Sacrilege

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3539
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Sacrilege

Bericht door RJK » 03 mei 2013, 00:02

Na jarenlang met veel plezier een prachtige e21 3-serie oldtimer als hobby auto te hebben gehad uiteindelijk besloten de auto te verkopen omdat we de auto erg weinig gebruikte, met als voornaamste reden dat de kinderen niet knap achterin konden zitten.

Na de verkoop van de e21 ging het alweer snel kriebelen en moest er weer een oldtimer komen. Maar ja...wat is betaalbaar, mooi, en biedt voldoende ruimte voor twee kinders achterin? Van alles overwogen, van een grotere BMW klassieker tot iets Amerikaans. Tijdens het zoeken kwam ik ook wel eens iets Engels tegen maar die klikte ik altijd meteen weg met als reden, ik wil ook rijden en niet alléén sleutelen aan een stuk Engelse troep!

Maar ja...ik bleef toch wel erg mooi Engels spul tegenkomen, waaronder Jaguar XJ's. Voldoende ruim, goed betaalbaar, en (imho) prachtige lijnen. Maar ja...Engelse troep hè...moet je daar nu wel aan beginnen? Uiteindelijk toch maar eens een paar auto's bekeken. Zoals meestal bleek al snel dat je vooral de beste moet kopen die je kunt betalen om een hoop ellende naderhand te voorkomen.

Op een gegeven moment vond ik een zilvergrijze XJ6 van 1982 met de 4.2 liter XK motor met injectie. Het bleek een Zwitserse import auto met een superharde carrosserie, waarschijnlijk alleen gebruikt als zomerauto want roesten kunnen deze XJ6-en erg goed. Leuk detail, een handgeschakelde 5-bak, zeer zeldzaam op de XJ6. De spong in het diepe maar genomen en de auto gekocht.

Afbeelding

De eerste paar maanden hebben we heerlijk gereden met de auto, wat een comfort voor een 30 jaar oude auto! Midden juni samen met een maatje naar Le Mans en de heenreis zonder problemen afgelegd. Daar aangekomen maar eens olie gepeild want ja, Engelse troep he! :)

Aan het einde van de pijlstok was geen olie te vinden....kurkdroog :shock: Nou ja...beetje olie verbruik is geen probleem toch. Litertje erbij. Pijlstok er weer uit, nog steeds droog. Nog een liter erbij...nog steeds droog. :duh: Bij de derde liter was er weer wat te zien. Even gestart om de oliedruk te controleren en die was prima. Maar daar had ik onderweg sowieso niets bijzonders aan gezien.

Afbeelding

De volgende ochtend wilde we in de omgeving van het circuit wat rondtoeren, wat ook prima ging. Maar dan wel met een rookgordijn achter de auto waar de gemiddelde veldslag jaloers op zou zijn! Omdat er ter plekke weinig aan te doen was hebben we ons zo de rest van het weekeinde tussen de camping en het circuit verplaatst, en de auto heeft ons uiteindelijk zelfs thuis gebracht hoewel dat wel een paar jerrycans olie heeft gekost...

Thuis de zaak maar eens nader onderzocht en al snel bleek dat de voorste cilinder nagenoeg geen compressie meer had. De andere vertoonden wel prima waarden. De koelvloeistof was gewoon schoon, geen chocolademelk. Na wat navraag bij experts van dit type motorblok was de waarschijnlijke diagnose dat de koppakking was doorgeslagen tussen de voorste cilinder en de ruimte waarin de distributie-ketting draait. De olie die daarlangs loopt kan dan worden opgezogen wat het hoge olieverbruik en roken zou verklaren.

Nu ben ik niet vies van wat sleutelen (getuige dit project van mij: http://www.944-20v.nl) dus het vervangen van de pakking, dat zouden we wel even doen. Voor aan de klus te beginnen eerst maar eens wat ingelezen op een aantal Jaguar forums en websites.

Wat ik daar vond....daar wordt je niet vrolijk van. Hoewel bejubeld bij menig Jaguar liefhebber is het XK motorblok sinds de introductie in 1949 maar minimaal gewjzigd. Er blijkt o.a. dat bij (alleen) de 4.2 de cilinderkop met draadeinden vast zit welke (nat) in de koelvloeistof staan. Door roestvorming zit de kop meestal muurvast en moet deze met kunst en vliegwerk van het onderblok geperst worden. Verder was er een legio aan 'design flaws' van dit type motorblok te lezen waardoor de betrouwbaarheid van een gerepareerd motorblok ook "questionable" zou zijn. Lekker dan.... :? Een oldtimer is leuk maar wel een beetje betrouwbaar graag!

