BMW Z4 35i E89 N54 DCT
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: BMW tracktool E46 330CI
die met de caterham denkt dat die in de race voor de punten gaat
eindje verderop ook best wilde manoeuvres voor een track-day.
eindje verderop ook best wilde manoeuvres voor een track-day.
- bartb
- Berichten: 1079
- Lid geworden op: 16 nov 2014, 19:30
- Auto: E87 130i - Mini Countryman SE
- Locatie: Friesland
Re: BMW tracktool E46 330CI
Inderdaad een intressant move.
Als hij nou even 10 seconden gewacht had was hij er ook omheen geweest op een nettere manier....
Als hij nou even 10 seconden gewacht had was hij er ook omheen geweest op een nettere manier....
-
- Berichten: 316
- Lid geworden op: 21 jun 2016, 21:33
Re: BMW tracktool E46 330CI
Hai Ruben,
Nog maar eens je hele topic doorgelezen, door de jacht op overtollige kilos toch maar gekeken wat jij al allemaal had aangepast!
Nog maar eens je hele topic doorgelezen, door de jacht op overtollige kilos toch maar gekeken wat jij al allemaal had aangepast!
- Djessey
- Berichten: 2181
- Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: BMW tracktool E46 330CI
Net rustig het hele topic doorgelezen. Wat een prachtig interieur zo! Je hebt echt oog voor detail en ook in een racer is dat altijd mooi om te zien.
Ook een mooie groene spoiler, die had ik willen kopen maar was oppeens al weg (Via DNRT.nl/vraag en aanbod toch?)
Succes met de auto!
Ook een mooie groene spoiler, die had ik willen kopen maar was oppeens al weg (Via DNRT.nl/vraag en aanbod toch?)
Succes met de auto!
- Vanreijmersdal
- Berichten: 850
- Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22
Re: BMW tracktool E46 330CI
Thnx. ben er nog steeds blij mee.
De spoiler heb ik idd via DNRT.nl, gelukkig was ik dus net optijd.
De spoiler heb ik idd via DNRT.nl, gelukkig was ik dus net optijd.
- Vanreijmersdal
- Berichten: 850
- Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22
Re: BMW tracktool E46 330CI
Ook hier maar weer eens een update over de 330CI tracktool. Afgelopen winter heb ik gelukkig niet stil gezeten en zijn er best veel dingen aangepast. Een paar dingen die echt zichtbaar zijn, maar ook veel dingen die veel minder zichtbaar zijn.
Eind vorig seizoen had ik veel startproblemen waardoor ik vaak een lege accu had, uiteindelijk bleek de dynamo stuk te zijn. Doordat de accu zo vaak leeg was geweest, was de accu niet meer te redden.
Van de winter ben ik dus begonnen met het reviseren van de dynamo en de aanschaf van een nieuwe accu. Bij de aanschaf van de accu heb ik nog getwijfeld of ik een hele lichte race accu zou aanschaffen. Dat heb ik nu niet gedaan en is misschien iets voor de toekomst.
Mijn rechter voor schokbreker was lek. De winkel die de BC Racing set 2 jaar geleden geleverd had, deed niet meer in deze producten, dus was ik genoodzaakt om naar een andere partij uit te wijken. Dat leerde al snel dat reviseren duurder was dan een nieuwe schokbreker.
Naast een nieuwe schokbreker had ik ook minder sterke veren besteld, omdat ik het idee had dat de semi slicks wat moeite hadden met de 14 kilo veren. i.p.v. 14 kilo rij ik nu op 12 kilo.
Toen de schokbreker binnen kwam was het helaas de verkeerde. Ik heb een inverted demper en dat was deze niet. Helaas, kan gebeuren.
Daarna kwam de juiste schokbreker binnen, althans dat dacht ik. Ergens in de afgelopen 2 jaar hadden ze dit type schokbreker iets aangepast. De binnenpoot was 1,5cm langer geworden. Door deze extra lengte waren mijn veren dus ook te kort. Daar stond ik dan met een nieuwe schokbreker die niet het zelfde was als de linkerzijde en 2 veren die niet paste. Gelukkig is alles netjes opgelost door Showoff imports en had ik uiteindelijk 2 nieuwe voor schokbrekers met bijpassende 12 kilo veren.
