Frank - VW R32 HGP Turbo
-
- Berichten: 89
- Lid geworden op: 30 nov 2011, 16:49
Re: Frank - VW R32 HGP Turbo
Een paar op maat gemaakte geleiders voor de ketting en een nieuwe intercoolerbuis. Niet voor pk, wel omdat ze kapot waren en de set dusdanig ontworpen is dat origineel niet meer past.
- Riceaux
- Berichten: 8121
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: Frank - VW R32 HGP Turbo
Hopen dat de boel nu lang heel blijft!
- Erminio
- Berichten: 751
- Lid geworden op: 23 aug 2007, 16:52
- Locatie: W-Town
Re: Frank - VW R32 HGP Turbo
Heb de auto zien staan bij JD voor zijn kuurtje.
Daar ga je veel plezier van hebben
Daar ga je veel plezier van hebben
-
- Berichten: 89
- Lid geworden op: 30 nov 2011, 16:49
Re: Frank - VW R32 HGP Turbo
Welliswaar een feature die ik nooit zal gebruiken, maar wel leuk om mensen bij het verkeerslicht te laten schrikken. Filmpje is op 3500 toeren, zet ik hem wat hoger is het alsof er iemand met een automatisch geweer staat te schieten
- MartijnGizmo
- Berichten: 12746
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Frank - VW R32 HGP Turbo
Prachtig toch? Stiekem blijven we allemaal kinderen!
-
- Berichten: 89
- Lid geworden op: 30 nov 2011, 16:49
Re: Frank - VW R32 HGP Turbo
Weer een kleine update. Na het bezoek aan JD merkte ik dat hij toch niet altijd even lekker liep. Oorzaak daarvan waren de bougies. Waren welliswaar vorig jaar vervangen, maar door het vele starten om de timing van de nokkenassen te checken, waarschijnlijk er toch niet beter op geworden. Dus snel vervangen door 6 nieuwe, en gelijk een graadje kouder.
Helaas, daar bleef het niet bij. Auto weggezet op de oprit en de volgende dag een stukje willen rijden. Niks. Wel stroom, maar sloeg niet aan. Na wat zekeringen nagekeken te hebben zag ik dat de zekering van de brandstofpompen doorgebrand was. Even een nieuwe erin, starten, tik.. zekering weer kapot en auto uit.
Maar snel een nieuwe Bosch 044 pomp besteld en onder de auto gehangen. Toen kwam ik er dus ook achter dat ik een pomp onder de auto had die maar de helft van een 044 levert, dus gelijk een mooie upgrade. Wel wat andere aansluitingen maar met een verloopnippel en een nieuwe stroomdraad zo opgelost.
Wat denk je? Juist.. ik had ze eerst beide moeten testen. Mijn gevoel zei dat de pomp onder de auto kapot moest zijn, omdat die immers in weer en wind hangt (al komt hij nooit met regen buiten). Achteraf bleek het dus de pomp in de tank te zijn, want direct na het starten ging weer de zekering kapot. Even de pomp in de tank losgekoppeld en daarna starten zonder problemen. Les voor de volgende keer. Afijn, ook de pomp in de tank vervangen dus..
Na een grondige wasbeurt en de nog chrome emblemen:
En nu met zwart:
Helaas, daar bleef het niet bij. Auto weggezet op de oprit en de volgende dag een stukje willen rijden. Niks. Wel stroom, maar sloeg niet aan. Na wat zekeringen nagekeken te hebben zag ik dat de zekering van de brandstofpompen doorgebrand was. Even een nieuwe erin, starten, tik.. zekering weer kapot en auto uit.
Maar snel een nieuwe Bosch 044 pomp besteld en onder de auto gehangen. Toen kwam ik er dus ook achter dat ik een pomp onder de auto had die maar de helft van een 044 levert, dus gelijk een mooie upgrade. Wel wat andere aansluitingen maar met een verloopnippel en een nieuwe stroomdraad zo opgelost.
Wat denk je? Juist.. ik had ze eerst beide moeten testen. Mijn gevoel zei dat de pomp onder de auto kapot moest zijn, omdat die immers in weer en wind hangt (al komt hij nooit met regen buiten). Achteraf bleek het dus de pomp in de tank te zijn, want direct na het starten ging weer de zekering kapot. Even de pomp in de tank losgekoppeld en daarna starten zonder problemen. Les voor de volgende keer. Afijn, ook de pomp in de tank vervangen dus..
Na een grondige wasbeurt en de nog chrome emblemen:
En nu met zwart:
- Marc Sierra
- Berichten: 1096
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Frank - VW R32 HGP Turbo
Super gaaf ding zeg! Ik ben normaal absoluut geen fan van VW's, maar de R32 heb ik altijd wel mooi gevonden en op deze manier is hij helemaal top!
