BMW F10 523iA M-pakket

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6126
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: E46 --> E60 530iA Mtech --> totallos --> E92 325iA --> F10

Bericht door EvdP » 21 dec 2016, 08:11

Hoe zaligmakend is RFT? Je mag toch ook niet heel lang op een lekke RFT band rijden? Ik zou ook voor comfort gaan, dus geen RFT meer.

Gebruikersavatar
Auke M535i
Berichten: 1349
Lid geworden op: 23 dec 2008, 12:19
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: E46 --> E60 530iA Mtech --> totallos --> E92 325iA --> F10

Bericht door Auke M535i » 21 dec 2016, 08:13

Maar stel ik gooi voor nu alleen voor non RFT bandjes erop, is de wagen dan nog wel "in balans" als ik alleen op de vooras non RFT heb en op de achteras RFT?

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6126
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: E46 --> E60 530iA Mtech --> totallos --> E92 325iA --> F10

Bericht door EvdP » 21 dec 2016, 08:21

Ik ga er van uit dat je dan voor iets meer comfort hebt. Maar verder heb ik geen flauw idee. Zijn je achterbanden nog goed? Mijn ervaring is dat RFT erg prijzig is ten opzichte van de normale banden. Als ze bijna twee keer zo duur zijnnen je achterbanden ook niet heel goed meer zijn dan zou je er voor kunnen kiezen om alles in één keer te doen.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39596
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: E46 --> E60 530iA Mtech --> totallos --> E92 325iA --> F10

Bericht door Arthur » 21 dec 2016, 08:25

Ik zou er weer RFT's onder gooien. Je rijdt op 18" volgens mij, dat is op RFT ook al comfortabel. Pas op dat ie niet te wiebelig wordt op non RFT, de F1x is een zware jongen. Ik weet niet of of het onderstel van de F1x is afgesteld op RFT, auto is er al wat langer. Maar ik heb al verhalen gelezen van mensen die non RFT op een F3x niet fijn vonden. Zelf heb ik op beide modellen alleen RFT gereden en dat beviel prima. Mixen van beide schijnt ook geen succes te zijn.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26616
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: E46 --> E60 530iA Mtech --> totallos --> E92 325iA --> F10

Bericht door Martijn_bmw » 21 dec 2016, 09:06

Dat wiebelige wordt ie alleen op 16inch door een hoge wang juist bij grote velgen en een lage wang kan je prima overstappen op non rft. Maar ook bij 16inch icm non rft heb ik nooit iets negatiefs gemerkt

BMW stopt zelf volgend jaar ook helemaal met rft... dat zullen ze niet vanwege het overweldigende succes doen :tooth:

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: E46 --> E60 530iA Mtech --> totallos --> E92 325iA --> F10

Bericht door Martin van der Zwaard » 21 dec 2016, 09:10

Vriend van me heeft een E61 met 17" en NON-RFT maar vind het verschil niet zo groot als ik eerlijk ben.
Op de E90 van de misses merk het duidelijk verschil.

Dus lekker RFT imho en als je wat wilt besparen dan normale banden (die zijn goedkoper). Alleen voor zou ik niet doen.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26616
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: E46 --> E60 530iA Mtech --> totallos --> E92 325iA --> F10

Bericht door Martijn_bmw » 21 dec 2016, 09:59

Het verschil is ook niet groot.
Alleen als er al een verschil is is het dat non rft iets comfortabeler is.
Dus als er geen nadeel is en een klein voordeel waarom dan meer uitgeven dan nodig? Dat is althans mijn overweging om altijd non rft te monteren

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: E46 --> E60 530iA Mtech --> totallos --> E92 325iA --> F10

Bericht door Reind » 21 dec 2016, 11:53

Ik heb op mijn 320d een paar jaar geleden door een bestelfout achter N RFT gemonteerd ipv RFT. Ik ging dezelfde avond op ski vakantie dus heb het maar op gegokt. Nu had ik dus voor RFT en achter N RFT. De auto was daarna erg onstabiel en verraderlijk. De auto gaat dan extreem flexen op de wangen van de N RFT waardoor bij snelle stuurbewegingen de kont gaat waggelen. Het waren 2.500 spannende kilometers......