Ik heb bij montage de rechterschokbreker ook meteen 5mm korten afgesteld zodat er wat meer gewicht op de rechter voorzijde zou leunen in de hoop dat het blokkerende voorwiel minder zou worden.
Omdat ik afgelopen 2 seizoenen vaak last had van een blokkerend rechter voorwiel, wilde ik hier graag iets mee doen. In een andere draadje heb ik de discussie omtrent de remmen opgegooid. 1 van de interessante dingen die daar uit kwam was het uitwegen van de auto, dit blijkt erg belangrijk te zijn. Klinkt in mijn oren ook echt heel logisch maar ik had er nooit bij stil gestaan. Omdat ik het resultaat van het uitwegen met de originele remklauwen niet wilde afwachten heb ik de remmen upgrade doorgezet. Na een zoektocht op het internet en de nodige vragen op de diverse fora, ben ik in het bezit gekomen van 4-pots klauwen die optioneel op een f9x 335i of als standaard op een M2 en M4 geleverd werden. Deze heb ik samen met E46 M3 CSL remschijven in de maat 345x28 en Pagid RSL29 remblokken gemonteerd.
Mijn huidige 17 inch OZ velgen passen er gelukkig precies omheen. Helaas was dit niet voor de 17 inch reserve velgen, deze hebben dus ook meteen het veld moeten ruimen. Het voordeel om met 17 inch te kunnen blijven rijden is dat de banden nu nog wat goedkoper zijn. Omdat de 17inch OZ velgen er precies om heen passen was ik bang voor de warmte die daar misschien niet goed weg zou kunnen, hiervoor heb ik geforceerde remkoeling gemaakt.
Standaard remmen
4-Pots setup
2e paasdag heb ik weer voor het eerst kunnen rijden en de remmen kunnen testen. Het is een hele verbetering ten opzichte wat ik eerst had. De terugkoppeling is velen malen beter en op de grens reageert het allemaal veel directer en nauwkeuriger. Het blokkerende rechter voorwiel is nog steeds aanwezig alleen komt het pas veel later en als het blokkeert pakt het veel directer en mooier op als je het pedaal iets lost.
De auto moet nog steeds uitgewogen worden, dus daarmee verwacht ik nog meer progressie te maken.
Omdat de achter remschijven aardig over bemeten zijn, heeft BMW origineel op de E46 een soort van automatische rembalans op de achterremmen. Wanneer de auto uit de achter veren komt bij het aanremmen, verminderd de druk op de achterwielen en dit systeem verminderd dan ook de remdruk op achterremmen. Dit systeem zit er bij mij niet meer op. Om de rembalans te verbeteren heb ik er originele Meyle remblokken achter gemonteerd. De rembalans was erg goed en misschien wel perfect, alleen kunnen deze remblokken niet zo goed tegen warmte waardoor ze na 5 x 20 min zo goed als op waren.
Dus nu moet ik opzoek naar remblokken met de wrijvingscoëfficiënt van een standaard remblok maar die wel goed kan omgaan met de warmte. Ideeën en suggesties zijn meer dan welkom.
Remdrukregelaar is natuurlijk ook een optie, maar voor later.
Tevens heb ik een begin gemaakt in extra oliedruk- en koelwatertempratuur lampjes in de middenconsole. Ik moet nog even de juiste signaaldraden uit de kabelboom zien te vinden, maar dan kan ik ze verder aansluiten en het paneel verder afwerken. Als iemand een overzicht heeft welke draden dit zijn, ben ik daar enorm meegeholpen omdat ik met de standaard stroomschema’s echt niet verder kom.
De afgelopen 2 seizoenen reed ik met de Nankang NS-2R banden in de compound 120. Helaas was compound 80 en/of 100 toen nog niet beschikbaar. Omdat ik toch wel merkte dat de 120 compound al snel aan de grens zat en ik op het internet las dat de zachtere compound echt een hele verbetering is, heb ik deze banden verkocht en een set Interstate DNRT sprint gekocht, deze banden hebben een treadwear van 80.
