BMW Z4 35i E89 N54 DCT
-
- Berichten: 316
- Lid geworden op: 21 jun 2016, 21:33
Re: BMW tracktool E46 330CI
Nou de motorkap nog en dan is het wel een beetje op met gewicht besparen.
- Arjan033
- Berichten: 125
- Lid geworden op: 10 jan 2009, 19:50
- Auto: BMW E30 M3 | E46 330ci
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: BMW tracktool E46 330CI
Goed bezig! Heb je enig idee wat jouw gewicht nu is?
Ik heb ook een 330ci voor circuit en moet nog beginnen met het gehele gewichtbesparing project.
Ik heb ook een 330ci voor circuit en moet nog beginnen met het gehele gewichtbesparing project.
- 911b
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 07 mei 2017, 00:05
- Auto: 599 GTB - F-Type - BRZ - E46
Re: BMW tracktool E46 330CI
Ben ook heel benieuwd! Heb die van mij nu ook helemaal kaal en ga volgende maand nadat de airco er uit is langs de weegbrug.
- Vanreijmersdal
- Berichten: 849
- Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22
Re: BMW tracktool E46 330CI
Ik ben ook benieuwd. Ik ben ondertussen ook in het bezit van een gtr motorkap van Carbon. Daarna de bmw maar eens op de weegschaal zetten en kijken wat er nog van over gebleven is.
- Vanreijmersdal
- Berichten: 849
- Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22
Re: BMW tracktool E46 330CI
Maar weer eens een update; ik heb een aantal zaken aangeschaft en ik ben met een aantal werkzaamheden begonnen.
Uit Duitsland heb ik een gebruikt Schmiedmann spaghetti spruitstuk gehaald...
...en ik ben begonnen met het verwijderen van het originele spruitstuk.
Het verwijderen viel gelukkig mee. Ik had de boutjes een paar dagen van te voren met kruipolie ingespoten en alles kwam makkelijk los.
Van te voren ook een aantal youtube filmpjes bekeken en dat heeft zeker geholpen.
Motorsteun heeft ook wel zijn beste tijd gehad.
Tevens ben ik begonnen met het verwijderen van het diff. Mede doordat de aandrijfassen een beetje vast geroest zaten, kosten dat meer tijd. Maar uit eindelijk had ik het diff er onder vandaan. Van de week ga ik de originele rubbers eruit persen, zodat ik er powerflex zwart in kan monteren.
Niet volgens planning (maar het stond wel op een "nice to have" lijstje) kwam ik een carbon GTR motorkap tegen. Deze opgehaald en gemonteerd. Scheelt 5 kilo tegenover de motorkap die ik al had aangepast en scheelt 10 kilo ten opzichte van een originele motorkap.
Uit Duitsland heb ik een gebruikt Schmiedmann spaghetti spruitstuk gehaald...
...en ik ben begonnen met het verwijderen van het originele spruitstuk.
Het verwijderen viel gelukkig mee. Ik had de boutjes een paar dagen van te voren met kruipolie ingespoten en alles kwam makkelijk los.
Van te voren ook een aantal youtube filmpjes bekeken en dat heeft zeker geholpen.
Motorsteun heeft ook wel zijn beste tijd gehad.
Tevens ben ik begonnen met het verwijderen van het diff. Mede doordat de aandrijfassen een beetje vast geroest zaten, kosten dat meer tijd. Maar uit eindelijk had ik het diff er onder vandaan. Van de week ga ik de originele rubbers eruit persen, zodat ik er powerflex zwart in kan monteren.
Niet volgens planning (maar het stond wel op een "nice to have" lijstje) kwam ik een carbon GTR motorkap tegen. Deze opgehaald en gemonteerd. Scheelt 5 kilo tegenover de motorkap die ik al had aangepast en scheelt 10 kilo ten opzichte van een originele motorkap.
