BMW Z4 35i E89 N54 DCT

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Online
Gebruikersavatar
Vanreijmersdal
Berichten: 849
Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22

Re: BMW tracktool E46 330CI

Bericht door Vanreijmersdal » 18 nov 2020, 16:05

En weer iets dichterbij het eindresultaat.

Voordat de draagarmen er weer onder gaan, heb ik deze nog even voorzien van een laagje Hamerite.
Persoonlijk erg blij met het resultaat.

Afbeelding
Afbeelding

En daarna was tijd om alles er weer onder bouwen.

Afbeelding
Afbeelding

Online
Gebruikersavatar
PeterM
Berichten: 464
Lid geworden op: 27 feb 2017, 11:22
Auto: E46 M3, Clio RS, BMW F11
Locatie: Drenthe

Re: BMW tracktool E46 330CI

Bericht door PeterM » 18 nov 2020, 19:43

Dat ziet er weer netjes uit, mooi zo met een laagje hamerite.

Nurdt
Berichten: 133
Lid geworden op: 02 jul 2020, 09:26
Auto: BMW e46 coupé
Locatie: Klazienaveen
Contacteer:

Re: BMW tracktool E46 330CI

Bericht door Nurdt » 18 nov 2020, 22:56

Ziet er Idd netjes uit zo. Maakt het allemaal net even netter onder de auto! Zijn soms rot klusjes, maar uiteindelijk als je onder de auto dan kijkt is het het waard!

Online
Gebruikersavatar
Vanreijmersdal
Berichten: 849
Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22

Re: BMW tracktool E46 330CI

Bericht door Vanreijmersdal » 22 nov 2020, 19:00

And it is back on his feet :headbang:

Afbeelding

Meteen ff een fotoshoot met de 18inch velgen
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zo, het volgende is uitlijnen en dan de rest van de winter klusje nog.

Gebruikersavatar
jessedehaan
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
Auto: BMW E46 318i M43

Re: BMW tracktool E46 330CI

Bericht door jessedehaan » 22 nov 2020, 20:21

Wat ontzettend zuur van je crash. Maar heel mooi hoe je alles weer met die glimmende onderdelen opbouwt.

De rubbers die je hebt vervangen door StrongFlex, waren die bikkelhard geworden, of juist met speling, en het vervangen waard?
Rubbers eruit zal wel een gevecht geweest zijn, maar erin is bij dat PU toch geen pers voor nodig?

Online
Gebruikersavatar
Vanreijmersdal
Berichten: 849
Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22

Re: BMW tracktool E46 330CI

Bericht door Vanreijmersdal » 22 nov 2020, 20:32

Mbt die rubbers, het droogt allemaal uit in de loop der jaren. Door het relatieve zachte materiaal, geeft het meer beweging in de armen en dat wil je zo min mogelijk. Dus ja ik vind het wel waard en als dedicated tracktool hoef ik geen rekening te houden met dagelijks comfort. De pu druk je er idd zo in, maar voor de stalen bus heb je toch iets meer nodig dan je blote handen.

Nurdt
Berichten: 133
Lid geworden op: 02 jul 2020, 09:26
Auto: BMW e46 coupé
Locatie: Klazienaveen
Contacteer:

Re: BMW tracktool E46 330CI

Bericht door Nurdt » 23 nov 2020, 17:42

Ahh, eind is in zicht! Mooi man!
Al erover uit of je nu 17 of 18 inch gaat doen? Of beide?

Online
Gebruikersavatar
Vanreijmersdal
Berichten: 849
Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22

Re: BMW tracktool E46 330CI

Bericht door Vanreijmersdal » 24 nov 2020, 13:05

Nee, eigenlijk nog niet. voorlopig staan ze in de hoek bij de rest en dan zien we volgend jaar wel wat het gaat worden.
Misschien ga ik namelijk wel een set nieuwe slicks aanschaffen.

