Sacrilege
- RJK
- Berichten: 3539
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Sacrilege
Na jarenlang met veel plezier een prachtige e21 3-serie oldtimer als hobby auto te hebben gehad uiteindelijk besloten de auto te verkopen omdat we de auto erg weinig gebruikte, met als voornaamste reden dat de kinderen niet knap achterin konden zitten.
Na de verkoop van de e21 ging het alweer snel kriebelen en moest er weer een oldtimer komen. Maar ja...wat is betaalbaar, mooi, en biedt voldoende ruimte voor twee kinders achterin? Van alles overwogen, van een grotere BMW klassieker tot iets Amerikaans. Tijdens het zoeken kwam ik ook wel eens iets Engels tegen maar die klikte ik altijd meteen weg met als reden, ik wil ook rijden en niet alléén sleutelen aan een stuk Engelse troep!
Maar ja...ik bleef toch wel erg mooi Engels spul tegenkomen, waaronder Jaguar XJ's. Voldoende ruim, goed betaalbaar, en (imho) prachtige lijnen. Maar ja...Engelse troep hè...moet je daar nu wel aan beginnen? Uiteindelijk toch maar eens een paar auto's bekeken. Zoals meestal bleek al snel dat je vooral de beste moet kopen die je kunt betalen om een hoop ellende naderhand te voorkomen.
Op een gegeven moment vond ik een zilvergrijze XJ6 van 1982 met de 4.2 liter XK motor met injectie. Het bleek een Zwitserse import auto met een superharde carrosserie, waarschijnlijk alleen gebruikt als zomerauto want roesten kunnen deze XJ6-en erg goed. Leuk detail, een handgeschakelde 5-bak, zeer zeldzaam op de XJ6. De spong in het diepe maar genomen en de auto gekocht.
De eerste paar maanden hebben we heerlijk gereden met de auto, wat een comfort voor een 30 jaar oude auto! Midden juni samen met een maatje naar Le Mans en de heenreis zonder problemen afgelegd. Daar aangekomen maar eens olie gepeild want ja, Engelse troep he!
Aan het einde van de pijlstok was geen olie te vinden....kurkdroog Nou ja...beetje olie verbruik is geen probleem toch. Litertje erbij. Pijlstok er weer uit, nog steeds droog. Nog een liter erbij...nog steeds droog. Bij de derde liter was er weer wat te zien. Even gestart om de oliedruk te controleren en die was prima. Maar daar had ik onderweg sowieso niets bijzonders aan gezien.
De volgende ochtend wilde we in de omgeving van het circuit wat rondtoeren, wat ook prima ging. Maar dan wel met een rookgordijn achter de auto waar de gemiddelde veldslag jaloers op zou zijn! Omdat er ter plekke weinig aan te doen was hebben we ons zo de rest van het weekeinde tussen de camping en het circuit verplaatst, en de auto heeft ons uiteindelijk zelfs thuis gebracht hoewel dat wel een paar jerrycans olie heeft gekost...
Thuis de zaak maar eens nader onderzocht en al snel bleek dat de voorste cilinder nagenoeg geen compressie meer had. De andere vertoonden wel prima waarden. De koelvloeistof was gewoon schoon, geen chocolademelk. Na wat navraag bij experts van dit type motorblok was de waarschijnlijke diagnose dat de koppakking was doorgeslagen tussen de voorste cilinder en de ruimte waarin de distributie-ketting draait. De olie die daarlangs loopt kan dan worden opgezogen wat het hoge olieverbruik en roken zou verklaren.
Nu ben ik niet vies van wat sleutelen (getuige dit project van mij: http://www.944-20v.nl) dus het vervangen van de pakking, dat zouden we wel even doen. Voor aan de klus te beginnen eerst maar eens wat ingelezen op een aantal Jaguar forums en websites.
Wat ik daar vond....daar wordt je niet vrolijk van. Hoewel bejubeld bij menig Jaguar liefhebber is het XK motorblok sinds de introductie in 1949 maar minimaal gewjzigd. Er blijkt o.a. dat bij (alleen) de 4.2 de cilinderkop met draadeinden vast zit welke (nat) in de koelvloeistof staan. Door roestvorming zit de kop meestal muurvast en moet deze met kunst en vliegwerk van het onderblok geperst worden. Verder was er een legio aan 'design flaws' van dit type motorblok te lezen waardoor de betrouwbaarheid van een gerepareerd motorblok ook "questionable" zou zijn. Lekker dan.... Een oldtimer is leuk maar wel een beetje betrouwbaar graag!