Omdat de standaard snorkel naar het luchtfilter wel echt een snorkel is, heb ik de koplamp iets aangepast waardoor er wat makkelijker lucht naar de inlaat kan.
In de afgelopen 2 seizoenen ben ik best wel bezig geweest met het gewicht van de auto. Het uiteindelijke resultaat weet ik nog niet omdat de auto nog niet uitgewogen is. 1 van de gewichtsbesparingen die nog hoog op de wensenlijst stond zijn de deuren. Het vervangen van de stalendeuren met 4mm glas naar polyesterdeuren met 5mm polycarbonaatruiten geeft een gewichtsbesparing van ruim 66%! 19,7 kilo per deur om precies te zijn.
Door de vervanging van de deuren heb ik ook een deel van de kabelboom verwijderd. CV heb ik niet meer nodig en de ruiten aan de voorzijde kunnen toch niet meer bediend worden. Alleen na het verwijderen van dit stuk kabelboom wilde de auto niet meer starten, deden de ruitenwissers het niet meer en kon ik ook de achterste zijruiten niet meer bedienen. Samen met Djessey van dit forum ben ik gaan trouble shooten. Eerst maar eens de auto aanduwen en ja hoor starten en lopen. Dan maar eens meten of er op de juiste plekken stroom komt. Nee, dat komt het dus niet. Door het verwijderen van de stukjes kabelboom is de GM5 module in de war en laat deze de auto dan meer niet starten. Met een EWS vrije ECU en direct stroom op de draad die naar de startmotor loopt, kon ik de auto weer starten.
Ik heb www.Hoffperformance.nl een aantal dingen aan de ECU laten wijzigen, zodat ik 2e paasdag op de CPZ kon rijden, ze hebben de volgende aanpassingen gedaan:
- EWS uit geprogrammeerd
- Checksum controle uit
- DISA uit
- gasklep kan meer open, van 81 naar 89%
- RPM limiter naar 6.250
- div injection mappen aangepast
- div ignition mappen aangepast
- OBD readiness aangepast
- Gaspedaal respons aangepast
- nog diversen kleine veranderingen aan DTC suppression.
En ik moet zeggen dat de auto positief anders en fijner reageert. Daar ben ik dus erg blij mee.
Deuren passen en meten en een mal maken voor de polycarbonaat ruiten maken.
Deuren plakken met wrap folie. Deze kleur vond ik heel aardig in de buurt komen.
En het eindresultaat op de auto
Wel had ik een probleem dat de polyesterdeuren aan de bovenzijde van de deur op de rechtestukken bij 160km/u naar buiten getrokken werden, dus daar moet ik nog wat op bedenken. Ondanks dat hebben alle doorgevoerde wijzigingen de auto als geheel weer een heel stuk beter en fijner gemaakt.
Eind vorig seizoen had ik veel startproblemen waardoor ik vaak een lege accu had, uiteindelijk bleek de dynamo stuk te zijn. Doordat de accu zo vaak leeg was geweest, was de accu niet meer te redden.
Van de winter ben ik dus begonnen met het reviseren van de dynamo en de aanschaf van een nieuwe accu. Bij de aanschaf van de accu heb ik nog getwijfeld of ik een hele lichte race accu zou aanschaffen. Dat heb ik nu niet gedaan en is misschien iets voor de toekomst.
Mijn rechter voor schokbreker was lek. De winkel die de BC Racing set 2 jaar geleden geleverd had, deed niet meer in deze producten, dus was ik genoodzaakt om naar een andere partij uit te wijken. Dat leerde al snel dat reviseren duurder was dan een nieuwe schokbreker.
Naast een nieuwe schokbreker had ik ook minder sterke veren besteld, omdat ik het idee had dat de semi slicks wat moeite hadden met de 14 kilo veren. i.p.v. 14 kilo rij ik nu op 12 kilo.
Toen de schokbreker binnen kwam was het helaas de verkeerde. Ik heb een inverted demper en dat was deze niet. Helaas, kan gebeuren.