- Arjan033
- Berichten: 125
- Lid geworden op: 10 jan 2009, 19:50
- Auto: BMW E30 M3 | E46 330ci
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: BMW tracktool E46 330CI
Ziet er erg gaaf uit zo!!
Ik had verwacht dat een Carbon motorkap meer zou schelen.
Had je het hele binnenwerk van jouw originele kap er uitgeslepen?
Ik had verwacht dat een Carbon motorkap meer zou schelen.
Had je het hele binnenwerk van jouw originele kap er uitgeslepen?
- Vanreijmersdal
- Berichten: 849
- Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22
Re: BMW tracktool E46 330CI
Ten opzichte van een originele scheelt het toch 10 kilo, maar er zijn waarschijnlijk ook betere die nog lichter zijn.
Ja, ik heb toen zoveel mogelijk van het binnenframe weg geslepen. Dit heb ik toen ook bij de achterklep gedaan.
- Vanreijmersdal
- Berichten: 849
- Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22
Re: BMW tracktool E46 330CI
Het is weer eens tijd voor een update:
Na het verwijderen van het originele spruitstuk, was het tijd om het schmiedmann spaghetti spruitstuk dat ik uit Duitsland heb gehaald te monteren. Dat ging op zich voorspoedig totdat ik er achter kwam dat het toch niet helemaal plug and play was
What to do? elders een ander spruitstuk halen? of deze aanpassen?
Ik ben voor het laatste gegaan. Dus BMW weer omhoog...
... beetje slijpen...
... passtukken er tussen.
Iemand van het forum wilde mij wel helpen met lassen en zo zit alles er weer onder, super blij mee.
Al enige tijd wilde ik heel graag weten hoeveel de auto nu op de weegschaal zou doen.
De dag was daar dan afgelopen week en eigenlijk viel het resultaat een beetje tegen, ik had stiekem om minder gehoopt.
Het gewicht op de foto is zonder bestuurder, wel met passagiersstoel en gordels en een halve tank benzine
Zoals op de foto's te zien is, zit het carbondak er ondertussen ook in en heb ik een carbon dakluik aangeschaft voor ventilatie in de auto, dus binnenkort moet ik in mijn carbondak een gat maken
Na het verwijderen van het originele spruitstuk, was het tijd om het schmiedmann spaghetti spruitstuk dat ik uit Duitsland heb gehaald te monteren. Dat ging op zich voorspoedig totdat ik er achter kwam dat het toch niet helemaal plug and play was
What to do? elders een ander spruitstuk halen? of deze aanpassen?
Ik ben voor het laatste gegaan. Dus BMW weer omhoog...
... beetje slijpen...
... passtukken er tussen.
Iemand van het forum wilde mij wel helpen met lassen en zo zit alles er weer onder, super blij mee.
Al enige tijd wilde ik heel graag weten hoeveel de auto nu op de weegschaal zou doen.
De dag was daar dan afgelopen week en eigenlijk viel het resultaat een beetje tegen, ik had stiekem om minder gehoopt.
Het gewicht op de foto is zonder bestuurder, wel met passagiersstoel en gordels en een halve tank benzine
Zoals op de foto's te zien is, zit het carbondak er ondertussen ook in en heb ik een carbon dakluik aangeschaft voor ventilatie in de auto, dus binnenkort moet ik in mijn carbondak een gat maken
Laatst gewijzigd door Vanreijmersdal op 17 mei 2019, 09:50, 1 keer totaal gewijzigd.
- Vanreijmersdal
- Berichten: 849
- Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22
Re: BMW tracktool E46 330CI
dubbel
-
- Berichten: 1658
- Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
- Auto: tja welke zal het worden?
Re: BMW tracktool E46 330CI
Leuk verslag! Lekker blijven posten met zoveel foto's
- Arjan033
- Berichten: 125
- Lid geworden op: 10 jan 2009, 19:50
- Auto: BMW E30 M3 | E46 330ci
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: BMW tracktool E46 330CI
Goed bezig!