Afbeelding

Online
Gebruikersavatar
Vanreijmersdal
Berichten: 849
Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22

Re: BMW tracktool E46 330CI

Bericht door Vanreijmersdal » 24 nov 2020, 13:14

De afgelopen 2 jaar had ik nog wat kleine zaken op mijn lijstje staan, waarbij het er gewoon niet van kwam op ze op te pakken.
Dat gaan we deze winter dus anders doen.

Dus alles aan de kant en starten maar.
Onder het dashboard is het dus in de loop van jaren een beetje een zooitje geworden, dus daar nu maar eens een start meegemaakt.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nurdt
Berichten: 133
Lid geworden op: 02 jul 2020, 09:26
Auto: BMW e46 coupé
Locatie: Klazienaveen
Contacteer:

Re: BMW tracktool E46 330CI

Bericht door Nurdt » 24 nov 2020, 14:30

Ahhh. Het leuke werk. :D
Als ik dat zo zie ben ik blij dat ik het in rust heb afgewerkt en gelijk alles samen getaped heb....
Je hebt trouwens nog wel veel kabels? Gaat daar nog wat van eruit?

Online
Gebruikersavatar
Vanreijmersdal
Berichten: 849
Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22

Re: BMW tracktool E46 330CI

Bericht door Vanreijmersdal » 24 nov 2020, 14:45

Ja er gaan ook nog kabels weg en ik wil eigenlijk ook de originele zekeringkast vervangen.
Maar elektronica is niet mijn sterkste kant.

Nurdt
Berichten: 133
Lid geworden op: 02 jul 2020, 09:26
Auto: BMW e46 coupé
Locatie: Klazienaveen
Contacteer:

Re: BMW tracktool E46 330CI

Bericht door Nurdt » 24 nov 2020, 15:03

Heb ik ook tijden bij gezeten zonder ervaring. Kabeltje voor kabeltje werkt gewoonweg het beste en veilig... :)

Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2175
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: BMW tracktool E46 330CI

Bericht door Djessey » 24 nov 2020, 16:08

Nurdt schreef: 24 nov 2020, 15:03 Heb ik ook tijden bij gezeten zonder ervaring. Kabeltje voor kabeltje werkt gewoonweg het beste en veilig... :)
Niet vergeten elke 10 draadjes even de auto te starten....gewoon voor de zekerheid :tooth:

Online
Gebruikersavatar
Vanreijmersdal
Berichten: 849
Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22

Re: BMW tracktool E46 330CI

Bericht door Vanreijmersdal » 24 nov 2020, 18:53

:D

Online
Gebruikersavatar
PeterM
Berichten: 464
Lid geworden op: 27 feb 2017, 11:22
Auto: E46 M3, Clio RS, BMW F11
Locatie: Drenthe

Re: BMW tracktool E46 330CI

Bericht door PeterM » 24 nov 2020, 18:56

Een productieve winter, klinkt goed. Wat staat er nog meer op het lijstje?

Online
Gebruikersavatar
Vanreijmersdal
Berichten: 849
Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22

Re: BMW tracktool E46 330CI

Bericht door Vanreijmersdal » 24 nov 2020, 20:04

Het zijn allemaal van die kleine dingetjes.

Ik had nog loze stekkers en bedrading onder de motorkap en onder het dashboard, dus uitdunnen en verwijderen. Zekeringkast uitdunnen en desnoods vervangen. Het frame voor de achterspoiler in de achterklep is niet naar mijn zin. Op de middentunnel zit een brace die ik wil verwijderen, normaal leunt en zit het dashboard op gemonteerd.
Andere uitlaat, die vooral lichter moet zijn.
Misschien Hoedenplank verwijderen en tussenschot vervangen. Weet eigenlijk niet of dit iets met de stijfheid doet.
Ik heb voor de verlichting verwijderd, dus ik wil de koplampen minimaliseren voor het gewicht zonder de looks te verliezen.
Benzine catch can monteren.
Motorkap opschuren zodat de Carbon structuur weer zitbaar is. Rechter deur aanpassen zodat het openkieren op snelheid weg is. Wielkasten uitrollen. Iets bedenken voor het verlengen van de pedalen zodat de stoel meer naar achteren kan. Uitlijnen. Uitwegen. Koelvloeistof lekkage oplossen. Remleidingen voor vervangen.