- TurboClouseau
- Berichten: 2026
- Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
- Locatie: Grunn
Re: Frank - VW R32 HGP Turbo
Ik ben wel fan van VW`s en helemaal van deze R32....wat een beest!
- StefanW
- Berichten: 1767
- Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
- Auto: 130i, 106 Rallye S2, 206 GTi
- Locatie: Nurnbergring
- Contacteer:
Re: Frank - VW R32 HGP Turbo
Zit hier een kooi in? Dan kwam ik je 2 maanden terug tegen op de Ring.
- Tim N
- Berichten: 7748
- Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37
Re: Frank - VW R32 HGP Turbo
Kijk maar eens goed door de achterste zijruit
-
- Berichten: 2713
- Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
- Locatie: BMW E91 330d
Re: Frank - VW R32 HGP Turbo
Of vooraan bij de (buiten)spiegel....
-
- Berichten: 89
- Lid geworden op: 30 nov 2011, 16:49
Re: Frank - VW R32 HGP Turbo
Dank voor de positieve reacties.
Laatste keer dat ik naar de Ring ben geweest was in mei, en toen was ik met een BMW E60 M5. Laatste keer Ring met de R32 was in 2014 geloof ik
2 maanden geleden is wel een vriend van me met zijn R32 naar de Ring geweest. Die heeft een halve rolkooi (vanaf B-stijl). Lijkt er heel veel op. Zwarte velgen, gele remklauwen
Laatste keer dat ik naar de Ring ben geweest was in mei, en toen was ik met een BMW E60 M5. Laatste keer Ring met de R32 was in 2014 geloof ik
2 maanden geleden is wel een vriend van me met zijn R32 naar de Ring geweest. Die heeft een halve rolkooi (vanaf B-stijl). Lijkt er heel veel op. Zwarte velgen, gele remklauwen
-
- Berichten: 89
- Lid geworden op: 30 nov 2011, 16:49
Re: Frank - VW R32 HGP Turbo
Een paar weken geleden, vlak voor de winterslaap, nog even snel wat betere circuitzetels gemonteerd
De nieuwe setup is geworden:
Bestuurder: Sparco Circuit met een 6-punts Sparco gordel
Bijrijder: Sparco Circuit2 met een 6-punts Sparco gordel
Ik heb nog overwogen voor de Sparco Evo2 te gaan, zodat ik nog naar de Nurburgring kan met touristenfahrten, maar aangezien ik de wijze van rijden daar niet meer zo aantrekkelijk vind bewust gekozen voor wat meer safety op volwaardige trackdays. Wellicht dat ik in de toekomst via DF nog een keer een trackday op de Ring meepak.
Afgelopen zomer ben ik 1 keer afgereisd naar Spa Francorchamps. Helaas na een sessie van 30 minuten moeten stoppen vanwege temperatuurproblemen. De olietemperaturen gingen naar 120C+ (met 10W60 niet eens zo gek spannend) maar belangrijker, de koelvloeistof ging naar 100C+. Om de snelheid van het opwarmen te compenseren reed ik met de kachel op maximaal warmte blazen aan, maar daardoor werd het in de auto ook ondragelijk.
Gek genoeg heb ik hier de vorige keer geen last van gehad. Het enige wat veranderd is ten opzichte van de vorige keer is 35pk extra, de rubberen rand op de parafan weg (daardoor een opening tussen de motorkap en voorruit) en 2x 100cells in plaats van decat. Dat gezegd, de vorige keer was de buitenluchttemperatuur ook wel een stuk hoger dan nu en reed ik ook met de kachel aan.
Ideeën die ik nu heb om de koeling te verbeteren:
- Direnza aluminium radiateur
- Koudere thermostaat (82C)
- Koudere koelvin schakelaar
- Airco delete (meer rijwind door radiateur)
(- optie: 2x SPAL koelvin in plaats van OEM?)
Mochten er nog meer tips en/of ideeën zijn hoor ik deze graag!
Niet de beste foto's, maar het idee is er. Van het voorjaar zal er weer wat beter filmmateriaal komen.
De nieuwe setup is geworden:
Bestuurder: Sparco Circuit met een 6-punts Sparco gordel
Bijrijder: Sparco Circuit2 met een 6-punts Sparco gordel
Ik heb nog overwogen voor de Sparco Evo2 te gaan, zodat ik nog naar de Nurburgring kan met touristenfahrten, maar aangezien ik de wijze van rijden daar niet meer zo aantrekkelijk vind bewust gekozen voor wat meer safety op volwaardige trackdays. Wellicht dat ik in de toekomst via DF nog een keer een trackday op de Ring meepak.