Het waren overigens winterbanden. De goodyear ultragrip performance in de maat 225/45/17.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39596
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: E46 --> E60 530iA Mtech --> totallos --> E92 325iA --> F10

Bericht door Arthur » 21 dec 2016, 12:04

Martijn, de F1x heeft op 18" ook een relatief hoge wang. De maat die dan gevoerd wordt is 245/45/18. Maar goed, ik heb niet op non RFT gereden en vind de RFT ook comfortabel. Ik heb Pirelli eronder en dat scheelt 30,- per band. Niet echt bedragen om je zorgen om te maken. In ogenschouw genomen dat je een redelijk jonge F1x rijdt ;-)

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26616
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: E46 --> E60 530iA Mtech --> totallos --> E92 325iA --> F10

Bericht door Martijn_bmw » 21 dec 2016, 12:07

Vreemd ik heb met vredestein quatrac 4 en 5 op 205/55-16 nooit problemen gehad. Misschien ook per merk type band dan verschillend.

Nu heb ik nog rft banden er op in de maat 225/40 en 255/35 18 en ben wel van plan als ze op zijn ze voor non rft te vervangen (vredestein quatrac 5)

@arthur dat is ook waar, het verschil is idd niet echt spannend

Gebruikersavatar
Auke M535i
Berichten: 1349
Lid geworden op: 23 dec 2008, 12:19
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: E46 --> E60 530iA Mtech --> totallos --> E92 325iA --> F10

Bericht door Auke M535i » 21 dec 2016, 13:08

Lastig dus! Het is enkel omdat mijn voorbanden wat gecupped zijn. Kwa profiel zitten ze voor en achter nog niet over de helft. Derhalve dat ik aan het overwegen was om alleen de voorbanden te vervangen...

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39596
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: E46 --> E60 530iA Mtech --> totallos --> E92 325iA --> F10

Bericht door Arthur » 21 dec 2016, 13:11

Wissel ze eens om van voor naar achter. Paar keer wat fors de bochten door :-) Wie weet.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26616
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: E46 --> E60 530iA Mtech --> totallos --> E92 325iA --> F10

Bericht door Martijn_bmw » 21 dec 2016, 17:18

Eens met Arthur als het geen breedset is zou ik ze wisselen! Cuppen achter hoor je al minder, ze slijten daar harder dus soweiso sneller op en misschien slijten ze nog wat rechter af met wat flink optrek/bochten werk

Gebruikersavatar
Auke M535i
Berichten: 1349
Lid geworden op: 23 dec 2008, 12:19
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: E46 --> E60 530iA Mtech --> totallos --> E92 325iA --> F10

Bericht door Auke M535i » 21 dec 2016, 17:47

Het is dus een breedset... :-)

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26616
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: E46 --> E60 530iA Mtech --> totallos --> E92 325iA --> F10

Bericht door Martijn_bmw » 21 dec 2016, 17:57

weet niet wat het kost maar eventueel is dit ook een oplossing:

https://www.profile.nl/autobanden/trimmen#" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6126
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: E46 --> E60 530iA Mtech --> totallos --> E92 325iA --> F10

Bericht door EvdP » 21 dec 2016, 18:05

Ik zou dan liever voor nieuwe banden gaan en uitlijnen om zeker te weten dat de uitlijning goed is.

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1092
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: E46 --> E60 530iA Mtech --> totallos --> E92 325iA --> F10

Bericht door Marc Sierra » 21 dec 2016, 18:53

Op mijn E90 ben ik ook half overgestapt op non RFT, er zit nu alleen nog RFT op de vooras. De mix zou ik eigenlijk niet aanraden, want het voelt inderdaad een beetje raar aan. Ik had ze op deze manier ook een week voor de vakantie er onder liggen en wilde toen eigenlijk ook de vooras wisselen. Helaas waren de banden toen net een dag te laat binnen waardoor ik ook ruim 2000 km zo moest rijden. Daarna was ik meer gewend aan hoe de auto nu voelt en heb toen besloten de RFT voorbanden gewoon op te rijden. En heb nu denk ik ruim 25.000 km met deze combinatie gereden. Tot ik het hier net las was ik eigenlijk een beetje vergeten dat de RFT/non-RFT er nog steeds op lag. In mijn geval gaat het om 225/40 R18 zomerbanden.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12743
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: E46 --> E60 530iA Mtech --> totallos --> E92 325iA --> F10

