petje af voor het (las) werk en geduld.

Sprungcasper
Berichten: 154
Lid geworden op: 10 jun 2014, 11:54

Re: BMW e30 '85 325i restauratie -> motorruimte gespoten!

Bericht door Sprungcasper » 26 feb 2018, 15:01

///Joost schreef: 16 feb 2018, 13:34 Mooi die klauwen, heb je ze zelf gespoten of gepoedercoat? Welke producten heb je gebruikt?
Heb ze zelf geschilderd met deze twee componenten verf: Afbeelding
Erg mooi spul. Wel echt een nachtje laten drogen. Had ze aan de oude remslangen hangen. Heb ze zelf iets te snel neergelegd, waardoor er wat kringen in zitten van de ondergrond.
Niels schreef: 16 feb 2018, 17:14 Mooie update weer!
Jeroen schreef: 16 feb 2018, 22:54 Blijft een mooi project dit. En wat een werk en tijd gaat er in zitten. Erg leuk om te blijven volgen.
Crookie schreef: 17 feb 2018, 00:53 Even het hele topic doorgelezen. Petje af voor het (las) werk en geduld.
Bedankt heren. Motiveert altijd weer om zulke complimenten te lezen. Einde komt nu toch eindelijk in zicht.

Van de week de remmen afgerond. Viel niet nog helemaal mee. Achterremmen zijn af.
Afbeelding

Voor heb ik ook klaar liggen. Nu de hoofdremcilinder nog doen van de week:
Afbeelding

Online
Crookie
Berichten: 4281
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: BMW e30 '85 325i restauratie -> motorruimte gespoten!

Bericht door Crookie » 26 feb 2018, 16:09

Ik heb toevallig dezelfde verf in huis. Bij welke temperatuur heb jij het verwerkt..?

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: BMW e30 '85 325i restauratie -> motorruimte gespoten!

Bericht door ///Joost » 26 feb 2018, 16:45

Ik ga dat ook eens onderzoeken. Foliatec verkoopt dezelfde setjes zie ik.

Sprungcasper
Berichten: 154
Lid geworden op: 10 jun 2014, 11:54

Re: BMW e30 '85 325i restauratie -> motorruimte gespoten!

Bericht door Sprungcasper » 26 feb 2018, 21:09

Crookie schreef: 26 feb 2018, 16:09 Ik heb toevallig dezelfde verf in huis. Bij welke temperatuur heb jij het verwerkt..?
Was ergens in de zomer. Denk een graadje of 15-20. Hebben daarna nog een nacht buiten gehangen vanwege de lucht.
///Joost schreef: 26 feb 2018, 16:45 Ik ga dat ook eens onderzoeken. Foliatec verkoopt dezelfde setjes zie ik.
Ik heb het destijds bij deze shop besteld:
https://www.jps-tuningshop.com/contents ... aidHP.html

Het is goed aan te brengen. Niet te dun doen, zou ze voor het mooie misschien nog een laag moeten geven. Blanke lak is misschien een optie om te doen.

Sprungcasper
Berichten: 154
Lid geworden op: 10 jun 2014, 11:54

Re: BMW e30 '85 325i restauratie -> motorruimte gespoten!

Bericht door Sprungcasper » 08 mar 2018, 22:00

Inmiddels staat er een definitieve afspraak bij de spuiter. 7 mei die kant op en in die week wordt de auto gespoten.

Ondertussen zelf het één en ander afgerond:
Hoofdsteun beugels zijn af. Kunnen eerdaags in de achterbank gezet gaan worden. Je ziet er niks van, maar dat roestige stond me niet aan :roll:
Afbeelding

De remklauwen incl. de nieuwe rvs omvlochten remslangen:
Afbeelding

De auto strijkkit heb ik inmiddels ook weer terug aangebracht. Ik heb geprobeerd dit zo origineel mogelijk te laten lijken. In elk geval niet te dun willen werken!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook nog een bestelling eruit gedaan voor wat laatste schuurpapier, verf benodigdheden en ander klein spul. Binnenkort nog even een net rechter voorscherm ophalen en dan is alles binnen om strak te maken voor de spuiter.