Leuk om je project te volgen!
Hoe was het Carbon dak klusje? Was dat goed te doen? En waar heb je dat dak gehaald als ik vragen mag?
Leuk om je project te volgen!
Hoe was het Carbon dak klusje? Was dat goed te doen? En waar heb je dat dak gehaald als ik vragen mag?
- Vanreijmersdal
- Berichten: 849
- Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22
Re: BMW tracktool E46 330CI
Thnx, blijven we zeker doen.
- Vanreijmersdal
- Berichten: 849
- Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22
Re: BMW tracktool E46 330CI
Thnx. Het klusje viel erg mee, ik ben er ongeveer 4 uur zoet mee geweest, toen zat het Carbon dak erin en moest de kit drogen. Meeste tijd zit hem in het doorboren van de puntlassen. Voor dit klusje moeten dus wel de voor- en achterruit gedemonteerd worden.
Dak heb ik gebruikt op de kop getikt en is dus niet nieuw. Nieuw kost het nogal wat.
- Vanreijmersdal
- Berichten: 849
- Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22
Re: BMW tracktool E46 330CI
Tijd voor dak ventilatie;
Nu alleen nog wat Canbus problemen oplossen en ik kan weer het circuit op.
Nu alleen nog wat Canbus problemen oplossen en ik kan weer het circuit op.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: BMW tracktool E46 330CI
Ahh, dat ziet er echt geweldig uit, én functioneel! Heel gaaf.
- Vanreijmersdal
- Berichten: 849
- Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22
Re: BMW tracktool E46 330CI
Zo, het is weer eens tijd om dit topic af te stoffen.
Na de laatste update heb ik weer een aantal zaken veranderd of aangepast.
Ik was al een tijdje opzoek naar een extra set wielen die exact het zelfde zijn als de gene die onder auto zitten.
In het noorden van het land kwamen deze beschikbaar, dus op een zondagochtend even op en neer gereden en in het bezit gekomen van de onderstaande set. Qua uiterlijk zijn ze precies het zelfde, alleen de set die ik al had, zijn ultraleggera's en deze extra set zijn de superleggera's.
Ik heb de motor- en baksteunen vervangen voor minder flexibele varianten.
Ook het rubber van de stuurstang heeft zijn beste tijd wel gehad, dus deze heb ik ook meteen meegenomen.
Ik vond het wel een leuk idee om de koplampen een kleurtje te geven, dus 2 soorten besteld en ben ik aan het plakken gegaan.
Samen met de zonneband heb ik meteen de spoiler achterop van zwarte plakfolie voorzien.
Met deze aanpassingen ben ik in november mijn eerste trackday dag van 2019 gaan doen, dit was voor 2019 ook meteen de laatste.
De dag was goed verlopen en met het andere diff loopt het net allemaal wat soepeler door de toeren heen.
Vanwege de nieuwe motor- en baksteunen is er ook meer vibratie in de auto. Dit resulteerde in dat ik op de Audi-S af kwam en in de remzone in 1 keer mijn complete gaspedaal kwijtb was. Door de vibratie was deze uit zijn klem getrild.
Na de laatste update heb ik weer een aantal zaken veranderd of aangepast.
Ik was al een tijdje opzoek naar een extra set wielen die exact het zelfde zijn als de gene die onder auto zitten.
In het noorden van het land kwamen deze beschikbaar, dus op een zondagochtend even op en neer gereden en in het bezit gekomen van de onderstaande set. Qua uiterlijk zijn ze precies het zelfde, alleen de set die ik al had, zijn ultraleggera's en deze extra set zijn de superleggera's.
Ik heb de motor- en baksteunen vervangen voor minder flexibele varianten.
Ook het rubber van de stuurstang heeft zijn beste tijd wel gehad, dus deze heb ik ook meteen meegenomen.