Afgelopen zomer ben ik 1 keer afgereisd naar Spa Francorchamps. Helaas na een sessie van 30 minuten moeten stoppen vanwege temperatuurproblemen. De olietemperaturen gingen naar 120C+ (met 10W60 niet eens zo gek spannend) maar belangrijker, de koelvloeistof ging naar 100C+. Om de snelheid van het opwarmen te compenseren reed ik met de kachel op maximaal warmte blazen aan, maar daardoor werd het in de auto ook ondragelijk.
Gek genoeg heb ik hier de vorige keer geen last van gehad. Het enige wat veranderd is ten opzichte van de vorige keer is 35pk extra, de rubberen rand op de parafan weg (daardoor een opening tussen de motorkap en voorruit) en 2x 100cells in plaats van decat. Dat gezegd, de vorige keer was de buitenluchttemperatuur ook wel een stuk hoger dan nu en reed ik ook met de kachel aan.
Ideeën die ik nu heb om de koeling te verbeteren:
- Direnza aluminium radiateur
- Koudere thermostaat (82C)
- Koudere koelvin schakelaar
- Airco delete (meer rijwind door radiateur)
(- optie: 2x SPAL koelvin in plaats van OEM?)
Mochten er nog meer tips en/of ideeën zijn hoor ik deze graag!
Niet de beste foto's, maar het idee is er. Van het voorjaar zal er weer wat beter filmmateriaal komen.
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 26696
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Frank - VW R32 HGP Turbo
zou het niet kunnen dat door het verwijderen van de parafan de lucht te makkelijk de motorruimte weer verlaat en daardoor niet het blok koelt maar "over het blok heen" de ruimte weer uit vliegt terwijl als dat afgesloten zit de lucht verplicht langs het blok aan de onderkant de motorruimte moet verlaten.
tis maar een theortische gedachte hoor maar wie weet, verder lijkt mee een grotere en nieuwe radiateur altijd goed de oude gaat toch langzaam aan dicht zitten en grote koelvin er voor werkt ook altijd.
en 35pk+ en ook nog een kat er in ipv kat loos levert behoorlijk wat extra thermische belasting op
tis maar een theortische gedachte hoor maar wie weet, verder lijkt mee een grotere en nieuwe radiateur altijd goed de oude gaat toch langzaam aan dicht zitten en grote koelvin er voor werkt ook altijd.
en 35pk+ en ook nog een kat er in ipv kat loos levert behoorlijk wat extra thermische belasting op
Laatst gewijzigd door Martijn_bmw op 23 dec 2016, 11:12, 1 keer totaal gewijzigd.
- TurboClouseau
- Berichten: 2026
- Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
- Locatie: Grunn
-
- Berichten: 6276
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
- Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
- Locatie: Noord Oost boven Opatija.
Re: Frank - VW R32 HGP Turbo
Respect voor je project alleen best zonde van de auto. Een mooie Golf VI R32 wordt al aardig zeldzaam. Heb zelf best spijt dat ik die van mij heb verkocht.
-
- Berichten: 89
- Lid geworden op: 30 nov 2011, 16:49
Re: Frank - VW R32 HGP Turbo
@Martijn
Niet over na gedacht maar zou zomaar kunnen. Mijn idee was om de hitte die zich daar opbouwt via die opening sneller weg te krijgen. Het wordt daar namelijk ontzettend warm door de turbo die bijna tegen het schutbord zit. Maar er kan natuurlijk onderaan de voorruit een rare turbulentie ontstaan waardoor hij de lucht daar niet wegtrekt maar blijft hangen.
@Mike
Bedankt. Tja, het is altijd een afweging natuurlijk. De type 4 R32 is zeldzaam en stijgt weer langzaam in waarde, maar aangezien die van mij al van een turbokit was voorzien denk ik niet dat hij ooit als collectorsitem gezien zal gaan worden.
Niet over na gedacht maar zou zomaar kunnen. Mijn idee was om de hitte die zich daar opbouwt via die opening sneller weg te krijgen. Het wordt daar namelijk ontzettend warm door de turbo die bijna tegen het schutbord zit. Maar er kan natuurlijk onderaan de voorruit een rare turbulentie ontstaan waardoor hij de lucht daar niet wegtrekt maar blijft hangen.
@Mike
Bedankt. Tja, het is altijd een afweging natuurlijk. De type 4 R32 is zeldzaam en stijgt weer langzaam in waarde, maar aangezien die van mij al van een turbokit was voorzien denk ik niet dat hij ooit als collectorsitem gezien zal gaan worden.