Sprungcasper
Berichten: 154
Lid geworden op: 10 jun 2014, 11:54

Re: BMW e30 '85 325i restauratie -> motorruimte gespoten!

Bericht door Sprungcasper » 26 mar 2018, 21:19

Afgelopen week een nieuwe mijlpaal bereikt :clap:

Dinsdagavond een geïmproviseerde spuitcabine gebouwd en de hele auto afgenomen om zoveel mogelijk stof kwijt te zijn.
Afbeelding

Vervolgens zaterdag alles klaar gemaakt om te gaan spuiten. Nadat ik het spuitpistool lekker had afgesteld, zat de kleur er al gauw op. Vervolgens de blanke lak klaar gemaakt en in spuitpistool nr. 2 gegoten. Laatste deel was helaas lastig te zien wat ik deed.
Afbeelding

Toen eenmaal de spuitnevel was opgetrokken, kon ik een snelle blik werpen op mijn werk. Zelf heel wijs met hoe het geworden is! Voor een eerste keer valt het mij alles mee en ben ik blij met hoe het er uitgekomen is. Ook het aantal stofdeeltjes in de lak is te verwaarlozen.
Op de foto's is het nog iets donkerder dan in het echt.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Momenteel een berg laatste onderdelen besteld en hopen dat die voor a.s. vrijdag binnen zijn. Dan ga ik, samen met mijn vriendin, beginnen met het terugplaatsen van de remleidingen, rembekrachtiger met hoofdcilinder, remklauwen, Kabelboom, stuurhuis met stuurbekrachtiging en nieuwe spoorstangen, hoofdkoppelingscilinder en het motorblok uit de hoek trekken. Deze wordt in de week na Pasen voorzien van een nieuwe riem, waterpomp en verse zwarte laklaag. Met een beetje mazzel kan de 6 pitter over een week of 2 weer lopen! :df:

Online
Crookie
Berichten: 4281
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: BMW e30 '85 325i restauratie -> Motorruimte terug in kleur!

Bericht door Crookie » 26 mar 2018, 21:28

leuk man, doe je goed. Welke kleur ga je voor de buitenzijde gebruiken? Ook hetzelfde?

Sprungcasper
Berichten: 154
Lid geworden op: 10 jun 2014, 11:54

Re: BMW e30 '85 325i restauratie -> Motorruimte terug in kleur!

Bericht door Sprungcasper » 26 mar 2018, 21:33

Crookie schreef: 26 mar 2018, 21:28 leuk man, doe je goed. Welke kleur ga je voor de buitenzijde gebruiken? Ook hetzelfde?
Dat is wel de bedoeling. Wordt ook Cosmosblau, originele kleur zoals ie was. 7 mei weer helemaal egaal één kleur als het goed is!

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: BMW e30 '85 325i restauratie -> Motorruimte terug in kleur!

Bericht door Niels » 26 mar 2018, 21:41

Goed bezig!

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: BMW e30 '85 325i restauratie -> Motorruimte terug in kleur!

Bericht door ///Joost » 27 mar 2018, 09:09

Super! Het gaat goed vooruit zo! Vooral als de wagen in de lak zit, voelt het meteen als progressie. :)

Sprungcasper
Berichten: 154
Lid geworden op: 10 jun 2014, 11:54

Re: BMW e30 '85 325i restauratie -> Motorruimte terug in kleur!

Bericht door Sprungcasper » 28 mar 2018, 17:34

Niels schreef: 26 mar 2018, 21:41Goed bezig!
///Joost schreef: 27 mar 2018, 09:09 Super! Het gaat goed vooruit zo! Vooral als de wagen in de lak zit, voelt het meteen als progressie. :)
Bedankt heren, Dat is ook zeker waar. Voelt als een grote stap in de goede richting. :mrgreen:

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26616
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: BMW e30 '85 325i restauratie -> Motorruimte terug in kleur!

Bericht door Martijn_bmw » 28 mar 2018, 17:37

mooi hoor! wordt echt een hele gave E30 weer zo :)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Beros, Berry1000RR, Bing [Bot], Tom V, zuidnl en 57 gasten