Nou, dat dus :D

Nurdt
Berichten: 133
Lid geworden op: 02 jul 2020, 09:26
Auto: BMW e46 coupé
Locatie: Klazienaveen
Contacteer:

Re: BMW tracktool E46 330CI

Bericht door Nurdt » 24 nov 2020, 20:31

Allemaal werkzaamheden ideaal voor in de winter! :)
Waarom wil je de stoelen verder naar achteren? Vanwege de snapon/off stuur?

Online
Gebruikersavatar
Vanreijmersdal
Berichten: 849
Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22

Re: BMW tracktool E46 330CI

Bericht door Vanreijmersdal » 24 nov 2020, 20:53

Ja, zodat het instappen wat makkelijker wordt.

Online
Gebruikersavatar
PeterM
Berichten: 464
Lid geworden op: 27 feb 2017, 11:22
Auto: E46 M3, Clio RS, BMW F11
Locatie: Drenthe

Re: BMW tracktool E46 330CI

Bericht door PeterM » 24 nov 2020, 23:07

Vanreijmersdal schreef: 24 nov 2020, 20:04 Het zijn allemaal van die kleine dingetjes.

Ik had nog loze stekkers en bedrading onder de motorkap en onder het dashboard, dus uitdunnen en verwijderen. Zekeringkast uitdunnen en desnoods vervangen. Het frame voor de achterspoiler in de achterklep is niet naar mijn zin. Op de middentunnel zit een brace die ik wil verwijderen, normaal leunt en zit het dashboard op gemonteerd.
Andere uitlaat, die vooral lichter moet zijn.
Misschien Hoedenplank verwijderen en tussenschot vervangen. Weet eigenlijk niet of dit iets met de stijfheid doet.
Ik heb voor de verlichting verwijderd, dus ik wil de koplampen minimaliseren voor het gewicht zonder de looks te verliezen.
Benzine catch can monteren.
Motorkap opschuren zodat de Carbon structuur weer zitbaar is. Rechter deur aanpassen zodat het openkieren op snelheid weg is. Wielkasten uitrollen. Iets bedenken voor het verlengen van de pedalen zodat de stoel meer naar achteren kan. Uitlijnen. Uitwegen. Koelvloeistof lekkage oplossen. Remleidingen voor vervangen.

Nou, dat dus :D
Dat is een mooi lijstje ;-) Je hoeft je de komende tijd niet te vervelen dus. Waar wil je de catchtank monteren? En ga je zelf een uitlaat maken? Wel lekker als het straks allemaal klaar is voor het nieuwe seisoen.

Online
Eric Z
Berichten: 3976
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: BMW tracktool E46 330CI

Bericht door Eric Z » 24 nov 2020, 23:18

Koplampen zijn ook carbonnen vervangingsdelen voor.

Uitlaat lijn en spruitstuk is nu nog volledig origineel?

Online
Gebruikersavatar
Vanreijmersdal
Berichten: 849
Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22

Re: BMW tracktool E46 330CI

Bericht door Vanreijmersdal » 25 nov 2020, 08:11

Ja die koplamp kappen kan je idd in Verschillende materialen krijgen. Maar die zijn nooit compleet plug and play. Dat heeft de originele behuizing wel en de originele look blijft meer behouden. Dus ik zet de zaag in originele koplampen.

Qua uitlaat heb ik een spaghetti spruitstuk van schmiedmann, alles daar achter is origineel.

Online
Gebruikersavatar
Vanreijmersdal
Berichten: 849
Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22

Re: BMW tracktool E46 330CI

Bericht door Vanreijmersdal » 25 nov 2020, 08:22

PeterM schreef: 24 nov 2020, 23:07
Waar wil je de catchtank monteren?

En ga je zelf een uitlaat maken?

Wel lekker als het straks allemaal klaar is voor het nieuwe seizoen.
De catch can wil op de oude plek van de accu plaatsen. Dus helemaal rechts achterin en dan de beplating er omheen zodat de cabine afgeschermd is. Het liefst wil ik de slangen vanaf de originele tank naar de catch can zo min mogelijk door de cabine heen hebben, even kijken of dat gaat lukken.