En zo rezen er snode plannen om deze auto uit te rusten met moderne(re) techniek. De Porsche/Audi motorombouw die ik eerder deed voldoet tot op heden naar alle tevredenheid. Dat moet met een Jaguar XJ6 toch ook kunnen?

Maar ja....het 'verminken' van zo'n klassieker dat wordt natuurlijk als heiligschennis bestempeld, zeker als de vervangende motor buiten de familie wordt gehaald. En de waarde van de auto is daarmee ook meteen tot het nulpunt gedaald uiteraard. Boeien!! Auto de garage in en aan het werk dus. Nu, een paar maanden later, rijdt de auto weer. De betrouwbaarheid blijft afwachten, er zit nog steeds een hoop Jaguar omheen dus het blijft Engelse troep! :tong:

Ik laat het (op onderstaande foto na) hierbij voor nu. Laat ik nog zeggen dat de merken Range Rover en Rolls Royce mij ooit voor gingen, dus zo gek is het misschien ook weer niet. De 100 pk vermogens winst en gedaald verbruik zijn bijzaak natuurlijk :blink:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door RJK op 07 jul 2017, 16:54, 2 keer totaal gewijzigd.

Rupie
Berichten: 9466
Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31

Re: Sacrilege

Bericht door Rupie » 03 mei 2013, 00:12

:duh:

Gebruikersavatar
Jurjen
Berichten: 1602
Lid geworden op: 31 mei 2007, 16:31
Auto: 987S / 955
Locatie: Cotswolds

Re: Sacrilege

Bericht door Jurjen » 03 mei 2013, 00:45

Erg cool!

TLRS
Berichten: 2933
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Sacrilege

Bericht door TLRS » 03 mei 2013, 01:17

Heel tof, vind een funfer in de 944 ook super! Vijfpitters kunnen er niet genoeg zijn, zeker niet met rwd. De Jag vind ik zelf qua model ook grote klasse, echt nog een mooie & sierlijke auto om te zien. ('Bagged' ook mooi).

Gebruikersavatar
Niels v/d burgh
Berichten: 2168
Lid geworden op: 31 okt 2010, 10:49
Auto: Zweedse diesel
Locatie: Noord- NL

Re: Sacrilege

Bericht door Niels v/d burgh » 03 mei 2013, 07:25

Errug gaaf.

Rupie
Berichten: 9466
Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31

Re: Sacrilege

Bericht door Rupie » 03 mei 2013, 07:39

Filmpje graag :D

Gebruikersavatar
G Kolkman
Berichten: 2636
Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Locatie: Eindhoven

Re: Sacrilege

Bericht door G Kolkman » 03 mei 2013, 07:42

Hier inspiratie van gehad ;) ?

http://youtu.be/-gfQ4jzUEwU" onclick="window.open(this.href);return false;

:df: :mrgreen:

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3868
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Sacrilege

Bericht door Emiel » 03 mei 2013, 08:20

Projecten met Engelse roots zijn altijd goed :blink:

Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Re: Sacrilege

Bericht door Shakes » 03 mei 2013, 08:26

Waardeloze teaser!

Meer info man :mrgreen:

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7749
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: Sacrilege

Bericht door Tim N » 03 mei 2013, 08:49

Begon te lezen, en idd zelf ook veel gekeken en juist door de door jou genoemde punten niet aangedurfd tot aankoop over te gaan. Is een swap veel werk? eraan verbonden kosten?
Mocht hij te koop komen denk dan iig aan mij, heb een mega zwak voor de XJ's en zeker de mark I series 1&2 De mark II doet het dan weer helemaal niet voor mij, zoals voor velen.


o ja meer info en plaatjes van ombouw graag :protest:

Gebruikersavatar
Ar
Berichten: 2625
Lid geworden op: 18 aug 2007, 22:00
Auto: Prius

Re: Sacrilege

Bericht door Ar » 03 mei 2013, 08:59

:lollerdelol:

Goed opgelost! Motorisch hoef je de komende tijd niet veel meer te doen.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Sacrilege

Bericht door ///Joost » 03 mei 2013, 09:04

:clap: Fantastisch dit!

