BMW Z4 35i E89 N54 DCT

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: BMW tracktool E46 330CI

Bericht door Bert ///M3 » 15 feb 2016, 11:54

De M5x motoren zijn vaak nog wel the redden met alleen de kleppen krom bij misschakelen.

S50 ook mits Je hem direct af zet en niet meer start. Kop er af en nieuwe kleppen er in. Met de holle stelen is het na een misschakel een kwestie van een paar rondjes voor je kleppen breken en dan is het boem.

S54 Kan er door de gewijzigde kop wel veel beter tegen.

Afbreken van kleppen is trouwens niet altijd het resultaat van verkeerd schakelen, maar als je snellere nokkenassen monteert dan loop je ook meer risico omdat de kleppen gewoon meer te verduren krijgen.

Van 3 naar 2 opschakelen is mij inderdaad ook al eens gebeurd :evil:

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6014
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: BMW tracktool E46 330CI

Bericht door matthyssie » 15 feb 2016, 12:10

Is dit risico net zo groot bij de M50 NV? Deze heeft wel dikkere klepstelen en dubbele klepveren tov M50 Vanos en M52.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW tracktool E46 330CI

Bericht door Knot » 15 feb 2016, 12:11

Bert ///M3 schreef:Ik denk zelfs dat het zo'n motor haast minder kwaad doet om met een schroefcompressor en een lang diff te gaan rijden, als de atmo route nemen qua tuning en veel toeren draaien icm korte verzetten.
Koppakking? Weet iemand met een E36 2.8 die de Rotrex voor Fabian had die liep wel extreme lang door te planken bij hete dagen op Zolder maar toch 2x de koppakking eruit...

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: BMW tracktool E46 330CI

Bericht door Bert ///M3 » 15 feb 2016, 13:30

matthyssie schreef:Is dit risico net zo groot bij de M50 NV? Deze heeft wel dikkere klepstelen en dubbele klepveren tov M50 Vanos en M52.
Bij M50 motoren zijn de klepstelen vaak krom bij een misschakel, maar ze breken veel minder snel af. Koprevisie, kost je ook wat knaken. Maar als er 1 afbreekt dan kan je blok vrijwel in zijn geheel op de schroothoop. Als je door blijft rijden met kromme kleppen dan zullen ze op den duur ook wel breken.

Die van een S50 bijvoorbeeld zijn veel dunner om het gewicht laag te houden en de flow te verbeteren, maar krijgen ze een tik dan is het heel snel over.

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6014
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: BMW tracktool E46 330CI

Bericht door matthyssie » 15 feb 2016, 13:46

Gewoon niet misschakelen dus. :mrgreen:

Online
Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: BMW tracktool E46 330CI

Bericht door Riceaux » 15 feb 2016, 13:52

matthyssie schreef:Gewoon niet misschakelen dus. :mrgreen:
Daardoor heb jij nou wel al die zooi mooi goedkoop gekregen. :lol:

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6014
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: BMW tracktool E46 330CI

Bericht door matthyssie » 15 feb 2016, 14:54

Ja een M50 kop met kromme kleppen. :'(

Gebruikersavatar
Vanreijmersdal
Berichten: 850
Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22

Re: BMW tracktool E46 330CI

Bericht door Vanreijmersdal » 11 mar 2016, 22:00

Zo, het is weer tijd voor een update. De afgelopen tijd heb ik gelukkig niet stil gezeten. Wat is er dan allemaal gedaan:
- Laskooi laten plaatsen. Ik heb een laskooi volgens het FIA annex J reglement laten bouwen. Tevens heb ik de kooi uitgebreid met wat extra stukken staal.
- Dan moet de kooi natuurlijk ook een kleurtje krijgen en liefst een ander kleurtje dan de carrosserie. De kooi in de E36 was een schroefkooi en deze had ik er toen uitgehaald en met de kwast geschilderd, dit was met Hammerite brandweer Rood. Ik was toen erg blij met het resultaat. Daarom heb ik besloten om ook deze kooi met de kwast te doen en niet te spuiten. Dit schilt natuurlijk een hoop afplakken. Deze keer heb ik voor een 2k lak gekozen, zodat de lak wat minder gevoelig wordt. Er ben niet happy met het resultaat. Ten eerste wat een k#t werk om zo'n kooi in een auto te schilderen, dat doe ik echt nooit meer. Daarnaast vloeit deze lak erg moeilijk waardoor het eindresultaat niet het gewenste is. Omdat ik het klussen een beetje zat was. heb ik besloten om het dit seizoen te laten voor wat het is en lekker te gaan rijden, daar is tenslotte de auto voor opgebouwd. Dan merk ik wel hoe erg ik mijzelf er aan blijf storen. Blijf ik mij er aan storen, dan kan ik lekker door sparen en laat ik de volgende winter de binnenzijde professioneel spuiten.
- Met zo'n kooi moet het nodige ook weer pas gemaakt worden, dashboard, voetplaat en etc.
- Na het pas maken van het dashboard heb ik ook meteen laten flocken.
- Deurpanelen had ik ook nog niet. Het bovenste deel is van het originele OEM deurpaneel en deze heb ik laten flocken. Het onderste deel is een aluminium plaat dat met alcantarafolie beplakt is.
- Door het verwijderen van de achter airbags kwam er een lelijke opening te voorschijn. De opening heb ik met een plaat opgevuld en voorzien van alcantara folie.
- Ik heb de stoelplaat van staal vervangen voor een aluminium plaat, dit scheelt erg veel kilo's
- Ik was al een tijdje opzoek naar M3 spiegels. Ik vind de originele spiegels van een E46 echt heel lelijk. Toen kwam er voor een paar tientjes op MP een setje imitatie M3 spiegels tegen. Op gehaald en voorzien van een nieuwe lak laag.