Die uitlaat ga ik niet zelf maken. Dat kan ik helaas niet. Er is wel iemand die mij daar mee wil helpen, maar ik ben meer iemand van de zelfstandige boldon oplossingen. Ik zit nu te kijken naar een eisenmann oplossing. Alleen het is moeilijk te achterhalen wat deze weegt. Ondertussen weet ik wel dat de achterdemper hiervan 3 kilo lichter is. Ik had stiekem op meer gehoopt, maar het is nog steeds 25% lichter. Ben nog wel opzoek naar het gewicht van het middensysteem.

Afgelopen jaren begon ik in februari pas met de winter aanpassing, waardoor ik soms pas in juli weer ging rijden. Met het laatste incidentje, vond ik het wel een mooi moment om gelijk door te pakken. Kan ik volgend jaar het seizoen vroeg beginnen.

Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2175
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: BMW tracktool E46 330CI

Bericht door Djessey » 25 nov 2020, 12:49

Vanreijmersdal schreef: 25 nov 2020, 08:22
PeterM schreef: 24 nov 2020, 23:07
Waar wil je de catchtank monteren?

En ga je zelf een uitlaat maken?

Wel lekker als het straks allemaal klaar is voor het nieuwe seizoen.
De catch can wil op de oude plek van de accu plaatsen. Dus helemaal rechts achterin en dan de beplating er omheen zodat de cabine afgeschermd is. Het liefst wil ik de slangen vanaf de originele tank naar de catch can zo min mogelijk door de cabine heen hebben, even kijken of dat gaat lukken.

Die uitlaat ga ik niet zelf maken. Dat kan ik helaas niet. Er is wel iemand die mij daar mee wil helpen, maar ik ben meer iemand van de zelfstandige boldon oplossingen. Ik zit nu te kijken naar een eisenmann oplossing. Alleen het is moeilijk te achterhalen wat deze weegt. Ondertussen weet ik wel dat de achterdemper hiervan 3 kilo lichter is. Ik had stiekem op meer gehoopt, maar het is nog steeds 25% lichter. Ben nog wel opzoek naar het gewicht van het middensysteem.

Afgelopen jaren begon ik in februari pas met de winter aanpassing, waardoor ik soms pas in juli weer ging rijden. Met het laatste incidentje, vond ik het wel een mooi moment om gelijk door te pakken. Kan ik volgend jaar het seizoen vroeg beginnen.

Als je nou gewoon een berg RVS buizen en lasbochten haalt, en de boel een beetje op maat zaagt met de slijptol, das las ik het wel in elkaar :tooth:

Online
Gebruikersavatar
PeterM
Berichten: 464
Lid geworden op: 27 feb 2017, 11:22
Auto: E46 M3, Clio RS, BMW F11
Locatie: Drenthe

Re: BMW tracktool E46 330CI

Bericht door PeterM » 26 nov 2020, 04:44

Ik ben zelf van plan om de catch tank in de motorruimte te plaatsen. Vooral in verband met de veiligheid en ook de benzine geur. Wat heb jij trouwens met dat charcoal filter gedaan die achter de tank, onder de auto hangt?

Online
Gebruikersavatar
Vanreijmersdal
Berichten: 849
Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22

Re: BMW tracktool E46 330CI

Bericht door Vanreijmersdal » 26 nov 2020, 07:27

In de motorruimte heb ik ook over nagedacht, ik denk alleen niet dat het past en qua veiligheid zit juist in de motorruimte heel veel warmte.

Volgens mij is er voor een catch can geen perfecte plek. Dus nu doe ik hem op de oude accu plek en bouw die plek dicht zodat het brandvertragend is.

charcoal filter zit er bij gewoon in. Zag de noodzaak niet van weghalen, maar ook verder nooit echt in verdiept. Wat is jouw gedachte hierover?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], EricYellow, Gus, jvb, liquidpopcorn, maurizio, PeterM, Tom V en 114 gasten