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3565
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Sacrilege

Bericht door HJ2 » 03 mei 2013, 09:16

Jeujtje, wat VET! :shock: :shock: :shock:

indobesar
Berichten: 9980
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence
Contacteer:

Re: Sacrilege

Bericht door indobesar » 03 mei 2013, 09:24

Een BMW V8 in de Jag? Knap gedaan!

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: Sacrilege

Bericht door Peric » 03 mei 2013, 09:45

Vind het ook een erg mooie koets, en zoals jij het nu opgelost hebt is het toch super? :)
:thumbup:

En inderdaad, filmpje zou wel leuk zijn..

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26726
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Sacrilege

Bericht door Martijn_bmw » 03 mei 2013, 10:03

echt gaaf gedaan :thumbup:

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12749
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Sacrilege

Bericht door MartijnGizmo » 03 mei 2013, 10:30

Is dit een kloon-account van GTRene? :tooth:

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Sacrilege

Bericht door Niels » 03 mei 2013, 10:31

:crazy:

Wat een geweldige kar man :hot: "Vroegah" had de pa van een vriend(je, we waren 8 o.i.d.) een V12. Sindsdien verliefd op dit type en met moderne techniek natuurlijk briljant!

LOL@Martijn, GTRene indoctrinatie :mrgreen:

Rupie
Berichten: 9466
Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31

Re: Sacrilege

Bericht door Rupie » 03 mei 2013, 10:32

Ik vraag om een topictitelwijziging: Het grote GTRene draadje :)

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3539
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: Sacrilege

Bericht door RJK » 03 mei 2013, 10:58

Ruben schreef:Ik vraag om een topictitelwijziging: Het grote GTRene draadje :)
Dat ie nog niet heeft gereageerd! Zou het wel goed gaan met 'm? :)
Is een swap veel werk? eraan verbonden kosten?
Ja, het is veel werk. Het subframe moest volledig aangepast worden en de uitlaatspruitstukken heb ik zelf gemaakt.
Uiteraard alle elektronica waarbij ook alle instrument weer (met de juiste aangegeven waarden) werkend gemaakt moesten worden. Denk verder aan aanpassen van cardan, schakelmechaniek (dit is een 6-bak) en nog tig andere kleine zaken. Aan de andere kant, als je het eenmaal een keer gedaan hebt valt het ook wel weer mee, de meeste tijd is gaan zitten in puzzelen en uitzoeken.
Waardeloze teaser!
:nana: ik zal binnenkort wat meer informatie plaatsen en ik moet inderdaad nog eens even een nieuw filmpje maken. Ik heb wel dit niet heel spannende filmpje van een stuk eerder in het proces:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=FPcCrSmh ... wQ&index=3[/youtube]

Nog een paar kleine zaken oplossen en dan eerst maar eens naar de RDW voor de keuring.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Sacrilege

Bericht door GTRene » 03 mei 2013, 18:41

wat een gaaf project :df:

super zoiets.

wellicht is die motor ook nog lichter dan de Jag engine.

wat weegt zo'n Jag eigenlijk met die normale 6 pitter op papier?
alhoewel dat niet veel hoeft te zeggen als je testen wel eens leest en ze auto na wegen wat dan vaak bv
zo'n 60<>150kg kan schelen met de opgegeven waarde.

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3539
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: Sacrilege

Bericht door RJK » 03 mei 2013, 19:18

wellicht is die motor ook nog lichter dan de Jag engine.

wat weegt zo'n Jag eigenlijk met die normale 6 pitter op papier?
Zeker weten dat deze motor lichter is, die Jaguar XK motor dat is me een klomp gietijzer!

De auto weegt op kenteken iets van 1700 kg. Binnenkort wordt ie, bij de RDW keuring, gewogen en dan weten we het exacte gewicht.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Sacrilege

Bericht door GTRene » 03 mei 2013, 19:34

dat is dan sowieso al mee genomen, dat scheelt dan idd wel als die oude van gietijzer is.
tevens is die V8 korter en dus minder 'overhang' ook nog eens.

en je noemde al zuiniger maar meer vermogen en ook nog eens betrouwbaarder :mrgreen:

straks staan er grote drommen klassieker eigenaren bij jou op de stoep voor een conversie :D
mooi dat je zoiets zelf kan doen.

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3539
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: Sacrilege

Bericht door RJK » 03 mei 2013, 23:51

Vroemvroem :df:


Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Sacrilege

Bericht door GTRene » 04 mei 2013, 00:03

klinkt lekker :df:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bokkepoot, MHJVS, Vanreijmersdal en 67 gasten