Daarna kwam de juiste schokbreker binnen, althans dat dacht ik. Ergens in de afgelopen 2 jaar hadden ze dit type schokbreker iets aangepast. De binnenpoot was 1,5cm langer geworden. Door deze extra lengte waren mijn veren dus ook te kort. Daar stond ik dan met een nieuwe schokbreker die niet het zelfde was als de linkerzijde en 2 veren die niet paste. Gelukkig is alles netjes opgelost door Showoff imports en had ik uiteindelijk 2 nieuwe voor schokbrekers met bijpassende 12 kilo veren.
Ik heb bij montage de rechterschokbreker ook meteen 5mm korten afgesteld zodat er wat meer gewicht op de rechter voorzijde zou leunen in de hoop dat het blokkerende voorwiel minder zou worden.
Omdat ik afgelopen 2 seizoenen vaak last had van een blokkerend rechter voorwiel, wilde ik hier graag iets mee doen. In een andere draadje heb ik de discussie omtrent de remmen opgegooid. 1 van de interessante dingen die daar uit kwam was het uitwegen van de auto, dit blijkt erg belangrijk te zijn. Klinkt in mijn oren ook echt heel logisch maar ik had er nooit bij stil gestaan. Omdat ik het resultaat van het uitwegen met de originele remklauwen niet wilde afwachten heb ik de remmen upgrade doorgezet. Na een zoektocht op het internet en de nodige vragen op de diverse fora, ben ik in het bezit gekomen van 4-pots klauwen die optioneel op een f9x 335i of als standaard op een M2 en M4 geleverd werden. Deze heb ik samen met E46 M3 CSL remschijven in de maat 345x28 en Pagid RSL29 remblokken gemonteerd.
Mijn huidige 17 inch OZ velgen passen er gelukkig precies omheen. Helaas was dit niet voor de 17 inch reserve velgen, deze hebben dus ook meteen het veld moeten ruimen. Het voordeel om met 17 inch te kunnen blijven rijden is dat de banden nu nog wat goedkoper zijn. Omdat de 17inch OZ velgen er precies om heen passen was ik bang voor de warmte die daar misschien niet goed weg zou kunnen, hiervoor heb ik geforceerde remkoeling gemaakt.
Standaard remmen
4-Pots setup
2e paasdag heb ik weer voor het eerst kunnen rijden en de remmen kunnen testen. Het is een hele verbetering ten opzichte wat ik eerst had. De terugkoppeling is velen malen beter en op de grens reageert het allemaal veel directer en nauwkeuriger. Het blokkerende rechter voorwiel is nog steeds aanwezig alleen komt het pas veel later en als het blokkeert pakt het veel directer en mooier op als je het pedaal iets lost.
De auto moet nog steeds uitgewogen worden, dus daarmee verwacht ik nog meer progressie te maken.
Omdat de achter remschijven aardig over bemeten zijn, heeft BMW origineel op de E46 een soort van automatische rembalans op de achterremmen. Wanneer de auto uit de achter veren komt bij het aanremmen, verminderd de druk op de achterwielen en dit systeem verminderd dan ook de remdruk op achterremmen. Dit systeem zit er bij mij niet meer op. Om de rembalans te verbeteren heb ik er originele Meyle remblokken achter gemonteerd. De rembalans was erg goed en misschien wel perfect, alleen kunnen deze remblokken niet zo goed tegen warmte waardoor ze na 5 x 20 min zo goed als op waren.
Dus nu moet ik opzoek naar remblokken met de wrijvingscoëfficiënt van een standaard remblok maar die wel goed kan omgaan met de warmte. Ideeën en suggesties zijn meer dan welkom.
Remdrukregelaar is natuurlijk ook een optie, maar voor later.
Tevens heb ik een begin gemaakt in extra oliedruk- en koelwatertempratuur lampjes in de middenconsole. Ik moet nog even de juiste signaaldraden uit de kabelboom zien te vinden, maar dan kan ik ze verder aansluiten en het paneel verder afwerken. Als iemand een overzicht heeft welke draden dit zijn, ben ik daar enorm meegeholpen omdat ik met de standaard stroomschema’s echt niet verder kom.