Bericht door MartijnGizmo » 22 dec 2016, 14:51

Martijn_bmw schreef:Eens met Arthur als het geen breedset is zou ik ze wisselen! Cuppen achter hoor je al minder, ze slijten daar harder dus soweiso sneller op en misschien slijten ze nog wat rechter af met wat flink optrek/bochten werk
Links/rechts wisselen, burnout maken, en weer terug wisselen. :tooth:

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: E46 --> E60 530iA Mtech --> totallos --> E92 325iA --> F10

Bericht door Jussi » 22 dec 2016, 19:19

Martijn_bmw schreef: BMW stopt zelf volgend jaar ook helemaal met rft... dat zullen ze niet vanwege het overweldigende succes doen :tooth:
Staat dat ergens te lezen?

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26616
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: E46 --> E60 530iA Mtech --> totallos --> E92 325iA --> F10

Bericht door Martijn_bmw » 22 dec 2016, 19:26

Weet ik eigenlijk niet. Maar ik werk bij een grote leasemaatschappij dus wellicht dat ik het daarom wat eerder weet :tooth:

Gebruikersavatar
Auke M535i
Berichten: 1349
Lid geworden op: 23 dec 2008, 12:19
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: E46 --> E60 530iA Mtech --> totallos --> E92 325iA --> F10

Bericht door Auke M535i » 22 dec 2016, 20:25

Ik ga iig niet met een combinatie rijden. Denk gewoon even aanzien kwa cupping en over tijdje alle 4 de bandjes vervangen. Of 't RFT worden weet ik nog niet.. Heeft niet echt meerwaarde voor mij persoonlijk.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10771
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: E46 --> E60 530iA Mtech --> E92 325iA --> F10

Bericht door Joy » 23 dec 2016, 16:47

Zowel met de bedrijfswagen als met de personenwagens heb ik in 17 jaar nooit een lekke band gereden. Je kunt je dan afvragen of voor die ene keer een RFT de moeite waard is. Ik heb ze toevallig een keer op een set styling 32 gehad. Het was een vrij stugge, spoorgevoelige band.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: E46 --> E60 530iA Mtech --> E92 325iA --> F10

Bericht door allen » 23 dec 2016, 17:04

Ik in mijn geval dan weer drie keer in de afgelopen 2 jaar.

Gebruikersavatar
Tommy
Berichten: 2133
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:09

Re: E46 --> E60 530iA Mtech --> E92 325iA --> F10

Bericht door Tommy » 23 dec 2016, 17:27

M'n Z4 heeft op non ronfluts een veel beter weggedrag en betere grip dan op die runflut wintermeuk. M'n F30 rijdt op non funflut winterband ook fijner dan op de runfluts

Gebruikersavatar
Auke M535i
Berichten: 1349
Lid geworden op: 23 dec 2008, 12:19
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: E46 --> E60 530iA Mtech --> E92 325iA --> F10

Bericht door Auke M535i » 01 feb 2017, 19:10

Hendug! Kwam er net achter dat je ook gewoon de start/stop knop kan gebruiken om de motor uit te zetten wanneer de automaat in D staan, de automaat gaat dan automatisch in P. Scheelt weer een knopje drukken na je dagelijkse rit. :mrgreen:

Verder doet ie 't top! Niks op aan te merken tot op heden! Merk je toch wel als een wagen altijd goed dealer onderhouden is geweest...

Wel even navigatie geüpdate naar 2017:
IMG_1047.JPG
IMG_1047.JPG (88.08 KiB) 3786 keer bekeken
IMG_1048.JPG
IMG_1048.JPG (239.9 KiB) 3786 keer bekeken
En naast een 330ci van een maat:
IMG_1046.JPG
IMG_1046.JPG (212.19 KiB) 3787 keer bekeken
Detail foto:
IMG_1050.JPG
IMG_1050.JPG (461.71 KiB) 3777 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Auke M535i op 01 feb 2017, 19:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Beros, Godspeed, Tom V en 62 gasten