Ik vond het wel een leuk idee om de koplampen een kleurtje te geven, dus 2 soorten besteld en ben ik aan het plakken gegaan.
Samen met de zonneband heb ik meteen de spoiler achterop van zwarte plakfolie voorzien.
Met deze aanpassingen ben ik in november mijn eerste trackday dag van 2019 gaan doen, dit was voor 2019 ook meteen de laatste.
De dag was goed verlopen en met het andere diff loopt het net allemaal wat soepeler door de toeren heen.
Vanwege de nieuwe motor- en baksteunen is er ook meer vibratie in de auto. Dit resulteerde in dat ik op de Audi-S af kwam en in de remzone in 1 keer mijn complete gaspedaal kwijtb was. Door de vibratie was deze uit zijn klem getrild.
- Vanreijmersdal
- Berichten: 849
- Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22
Re: BMW tracktool E46 330CI
Na deze enige trackday in 2019, ben ik alvast met de werkzaamheden voor 2020 begonnen.
Wat staat er op de lijst voor 2020:
- Vanos revisie
- Koppeling vervangen
- Vliegwiel vervangen voor een lichtere variant
- Inlaat spruitstuk vervangen voor meer vermogen
Met het vervangen van het inlaat spruitstuk ben ik als eerste begonnen.
En na een uurtje zag het er al een stuk kaler uit
Hieronder het verschil tussen links de M54B30 en rechts de M50B25.
Zowel de hoogte als de breedte van de kanalen zijn bij de M50B25 groter. Tevens is route die de lucht moet afleggen minder complex.
Ik heb de onderstaande ombouwkit aangeschaft
Deze bestaat uit een adapterplaat, zodat het M54B30 gasklephuis op een M50B25 inlaat past.
Een aantal pluggen voor het afdoppen van vacuumkanalen.
en diverse slangen.
Met als eindresultaat een nieuwe opbouw
Eerst alles er op gezet om te kijken of ik nergens rare dingen zou tegen komen, maar dan zit het er wel al weer behoorlijk af uit.
Ik kwam ook nog een Simota voor een M52 tegen, deze heb ik iets aangepast zodat hij om mijn M54 luchtmassameter aansluit.
Omdat de injectoren overgezet dienen te worden, was dit voor mij ook meteen het moment om deze te reinigen.
De laatste aanpassing is in de ECU nodig omdat hij ongeveer 15% extra brandstof moet geven.
Ondertussen zit alles er definitief op en loopt de motor weer.
Wat staat er op de lijst voor 2020:
- Vanos revisie
- Koppeling vervangen
- Vliegwiel vervangen voor een lichtere variant
- Inlaat spruitstuk vervangen voor meer vermogen
Met het vervangen van het inlaat spruitstuk ben ik als eerste begonnen.
En na een uurtje zag het er al een stuk kaler uit
Hieronder het verschil tussen links de M54B30 en rechts de M50B25.
Zowel de hoogte als de breedte van de kanalen zijn bij de M50B25 groter. Tevens is route die de lucht moet afleggen minder complex.
Ik heb de onderstaande ombouwkit aangeschaft
Deze bestaat uit een adapterplaat, zodat het M54B30 gasklephuis op een M50B25 inlaat past.
Een aantal pluggen voor het afdoppen van vacuumkanalen.
en diverse slangen.
Met als eindresultaat een nieuwe opbouw
Eerst alles er op gezet om te kijken of ik nergens rare dingen zou tegen komen, maar dan zit het er wel al weer behoorlijk af uit.
Ik kwam ook nog een Simota voor een M52 tegen, deze heb ik iets aangepast zodat hij om mijn M54 luchtmassameter aansluit.
Omdat de injectoren overgezet dienen te worden, was dit voor mij ook meteen het moment om deze te reinigen.
De laatste aanpassing is in de ECU nodig omdat hij ongeveer 15% extra brandstof moet geven.
Ondertussen zit alles er definitief op en loopt de motor weer.