De afgelopen 2 seizoenen reed ik met de Nankang NS-2R banden in de compound 120. Helaas was compound 80 en/of 100 toen nog niet beschikbaar. Omdat ik toch wel merkte dat de 120 compound al snel aan de grens zat en ik op het internet las dat de zachtere compound echt een hele verbetering is, heb ik deze banden verkocht en een set Interstate DNRT sprint gekocht, deze banden hebben een treadwear van 80.
Omdat de standaard snorkel naar het luchtfilter wel echt een snorkel is, heb ik de koplamp iets aangepast waardoor er wat makkelijker lucht naar de inlaat kan.
In de afgelopen 2 seizoenen ben ik best wel bezig geweest met het gewicht van de auto. Het uiteindelijke resultaat weet ik nog niet omdat de auto nog niet uitgewogen is. 1 van de gewichtsbesparingen die nog hoog op de wensenlijst stond zijn de deuren. Het vervangen van de stalendeuren met 4mm glas naar polyesterdeuren met 5mm polycarbonaatruiten geeft een gewichtsbesparing van ruim 66%! 19,7 kilo per deur om precies te zijn.
Door de vervanging van de deuren heb ik ook een deel van de kabelboom verwijderd. CV heb ik niet meer nodig en de ruiten aan de voorzijde kunnen toch niet meer bediend worden. Alleen na het verwijderen van dit stuk kabelboom wilde de auto niet meer starten, deden de ruitenwissers het niet meer en kon ik ook de achterste zijruiten niet meer bedienen. Samen met Djessey van dit forum ben ik gaan trouble shooten. Eerst maar eens de auto aanduwen en ja hoor starten en lopen. Dan maar eens meten of er op de juiste plekken stroom komt. Nee, dat komt het dus niet. Door het verwijderen van de stukjes kabelboom is de GM5 module in de war en laat deze de auto dan meer niet starten. Met een EWS vrije ECU en direct stroom op de draad die naar de startmotor loopt, kon ik de auto weer starten.
Ik heb www.Hoffperformance.nl een aantal dingen aan de ECU laten wijzigen, zodat ik 2e paasdag op de CPZ kon rijden, ze hebben de volgende aanpassingen gedaan:
- EWS uit geprogrammeerd
- Checksum controle uit
- DISA uit
- gasklep kan meer open, van 81 naar 89%
- RPM limiter naar 6.250
- div injection mappen aangepast
- div ignition mappen aangepast
- OBD readiness aangepast
- Gaspedaal respons aangepast
- nog diversen kleine veranderingen aan DTC suppression.
En ik moet zeggen dat de auto positief anders en fijner reageert. Daar ben ik dus erg blij mee.
Deuren passen en meten en een mal maken voor de polycarbonaat ruiten maken.
Deuren plakken met wrap folie. Deze kleur vond ik heel aardig in de buurt komen.
En het eindresultaat op de auto
Wel had ik een probleem dat de polyesterdeuren aan de bovenzijde van de deur op de rechtestukken bij 160km/u naar buiten getrokken werden, dus daar moet ik nog wat op bedenken. Ondanks dat hebben alle doorgevoerde wijzigingen de auto als geheel weer een heel stuk beter en fijner gemaakt.
Laatst gewijzigd door Vanreijmersdal op 26 apr 2017, 20:51, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 2315
- Lid geworden op: 15 dec 2008, 09:03
Re: BMW tracktool E46 330CI
.
Laatst gewijzigd door Walter op 22 jan 2018, 18:56, 1 keer totaal gewijzigd.
- SvB
- Berichten: 647
- Lid geworden op: 22 sep 2007, 18:28
- Locatie: Utrecht
Re: BMW tracktool E46 330CI
Oef, goed bezig geweest dus, netjes hoor, hoop je eens een keer tegen te komen op het circuit.