En zo rezen er snode plannen om deze auto uit te rusten met moderne(re) techniek. De Porsche/Audi motorombouw die ik eerder deed voldoet tot op heden naar alle tevredenheid. Dat moet met een Jaguar XJ6 toch ook kunnen?
Maar ja....het 'verminken' van zo'n klassieker dat wordt natuurlijk als heiligschennis bestempeld, zeker als de vervangende motor buiten de familie wordt gehaald. En de waarde van de auto is daarmee ook meteen tot het nulpunt gedaald uiteraard. Boeien!! Auto de garage in en aan het werk dus. Nu, een paar maanden later, rijdt de auto weer. De betrouwbaarheid blijft afwachten, er zit nog steeds een hoop Jaguar omheen dus het blijft Engelse troep!
Ik laat het (op onderstaande foto na) hierbij voor nu. Laat ik nog zeggen dat de merken Range Rover en Rolls Royce mij ooit voor gingen, dus zo gek is het misschien ook weer niet. De 100 pk vermogens winst en gedaald verbruik zijn bijzaak natuurlijk
Na de verkoop van de e21 ging het alweer snel kriebelen en moest er weer een oldtimer komen. Maar ja...wat is betaalbaar, mooi, en biedt voldoende ruimte voor twee kinders achterin? Van alles overwogen, van een grotere BMW klassieker tot iets Amerikaans. Tijdens het zoeken kwam ik ook wel eens iets Engels tegen maar die klikte ik altijd meteen weg met als reden, ik wil ook rijden en niet alléén sleutelen aan een stuk Engelse troep!
Maar ja...ik bleef toch wel erg mooi Engels spul tegenkomen, waaronder Jaguar XJ's. Voldoende ruim, goed betaalbaar, en (imho) prachtige lijnen. Maar ja...Engelse troep hè...moet je daar nu wel aan beginnen? Uiteindelijk toch maar eens een paar auto's bekeken. Zoals meestal bleek al snel dat je vooral de beste moet kopen die je kunt betalen om een hoop ellende naderhand te voorkomen.
Op een gegeven moment vond ik een zilvergrijze XJ6 van 1982 met de 4.2 liter XK motor met injectie. Het bleek een Zwitserse import auto met een superharde carrosserie, waarschijnlijk alleen gebruikt als zomerauto want roesten kunnen deze XJ6-en erg goed. Leuk detail, een handgeschakelde 5-bak, zeer zeldzaam op de XJ6. De spong in het diepe maar genomen en de auto gekocht.
De eerste paar maanden hebben we heerlijk gereden met de auto, wat een comfort voor een 30 jaar oude auto! Midden juni samen met een maatje naar Le Mans en de heenreis zonder problemen afgelegd. Daar aangekomen maar eens olie gepeild want ja, Engelse troep he!
Aan het einde van de pijlstok was geen olie te vinden....kurkdroog Nou ja...beetje olie verbruik is geen probleem toch. Litertje erbij. Pijlstok er weer uit, nog steeds droog. Nog een liter erbij...nog steeds droog. Bij de derde liter was er weer wat te zien. Even gestart om de oliedruk te controleren en die was prima. Maar daar had ik onderweg sowieso niets bijzonders aan gezien.
De volgende ochtend wilde we in de omgeving van het circuit wat rondtoeren, wat ook prima ging. Maar dan wel met een rookgordijn achter de auto waar de gemiddelde veldslag jaloers op zou zijn! Omdat er ter plekke weinig aan te doen was hebben we ons zo de rest van het weekeinde tussen de camping en het circuit verplaatst, en de auto heeft ons uiteindelijk zelfs thuis gebracht hoewel dat wel een paar jerrycans olie heeft gekost...
Thuis de zaak maar eens nader onderzocht en al snel bleek dat de voorste cilinder nagenoeg geen compressie meer had. De andere vertoonden wel prima waarden. De koelvloeistof was gewoon schoon, geen chocolademelk. Na wat navraag bij experts van dit type motorblok was de waarschijnlijke diagnose dat de koppakking was doorgeslagen tussen de voorste cilinder en de ruimte waarin de distributie-ketting draait. De olie die daarlangs loopt kan dan worden opgezogen wat het hoge olieverbruik en roken zou verklaren.
Nu ben ik niet vies van wat sleutelen (getuige dit project van mij: http://www.944-20v.nl) dus het vervangen van de pakking, dat zouden we wel even doen. Voor aan de klus te beginnen eerst maar eens wat ingelezen op een aantal Jaguar forums en websites.