- Arjan033
- Berichten: 125
- Lid geworden op: 10 jan 2009, 19:50
- Auto: BMW E30 M3 | E46 330ci
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: BMW tracktool E46 330CI
Mooie aanpassing van je inlaattraject! Hoeveel vermogenwinst denk je te behalen ongeveer?
- Vanreijmersdal
- Berichten: 849
- Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22
Re: BMW tracktool E46 330CI
Op Ali express een nieuw type grill aangeschaft en meteen een oil catchcan mee laten sturen.
Links nieuw en rechts oud
Oil catchcan
En gemonteerd. Ik weet nog niet of ik hem daar definitief laat zitten of dat hij een andere plek krijgt.
Via de duitse marktplaats kwam de onderstaande carbon interieurlijsten uit Griekenland tegen.
Ik ben gek op carbon en het oog wil ook wat.
Zoals ik al zei; ik ben gek op carbon en het oog wilt ook wat, dus moest motorkap er ook aangeloven.
De motorkap is van carbon, maar is wel in de donker blauwe kleur carbon schwartz gespoten.
Ik heb een start gemaakt met het opschuren van de kap in de kijken of het verwachte resultaat gehaald zou kunnen worden.
Links nieuw en rechts oud
Oil catchcan
En gemonteerd. Ik weet nog niet of ik hem daar definitief laat zitten of dat hij een andere plek krijgt.
Via de duitse marktplaats kwam de onderstaande carbon interieurlijsten uit Griekenland tegen.
Ik ben gek op carbon en het oog wil ook wat.
Zoals ik al zei; ik ben gek op carbon en het oog wilt ook wat, dus moest motorkap er ook aangeloven.
De motorkap is van carbon, maar is wel in de donker blauwe kleur carbon schwartz gespoten.
Ik heb een start gemaakt met het opschuren van de kap in de kijken of het verwachte resultaat gehaald zou kunnen worden.
-
OnlineEvdP
- Berichten: 6145
- Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
- Auto: Volg de Skoda rijder
- Locatie: Op de gasbel
Re: BMW tracktool E46 330CI
Mooie updates! Waar heb je de folie voor de koplampen vandaan?
-
- Berichten: 3979
- Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Re: BMW tracktool E46 330CI
En de start stop zat er al in, of dat ben je er zelf aan het in knutselen.
Jammer dat de plaatjes niet meer overal werken, staat vast nog wel nuttige info in dit topic dus moet eigenlijk dit draadje van begin tot eind doornemen. Kan ik even inspiratie opdoen voor m’n eigen e46.
Jammer dat de plaatjes niet meer overal werken, staat vast nog wel nuttige info in dit topic dus moet eigenlijk dit draadje van begin tot eind doornemen. Kan ik even inspiratie opdoen voor m’n eigen e46.
- Vanreijmersdal
- Berichten: 849
- Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22
- Vanreijmersdal
- Berichten: 849
- Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22
Re: BMW tracktool E46 330CI
Die startknop zat er al, maar die wil ik wel werkend krijgen.Eric Z schreef: ↑27 feb 2020, 19:17 En de start stop zat er al in, of dat ben je er zelf aan het in knutselen.
Jammer dat de plaatjes niet meer overal werken, staat vast nog wel nuttige info in dit topic dus moet eigenlijk dit draadje van begin tot eind doornemen. Kan ik even inspiratie opdoen voor m’n eigen e46.
Ja ik vind het ook jammer dat photobucket de foto's niet meer toelaat om te zien.
Ja kan wel op mijn facebook kijken, daar staan ze nog wel.
- Vanreijmersdal
- Berichten: 849
- Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22
-
OnlineEeuwe
- Berichten: 4530
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: BMW tracktool E46 330CI
Mooie updates weer!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Estoque, EvdP, GRzep, krentenbol, Majestic-12 [Bot], Marc Sierra, matthyssie en 101 gasten