- e30touring1990
- Berichten: 2813
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
Re: BMW tracktool E46 330CI
flinke update en goede upgrades! jij hebt dus al wel een 17 inch velg gevonden voor die remsetup. wat zijn de specs van de OZ velgen? ik heb vooralsnog gewacht met het plaatsen van mijn nieuwe set remmen (ook 345x28mm csl schijven icm porsche 911 4 pots klauwen) omdat de 330i setup nog zgan is (5000km oud) en ik nog niet wilde switchen naar 18 inch.
- Vanreijmersdal
- Berichten: 850
- Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22
Re: BMW tracktool E46 330CI
De OZ velgen passen met spacers van 20mm en ook met 15mm. Lager had ik niet liggen. Zonder spacers past het absoluut niet. Spacers ergens tussen 10 en 15 moet prima zijn. De OZ velgen hebben een ET waarde van 40 En zijn 8j.
- e30touring1990
- Berichten: 2813
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
Re: BMW tracktool E46 330CI
spacers ontkom je inderdaad niet aan met volgens mij geen enkele velg icm deze remsetup. goed om te weten in ieder geval dat de 'barrel' vd velg wel genoeg ruimte heeft.
-
- Berichten: 2716
- Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
- Locatie: BMW E91 330d
Re: BMW tracktool E46 330CI
Wat betreft die achterremmen: setje Ferodo DS2500 of DS3000 blokken? Of is dat al teveel van het goede?
Jouw (groene) remmen zitten inmiddels (net een weekje) onder de Z4, moeten nog ingeremd worden maar ook hier een dikke verbetering (vooor straat en incidenteel circuit gebruik)
Jouw (groene) remmen zitten inmiddels (net een weekje) onder de Z4, moeten nog ingeremd worden maar ook hier een dikke verbetering (vooor straat en incidenteel circuit gebruik)
-
- Berichten: 965
- Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
- Auto: BMW 130i
- Locatie: Amsterdam
Re: BMW tracktool E46 330CI
waarom de limiter al op 6250? Blijft het dan langer heel?
- Vanreijmersdal
- Berichten: 850
- Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22
Re: BMW tracktool E46 330CI
Dat zou idd een mogelijke optie kunnen zijn.vester86 schreef: ↑26 apr 2017, 00:30 Wat betreft die achterremmen: setje Ferodo DS2500 of DS3000 blokken? Of is dat al teveel van het goede?
Jouw (groene) remmen zitten inmiddels (net een weekje) onder de Z4, moeten nog ingeremd worden maar ook hier een dikke verbetering (vooor straat en incidenteel circuit gebruik)
Of misschien EBC in het juiste kleurtje. Ik zou een moeten achterhalen wat de frictiewaarde van standaard blokken zijn om een beetje een vergelijk te hebben.
Goed om te horen dat mijn oude 330i remmen er onder zitten. Ze zijn weer zwart van kleur? en welke remblokken gebruik je voor op straat?
-
- Berichten: 38
- Lid geworden op: 23 jan 2016, 11:12
Re: BMW tracktool E46 330CI
Een van de moiste autos in de forum, keep up the good work
- Vanreijmersdal
- Berichten: 850
- Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22
- Vanreijmersdal
- Berichten: 850
- Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22
-
- Berichten: 965
- Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
- Auto: BMW 130i
- Locatie: Amsterdam
Re: BMW tracktool E46 330CI
geldt dat hetzelfde voor de andere m54 varianten?(2.2/2.5)Vanreijmersdal schreef: ↑26 apr 2017, 14:08Deze blokken hebben last van interne trillingen ver boven de 6k. Waardoor bv de moer van de oliepomp los kan komen.
Ik hield zelf met het toerental al rekening, maar nu heb ik een elektronisch hulpje.
- Djessey
- Berichten: 2181
- Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: BMW tracktool E46 330CI
Ja, de andere M54 blokken hebben hetzelfde probleem. De blokken zijn gewoon niet gemaakt voor hoge toeren. Je krijgt al snel last van vibratie in je krukas.