Wat ik daar vond....daar wordt je niet vrolijk van. Hoewel bejubeld bij menig Jaguar liefhebber is het XK motorblok sinds de introductie in 1949 maar minimaal gewjzigd. Er blijkt o.a. dat bij (alleen) de 4.2 de cilinderkop met draadeinden vast zit welke (nat) in de koelvloeistof staan. Door roestvorming zit de kop meestal muurvast en moet deze met kunst en vliegwerk van het onderblok geperst worden. Verder was er een legio aan 'design flaws' van dit type motorblok te lezen waardoor de betrouwbaarheid van een gerepareerd motorblok ook "questionable" zou zijn. Lekker dan.... Een oldtimer is leuk maar wel een beetje betrouwbaar graag!
En zo rezen er snode plannen om deze auto uit te rusten met moderne(re) techniek. De Porsche/Audi motorombouw die ik eerder deed voldoet tot op heden naar alle tevredenheid. Dat moet met een Jaguar XJ6 toch ook kunnen?
Maar ja....het 'verminken' van zo'n klassieker dat wordt natuurlijk als heiligschennis bestempeld, zeker als de vervangende motor buiten de familie wordt gehaald. En de waarde van de auto is daarmee ook meteen tot het nulpunt gedaald uiteraard. Boeien!! Auto de garage in en aan het werk dus. Nu, een paar maanden later, rijdt de auto weer. De betrouwbaarheid blijft afwachten, er zit nog steeds een hoop Jaguar omheen dus het blijft Engelse troep!
Ik laat het (op onderstaande foto na) hierbij voor nu. Laat ik nog zeggen dat de merken Range Rover en Rolls Royce mij ooit voor gingen, dus zo gek is het misschien ook weer niet. De 100 pk vermogens winst en gedaald verbruik zijn bijzaak natuurlijk
Laatst gewijzigd door RJK op 07 jul 2017, 16:54, 2 keer totaal gewijzigd.
- Jurjen
- Berichten: 1602
- Lid geworden op: 31 mei 2007, 16:31
- Auto: 987S / 955
- Locatie: Cotswolds
Re: Sacrilege
Erg cool!
-
- Berichten: 2933
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: Sacrilege
Heel tof, vind een funfer in de 944 ook super! Vijfpitters kunnen er niet genoeg zijn, zeker niet met rwd. De Jag vind ik zelf qua model ook grote klasse, echt nog een mooie & sierlijke auto om te zien. ('Bagged' ook mooi).
- Niels v/d burgh
- Berichten: 2168
- Lid geworden op: 31 okt 2010, 10:49
- Auto: Zweedse diesel
- Locatie: Noord- NL
Re: Sacrilege
Errug gaaf.
- G Kolkman
- Berichten: 2636
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
- Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
- Locatie: Eindhoven
Re: Sacrilege
Hier inspiratie van gehad ?
http://youtu.be/-gfQ4jzUEwU" onclick="window.open(this.href);return false;
http://youtu.be/-gfQ4jzUEwU" onclick="window.open(this.href);return false;
- Emiel
- Berichten: 3868
- Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44
Re: Sacrilege
Projecten met Engelse roots zijn altijd goed
-
- Berichten: 8315
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
- Locatie: 036
Re: Sacrilege
Waardeloze teaser!
Meer info man
Meer info man
- Tim N
- Berichten: 7749
- Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37
Re: Sacrilege
Begon te lezen, en idd zelf ook veel gekeken en juist door de door jou genoemde punten niet aangedurfd tot aankoop over te gaan. Is een swap veel werk? eraan verbonden kosten?
Mocht hij te koop komen denk dan iig aan mij, heb een mega zwak voor de XJ's en zeker de mark I series 1&2 De mark II doet het dan weer helemaal niet voor mij, zoals voor velen.
o ja meer info en plaatjes van ombouw graag
Mocht hij te koop komen denk dan iig aan mij, heb een mega zwak voor de XJ's en zeker de mark I series 1&2 De mark II doet het dan weer helemaal niet voor mij, zoals voor velen.
o ja meer info en plaatjes van ombouw graag
- Ar
- Berichten: 2625
- Lid geworden op: 18 aug 2007, 22:00
- Auto: Prius
Re: Sacrilege
Goed opgelost! Motorisch hoef je de komende tijd niet veel meer te doen.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Sacrilege
Fantastisch dit!