-
- Berichten: 6276
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
- Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
- Locatie: Noord Oost boven Opatija.
Re: Frank - VW R32 HGP Turbo
Daar heb je een punt, lekker genieten van de auto dan maar. Je hebt hem tenslotte ook voor jezelf gekocht en niet voor een verzamelaar.
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 26696
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Frank - VW R32 HGP Turbo
Zeker als daar de turbo zit zou ik mooi eens wat rondje met proberen. mocht ie te heet worden trek je zo in de pit de plaat er weer af.
En ik vind het juist top dat je lekker er mee doet wat je wil en van geniet
Die hype van enorm in waarde stijgende auto's zal ook wel eens klappen, net als iedereen tot 5 jaar geleden dacht dat zijn huis een "slapend rijk worden goudmijntje" was.
En ik vind het juist top dat je lekker er mee doet wat je wil en van geniet
Die hype van enorm in waarde stijgende auto's zal ook wel eens klappen, net als iedereen tot 5 jaar geleden dacht dat zijn huis een "slapend rijk worden goudmijntje" was.
Laatst gewijzigd door Martijn_bmw op 23 dec 2016, 12:04, 1 keer totaal gewijzigd.
- Erminio
- Berichten: 751
- Lid geworden op: 23 aug 2007, 16:52
- Locatie: W-Town
Re: Frank - VW R32 HGP Turbo
Ziet er zeer goed uit en lijkt wel een beetje op mijn project, maar dan met een Seat Leon Cupra
120 graden voor de 10W60 hoeft geen probleem te zijn. Dit jaar constant tussen de 120-130 graden gereden met die olie zonder problemen.
Met de TDI zelfs al eens 143 graden gezien (met 5W30), maar toen ben ik maar gestopt
Heb dit jaar een keer of 8 Trackdays gereden, maar volgens jaar worden er dat waarschijnlijk meer, dus misschien kom ik je dan nog wel tegen
120 graden voor de 10W60 hoeft geen probleem te zijn. Dit jaar constant tussen de 120-130 graden gereden met die olie zonder problemen.
Met de TDI zelfs al eens 143 graden gezien (met 5W30), maar toen ben ik maar gestopt
Heb dit jaar een keer of 8 Trackdays gereden, maar volgens jaar worden er dat waarschijnlijk meer, dus misschien kom ik je dan nog wel tegen
-
- Berichten: 89
- Lid geworden op: 30 nov 2011, 16:49
Re: Frank - VW R32 HGP Turbo
Zou zomaar kunnen. Zou balen zijn als je hem jaren wegzet en de bubble barst.. zit je dan met je stuk oud ijzer. Nee, dan liever maar even van genieten. En op de gaten van de rolkooi na kan ik hem altijd weer origineel maken natuurlijk. Turbo kan eraf en interieur is ook zo terug te plaatsen.
Bij 10W60 breekt de filmlaag bij 200+ graden geloof ik. Dus dat zit wel redelijk safe. Hoop dit jaar ook weer wat TD's te pakken dus wie weet. Jou Seat zo geel als op je profielfoto? Niet te missen dan
Bij 10W60 breekt de filmlaag bij 200+ graden geloof ik. Dus dat zit wel redelijk safe. Hoop dit jaar ook weer wat TD's te pakken dus wie weet. Jou Seat zo geel als op je profielfoto? Niet te missen dan
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 26696
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Frank - VW R32 HGP Turbo
precies! lekker mee door knallen en origineel maken kan altijd nog! dat is met ook zoveel E30-jes M3 gebeurd
geluid van de zo'n R32 blijft ook heerlijk! nog altijd kijk ik soms naar een golf V R32 om dan als daily mee te gaan rijden.
geluid van de zo'n R32 blijft ook heerlijk! nog altijd kijk ik soms naar een golf V R32 om dan als daily mee te gaan rijden.
-
- Berichten: 89
- Lid geworden op: 30 nov 2011, 16:49
Re: Frank - VW R32 HGP Turbo
Oef, dat zal wel bukken worden als je de dieselkosten van de 3-serie gewend bent
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 26696
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Frank - VW R32 HGP Turbo
I know maar hiervoor ook 3 jaar 30K per jaar gedaan met een 325i
Diesel was meer een "moetje" omdat ik de rest van de auto ontzettend gaaf vind maar zeker niet een keuze omdat ik brandstof kosten wil besparen
Diesel was meer een "moetje" omdat ik de rest van de auto ontzettend gaaf vind maar zeker niet een keuze omdat ik brandstof kosten wil besparen