- RJK
- Berichten: 3539
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: BMW tracktool E46 330CI
Heb je daar wat meer info over? Hoeveel is de gasresponse bijvoorbeeld echt verbeterd?Ik heb www.Hoffperformance.nl een aantal dingen aan de ECU laten wijzigen
- Vanreijmersdal
- Berichten: 850
- Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22
Re: BMW tracktool E46 330CI
Wat zou je willen weten? Ze hebben wat kleine aanpassingen gedaan aan gasklepstand, gaspedaal, brandstof en nog wat dingentjes. Is op hun eigen ervaring met hun eigen 330i gedaan. en je merkt wel dat hij wat lekkerder aan het gas hangt. Het is allemaal bij elkaar een hoop kleine dingentjes die de auto wel anders maken.
-
- Berichten: 2716
- Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
- Locatie: BMW E91 330d
Re: BMW tracktool E46 330CI
Je weet waar de afkorting EBC voor staat hè?? (Ending in a Big Crash).... (nee zonder gein, hoor vaak slechte verhalen van ebc met loslatende remvoeringen).Vanreijmersdal schreef: ↑26 apr 2017, 14:06Dat zou idd een mogelijke optie kunnen zijn.vester86 schreef: ↑26 apr 2017, 00:30 Wat betreft die achterremmen: setje Ferodo DS2500 of DS3000 blokken? Of is dat al teveel van het goede?
Jouw (groene) remmen zitten inmiddels (net een weekje) onder de Z4, moeten nog ingeremd worden maar ook hier een dikke verbetering (vooor straat en incidenteel circuit gebruik)
Of misschien EBC in het juiste kleurtje. Ik zou een moeten achterhalen wat de frictiewaarde van standaard blokken zijn om een beetje een vergelijk te hebben.
Goed om te horen dat mijn oude 330i remmen er onder zitten. Ze zijn weer zwart van kleur? en welke remblokken gebruik je voor op straat?
Heb ze idd zwart gemaakt maar het groen komt er soms nog een fractie doorheen. Beetje remstof erop en je Ziet er niks meer van.
Ben zelf voor de DS2500 blokken gegaan, is voor op straat al een lekkere verbetering, 21 mei op de nurburgring uitproberen
- Djessey
- Berichten: 2181
- Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: BMW tracktool E46 330CI
Omdat je een electrisch gaspedaal gebruikt heeft de ECU een aparte map voor gas-respons. Hierin kan je zelf helemaal bepalen hoe de gas respons is. Bijvoorbeeld bij 50% gaspedaal, 50% throttle. Nu is dat iets van 50 / 35-40%.944-20v schreef: ↑26 apr 2017, 15:31Heb je daar wat meer info over? Hoeveel is de gasresponse bijvoorbeeld echt verbeterd?Ik heb www.Hoffperformance.nl een aantal dingen aan de ECU laten wijzigen
Voorbeeld :
Laatst gewijzigd door Djessey op 27 apr 2017, 13:17, 1 keer totaal gewijzigd.
- Vanreijmersdal
- Berichten: 850
- Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22
Re: BMW tracktool E46 330CI
Ik denk dat de een betere en de juiste omschrijving is
- Vanreijmersdal
- Berichten: 850
- Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22
Re: BMW tracktool E46 330CI
Het is alweer even geleden dat ik een update in mijn eigen topic heb gedaan, de laatste keer is van bijna 2 jaar geleden. Donderdag 27 april 2017 om precies te zijn. Dit heeft deels te maken met dat er sindsdien ook niet echt veel veranderd is.
In 2017 heb ik nog een aantal trackdays gedaan, waarbij ik op de CPZ nog met iemand anders in aanraking ben gekomen:
Tevens heb ik in dec 2017 nog een aantal taxi ritten gedaan met vrienden en familie tijdens de open pitlane van driversdays. Tijdens het kinderuurtje mocht ik de aller kleinste meenemen en ook al mochten we maar 60km/u, ze vonden het geweldig!
In 2018 heb ik mijn nieuwe trekauto in gebruik mogen nemen daarnaast heb ik in 2018 door drukte (met andere leuke dingen) helaas maar 3 trackdays kunnen doen:
En toen brak de winter van 2018/2019 weer aan. Ik had ondertussen wel een aantal zaken en verbeteringen op het wensenlijstje kunnen zetten die ik graag deze winter wil doorvoeren.