- HJ2
- Berichten: 3565
- Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
- Locatie: Delluf 'shire'
Re: Sacrilege
Jeujtje, wat VET!
-
- Berichten: 9980
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
- Auto: M3P, 130i
- Locatie: Spaceship in silence
- Contacteer:
Re: Sacrilege
Een BMW V8 in de Jag? Knap gedaan!
- Peric
- Berichten: 8441
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
- Locatie: Driebruggen
Re: Sacrilege
Vind het ook een erg mooie koets, en zoals jij het nu opgelost hebt is het toch super?
En inderdaad, filmpje zou wel leuk zijn..
En inderdaad, filmpje zou wel leuk zijn..
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 26726
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Sacrilege
echt gaaf gedaan
- MartijnGizmo
- Berichten: 12749
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Sacrilege
Is dit een kloon-account van GTRene?
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Sacrilege
Wat een geweldige kar man "Vroegah" had de pa van een vriend(je, we waren 8 o.i.d.) een V12. Sindsdien verliefd op dit type en met moderne techniek natuurlijk briljant!
LOL@Martijn, GTRene indoctrinatie
-
- Berichten: 9466
- Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31
Re: Sacrilege
Ik vraag om een topictitelwijziging: Het grote GTRene draadje
- RJK
- Berichten: 3539
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: Sacrilege
Dat ie nog niet heeft gereageerd! Zou het wel goed gaan met 'm?Ruben schreef:Ik vraag om een topictitelwijziging: Het grote GTRene draadje
Ja, het is veel werk. Het subframe moest volledig aangepast worden en de uitlaatspruitstukken heb ik zelf gemaakt.Is een swap veel werk? eraan verbonden kosten?
Uiteraard alle elektronica waarbij ook alle instrument weer (met de juiste aangegeven waarden) werkend gemaakt moesten worden. Denk verder aan aanpassen van cardan, schakelmechaniek (dit is een 6-bak) en nog tig andere kleine zaken. Aan de andere kant, als je het eenmaal een keer gedaan hebt valt het ook wel weer mee, de meeste tijd is gaan zitten in puzzelen en uitzoeken.
ik zal binnenkort wat meer informatie plaatsen en ik moet inderdaad nog eens even een nieuw filmpje maken. Ik heb wel dit niet heel spannende filmpje van een stuk eerder in het proces:Waardeloze teaser!
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=FPcCrSmh ... wQ&index=3[/youtube]
Nog een paar kleine zaken oplossen en dan eerst maar eens naar de RDW voor de keuring.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Sacrilege
wat een gaaf project
super zoiets.
wellicht is die motor ook nog lichter dan de Jag engine.
wat weegt zo'n Jag eigenlijk met die normale 6 pitter op papier?
alhoewel dat niet veel hoeft te zeggen als je testen wel eens leest en ze auto na wegen wat dan vaak bv
zo'n 60<>150kg kan schelen met de opgegeven waarde.
super zoiets.
wellicht is die motor ook nog lichter dan de Jag engine.
wat weegt zo'n Jag eigenlijk met die normale 6 pitter op papier?
alhoewel dat niet veel hoeft te zeggen als je testen wel eens leest en ze auto na wegen wat dan vaak bv
zo'n 60<>150kg kan schelen met de opgegeven waarde.
- RJK
- Berichten: 3539
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: Sacrilege
Zeker weten dat deze motor lichter is, die Jaguar XK motor dat is me een klomp gietijzer!wellicht is die motor ook nog lichter dan de Jag engine.
wat weegt zo'n Jag eigenlijk met die normale 6 pitter op papier?
De auto weegt op kenteken iets van 1700 kg. Binnenkort wordt ie, bij de RDW keuring, gewogen en dan weten we het exacte gewicht.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Sacrilege
dat is dan sowieso al mee genomen, dat scheelt dan idd wel als die oude van gietijzer is.
tevens is die V8 korter en dus minder 'overhang' ook nog eens.
en je noemde al zuiniger maar meer vermogen en ook nog eens betrouwbaarder
straks staan er grote drommen klassieker eigenaren bij jou op de stoep voor een conversie
mooi dat je zoiets zelf kan doen.
tevens is die V8 korter en dus minder 'overhang' ook nog eens.
en je noemde al zuiniger maar meer vermogen en ook nog eens betrouwbaarder
straks staan er grote drommen klassieker eigenaren bij jou op de stoep voor een conversie
mooi dat je zoiets zelf kan doen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bokkepoot, MHJVS, Vanreijmersdal en 67 gasten