Ik moet nog een aantal dingetjes qua afwerking doen, om dit op het gewenste niveau te krijgen, maar dan kan er gereden worden. Zoals bekend had ik de laatste keer problemen met het ABS, dus daar heb ik ook de nodige maatregelen voor getroffen.
Waarschijnlijk ga ik volgende week woensdag op CPZ rijden, dan kan ik ook meteen testen of dit opgelost is.

Plaatjes bij de praatjes:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Vanreijmersdal op 26 nov 2020, 19:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: BMW tracktool E46 330CI

Bericht door GTRene » 11 mar 2016, 22:27

mooi zo met die deuren en dat dash geflockt en alcantara wrap, heel wat mooie/warmer dan kaal/koud alu plaat.

en dat schilderen van al die buizen :gek:

Gebruikersavatar
Tom V
Berichten: 4864
Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50

Re: BMW tracktool E46 330CI

Bericht door Tom V » 11 mar 2016, 22:40

Goed bezig en dat geflockte dashboard is wel echt porno. :hot:

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: BMW tracktool E46 330CI

Bericht door Macboy » 12 mar 2016, 03:15

Geflockte dashboard en die deuren is echt helemaal geweldig :love:

Complimenten weer voor je aanpassingen !!!!

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26762
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: BMW tracktool E46 330CI

Bericht door Martijn_bmw » 12 mar 2016, 09:24

Echt super gaaf!! Kan dat zo enorm waarderen als een track tool niet alleen technisch wordt aangepast maar ook het uiterlijk mee gaat :D :df:

Gebruikersavatar
Vanreijmersdal
Berichten: 850
Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22

Re: BMW tracktool E46 330CI

Bericht door Vanreijmersdal » 12 mar 2016, 11:46

Thnx guys.

Ja met die deurpanelen en het dashboard ben ik erg blij.
Het flocken is trouwens door Martijn826 van dit forum gedaan.
Ik kreeg de onderstaande foto als tip en heb er mijn eigen variatie van gemaakt. De tip kwam trouwens bij Hoppa van dit forum vandaan. Ik heb ondertussen begrepen dat dit een persoon met een apart verleden is. De tip was trouwens wel gratis en op eigen initiatief.
Afbeelding

Ik heb ook onder het dashboard en langs de A stylen het alcantara folie gebruikt, op deze manier zie je rondom het dashboard ook niet meer de zilveren carrosserie.

Maar ik zie m.b.t. de kooi ook alweer dingen die ik de volgende keer weer anders zou doen.
En ik ga nog kijken of ik de hoedenplank zwart ga maken of met alcantara folie ga beplakken.
Dit tegen de weerkaatsing in de achterruit.

Gebruikersavatar
Vanreijmersdal
Berichten: 850
Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22

Re: BMW tracktool E46 330CI

Bericht door Vanreijmersdal » 12 mar 2016, 12:06

Niet gemeld, maar bij het verwijderen van de achterruit heb ik deze meteen vervangen voor 5mm polycarbonaat.

Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1780
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 130i, 106 Rallye S2, 206 GTi
Locatie: Nurnbergring
Contacteer:

Re: BMW tracktool E46 330CI

Bericht door StefanW » 12 mar 2016, 18:29

Erg gaaf geworden! Ben blij dat ik kooi spuiten heb uitbesteed nu ik jouw reactie lees :)

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW tracktool E46 330CI

Bericht door Knot » 12 mar 2016, 21:08

Hij wordt wel erg netjes zeg, klasse, zit flink wat arbeid in die auto!

Gebruikersavatar
TurboClouseau
Berichten: 2026
Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
Locatie: Grunn

Re: BMW tracktool E46 330CI

Bericht door TurboClouseau » 12 mar 2016, 23:08

Knappe kooi zo! En inderdaad, dat geflockte spul ziet er ook top uit! :thumbup:

Gebruikersavatar
Vanreijmersdal
Berichten: 850
Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22

Re: BMW tracktool E46 330CI

Bericht door Vanreijmersdal » 13 mar 2016, 10:16

Thnx.