- Stalen dak vervangen door een dak van carbon
- Stalen achterklep vervangen door een CSL achterklep
- Nieuwe startknop monteren omdat deze stuk gegaan is
- Differentieel van een automaat monteren, dan ga ik van een 2.93 naar een 3.38 ratio.
- Kabelboom verder uitdunnen
In het nieuwe jaar heb ik als eerste de achterklep vervangen. De oude was nog van staal die ik zelf deels aangepast had, nu heb ik een CSL achterklep van polyester gemonteerd. Tussen de oude stalen en nieuwe poly klep zit helaas maar 2,5 kilo verschil, stiekem had ik op meer gehoopt. Maar ik heb nu wel een CSL klep en dat wilde ik graag.
Daarna ben ik begonnen met het verwijderen van het dak. Hierbij moeten zowel de voor als de achterruit eruit. Achter was al een polycarbonaat ruit, dus deze was er zo uit geschroefd. Voor is deze gewoon van glas en dus gekit. Ik had besloten om zelf de ruit eruit te gaan halen, dus een ruit demontagesetje voor dummy’s gehaald. Lekker aan de gang gegaan en alles liep eigenlijk voorspoedig. Tot de laatste minuut blijft de ruit heel, helaas sneuvelde hij toch in de laatste 60 sec.
Dit was natuurlijk het risico en gelukkig heb ik nog een reserve ruit liggen, dus niet te veel zorgen.
Toen was het moment om 120 laspunten te verwijderen en na 2 uurtjes was het dak dan los.
Het dak van Carbon is 9 kilo lichter dan het oude stalen dak,
In 2017 heb ik nog een aantal trackdays gedaan, waarbij ik op de CPZ nog met iemand anders in aanraking ben gekomen:
Tevens heb ik in dec 2017 nog een aantal taxi ritten gedaan met vrienden en familie tijdens de open pitlane van driversdays. Tijdens het kinderuurtje mocht ik de aller kleinste meenemen en ook al mochten we maar 60km/u, ze vonden het geweldig!
In 2018 heb ik mijn nieuwe trekauto in gebruik mogen nemen daarnaast heb ik in 2018 door drukte (met andere leuke dingen) helaas maar 3 trackdays kunnen doen:
En toen brak de winter van 2018/2019 weer aan. Ik had ondertussen wel een aantal zaken en verbeteringen op het wensenlijstje kunnen zetten die ik graag deze winter wil doorvoeren.
- Stalen dak vervangen door een dak van carbon
- Stalen achterklep vervangen door een CSL achterklep
- Nieuwe startknop monteren omdat deze stuk gegaan is
- Differentieel van een automaat monteren, dan ga ik van een 2.93 naar een 3.38 ratio.
- Kabelboom verder uitdunnen
In het nieuwe jaar heb ik als eerste de achterklep vervangen. De oude was nog van staal die ik zelf deels aangepast had, nu heb ik een CSL achterklep van polyester gemonteerd. Tussen de oude stalen en nieuwe poly klep zit helaas maar 2,5 kilo verschil, stiekem had ik op meer gehoopt. Maar ik heb nu wel een CSL klep en dat wilde ik graag.
Daarna ben ik begonnen met het verwijderen van het dak. Hierbij moeten zowel de voor als de achterruit eruit. Achter was al een polycarbonaat ruit, dus deze was er zo uit geschroefd. Voor is deze gewoon van glas en dus gekit. Ik had besloten om zelf de ruit eruit te gaan halen, dus een ruit demontagesetje voor dummy’s gehaald. Lekker aan de gang gegaan en alles liep eigenlijk voorspoedig. Tot de laatste minuut blijft de ruit heel, helaas sneuvelde hij toch in de laatste 60 sec.
Dit was natuurlijk het risico en gelukkig heb ik nog een reserve ruit liggen, dus niet te veel zorgen.
Toen was het moment om 120 laspunten te verwijderen en na 2 uurtjes was het dak dan los.
Het dak van Carbon is 9 kilo lichter dan het oude stalen dak,
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 222 gasten