Ja er gaat idd behoorlijk wat arbeid in. De E36 heb ik in meerdere jaren opgebouwd en dan valt het allemaal niet zo op, maar de E46 heb ik nu 14 maanden en gaat er toch wekelijks veel energie en tijd in. Daarom merkte ik ook dat ik het sleutelen nu een beetje zat begin te worden. Gelukkig kan ik er nu lekker mee gaan rijden en genieten van de bestede energie. Verder heb ik niks te klagen hoor, het blijft tenslotte toch een luxe probleem en ik ben altijd blij als mensen over zulke dingen kunnen klagen.

Eigenlijk had ik met de E46 een 3 jaren plan, echter loop ik iets voor op schema...

Gebruikersavatar
Vanreijmersdal
Berichten: 850
Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22

Re: BMW tracktool E46 330CI

Bericht door Vanreijmersdal » 17 mar 2016, 07:53

Gisteren in de ochtend nog op Zandvoort gereden.
Hoe verliep de ochtend dan?
Het begon met een slechte accu, dus de eerste keer starten met de startkabels. Toen kon ik de baan op en hoorde ik meteen al een slepend geluid. De achter banden lopen bij het inveren aan. Dus weer naar binnen en achter de spacers er afgehaald. Het gaat maar op een paar mm, dus dat betekend dat de wielkasten aangepast moeten worden. Daarna weer de baan op en lekker 45 min gereden. Na de koffie pauze wilde ik weer de baan op, maar nu wilde de auto niet eens met startkabels starten. Dus 3 personen gevraagd of ze de auto een zetje wilde geven, het was voldoende en ik kon de baan weer op en heb nog 45 min. gereden.
Je merkt dat de kooi en de achtervleugel veel meer rust geven in snelle bochten, dus dat is mooi.
Het ABS is nog niet opgelost, verschillende schakelaars geprobeerd, maar niks, ik zal de auto toch moeten laten uitlezen om te kijken wat er is. Ik hoop dat dit ook bij mij in de garage zou kunnen, dat scheelt mij weer een hoop gedoe.

Ik heb ook nog even de camera meegenomen, hieronder een rondje wat mijn tempo van gisteren goed weergeeft. Relatief rustig aan vanwege het ABS defect, maar ik vind het wel een clean rondje. Ook nog een dikke viper op de plaat, dat ding gaat
er lekker vandoor en het kan natuurlijk niet de hele dag goed gaan, dus ook de blooper van gisteren...

Gebruikersavatar
witje
Berichten: 1432
Lid geworden op: 05 aug 2014, 12:53

Re: BMW tracktool E46 330CI

Bericht door witje » 17 mar 2016, 09:16

Is het niet verstandig dat abs er maar compleet tussenuit te slopen als het zoveel problemen geeft?

Als de rembalans in orde is en de componenten allemaal werken dan lijkt mij dat je op droog wegdek goed uit de voeten kunt.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26762
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: BMW tracktool E46 330CI

Bericht door Martijn_bmw » 17 mar 2016, 13:52

ik weet niet waar je woont?
ik heb een uitlees apparaat waarmee je alle storingen kan lezen en wissen.

als het een beetje in de buurt is kunnen we wel een keertje afspreken.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: BMW tracktool E46 330CI

Bericht door Bert ///M3 » 17 mar 2016, 14:03

De latere E46 M3 en een aantal latere E46 hebben de mk60 ABS pomp, dat is dezelfde unit als welke ze gebruiken voor de M3 CSL en de CS, en de motorsport ABS pomp. Word ook vaak ingezet als standalone ABS systeem voor oa Porsches, met de CSL software. Zou even kijken wat er in zit voor je het er af sloopt dus :)

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW tracktool E46 330CI

Bericht door Knot » 17 mar 2016, 15:16

Ai bij 3m02 dat zou ik snel even onder controle leren krijgen, je bent steeds iets meer te laat met spin tot gevolg....

http://www.driftdagen.nl" onclick="window.open(this.href);return false; ;)

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: BMW tracktool E46 330CI

Bericht door GTRene » 17 mar 2016, 17:04

kon zo niet zien wat daar mis ging, teveel van het gas af toen die in de eerste slip kwam?

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6014
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: BMW tracktool E46 330CI

Bericht door matthyssie » 17 mar 2016, 18:43

Tegensturen om het overstuur op te vangen, maar dan het stuur niet op tijd weer recht met een 'tankslapper' tot gevolg.

Als je gaat oefenen met driften dan weet je zulke momenten prima op te vangen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Martijn 327i, Nebur, Thomasss en 7 gasten